Oikeusministeriön hallinnonala 25
jatkui
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Budjettikirjasta löytyy maininta:
"- - hyvää pesänhoitotapaa kehitetään
pesänhoitajien koulutuksella sekä hyvää pesänhoitotapaa
koskevien suositusten päivityksellä yhdessä konkurssiasiain
neuvottelukunnan kanssa."
Jo parin vuosikymmenen ajan puolueesta riippumatta puheissa
luonnehditaan maatamme oikeus- ja hyvinvointivaltiona. Näinhän
useimpien kohdalla varmasti onkin, mutta moni kansalainen kokee
joutuneensa oikeudettomaan tilaan. Demokratiassa vaaleilla valittu
kansanedustaja joutuu jopa näihin hätähuutoihin
usein vastaamaan, voimattomuutensa tuntevan, hätääntyneen,
oikeudettomaan tilaan joutuneen kansalaisen yhteydenottoon. Varsinkin
uutena edustajana joutuu pohtimaan ajatusta, mitä oikeusvaltiossa
tapahtuu. Kansanedustaja joutuu hyvin pian toteamaan neuvottomuutensa
ja voimattomuutensa. Väistämättä joudumme
muodostamaan käsityksemme, onko virka-asemassa ollut lainkäyttäjä oikeassa
vai oikeudettomuuttaan valittava osapuoli. Mistä johtuu,
että kaikki kansalaiset eivät koe nauttivansa
lain suomaa oikeusturvaa?
Oikeusjärjestelmästämme puuttuu perustuslakituomioistuin.
Vanhat puolueet ovat olleet haluttomia perustamaan sellaista. Se
ei kuitenkaan takaisi oikeusturvan toteutumista välttämättä, sillä viroissa
olevat käyttävät helposti toimivaltaansa
jokaisen oikeusasteenkin tekemissä ratkaisuissa.
Arvoisa puhemies! Oikeusjärjestelmässämme laillisuusvalvontaa
suorittavat oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Tuntiessaan
joutuneensa oikeudettomaan tilaan kansalainen voi kannella eduskunnan
oikeusasiamiehelle. Viime vuosikymmenten aikana oikeusasiamiehelle
jätetyistä kanteluista jopa 90 prosenttia on johtanut
ei anna aihetta -päätökseen.
Hyvä tietenkin, jos moitittavaa ja tuomittavaa ei ole.
Kuitenkin saamme toistuvasti langettavia tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta.
Vuonna 2010 oikeusasiamiehelle jätettiin 4 360
kantelua, joista uusia oli 4 079. Oikeusasiamies antoi
49 huomautusta, lausui käsityksensä 667 kertaa,
teki 20 esitystä, ja 46 kertaa viranomainen korjasi virheensä kuultuaan,
että hänestä oli tehty kantelu. Ratkaisut
osoittavat, ettei viranomaistoiminnasta jätetty kantelu
ole johtanut kertaakaan syytetoimiin, mutta kuten sanoin, langettavia
tuomioita meille tulee juuri ihmisoikeustuomioistuimesta. Herää kysymys,
onko Suomen kansan lautamiesjärjessä pysyvä vika vai
pitäisikö ratkaisuntekijöiden puolueettomuus
kyseenalaistaa. Miksi niin moni kokee joutuneensa ulos oikeuksistaan?
Tieto lisää Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
puoleen kääntyneiden joukkoa.
Vaasan hovioikeuden arvostettu ex-presidentti Erkki Rintala
kirjoitti Helsingin Sanomissa 6.8.2010 kiinnittäen huomion
juuri näiden Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamien
langettavien päätösten lisääntymiseen. Hän
ottaa esille monia vakavia ajankohtaisia epäkohtia ja perää muun
muassa hallintovallan ja tuomiovallan eriyttämistä sekä tuomarikoulutuksen
tason kohottamista. EU:n oikeusasiamiehenäkin toiminut
ex-kansanedustaja Jacob Söderman jätti kirjoituksen
perusteella kirjallisen kysymyksen otsikolla "Oikeuslaitoksemme
vakavat epäkohdat". Toukokuussa Itä-Suomen yliopistossa
hyväksyttiin Zacharias Sundströmin rikos- ja prosessioikeuden
alaan kuuluva, tuomarin harkintaa rikosasiassa käsittelevä väitöskirja "Oikeuslaitos
suosii tutkitusti valtiota".
Arvoisa puhemies! Yrittäjät, nuo maamme ansiokkaat
puurtajat, häviävät automaattisesti juttunsa
valtiota vastaan, ihmettelee monessa liemessä keitetty
asianajaja Sundström. Hän laskee, että yrittäjän
voittoprosentti jutuissa valtiota vastaan jää alle
5:n.
Eräs huomattava ja erittäin suurta joukkoa huolestuttava
asia on konkurssipesien omaisuuden realisointia koskevan valvonnan
puute. Käytännössä valvontaa
ei ole lainkaan, mitä perustelen seuraavasti. Vanhin tiedossani
oleva ja edelleen riidanalainen konkurssi alkoi vuonna 81 eli yli
30 vuotta sitten. Voimmeko puhua omatunto puhtaana oikeus- ja hyvinvointivaltiosta?
Annammeko oikeusvarmuudelle oikean merkityksen?
Käräjätuomari Jussi Nilsson kirjoitti
Lakimiesuutisissa 2002 siitä, että tuomioistuin
on alistettu poliittisen valtaeliitin alaisuuteen. Niiden kansalaisten,
joiden kohdalla oikeusvarmuus on jäänyt toteutumatta,
elämä voi olla tuskallista, kun heitä usein
vielä ylenkatsotaan ja syyllistetään
loppuelämän ajan. Meidän tulee huolehtia
oikeushallinnon palvelukseen kouluttautuvien saaman opetuksen tasosta
ja eriyttää lainsäädäntövalta
ja tuomiovalta toisistaan. Näihin ongelmiin kiinnittivät
huomionsa edellä mainitsemani, pitkään
lainkäyttäjänä toimineet Rintala
ja Söderman. Lisäksi voimassa olevien lakien tinkimätön
tulkinta ja noudattaminen vähentäisivät
kanteluiden määrää, tuomioistuinten
työtä ja jutturuuhkat purkautuisivat, samoin tarve viedä juttuja
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaistavaksi ja koko Euroopan
ihmeteltäväksi.
Oikeusvarmuuden vaarantumisen syyksi ei kelpaa henkilöstöpula.
Oikeamielinen asioiden käsittely vähentää valituksia
ja juttujen käsittelyn venymistä. Rahapula ei
saa johtaa oikeusvarmuuden heikentymiseen.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2012 talousarvioesityksessä hallitus
panostaa sekä oikeusministeriön hallinnonalalla
että poikkihallinnollisesti talousrikollisuuden torjumiseen.
Harmaan talouden torjuntaan tuleekin panostaa, sillä talousrikollisuus Suomessa
on valitettavasti hyvin pitkälle kansainvälistynyttä toimintaa,
joka entisestään hankaloittaa muun muassa rikosten
tutkimista.
Hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjuntaan on osoitettu kehyskaudella lisämäärärahaa
20 miljoonaa euroa. Syyttäjät, tuomioistuimet
ja ulosoton erikoisperintä saavat 5 miljoonaa euroa vuosittain.
Tämä tekee mahdolliseksi kohdentaa talousrikosasioiden
käsittelyyn näillä sektoreilla noin 40
virkamiestä. Oikeusprosessin kokonaiskeston lyhentämiseksi
on lisäpanostuksen avulla tavoitteena puolittaa esitutkinnassa
odottava vanha, tällä hetkellä noin 2 000
juttua käsittävä juttukanta. Näin
harmaan talouden aiheuttamia kilpailuhaittoja torjutaan tehokkaammin
erityisesti rakennus-, ravintola- ja kuljetusaloilla, joilla harmaata
taloutta eniten esiintyy.
Arvoisa puhemies! Poliisin näkökulmasta katsottuna
harmaa talous ja talousrikollisuus on yksi vaikeimpia rikollisuuden
muotoja sekä todeta että tutkia. Näin
ollen pidän oikeanlaisena kehityksenä sitä,
että harmaan talouden torjuntaan poliisille ehdotetaan
5,6 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Tämän
lisärahoituksen ansiosta talousrikollisuutta onnistutaan
paremmin torjumaan reaaliaikaisesti. Poliisille annettava lisärahoitus mahdollistaa
sen, että talousrikosten tutkinta-aikoja voidaan lyhentää ja
avoinna olevien harmaaseen talouteen liittyvien juttujen määrää voidaan
vähentää. Ajatuksena olisi nimenomaan
se, että takaisin saadun talousrikoshyödyn määrä kasvaisi.
Voin todeta, että tämä poliisille ehdotettu
5,6 miljoonan euron lisärahoitus tulee varmasti maksamaan
itsensä moninkertaisesti takaisin.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden alusta kotitalousvähennyksen
maksimimäärä ollaan pudottamassa 3 000
eurosta 2 000 euroon. Tämä kotitalousvähennyksen
muutos tulee varmaan vaikuttamaan harmaan talouden määrän
lisääntymiseen. Olen kuitenkin tyytyväinen,
että harmaan talouden torjunta otetaan maassamme vakavasti, sillä muutenhan
katsoisimme kreikkalaisia silmästä silmään
samassa pelastusveneessä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aloitan ensin iloisilla asioilla: Haluan
olla iloinen siitä, että lapsiystävälliseen
avioeroihin liittyvään sovittelumalliin, niin
sanottuun Follo-malliin, tässä annetaan rahaa
900 000 euroa tämän hetken tiedon mukaan.
Se on hieno asia, koska se on lapsiystävällistä ja
se on pehmeämpää kuin niin sanottu kova
oikeudenkäynti.
Mutta: Haasteita on siinä, että tällä hetkellä, valitettavasti,
meillä ei ole Suomessa tasapuolista ja tasalaatuista järjestelmää koko
valtakunnassa. Sen lisäksi valitettavasti sukupuolien välinen ero
on räikeä, puhutaan sitten tästä sovittelusta tai
lastenvalvojan luona asioinnista taikka jopa oikeudessa käytävistä riidoista.
Nyt kun tähän rahoitusta annetaan, nähdäkseni
pitää pitää huolta, että oikeusministeriön
toimialan lisäksi myös kunnalliset viranomaiset
koulutetaan ja heille annetaan rahoitusta, jotta heillä olisi
riittävästi valmiuksia huolehtia tasapuolisuudesta
ja tasalaatuisuudesta. On sitten kyse isästä tai äidistä,
joka vieraannuttaa lapsia siitä toisesta osapuolesta, se on
ehdottomasti kriminalisoitava teko. Sitä se ei Suomessa
vielä ole, se ei ole rikos, mutta monissa muissa maissa
on. Siinä on työmaata.
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden torjuntaan ja samalla
talousrikollisuuden torjuntaan satsataan kiitettävästi.
Näin pitääkin olla. Osa talousrikollisuudesta
on järjestäytynyttä rikollisuutta, ja
osa tästä järjestäytyneestä rikollisuudesta
on niin sanottujen liivijengien tekemää, puhutaan
rikollisjärjestöistä, muun muassa Helvetin
enkelit, Cannonball. Tällä hetkellä meillä ei ole
lakia, joka kieltäisi näiden järjestöjen
toiminnan tai sanktioisi ankarammin näiden tekoja, muuten
kuin ainoastaan silloin, kun saadaan näytettyä toteen,
että henkilöt toimivat rikollisjärjestön
jäseninä ja rikollisjärjestön
tehtävissä. Väitän, että yhteiskuntamme
saisi paljon, todella paljon, säästöjä,
mikäli tällaiset EU-kriteerien mukaiset rikollisjärjestöt
kokonaan kiellettäisiin Suomessa. Valitettavasti se ei
riitä, kun hallitusohjelmassa todetaan järjestäytyneestä rikollisuudesta,
että selvitetään erityislain tarve, vaan
tällaiset järjestöt pitää kokonaan
kieltää. Väitän edelleen, että taloudelliset
vaikutukset ovat hyvin suuria, kun tällaiset järjestöt
saadaan kiellettyä.
Lopuksi haluan vielä todeta hallitusohjelmassa ja budjetissa
olevista maininnoista, kun väitetään,
että siitä tulee säästöjä,
kun vankiloista, suljetuista laitoksista, siirretään
asiakkaita tai vankeja avolaitoksiin. No, näinhän
se varmaan on Risen budjetin osalta. Mutta mietitäänpä taparikollista
tai vaikka jotain vakavaa rikollista, joka tekee jatkuvasti rikoksia:
kuinka paljon hän yhteiskunnalle vapaana ollessaan maksaa?
Hän maksaa todella todella suuren summan. Sen lisäksi
hän aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä.
Tästä on hyvä esimerkki sakon muuntorangaistuksen
poistaminen. Väitetään, että sillä saadaan
säästöjä aikaan. Pikemminkin
väitän, että sillä saadaan paljon
enemmän kuluja aikaan, sillä saadaan paljon enemmän
inhimillistä kärsimystä aikaan sekä oikeudentunto
häviää. Siinä mielessä ei
voi ajatella niin yksioikoisesti, että tietyt toimenpiteet,
jotka säästävät vaikka oikeusministeriön
kuluja, vähentäisivät yhteiskunnan kuluja.
Tässä mielessä olen hyvin skeptinen ajatuksista,
että vankeja entistä enemmän siirretään
avolaitoksiin. Se ei ole edes kansan oikeudentajun mukaista.
Arvoisa puhemies! Katson kuitenkin, että tässä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa hallitus on tehnyt sen, minkä on
voinut, näin rahallisessa mielessä, ja toivon,
että vielä jatkossa pystyttäisiin näihin
kriminaalipoliittisiin asioihin puuttumaan enemmän myös
talouden suunnalta ja panostamaan niihin. Se säästäisi
koko yhteiskunnan kärsimyksiä.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun etsimällä etsii, niin
löytää jotain positiivistakin budjettikirjasta,
ja kun on rehellinen mies, niin kuin keskustan edustajat kaikki
ja kaikki kansanedustajat täällä ovat
rehellisiä ihmisiä, niin yksi positiivinen viesti
täältä löytyy: se on harmaan
talouden torjunnan reilun miljoonan euron lisäys. Kaikki
se työ, mikä pystytään tekemään
harmaan talouden torjumiseksi, on aivan oikein ja hyvää,
ja tässä täytyy antaa tunnustus. Tosin
on heti muistettava perään se, että poliisien
määrärahoja leikataan erittäin
voimakkaasti, erittäin voimakkaasti. Se, missä määrin
poliisit sitten tuolla maaseudun syrjäkylillä näkyvät,
on iso kysymys. Itse olisin ollut kannustamassa sentapaisiin ratkaisuihin,
joita Pohjois-Karjalassa kokeiltiin, eli putkavartiointi oli ulkoistettu,
nythän se on ollut pakko lopettaa. Se olisi säästänyt poliisin
voimia oikeisiin poliisitöihin. Se oli aivan järkevä ratkaisu,
mutta jostakin syystä sitä ei nyt sitten voitu
viedä eteenpäin ja poliisit sitten vahtivat siellä maaseudulla
putkassa olevia henkilöitä.
Mutta on heti perään kyllä esitettävä vakava huoli.
Nyt näyttää siltä, että koko
Pohjois-Karjalan maakunta on tilanteessa, jossa on esitettävä huolestunut
kysymys siitä, onko valtio vetämässä kaikki
työpaikkansa sieltä pois. Toissapäiväinen
sanomalehti Karjalainen kirjoitti, että Vankeinhoitolaitoksen
menojen osalta Rikosseuraamuslaitos joutuu säästämään
16 miljoonaa ja Pohjois-Karjalassa olevat Pyhäselän
ja Juuan vankilat ovat lakkautuslistalla. Jälleen kerran
on iso uhka, että valtion työpaikkoja otetaan.
Keskittämispolitiikka, joka on tällä hallituksella
se keskeinen lähtökohta, näyttää johtavan
siihen, että nämäkin vankilat ovat lakkautusuhan
alla. Tämä on kyllä erittäin,
erittäin huolestuttava asia. Toivottavasti tässä nyt
järki voittaa ja hallitus lisäbudjeteissa osoittaa
määrärahoja. En tiedä, minne
vangit laitetaan jatkossa, jos vankiloita pannaan kiinni, tuleeko
laajoja avovankiloita, että vangit ulkoilevat väestön
keskuudessa ja joku niitä siellä seuraa, vai mitenkä tämä homma toteutetaan,
koska vankilat ovat käytännössä täynnä.
Tämä yhtälö ei minusta toimi
lainkaan, ja näinkin mittava, 16 miljoonan, säästötavoite
Rikosseuraamuslaitokselle on todella suuri. Ylijohtaja onkin todennut,
että näin suuria säästöjä ei saada
millään muulla kuin vankiloitten kiinni laittamisella.
Markkinaoikeuden määrärahojen osalta
on todettava se, että ne ovat kyllä niukat. Kun
markkinaoikeuksissa käsittelyajat ovat erittäin
pitkiä — nyt sinne on tulossa uusia merkittäviä tehtäviä, puolustusmateriaalihankintoja
koskeva direktiivi hyväksyttiin täällä salissa,
niin sanottu putu-laki, muutama aika sitten — on arvioitu,
että markkinaoikeuden työt lisääntyvät
myös tämän lain tulon jälkeen,
ja ei ole kenenkään etu se, että markkinaoikeudessa
asioitten käsittely pitkittyy entisestään.
Erittäin suuri huoli on Pohjois-Karjalan maakunnasta
sen takia, että sieltä on jo lakkautettu vastaanottokeskukset,
prikaati on lakkautusuhan alla, onko vankilatkin menossa kiinni,
eli tämä näyttää olevan
jatkumoa, jolle ei vielä loppua ole näkyvissä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen lainsäädännön
ja muunkin säädöstön säädöshuolto
kuuluu vissiltä osalta oikeusministeriölle. Ymmärrän
niin — käytän toistamiseen sanontaa "vissiltä osiltaan" — että myöskin
sen prosessin, sen säädösten valmisteluprosessin,
varmistaminen vastaa erillisen lainsäädännön
velvoitteita ja edellytyksiä. Myöskin siitä huolenkanto
tietyiltä osin, vissiltä osin, ymmärtääkseni
kuuluu oikeusministeriölle.
Euroopan kriisimaiden, eurokriisimaiden, tilanteen hoitaminen
ja meidän suomalaisten ja Suomen osallistuminen tuon kriisin
erilaisiin ratkaisuihin on johtanut siihen, että lainsäädäntö ja lainsäädännön
valmistelu on kyllä monin osin huteralla pohjalla. Huippuna
mielestäni kaikessa tässä, ihan viimeisimpänä sellaisena,
on se prosessi, jolla väliaikaisen kriisirahaston ERVV:n päätökset
tehtiin. Kun asia syyskuussa täällä esiteltiin,
valtiovarainministeri sanoi yksiselitteisesti, että 14
miljardin euron katto koskee nimenomaan sekä sitä takuupääomaa
että myöskin siitä seuraavaa korkoa.
Meni kuukausi, siinä välissä eduskunta
sääti lain tuossa uskossa, meni kuukausi, ja sen
jälkeen ylijohtaja Hetemäki kertoi, että ei,
kyllä ne korot tulevat sen 14 miljardin euron päälle.
Seurasi keskustelu, jonka lopputulos oli se, että myöskin
valtiovarainministeri Urpilainen — käyttäessään
puheenvuoron täällä eduskunnassa pääministeri
Kataisen ilmoituksesta, joka koski sitä edeltäneen
huippukokouksen saavutuksia — siinä yhteydessä marraskuun lopulla
totesi selvästi sitten hänkin, että todellakin
14 miljardia erikseen ja korot erikseen. Laki oli täällä kuitenkin
jo päätetty.
Kun sitten tarkastusvaliokunta, talousvaliokunta ja lakivaliokunta
käsittelivät tätä taakse jäänyttä lainsäädäntöä,
nämä kaikki totesivat, että lain pykälä ja
perustelut eivät ole samaa puuta, näiden välillä on
vissi epäjohdonmukaisuus. Päädyttiin
tilanteeseen, jossa tämän lainsäädännön
oikeustila ei ollut kunnossa. Normaalioloissa kai pitäisi,
kun tuo tunnustetaan ja todetaan, ryhtyä välittömiin
toimenpiteisiin asiain oikeustilaan palauttamiseksi lain mukaiselle
tasolle. Näin ei ole kuitenkaan menetelty. Jo siis lokakuussa
todettiin tämä virhe, nyt eletään
joulukuuta, joulukuun puoltaväliä, välillä tässä on
joulu, tulee tammikuu, sitten eduskunta kokoontuu helmikuussa. Syntyy
tilanne, jossa vähintäänkin todella monta
kuukautta menee aikaa, ennen kuin ilmiselvä virhe aiotaan
hallituksen puolelta korjata.
Minulle on vieläkin vähän epäselvää,
aikooko hallitus ihan oikeasti ylipäänsä tätä virhettä korjata.
Olen kyllä ymmärtänyt, että sen
tapainen lupaus on annettu. Minusta oikeusministeriön ja viime
kädessä kyllä eduskunnan itsensäkin
pitää tällaisissa asioissa huolehtia
siitä, että lakien oikeustila on kaikin tavoin
kunnossa.
Vähän samanlainen epäselvyys on nyt
syntymässä sitten tämän EVM:n,
Euroopan vakausmekanismin, uuden pysyvän kriisirahaston,
osalta. Kun huippukokous asiasta päätti viime
viikonlopun aikana, Suomessa julkisessa keskustelussa päähuomio
on kiinnittynyt siihen, missä järjestyksessä,
enemmistöpäätökselläkö vai
yksimielisellä päätöksellä,
EVM:n rahaa jaetaan, kun sitä jotkut aikanaan tarvitsevat.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt
se, että tuossa huippukokouksessa tosiasiassa sovittiin
myöskin siitä, vis-sillä alaviitteellä — tai
ei sovittu, vaan avattiin ovi sille mahdollisuudelle — että EVM:n
ja ERVV:n yhteenlasketut vastuut, joista on tähän saakka
kaikissa eduskunnassa käsittelyssä olleissa asiakirjoissa
todettu, että niitten yhteinen katto on 500 miljardia euroa...
Nyt kuitenkin huippukokous hyväksyi 39 artiklan, jonka
artiklan hakasulkeissa sanotaan seuraavalla tavalla: "Siirtymäkaudella,
joka kattaa heinäkuussa 2012 alkavan ja ERVV:n täydelliseen
lakkauttamiseen päättyvän jakson, EVM:n
ja ERVV:n konsolidoitu lainananto ei saa ylittää 500 000
miljoonaa euroa - -." Tässä vielä johdanto
lähtee siitä, mitä Suomenkin eduskunta
on eri vaiheissa päättänyt ja todennut,
että 500:aa miljardia ei saa ylittää. Mutta
sitten lause jatkuu pilkun jälkeen: "- - sanotun
kuitenkaan rajoittamatta enimmäislainanantokyvyn tarkastelemista
säännöllisin väliajoin uudelleen
- - mukaisesti."
Elikkä vaikka sanotaan tuo 500 miljardia, niin sitten
kuitenkin todetaan, että tuo raja ei saa estää kuitenkaan
sitä, etteikö tuota lainanottokykyä voitaisi
säännöllisin väliajoin tarkastella.
Tämän kerron sen takia, että julkisuuteen
on tullut se kuva, että se 500 miljardia on se ehdoton
katto. Mutta niin kuin todetaan, tämä sopimuskin itse
asiassa, sen hakasulkeissa, avaa vähintäänkin
poliittisen käytävän mennä sille
suunnalle, jolla suunnalla sitten itse asiassa nämä kaksi
rahastoa voivat olla yhtä aikaa voimassa ja ne vastuut
olla paljon enemmän kuin se 500 miljardia.
Huomasin äsken presidenttiehdokkaitten keskustelun,
jossa presidenttiehdokas Niinistö korosti, että ylipäänsä EVM:ään
lopullisen kannan muodostaminen ei ole mahdollista niin kauan kuin
tämä asia on auki, niin kauan kuin on epäselvää,
onko se ehdoton katto se 500 miljardia vai voivatko EVM:n 500 miljardin
ja väliaikaisen kriisirahaston 440 miljardin suuruiset
vastuut olla yhtä aikaa voimassa.
Arvoisa puhemies! Tämä EVM:ää ja
ERVV:tä koskeva esimerkki ei ole vielä täällä eduskunnassa
lopullisesti päätetty. Tämä on
toisenlainen tilanne kuin ERVV:stä, väliaikaisesta
rahastosta, tehty lainsäädäntö.
Siinä sekä pykälät että perustelut
ovat selvästi eri puuta ja ne eivät ole sopusoinnussa
keskenään, ja se pitää korjata.
Tämä toinen esimerkki oli esimerkki sitä varten,
että tässä uhkaa syntyä samanlainen
tilan- ne: mennään eteenpäin, viedään
EVM:ää ja ERVV:tä rinta rinnan ilman,
että on tarkkaa tietoa siitä, mitä se
käytännössä tarkoittaa, minkä suuruiset
vastuut voivat näistä asioista tulla.
Arvoisa puhemies! Minun toivomukseni siis on, että oikeusministeriö osaltaan
valvoo entistä tarkemmin ei vain säädöshuoltoa
olemassa olevien, voimassa olevien, säädösten
osalta vaan myös niitä valmisteluprosesseja, joiden
valmisteluprosessien kautta esitykset tulevat eduskuntaan ja kansanedustajien
tietoon ja joiden valmisteluprosessien kautta myöskin suuri
yleisö saa tietoa valmisteilla olevista asioista.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontaloudessa on kysymys kansallisesti
isoista asioista. Usein joutuu kuitenkin hämmästelemään,
kuinka heppoisin perustein kaikesta huolimatta toimitaan. Johtuneeko
se siitä, että monissa tapauksissa vastuu näyttää hämärtyneen?
Valtiontalous on tiukoilla, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Taloutta tasapainotettaessa otetaan käyttöön
usein liian kaavamaiset tavat, ja mikä pahempaa, joskus
hankkeet perustuvat puutteellisiin ja jopa tarkoitushakuisiin laskelmiin.
Yhtenä esimerkkinä olen käyttänyt
vireillä olevaa hanketta: hovi- ja hallinto-oikeuksien määrän
vähentämistä. Etukäteen päätettiin
siis, että kustannuksissa pitää säästää.
No, sehän sinällään on kyllä hyvä tavoite.
Tässäkin tapauksessa kävi kuitenkin niin,
että mututuntuman perusteella etukäteen arvioitiin,
ja käytännössä siis päätettiin,
että oikeuksien määrää vähentämällä päästään
säästöihin. Sitten tehtiin töitä asetetuista
ennakkoasenteista lähtien, laadittiin selvitys, joka palvelee
asetettua päämäärää.
Esimerkiksi Kouvolan ja Kuopion hovioikeuksien yhdistämisestä on
laskettu saatavan 270 000 euron säästöt
vuositasolla. Laskelma on kuitenkin puutteellinen, sillä siitä puuttuu
merkittäviä kustannuseriä. Ei ole huomattu
tai haluttu huomata, että samalla palkat, päiväraha-
ja avustajapalkkiot lisääntyisivät Kouvolan
hovioikeudesta saamieni tietojen mukaan noin 540 000 euroa.
Näin suuri ja merkittävä kustannuserä puuttuu
täysin näistä laskelmista. Oikea lopputulema
on siis kustannusten lisääntyminen. Mennään
sananmukaisesti ojasta allikkoon.
Hovi- ja hallinto-oikeuksia yhdistämällä tavoitellaan
kustannussäästöjä, ja niitä on
kyllä mahdollista saada oikein toimimalla muun muassa kiinteistökulujen
osalta. Tässä mainitussa esimerkkitapauksessa
voitaisiin toimia niin, että hovi- ja hallinto-oikeudet
Kouvolassa siirrettäisiin yhteisiin toimitiloihin, samoin
voitaisiin menetellä myös Kuopiossa. Tämän
menettelyn seurauksena kummankin oikeuden palvelut säilyisivät
niin Kuopiossa kuin myös Kouvolassa. Samalla säästettäisiin
kuitenkin toimitilakustannuksissa. Myös henkilökunnan
osalta tulisi hieman säästöjä,
ja mikä tärkeintä, kustannukset eivät
lisääntyisi vaan tulisi ihan oikeita säästöjä,
ei kuitenkaan nopeasti, sillä niin tässä kuin
monissa muissakin tapauksissa toimitilojen yhdistämistä hidastavat
pitkäaikaiset vuokrasopimukset ja uuden toimitilan rakentamistarpeet.
Säästöt siis tulisivat pitkällä aikavälillä.
Arvoisa herra puhemies! Esille tuomani oikeusistuinten yhdistämisselvitys
on siis puutteellinen, eikä se ole mitenkään
ainutkertainen esimerkki. Mikä siis ratkaisuksi? Vastaan,
että pitäisi olla sellainen puolueeton taho, joka
ennen päätöksentekoa tarkistaisi tehtyjen
selvitysten ja suunnitelmien paikkansapitävyyden. Entä mikä se
elin sitten voisi olla? Mielestäni Valtiontalouden tarkastusvirasto
voisi selvittää etukäteen hankkeiden
järkevyyden, ei vain jälkikäteen. Näin
välttyisimme virheratkaisuilta. Nyt on liian usein niin,
että jälkikäteen todetaan, että pieleen meni
mutta asia jää silleen. Niin ei voi olla, virheet
pitää ennakoida ja estää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän edustaja Tossavaista
hyvästä puheenvuorosta.
Oikeusministeriön asettama toimikunta ehdottaa hovioikeuksien
määrän vähentämistä yhdellä ja
hallinto-oikeuksien määrän vähentämistä kahdella.
Perustelujen mukaan tuomioistuinten tulisi olla asia- ja henkilöstömääriltään
mahdollisimman samankokoisia, jotta niillä olisi yhtäläiset edellytykset
ratkaista maan eri alueilla asuvien asiat mahdollisimman laadukkaasti,
nopeasti ja kohtuullisin kustannuksin. On aiheellista kysyä, miksi
tuomioistuinten pitäisi olla samansuuruisia. Eihän
samansuuruisuusvelvoitetta ole minkään muun palvelun
tai toiminnan kohdalla, joten on vaikea ymmärtää,
miksi näin pitäisi olla tuomioistuinten kohdalla.
Rakentavasti ajatellenkin samansuuruisuuspäämäärä vaikuttaa
omituiselta ja sitä ei voi perustella ainakaan tuomioistuimen
toimivuuden kannalta, vielä vähemmän sitä tarvitsevien
kansalaisten kannalta.
Toimikunnan esiin nostamat kohtuulliset kustannukset ja maantieteellinen
tarkoituksenmukaisuus ja saavutettavuus ovat myös mielenkiintoisia
tarkastelukohteita. Hovioikeuksilla ja hallinto-oikeuksilla on tässä suhteessa
merkittäviä eroja, jotka täytyy lopullista
päätöstä tehtäessä ottaa
huomioon. Hallinto-oikeuksien sijainnilla ei tosiasiassa ole niin
suurta merkitystä kuin hovioikeuksien sijaintipaikkakunnalla,
sillä hallinto-oikeuksien oikeudenkäynti on pääasiassa
kirjallista. Sen sijaan hovioikeuksien sijainnilla on sekä asianosaisten
että valtion kannalta merkittäviä kustannusvaikutuksia
johtuen siitä, että suullinen käsittely
toimitetaan nykyisin noin 40 prosentissa tapauksista. Näin
ollen asianosaiset, heidän avustajansa, todistajat ja muut
kuultavat tai hovioikeuden jäsenet sekä esittelijät
matkustavat. Tällöin on suuri merkitys sillä,
millaiset etäisyydet tuomiopiirin eri osista on hovioikeuspaikkakunnalla.
Arvoisa puhemies! Tämä toiminnallinen ja tosiasiallinen
ero hovi- ja hallinto-oikeuksien välillä täytyy
vakavasti ottaa huomioon, eikä se saa jäädä keinotekoisen
samansuuruisuustavoitteen varjoon. Sellainen ratkaisu, jossa maan
sisäosat ja itäosat jäisivät
ilman hovioikeutta, on epärealistinen ja kustannusvaikutuksiltaan
menoja lisäävä, sillä niin massiivista
tulisi asianosaisten matkustaminen olemaan. Kustannuksia tulisi
lisää sekä valtiolle, tosin eri momenteille,
että kansalaisille, puhumattakaan siitä, että kaikkien
osapuolten saaminen hovioikeuteen tulisi pitkien matkojen takia
käytännössä usein jopa mahdottomaksi.
Suomen Asianajajaliiton Itä-Suomen osasto on laatinut
selvityksen, jossa on laskettu, kuinka paljon asianajokustannukset
kasvaisivat nykyiseen verrattuna siinä tapauksessa, että hovioikeus
ei enää sijaitsisi Itä-Suomen keskeisimmässä paikassa,
Kuopiossa. Lisäkustannukset tulisivat olemaan yli 1,3 miljoonaa
euroa vuodessa. Niistä valtaosa tulisi oikeusapukustannuksina
valtion maksettavaksi. On olemassa siis selvä uhka sille,
että säästöjä hakiessa
tuleekin merkittäviä lisäkuluja sen lisäksi,
että oikeuspalveluiden saatavuutta heikennetään
merkittävästi Itä-Suomessa.
Jos toimikunnan esitys toteutuu, seuraa siitä varmuudella
samankaltaisia negatiivisia kerrannaisvaikutuksia ammattihenkilöstön
saatavuuteen kuin lyhytnäköisestä ja
selvästi virheellisestä hammaslääketieteen
koulutuksen lakkauttamisesta aikanaan Kuopiosta. Kuopiossa sijaitseva hovioikeus
on todellisuudessa myös vahva koulutusorganisaatio, joka
kouluttaa käräjäoikeuksien tuomareita
koko Itä-Suomen alueelle. Mikäli hovioikeus siirretään
pois Kuopiosta Etelä-Suomen rannikon läheisyyteen,
seuraa siitä se, että pätevien tuomareiden
saaminen ja sitouttaminen Itä-Suomen käräjäoikeuksiin
vaikeutuu merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön asettama toimikunta
teki sinänsä hyvää työtä,
mutta ilmeisesti kiireestä johtuen työ sisälsi
selviä virhearvioita niin henkilöstömäärien
kuin myös tulevien tilatarpeiden ja investointien suhteen.
Toivottavasti nämä virheellisyydet otetaan vakavasti,
sillä niillä on selvästi ollut toimikuntaa
ja sen ratkaisua ohjaava vaikutus.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat, kun me asetamme työryhmiä selvittämään
jotakin asiaa, niin hyvän hallintotavan ehdoton vaatimus
on se, että toimikunnan koostumus on tasapuolinen ja alueellisesti
kattava. Oikeusministeriön asettamassa toimikunnassa ei
ollut lainkaan varsinaisen Itä-Suomen edustajaa. Ehkä tämä on
osaltaan johtanut niihin virhearvioihin, joita toimikunta loppuraportissaan
esittää.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Markkinaoikeus käsittelee
vuosittain noin 700 riita-asiaa, joissa yleensä taustalla
on se, että julkinen viranomainen, julkisyhteisö,
on kilpailuttanut hankinnan. Vaikka näiden hankintojen raja-arvoja
on tuntuvasti nostettu, kuitenkin markkinaoikeuteen tulevien asioiden
määrä on pysynyt ennallaan, ja kun itse
asiassa markkinaoikeuden toimialaa, kuten täälläkin
on todettu, on lainsäädännöllä laajennettu,
on oletettava, että näiden riita-asioiden määrä on
jatkossa korkeampi kuin nykyisin.
Viime vuosina on selvästi havaittu, että yritykset,
jotka ovat hävinneet esimerkiksi aikaisemman sopimuksen
kilpailutuksen perusteella, ovat ryhtyneet käyttämään
valitustietä oman liiketoimintansa jatkamisen tai kilpailijan
liiketoiminnan häiritsemisen tarkoituksessa. Kun markkinaoikeuden
valitus ei ole kovin kallis, tämä on tehokas toimenpide,
ja kun valitusten käsittelyaika on noin yhdeksän
kuukautta, tällä on monesti aikaansaatu merkittävää vahinkoa,
koska uuden tarjouskilpailun järjestäminen tai
muut asiaan liittyvät tulevat sitten kaikkien osapuolten,
jotka ovat mukana, maksettavaksi. Kun useimmissa tapauksissa on
myös selkeästi nähtävissä,
että valituksen tarkoitus ei ole muuttaa tehtyä hankintapäätöstä vaan
aikaansaada edellä mainittu tilanne, on syytä pohtia,
onko lainsäädäntö ajanmukainen
ja tulisiko jotain tehdä.
Vuosittain yksi käsittelijä pystyy ratkaisemaan
noin 25 riita-asiaa, jolloin yhden päätöksen
kustannukseksi tulee noin 3 500 euroa. Kaiken kaikkiaan
on arvioitu, että näillä valitusmaksuilla
voidaan kattaa vain muutama kymmenen prosenttia todellisista kustannuksista.
Itse asiassa markkinaoikeus on joutunut tilanteeseen, jota ei varmaan
alun perin ajateltu, kun hankintalakia Euroopan unionin pyynnöstä sovellettiin
Suomen oikeuskäytännössä. Olisi
syytä pohtia, voitaisiinko markkinaoikeudessa ottaa käyttöön
liiketaloudellisesti järkevämpi ratkaisu — esimerkiksi
selkeissä yksittäisissä asioissa, joissa
on nähtävissä, että valitusperustetta
ei todellisuudessa ole, voitaisiin antaa nopeampi tuomio — tai
että markkinaoikeuden valituskustannuksia siirrettäisiin
asiakkaiden maksettavaksi vaikkapa täysimääräisesti,
jolloin ainakin osa aiheettomista, tarkoitushakuisista valituksista
jäisi syntymättä.
Asialla on merkitystä, koska yhä suurempi
osa hankinnoista euromääräisesti näyttää tietyillä toimialoilla
tulevan valituksen alaiseksi, ja laki sinänsä on
sellainen, että vaatii hankintakilpailun tekijältä ja
siihen osallistuvalta varsin suurta huolellisuutta, ja tällöin
vain oikeastaan valitus on mahdollinen ja menestyvä, kun
näissä muotoseikoissa on tapahtunut virhe.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On mukava näin iltamyöhällä huomata,
että hallituspuolueiden edustajilla ja oppositiopuolueiden
edustajilla alkaa olla samanlaisia näkemyksiä joistakin
asioista. Nimittäin hovi- ja hallinto-oikeuksien määrää ollaan
karsimassa siten, että hovioikeuksien määrää vähennetään
yhdellä ja hallinto-oikeuksien määrää kahdella.
Hallituksen suunnitelmien mukaan Itä-Suomen hovioikeus
Kuopiossa ja Kouvolan hovioikeus yhdistettäisiin, samoin
kuin myös Kouvolan ja Kuopion hallinto-oikeudet yhdistettäisiin
sekä myös Oulun ja Rovaniemen hallinto-oikeudet.
Myös alueiden rajoja tarkistettaisiin uudistuksen myötä.
Näillä vähennyksillä on
suuri vaikutus niihin paikkakuntiin, joista oikeus lakkautettaisiin.
Juridista osaamista vähenee paikkakunnilta, ja näiden
paikkakuntien ammattirakenne yksipuolistuu. Hallituksen saamassa
selvityksessä ei ole laskettu riittävän
tarkkaan kaikkia kuluja, joita pitkät välimatkat
tulevat aiheuttamaan. Jos hovi- ja hallinto-oikeuteen joutuu menemään
henkilökohtaisesti paikalle tai lähettämään
avustajansa, joka on usein juristi, tulevat maksuun sekä päivärahat,
matkakustannukset että mahdolliset yöpymiskustannukset.
Ja kun on selvitetty, niin eivät ne kulkuyhteydet niin
hyvät ole paikkakunnalta toiselle. Nämä kustannukset
puuttuvat selvityksen ja sitä kautta hallituksen tarkoista
laskelmista.
Tämä mahdollinen uudistus harventaa maakuntien
palveluverkkoa entisestään ja on selvä ilmikuva
nykyisen hallituksen keskittämislinjasta. Uudistus ei ole
tasapuolinen ja kohtelee harvaan asuttujen alueiden ihmisiä epätasa-arvoistavasti
suuriin keskuksiin nähden. Ennen lopullisia päätöksiä tuleekin
tehdä vielä puolueettomat kokonaistarkastelut
asiasta ja tutkia siten, että mahdollisesti sekä Kuopiossa
että Kouvolassa voisi toimia edelleenkin sekä hovi-
että hallinto-oikeus.
Toinen asia, jonka haluan nostaa esille, on lautamiesten vähentämisessä säästyvien
rahojen kohdentaminen. Vuoden 2009 alusta voimaan tullut uudistus
vähensi käräjäoikeuksissa merkittävästi
lautamiesten osallistumista istuntoihin. Alun perin uudistuksessa
oli tavoitteena se, että jos ja kun säästöjä tulee
lautamiehiä vähentämällä,
säästyviä varoja käytettäisiin
tuomareiden palkkaamiseen niissä tuomioistuimissa, joissa
on ruuhkaa. Koska vuodesta toiseen jatkuva resurssipula ei ole tilapäinen,
pahiten ruuhkautuneisiin käräjäoikeuksiin
tuleekin perustaa uusia virkoja vähentämällä vastaavasti
määräaikaisia käräjätuomareita.
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjuntaan lisätään
huomattavasti vuositasolla lisää euroja. Korotus
on hyvä, mutta voi olla, että se ei ole vielä riittävä asiantilan
korjaamiseksi. Ja jos tarvetta on enemmän, niin toivon,
että sinne voidaan jatkossa löytää lisäkorotuksia.
Harmaan talouden vähentämisellä voidaan
lisätä verotuloja, siksi sen torjumiseen kannattaa
todellakin panostaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan tähän oikeusministeriön
hallinnonalan loppuun haluan vielä nostaa kertaalleen esille seksuaalirikollisten
rangaistukset Suomessa. Tästä asiasta on puhuttu
tässä salissa usein ja aiheesta. Kun katsoo harva
se viikko esimerkiksi lehtiä taikka sitten internetiin
laittaa hakusanaksi "lasten seksuaalinen hyväksikäyttö",
"raiskaus", joitain muita hakusanoja, niin löytyy lukuisia
tuloksia, joissa tuomio on ollut lopulta ehdollinen. Kyllä nämä ovat
vastoin suomalaisten käsitystä oikeudenmukaisista
rangaistuksista, ja sen takia itse toivon, että näitä asioita
viedään eteenpäin. Muun muassa edustaja
Kari Tolvanen on tehnyt asiasta esityksen täällä eduskunnassa,
ja jo aiemminkin asiasta on puhuttu, ja toivon, että tämä nyt
otetaan vakavasti.
Meillä tarvitaan tiukennusta varmasti asteikkoihin
mutta myös sitä, että oikeuskäytänteitä muutetaan
niin, että otetaan tuota asteikkoa käyttöön.
Meillä on aika lailla yleiseksi tavaksi muodostunut se,
että rangaistukset asemoidaan sinne haarukan alapäähän,
ja se ei ole suomalaisen oikeustajun mukaista.
Haluan, arvoisa puhemies, että myös tulevaisuudessa
paremmin kiinnitettäisiin huomiota tuohon itse uhriin tekijän
sijaan — uhriin, hänen perheeseensä,
läheisiinsä ja siihen koko oikeudenkäyntiprosessiin
niin, että se hoidettaisiin tuon lapsen taikka sitten raiskatuksi
tulleen aikuisenkin osalta niin, että hänen haavojaan
ei enää revittäisi uudestaan auki ja
näitä kohtaamisia oikeussaleissa pystyttäisiin
viemään eteenpäin sellaisella tavalla,
että tuo paraneminen ja hoidon eteenpäinvieminen
onnistuisi.
Kyllä nämä pitkiksi venyvät
oikeudenkäyntiajat, 2—3 vuotta, ovat kohtuuttomia
(Puhemies koputtaa) tällaisissa rikoksissa, ja toivoisin,
arvoisa puhemies, että näihin voitaisiin puuttua
vakavalla kädellä.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.