Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Huomenna saamme kaksi uutta ministeriä,
naisia. Onnittelen iloisesti valinnasta, olemme siitä hyvin
ylpeitä. Pääministeri Stubb, te teitte
rohkean valinnan, ja siitä todella pisteet. Mutta minua
ihmetyttää, pääministeri Stubb,
että annoitte tehtävänkuvauksena ympäristöministerille
sääntelyn purun. Tällä viikolla
kuitenkin olemme uutisista saaneet lukea esimerkiksi siitä,
että Talvivaaran toimitusjohtajaa voi odottaa jopa kuuden
vuoden vankeusrangaistus, ympäristörikoksista
nimenomaan. Edellisen ympäristöministerinkin aikana oli
aika vaikea hoitaa tätä Talvivaaran ympäristökatastrofia.
Voitteko te, pääministeri Stubb, olla todella
sitä mieltä, että ympäristösääntelyä pitäisi
heikentää ja tällaisia katastrofeja ei
pitäisi estää?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ei missään nimessä.
On ilman muuta selvää, että silloin,
kun katsotaan sääntelykokonaisuutta, tavoitteena
ei missään nimessä voi olla ympäristönormien
purku sillä tavalla, että ne olisivat tavalla
tai toisella haitallisia ympäristölle tai luonnonsuojelulle.
Me katsomme lupamenettelyjä kaiken kaikkiaan ja sitä kautta lähdemme
purkamaan normistoa, joka on haitallista kaiken kaikkiaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Te, pääministeri Stubb,
olette puhunut paljon siitä, että meidän
ei pidä jättää velkaa lapsillemme
eli meidän pitää ehdottomasti hoitaa
lastenlastemme ja lastemme edestä tämä velka-asia.
Mutta minusta taloudellista velkaa paljon pahempi on se, että me
jätämme tuleville sukupolville perinnöksi
pilaantuneet vesistöt, saastuneen ilman ja säteilevät
jätteet. Eikö ympäristöministerin
tehtävä ole puolustaa luontoa ja ilmastoa, pikemminkin
kuin pyrkiä purkamaan meidän vesiä ja metsiä suojelevaa
sääntelyä? Ely-keskuksissa esimerkiksi
on juuri yt:t menossa.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Olen tismalleen samaa mieltä edustajan
kanssa. Kun me katsomme ympäristöä ja ympäristöpolitiikkaa
kokonaisuutena, on ilman muuta selvää, että se
on yksi meidän sukupolvemme ja yksi ihmiskunnan tärkeimmistä kysymyksistä.
Sen pitää olla kestävällä pohjalla,
mikä tarkoittaa energiankäytössä sitä,
että me käytämme laajaa palettia. Minun
näkemykseni mukaan siihen kuuluu totta kai uusiutuvaa,
siihen kuuluu myös tässä tapauksessa
ydinvoimaa, ja sitten pyrimme pääsemään
fossiilisista polttoaineista pois. Suomen talouden kannalta esimerkiksi
biotalous ja bioenergian käyttö on erittäin
tärkeätä. Emme lähde normien
purussa siitä, että lähtisimme purkamaan
ympäristönormeja, jotka suojelevat ympäristöä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tavoitteenahan se normien purku tietenkin
on ihan relevantti, eihän siinä ole mitään,
ja varmaan sellainen, että siitä voidaan keskustella. Mutta
kun me menemme ympäristöpuolelle: jos me katsomme
tätäkin kesää, mitä tässä maailmassa
ja Suomessa ja hyvin lähiympäristössäkin on
tapahtunut, sinne on lörähtänyt, milloin
sinne on mennyt nikkeliä ja milloin sinne on mennyt mitäkin
ympäristöön, luontoon. Missä kohti
te konkreettisesti näette, että on varaa mennä purkamaan
sääntelyä, kun tällä hetkellähän
sitä puretaan niin, että siellä menee
yt-neuvottelut käyntiin, joissa itse asiassa sen osaavan
henkilöstön työpanosta lähdetään
keventämään? Me olemme toisaalta sitten
säätäneet valvottava maksaa -periaatteella
näitä valvontamaksuja, jotta me pystyisimme sinne
resursseja saamaan. Kun tällä hetkellä ei
toimi kunnolla lupapuoli eikä valvontapuoli, missä ne
ovat ne konkreettiset, mitä sieltä puretaan? Mikä on
sitä turhaa sääntelyä esimerkiksi
tällä puolella, mihin te olette viitannut?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Yleensä kun meillä on
ongelma, meillä poliitikoilla on tapana tehdä kaksi
asiaa: 1) säännellä laki, 2) kaataa rahaa
sen lain päälle. Välttämättä en
itse pidä tätä parhaana ratkaisuna. Kun
me puhumme normien purusta ja sääntöjen
purusta, kyse ei ole vain ympäristönormistosta
vaan sääntelystä ylipäätään.
Lupamenettelyt ja vaikkapa kauppojen aukioloajat ovat tästä hyviä esimerkkejä.
Mitkä ovat ne konkreettiset sääntelyt,
joita lähdetään purkamaan? Ne ovat niitä,
joiden takia olen kutsunut eri oppositiopuolueet ja hallituspuolueiden
edustajat neuvonpitoon siitä, millä tavalla ja
mitä sääntöjä ja normeja
lähdetään purkamaan. Ne kuuluvat varmasti
kaikkien ministereiden toimialaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Sääntelyn purku on tärkeä asia,
ja kyllä minä katson, että tällä Talvivaara-tuomiolla
ei ole mitään tekemistä tämän
sääntelyn purun kanssa.
Mutta epäonnistuneesta sääntelystä on
Suomessa hyvä esimerkki tämä jätevesiasetus.
Se on kerran kumottukin, mutta nyt viime hallituskaudella sitä on
ajettu kuitenkin eteenpäin. Nyt viimeisimmän tiedon
mukaan kansliapäällikkö Pokka on ilmoittanut,
että siihen mahdollisesti harkitaan lisäaikaa.
Tämä lisäaika ei ole huonon sääntelyn
ratkaisu, vaan jätevesiasetus on kumottava ja otettava
pieni tuumaustauko.
Nyt kun uusi ympäristöministeri on aiemmin jo
lausunut tästä epäonnistuneesta jätevesiasetuksesta,
niin kysynkin pääministeriltä: aiotaanko
tämä jätevesiasetus kumota ja tuoda sellaiseen
tilaan, että sitä ei voida käyttää (Puhemies koputtaa)
rahastuksessa hyväksi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra pääministeri! (Naurua — Hälinää — Antti Rinne:
Kiitos tosta!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
En tiedä, pitäisikö kiittää vai
ei, mutta ehkä en kiitä.
Arvoisa herra puhemies! On monta tapaa ostaa lisäaikaa
vastauksen hakemiseen, ja tämä oli yksi niistä.
Kysymys on erittäin relevantti ja hyvä, mutta meillä on
pieni rakenteellinen ongelma tässä hallituksessa
tällä hetkellä, edustaja Turunen, ja
se on se, että virallisesti ympäristöministeri
ei ole enää täällä läsnä ja
taas virallisesti uutta ympäristöministeriä ei
ole vielä tässä vaiheessa nimitetty,
tai hän ei ole paikalla, (Välihuutoja) mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että voinemme ottaa tässä kysymyksessä tuumaustauon
vähintään seuraavalle kyselytunnille.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sääntelyä tarvitaan
joihinkin asioihin, aika moniinkin asioihin, mutta kyllä monta
kertaa erilaisten lupien hakijoiden kannalta lupien käsittelyaika
on ihan kohtuuton. Meillä on esimerkkejä siitä,
että lupakäsittely voi kestää jopa
kuusikin vuotta. Kysymys kuuluu: onko hallitus valmis miettimään
sellaista vaihtoehtoa, mikä eräissä maissa
on käytössä tällä hetkelläkin,
että kerta kaikkiaan hallinnon on selvittävä luvan
käsittelystä tietyn aikaikkunan puitteissa, ja
jos ei hallinto siitä selviä, niin sitten joko
lupa katsotaan myönnetyksi tai luvan luonteesta johtuen
siitä seuraa merkittäviä sanktioita sille
hallinnolle, joka tätä lupaa käsittelee?
Tässä kysymys on luvanhakijoitten oikeusturvasta,
ja monta kertaa sitä tällä hetkellä turmellaan
oikein kovin käsin. Onko hallitus valmis toimimaan tässä asiassa
rajojen laittamiseksi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on yhtä laaja kuin
lupamenettely. Olisiko kyse vaikkapa ministeri Haglundin alaisuudessa
olevista vientiluvista, tai onko kyse rakennusluvista tai vastaavista?
Eli ei ole sellaista yksiselitteistä vastausta tuohon kysymykseen,
mutta minun mielestäni tiettyjen rajojen määritteleminen
lupamenettelyille on erittäin harkinnanarvoista, koska
kuten edustaja tuossa aivan oikein totesi, meidän lupamenettelyjärjestelmä tällä hetkellä
on
aika raskas ja aika monimutkainen. Kyllä minun mielestäni
me suomalaiset olemme sen verran hyviä käyttämään tervettä järkeä,
että kannattaa todellakin miettiä, millä tavalla
voidaan koko lupamenettelyä uudistaa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa osataan tehdä päästötöntä energiaa. Me
osaamme hoitaa ja käyttää luonnonvarojamme
niin, että se tapahtuu resurssitehokkaalla ja kestävällä tavalla.
Tästä hyvänä esimerkkinä ovat
vaikkapa hyvin hoidetut metsävaramme, jotka kasvavat vuosittain
lähes tuplasti sen määrän, mitä niitä hyödynnämme,
vaikka esimerkiksi metsähake on jo nyt kaikkein tärkein
primäärienergian lähteemme. Tätä taustaa
vasten voidaan hyvällä omallatunnolla ja ylpeästi
sanoa, että suomalainen työ on aina globaalisti
tarkasteltuna ekoteko. Ja mitä paremmin pidämme
suomalaisen työn puolta, varmistamme, että Suomeen
tulee investointeja ja työpaikkoja, sitä paremmin
suojelemme ilmastoa ja ympäristöä niin Suomessa
kuin myös maailmalla.
Tätä taustaa vasten tämä hallituksen
työ normien purkamiseksi, jolla saamme niitä investointeja
ja työpaikkoja, on parhainta ympäristönsuojelutyötä samalla,
kun varmistamme suomalaisten hyvinvoinnin. Kysynkin: Miten hallitus
aikoo (Puhemies koputtaa) organisoida tämän? Onko
se vain hallituksen työ, vai tuleeko parlamentaarinen ryhmä tätä äärimmäisen
tärkeää työtä tekemään?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä vaiheessa,
kuten hyvin muistamme, tässä viime viikolla lähdimme
siitä, että kutsumme eri oppositiopuolueet neuvonpitoon
siitä, millä tavalla normien tai sääntelyn
purkua voitaisiin parantaa. Keskustalta esimerkiksi on tullut erinomainen
lista 101 normista. Näitä on tullut myös
muualta: työ- ja elinkeinoministeriöstä ja
vaikkapa myös kokoomuksen eduskuntaryhmästä.
Se on se ensimmäinen askel tässä työn
yhteensovittamisessa, ja vasta sen jälkeen katsomme, onko
tarvetta parlamentaariselle työryhmälle.
Minun mielestäni on erittäin tärkeätä,
että kun me valmistelemme lakeja, niin me tarkkaan mietimme
niiden järkiperäisyyden ja sitä kautta
toimimme. Siis kysehän on nyt pitkälti siitä,
että luvat voivat kyllä olla tiukkoja mutta sen
varsinaisen menettelyn pitää olla sujuvampi kuin
se on tänä päivänä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Osoitan kysymykseni pääministerille,
ja alkuperäinen kysymyshän liittyi Talvivaaraan.
Talvivaara-yhtiön korkeinta johtoa vastaan on nostettu
syytteet vakavista ympäristörikoksista. Yhtiö on
ollut kauan kriittisessä tilanteessa sekä ympäristö-
että rahoitusongelmiensa takia. Talvivaaraa koskevia asioita
ovat käsitelleet eri ministerit, kuten ympäristö-
ja omistajaohjausministeri, jotka ovat vihreitä ministereitä eivätkä valitettavasti
tänään ole täällä paikalla.
Valtion panostus Talvivaaraan on merkittävä. Arvoisa
pääministeri, miten hallitus arvioi Talvivaaran
johtoa vastaan nostettavien syytteiden vaikuttavan yhtiön
arvoon ja rahoitukseen, ja mitä hallitus aikoo tehdä,
jotta luottamus yhtiötä kohtaan palautuisi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tämä on sentyyppinen
kysymys, että hallitus ei lähde julkisesti arvioimaan yksittäisen
yrityksen toimintaa tuolla tarkkuudella tässä vaiheessa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lupakäsittely todella kestää monissa
tapauksissa kohtuuttoman kauan, niin kuin edellä on todettu, mutta
se riippuu monesta seikasta. Se riippuu muun muassa ely-keskusten
varoista, joita on jouduttu niistämään
paljon, se riippuu myös hallinto-oikeuksien rahoituksesta,
ja säästöt näillä sektoreilla
saattavatkin tulla pitkän päälle aika kalliiksi
yrityksille ja kotitalouksille.
Hallinnolliset esteet kyllä jarruttavat kehitystä aika
paljon, mutta enemmän ehkä vähän
toisaalla. Meillä on uusiutuvan energian edistämisessä tukuittain
erilaisia hallinnollisia esteitä. Tuulivoiman rakentamista
tässä maassa jarruttavat muun muassa lentoesteluvat
ja Puolustusvoimain tutkakäytännöt. Aurinkoenergian
edistämistä jarruttavat muun muassa joidenkin
kuntien vaatimat rakennusluvat. (Eduskunnasta: Ympäristöministeriön
lupakäytännöt!) Biokaasun hyödyntämistä jarruttavat
tulkinnat siitä, mitä voi käyttää lannoitteena
ja mitä ei. Arvoisa pääministeri Stubb,
pitäisikö hallituksen tarmon keskittyä enemmän
vaikka tällaisten uusiutuvan energian edistystä jarruttavien
hallinnollisten esteiden raivaamiseen kuin ympäristönormien
karsimiseen?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Kyse on todellakin kokonaisuudesta, jossa
normeja ja sääntelyä katsotaan, olipa
sitten kyse uusiutuvasta energiasta, kaupan aukioloajoista tai muista
lupamenettelyistä. Me emme keskitä energiaamme
vain ja ainoastaan yhteen kokonaisuuteen, vaan katsomme lupamenettelyä ja
normeja kokonaisuutena.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkynen kiinnitti huomiota tärkeään
kysymykseen.
Voi olla niinkin, että toisinaan ongelma on liiallinen
normiviidakko. Aika usein kyse on siitä, että ongelma
on epäselvä lainsäädäntö.
Ei tuulivoiman luvitusta eikä turveluvitusta ole estänyt se,
että normeja olisi liikaa, vaan se, että ne ovat olleet
liian epäselviä ja niistä on vallinnut
erilaisia tulkintakäytäntöjä.
Ja tässä suhteessa tarvitsemme itse asiassa silloin
tällöin jopa lisää normeja,
jotta pääsemme sujuvoittamaan näitä,
ja uskon siihen, että ympäristönsuojelulaki
osaltaan selkeyttää tilannetta turvetuotannon
osalta. Sitten taas mitä tulee tuulivoimakysymykseen, tarvitsemme
sitovia melusäännöksiä, jotka
selkeyttävät epäselvää tilannetta
siltä osin.
Kysymys ei aina ole siitä, että normeja on
liikaa, vaan usein myös siitä, että ne
ovat liian epäselviä tai että ne eivät
ole aina synkronissa keskenään, jolloin lupaviranomaisille
tai tuomioistuimille on hankala tilanne miettiä, mikä niitten suhde
toisiinsa on. Tässä mielessä ehkä tämmöinen
sujuvoittaminen, (Puhemies koputtaa) yksinkertaistaminen, parempi
koordinaatio on tärkeämpi tavoite kuin normien
purku sinänsä. (Välihuutoja)