3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntien velvoitteiden
ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten
toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Jyrki
Kataisen hallituksen ohjelmassa oli lause: "Arvioidaan mahdollisuudet
vähentää kuntien velvoitteita." Sen johdosta
käynnistettyjen selvitysten jälkeen hallitus teki
maaliskuussa 2013 kehysriihessä ja elokuussa 2013 rakennepoliittiseen
ohjelmaan sisältyen päätöksen,
että kuntien tehtäviä tai niiden perusteella säädettyjä velvoitteita
arvioidaan vuosina 2014—2017 toimintaohjelmassa, jolla
tavoitellaan 1 miljardin euron kokonaisvähennystä kuntien
toimintamenoihin vuoden 2017 tasolla. Samassa yhteydessä päätettiin,
että velvoitteiden vähentämisen tueksi
käynnistetään paikallisia kokeiluja.
Pääministeri Alexander Stubbin hallituksen ohjelmassa
on todettu, että hallitus antaa syysistuntokaudella 2014
eduskunnalle riittävät esitykset kuntien tehtävien
ja velvoitteiden purkamisesta. Osana rakennepoliittisen ohjelman
toteuttamista on hallitus nyt tuonut eduskuntaan esityksen laiksi
kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja
monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista eli
esityksen kuntakokeiluja koskevaksi laiksi.
Hallituksen lakiehdotuksessa tarkoitettuja kokeiluja tehtäisiin
kuutta erilaista kuntien palveluja koskevaa toimintamallia koskien.
Ne olisivat ensiksikin hyvinvoinnin integroitua toimintamallia koskevat
kokeilut — niitä olisi seitsemän kuntaa
tai kuntayhtymää — toiseksi koulutuspalveluja
koskeva kokeilu, yksi kuntayhtymä, kolmanneksi kuntien
toiminnan valvontaa koskevat kokeilut — niitä olisi
neljä kuntaa tai kuntayhtymää — ja
asumispalveluja koskeva kokeilu, neljä kuntaa tai kuntayhtymää,
viidenneksi kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyötä koskeva
kokeilu, jossa on mukana yksi kunta, ja kuudenneksi nuorisotakuuta
koskeva kokeilu, jossa on mukana yksitoista kuntaa tai kuntayhtymää.
Kokeiluihin on hakemuksen perusteella nyt osallistumassa siis
16 kuntaa tai kuntarakennelain mukaisen selvitysalueen mukaista
kuntayhtymää, yhteensä 56 kuntaa. Kunkin
kunnan tai kuntayhtymän osalta lakiehdotuksessa on kerrottu,
mihin kokeiluihin ne osallistuvat. Kokeilut kytkeytyvät
kuntauudistukseen. Niiden on tarkoitus osaltaan palvella kuntarakennelain
mukaisten selvitysalueiden kuntien yhdistymisselvityksiä.
Kokeilujen monialaisuus ja hallinnonalojen rajat ylittävät
toimintamallit voivat myös toimia sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistuksen integraatiotavoitteiden tukena. Kokeilujen periaatteita
ovat kuntalähtöisyys, strategialähtöisyys ja
muutosten kytkeminen kuntien toimintaan, asiakaslähtöisyys
sekä moniammatillisuus ja toimiala- ja organisaatioriippumattomuus
toimintamallien kehittämisessä.
Valmistelun alkaessa kunnilta kysyttiin, mitä sellaisia
velvoitteita kunnille johtuu lainsäädännöstä tai
ohjauksesta, jotka vaikeuttavat tehtävien toteuttamista
ja joista voitaisiin luopua. Saatua aineistoa hyödyntäen
on valmisteltu nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys valtiovarainministeriön johdolla tiiviissä yhteistyössä sosiaali-
ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön ja
ympäristöministeriön sekä Kuntaliiton
sekä muiden valtion virastojen kanssa.
Kokeilujen avulla pyritään saamaan kokemuksia
siitä, miten kokeiluun osallistuvat kunnat voivat säädösmuutosten
ja muiden toimenpiteiden avulla poikkihallinnollisesti kehittää palvelutoimintojaan
ja säästää kustannuksiaan kunnille
lainsäädännössä asetetuista
velvoitteista riippumatta ja palvelujen vaikuttavuustavoitteista
tinkimättä. Kuntakokeilut kytkeytyvät
kuntien strategisesti tärkeisiin toimintoihin. Kokeilujen tarkoituksena
on lisätä kokeilukuntien toimintamahdollisuuksia
vähentämällä niille asetettuja velvoitteita
sekä niiden toteuttamisen ohjausta. Lain tarkoituksena
on myös edistää kokeilukunnissa sellaisten
asiakaslähtöisten ja monialaisten toimintatapojen
kehittämistä ja käyttöä,
joiden avulla laissa säädettyjä tehtäviä voidaan
kunnissa hoitaa entistä taloudellisemmin ja tuottavammin
mutta kuitenkin samalla nykyiset lainsäädännössä asetetut
palvelujen sisältöä koskevat vaatimukset
toteuttaen. — Kiitos.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistaakseni Suomessa on tällä hetkellä 320
kuntaa, ja nyt on hallituksen ajatus, että näiltä kunnilta,
joilla on 535 lakisääteistä tehtävää — plus
Suomen Keskusta on löytänyt vielä viisi
lisää, eli 540 — näistä osa
otetaan pois, ja hallituksen tavoitteena on päästä 1 miljardin
suuruiseen summaan. Mutta olen ymmärtänyt, että kunnat — ne,
joilta vähennetään tehtäviä — eivät
periaatteessa hyödy tästä liikkeestä sentin
senttiä, koska valtio, hallitus, ottaa tämän
miljardin takaisin vähentämällä tällä summalla
valtionosuuksia. Onko tämä tietoni oikea, kysyn
sitä arvoisalta ministeriltä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nostaa esille tästä muutaman
asian, kun ministerikin on paikalla. Nimittäin Vantaa oli
mukana muun muassa tässä nuorisotakuuta ja kuntien
ja Kelan yhteistyötä koskevassa kokeilussa. Siitä pari
havaintoa.
Hallituksen esityksessä puhutaan siten, että nuorisotakuun
toteutumista koskeva tutkimus osoitti, että jatkossa olisi
tärkeää panostaa henkilökohtaisen
kontaktin ja matalan kynnyksen palveluihin sekä vastuuhenkilömalleihin.
Tämä on hyvä havainto. Tämä nousee
nimenomaan juuri siitä näkökulmasta,
että nuorella olisi se tuutori, henkilö, tavoitettavissa
muutoinkin kuin virka-aikana. Varmasti tämä on
yksi lähtökohta.
Olisinkin ministeriltä kysynyt sitä, mistä meillä tänäänkin
sivistysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa keskusteltiin budjettiraamien
yhteydessä, että onko mahdollista, että myös
tämä kolmas sektori otettaisiin mukaan tähän
60 miljoonan euron nuorisotakuun määrärahaan,
kun sitä jaetaan. Toki se on aika pitkälle korvamerkattu,
mutta siellä on niitä Veikkauksen varoja, joita
vapautetaan sinne lisää. Mutta käytännössä kolmas
sektori ymmärtääkseni on saanut vain tämmöiseen
koulutukseen ja muuhun kokeiluun liittyvää rahaa
ja suurin osa rahoista menee kuntien omiin toimintoihin.
Me monet kansanedustajat muistamme myös hyviä esimerkkejä kolmannen
sektorin tuloksista nuorisotakuun puitteissa, kuten esimerkiksi Diakonissalaitoksen
Vamos-projekti. Se on hyvä esimerkki siitä, kuinka
kolmas sektori menee ruohonjuuritasolle ja on tavoitettavissa muulloinkin
kuin virka-aikana. Toivoisinkin, että hallitus budjettiraameja
valmistellessaan ministeriössä vielä viilaisi
sen verran, että kolmas sektori saisi jonkun osan tästä rahasta
korvamerkittynä.
Toisena havaintona olisin kysynyt ministeriltä sitä,
kun olen kuullut, että hallitus valmistelee sellaista lakiuudistusta
palkkatuen osalta, että sitä jatkossa myönnettäisiin
vain kokopäivätyötä tekeville
henkilöille. Mikäli tällainen esitys
tulee ja sellaisenaan menee läpi, niin kysyisin, miten se
tulee vaikuttamaan niitten nuorten kohdalla, jotka nimenomaan eivät
saa sitä kokopäivätyötä. On
nimittäin itsestään selvää,
että monet kolmannen sektorin järjestöt
eivät palkkaa nuorta muuten kuin sen palkkatuen raameissa,
ja silloin se tarkoittaa osapäivätyötä.
Heillä ei ole varaa kustantaa kokopäiväpalkkausta.
Pelkään pahoin, että useat pitkäaikaistyöttömät,
ja nuoret varsinkin, eivät jatkossa tulisi saamaan palkkatukityöpaikkaa,
jos tällainen hallituksen esitys tänne asti tulee.
Kolmantena asiana, arvoisa puhemies, haluaisin kysyä myös
siitä, kun Vantaalla oli hyviä kokemuksia Kelan
kanssa tehdystä yhteistyöstä toimeentulotuen
maksatuksen kanssa. Kansalaisten yhdenvertaisuuden parantamiseksi
perustoimeentulotuki ja sen laskenta ja maksatus siirretään
vuoden 2017 alusta Kelan tehtäväksi. Olisinkin
tiedustellut tätä, siirtyykö tämä nytten
vain näitten kokeilukuntien osalta vai siirtyykö se kaikkien
kuntien osalta. Tämä olisi merkittävä parannus,
jos tämä toimeentulotuen perusosan maksatus siirtyisi
Kelalle, koska se parantaisi oikeusturvaa niiden henkilöitten
osalta, jotka eivät tällä hetkellä saa
lain määräämässä seitsemässä päivässä sitä toimeentulotukipäätöstä.
Lisäksi se poistaisi turhaa byrokratiaa kaupungeilta, ja
uskoisin, että kaupungin sosiaalityöntekijät
voisivat senkin ajan käyttää asiakkaitten
tapaamiseen. Tällä hetkellä ei ole tavatonta,
että nuoret eivät koskaan tapaa sosiaalityöntekijää.
Meillä ei ole lakia siitä, että olisi
velvoite tavata asiakkaat jossain määrätyssä ajassa,
vaan se on jäänyt kuntien omaksi tehtäväksi
tavata tai olla tapaamatta. Kun kuntien resursseja on leikattu ja
valtionosuuksia pienennetty, niin suuret kunnat ikävä kyllä eivät
yllä tällä hetkellä siihen,
että pystyisivät ottamaan kiinni ja löytämään
ne heikot signaalit näistä toimeentulotukiasiakkaista.
Siinä mielessä toivon hallitukselta myös
tässä asiassa tarkkaavaisuutta. — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon edustaja Niikon puheeseen täsmennys
siitä, että kolmannella sektorilla ja työpajoissa
työllistäminen meni kesän aikana jumiin.
Se johtuu olemassa olevan työsopimuslain tulkinnasta, jonka
mukaan jo työsuhteessa olevalle on tarjottava lisätunteja
niin, että hänen työaikansa tulee kokoaikaiseksi
työajaksi, ennen kuin voidaan työllistämistuella
palkata uutta väkeä. Ja jos ymmärrän
oikein, niin ministeri Ihalainen on kertonut, että tällainen
korjaava lakiesitys tulee nopealla aikataululla eduskuntaan, jolloinka
myös tämä työllistäminen
voi olla yhtä joustavaa kuin aiemminkin. Kysyn ministeri
Risikolta: onko tämä tulkinta oikea?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme puhuneet täällä tänä syksynä paljon
normienpurkutalkoista, ja tässä lakiesityksessä lähestytään
asiaa mielestäni oikeasta näkökulmasta.
Lakiesityksessä mahdollistetaan 16 kunnalle ja alueelle
erilaisten toimintamallien kokeilu. Näiden kokeilujen tavoitteena
on kuntien palvelujen järjestämisen ja tuottamisen
helpottaminen kustannusten säästämiseksi
sekä palvelujen turvaaminen lainsäädännössä asetetut
tavoitteet huomioiden. Lainsäädännön
määrittelemiä tehtäviä ei
ole tarkoitus nyt vähentää. Tarkoitus
on nimenomaan kehittää prosesseja ja toimintatapoja.
Kokeilussa onkin pidettävä huolta siitä,
etteivät kansalaisten perusoikeudet ja esimerkiksi potilasturvallisuus
vaarannu.
Oma kotikuntani Joensuu on mukana kolmessa kokeilussa eli hyvinvoinnin
integroidun toimintamallin kokeilussa, asumispalveluja koskevassa
kokeilussa sekä kuntien ja Kansaneläkelaitoksen
yhteistyötä koskevassa kokeilussa. Kahdessa ensimmäisessä kokeilussa
parhaimmillaan päästään kohti
asiakaslähtöistä toimintaa, jossa lähtökohtana
ovat ihmisten tarpeet eivätkä pykälät.
Ihmisten tarpeisiin voidaan vastata parhaiten yhdessä tekemällä,
ja nämä kokeilut mahdollistavat järkevän
yhdessä tekemisen yli hallintokuntien ja jopa yli organisaatiorajojen.
Asumispalvelujen rakentamisessa olemme törmänneet
Joensuussa sellaiseen kummallisuuteen, että Aran säännösten
mukaan esimerkiksi kehitysvammaisten ja ikäihmisten asuntoja
ei voi rakentaa samalle tontille, olipa tontti miten suuri ja sopiva tahansa.
Tämän kokeilun myötä myös
tällainen järkevä rakentaminen nyt mahdollistuu.
Puhemies! Näitä kokeiluja on syytä tarkkaan seurata
ja arvioida, jotta saadaan tehtyä oikeansuuntaisia johtopäätöksiä kokeilujen
onnistumisesta. Kokeiluaika on mielestäni lyhyt, ja huoleni
onkin, miten näin lyhyellä kokeiluajalla saadaan
kerättyä riittävästi tietoa
siitä, mitkä kokeilujen osiot ovat vaikuttavia.
Lisäksi kansalaisten osallisuuden näkökulmasta
olisi tärkeää, että kuntalaiset
voisivat olla mahdollisimman paljon mukana kokeilujen suunnittelussa
ja arvioinnissa. Tästä kysyisinkin ministeriltä:
miten kuntalaisen osallisuus on varmistettu?
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että hallitus edes
joillakin tavoin yrittää tähän kysymykseen
reagoida. Kiitos, että ministeri on paikalla vastaamassa.
Kysyn vähän samaa asiaa kuin edustaja Mäkisalo-Ropponen:
riittääkö kahden vuoden aika siihen,
että tästä kokeilusta saadaan luotettavat
johtopäätökset seuraavalle lainsäädännölle?
Mielestäni kahden vuoden aika on liian lyhyt — erityisesti
siksi, koska ei perusteta riippumatonta seurantaryhmää,
joka samalla tekisi tutkimustyötä. Tällaisia
ryhmiä tulisi perustaa eri puolille maata, esimerkiksi
niille viidelle sote-alueelle.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin osaltani tervehdin
ilolla sitä, että kokeiluilla lähdetään
hakemaan ratkaisuja, ja pahoittelen sitä, että siinä varsinaisessa
miljardin säästöasiassa ei ole päästy
alkuunkaan niin pitkälle kuin olisi valtiontalouden ja
Suomen tulevaisuuden, meidän velkakestävyytemme
näkökulmasta pitänyt päästä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana haluan ministerille
ja tietysti koko salillekin vielä muistuttaa meidän
valiokunnan kahdesta tarkastuksesta, joista yksi koski lasten ja
nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä.
Tarkastuksessa osoitettiin, että kun olemassa olevat resurssit
ohjataan sittenkin moniammatillisesti heti lapsen ja nuoren alkuvaiheisiin,
jo siihen vauvavai-heeseen, jo ennen raskauttakin, ja joissakin
tilanteissa aina sinne kahteen kolmeen vuoteen, säästetään
yhteiskunnan rahoja ja ennen kaikkea pelastetaan syrjäytymisvaarassa
olevia lapsia ja nuoria, niin että lopulta tietyn ajan
jälkeen, niin kuin olemme nähneet Imatralla, yhteiskunnan
rahoja jopa säästyy, koska lastensuojelutoimenpiteiltä vältytään
nykyisten resurssien järkevämmällä allokoinnilla.
Tässä kokeilussa on muutamassa hankkeessa piirteitä,
joilla voitaisiin osoittaa vielä kerran, että se,
mikä on Imatralla toiminut ja minkä tarkastusvaliokunta
on näyttänyt toteen, toteutuisi sitten sote-uudistuksen
myötä koko Suomessa. Me tuhlaamme nyt veronmaksajien
rahaa ja ennen kaikkea olemme kohtuuttomia ja toimimme väärin
meidän lapsia ja nuoria kohtaan.
Toinen tarkastusvaliokunnan huoli tässä yhteydessä on
ollut pitkäaikainen ja moneen kertaan kerrottu: meiltä vieläkin
puuttuu vertailukelpoista tietoa siitä, millä hinnalla
kunnat tuottavat palveluita. Tämä on ministeri
Risikon alaisuudessa oleva projekti, ja jostain käsittämättömästä syystä teidän
edeltäjänne ovat päätyneet siihen,
että vaikka rakennepäätöksessäkin
sitä päätettiin nopeuttaa, lopullista
tulosta näillä näkymin tulee aikaisintaan
2016, ehkä jopa vasta senkin jälkeen 2018. Niin
kauan kuin me päättäjät emme
tiedä, minkälaisilla rakenteilla tulee tehokkaimpia
palvelurakenteita, emmekä voi vertailla kuntien palvelutuotantoa,
me olemme aika hetteisellä pohjalla tässä kuntarakenne-
ja kuntauudistuskeskustelussa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tavoitteista huolimatta velvoitteiden
määrää on kyllä tälläkin
hallituskaudella lisätty. Viimeksi esimerkiksi alkoholimainontaa
koskeva lainsäädäntö lisäsi
sääntelyä aika merkittävällä tavalla,
ja on mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon valvonta
tulee lisäämään turhaa byrokratiaa. Mutta
on hyvä, että yritetään etsiä näitä säästökohteita,
ja nämä kokeilut, hyvinvointi, koulutus, valvonta,
asumispalvelut, kunta ja Kela, nuorisotakuu, ovat sellaisia, joista
varmasti halutessamme on löydettävissä turhan
sääntelyn purkua ja hyvien käytänteiden
kautta myös säästöä.
Pitää etsiä arjesta ne velvoitteet,
joista voidaan luopua, esimerkkinä vaikkapa se hoivakotien
joustamaton huonetilavaatimus, joka aika yleisenä esimerkkinä on
esillä. Ehkä tämän tyyppisissä on
hyvä miettiä muitakin viihtyvyystekijöitä kuin
mitä puoli neliötä liian pieni huone
voi joissain tilanteissa olla.
Arvoisa puhemies! Jos kaikki käytössä olevat parhaat
käytänteet, siis sellaiset käytänteet,
joita jossain kunnassa tai jossain toimialalla on käytössä,
otettaisiin käyttöön kaikissa Suomen
kunnissa, saavuttaisimme todennäköisesti jo nämä säästötavoitteet,
joita nyt olemme etsimässä. Työelämästä löytyy
hyviä esimerkkejä niin yrityksistä kuin
julkiseltakin puolelta.
Arvoisa puhemies! Uusi ympäristöministeri on
pääministeri Alexander Stubbin kertoman mukaan
saamassa vastuulleen normien purkamisen. Siitä tulee yksi
ympäristöministerin tärkeä vastuualue,
ja toivon, että jatkossa aina, kun uusi hallituksen esitys
eduskuntaan tuodaan, mietitään, lisääkö se
sääntelyä vai vähentääkö se
sääntelyä. Näin tällä kaudella
ei ole näissä esityksissä tehty.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
tietysti kokeilu ja sellaisena varmasti ansaitsee paikkansa tänä päivänä Suomessa.
Espoo on antanut asiasta lausunnon, mutta ei päässyt
mukaan kuitenkaan tähän kuntakokeiluun.
Itse kannan huolta siitä, että meillä kuitenkin on
kehitetty lainsäädäntöä.
Meillä on muun muassa tämä ikäihmisiin
liittyvä vanhuslaki, joka on tuonut velvoitteita kunnille,
ja oikeastaan itse näen, että ne ovat olleet erittäin
hyviä velvoitteita. Otetaan nyt vaikka se vanhusneuvoston
olemassaolo: se on äärettömän
tärkeä asia samoin kuin palvelusuunnitelman tekeminen
ikääntyneille ihmisille.
Nyt tässä uudessa laissa sitten esitetään
esimerkiksi, että palvelusuunnitelmat voidaan tehdä yhteistyössä eri
toimijoiden kanssa. Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että yksittäisten henkilöiden asiat eivät
kuitenkaan unohdu ja että, kuten esimerkiksi Merja Mäkisalo-Ropponen
mainitsi potilasturvallisuus-sanan, me kuitenkin huolehdimme niistä asioista,
joita kunnan tehtävänä on tehdä ja
jotka kuntaa velvoittavat.
Edustaja Timo Heinonen, mainitsitte nämä hoivakodit.
Siitäkin ollaan monta eri mieltä: joku on sitä mieltä,
että pienessä huoneessa voi asua kaksi ihmistä,
mutta joku ehdottomasti toivoo, että siellä olisi
yksi. Eli kyllä tilaratkaisuissa on paljon tehtävää sitten,
kun katsotaan, minkälaisia ihmisiä on hoidettavana,
ovatko he muistisairaita vai muuten vain sitä perushoivaa
kaipaavia.
Olisin kysynyt teiltä, ministeri: kun resursseja puuttuu
kaikilta ja välillä tuntuu, että aluehallintovirastoilla
ja Valvirallakaan niitä ei ole, ja aina he muistavat mainita
siitä, ja tottahan se varmasti onkin, millä tavalla
tämä uusi laki nyt lisää heille
esimerkiksi sitä valvontavelvollisuutta ja resurssien tarvetta,
aiheuttaako tämä paljon heille ongelmia?
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotta ei nyt jää väärää kuvaa, niin
en missään tapauksessa tarkoittanut sitä,
että jokaiseen huoneeseen laitettaisiin kaksi — tai
jos siellä on nyt kaksi, niin laitettaisiin neljä — vaan sitä,
että ne neliövaateet ovat usein joustamattomia.
Jos neliöstä tai puolesta neliöstä jonkin
huoneen tilavaade jää kiinni ja huone on muuten viihtyisä,
mukava ja elinympäristö ja palvelut ovat kohdallaan,
niin olen aivan varma, että se on parempi paikka sille
ikäihmiselle taikka palveluita tarvitsevalle nuoremmallekin
ihmiselle asua kuin se, että hän saa sen hoivapaikan
tilanpuutteen takia jostain kauempaa. Tämäntyyppistä joustamista
ja joustoa itse toivoisin näihin hoivakotien tilamäärittelyihin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viitaten kahteen edelliseen puheenvuoroon
otan käytännön esimerkin Pukkilan kunnasta,
joka sijaitsee itäisellä Uudellamaalla: Pukkilassa
asuu alle 2 000 henkilöä, ja Pukkilan
kunta ylläpiti vuosikymmeniä vanhainkotia, ja
sitten jossain vaiheessa sen toiminta loppui ja vanhainkoti myytiin
yksityiselle yritykselle, joka saneerasi sen viimeisen päälle.
Siihen oli tarkoitus perustaa vanhuksille hoivakoti, yksityinen
yritys olisi alkanut pyörittää sitä,
ja oli jonoksi asti tulijoita. Erittäin kauniilla paikalla,
viihtyisä, turvallinen ympäristö, ja siihen
olisi ollut pukkilalaisia vanhuksia menossa vaikka kuinka paljon — nimittäin
tällä hetkellä Pukkilan kunta ostaa ihan
satojen kilometrien päästä näitä palveluja — mutta
ongelmaksi tuli se, että nämä asunnot
eivät vastanneet normeja, niistä puuttui asuntokohtainen
suihku. Ne suihkut olivat käytävän päässä,
ja sen takia tämä laitos ei saanut koskaan toimintalupia
ja se jouduttiin ikään kuin panemaan jäihin
ja hakemaan joku toinen pyörittäjä sitten
sille toiminnalle. Että kohtuuttomuuksiin on menty lainsäädännössä.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan juuri tähän samaan
olisin itsekin vielä palannut, mitä edustaja Pirkko Ruohonen-Lerner
sanoi, eli monesti juuri nämä kosteat tilat ovat
ongelmana. Vaatimuksena on, että jokaisella henkilöllä tulisi
olla se oma wc ja kenties suihku siellä huoneessa, ja se
estää sitten useamman ihmisen sinne huoneeseen
asuttamisen. Mutta kun meillä on muun muassa vanhuslaissa
suosituksena se, että aviopareilla on oikeus asua ja viettää loppuelämänsä yhdessä,
niin esimerkiksi tähän vedoten kyllä kahden
hengen huoneita tulisi pystyä kevyemmillä normeilla
sitten myös ylläpitämään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kun Suomen kuntakartta pääosin
piirrettiin 1860-luvulla, ei arvattu, kuinka valtaisa menestystarina luotiin
silloisten seurakuntien jaotuksen pohjalta luoduille uusille hallintoyksiköille.
Kunnat ovat kulkeneet suomalaisten arjessa vauvasta vaariin pitkin
matkaa, kun hyvinvointiyhteiskuntaa on luotu, varsinkin nyt viime
sotien jälkeiset vuosikymmenet.
Kuitenkin 2010-luvulle tultaessa tässä ajassa kuntien
tehtävätaakka on käynyt niin raskaaksi, että nämä perinteiset
kunnat, joiksi jokainen meistä oman kotikuntansakin varmaan
tunnistaa viime vuosien kuntarajamuutoksista huolimatta, ovat käyneet
liian pieniksi yksiköiksi huolehtimaan koko tästä raskaasta
palvelutaakasta ja kaikista niistä yli puolesta tuhannesta
lakisääteisestä palvelusta, jotka tässäkin
keskustelun kuluessa on moneen kertaan jo mainittu.
Kuitenkin se kuntien perusidea siitä, että ihmiset
paikallisesti hoitavat ne tehtävät, jotka on järkevää yhdessä hoitaa — että aamulla
on lumet luotu, jotta päästään
töihin, lapset koulutetaan ja hoivaa tarvitsevista pidetään
huolta — on niin hieno idea, että toivoisin, että tämä ajatus
todella elää suomalaisessa paikallishallinnossa
tulevaisuudessakin eivätkä kunnat irtaannu sieltä ihmisten
arjesta. Siksi on todella tärkeää, että nyt
näitä kokeiluja viedään eteenpäin,
jotta löytyy niitä hyviä toimintamalleja,
joita laajasti ympäri Suomen sitten kuntakentässä eteenpäinviemällä voimme
kehittää sitä kuntien toimintaa suuntaan,
jossa pääosin tämä paikallisten
ihmisten yhdessä tekeminen on jatkossakin se perusta, miten hyvinvointiyhteiskunnan
palvelut paikallisesti järjestetään.
Kiitos siitä ministeri Risikolle, että tätä ajatusta
pontevasti edistätte.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto tuossa päätti
oman puheenvuoronsa aika erinomaisesti toteamalla jotenkin niin,
että kunnat eivät saa irtaantua ihmisten arjesta.
Juuri noin, kuntien pitää ollakin ihmisten kokoisia,
ei mitään massiivisia suurkuntia, vaan ihmisten
kokoisia kuntia.
No, tähän kokeiluun liittyen minäkin
totean vain sen lyhyesti, että tämä esitys
kaiken kaikkiaan tästä kokeilusta on erinomaisen
hyvä, mutta kun katsoo näitä toimintamalleja
tähän kokeiluun liittyen, niin tietysti itsellekin
tulee mieleen tämä pohdinta ja kysymys, onko tämä kokeiluaika
kuitenkin nyt sillä tavalla lyhyt, että niitä riittäviä kokeilun
tuloksia nyt ei sitten saada aikaan. Oikeastaan kysymys ministerille
kuuluukin, että mitä tässä tapahtuu,
jos eduskunta suuressa viisaudessaan tulee siihen tulokseen, että tätä kokeiluaikaa
on syytä jatkaa.
Mutta samoin kuin monessa muussakin puheenvuorossa, niin tämänkään
lain säätämisen yhteydessä ei
ole syytä unohtaa sitä, että meillä on
edelleen voimassa tämä hallituksen lupaus siitä,
että kuntien tehtäviä vähennetään
sillä miljardilla eurolla. Tähän mennessä on
aika vähän näitä karsittuja
tehtäviä löydetty ja saatu aikaiseksi tilanteessa,
jossa kunnille kuitenkin on sitten kohdennettu edelleen uusia tehtäviä ja
kohtuullisen massiivisia kustannuksia alenevilla valtionosuuksilla,
eli todettakoon vain se, että ministerillä on
erittäin paljon työtä ja kuntien odotukset ovat
erinomaisen isot.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On periaatteessa erittäin kannatettavaa se,
että näihin kuntakokeiluihin ryhdytään
ennen kuin varsinaista valtakunnallista lainsäädäntöä laaditaan.
Kannatan todella lämpimästi tätä,
että pyritään turhista normeista pääsemään
irti, mutta kuitenkin korostaisin sitä, että kunnilla
on itsehallinto, ja hyvä, että tämä edelleen
on voimassa.
Julkisuudessa on viime aikoina ollut paljon tapauksia vanhusten
hoitolaitoksista ja siitä, että aina kaikki eivät
saa asianmukaista hoitoa siellä, vaan on ylilääkitsemistä ja
laiminlyöntejä hoidossa, puhtaudessa ja tällaisissa
tavallaan itsestään selvissä asioissa,
mitkä pitäisi hoitaa asianmukaisesti. Eli luottamus
hyvä, mutta valvonta paras, ja toivon, että valtio
harjoittaa edelleen jonkinlaista ohjausta ja valvontaa, mutta kohtuullisissa
rajoissa.
Ja mitä tulee näihin toimitiloihin, joista äsken otin
esimerkiksi tämän Pukkilan kunnan, niin olen sitä mieltä,
että jos kunta pystyy pyörittämään
jotakin toimintaa vanhainkodissa ja sitten tilalle tulee yksityinen
yritys, joka alkaisi hoitaa niissä samoissa tiloissa vielä parempikuntoisia asiakkaita,
niin on aivan kohtuutonta, että tälle yksityiselle
yritykselle asetetaan suurempia velvoitteita niitten toimitilojen
ja olosuhteiden kannalta. Olen sitä mieltä, että niiden
edellytysten pitäisi olla yhdenmukaiset, joita vaaditaan
tällaiselta palvelun tuottajalta ja kunnalta.
Ja sitten vielä toinen asia, minkä edustaja
Braxkin otti esille: meidän täytyy saada luotettavaa julkista
tietoa, vertailutietoa siitä, mitä eri palvelut
maksavat, jos ne tuotetaan yksityisesti tai sitten kunnallisesti.
Kunnat pystyvät kyllä semmoista laskentajärjestelmää tuottamaan,
joka myös yksikköhintoja kykenee laskemaan, mutta se
on tahdosta kiinni. Tällaista kustannuslaskentaa toivoisin
enemmän tulevaisuudessa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä.
Kannatan kokonaisuudessaankin kokeiluyhteiskuntaa ja sitä kautta saatavia
tuloksia, ja kunnatkin varmaan ilmeisesti ovat mielellään
hakeutuneet sitten tämän kokeilun pariin. Jossain
kolumnissaan on VATTin tutkija arvostellut tätä,
että tämä ei tuota tarpeeksi vertailukelpoista
tietoa jatkotyöstämiselle, ja ylipäätään
sitä, että jotain johtopäätöksiä voitaisiin
vetää. Miten aiotte tämän ottaa
huomioon, kysyn nyt, kun ministeri on paikalla. En kyllä itse täysin
tähän kritiikkiin voi yhtyä, koska mitä sitten
uskallamme ylipäätään kokeilla?
Ja sinänsä nämä aiheet ovat
niin arjen läheisiä, käytännönläheisiä.
Kiitos näistä, ja uskon, että pystytään
pohdiskelemaan juuri nimenomaan niitä hyviä käytänteitä.
Mutta siitä tietysti on nyt ehkä pohdittavana
se, että meillä on paljon muutosta koko ajan menossa.
Kuinka hyvin sitten jaksetaan sitoutua muutokseen, jos tähän
asti monta muutosta on käyty läpi eikä niistä sitten
ehkä niitä konkreettisia, tyydyttäviä tuloksia
ole saatu? Jotenkin tuntuu välillä, että meillä pitäisikin
pysähtyä ja nimenomaan pohtia, mitkä ovat
ne hyvät käytännöt ja tulokselliset
käytännöt, mitä kunnat voivat ottaa
käyttöön.
Mutta ihan lopuksi haluan vielä esittää senkin,
että tällä pitää mielestäni
päästä selkeästi sekä tehtävien
että liikasääntelyn puolesta tuloksiin,
tai tuloshan se on sitten tietysti sekin, jos ei pystytä purkamaan,
mutta minä olen sitä mieltä, että meillä on
kuitenkin monenlaista liikasääntelyä ja
päällekkäistä sääntelyä,
jota voidaan karsia.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En voinut olla tarttumatta edustaja
Mattilan esille tuomaan seikkaan, joka on todellakin tärkeä:
miksi meille aina jää sitten tavallaan harkittavaksi
jossakin vaiheessa. Ja nyt tavallaan tuon lisäksi, mitä Mattila
tuossa esille toi, kysyisinkin ministeriltä: olisiko mahdollista,
että kartoitettaisiin jo tässä vaiheessa, kun
pilotteja tehdään, että on verrokkialueita,
on verrokkikuntia, joihin nämä tietyt tulokset
siitä kokeilusta voitaisiin heti ottaa käytäntöön
ilman, että odotetaan kahden vuoden loppuraporttia? Ne kaikki
positiiviset asiat, joita kokeilun myötä syntyy
niissä suomalaisissa erilaisissa verrokkikunnissa, jotka
ovat tämän pilottikunnan kanssa samanlaisessa
asemassa, voitaisiin hyödyntää nopeammassa
tempossa, odottamatta loppuraporttia, ja sitä kautta edistää näitten
hyvien käytänteiden nopeuttamista ja voimaan saattamista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten on usein kuultu, hallituksen ei ole
onnistunut karsia kuntien tehtäviä toivotulla
tavalla. Tänään käsittelemme
kuitenkin hallituksen esitystä, joka käsittelee
kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja
monialaisten toimintamallien tukemista koskevaa kokeilua ja jonka
myötä asiaan voitaisiin käytännössä saada
hieman lisäselvyyttä. Lain tarkoituksena olisi
edistää kokeilukunnissa asiakaslähtöisten
toimintatapojen ja palvelurakenteiden kehittämistä ja
käyttöä. Tässä lakiehdotuksessa
tarkoitettuja kokeiluja tehtäisiin kuutta toimintamallia
käyttäen.
Nuorisotakuuta koskevaan kokeiluun lähtisivät
Päijät-Hämeen puolella mukaan Lahti,
Hollola, Hämeenkoski, Iitti, Kärkölä ja
Nastola. Meillä Hämeessä nuoria, alle
25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita
oli tänä keväänä yli
22 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin, joten tehtävää meillä riittää.
Tosin yhteistyötä työllisyysasioissa
on toki tehty jo aiemmin muun muassa Hollolan, Nastolan ja Lahden
kanssa yhdessä.
Lahti lähteekin tähän projektiin
kokeilua koordinoivana osapuolena, ja Hollola osallistuu siihen
innokkaasti. Kokeiluun osallistuu siis kuusi kuntaa ja kaksi te-toimistoa:
Häme ja Kaakkois-Suomi. Sopimus tulee Lahteen, josta se
sitten kiertää meille kuntiin allekirjoitettavaksi.
Te-toimistot sitoutuvat tekemään kokeilu-, palkkatuki-
ja niin edelleen sopimuksia sekä nuorten suunnitelmat sekä muutamia
paikallisia asioita. Te-toimistot ja kunnat noudattavat yhteistyöperiaatteita
ja -käytäntöjä nuorisotakuun
toteuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Yhteisiä palvelulinjakohtaisia toteutusmalleja
olisi tarkoitus toteuttaa ja pyrkiä tavoittamaan asiakasnuoret
ja ohjaamaan heidät tiiviissä yhteishengessä koulutus-
ja/tai työllisyyspolulla eteenpäin. Jotta
projektista saataisiin mahdollisimman paljon irti, näiden
keskinäisten tiedonvaihtoprosessien pitää toimia. Työhallinnon
ja kuntien välille on luotava suunnitelmat nuorisotakuun
työllisyysosien osaksi sekä toimivat seuranta-
ja arviointijärjestelmät, jotka pitää sopeuttaa
paikalliseen ympäristöön. Tähän
työhön on saatava luonnollisesti mukaan myös
koulutusorganisaatiot sekä elinkeinoelämä.
Näin me voisimme luoda toimivan palveluketjun, jossa kunnan
ja valtion palvelut ja suunnitelmat tukevat toisiaan. Tärkeää olisikin,
että kunnalla ja valtiolla olisi yhteinen, mietitty suunnitelma,
jolla nuorisotakuuta toteutetaan. Parhaimmillaan yhteisellä suunnittelulla
kyettäisiin poistamaan ristikkäistä ja
jopa päällekkäistä työtä,
joka voi johtua eri tahojen työntekijöiden erilaisista
tulkinnoista.
Arvoisa puhemies! Nykyisellään tieto siirtyy huonosti
taholta toiselle, vaikka asiakas antaisikin luvan siirtää tietojansa
palveluluukulta toiselle. Tavoitteena tässä olisikin
se, että nuorella olisi oma vastuuaikuinen, joka myös
huolehtisi siitä, että nuoren erilaiset suunnitelmat
voitaisiin yhdistää niiltä osin kuin
ne liittyvät nuorisotakuun toteuttamiseen. Tällä hetkellä viranomaisella
ei kuitenkaan aina ole uskallusta antaa tietoja eteenpäin,
vaikka asiakas siihen olisi suostumuksensa antanutkin. Syynä voi
olla tietosuojalainsäädäntö,
josta tehtävät tulkinnat vaihtelevat ja ovat moninaisia
ja melko vaikeitakin. Tähän asiaan pitäisi
etsiä ratkaisu, jotta tämä lakiesitys toimisi
myös käytännössä.
Arvoisa puhemies! Keskeistä tässä lakiesityksessä on
siis saada viranomaiset toimimaan nuoren edun mukaisesti, samaan
suuntaan, nuoren omien tavoitteiden ja toiveiden mukaisesti riippumatta
siitä, millä hallinnonalalla henkilö työskentelee
tai mitä ammattikuntaa hän edustaa, tai siitä,
oliko kyseessä valtion tai kunnan virkamies.
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys voi onnistuessaan
tuoda aitoja ratkaisuja vaikeaan taloustilanteeseen niin kunnan
kuin valtionkin tasolla. Tämä on oikea suunta
etsiä vaihtoehtoja. Kun toimintatapoja muutetaan ja aitoa
yhteistyötä kuntien ja eri toimijoiden välillä lisätään,
ei kuntien pakkoliitoksia tarvita.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on tarkoitus korvata
perinteistä valvontaa ja ohjausta tällaisella
niin kutsutulla indikaatioperusteisella valvonnalla. Minusta tämä suunta
on oikein hyvä ja kannatettava ja tähän
suuntaan olisi meillä syytä mennä noin
niin kuin laajemminkin.
Mutta toivoisin, että näihin valittaviin indikaattoreihin
kiinnitettäisiin nyt erityistä huomiota ja ennen
kaikkea siitä näkökulmasta, että näiden
indikaattoreiden vaatimien tietojen kokoaminen ja niitten eteenpäin
toimittaminen ei johda sitten uudenlaiseen byrokratiaan ja muodostu kuntien
näkökulmasta työlääksi.
Toivon myös, että — totta kai — paitsi
asiakkaan ja kansalaisen näkökulma korostuu indikaattoreissa
myöskin kuntatalous ja kuntatalouden näkökulma
painottuisi ja tulisi riittävästi huomioiduksi.
Kaiken kaikkiaan me voisimme varmastikin siirtää hyvin
paljon valinnanvapautta kansalaisille, mikä sitten, uskoisin
niin, vähentäisi myöskin julkisen valvonnan
tarvetta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kunnat ovat ostaneet erilaisia palveluja
työpajoilta niin nuorten työllistämiseen,
pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen
kuin myös muuten vaikeasti työllistettävien
ihmisten työllistämiseen. Useassa paikassa rahat
ovat kuitenkin menneet mielenterveyskuntoutujille, sosiaalisten
taitojen opettelijoille, vapautuville vangeille tai sellaisille
pitkäaikaistyöttömille, jotka ovat tämän pitkän
työttömyytensä aikana sairastuneet mieleltään
tai jotka ovat menettäneet sosiaaliset taitonsa. Tämä siis
tarkoittaa sitä, että tällaisia paikkoja
ehdottomasti tarvitaan. Mutta ongelmana on se, että jos
nämä toimet tehdään siellä,
niin kuin tällä hetkellä tehdään
hyvin usein projektiluontoisesti ja kokeiluluontoisesti, niin vaikutukset jäävät
hyvin lyhyiksi, ja vaikka pyritään kuntouttamaan
kohti työelämää, niin ei päästä siihen
sen takia, että kysymyksessä on projekti eikä pitkäjänteinen
työ.
Toinen ongelma kuntien näissä tehtävissä on siinä,
että varat eivät mene työllistämiseen
vaan ne menevät kuntoutustoimintaan, ja silloin sen mitalin
toinen puoli on se, että kunnat joutuvat maksamaan ikäviä sakkomaksuja,
koska eivät pysty työllistämään,
vaikka pyrkivät siihen. Tämä on semmoinen
oravanpyörä, josta pitäisi jollakin tavalla
päästä pois.
Arvoisa ministeri, vaikka nytkin puhutaan kokeilusta, niin toivoisin,
että tämä kokeilu voisi jatkua siellä,
missä se kokeilu nytten tehdään, jotta
päästäisiin pikkuhiljaa pois projektiluontoisesta
ajattelusta ja pitkäjänteistä työtä tekemään eteenpäin,
koska ainoastaan pitkäjänteisyys pystyy näissä asioissa
auttamaan.
Projektit tulevat ja menevät. Meillä Vaasassa on
yksi aika ikävä projekti ollut meidän
tällaisessa työpajassa. Siellä oli projektiluonteisesti
oppisopimuskoulutettavia, ja nyt kun se projekti loppui, niin siispä koulutuskin
loppui. Eihän se näin voi mennä, vaan
pitää tietää, mitä oikea
käsi tekee, ja pitää kertoa vasemmalle,
vaikka se kirjoittaisikin perässä. (Jari Myllykoski:
Kirjoitetaan edellä!)
Tässä aikaisemmin puhuttiin työllistämistuista.
Niistä haluaisin sanoa sen verran, että kun tämä työllistämistuen
käyttö on tehty nyt mahdottomaksi vaatimalla sataprosenttiset
tunnit, niin siinäkin asiassa on kaksi puolta. Tämä on hyvä asia,
että vaaditaan nämä täydet tunnit,
sen takia, että nyt on käynyt usein niin, että kun
tietty säätiö tai työpaja on
saanut työllistämistuen, niin henkilö on
palkattu tällä työllistämistuella
työehtosopimuksen mukaisella palkalla siten, että työtunnit
on laskettu niin alhaisiksi, että niistä maksettava
korvaus ei nouse tämän maksetun työllistämistuen
yli. Eli toisin sanoen ei ole maksettu työllistämistuen
päälle mitään muuta rahaa.
Nyt, kun tähän asiaan ollaan tekemässä muutosta — ikävää,
että ministeri Ihalainen kerkisi juuri poistua — toivoisin,
että tässä kohdassa kuitenkin sitten
tässä salissa oltaisiin tarkkoina, ettei kävisi
sellaista tilannetta, että tulemme tahtomattamme ja huomaamattamme
luomaan lain, jolla teemme mahdolliseksi erittäin matalan työnteon
Suomessa, luomme tämmöisen matalapalkka-alan tämän
tuen avulla. Se on vaikea asia, mutta se pitää pystyä tekemään
siten, että sillä oikeasti tuetaan ihmisiä,
saadaan se sinne välityömarkkinoille, minkä avulla
sitten pystytään auttamaan ihminen oikeaan työhön.
Lisäksi silloin, kun ihminen on näissä tukitöissä,
sellainen lainkohta pitäisi pystyä purkamaan,
että kesken tämän tuetun työllistämisen
tätä henkilöä ei voida palkata
avoimille työmarkkinoille, vaikka siellä olisi
paikka auki ja henkilö sinne soveltuisi, sen takia, että projekti
on kesken.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kun tässä keskustelun alla
on kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentäminen
ja monialaisten toimintamallien tukeminen, niin otsikkotasolla tämä on aivan
erinomaista, aivan erinomaista. Juuri tätähän
me koko tämä sali, kaikki poliittiset ryhmät laidasta
laitaan, olemme halunneet: hallinnon vähentämistä,
byrokratian purkamista, kansalaisen näkökulmaa
hallintoon saamista.
Käytännön tasolla vain pakkaa olemaan
niin, että joka kerta, kun hallitus tuo uuden esityksen, hallinto
lisääntyy. Se vain on todellisuudessa näin.
Ja sanoin tämän jo budjetin lähetekeskustelussa,
että emmekö me nyt voisi kaikki valiokunnat yhdessä tehdä sellaisen
päätöksen, että aina kun hallitus
tuo esityksensä valiokunnan käsittelyyn, niin
perataan läpi se eikä anneta tapahtua hallinnon
ja byrokratian kasvua vaan vaaditaan, että esitys pitää kirjoittaa
sellaiseen muotoon, että se ei ainakaan lisää hallintoa
vaan mieluummin vähentää. Tämä olisi
vähintä, mitä me voimme tehdä tämän
byrokratiatalkoon osalta käytännön tasolla.
Puhemies! Kun täällä tulivat esille
nuo hoivapalvelut ja siinä oleva erittäin yksityiskohtainen säädös,
otan yhden yksityiskohdan sieltä esille. Sattuneesta syystä olen
tutustunut perhepäivähoidon vaatimuksiin ja en
yhtään enää ihmettele, kun niihin
olen tutustunut, miksi Suomessa ei perhepäivähoitoon
halukkuutta ole sen enempää kuin mitä on.
Kyllähän ne säädökset
ovat aivan mahdottomat. Ei enää puhuta siitä lapsen
edusta, vaan on tultu kyllä ihan johonkin muuhun. Ei luoteta
enää oikein mihinkään, ja viranomainen haluaa
valvoa ja vahtia ja määritellä ihan kaikkea,
ja tämä ei kyllä missään
nimessä ole oikein, vaan tarvitaan myös luottamusta
ihmiseen, luottamusta kansalaiseen.
Puhemies! Ihan lopuksi viranomaisten välisen tiedonkulun
osalta: Omakohtainen kokemuksenikin on tästä hiljattain,
että minulle todettiin perusteeksi sille, miksi pyydettiin
lisätietoja, että kun meidän viranomaisten
välillä ei tieto kätevästi kulje.
Siis "viranomaisten välillä ei tieto kätevästi
kulje" oli peruste sille, miksi yrittäjältä jouduttiin
kysymään asiaa, jota hän on jo kertaalleen
tai kahteen kertaan toimittanut eri viranomaisille. Ministeri ja
koko hallitus, viranomaisten välillä pitää tiedon
kulkea nykyistä paremmin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia, hanke, lakialoite — tai ihan millä hyvänsä mitattuna — täytyy
sanoa, on erittäin hyvä, ja tervehdin sitä suurella ilolla.
Kaikki se, mihinkä tällä tähdätään,
on juuri sitä oikeaa toimintaa, mihinkä meillä tässä maassa
pitää pyrkiä.
Toivoisin, että projektien ja pilottien, hankkeiden
osalta voitaisiin kuitenkin toimia vieläkin nopeammin.
Tuossa debattipuheenvuorossa kiteytin sen juuri siten, että meillä nyt
mahdollisesti olevissa piloteissa löytyy varmasti Suomesta, arvon
ministeri, monta sellaista muuta samantapaista ja samoilla resursseilla
toimivaa kuntayhtymää, kaupunkia taikka kuntaa,
jotka voisivat näitä jo ehkä vuoden jälkeen
olevia positiivisia asioita ottaa käyttöön.
Jotta se olisi mahdollista, niin tämä positiivisten
kokemusten ja tulosten esille tuominen ei saisi kestää sen
projektin loppuun asti vaan niitä pitäisi heti
pystyä toteuttamaan. Siinä mielessä toivon,
että ministeriössä pohditaan sitä,
että perustetaan tälle projektille nopean toiminnan
joukot. Tulokset analysoidaan nopeasti, ne positiiviset säästöt,
ne palvelun tehokkuutta tuottavat, inhimillisesti asioita edistävät
toimet, jotka osoittautuvat jo muutamienkin kuukausien jälkeen,
voivat heti mallintua toisissa kunnissa, toisissa kuntayhtymissä.
Meille on todella tärkeätä, että nämä jatkumot
voivat lähteä uudelleen ja uudelleen kasvamaan,
koska positiivisesta kierteestä syntyy aina positiivisia
lopputulemia.
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että tämä hallitus
ja arvon ministeri saa tähän semmoisen positiivisen,
nopean toiminnon joukon perustettua, että ne hankkeet,
jotka tulevat tämän kansan ja ihmisten eduksi,
voivat monistua monessa kunnassa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä mainittiin
vanhustenhoitoon liittyviä seikkoja, ja tämä valvonta
on se, mikä itseäni aina huolestuttaa, säilyykö vanhustenhoidon
ja sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien valvonta kuitenkin
ennallaan.
Täällä lakiesityksessähän
mainitaan, että kuntien tulisi olla tai ne voisivat olla
vuorovaikutuksessa valvovien viranomaisten kanssa ja tähän
sisältyisi näitä ohjaus- ja arviointikäyntejä,
mitkä kyllä kuulostavat ihan hyviltä,
mutta sitten täällä myös mainitaan
se, että käynnin kohteella olisi mahdollisuus
ilmoittaa, ettei se pidä tällaista valvovan viranomaisen
suunniteltua käyntiä tarpeellisena. Jotenkin minä kuitenkin
näen sen, että kun kissa on pois, niin hiiret
hyppivät pöydälle. Täällä,
mitä joku nosti jo esille, tosiaankin tässä vanhustenhoidossa
viime päivinä kuullut huonot uutiset kyllä ovat
seurausta siitä, että joku valvonta pettää.
Eihän siellä hoitajajoukko vanhuksia huonosti
kohtele, vaan silloin on valvonta esimiehen ja hoivapaikan johtajan
kanssa pettänyt jollakin tavalla. Nämä asiat
vaativat syvää ja vahvaa valvontaa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, että pitäähän
sitä hallituksen hyvää esitystä joskus
sitten kehuakin. Tuntuu vain, että tämä on annettu
liian myöhään.
Sitten tietysti kysyisin, millä perusteella näitä kokeilukuntia
on otettu. Tämä on aika pitkä liuta niitä.
Kun lukee ihan, että lain tarkoituksena on edistää kokeilukunnissa
sellaisten asiakaslähtöisten ja moninaisten toimintatapojen
ja palvelurakenteiden kehittämistä, että voidaan
hoitaa kunnissa taloudellisesti, ja täällä on
puhuttu, mitä voitaisiin, niin kuin esimerkiksi omassa,
meidän pienessä kunnassa ajatellaan, että vanhus-,
dementia- ynnä muuta palvelurakenteen, asumispalvelun muotoa
voitaisiin muuttaa, mutta on niin suuret säännökset,
että vaikka molemmilla on omat huoneet, siitä puuttuu
se toinen wc, niin tämmöisiin kyllä pitäisi
muuttaa näitä käytäntöjä,
että voitaisiin näin jouhevasti ja taloudellisesti
tehdä esimerkiksi vanhustyössä näitä muutoksia
asumisrakennuksissa.
Minä kiitän tätä esitystä ihan
hyvin, ja niin kuin täällä on todettu,
sosiaali- ja terveysministeriön alalla näitä asioita
on enempi ja yleensäkin näitä, mitä kunnille
on velvoitteita annettu. Mutta toivottavasti tämä menee
myönteiseen suuntaan, että olisi entistä enempi
niin sanottu tämmöinen kunnallinen itsehallinto,
jossa kunnan päättäjät voisivat
miettiä, mikä parhaiten sopii kuntalaisille.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä talouden tilanne on
nyt niin haasteellinen ja vaikeakin, että jos me emme pysty
tehostamaan toimintoja ja toisaalta karsimaan kuntien tehtäviä ja
velvoitteita, niin emme millään pysty tätä kestävyysvajetta
umpeen kuromaan. Sen takia rohkaisen ja kannustan ministeriä ja
koko hallitustakin pysymään siinä lupauksessa
karsia kuntien velvoitteita, tehtäviä noin miljardilla
eurolla vuodessa, koska se on avainasia siihen, että kuntatalouden
kriisiytymistä pystytään välttämään
näitten valtionosuusleikkausten ja tämän matalan
talouden kasvun tai nollakasvun aikana.
Velvoitteitten ja ohjauksen vähentämiseen tähtäävät
kokeilut ovat tervetulleita, ja minäkin suhtaudun tähän
lakiesitykseen lähtökohtaisesti positiivisesti
mutta kannustaen sitä, että pitää löytää myöskin
tehokkaimpia toimintamalleja ja pitää myöskin
niitä kokeilujen tuloksia saattaa nopeasti lainsäädännön
uudistukseksi. Muutenhan nämä eivät tuota
sitä tulosta, mitä näillä haetaan,
mutta perusvire tämän lakiesityksen osalta on
ilman muuta myönteinen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi ministeri Risikko, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia teille kaikille, edustajat,
näistä kommenteista. Ihan vain lyhyesti totean,
että nämä kuntakokeiluthan todella pistettiin
pystyyn nimenomaan tukemaan niiden kuntien velvoitteiden vähentämistä.
Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminenhän
osoittautui vaikeammaksi kuin alun perin oli ajateltu. Oli ajateltu,
että vähennettäväähän
nyt on vaikka pilvin pimein, kun niitä tehtäviäkin
on niin valtavasti.
Itse olen nyt miettinyt tätä tilannetta. Tehtäviähän
on tosi vaikeaa poistaa, ne ovat vuosien varrella tulleet aina tarpeeseen,
mutta ennen kaikkea minä peräänkuuluttaisin
sitä, että me näitä velvoitteita
poistaisimme. Kun aika paljonhan Suomessa normitetaan sitä,
miten jokin pitää tehdä, niin mielestäni
se ei sovi, jos meinataan saada innovatiivisuutta aikaiseksi. Jos
me lähtisimme sen alueen ehdoilla, jos me lähtisimme
ihmisten tarpeista eri alueilla, mielestäni kunnilla pitäisi
olla sitä autonomiaa, että ne saisivat itse päättää,
miten tämä asia tehdään, kunhan vain
päästään siihen tavoitteeseen,
joka on. Vain totean sen, että ymmärrän,
että tehtäviä on vaikea vähentää,
mutta velvoitteita kyllä pitäisi.
Sen tähden olinkin itsekin vähän,
voi sanoa, pettynyt siihen, mitä on saatu aikaiseksi, koska enemmän
olisi pitänyt saada ennen kaikkea näitä velvoitteita
vähenemään. Mutta niin kuin Pohjanmaalla
sanotaan, kaatunutta maitoa on turha itkeä, ja nyt pitää miettiä,
miten tämä asia tehdään, ja
nämä kokeilut ovat nimenomaan sitä varten,
että me saavuttaisimme kokemusta niistä ja eräällä lailla
vahvistaisimme siellä alueellakin sellaista tuntumaa, mitä me
voimme tehdä yhdessä toisella tavalla. Onhan se
monta kertaa niin, että ne toimintatavat ovat aika rutinoituneita. Täällä on
hyviä esimerkkejä kerrottu esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuollosta, ja väitän, että me
aika usein sanomme, että tietosuoja estää, mutta
loppuviimeksi se ei olekaan tietosuoja vaan se on se asenne sen
toisen ammattilaisen pakeille menemiseen tai työnjakoon,
eikä minkäänlaista lainsäädäntöä ole
esteenä. Siitä syystä lähtemällä näitä kokeiluja
nyt miettimään me saamme ehkä sitten
sitä rohkeuttakin siellä kunnissa ottaa kantaa
siihen, mitä pitää tehdä.
Täällä on hyviä kommentteja
tullut, enkä niihin nyt mene, mutta sanon näistä kokeiluista,
että minä olen ihan samaa mieltä siitä,
että nyt kun nämä lähtevät
käyntiin, ne kaikki hyvät jutut, mitä siellä saadaan
aikaiseksi, pitää ottaa nopeasti käyttöön
koko Suomessa, ja jos on sitten jotain sellaista lainsäädäntöasiaa,
jota siinä voidaan lähteä jo tueksi tekemään,
niin ilman muuta. Ei kannata kahta vuotta odottaa, että katsotaan, mikä saatiin
tulokseksi, vaan heti vain sitten, jos kunnasta näyttää tulevan
vihreää valoa, se pitää levittää koko
Suomelle. Se tarvitsee sitten sen lainsäädännön
tueksi, ja tämä on erittäin hyvä tuki
täältä.
Sitten täällä ehdotettiin sitä,
että pitäisi olla pitempi aika. Minä vetoan
teihin: älkää pidentäkö tätä aikaa,
koska nämä hommat, mitä täällä nyt on,
olisi pitänyt olla viisi vuotta sitten tehtynä. Elikkä nyt
vain pökköä pesähän,
ja saavutetaan näillä niitä tuloksia
ja levitetään hyviä käytäntöjä,
tehdään lainsäädäntöä tueksi,
että saadaan muokattua tätä yhteiskuntaa.
Toisaalta vielä sanon sen näin sosiaali- ja
terveysalalla ja yleensä kuntapalveluissa toimineena, että onhan
se vähän surullista, että pitää tehdä laki,
jotta ihmiset tekisivät yhteistyötä.
Senkin tähden sanon, että pistetään
vain liikkeelle näitä asioita ja tuetaan sitä,
että kunnissa tapahtuu.
Kun kysyttiin, millä perusteilla nämä kunnat on
valittu, niin kaikki kunnat, jotka ilmoittautuivat, otettiin kyllä mukaan.
Elikkä siinä mielessä mietin, että enemmänkin
näitä olisi olla saanut, mutta hyvä näinkin.
Myöskin totean vain sen, että tätä seurataan
ja tätä käsitellään
meillä Halkessa, ministeriryhmässä, mutta
sitten myöskin ihan projektityöntekijät
tuottavat meille jatkuvasti tietoa siitä, miten tämä suuntautuu
ja mitä kaikkea täällä kehitetään.
Mitä täällä sanottiin tästä valvontapuolesta: Ruohonen-Lerner
käytti erinomaisen hyvän puheenvuoron, ja olen
aivan sataprosenttisesti samaa mieltä. Sitä on
yritetty nyt muokata, että valvonta ei käyttäisi
suosituksia normeina ja että ei tuijotettaisi joitain vessan
neliöitä, kun pitää miettiä,
mikä on hyvä hoito ja mikä on hyvä palvelu.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani ministeri, te ette vastannut
siihen minun kysymykseeni, pitääkö tietoni
paikkansa. Eli kun meillä on 535 lakisääteistä tehtävää plus
Suomen Keskusta seminaarissaan on lisännyt niitä 5:llä eli
on 540 lakisääteistä tehtävää ja
niistä nyt hallitus ottaa osan pois kunnilta, niin kunnissa
kuvitellaan ja tiedetään ja luullaan, että tästä tulee
säästöjä, mutta minulle on kerrottu
"luotettavalta taholta", että hallitus vähentää valtionosuuksia
samalla summalla kuin näitä lakisääteisiä tehtäviä otetaan kunnilta
pois. Arvoisa ministeri, onko tässä tiedossani
todenperää?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin vielä ministeriltä kysynyt,
jos on tietoa tästä asiasta, että onko
tämä Kansaneläkelaitoksen kanssa tehty
toimeentulotukiyhteistyön kokeilu muuttumassa 2017 Kelan tehtäväksi
pysyvästi esimerkiksi Vantaalla tai muitten kuntien osalta.
Elikkä nyt minulle jäi vähän
epäselväksi, miten se muuttui.
Sitten toinen asia on se, että onko teillä mielipidettä siihen,
voisiko tätä nuorisotyön takuurahaa jakaa
suoraan kolmannelle sektorille, koska niillä on hyvä lähestymistapa
näissä asioissa. En tiedä sitten, koskeeko
tämä teidän toimialuettanne millään
tavoin. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Risikko, 2 minuuttia paikalta.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Tässä kun edustaja Tuupainen
kyseli tuosta, niin kyllähän samalla on lisätty
niitä tehtäviä, se nyt todettakoon. Ne, mitkä nyt
saadaan sieltä pois, niin valitettavasti on tullut tilalle:
me emme ole saavuttaneet sitä miljardia, mikä nyt
olisi tavoitteena ollut. Siitä syystä lähdettiin
tekemään näitä kokeiluja, että me
pitkällä juoksulla saamme vähennettyä.
Siitä syystä, että me saisimme kuntien
taloudellista tilannetta helpotettua, meillä on tämä sote-raamibudjetti
tekeillä, mutta samanaikaisesti tulee kyllä lisää sitten
niitä tehtäviä, jolloinka täysimääräisesti
miljardi ei tule olemaan se, mikä säästetään.
Liittyen tähän, kun puhuitte tästä Kelalle
siirrosta, se ei ole kokeilu. Se alun perin suunniteltiin kokeiluksi,
mutta se tulee ihan vakiintuneeksi käytännöksi,
joka tulee koskemaan kaikkia kuntia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että ministeri
on ihan vahvasti kannattamassa niitä toimenpiteitä,
joilla kuntien tehtäviä ja velvoitteita vähennetään,
mutta kuten totesitte, kyllä tämä hallituksen
toiminta tietysti oli aikamoinen pettymys. Ensin annettiin ymmärtää,
että miljardilla eurolla vähennetään
tehtäviä, ja lopputulos oli 300 miljoonaa euroa. Myöskin
tällä hetkellä on sisässä päätöksiä,
jotka lisäävät ensi vuonna kuntien menoja
300 miljoonaa euroa, eli tämä pitkäaikaistyöttömien
kustannuksien siirto kunnille ja sitten kotihoidon tuen pakkopuolittaminen,
joka lisää päivähoidon kysyntää.
Kyllähän tämä valitettavan ristiriitaista
on. Puheet ja teot eivät käy kyllä yksiin.
Tässä on käymässä niin,
että tämä säädösten
ja tehtävien karsiminen, myöskin ratkaisujen tekeminen, joissa
jollakin tavalla joudutaan näitä saavutettuja
etujakin vetämään taaksepäin,
on jäämässä uuden hallituksen
tehtäväksi ja uuden hallituksen ohjelmaan. Tämä on
se tosiasia. Monella muullakin hallinnonalalla on sama tilanne.
Valitettavasti mennään vain syvemmälle
talouden kehityksessä ja sitten ne ratkaisut jäävät vaalien
jälkeen. Mutta sitten ne on viimeistään tehtävä hallitusohjelmassa,
ja sen jälkeen nopeasti täytäntöön
ja tämä Suomi-laiva taas pinnalle pitkästä aikaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin edustaja Rantakangas, joka
jo surkuttelee tässä mahdollista hallitusvastuuta
ja koettaa jo nyt perata sitä, kuinka joudumme tekemään
kipeitä leikkauksia, haluan kuitenkin pysyä tässä itse
aihealueessa, eli erittäin paljon kiitoksia ministeri Risikolle
siitä näkemyksellisestä jakamisesta,
että nyt kun tämä toimi on laitettu liikkeelle,
niin pystyttäisiin näitä positiivisia
kokemuksia monistamaan niissä samoissa viitekehyskunnissa
tai kuntayhtymissä, mistä näitä keksitään.
Olisiko vielä mahdollista, että joku porkkanajärjestelmä voitaisiin
luoda kunnille — vaikka sen tapainen kuin aiemmin oli,
että kun kuntaliitos tehtiin, niin kunnat saivat jotakin
hyvää? Jos nyt kunnat tässä kohtaa
keksivät jotakin sellaista, mikä purkaa kuntien
omia tehtäviä niin, että ne eivät
kuitenkaan kunnassa aiheuta toimintojen pysähtymistä mutta
aiheuttavat säästöjä kunnalle,
niin kunnat voisivat itsessään pitää ne
säästöt tietyn ajan, vaikkapa viisi vuotta
siitä, kun ottavat sellaisen toimen käyttöön,
jolla pystytään purkamaan esimerkiksi kunnallisella
yhteistyöllä rakennustarkastus tai joku muu sellainen
elementti, mikä nyt johdetaan valtion taholta kuntien tehtäväksi.
Eli kuntayhtymissä voitaisiin tai kuntien kesken voitaisiin
ottaa haltuun joitakin sellaisia valvontaprosesseja, joita voidaan
yhteistuumin tehdä ja jotka sinällään
yksittäisen kunnan osalta tuottavat huomattavia säästöjä.
Eli olisiko mahdollista, että luodaan sellainen porkkanajärjestelmä,
joka kiihdyttää sitä kuntien omaa aktiivisuutta
hakea niitä säästöjä kuntien omien
tehtävävelvoitteiden poistamiseksi?
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Tärkeää on, että juna
saadaan liikenteeseen ja hyvät käytänteet
nopeasti levitykseen kaikkialla tasavallassamme. Mutta toisin kuin
suuresti arvostamani ministeri, kyseenalaistan tämän
kahden vuoden ajan. Paikoin näet voi tulla hyvien käytänteiden
ohella kuitenkin tempoilua ja suorastaan kaoottisuutta, tai epävarmuutta
ainakin, ja kahdessa vuodessa ei välttämättä tule
luotettavia johtopäätöksiä.
Ja kaiken selvityksen rinnalla tarvitaan myös tieteellistä tutkimustyötä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu siltä, että meidän
kaikkien pitäisi olla huolestuneita tästä talouden
tilanteesta, myöskin ensi kevään vaalien
jälkeen, erityisesti silloin, koska niin monet asiat jäävät
huonolle tolalle tällä kaudella. Ja täytyy
olla realisti siinä, että ensi keväänä ei
voi luvata mitään hyvää ja lisää ja
uutta vaan ne puolueet varmasti pärjäävät,
jotka tuovat tämän talouden kuvaan tosiasiat esille.
Ja vain vaikeita päätöksiä tekemällä — ja
nopeasti — tätä talouden kehitystä pystytään
oikaisemaan.
Sitten edustaja Myllykoski varmasti hyvää tarkoittaen
rakenteli tätä hyvin byrokraattista mallia siihen,
että jos yhteistyöllä saavutetaan säästöjä,
niin siitä annettaisiin viiden vuoden etu kunnalle. Minusta
oleellista siinä on, että kaikissa kunnissa otetaan
oma-aloitteisesti kaikki ne yhteistyöhyödyt esille
ja irti nyt, nyt ja heti, eikä tulevaisuudessa, koska muuten
tämä kuntatalous ajautuu vieläkin pahempaan
kriisiin ja sitten valtiovarainministeriön hoiviin ja näihin
saneerausmenettelyihin. Eli siinä on sitä porkkanaa,
joka pitää ilman muuta hyödyntää,
ja uskon, että kaikki järkevät kuntajohtajat
ja kuntapäättäjät näin toimivatkin.
Ja olisi pitänyt toimia jo paljon aikaisemmin. Tässä olen
ministerin kanssa samaa mieltä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vähän hämmästelen
kyllä sitä — oikeastaan tämän
olisi pitänyt olla tietysti vastauspuheenvuoro, mutta meneehän
se näinkin — mitä edustaja Myllykoski
tuossa sanoi, että pitäisi porkkanan avulla antaa
kunnille vielä lisää joitakin tehtäviä, joita
kunnat voisivat tehdä ja sitten sitä kautta saada
niitä säästöjä. Kyllä minun
mielestäni nyt tällä hetkellä on
kunnille jo siirretty ihan tarpeeksi tehtäviä.
Rauhoitetaan nytten tämä tilanne tässä vaiheessa
ja katsotaan tästä eteenpäin, mitä pystytään
tekemään. Nämä, mitä tässä lakiesityksessä on
esitetty, ovat hyviä asioita, ja se on erittäin
hyvä asia, että otetaan hyvät käytännöt
nopeasti esille. Ja tosiaan toivon, että mikäli
se hyvin lähtee käyntiin, niin ei sitten keskeytetä siihen kahteen
vuoteen vaan jatketaan siitä eteenpäin vielä sitä ja
viedään hyviä käytänteitä eteenpäin.
Kaikkinensa se, mikä tulee olemaan ongelma ihan varmasti,
on se, miten kunnat kykenevät hoitamaan ne velvollisuutensa,
mitä niillä jo tällä hetkellä on.
Sinne ei todellakaan kaivata tällä hetkellä yhtään
enempää lisävelvoitetta, ei porkkanalla
eikä omenalla. Kyllä sieltä kuntapäättäjiltä löytyy
tietotaitoa ja lujaa tahtoa siihen, että nyt tästä on
puskettava läpi. Ja on pystyttävä viemään
nämä asiat läpi siten, että myöskin
ne kunnan kaikkein heikko-osaisimmat selviävät
tästä rymmäköstä. Se
tulee olemaan erittäin vaikeaa, koska heillä ei
valitettavasti ole sitä rahaa kantaa siihen yhteiseen kekoon.
Meidän, joilla on rahaa, pitää antaa
vähän heille ja auttaa heidät tämän
rommakon yli.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvon puhemies! Puheenvuoroni on edustaja Tolppaselle. On pakko
sanoa, että voihan sitä ymmärtää tarkoituksella
väärin tai sitten tarkoittamattaan, mutta tarkoitin
juuri sitä, että nämä kuntatalkoot
ja tehtävien purku olisivat molemminpuolisia eikä niin
kuin Rantakangas sanoi, että laitettiin miljardin tavoite.
Minä olisin toivonut, että kaikki olisivat olleet
tekemässä sitä miljardin tavoitetta eikä niin,
että se olisi annettu täältä vain
valtiovallan ja hallituksen toimesta, vaan olisi luotu joku semmoinen
yhteinen elementti, millä olisi pyritty siihen miljardin
tavoitteeseen. Sitä tarkoitin sillä puheenvuorollani,
että otetaan ne kunnat, kuntayhtymät mukaan näihin samoihin
talkoisiin ja niitä voidaan sitten yhteensovitella. Se
oli puheenvuoroni tarkoitus nimenomaan, että ei vain tehdä päätöstä miljardista vaan
ollaan kaikki rakentamassa sitä miljardia.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä on tietysti jäänyt
oikeastaan huomiotta se seikka, että kun kuntien tehtäviä karsitaan,
niin väistämättä myöskin
kuntien palvelukyky heikkenee. Taustalla on tietysti tavoite miljardin
säästöstä, joka on ohjelmaan
kirjattu tahto supistaa julkista sektoria.
Laitoshoidon vähentäminen: Siinä on
rakenneohjelmassa tavoitetila 300 miljoonaa, mutta missään
ei ole kerrottu, mikä on se brutto- ja nettosäästö,
jos laitoshoitoa todella korvattaisiin avohoidolla. Käytännössä tämä voi
merkitä, että laitoshoitoa mittavasti alasajetaan,
mutta takeita avohoidon kehittämisestä ei ole.
Niin tässä kuin koko rakenneohjelmassa on tämä suuri
puute.
Keskustelu päättyi.