Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! OAJ:n kehittämispäällikkö Nina
Lahtinen kirjoittaa eilisessä Helsingin Sanomissa otsikolla
"Säädetään lakeja, jotka auttavat
nuoria". Kouluterveydenhuollon lääkäri
Silja Kosola kirjoittaa samassa lehdessä otsikolla "Tietosuojaa
tulisi purkaa lasten auttamiseksi". Tämän päivän Hesarissa
on uutinen otsikolla "Koulukuraattorit eivät saa tietoa
lintsaavista oppilaista".
Kaikissa näissä artikkeleissa on sama huoli: liian
tiukka tietosuojalainsäädäntö ja/tai
sen tulkinta haittaa tai estää vakavissa vaikeuksissa
olevien lastemme ja nuortemme ajoissa tapahtuvaa auttamista. Milloin
tietosuojasta on tullut tärkeämpi asia kuin lasten
terveydestä tai jopa hengestä?
Kaikki tiedämme hassuja esimerkkejä tietosuojasta,
mutta nämä ovat hyvin vakavia asioita, ja kysyn
opetusministeriltä: aiotteko käydä läpi opetusministeriön
hallinnonalan lainsäädännön, sekä sen,
mitä olette tänne esittäneet, että muun, (Puhemies
koputtaa) jotta nämä tietosuojasta johtuvat ongelmat
voitaisiin korjata?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta kysymys on varsin aiheellinen, kun
ajatellaan myöskin, että tänään
tulee kuluneeksi 40 vuotta Koulukuraattorit-yhdistystä,
eli olin aamulla näistä asioista juuri koulukuraattorien
kanssa keskustelemassa. Voin sanoa, että kun meillä on
kuitenkin ollut tuota toimintaa 40 vuotta, niin minut yllätti
tämä sama julkisuudessa esitetty tieto.
Nyt eduskunta käyttää kaikkein tärkeintä valtaa,
ja se on lainsäädäntövalta.
Tämä valta on täällä taas
punninnassa sen takia, että meillä on oppilas-
ja opiskelijahuoltolaki tullut tänne sisään,
ja tämä paketti tunnetaan lempinimellä koulurauhapaketti.
Siinä puututaan näihin tietosuojaongelmiin, jotka
sitten parantavat tätä oppilashuoltotyötä koulussa.
(Sari Sarkomaa: Siinä lisätään
ongelmia, ministeri!)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ainakin OAJ:n juristin mukaan tässä oppilashuoltolaissa
lisätään näitä tietosuojaongelmia.
Tässä kirjoituksessa nimenomaan kerrotaan, miten
tietosuoja estää tiedonvaihtoa sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstön sekä opetustoimen välillä.
Tämähän on käsittämätöntä:
molemmat ovat vaitiolovelvollisia viranomaisia, ja molemmat toimivat
lasten ja nuorten hyväksi. Näissä artikkeleissa
käy ilmi muitakin ongelmia, joissa tietosuoja nimenomaan
estää meidän lasten ja nuorten ajoissa
tapahtuvaa asianmukaista auttamista.
En ymmärrä, milloin tällaiset eräänlaiset
tietosuojatalebanit ovat saaneet tässä maassa
näissä asioissa vallan. Mutta vetoan teihin, ministeri Kiuru,
että koululainsäädännössä katsottaisiin nämä asiat
läpi ja poistettaisiin nämä ongelmat. Saman
vetoomuksen esitän kyllä myös sosiaali- ja
terveyspuolelle, ja oikeusministeriöllä voisi myös
olla tässä asiassa oma roolinsa.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tässä käsittelyyn
tulleessa paketissa iso tietosuojaa parantava asia on se, että me
saamme jatkossa tietää niiden nuorien asioista,
jotka siirtyvät näissä nivelvaiheissa
koulusta toiseen, ja se on tietenkin jo yksi merkittävä asia.
Mutta niin kuin totesin, niin on tullut tietoon, että me
voimme vielä lainsäädäntövaiheessa
tarkastella niitä mahdollisia muita esiin tulevia asioita.
Niin kuin lupasin, niin siltä osin minusta meillä on
kaikki valmius käyttää sitä lainsäädäntövaltaa,
joka tälle talolle kuuluu.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Koulut tekevät arvokasta työtä oppilashuoltoryhmissä,
ja monella paikkakunnalla se toimii hyvin. Mutta viime kaudella
perusopetuslakia muutettiin erityisopetuksen osalta niin, että oppilashuoltoryhmissä
tämä työ saadaan
avoimemmaksi ja nämä moniammatilliset osaajat
pystyvät paremmin ja tehokkaammin sitä työtä sen
lapsen tukemiseksi tekemään. Onko ministerillä tästä kokemuksia
jo tässä vaiheessa, millä tavalla tämä työ on
onnistunut? Onko se auttanut oppilashuoltoryhmien toimintaa?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä rehellisesti
tunnustaa kädet ylhäällä, että kokemusta
tässä tämän opetusministerin
ajalta ei ole, koska olen tässä alle neljä kuukautta
palvellut. Siltä osalta en voi vielä syvällä rintaäänellä puhua
niistä kokemuksista, jotka minulle henkilökohtaisesti
olisivat karttuneet asiasta.
Mutta minusta se suunta, mihin viittasitte, on oikea, koska
kysymys on siitä, että meidän oppilashuoltotyössä pitää korostaa
jatkossa yhä enemmän moniammatillisuutta, tietojen
vaihtoa ja myöskin sitä, että jokainen
ammattilainen tuo oman lisänsä oppilaan ja opiskelijan
hyvinvointiin. Kyllä kysymys on vakava sen takia, että meidän
täytyy tunnustaa, että meidän kouluissa tällä hetkellä voiva
tulevaisuus ei ole niin hyvinvoivaa kuin me aikuiset päältäpäin
voisimme ajatella.
Siksi se moniammatillinen tuki, joka ei lähde vain
siitä, että me korjaamme sitten, kun ongelmia
syntyy, vaan pyritään myös ennalta ehkäisevään
suuntaan, on ainoa oikea tie. Sille tielle me olemme nyt lähdössä,
koska tätä oppilashuoltokokonaisuutta parannetaan.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa, joka
on juuri nyt meillä täällä käsittelyssä kahdessa
eri valiokunnassa, on lähtökohtana nimenomaan
se, että opiskelijahuollossa siirryttäisiin tämmöiseen
yhteisölliseen opiskelijahuoltoon. Jos ajattelee kouluyhteisöä,
niin siellähän on hirveän tärkeätä,
että kaikki koulussa työskentelevät aikuiset
työskentelevät nimenomaan lasten ja nuorten parhaaksi.
Eli esimerkiksi tällä hetkellä tässä esityksessä on
se ongelma, että koulukuraattori tai terveydenhoitaja tai
psykologi ei itse asiassa voi saada tietää sitä,
jos oppilas lintsaa paljon koulusta, elikkä hän
ei voi siihen puuttua. Tämä on ihan todellinen
ongelma meillä, esimerkiksi Helsingissä, jossa
on Wilma-järjestelmä, niin kuin muissakin kaupungeissa:
Wilman kautta nämä kyseiset oppilashuollon ammattiryhmät eivät
voi saada näitä hyvin tärkeitä tietoja,
jotka tietämällä voitaisiin sitten puuttua
sen opiskelijan koulunkäyntiin ja auttaa siinä.
Mitä tälle aiotaan tehdä?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä tietysti
uutena ministerinä vähän hirvittää,
kun tänä aamuna minulla oli koulukuraattorien
ammatillinen yhdistys koolla, monta sataa ihmistä, he ovat
niin kauan tehneet sitä työtä, ja tiedättekö,
että tämä talo tulee vasta päättämään
hallituksen esityksestä, että koulukuraattori-
ja -psykologipalvelut laajentuvat sekä meidän
perusopetukseen mutta myöskin meidän toisen asteen
palveluihin eli lukioihin ja ammatillisiin kouluihin. Kyllähän
se kertoo siitä, että me olemme aika myöhässä näitä asioita
hoitamassa, mutta tietysti suunta on oikea.
Tähän liittyy juuri tämänkaltaisia
ongelmia, jotka eivät tietenkään edistä sitä moniammatillista
taitoa siellä kouluissa tukea näitä nuoria,
vaan nämä ongelmat pitää ottaa
tosissaan ja sitten korjata sitä mukaa, kun nyt otetaan
tämä uusi tapa käyttöön,
että meillä on tukea myöskin kaikille meidän
nuorille näillä kouluasteilla, ja se on ainoa
oikea tie. Niin kuin totesin, meidän täytyy välittää myös
siitä tulevasta sukupolvesta eikä aina mitata
sitä, kuinka paljon euroja tähän voidaan
käyttää. (Puhemies koputtaa) Minusta
on hienoa, että nyt ollaan tällä hallituskaudella
haluttu nämä eurot käyttää nuorten
hyväksi. (Ben Zyskowicz: Se vaatii tiedonkulkua viranomaisten
välillä!)
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy sanoa, että tässä asiassa
olen kyllä edustaja Zyskowiczin kanssa ihan samaa mieltä. Tässä uudessa
oppilashuoltolakiesityksessä on sellainenkin kohta todellakin,
että oppilasta koskevaa tietoa, joka liittyy hänen
hyvinvointiinsa tai ongelmiinsa, ei saisi antaa esimerkiksi koulun
rehtorille. Kyllähän tämä moniammatillinen yhteistyö on
nyt se, jota kouluissa pitäisi edistää, ja
jos ei lapsen opettaja tai rehtori voi osallistua millään
tavalla tämän lapsen, jolla niitä pulmia on,
asioiden ratkaisemiseen, niin ollaan kyllä aika kaukana
todellisuudesta, ja vähän ihmettelen, että kyllä tämäntyyppiset
ongelmat vielä varmaan ehtisi korjata siinä oppilashuoltolaissa, koska
tässä ei ole mitään järkeä.
(Jouko Skinnari: Sehän on eduskunnan käsissä!)
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Totesin omalta puoleltani, että lakipaketti
on tänne nyt saapunut ja siltä osin olemme avoimia
kaikkien näiden ongelmien osalta myöskin korjaamaan
sitä toimintalinjaa, joka aikaisemmin on valittu.