10) Hallituksen esitys laiksi pelastustoimen alueiden muodostamisesta
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! I det stora hela är
propositionen bra. Genom samordning kan säkert en bättre
utrustad och utbildad räddningsverksamhet åstadkommas.
Enligt propositionen skall statsrådet senare fastställa
de nya räddningsområdena efter att ha hört
kommunerna. Redan i förarbetet med lagen nämns
en hel del kriterier för de framtida cirka tjugo räddningsområdena.
Man kan hålla med om att kriterierna är befogade
och naturliga, men en central aspekt tycker jag mig sakna i den
långa listan, nämligen de språkliga förhållandena
i regionerna. De språkliga liksom de geografiska förhållandena
måste tas i beaktande när statsrådet
fastställer räddningsområdena. Det här
skall framgå av en genuin fungerande tvåspråkighet
i de områden där man har behov av en fungerande
tvåspråkig betjäning. Det skall också kunna
synas i den personalutbildning som kan bli aktuell i några
av områdena.
Värderade talman! I vårt land bör
det vara en självklarhet att få betjäning
och bli förstådd både på finska
och svenska — dvs. på sitt modersmål — i
så viktiga ärenden som de här när
det handlar om räddningsverksamheten.
Arvoisa puhemies! Haluan korostaa, miten tärkeätä on,
että otetaan huomioon kielelliset olosuhteet, kun maa jaetaan
näihin tuleviin pelastusalueisiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Palvelutason niin vaatiessa kunnat ovat tähänkin saakka
voineet järjestää yhteistoimintoja vapaaehtoisesti,
ja näin on myös toimittu. Nyt kuitenkin, jos ja
kun tämä laki hyväksytään,
siinä kunnat pakotetaan yhteistoimintaan, ja kysynkin, poljetaanko
kunnallisen itsehallinnon päälle.
Perusteluna laille on esitetty pelastustoimen rakenteellisia
puutteita, joita varmasti on, ennen kaikkea ennalta ehkäisevän
työn laiminlyönti. Sitä perustellaan
myös sillä, että työn tehokkuus ei
ole sitä tasoa, jota toivotaan, edelleen kaluston iällä jne.
Kuitenkin tämä antaa sen kuvan, että tässä kunnat
vaaditaan ensin hyväksymään tämä laki
ja sen jälkeen vasta keskustellaan ja selvitetään
järjestelmän kustannukset.
Edelleen peräänkuulutan suunnitteluun liittyviä kustannuksia:
Korvataanko ne, vai ovatko ne kuntien esimerkiksi kaluston hankinnasta
poissa? Edelleen taloushallintoa, henkilöstöhallintoa,
ollaan keskittämässä samaan paikkaan.
Jos ja kun se toimii, se on tietysti hyvä, mutta mahdollisuus
on myös siihen, että byrokratia kasvaa.
Toki laissa on monia hyviäkin asioita. Esimerkiksi
palomiehen ikääntyessä, jos laajemmat
alueet ovat kyseessä, hänen sijoittamisensa on
silloin joustavampaa. Muitakin hyviä kohtia täällä on,
mutta on vain todettava, että se malli, joka toimii Etelä-Suomessa,
etäisyydet ovat lyhyemmät, ei välttämättä toimi
esimerkiksi Pohjois-Karjalassa, jossa etäisyydet ovat pitkät.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Pelastustoimen toimivuus on kansalaisten kannalta erittäin
tärkeä asia. Toivon, että kun hallintovaliokunta
aloittaa lakiesityksen käsittelyn, siellä huomioidaan
pienten ja ehkä köyhienkin mutta pinta-alaltaan
laajojen kuntien erityistilanteet, jotta näiden pelastustoimi
kuitenkin säilyisi sillä tavalla, että kansalaiset
tuntevat olonsa turvalliseksi.
Mielestäni tässä yhteydessä pitäisi
käydä keskustelu myös pelastushelikoptereitten
roolista ja siitä, miten erityisesti saaristoalueilla ja
muualla asiat järjestetään. Mielestäni
se kuuluu olennaisesti tähän.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on mielenkiintoinen
ja erityisen tärkeä ja on omalla alueellani Päijät-Hämeessä virittänyt
jo voimakkaan keskustelun siitä, mitkä tulevat
olemaan pelastustoimen alueet. Tämän lakiesityksen
perusteluissa todetaan:
"Pelastustoimessa välttämättömän
hälytystoiminnan sekä viranomaisyhteistyön
varmistamiseksi aluejaossa tulisi ottaa huomioon muut aluejaot,
kuten hätäkeskusaluejako, läänijako,
seutukuntajako, kihlakuntajako ja sairaanhoitopiirijako. Hätäkeskuslain
mukaisia hätäkeskuksia on 13. Samaan pelastustoimen
alueeseen ei tulisi kuulua kuntia kahdelta tai useammalta hätäkeskusalueelta.
Maakuntajakoa tulisi noudattaa mahdollisuuksien mukaan. Siitä voitaisiin
kuitenkin poiketa erityisestä syystä, mikäli
samalla ei rikottaisi hätäkeskusaluejaon mukaisia
rajoja."
Yritän ymmärtää tätä kohtaa
ja todeta, että tosiaankin päijäthämäläiset
ovat erittäin huolestuneita tästä tilanteesta,
ovat huolestuneita, eri viranomaiset erityisesti, miten toimitaan
poikkeusoloissa, ovat huolestuneita siitä, että alue
tulee olemaan voimakkaan liikenteen keskus, myöskin tavaraliikenteen
keskus. Kun arvoisa sisäministeri on nyt paikalla, toivon,
että hätäkeskusaluejaon mukaisien rajojen
rikkominen ei ole tässä määräävä,
vaan vakavasti harkittaisiin maakuntajaon mukaisia pelastustoimen
alueita.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on alueellisesti hyvin laaja.
Voidaan sanoa, että Suomen alueeseen mahtuu kymmenen Belgiaa
ja vielä kymmenen Luxemburgia siihen päälle,
mikä asettaa erittäin suuria vaatimuksia tällaisille
tietyille aluejaoille, kuten pelastustointa koskeva aluejakolakikin
tarkoittaa myöhemmin tehtävän. Erityisesti
Pohjois-Suomessa, Lapissa, Rovaniemeä lukuun ottamatta kaikki
kunnat ovat vastustaneet tätä esitystä, Pohjois-Pohjanmaalla
yli puolet. Siellä katsotaan, että Simon ja Utsjoen
pelastustoimella ei ole paljon synergiaetuja, kun välimatkaa
on yli 500 kilometriä, 600 kilometriä.
Olisi toivonut, että tätä asiaa olisi
hiukan tarkemmin pohdittu tässä yhteydessä.
Erittäin suuria pelkoja on ollut myöskin vapaaehtoispalokunnilla.
Kun se etääntyy riittävän kauaksi,
ei tunneta oikein omaksi sitä asiaa, ja siihenkin tietyillä alueilla
sisältyy riskejä. Tämän vuoksi muun
muassa Kuntaliiton lausunnossa ehdotettiin, että lain voimaantuloa
voitaisiin lykätä Lapin alueella, tarvittaessa
muillakin alueilla, ainakin parilla vuodella, jotta asiaa voitaisiin
tarkemmin selvittää ja harkita ehkä aluejakoakin,
joka poikkeaa selvitysmies Myllyniemen alkuperäisestä ehdotuksesta
melko merkittävällä tavalla.
Ed. Juurolan esittämä maakuntamalli saattaisi olla
aika lähellä, vaikka Lappi on kylläkin
yksi maakunta. Tiettyjä poikkeuksia tekemällä siitä saattaisi
löytyä ehkä alueellisesti parempi ratkaisu
kuin hallituksen esitys.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan suurelta osalta yhtyä täällä käytettyihin
puheenvuoroihin, mitä tulee kritiikkiin, jota on esitetty
asiasta. Nimenomaan kun lakiesityksen perusteluissa todetaan, että suurin
osa kunnista puoltaa ja pitää lakiesitystä perusteltuna,
ja sen jälkeen todetaan, että yksiselitteisesti ehdotukseen
suhtautuu kielteisesti noin sata kuntaa, niin silloin, kun näin
suuri joukko kuntia esittää asian suhteen epäilyksiä,
on varmaankin syytä, että valiokunta hyvin tarkkaan
paneutuu näihin asioihin.
Vapaapalokunnista esitetty huoli on otettava myöskin
vakavasti. Asun paikkakunnalla, jossa toimii erittäin aktiivinen
vapaapalokunta, jonka kustannukset ovat todella edullisia verrattuna varsinaisen
vakinaisen palokunnan aiheuttamiin kustannuksiin. Tämän
lakiuudistuksen yhteydessä ei saa millään
tavalla vaarantaa vapaapalokuntien asemaa ja heidän motivaatiotaan
tehdä sitä tärkeää työtä,
minkä he vapaaehtoisesti haluavat tehdä.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy muistaa, mikä tämän
lain tarkoitus on. On selvää, että pelastustoimen
alueiden muodostamisella haetaan tehokkaamman ja tuloksellisemman
palvelujärjestelmän aikaansaamista pelastustoimessa.
On mietitty, pystyvätkö kunnat yksinään
huolehtimaan velvoitteistaan eri palvelusektoreilla.
Täällä tuli erilaisia kysymyksiä esiin,
huoli siitäkin, kasvaako byrokratia. Tällä uudistuksella
nimenomaan pyritään vähentämään
sitä ja löytämään synergiaetuja
henkilöstö- ja hallintopolitiikassa.
Täällä tuli esiin kysymys siitä,
kavennetaanko tällä kunnan itsehallinnollista
asemaa. Näin nimenomaan ei käy. On hyvä muistaa,
että kuntien pakollista yhteistoimintaa on jo nyt monilla
aloilla, esimerkiksi erikoissairaanhoidossa.
Lakiehdotushan on lähtenyt siitä, että kunnat nyt
itse hakevat ne alueet, jotka parhaiten sopivat. Ei ole niin, että valtio
olisi sanonut, minkä kuntien pitää olla
yhteistoiminnassa, vaan alhaaltapäin halutaan nähdä,
miten yhteistoiminta lähtee etenemään.
Tältä osin on hyviä esimerkkejä, miten
erinomaisesti on lähtenyt esimerkiksi Pirkanmaalla tämä asia
eteenpäin. Toivoisi tietysti, että kunnilla löytyy
tähän halua ja innostusta itse miettiä parhain
päin, mitkä alueet parhaiten yhteistoiminnassa
voivat toimia.
Vapaaehtoisten palokuntien osalta tämä huoli on
turha. Luulen, että huoli perustuu enemmän pelkkiin
ennakkoluuloihin. Jos tutustutaan tarkkaan siihen, mistä tässä on
kyse, nähdään, että vapaaehtoisten
palokuntien osalta ei huolta ole.
Ed. Nordman otti esiin kielikysymyksen. Se on tärkeä,
ja käytännössä olen antanut
siitä ohjeet, että näin pitää menetellä.
Tämä puoli pitää ilman muuta
asiassa hoitaa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Itälä mainitsi,
että kunnat voivat itse etsiä ja ehdottaa yhteistoiminta-alueita.
Näin varmasti on, mutta otan oman maakuntani esimerkiksi. Sielläkin
on seutukuntia kolme. Tässä vaiheessahan ei tiedetä,
miten tämä laki toimii sitten, kun valtioneuvosto
saa mahdollisesti oikeutuksen määrätä nämä alueet
ministeriön esityksestä. Pienempää seutukuntayhteistyötähän
on, ja siellä luonnollista on myös palo- ja pelastustoimen
yhteistyö. Mutta todella puheenvuoroissa on tullut esille
se, jotta kilometrimäärät hyvin helposti ovat
satakin kilometriä, joten siellä toisellakin paikkakunnalla
pitää olla henkilö, joka vastaa yksikön
toiminnasta. Toivottavasti epäilyni ovat vääriä,
mitä tulee byrokratian lisäykseen.
Pyytäisin vastausta tähän, näinkö on
sitten, että taataan ne alueet, joita kunnat esittävät
varsinaisiksi pelastustoimen alueiksi.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa rouva puhemies! Tässähän
tehdään nyt lakia, jossa päätetään
raameista, ja sen jälkeen valtioneuvosto vahvistaa pelastusalueet.
Ei voi tietenkään olla niin, jos pyritään
siihen, että päämääränä on,
että alueita olisi noin 20, että jos jotkin kunnat
eivät halua tähän lähteä,
nyt taattaisiin, että jokainen kunta saa tehdä juuri
niin kuin haluaa, vaan pyritään siihen, että kunnat
itse löytävät, niin kuin otin esimerkin
Pirkanmaalta, nämä yhteiset alueet mutta ei niin,
että löytyy sata kuntaa, jotka eivät
tähän uudistukseen lähde. Tämmöisiä takeita ei
tietenkään kukaan anna, koska se on tämän
esityksen vastainen ajattelu.
Keskustelu päättyy.