11) Hallituksen esitys laiksi makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien valmisteverosta sekä eräiden
valmisteverotusta koskevien lakien muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään makeisvero
palaa takaisin, kiitos siitä meidän valtiovarainministeri
Kataiselle ja hänen virkamiehilleen!
Makeisveron historiahan on pitkä. Makeis- ja suklaaveroa
kannettiin vuoden 1926 alusta vuoden 1999 loppuun asti. Veron poistuttua
makeisten kulutus lähti iloiseen kasvuun. Siihen on vaikuttanut
ennen kaikkea se, että karamellien hinta on laskenut ja
myös samaan aikaan saatavuutta on huimasti parannettu.
Lopputulos näkyy kulutusmäärissä.
1998 makeisia popsittiin 10 kiloa per henkilö, mutta vuonna
2009 makeisia laitettiin suuhun lähes 15 kiloa. Keskimäärin
se tarkoittaa 1,3 kiloa per kuukausi per henkilö. Miettikää itse
sitä makeismassaa, joka teidän edessänne
on, kun katsotaan 1,3:a kiloa.
Suomalainen ei syö pelkästään
karamelleja ennätysmääriä, vaan
syö myös jäätelöä 13
litraa henkeä kohden. Se on Euroopan huipputasoa. Se on
vähän yli litran per henkilö. Tämän
päälle tulevat myös limpparilitrat ja
keksikilot ja sipsikilot. Suomalainen kerää näin
vatsavarastoihin kasakaupalla turhia kaloreita. Miten nämä kulutusmuutokset
näkyvät väestössämme?
Otan tässä tarkastelukohteeksi lapset, jotka näin
makeisveron kannalta ovat tärkeimpänä kuluttajaryhmänä.
Arvoisa puhemies! Viimeisten 20 vuoden aikana lihavien lasten
ja nuorten määrä on ikäryhmästä riippuen
noussut ainakin kaksin- ellei kolminkertaiseksi. Thl itse asiassa
herätti meitä viime toukokuussa terveysseurantansa
tuloksilla. Leikki- ja alakouluikäisistä joka
kymmenes on ylipainoinen. Kaikista pelottavin luku oli se, että meidän
yläkoululaisistamme neljäsosa on ylipainoisia.
Kyse on yhteiskunnallisesti erittäin vakavasta ongelmasta.
Lihavuus on nimittäin pysyvää ja tuo
tullessaan merkittävän riskin aikuisiällä.
Arvioidaan, että lapsista, jotka ovat lapsina ylipainoisia,
50—80 prosenttia on myös aikuisina ylipainoisia.
Riski sairastua kakkostyypin diabetekseen lisääntyy
ja sitä kautta sairastuminen sydän- ja verisuonitauteihin.
Tällöin me tiedämme, mitkä varmasti
kasvavat, eli terveydenhuollon kulut ja sairastumisten määrä.
Miksi suomalaisista lapsista yhä useampi on lihava?
Yksinkertaisesti siitä syystä, että kaloreita
syödään enemmän kuin pystytään
kuluttamaan. Riskiryhmän lapset eivät liiku riittävästi
ja syövät epäterveellisesti. Tässäkin
meillä on entistä suuremmat terveyserot. Sokerien
osuus lasten ja nuorten energiasta on tällä hetkellä 13
prosenttia, kun se saisi suositusten mukaan olla 10 prosenttia.
Television ja tietokoneen äärellä syödään
karkkia, jäätelöä, sipsejä ja
juodaan päälle limpparia. Napostelutuote korvaa
usein lämpöisen arkiruuan. Kerätään
turhia kaloreita.
Paluun tekevällä makeisverolla on merkitystä ennen
kaikkea lasten ja nuorten terveyden edistämisen näkökulmasta.
Taskurahalla voi ostaa tulevaisuudessa vähemmän
karkkia ja jäätelöä. Toivoakseni
karamellien hinnannousu synnyttää uuden tulemisen
myös pienille karkkipusseille ja suklaalevyille. 200 gramman
suklaalevy voisi vaikka vaihtua 100 gramman herkutteluun. Makeisten
osalta verotus voisi olla vaikka korkeampikin. Vero olisi voinut
olla vaikka 1 euron. Tämä antaa meille tulevaisuudessa
mahdollisuuksia. Tärkeää on, että verotus
vaikuttaa kulutusta pienentävällä tavalla.
Nostan tässä myös esille meidän
terveyseromme. Karamellivero on yksi väline, jolla me pystymme
myös kaventamaan yhä syveneviä terveyseroja
eri väestöryhmien välillä.
Arvoisa puhemies! Kun veroja on vain pakko kerätä,
niin miksi emme keräisi niitä turhakkeista, kuin
että keräämme niitä elämisen
kannalta oleellisista asioista, esimerkiksi ruuasta tai asumisesta,
kuten täälläkin jo aikaisemmin käytiin energiaverokeskustelua?
Tulevaisuuden jatkoeväitä makeisverolle on sokerivero.
Ehkäpä joku päivä näemme
sen päivän, jolloin me voimme laittaa nolla-arvonlisäverokannan
vihanneksille, marjoille ja hedelmille. Palkitaan kuluttajia terveellisistä valinnoista.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Makeisille, makeisten kaltaisille valmisteille, suklaalle,
kaakaota sisältäville tuotteille, jäätelölle,
mehujäälle ja muille niiden kaltaisille jäähdytetyille
tuotteille esitetään säädettäväksi
uusi valmistevero. Virvoitusjuomien valmisteveroa ehdotetaan korotettavaksi
ja veropohjaa laajennettavan lähdeveteen ja kaakaojuomiin.
Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien
verotuksella arvioidaan kerättävän 100—120
miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2010.
Lainmuutoksen tavoitteena on ohjata kuluttajien käyttäytymistä,
mutta siinä on aukkoja. Tarkoituksena on verottaa epäterveellisiä valmisteita,
mutta samalla kuitenkin mukana on selvästi tuotteita, jotka
eivät ole epäterveellisiä. Lakiteknisesti
on tietysti vaikea eriyttää terveelliset tuotteet
epäterveellisistä tuotteista, mutta olisi toivonut,
että olisi kuitenkin yritetty tehdä näin.
Arvoisa puhemies! Suomen Yrittäjät on kiinnittänyt
huomiota siihen, että yritysten hallintokustannukset ovat
lisääntyneet, kun makeis- ja virvoitusjuomaverotuksen
toimittaja vaihtuu pian lain voimaantulon jälkeen Tullista
veroviranomaisiin. Viranomaisen vaihtuminen makeis- ja virvoitusjuomaverotuksen
oltua voimassa vasta lyhyen aikaa voi aiheuttaa yrittäjille
kaksinkertaista hallinnollista taakkaa. Myös viranomaisille
aiheutuu kustannuksia verotusvalmiuden järjestämisestä lyhyen
ajan sisällä kahteen eri viranomaiseen.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Esitys makeisverosta
on järkevällä pohjalla mielestäni.
Pidän järkevänä veron kohdentamista
tasapuolisesti kaikkiin makeisiin, jäätelöön
ja alkoholittomiin juomiin. Tämä on yksinkertainen
ja hyvä linja. Toisaalta on hyvä, ettei tällä tavalla
tehdä eroa sokerin ja muiden makeutusaineiden verokohteluun.
Erilaisia makeutusaineita on luotu korvaamaan haitalliseksi
todettua sokerin käyttämistä. Kuitenkin
vaikuttaa siltä, että näiden keinotekoisten
makeutusaineiden haitat voivat paikoin olla jopa suuremmat kuin
itse sokerin. Makeisten, jäätelön ja
virvoitusjuomien kulutus on varsin suurta, niin kuin ed. Lauslahti
täällä puheenvuorossaan hyvin ansiokkaasti
totesi, ja niiden yhteys erilaisiin terveysongelmiin lienee jo hyvinkin
todistettua, joten on hyvää ennalta ehkäisevää politiikkaa
edesauttaa näiden tuotteiden kulutuksen vähentämistä.
Toisaalta niistä seuraavien terveysongelmien hoitamiseen
saadaan näin ollen rahoitusta veron kautta.
Veron vaikutukset hintoihin jäävät
kuitenkin varmaan varsin maltillisiksi. Tämä jättää jatkossa
mahdollisuuden korottaa näitä kyseisiä valmisteveroja
vielä lisää ja toisaalta ulottaa näitä veroja
myös joihinkin leipomotuotteisiin kenties jossain vaiheessa
tulevaisuudessa. Muun muassa näistä syistä veronkorotuksen
vaikutuksia kulutukseen pitää muistaa seurata.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
makeisveroesitys on mielestäni lämpimästi
kannatettava niin kansanterveydellisestä kuin kansantaloudellisestakin
näkökulmasta. Tämä edistää myös
nuorten terveyttä, koska monet nuorethan tunnetusti käyttävät
tänä päivänä makeisia
ja virvoitusjuomia runsaasti. Terveydenhuollon menot ovat kasvaneet
viime vuosina vahvasti, ja ainoa keino hillitä terveydenhuollon
menojen kasvupainetta on satsata terveyden edistämiseen
ja tätä tukeviin muihin ennalta ehkäiseviin
toimiin. Tämä laki on tällainen.
Kuten edellä muun muassa ed. Lauslahti kuvasi, on lasten
ylipaino valitettavan yleistä. Leikki-ikäisistä arvioidaan
vähintään 5—10 prosentin olevan
ylipainoisia, ja 12—18-vuotiailla nuorilla ylipainon yleisyys
kaksin—kolminkertaistui vuosina 1977—2003 nuorten
elintapatutkimuksen mukaan. Liikalihavuus lisää muiden
sairauksien riskiä ja muun muassa sydän- ja verisuonitautien
ja diabeteksen lisääntymistä. Liikalihavuus
heikentää yksilöiden hyvinvointia merkittävällä tavalla
ja on kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen ongelma. Ylipainon
seuraukset puolestaan kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää,
ja tulisikin kannustaa kansalaisia terveisiin elämäntapoihin
kaikin keinoin.
Makeisvero oli viimeksi käytössä vuonna 1999.
On hyvä, että nyt tämä otetaan
uudestaan käyttöön. Itse olisin kylläkin
ennemmin kannattanut positiivista kannustinta eli terveellisen ruuan
arvonlisäveron laskua. Tästä olen itsekin
tehnyt aloitteita ja puhunut monessa yhteydessä. Myös
Thl on esittänyt terveellisen ruuan arvonlisäveron
laskua kasvisten, hedelmien ja sydänmerkkituotteiden osalta.
Tämä olisikin tarpeen.
Ruuan hinnoittelussa korostuu usein se, että terveellinen
ruoka, esimerkiksi vihannekset ja hedelmät ja monet peruselintarvikkeet,
ovat varsin hintavia suhteessa vaikkapa einesruokiin, kuten valmispitsoihin,
tai ravintosisällöltään heikompiin
tuotteisiin ja epäterveellisempiin aineksiin. Hyvin pienituloiset
eivät voi aina valita halutessaankaan terveellisempää ruokavaliota
vaan joutuvat arvioimaan ruokahankintojaan tarkkaan sen perusteella,
mihin on taloudellisesti varaa.
Suomessa on pitkään puhuttu valitettavasti terveyserojen
kasvusta eri väestöryhmien välillä.
Toisaalta myös terveyspalveluiden saannissa on eroja eri
väestöryhmien välillä. Terveydellä ja sosioekonomisella
asemalla on selvä yhteys. Syyt ja suuntaus pohjautuvat
moniin tekijöihin, mutta ravintotottumuksilla ja liikunnan
harrastamisella on tässä tärkeä merkitys.
Monet kansanterveysjärjestöt ovat esittäneet
terveellisen ruuan arvonlisäveron laskemista, ja myös
tässä tulisi mielestäni jatkossa edetä.
Toisinaan on todettu, että terveellisyyden määrittely
on hankalaa. Terveellisyyden määrittely ei ole
kuitenkaan mahdotonta. Esimerkiksi kasvisten ja hedelmien hinnan
alentaminen terveellisyysperusteella on varmasti yleisesti hyväksyttävissä.
Tämä tukisi samalla osittain myös kotimaista
tuotantoa sekä kasvispainotteisen ravinnon edistämistä ja
näin myös hiilijalanjäljen pienentämistä.
Terveellisen ruuan arvonlisäveron laskulla olisi vahvat
kansanterveydelliset perusteet sekä terveyserojen kannalta
toivottava vaikutus parempaan suuntaan.
Toisaalta on ymmärrettävää sekin,
että tässä taloudellisessa tilanteessa
valtion budjettiin tarvitaan myös lisätuloja,
ja sikäli tämä nyt esitetty korotus on
perusteltu. Vuositasollahan tämän tuoton on arvioitu
olevan 120 miljoonaa euroa, joten tuotto ei ole valtavan suuri mutta
tarpeen toki sekin.
Mutta ongelmiakin tähän lakiin liittyy. On kummallista,
että esimerkiksi vedet, niin kivennäis- kuin muut
pullotetut vedet, tulevat tämän korotetun valmisteveron
piiriin. Samoin ksylitolin asettaminen veron piiriin on kummallista, koska
tämän terveysvaikutukset ovat selvät.
Lisäksi vaikkapa sipsit ja leivokset jäävät
tämän valmisteveron ulkopuolelle, vaikka niille
se kuuluisi samoin terveyshaittakriteerein asettaa.
Haasteita voi piillä myös siinä,
että esimerkiksi makeisten tuonti saattaa tämän
valmisteveron korotuksen kautta kasvaa ja tuotteita voidaan myös
muuttaa makeisista keksien suuntaan, jotta vältytään
korotetulta verolta. Näitä ja näiden
seurauksia pitää jatkossa kartoittaa ja seurata.
Lisäksi tämän kaltainen veronkorotus
tietysti kirpaisee kaikista eniten pienituloisia. Toisaalta ilman näitä tuotteita,
joita tämä laki koskee, tulee hyvinkin toimeen,
joten sikäli asia ei tässä yhteydessä ole
kynnyskysymys ja tämän vaikutus hintaan tulee
tällä esityksellä olemaan varsin vähäinenkin.
Arvoisa puhemies! Vaikka siis tähän lakiin
ja vastaaviin muihinkin valmisteverojen korotuksiin tai haittaveroihin,
liittyy muun muassa näitä edellä mainitsemiani
ongelmia ja haasteita, on laki kuitenkin lähtökohtaisesti
hyvin kannatettava. Kannatan myös vastaavan rasvaveron
harkitsemista sekä ennen kaikkea positiivisten ja terveellisten
tuotteiden arvonlisäveron laskua, jota edellä tuossa
jo kuvasinkin. Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota
muun muassa makeispussien kokoihin, jotka edellisissä puheenvuoroissakin
jo nostettiin esiin, että tarjolla olisi pienempiäkin makeispusseja
kuin tällä hetkellä on, jotta kohtuullisuus
olisi helpommin toteutettavissa myös makeisten nautinnon
osalta.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Terveyden edistäminen on hallituksen
esityksen laiksi makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien valmisteverosta takana. Veron suuruus olisi
makeisista ja jäätelöstä 70
senttiä kilolta, virvokkeiden osalta vero nousisi 4,5 sentistä 7,5
senttiin. Liikunnan ystävänä ja sen verran
pikku kremppaa kokeneena ymmärrän terveellisen
ravinnon merkityksen. Makeisten kulutus on kasvanut ja hinta suhteellisesti
laskenut. Jäätelön kulutus meillä on
myös korkea, 13 litraa asukasta kohti. Viime kesänä sää suosi
meitä ja jäätelö maistui. On
kuitenkin ollut maassamme myös kylmiä kesiä,
jolloin jäätelö on harvoja kesän
piristysannoksia. Jäätelö marjojen kera
on ollut monesti paikallaan.
Arvoisa puhemies! Muuten olen esityksen takana, mutta työllisyyssyistä helpottaisin
jäätelön veronkorotusta, tukisin alan
450:tä työpaikkaa, ja ainakin kevytjäätelön
veronkorotuksesta voitaisi osaksi luopua. Tarvitsemme ihan kotimaista
jäätelöteollisuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
voi laskea niihin positiivisiin, mitä hallituksen on onnistunut
tehdä. Monien muunlaisten vastapainoksi aina välillä tulee
hyväkin esitys.
Näiden ns. lyhyiden hiilihydraattien vaikutukset myös
terveyteen ovat oleellisesti lisääntyneet. Sekä Suomessa
että maailmanlaajuisesti tiedetään lihavuuden
ongelmat. Etenkin kehittyvissä maissa ja muun muassa Kiinassa
ihmisten liikapaino on tullut akuutiksi ongelmaksi. Siitä seuraa
muun muassa kakkostyypin diabetes, monia muita ongelmia, ja kun
olemme kuunnelleet näitä viime päivien
keskusteluja muun muassa televisiossa siitä, ovatko sitten
kovat vai pehmeät rasvat terveellisempiä, niin
näiden keskustelujen yhteydessä on todettu, että ylimääräiset
ja nimenomaan nämä nopeasti käytettävät
lyhyet hiilihydraattipätkät ovat ongelma terveydelle.
Siinä jopa nämä keskustelijat, jotka
osin ovat olleet vähän, voisi sanoa, eritasoisia
viimeaikaisissa televisiokeskusteluissa, ovat olleet yksimielisiä.
Ilmeisestikään me emme vielä edes tiedä,
mitä kaikkea esimerkiksi verisuonien intimassa eli sisäisessä seinämässä tapahtuu
hiilihydraattien vaikutuksesta.
Olen sitä mieltä, että jos sokeri
nyt keksittäisiin, se kiellettäisiin negatiivisten
terveysvaikutustensa vuoksi. Näin ollen tämä on
siis kannatettavaa ja toivon, että tämä nimenomaan
johtaa parempaan terveyteen. Tuen nimenomaan myös tätä positiivista
ajatusta, että terveysvaikutteisilta elintarvikkeilta voidaan
vähentää ja laskea alv:tä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle ystävällishenkisesti,
että kun hallitus paljon tekee esityksiä eduskunnalle,
niin joku sattuu joskus kohdalleenkin, että tämä taktiikka
paljastui nyt taas kerran. Terävästi ed. Tiusanen
juuri sen havaitsi. Täällä on käytetty
terveys- ja kansantalouspoliittisia perusteita tämän hallituksen
erittäin hyvän esityksen puolustamiseksi. Yhdyn
näihin puolusteluihin.
Kiinnitän kuitenkin yhteen pikanttiin juttuun huomiota,
nimittäin täällä hallituksen
esityksen perusteluissa on mielenkiintoinen virke, johonka vielä kukaan
ei ole käytetyissä puheenvuoroissa kiinnittänyt
huomiota. Täällä todetaan: "Verottomasta
varastosta tuotteita voitaisiin toimittaa veroja maksamatta vientiin."
Tätä kutsutaan kirjallisuudessa italialaiseksi
malliksi. Italian mafia käyttäytyy juuri tällä tavalla,
että se ottaa sieltä verottomasta varastosta ja
laiva lähteen nuin ja se siinä 50 kilometrin päässä tekee
mutkan ja tulee viereiseen satamaan ja ne tavarat nousevat sinne. Sillä tavalla
on verottomasti koko homma hoidettu. Tämä kansantaloudellinen
puoli on jäänyt niin kuin toteutumatta siinä,
ja terveyspoliittiset vaikutukset negatiivisina vaikuttavat sitten
koko yhteiskuntaan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä makeis-, jäätelö-
ja virvoitusjuomien valmisteverolla tuskin lopetamme näitten
tuotteitten syöntiä ja kulutusta, mutta terveystottumuksiin
sillä toivotaan olevan vaikutuksia, ja positiiviseen suuntaan.
Haluaisin itse nähdä, että tulevaisuudessa,
kuten ed. Taiveaho tässä käytti puheenvuoron
tästä terveellisen ruuan arvonlisäverotuksen
laskemisesta tulevaisuuden yhtenä päätöksenä,
kevyempien elintarvikkeiden verotusta voitaisiin alentaa ja sillä näitä terveystottumuksia
vielä enemmän suunnata parempiin terveellisiin
tuotteisiin kuin käsillä olevalla makeis-, jäätelö-
ja virvoitusjuomien valmisteverolla. Hyvällä asialla
olemme, mutta matkaa vielä muihin lakiesityksiin on.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle: Olisko tämä suomalaanen
malli, jota te äskö vertasitte, ku otitta italialaisen
mafian, niin olisko suomalaanen malli sitte silimänkääntötemppu.
Mutta tämä makeisvero, mä ymmärrän
näitä jäätelöfirmoja,
jokka on noussu jo takajaloolle. Ingmannihan on vissiin lomauttamas
vaikka kuinka paljo työntekijöitä, että nämä jäätelöfirmat
tähän on ottanu aika negatiivisen näkökuluman.
Mutta kyllähän meidän vanhempien pitääs lapsille
antaa sellasia signaaleja, jotta syötääs, niin
ku meikämanne on syntyny toisella vuosisaralla, niin silloon
ei ollu lapsille karkkia, ei ollu vanhemmilla rahaa ostaa. Mutta
markkinatalous on, kuulkaa, vain sellaanen, jotta jos me lapsille opetetahan
nämä kaikki samat tavat, mitä meil on joskus
ollu, ni makeisia ei mee kaupan. Eli mä luulen, jotta pikkuhiljaa
nämä kauppiaatki ymmärtää sen,
että tämä makeisvero on hyvä olemas
ja meidän pitää olla huolissaan tulevaisuudesta,
meidän lapsista. Ne liikkuu liian vähä,
ne on liian lihavia, ja niin kuin ed. Tiusanen sano, ni kakkosasteen
diabetes on hyvin nuorilla jo olemas, ja se osittain johtuu tietysti
siitä, että syödähän
väärää ruokaa ja liikutahan
liian vähä. Eli kyllähän meirän
pitää tähän terveysliikuntahan satsata
ajatuksissaan, teoillaan ja näytöillään
ja esimerkillään entistä enemmän.
Tästä lähetähän liikkeelle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tätä oikeudenmukaisuuskeskustelua
ei näköjään vieläkään
voi lopettaa, niin tässähän on nyt hyvä esimerkki
siitä, mihin kulutusverotusta voi suunnata, mutta ei tämäkään
ole ongelmatonta. Se, että tällä verolla
olisi vaikutusta, edellyttää, että se
tulee tietenkin tämän makeisten hintajouston kautta,
mutta minun hintajoustoni on nolla. Vaikka Fazerin sininen suklaa
maksaisi mitä tahansa, niin minähän ostan
sitä. Entä sitten nämä pienituloiset?
Jos mentäisiin sitten siihen, että sitä verotusta
nostettaisiin niin paljon, että sillä olisi todella
vaikutusta, että se kulutus loppuisi kokonaan, niin jälleen
päätyisimme yhteiskunnalliseen epäoikeudenmukaisuuteen,
eli me hyvätuloiset voisimme hankkia itsellemme nautintoa,
mutta pienituloiset eivät voisi.
Sitten päädytään keskustelemaan
siitä, mitä sitten kukin saisi nauttia. Mikä on
terveellinen elintarvike? Sinänsä olen ikään
kuin teoriassa myöskin sillä kannalla, että niitten
alvia pitäisi keventää. Ja mikä on
epäterveellinen elintarvike? En todellakaan toivoisi, jos
nyt eduskunta sitten päättäisi tästä verotuksesta,
että esimerkiksi tämä rasva—hiilihydraatti-keskustelu,
jota nyt on viime päivinä käyty, tuotaisiin
tänne siihen keskusteluun, jossa päätettäisiin,
mikä on terveellistä ja mikä on epäterveellistä.
Ja kun terveysvaikutuksista puhutaan, niin toki näilläkin veroilla
voi olla vaikutusta, mutta terveyttä edistetään
kaikkein parhaiten sillä tavalla, että poistetaan
yhteiskunnan sosiaalisia ja taloudellisia eroja. On kiistaton näyttö siitä,
että nimenomaan nämä erot aiheuttavat
myöskin suurimmat terveyserot ja suurimmat erot kuolleisuudessa.
Jopa tämä verotuksen oikeudenmukaisuusongelma poistuisi,
kun kaikki olisimme suurituloisia. Silloin voisimme siirtyä suoraan
tasaveroon.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Niin hyvä kuin tämä esitys
onkin, niin minä en kuitenkaan usko, että tällä ainakaan
niin hirveän suurta kulutukseen tulevaa vaikutusta on.
Tarvitaan varmaan pitkä juoksu ja tarvitaan varmaan kotia lähtökohtana
ja muuta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtaselle vain, jotta ei täs
mun mielestä siit oo kysymys, jotta onko sosiaalisesti
mihinä asemas perhe tai nuoriso. Mul on sellaane käsitys,
jotta oli sitte sosiaalisesti mihinä asemas hyvänsä olevat
vanhemmat, niin niiren tehtävä on lapsilleen ja
ympäristölleen kertoa, akiteerata suomeksi sanottuna,
positiivisesti terveellisestä tavasta. Mun mielestä ne
entisajan karkkisäännöt — sillon,
ku itte olin nuori, ei sellaisia ollu olemaskaan, että kerran
viikos karkkipäivä — ku neki tulis ja
niitä nouratetaas, niin paljo opitaas ja säästetääs
siinä ja ennen kaikkia nuoret oppiis jo pienestä pitäen
kaikilla elämän aloolla, mitä ne teköö,
sellasen tietyn johdonmukasuuden ja säännölliset
elämäntavat, jopa nukkumahankin mentääs
ajoissa.
Keskustelu päättyi.