2) Hallituksen esitys eduskunnalle Euroopan neuvoston viranomaisten
asiakirjojen julkisuudesta tehdyn yleissopimuksen hyväksymiseksi
sekä laiksi yleissopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, hallitus... (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Pieni hetki. — Pyydän salia hiljentymään,
jotta kuuntelemme edustaja Jääskeläisen
puheenvuoron. — Olkaa hyvä.
Kiitos. — Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen
esitys on yllättävän hyvä, eli
esitys Euroopan neuvoston yleissopimukseksi koskien viranomaisten
asiakirjojen julkisuutta on kannatettava, vaikka pohjaesitys tuleekin
Brysselistä. Kiitos vain, hallitus. Yleissopimuksen mukaan jokaiselle
kansalaiselle tulee taata oikeus saada pyynnöstä tieto
viranomaisen asiakirjasta. Kyseessä on oikeudellisesti
sitova, julkisuusperiaatteelle rakentuva, viranomaistoiminnan julkisuutta
koskeva kansainvälinen sopimus, ensimmäinen laatuaan.
Oikeus saada tietoja viranomaisten asiakirjoista auttaa kansalaisia
ja yhteisöjä saamaan tietoja heille tärkeistä asioista
ja viranomaispäätöksistä. Näin
edistetään toiminnan läpinäkyvyyttä, tehokkuutta,
vaikuttavuutta ja vastuullisuutta viranomaistoiminnassa. Se, miten
byrokraattiseksi, kalliiksi ja aikaa vieväksi asiakirjojen
julkisuusperiaatteen toteuttaminen ja tietojenanto viranomaisten
asiakirjoista kansalaisille osoittautuu, ei valitettavasti ilmene
esityksestä. Tämä on kuitenkin kansalaisvaikuttamisen
kannalta keskeinen kysymys.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin ikään tuo ehdotus
kuulostaa hyvältä ja järkevältä,
ja meillä Suomessakin on edelleen tekemistä asiakirjojen
julkisuuden suhteen ja parantamisen varaa. Muutoinkin kannustaisin
hallitusta kiirehtimään niitten sopimusten ratifiointia, mitä Euroopan
neuvoston puitteissa on tehty. Esimerkiksi Istanbulin sopimus on
tällainen sopimus.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Jotta valtiosääntöhistoria
tulisi hiukan oikeampaan valoon, niin Suomi ja Ruotsihan ovat ajaneet
sekä Euroopan unionin että Euroopan neuvoston
kautta tätä julkisuusperiaatetta, joka suurimmassa
osassa Eurooppaa on kovin vajaasti kehittynyt. Jo ihan maailman
mitassakin Ruotsi-Suomihan oli se, joka käynnisti tällaisen
ylipäänsä, silloin mullistavan periaatteen
yli 200 vuotta sitten, että julkisen vallan, on sitten
valtiosta tai kunnista tai seurakunnista kysymys, asiakirjojen pitää olla
julkisia, ja se on keskeinen tapa valvoa hallinnon laillisuutta
ja moitteettomuutta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin osaltani todistaisin
samaa kuin edustaja Koskinen Suomen roolista ja Pohjoismaiden roolista
tässä prosessissa. Mutta myös korostaisin, että tämä sopimus
ja tämä toimeenpano ovat korruption torjunnan
näkökulmasta tärkeämpiä kuin moni
muu toimenpide. Jos me katsomme Euroopan sisälläkin
sitä pahentunutta tilannetta, että useissa jäsenvaltioissa
korruptio on nyt talouslaman myötä pahentunut,
puhumattakaan Euroopan unionin ulkopuolisessa maailmassa, niin silloin
siinä, että Euroopan neuvoston piirissä jäsenet
kuitenkin sitoutuvat tämmöiseen pohjoismaiseen
ajatteluun, ei ole kysymys vain avoimuudesta ja demokratiasta vaan
hyvin paljon myös korruption torjunnasta, sitä kautta
myös järjestäytyneen rikollisuuden ja — nyt,
kun katsotaan näitä terrorismin rahoituskuvioita — jopa terrorisminkin
torjunnasta. Tämä on erittäin tärkeä esitys.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopassa on hieman erilaisia käsityksiä tästä avoimuudesta,
ja tosiaan meillä Pohjoismaissa on lähtökohtana
ollut se, ja erityisesti Ruotsi-Suomessa, että kaikki asiakirjat
ovat avoimia ja sitten, jos niissä halutaan poikkeuksia,
siitä säädetään erikseen,
kun monessa muussa maassa lähtökohta on se, että oikeastaan
mitkään asiakirjat eivät ole avoimia,
jos ei niitä erikseen säädetä avoimiksi.
Mehän olemme käyneet Euroopan unionissa kovaa
taistelua avoimuusasetuksen osalta, ja silloin kun olin perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja, mehän teimme tämmöisiä ristiretkiäkin Euroopan
parlamenttiin. Kävimme todistamassa siellä, kuinka
hyviä nämä pohjoismaiset periaatteet
ovat, ja voin sanoa, että kaikkein pahimmat uhkakuvat,
joita silloin oli, on kyetty torjumaan, mutta tässä suhteessa
täytyy sanoa, että Euroopan unionissa on aika
paljon haasteita vielä meillä edessä.
Sinänsä on erittäin hyvä,
että Euroopan neuvostossa on päästy sopimukseen,
jolla pyritään edistämään
avoimuutta asiakirjojen osalta. Tietysti se, mikä on tärkeätä,
on sitten se, että meillä on monia maita, joissa
tämä välttämättä ei
ole pääsääntö, niin
että meidän pitäisi sitten myöskin
pyrkiä seuraamaan tätä sopimusta, että se
ratifioidaan mahdollisimman monessa Euroopan neuvoston jäsenmaassa
ja että sitä myöskin sitten toteutetaan
käytännössä. Ja tietysti suuressa osassa
maita tämä on mahdollista, mutta kai joittenkin
maitten osalta varmaan on jonkinlaisia haasteita. Mutta tämä on
erittäin hyvä alku, ja tärkeätä on
se, että Suomi on ollut ensimmäisten joukossa
viemässä tätä asiaa eteenpäin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Erityisen hyvä askel, ja tärkeää,
että Suomi on eturintamassa ottamassa niitä askeleita.
Nyt vain pitää palauttaa myös se,
että emme ole hurskastelemassa tiettyjen asiakirjojen julkisuudella
vaan myös sisäistämme tämän
tänne Pohjoismaihin, otamme tämän myös
ihan kotiin opiksi, että olemme myös kaikkien
asiakirjojen julkisuuden kannalla.
Liikaa tänä päivänä ja
viime kuukausina on keskusteltu, ja oikeastaan viimeisten vuosien
aikana, Nato-asiakirjojen julkisuudesta. Otetaan tästä mallia,
astutaan niissä askeleissa samaa, mitä me nyt
mainostamme tässä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Avoimuus on erittäin tärkeätä julkisessa
hallinnossa, ja sitä tulee tietenkin kaikin keinoin edistää,
koska sillä pystytään tehokkaasti ehkäisemään
korruptiota, joka meilläkin on rakenteissa, vaikka sitä ei
helposti haluta täällä tunnustaa. Meillä on
esimerkiksi poliittisia virkanimityksiä, jotka ovat maan
tapana lukuisissa kunnissa, ja myös valtionhallinnossa
näitä tapahtuu. On tärkeää,
että kaikki tällaiset päätökset
ovat mahdollisimman julkisia, jotta kansalaiset pääsevät
arvioimaan sitä, onko oikeus tapahtunut, kun tehdään
vaikka näitä virkanimityksiä valtionhallinnossa
ja kunnallishallinnossa, samaten kunnallisissa osakeyhtiöissä ja
kaikissa muissa julkisissa osakeyhtiöissä. On
tärkeätä, että aina paras mahdollinen
hakija valitaan kyseiseen virkaan tai toimeen, jotta jäsenkirjaperusteella
ei valita ihmisiä.
Samaten on erittäin tärkeätä,
että kunnissa — joissa tapahtuu kaikki kaavoitustyö,
kiinteistökaupat, tehdään kaikenlaisia
elinkeinopoliittisia ratkaisuja — kaikki kunnalliset päätökset,
tapahtuvat ne sitten lautakuntatasolla, kaupunginhallitustasolla
tai valtuustotasolla, ovat julkisesti nähtävissä internetissä,
jolloin kansalaiset voivat seurata näitä kiinteistön
jalostamistoimenpiteitä usealta vuodelta, koska monesti
kaavoitusprosessi ja siihen liittyvät intressit toteutuvat
10—15 vuoden kuluttua. Jos ne pöytäkirjat
ovat vain vuoden pari internetissä kaiken kansan nähtävillä,
niin ei pysty seuraamaan sitä koko prosessia alusta loppuun.
Minä pidän erittäin tärkeänä,
että kaikki julkiset päätökset
ovat mahdollisimman pitkään kaiken kansan nähtävissä siellä internetissä.
Keskustelu päättyi.