12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain,
julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain ja
kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin varsin laajassa esityksessä huomiota
yhteen kohtaan, nimittäin työttömän
velvollisuuteen ottaa vastaan kokoaikatyötä, jos
työmatkoihin kuluu maksimissaan 3 tuntia. Nopeasti laskienhan
kokoaikatyössä se tarkoittaa hyvinkin 11 tunnin
työpäiviä. Jos tämä työntekijä,
joka työttömänä nyt joutuu tämän
velvoitteen piiriin, sattuukin olemaan pienen lapsen yksinhuoltajavanhempi
ja lapsi nukkuu sen ajan, mitä pienet lapset normaalisti
nukkuvat, eli 14 tuntia vuorokaudessa, joista todennäköisesti
noin 2 tuntia siellä päivähoidossa iltapäiväunilla,
niin lapselle jää aikaa olla hereillä yhtä aikaa
isän tai äidin kanssa 1 tunti vuorokaudessa. Tässä ajassa
ehtii ehkä syödä aamu- ja iltapalan,
pukea, riisua, laittaa yöpuvun päälle,
pestä hampaat, aamulla pestä hampaat ja pestä naaman.
Siihen ei enää mahdu sellaisia asioita kuin iltasadun
lukeminen, leikkiminen, päivän tapahtumista keskusteleminen,
itkeminen, kiukuttelu, jotka kaikki, niin me ajattelemme, ovat sellaisia
asioita, jotka kuuluisivat jokaisen lapsen oikeuksiin, joihin jokaisella
lapsella pitäisi olla mahdollisuus yhdessä vanhempiensa
kanssa.
Lisäksi tässä säännössä se
työmatkaan kuluva aika, joka on maksimissaan 3 tuntia,
lasketaan kotiovelta työpaikkaan. Siinä ei oteta
huomioon päivähoitoon viemiseen ehkä kuluvaa
aikaa. On hyvin tavanomaista, että päiväkodin
kautta kiertäminen lisää sitä työmatkaa
sillä puolella tunnilla. Tällöin se yksi
tunti valveillaoloaikaa sulaa kokonaan niihin päiväkotiinmenomatkoihin.
Minusta oleellinen kysymys on, onko tällainen säännös
millään lailla pienen lapsen kannalta kohtuullinen.
Ehkä hurjinta minun mielestäni oli, että kun
tästä asiasta eräässä viranomaistapaamisessa
kysyin, niin kävi ilmi, että tämä näkökulma,
mitenkä tämä laki toteuttaa lapsen oikeutta
vanhempiinsa, ei ollut tullut kolmikantaneuvotteluissa millään
lailla esiin. No, sehän on tietysti luonnollista — kolmikannassa
edustettuina ovat työntekijät ja työnantajat
ja valtio, mutta ei siellä kukaan puhu niiden lasten puolesta.
Siitä huolimatta minä olin hyvin hämmästynyt
siitä, että tätä kysymystä ei
oltu edes sivuttu neuvotteluissa.
Tässä meille tulevassa lakiesityksessä säännöksestä voidaan
poiketa työ- ja elinkeinotoimiston arvion pohjalta, jos
siihen on pätevä syy. Se on hyvä asia,
ja se osoittaa, että TEMissä löytyy kuitenkin
sellaisia virkamiehiä, joilla on ymmärrystä siihen,
että ihmisten tilanteet ovat hyvin erilaisia ja joskus
säännökset voivat olla todella kohtuuttomia.
Meidän lainsäätäjien näkökulmasta
kuitenkin se, että tällainen asia jätetään
yksittäisen virkamiehen harkintavaltaan, on vähän
hasardia. Emmehän me voi millään lailla
vaikuttaa siihen, millaisia ihmisiä siellä on,
millaista harkintaa kentällä sitten tehdään.
Ja me tiedämme, että työvoimahallinnossa
työkkärien ihmiset, jotka näitä päätöksiä tekevät,
tekevät niitä aika kovan paineen alla jo nyt ja
että siellä ei mitenkään aikaa
inhimilliselle harkinnalle ja yksilölliselle pohdinnalle
tulevaisuudessa ole ainakaan enempää kuin tänä päivänä.
Tästä syystä vetoaisin hallituspuolueisiin,
tai niihin kolmeen hallituspuolueen jäseneen, jotka vielä tässä ovat
salissa, että vakavasti harkitsisivat sitä, voisiko
tätä harkintaa erityisesti pienten lasten vanhempien
osalta nostaa myös sinne ihan lain tasolle, ettei se jäisi pelkästään
harkinnan varaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Lindström. — Ministeri Ihalainen,
jos sopii, niin kuunnellaan nämä puheenvuorot.
Jos tulee vastattavaa, niin sen jälkeen.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ensinnäkin
on hyvää se, että tällä pyritään
nyt keventämään työnhakijan
velvollisuuksia muun muassa niin, että hänen ei
tarvitse enää esittää todistuksia
tai selvityksiä työ- ja elinkeinotoimistolle,
vaan tämä työvoimapoliittinen lausunto
annetaan työnhakijan itse ilmoittamien tietojen perusteella.
Täällä tunnustetaan, että tässä otetaan
tietoinen riski siitä, että joku voi käyttää tätä tietoisesti
hyödyksi antamalla vääriä tietoja,
mutta lähtökohtaisesti tämä on
positiivista, että luotetaan ihmisiin.
Mutta sitten aivan tämä sama asia itseänikin kiinnostaa
tässä esityksessä kuin edustaja Kontulaa
tuossa äsken eli tämä työn vastaanottamisvelvollisuuden
laajentaminen. Tämä kolmen tunnin määritelmä — minulle
on ainakin tällä hetkellä vielä täysin
epäselvää, mitä tämä tarkoittaa.
Tarkoittaako tämä sitä työmatkaa,
joka on kotiovelta kotiovelle? Onko se se kolme tuntia? Sitäkö se tarkoittaa?
Ja toisekseen, tähän on jätetty tämmöinen
takaportti, että tämä ohjaisi näitä työttömiä kokeilemaan
kohtuullisen työmatkan päässä olevaa
työtä, ja sitten jos hän toteaa, että tämä ei olekaan
minulle sopiva, niin hän voi sitten etuuksia menettämättä erota
siitä työssäkäyntialueen ulkopuolelta
tarjotusta työstä. Olenko ymmärtänyt
tämän oikein? Näinhän täällä lukee.
Eli tässä on tavallaan sekä keppiä että porkkanaa.
Mutta tämä tulkinta siitä, mitä tarkoittaa
tämä kolme tuntia per päivä,
kotiovelta kotiovelleko? Ja jos se jää se tulkinta,
niin kuin kuvittelen, yksittäisen viranomaisen tehtäväksi,
niin toivon, että aina kun tulee rajatapauksia, niin se
tulkitaan työttömän eduksi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun me puhumme työttömyydestä ja
työttömyyden hoidosta — en tiedä,
mutta minä henkilökohtaisesti olen joutunut muuttamaan
työn perässä useampaankin kertaan, vaihtamaan
paikkakuntaa ja hankkimaan uuden kodin, jos olen saanut hyvän
työpaikan. Asiat muuttuvat kyllä sillä tavalla.
Tietysti sanotaan, että se ei kuulu enää tähän
päivään, mutta kyllä se, kuulkaa,
kuuluu. Jos työpaikat eivät ole siellä,
missä ihmiset ovat, niin ihmisten on mentävä sinne,
missä työpaikat ovat. Näin se vain on,
jos halutaan elää. Tietenkin siinä voi
inhimilliset tekijät ottaa huomioon ja täytyykin
ottaa huomioon, mutta kategorisesti ei voi sanoa, että ei
voisi käydä työssä kauempana vaikka
jollakin toisella paikkakunnalla, jos kerta työssä pitää olla.
Mutta kun saadaan työ toiselta paikkakunnalta, niin tärkeää on
korvaaminen sille ihmiselle, joka sinne töihin menee. Nyt
oletetaan, että töihin pääsee
henkilö, joka on ollut työttömänä,
on pitkäaikaistyötön. Hän saa
työpaikan ja saa siitä palkkaa 1 580
euroa, joka on muuten aika yleinen ensimmäisen työpaikan
tai aloittavan työpaikan kuukausipalkka aika monella alalla.
Jos siitä ostaa sitten junalipun ja käy esimerkiksi
Vaasasta Seinäjoella töissä, se on 400 euroa
per kuukausi. Siinä ei kovinkaan paljon auta se, että siitä saa
jonkinlaisen verohuojennuksen tai että se tulee vuoden
päästä.
Tässä, arvon ministeri, on se kohta, jossa
valtion pitäisi tulla apuun. Nämä työmatkat
pitäisi antaa tähän päälle,
jos kerta pitkän matkan päästä siellä töissä käy,
jotta työssä käyminen taas kannattaisi
sille ihmiselle, jotta ei tehtäisi niitä pitkiä työpäiviä ja
pitkiä työmatkoja siten, että siitä joudutaan
vielä maksamaan enemmän kuin siitä, että maataan
kotona ja syljeksitään kattoon. Nämä työnteon
esteet täytyy pystyä tästä maasta poistamaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Te-toimistoja koskevat uudistukset ovat varmastikin
välttämättömiä, koska
tehtävänkuva on hyvinkin paljon muuttunut kaiken
kaikkisesti. Tässä esityksessähän
siirretään myös byrokratiaa työ-
ja elinkeinotoimistoilta työttömyysetuuden maksajien
hoidettavaksi ja karsitaan lausuntomenettelyä, jotta näitä resursseja
te-toimistoissa voitaisiin suunnata tehokkaammin työnvälitykseen,
ja sitten tähän liittyy näitä työttömyysturvajärjestelmän
toimeenpanoa yksinkertaistavia muutoksia. Eli erittäin
hyviä, selkeyttäviä ja tosiaankin tehokkuutta
lisääviä muutoksia sinänsä.
Jos ajatellaan näitä työvoimapoliittisia
lausuntoja, joita te-toimistot antavat, niin niitten määrä on
kasvanut koko ajan, jopa niin, että vuonna 2000 niitä annettiin
1,7 miljoonaa ja viime vuonna niitä annettiin jo 2,2 miljoonaa.
Tästä näemme muun muassa tämän
muuttuneen työmäärän. On hyvin
järkevää tietenkin silloin, että näitä niukkoja
resursseja käytetään järkevästi
ja muun muassa niitten lausuntojen osalta voidaan toimia hiukan
toisella tavalla.
Puhemies! Tämä esitys lisää myös
nuorten kouluttautumista, sillä esityksen mukaan koulutusta
vailla olevan nuoren on aloitettava opinnot myös silloin,
kun koulutukseen hakemista ei ole edellytetty työttömyysetuuden
saamiseksi mutta nuori on kuitenkin hakenut opiskelemaan ja saanut
opiskelupaikan. Elikkä tässä on myös
hyvä lähtökohta tämän
koulutuksen osalta nuorelle, ja koulutusta vailla olevan nuoren
oikeutta työttömyysetuuteen työllistymistä edistävän
palvelun ajalta selkeytetään. Erittäin
hyviä asioita.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä työn vastaanottamisen
velvollisuuden laajentaminen sinne kolmen tunnin etäisyyteen
on varmaan sellainen asia, joka tuolla valiokunnassa tullaan käymään
läpi.
Haluaisin ministeriltä etukäteen kysyä sitä asiaa,
että onko olemassa mitään tietoa siitä,
ovatko työnantajat halukkaita ottamaan töihin
vastahakoista työntekijää, joka perustelee,
että on pitkät matkat töihin. Tai sitten:
onko tämä nähty ongelmana toisinpäin,
että joku, joka ei halua ottaa töihin, olisi kärsinyt
tästä asiasta, jos työntekijä olisi
tullut työllistetyksi mutta itse kieltäytyy siitä asiasta?
Ja miten paljon sitten tällä saataisiin kuitenkin
niitä, jotka mielellään ottaisivat vastaan töitä vaikka
kauempaakin ja saisivat näin lähetteen mennä kysymään
työpaikkaa?
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Suutarille toteaisin, että kyllähän
töihin meno yli kolmen tunnin työmatkojen päähän
on mahdollista ihan nytkin, ei sitä ole missään
kielletty. Se, mitä tässä tehdään,
on, että nyt lisätään sen velvoittavuutta.
Edustaja Tolppanen ehti jo lähteä, mutta jäljelle
jääneille huomauttaisin kuitenkin, että perheissä on
usein muitakin ihmisiä kuin se yksi työtön
henkilö. Kun työsuhteet erityisesti pienten lasten
perheissä ovat usein pätkittäisiä ja
lyhyitä, niin koko perheen repiminen paikkakunnalta toiselle
työn perässä on usein kohtuutonta ja
joskus jopa mahdotonta sen takia, että muilla perheenjäsenillä saattaa
olla sitoumuksia sille lähtöpaikkakunnalle. Sen
vuoksi tällainen ajattelu, että kyllähän
sitä nyt työn perässä pitää muuttaa,
on aika ongelmallista. Samalla muistuttaisin myös, että ihmisethän
liikkuvat työn perässä nykyään
paljon enemmän kuin aikaisemmin, jos jätetään
nämä suuret siirtotyöläiskaudet
pois, kun Suomesta on matkustettu meren yli, niin että ei ole
oikeastaan montaakaan aikaa, jolloinka suomalaisten työmatkat
olisivat olleet niin pitkät kuin mitä ne ovat
tänä päivänä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän edustaja Kontulaa siitä ojentamisesta,
että en olisi ymmärtänyt tätä asiaa
aikaisemmin, mutta nyt tuli sitten varmaan ymmärretyksi
paremmin. Itse kokeneena tässä asiassa kuitenkin
voisin sanoa sillä tavalla, että nuorena, jolloin
minullakin oli vuosikas ja kaksivuotias lapsi, lähdin sitten viikoksi
muualle töihin, kun sain lähetteen työvoimatoimistosta,
ennen kuin perustin oman yrityksen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja sitten ministeri Ihalainen. Vastauksia, olkaa hyvä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Täällä on vain
toinen toistaan parempia puheenvuoroja.
Ensinnäkin tämä työn vastaanottovelvoitteen laajentaminen:
Täytyy nyt muistaa, että meillähän
nykyisinkin on 80 kilometrin alueelta otettava työtä vastaan.
Tämä laajennus siis kolmeen tuntiin edestakaisin
ja osa-aikatyöntekijöillä kahteen tuntiin
toki voi merkitä muutakin kuin 80:tä kilometriä,
mutta sittenhän siinä on sekin reunaehto, että pitää olla
julkinen liikenne mahdollista. Oletan, että tämä ehto
on monessa kohti sellainen, joka ei varmaan kaikilla aloilla pysty
täyttymään, mutta tämä haluttiin
kuitenkin tietoisesti tähän kirjata.
Tänäkin päivänähän
työtä tarjotaan te-toimistoissa oman työssäkäyntialueen
ulkopuolelta. Meillähän pitäisi olla
itse asiassa kaikki Suomen työpaikat ja miksei eurooppalaisetkin
työpaikat jotenkin yhtä aikaa nähtävillä,
että ihmiset pystyvät katsomaan työpaikkoja
myös sen oman työssäkäyntialueen
ulkopuolelta. Tämmöistä tarjontaahan
tehdään, ja aika moni, kun me nyt olemme seuranneet
näitä tilastoja, tarttuu myös tähän työssäkäyntialueensa
ulkopuoliseen työhön.
Sitten edustaja Kontula on siinä oikeassa, että kyllä tässä lainsäädännössä on
kuitenkin lähdetty siitä, että jos on
pätevä syy tai on tiettyjä erityisiä perusteita,
niin tästä voidaan poiketa. Ellen nyt ihan väärin
muista, niin voimassa olevassakin laissa jo määritellään
joitakin asioita, tai ainakin meidän ohjeessa, mitkä tällaisia
tekijöitä ovat, jotka liittyvät perheeseen
tai sellaisiin esteisiin, jotka ovat päteviä.
Eittämättä sitten niitä arkipäivän
tulkintoja tehdään te-toimistoissa, mutta siihen
on tämmöinen luukku avattu, joka mahdollistaa
tämmöisten inhimillisten, perheitten huoliin liittyvien
asioiden osalta myöskin poikkeusmenettelyjä. On
hyvä, että se mahdollistuu.
Sitten tässä on hyviä puolia tämä byrokratian purkaminen,
ja senhän idea on se, että me saamme näitä käsipareja
siihen palvelu- ja ihmisten auttamistyöhön enempi
ja vähempi niitten papereitten pyörittämiseen,
ja se menee ihan oikeaan suuntaan tässä mielessä.
Sitten laajemmin ottaen tämä kysymys on juuri
näin, että kyllä tämä pendelöinti
on se, joka kasvaa. Etäisyydet kasvavat, pendelöinnin
merkitys kasvaa ihmisten hakiessa työtä sieltä,
missä sitä työtä on, ja minä otan
nyt vain esimerkin tästä kuuluisasta Uudenkaupungin
tilanteesta, jossa siis on tämmöinen positiivinen
ongelma. Siellä on 700 työpaikkaa nyt vuoden sisällä avattu
autotehtaalle, ja ensi vuonna he palkkaavat lisää,
siirtyvät kolmivuorotyöhön. Heidän
ongelmansa ei ole ollut niinkään rekrytointi — siinäkin
oli vähän pulmia — mutta ongelma on se,
että sillä alueella ei ole kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja
tai tilapäisasuntoja, joihin ihmiset voivat muuttaa, tai
siellä ei ole hyvää joukkoliikennettä lähialueilta
tehtaalle kolmivuorotyöhön. Juuri näitä pulmia
me koetamme nyt ratkoa, sitä, miten tämä ongelma
ratkaistaan.
Otan Salon sen takia toiseksi esimerkiksi, että kun
Uudenkaupungin autotehdas kävi rekrytointimatkalla Salossa,
niin sehän tarkoittaa, että ihmisillä menisi
neljä tuntia vuorokaudessa matkustamiseen. On aika mahdoton
urakka pitkän päälle istua neljä tuntia
autossa ja käydä Uudessakaupungissa töissä.
Se vaihtoehto salolaisille työttömille olisi kuitenkin
se, että sinne syntyisi joko tämmöistä vuokra-asuntotuotantoa
tai tilapäistä asuntotuotantoa, joka mahdollistaisi
olemisen siellä paikan päällä.
Käy raskaaksi olla neljä tuntia päivässä autossa,
ja se on monelle kynnys, jota ei pysty ylittämään.
Tässä on moninaisia pulmia tämän
ympärillä, mutta minä olettaisin, että tämä muutos
on sillä tavalla kuitenkin kohtuullinen ihmisten kannalta.
Ajatus olisi tietysti se, että me tarjoamme työtä tietoisesti
myöskin sen oman työssäkäyntialueen
ulkopuolelta, ja toivon mukaan siihen pystyvät ihmiset
tarttumaan. Mutta ymmärrän hyvin nämä huolet,
joita tässä on nyt esitetty. — Kiitoksia.
Keskustelu päättyi.