2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012; Hallituksen
esitys vuoden 2012 talousarvioesityksen (HE 59/2011
vp) täydentämisestä; Hallituksen esitys
vuoden 2012 talousarvioesityksen (HE 59/2011 vp) toisesta
täydentämisestä
jatkui
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tänään päivällä paljon
keskusteltiin myös tästä kuntaremontista.
Minä itse toki henkilökohtaisesti jotenkin vielä käsitän
sen, että pieniä muutaman tuhannen kuntia pyritään
naimakaupoilla saamaan yhteen hakeaksemme säästöjä ja
turvaamaan peruspalvelut. Sen jotenkin vielä ymmärrän,
jos se on aidosti tämä se lähtötilanne.
Tällä viikolla kuitenkin, kun olimme Vantaan kaupungin
edunvalvontatoimikunnan kanssa tapaamassa kuntaministeri Virkkusta,
minua jäi vaivaamaan se, että kuntayhdistymiskeskustelu on
käytävä myös Helsingin ympärillä.
En voi ymmärtää sitä, mitä säästöjä esimerkiksi
Vantaan ja Helsingin yhdistämisestä saataisiin
aikaiseksi. Kuka pystyisi johtamaan 800 000 asukkaan suurkolhoosia,
jossa on 65 000 työntekijää?
Kuka pystyisi johtamaan sellaista konklaavia tehokkaasti? Siitä ei
ole mitään kokemusta kenelläkään.
Tuskinpa siihen kokoomus—vihreä-paletti pystyisi,
epäilen.
Uudenmaan liitolla, jolla on 10 miljoonan euron budjetti, yritetään
saada näitä maankäytön ja liikenteen
solmukohtia pääkaupunkiseudulla yhteen. Mutta
se näyttääkin olevan toisarvoinen tapa
kehittää kuntien välistä yhteistyötä,
koska joillekin on pakkomielle se, että yhdistämistä on tehtävä,
se vain on aitoa kuntaremonttia.
Nyt ministerit eivät ole paikalla, mutta olisin halunnut
kysyä sitä — tietysti kokoomuksen edustajia
täällä on vielä paikalla — kunnioittaako
hallitus edelleen lupaamaansa valinnanvapautta siinä, että se
ei pakosta yhdistä kuntia valtiontukikikkailun keinoin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän budjetin yleiskeskusteluun
haluan käyttää puheenvuoron ja todeta,
että kun budjettia on käsitelty eduskunnassa noin
kahden kuukauden ajan, on kuultu satoja asiantuntijoita ja valtiovarainvaliokunta
on laatinut perusteellisen mietinnön näitten asiantuntijakuulemisten
pohjalta, mutta eduskunnan mahdollisuus vaikuttaa tänä vuonna
budjetin loppusummaan näkyy siinä, että budjetin
loppusumma hallituksen esitykseen nähden nousee noin 40
miljoonalla, mikä tarkoittaa noin 0,8:aa promillea koko
tästä budjetista. Merkittävä osa
tästä eduskunnan jakovarasta menee vuosittain
aina jo kertaalleen tehtyjen lisäysten uusimiseen, ja näiden
toistuvien lisäysten pyörittely eduskunnassa on
kyllä aika lailla tarpeettoman tuntuista. Valtiovarainministeriön
tulisikin lisätä eduskunnan arvioimat kohteet
suoraan seuraavan vuoden budjettiin. Esimerkkejä tällaisista
kohteista, joita aina vuosittain eduskunta on lisännyt,
ovat esimerkiksi 4H-toiminta, ProAgria, ammattikalastajat, Kuurojen
maailmanliitto ja lukuisat sivistys- ja ystävyysjärjestöt.
Hallituksen esitys talousarvioksi sisälsi merkittäviä sopeutustoimia,
jotka nyt eduskunta siis päättää.
Vuositasolla valtiontaloutta yritetään kohentaa
2,5 miljardilla vuoteen 2015 saakka. Leikkaukset ja veronkiristykset
ovat talouden tilanteeseen nähden ja julkisen talouden
kestävyyden kannalta todella välttämättömiä,
mutta voidaan kuitenkin olla eri mieltä siitä,
osuvatko kaikki toimenpiteet oikeudenmukaisesti tai perusteltuihin
kohteisiin.
Herra puhemies! Puolustusvoimien määrärahat
on yksi tällainen esimerkki. Ne tulevat vuonna 2015 olemaan
jopa 825 miljoonaa euroa vähemmän kuin ne olisivat
olleet ilman seuraavien vuosien leikkauksia ja normaaleilla indeksikorotuksilla.
Tämä on noin kolmasosa Puolustusvoimien vuotuisista
määrärahoista. Jollei säästöjä saada
puolustusvoimauudistuksessa paikattua, on Suomi vaarassa menettää uskottavan
puolustuskykynsä. Siksi on myös tärkeää,
että reserviläisten kertausharjoitusten vähentymistä paikataan
nyt eduskunnan lisäämällä määrärahalla
vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön.
Liikenteen puolella huolestuttavaa on rahoituksen suhteellinen
painottuminen pois maantieliikenteeltä. Suomessahan jopa
yli 90 prosenttia henkilö- ja tavaraliikenteestä kulkee
maantiellä kumipyörillä. Tästä huolimatta
valtion budjetissa suunnataan vain 528 miljoonaa euroa perustienpitoon
ja jopa 315 miljoonaa euroa radanpitoon. Onkin syytä tarkkaan
jatkossa miettiä, mikä on liikenteen rahoituksen
vaikuttavuus maassamme. Valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto on
puuttunut maaseudun ja maa- ja metsätalouden kannalta sekä tietysti
maaseutuelinkeinojen toimintaedellytysten kannalta tärkeiden yksityisteiden
rahoitukseen. Hallituksen 15 miljoonan euron leikkausta paikataan
nyt eduskunnassa 5 miljoonalla, mikä on eduskunnan tämän vuoden
budjetin suurin yksittäinen lisäys. Maa- ja metsätalouden
osuus eduskunnan tekemistä lisäyksistä mukaan
lukien tämä liikenteen puolella oleva yksityistiemäärärahalisäys
onkin reilusti yli 20 prosenttia koko eduskunnan tekemistä muutoksista.
Maaseutu on siis selvästi ollut eduskunnan painopisteenä.
Lisäksi, vaikka hallitusohjelmassa sovittiin näitten
kehitysyhteistyömäärärahojen
jäädyttämisestä, on edelleen
tässäkin yhteydessä todettava, että määrärahat
lisääntyvät 50 miljoonalla eurolla. Samanaikaisesti
pitää muistuttaa siitä, että monilta
järjestöiltä täällä meillä koti-Suomessa leikataan
rahoja, millä on suoria vaikutuksia näiden toimintaan.
Herra puhemies! Vielä lopuksi haluan todeta vaan yhteenvedonomaisesti,
että talousarvion loppusumma on 52 miljardia euroa, josta
yli 7 miljardia katetaan velanotolla. Hyvän alkuvuoden
ansiosta Suomen bkt kasvaa tänä vuonna ehkä reilusti
yli 3 prosenttia, mutta kasvussa on loppuvuonna ollut merkittävä pudotus:
kasvu supistuu jopa 1,8 prosenttiin nyt loppuvuonna. Jos hidas kasvu
jatkuu ensi vuonna tai peräti pysähtyy, on sopeutustoimien
riittävyyttä arvioitava nopeasti uudelleen. Tämä tehdään,
jos velan osuus bkt:stä ei laske ja jos alijäämä asettuu
yli 2 prosenttiin. On siis todennäköistä,
että ennen kuin lehdet ehtivät ensi keväänä edes
puuhun, budjetti on pitänyt jo avata uudelleen.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puheenjohtaja! Talousarviossa vuodelle 2012 on
parasta työn arvostuksen, kannustavuuden lisäämispyrkimykset.
Suomen hyvinvointi riippuu yksinomaan suomalaisen työn
kasvusta. Meidän suomalaisten on syytä lisätä omaa
osuuttamme maailman rakentamisessa. Vain siten me voimme maksaa
kohta liian suureksi paisuvan velkamme ja tulevaisuuden palveluhaasteet
kansakuntamme vanhentuessa.
Työn arvostus näkyy esimerkiksi siinä,
että ansiotuloverotusta ei kiristetä, sekä siinä,
että yritysten kilpailukykyä parannetaan alentamalla yhteisöverokantaa
1,5 prosenttiyksiköllä. Myös kasvuyritysten
rahoitusmahdollisuuksista osittain huolehditaan esimerkiksi Finnveran
viennin jälleenrahoituksen parantamisella. Työn
arvostusta ovat myös nuorten yhteiskuntatakuu sekä pitkäaikaistyöttömyyden
torjumisen lisäpanostukset. On myös positiivista,
että hallitus torjuu sellaiset ratkaisut, joilla ajaisimme
lisää yrityksiä Suomen rajojen ulkopuolelle,
sillä kustannuksensa kattavien vientityöpaikkojen
lisääminen riippuu kilpailukyvystämme
huolehtimisen onnistumisesta.
Kansakunnan yhtenäisyys on toivon ja yhteiskunnan edellytys.
Hallituksen esitys rakentaa yhtenäisyyttä harkituilla
leikkauksilla, maltillisilla veronkorotuksilla, kuntien sosiaali-
ja terveydenhuollon valtionosuuksien korotuksilla, veteraanien kuntoutusrahojen
täydennyspanostuksella, panostamalla uusiin liikennehankkeisiin,
muun muassa Seinäjoki—Oulu-ratayhteyden parantamisella,
sekä jatkamalla vanhuksille, asunnottomille ja vammaisille
asumiseen myönnettävää investointiavustusta.
Kuntauudistuksen tarpeellisuus lienee kaikille selviö.
Hallinnosta palveluun on oikea tie. Se tulee ottaa ohjeeksi myös
tulevassa valtionosuusuudistuksessa. Oman huomioni mukaan siinä on todella
paljon ehkä kirveelläkin työtä.
Huolissani olen erityisesti Suomen valtion velkaantumiskehityksestä.
Näyttää nimittäin siltä,
että valtionvelan korot tulevat nousemaan neljänneksi
suurimmaksi pääluokaksi muutamassa vuodessa ohittaen
muun muassa maa- ja metsätalousministeriön, liikenne-
ja viestintäministeriön sekä puolustusministeriön
pääluokat. Korkojen lisäksi lapsemme
ja lapsenlapsemme tulevat maksamaan valtiolle velkamme lyhennykset meidän
hoitamisemme ohella.
Yhtä asiaa talousarviossa haluan sen positiivisuudesta
huolimatta kritisoida. Nimittäin kiinteistöveron
poistaminen verotulotasausjärjestelmästä olisi
pitänyt jättää valtionosuusjärjestelmän
kokonaisuudistukseen.
Ensimmäistä kertaa haluan myös kommentoida
oppositiota. Kelamaksun palauttaminen, jota perussuomalaiset esittävät,
on torjuttava. Kelamaksu on kansaneläkemaksu. Yritykset
maksavat työeläkemaksuja. Työeläkkeen
saaja ei saa kansaneläkettä. Kelamaksu ei millään
tavalla liity työntekoon vaan on ylimääräinen
työn hintaa korottava maksu. Se rokottaisi nimenomaan yritysten
työllistämistä, sillä se lisäisi
työllistämisen sivukuluja. Palautuessaan kelamaksu
on pois työntekijän palkasta ja lisänä kuluttajan
maksamissa hinnoissa. Se leikkaa myös vientimme muutoinkin
huonoksi vajonnutta kilpailukykyä ja samalla suomalaista
työtä.
Arvoisa puhemies! Suomessa on valitettavasti vieläkin
tulossa olevan talven aikana etsittävä yhtenäisyyttä ja
yhteisiä näkemyksiä suomalaisen työn
lisäämiseksi todennäköisesti
edessä olevan taantuman ja, väärin toimien,
myös laman torjunnassa. Työllisyysasteen nostaminen
ja työttömyyden laskeminen pohjoismaiselle tasolle
on muutoinkin edessä. Etenkin tässä taloustilanteessa
se on kova haaste, mutta siinä on onnistuttava.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Käsittelyssä oleva
budjetti ensi vuodelle sisältää pieniä ja
suurempia konkreettisia tekoja oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi
ja työllisyyden parantamiseksi yhteiskunnassamme.
Tässä ajassa, kun taloudesta kuullaan ennätyshuonoja
uutisia toisensa perään ja valtiontalous kaipaa
kipeästi vahvaa tasapainottamista, hallitus parantaa historiallisesti
työttömyysturvan peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea heti ensi vuoden alusta. Konkreettinen
korotus on 120 euroa kuukaudessa. Tässä korotuksessa
on huomioitu myös asumistuen vaikutus eli työttömyyspäivärahoja
vastaavasti korotetaan asumistuen tulorajoja. Tällä varmistetaan
se, että työtön saa aidosti korotuksen
itselleen. Tämä on yksi esimerkki, jossa on vahva
linjanmuutos nähtävissä. Tämä hallitus
ei tee silmänkääntötemppuja,
vaan parantaa heikompiosaisten asemaa ihan aidosti ja ihan oikeasti.
Hallitus on lähtenyt korottamaan ensisijaisten etuuksien
tasoa, jotta merkittävä osa ihmisistä voidaan
pitää poissa toimeentuloluukuilta. Näin kunnissa
jää sosiaalityön kohdalla paukkuja paremmin
kaikkeen muuhun arvokkaaseen työhön. Niille, jotka
toimeentulotukeen joutuvat turvautumaan, on myös luvassa
helpotusta toimeentulotuen korottamisen myötä.
Arvoisa herra puhemies! Työllisyys on keskeinen asia,
johon hallitus panostaa tällä vaalikaudella ja
jo tulevan vuoden budjetissa. Nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen
on kunnianhimoinen hanke. Se alkaa toteutua jo ensi vuonna monin
eri toimenpitein, ja täysimääräisenä se astuu
voimaan vuonna 2013. Sen myötä jokaiselle alle
25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan
työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka
viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi
joutumisesta.
Olen itse varsin tyytyväinen, että nykyisen hallituksen
yksi kärkihanke on puuttua harmaaseen talouteen. Hallitus
on tarttunut määrätietoisesti harmaan
talouden ongelmaan ja alkaa ensi vuonna laittaa sitä oikeasti
käytännössä kuntoon. Toimenpidelista
on pitkä, ja sen toteuttamisen kanssa on odoteltu jo liian
kauan. Keskustajohtoinen hallitus jätti nämä toimenpiteet
toteuttamatta, vaikka yksimielisyys siitä, mitä asialle
pitäisi tehdä, oli ollut olemassa jo pitkään
viime vaalikauden puolella.
Viime hallituksen haluttomuus ja vitkastelu harmaan talouden
torjunnan, pitkäaikaistyöttömyyden torjunnan
ja työmarkkinoiden sopimuskulttuurin kehittämisessä on
tarjonnut tälle tuoreelle hallitukselle pitkän
listan kiireistä tehtävää. Nyt
on onneksi laitettu toimeksi. Ratkaiseva saavutus oli hiljattain
solmittu erittäin kattava raamisopimus, joka palauttaa
luottamusta ja ennustettavuutta koko yhteiskuntaamme, ja tästä erityiskiitos
hallituksen puolelta kuuluu valtiovarainministeri Urpilaiselle ja
työministeri Ihalaiselle.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt taisivat lähteä kokoomuksen
edustajat pois täältä. (Eero Suutari:
No ei lähtenyt!) Olisin halunnut antaa pienen vinkin, kun
täällä tuli puhe siitä, että bruttokansantuote
ei varmasti tule olemaan ensi vuonna sitä, mitä on
suunniteltu, joten leikkauslistat tehdään varmasti
tuossa ennen kevättä uudelleen, revitään
budjetti auki. Voisin antaa pieniä vinkkejä, mistä voisi
leikata niin, ettei tunnu missään, ja luulen,
että se olisi ihan oikeudenmukaista.
Esimerkkinä lahja-apu Venäjälle lähiyhteistyörahoista:
Nythän siitä leikattiin jo 10 miljoonaa, mutta
sinne jäi vielä 6 miljoonaa. Venäjä tuskin
tarvitsee Suomelta 6:ta miljoonaa euroa rahaa. Heillä on öljyä ja
heillä on rahaa laittaa 500 miljardia aseitten kehittämiseen
ja muuta, joten se raha voidaan ihan hyvällä omallatunnolla heittää punakynällä yli
ja laittaa se parempiin käyttöihin.
Sitten toisena hyvänä esimerkkinä on
Ahvenanmaan sähkökaapeli, mistä mainitsin
aikaisemminkin. Ahvenanmaalta ei lamppu sammu, vaikka sitä ei
rakennettaisi ensi vuonna. Sinne tulee edelleen sähköä,
sitä hommaa joudutaan vaan pitkittämään.
50 miljoonaa euroa uuden kaapelin rakentamiseen tällaisessa
taloustilanteessa on aivan käsittämätön
tilanne.
Sitten kansainvälinen ilmastosopimus, 500 miljoonaa
euroa. Kanadakin irtautuu itse monesta sopimuksesta sen takia, koska
Yhdysvallat, Kiina, Intia ja moni muu ei niihin lähde mukaan, mutta
Suomi kuitenkin laittaa sinne rahaa. Se, miksi kritisoin sitä hiukan,
johtuu siitä, että me päättäjät
puhumme kestävästä kehityksestä mutta
samanaikaisesti me hyväksymme sen, että maailmassa
valmistetaan jatkuvasti epäkelpoja tuotteita, jotta kulutus
saadaan kasvuun. Kulutuksen ylläpitämiseksi pidetään
tämmöistä keinotekoista ilmastosopimusta
ja muuta korvaamaan sitä huonoa politiikkaa, jolla sallitaan
tämmöinen turha kehittyminen, mikä saastuttaa
maapalloa.
Näitä olisi monia muitakin hyviä ehdotuksia, mutta
eiköhän sovita, Suutari, että viet aluksi nämä terveiset
sinne teidän ryhmään.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä tietysti kuulostaa
siltä, että näistä saataisiin
heti rahat pois, mutta tuosta lähialueyhteistyöstä otettuna
se 6 miljoonaa tarkoittaa sitä, että ne sovitut
projektit, joita siellä on tehty ensi vuodelle, sitten
kariutuisivat, ja ne ovat suomalaista työtä, ettei
sitä nyt ihan sillä tavalla voi tehdä.
Tosin täällä on kyllä edustaja Kettusen
aloite tästä, että vähennetään
3,5 miljoonalla lähialueyhteistyötä ensi
vuonna. Tuosta ilmastosopimuksesta voisin kommentoida sen verran,
että eikö meidän sitten pidäkään
pitää kiinni siitä, että tämä maailma
pelastuu?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toki, Suutari, meidän täytyy
tehdä osuutemme ilmaston hillitsemiseksi, että tämä maapallo
ei tuhoudu omaan mahdottomuuteensa ja ahneuteensa, mutta toisaalta
on vaikea uskoa, että nämä keinot ovat
niitä, joilla aidosti sitä edistetään.
Rahan siirtäminen jonnekin keinotekoisesti ilmastokauppaa
tekemällä ei oikeasti vähennä sitä maailman
saastumista, joten meidän täytyisi tehdä aivan
uudenlaista politiikkaa juuri siten, että me voisimme aidosti
suojella yhteiskuntaamme turhalta kuluttamiselta, ja siihen meillä olisi
keinoja, jos me haluaisimme niitä käyttää. En
tarkoittanut, että koko 500 miljoonaa pannaan pois, mutta
ainahan niistä voisi vähän nipistää,
koska nyt kun talkoita tehdään, niin talkoisiin
lähtevät muutkin kuin vanhukset ja sotaveteraanit
ja lapsiperheet ja opiskelijat ja koulut ja opistot ja ammattikoulut,
joilta leikataan jatkuvasti — puhumattakaan siitä,
kuinka paljon kunnilta leikataan rahaa, yli 600 miljoonaa. Kun kaikkien
täytyy osallistua talkoisiin, niin se olisi ihan hyvä juttu,
että se menisi kautta linjan sitten.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietenkin on niin, että nämä ilmastosopimukset
on tehty ennen meidän aikojamme eikä tämänhetkinen
eduskunta ole niitä ollut sorvaamassa tai hyväksymässä.
Mutta suomalainen lähtee yleensä siitä,
että me sovitut asiat pidämme. Tästä,
että irtaudutaan sopimuksesta, pitää kyllä todella
keskustella tarkasti, mitä vauriota siitä syntyy.
Toivoisin, että sieltä sitten aloitteita syntyisi.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä siitä sopimuksesta.
Toki meidän täytyy maineemme pitää,
pitää sanastamme kiinni, mutta yhteiskunta muuttuu.
Globaali talous ajaa kaikki valtiot uudelle päätöskierrokselle,
joten tokihan meitä ymmärretään
myös, jos me joudumme jossain asiassa säästämään.
Ihmettelen kuitenkin sitä, että me olemme
samanaikaisesti tekemässä semmoisia sopimuksia Brysseliin
päin, että meillä on nytten jo mennyt 14
miljardin takaukset siellä suomalaisten veronmaksajien
rahoja, ja tämän päivän lehdet
puhuvat, että tässä voi olla jopa valtion
budjetin verran, kun ne vaikutukset kertaantuvat. Miksi me olemme
valmiita tekemään semmoisia sopimuksia, jotka
vievät meidän viimeisenkin selkäno-jan,
kun se vaikea aika tulee? Nythän meillä ei ole
tulevaisuudessa varmasti mitään mahdollisuutta
elvyttää suomalaista kansantaloutta ja hyvinvointia,
kun se lama tänne Eurooppaan saapuu. Siinä mielessä toivoisin
hallitukselta vastuunalaista politiikkaa, että ei mennä silmät
ummessa Brysseliin avoimen sekkikirjan kanssa antamaan niille tummasilmäisille
kavereille meidän päätöksentekoa.
Yleiskeskustelu päättyi.