Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän esityksen tavoitteena
on hyväksyä Suomen ja Uuden-Seelannin välillä tehtyyn
työlomajärjestelmään muutokset, joiden
tarkoituksena on helpottaa suomalaisten nuorten mahdollisuuksia
tutustua Uuden-Seelannin kulttuuriin, yhteiskuntaelämään
ja päinvastoin. Työnteko ja opiskelu eivät
olisi matkan ensisijaisia vaan ylimääräisiä tarkoituksia.
Alkuperäistä työlomajärjestelyä alettiin
soveltaa elokuussa 2004, mutta sitä ei ole kansallisesti saatettu
voimaan. Uusi-Seelanti esitti tätä työlomajärjestelyn
muuttamista loppukesällä 2009. Hallitusten välisen
järjestelyn ei ole katsottu sen voimaantuloaikana vaativan
erillistä voimaan saattamista. Tarkoituksena on siis nyt
muutosten hyväksymisen yhteydessä saattaa kansallisesti voimaan
tämä järjestely kokonaisuudessaan sellaisena
kuin se on muutettuna.
Alkuperäisessä työlomajärjestelyssä edellytyksenä oli,
että hakijan ikä on 18—30 vuotta lupaa
hakiessa, hän aikoo matkustaa Suomeen ensisijaisesti lomailutarkoituksessa,
hänen mukanaan ei seuraa lasta, jonka elatuksesta hän
vastaa, eikä hänelle ole aiemmin myönnetty
lupaa tällä samalla perusteella. Hänellä on
voimassa oleva passi ja paluulippu tai riittävät
varat paluulipun hankkimiseksi ja kohtuulliset varat toimeentulonsa
varmistamiseksi oleskelunsa ajaksi, ja on edellytetty myös
sairausvakuutusta.
Nyt näitä kirjauksia muutetaan esimerkiksi
siten, että hakijan mukana ei matkusta huollettavia ja
hakijalla tulee lisäksi olla voimassa oleva Uuden-Seelannin
passi ja lippu Suomesta poistumiseksi tai riittävät
varat lipun hankkimiseksi. Lisäksi edelleen jatkossa hakijat
molemmissa maissa suostuvat ottamaan sairaustapauksessa sairaalahoidon
kattavan vakuutuksen, ja edelleenkään hakija ei
saa olla aiemmin hyödyntänyt tätä järjestelmää.
Ikäedellytyksiä aiotaan muuttaa koskemaan 18—35-vuotiaita
henkilöitä. Samoin poistetaan vaatimus pysyvästä asumisesta asianosaisissa
maissa.
Uusi-Seelanti poistaa vuosittaisen katon, 200, suomalaisille
opiskelijoille tämän järjestelyn kautta
myönnettäviltä luvilta. Uuden-Seelannin hallitus
voi myöntää vuosittain siis käytännössä rajoittamattoman
määrän järjestelyssä tarkoitettuja
viisumeja Suomen kansalaisille. Samoin poistuvat rajoitteet hakijan
oikeudesta ottaa pysyvää työtä matkansa
aikana sekä aikarajoite saman työnantajan palveluksessa
enintään 3 kuukauden kestoisesta työskentelystä.
Uuden-Seelannin hallitus edellyttää noudatettavan
maan lakeja sekä pidättäydyttävän
työstä, joka on työlomajärjestelyn
tarkoituksen vastainen. Mahdollisuutta osallistua koulutukseen laajennetaan
ajallisesti siten, että enintään 3 kuukautta
kestävään koulutukseen osallistuminen nostetaan
6 kuukauteen. Henkilö voi siten osallistua matkansa aikana
yhteen tai useampaan koulutukseen, joiden kokonaiskesto saa olla enintään
6 kuukautta.
Tähän saakka oleskelulupia työlomaa
varten on myönnetty Uuden-Seelannin kansalaisille vähäisessä määrin
eli vuosittain alle kymmenen kappaletta. Asiantuntijakuulemisissa
nousi esille, että Uuden-Seelannin työllisyystilanne
on vuodesta 2009 alkaen heikentynyt ja voisi mahdollisesti lisätä kiinnostusta
työlomaa kohtaan. Uusi-Seelanti on puolestaan myöntänyt
suomalaisille työlomalupia viime vuosina lähes
200 per vuosi. Viranomaisten tiedossa ei ole, että käytännön
soveltamisessa olisi ollut ongelmia.
Suomen hallitusta koskevista velvoitteista esityksessä todetaan,
että oleskelulupa myönnetään ulkomaalaislain
perusteella, jossa on kyse työn ja työharjoittelun
suorittamisesta, joka sisältyy valtioiden väliseen
sopimukseen. Ja kun on kyse oleskelulupa-asiasta, niin ulkomaalaislain
mukaisen lupaharkinnan suorittaa ja luvan myöntää Maahanmuuttovirasto.
Suomi on poistamassa myöskin aiemmin olleen rajoitteen,
jonka mukaan Suomeen työlomaluvalla tulleilla henkilöillä on
oikeus tehdä työtä enintään
9 kuukauden ajan 12 kuukautta kestävän matkan
aikana ja enintään 3 kuukautta saman työnantajan
palveluksessa. Uuden kohdan mukaan henkilöt, jotka ovat
tulleet Suomeen työluvan turvin, voivat tehdä palkkatyötä tämän
järjestelyn ehtojen mukaisesti.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksestä ilmenevään
kantaan, että järjestelyn luonne ja tarkoitus
huomioon ottaen osapuolten tarkoitus on ollut sopia oikeudellisesti
sitovasta järjestelystä. Näin ollen valiokunta
pitää perusteltuna kansallisen soveltamisen kannalta
saattaa järjestely voimaan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten osalta lailla
ja muiden määräysten osalta valtioneuvoston
asetuksella.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, ja valiokunta ehdottaa, että eduskunta
hyväksyy siis hallituksen esityksessä tarkoitetun
järjestelyn muutokset, ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tämä mietintö on yksimielinen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käsittelyssä Suomen
ja Uuden-Seelannin välinen työlomajärjestelmää koskeva lakimuutos.
Haluan todeta tästä, että tämänkaltainen
laki, joka perustuu kahden maan väliseen sopimukseen, jossa
kysymyksessä on se, että 18—35-vuotiaat
nuoret voivat tämän lain perusteella hakea työlomalupaa,
suomalaiset Uudesta-Seelannista ja Uuden-Seelannin kansalaiset Suomesta,
on erittäin hyvä. Kansainvälistyvässä maailmassa
on tärkeää, että nuoret pääsevät
toiseen maahan töihin hetkeksi tutustumaan eri yhteiskunnan
toimintaan ja kulttuuriin ja siihen työelämään
siellä toisessa maassa.
Tässä kiinnittää huomion
se epäsuhta, että Uusi-Seelanti on myöntänyt
noin 200 työlomalupaa vuosittain suomalaisille, mutta vain
noin kymmenisen lupaa on Suomesta myönnetty Uuden-Seelannin
kansalaisille. Lieneekö sitten syynä se, ettei
ole haluja Suomeen tulla, vai mistä tämä johtuu.
Mutta tämänkaltaisia järjestelmiä voisi
kannustaa ja sopimuksia tehdä myös muidenkin maiden
kanssa. Ainakin itselleni on tullut sen suuntaisia kommentteja muista
maista, että halukkuutta tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan
ja nimenomaan siihen työelämään
täällä on muiden maiden nuorilla, ja
se on ihan kannatettava asia, niin kuin myös tämä hallituksen
esitys.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jokisen pohdiskelu oli hyvää koskien
nimenomaan muita maita, ja niitten työlomasopimusten kiirehtimisestä olen
aivan samaa mieltä. Ilmeisesti nyt tässä tulossa
ovat työlomajärjestelyt Australian ja Kanadan
kanssa, ja kannatan lämpimästi näitten
kiirehtimistä. Tämä on inhimillistä elämää koskeva,
miellyttävä sopimus, joka tässä nyt
ollaan saattamassa voimaan.
Epäilen sitten tätä, mitä edustaja
Jokinen tässä otti esille, että Uuden-Seelannin
kansalaisille on myönnetty vain kymmenisen hakemusta. Kyllä varmaankin,
niin kuin tuossa esittelypuheenvuorossani totesin, Uuden-Seelannin
kiinnostus tätä järjestelyä kohtaan
voisi kasvaa, kuten asiantuntijakuulemisissa spekuloitiin, heidän
työllisyystilanteensa heikennyttyä. Ilmeisesti
sieltä ei vain sitten näille rajoille ole niin
paljon halukkuutta tällä hetkellä tulla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
varmasti on tarpeen myös se, että tästä mahdollisuudesta
informoidaan, ja siinä tietysti Suomen edustustot ja lähetystöt
ovat avainasemassa. Onhan totta, että tällä hetkellä Suomessa
on noin 30 000 työpaikkaa auki, ja arvioidaan,
että lähes saman verran on ilmoittamatta näihin
virallisiin järjestelmiin siitä huolimatta, että meillä on
noin 350 000 ihmistä työttömänä, eli
tähän asiaan ei voi kytkeä sitä epäilyä,
että meillä ei olisi tarjolla työtä.
Monesti nämä nuorten työlomatyöt
ovat matalan kynnyksen töitä ja niitä tarjolla
on. Mutta myös se on erittäin hyvä asia,
että saadaan koulutettua väkeä tutustumaan suomalaiseen
työelämään, suomalaiseen yhteiskuntaan.
Yleiskeskustelu päättyi.