Täysistunnon pöytäkirja 88/2006 vp

PTK 88/2006 vp

88. TORSTAINA 21. SYYSKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Perustienpidon määrärahat

Lyly Rajala /kok:

Arvoisa herra puhemies! Annetaan ministeri Manniselle rauha ja tullaan 500 kilometriä etelään päin. Ministeri Huoviselle:

Hallitus esittää ensi vuoden talousarviossa perustienpidon määrärahojen leikkaamista. Näillä määrärahoilla huolehditaan teiden ylläpidosta ja kunnosta. Leikkauksen seurauksena liikenneturvallisuus maanteillä vääjäämättä heikkenee.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen, miten perustienpidon määrärahoja leikkaamalla parannetaan liikenneturvallisuutta?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Hallitus ei leikkaa tierahoja tässä eduskunnalle tuodussa budjetissa. (Välihuutoja) Päinvastoin perustienpitoon saimme riihessä kehykseen nähden 50 miljoonaa lisäystä näihin perusväylänpidon asioihin. Te tiedätte, kaikki edustajat täällä, että hallitus itse ja myöskin eduskunta on lisännyt rahaa näihin tärkeisiin kohteisiin, ja on kyse nyt siitä suhteesta, mitä lukuja itse kukin tässä vertaamme. Hallitus puhuu kuitenkin siitä tasosta, joka on kehykseen nähden tehty. Se korjaus tehtiin riihessä, ja näillä rahoilla tienpitoon pystymme huolehtimaan tieverkolla ja myöskin rataverkolla päivittäisen liikennöinnin turvaamisesta ja myöskin liikenneturvallisuutta parantamaan huomattavasti.

Lyly Rajala /kok:

Arvoisa puhemies! Koska hallitus leikkaa perustienpidon määrärahoja, mikä on totta, siis me emme vertaa mihinkään kehyksiin, on esimerkiksi talvinopeusrajoituksia ollut pakko alentaa. Tänään tulleen tiedon mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on päättänyt muuttaa vuodesta 2004 voimassa olleet alennetut talvinopeusrajoitukset pysyviksi, eli hallitus ei aiokaan parantaa tiestöä. Suomi on suuri maa ja välimatkat ovat pitkät. Suomi-neidon suonet eli tiet surkastuvat, jos niissä ei veri kierrä, eli ei niillä voi kulkea kunnolla.

Arvoisa puhemies! Meidän tiestömme arvo on 15 miljardia euroa, ja se on valtion taseen suurin omaisuuserä. Kansalaiset turhautuvat tähän pelleilyyn, kun hiljaisillakin tieosuuksilla joutuu köröttelemään kahdeksaakymppiä. Lisäksi näitä kahdeksankympin tieosuuksia on runsaasti lisätty. Niitä pitäisi ehdottomasti vähentää.

Eikö olisi, ministeri Huovinen, rehellistä myöntää, että nopeusrajoitusten alentaminen on seurausta hallituksen leikkauslinjasta ja että punamullan liikennepolitiikka on näiltä osin täysin epäonnistunut?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! En kyllä henkilökohtaisesti pidä liikennepolitiikan epäonnistumisena sitä, että ensi vuoden aikana tässä maassa käynnistyy kymmenen uutta väylähanketta. Se on enemmän kuin vuosikymmeniin. Sen lisäksi pystymme huolehtimaan tieverkon ja kaiken meidän väylästömme päivittäisestä liikennöitävyydestä. Me parannamme liikenneturvallisuutta esimerkiksi siten, että kaikille näille uusille hankkeille tulee keskikaidoitettu ohituskaistatie, joka on aivan keskeinen keino pyrkiä vähentämään meidän aivan oleellista onnettomuustyyppiämme päätieverkolla, joka on kohtaamisonnettomuudet. Viime viikolla, kun kävimme täällä keskustelua budjetin yhteydessä liikennehankkeista ja koko tästä perusväylästöstä myöskin, totesin, että emme me kaikkia niitä haasteita pysty kertaheitolla korjaamaan, joita eittämättä jää myöskin tämän budjetin jälkeen perusväylänpidossa. Ei kukaan sitä väitä, etteivät nämä haasteet olisi merkittäviä, mutta sellaisen käsityksen kyllä haluan kiistää täydellisesti, ettei tämä hallitus (Puhemies: Minuutti!) olisi liikennepolitiikkaan panostanut. (Puhemies koputtaa: Aika!) Muistutan: kymmenen uutta liikennehanketta.

Rosa Meriläinen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tässä salissa on aina suurin poru kyllä näistä autoteiden määrärahoista, mutta se, mikä olisi olennaista, olisi saada yksityisautoilun kasvu kääntymään laskuun ja saada joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvuun, lisää määrärahoja kaupunkien joukkoliikenteeseen ja perusradanpitoon.

Arvoisa puhemies! Miten ministeri aikoo saada Suomen raiteille?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Viime viikolla puhuimme pitkään myös tästä asiasta, ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksien turvaaminen on aivan yhtä tärkeää. Kukaan mielestäni täälläkään ei ole väittänyt sitä, ettei meillä ole myös joukkoliikennepuolella kehittämisen tarpeita. Saimme jo nyt valtiovarainministeriön esityksessä 8 miljoonaa euroa lisää siihen kehyksen pohjalle ja sillä pystymme tämän joukkoliikenteen palvelutason turvaamaan sellaisena kuin se on tänä päivänä.

Mutta haluan kyllä tässä yhteydessä nostaa myös meidän jokaisen käyttäjä- ja kuluttajavalinnat esille. Kyllä joukkoliikenteen valintojen tekeminen on myös meidän vastuullamme. Näitä vuoroja kyllä tuetaan esimerkiksi valtion varoista todella eri puolilla Suomea, myös suurissa kaupunkikeskuksissa, joissa volyymi on luonnollisestikin suurempi. Mutta meidän täytyy kyetä turvaamaan joukkoliikenneyhteyksiä myös muualla maassa, ja tähän hallitus on määrätietoisesti pyrkinyt.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri Huovinen, teidän johtamanne ministeriö saattoi tänään julkisuuteen tiedotteen, joka on herättänyt aika paljon hämmennystä ei vain tässä salissa vaan myöskin kansalaisten keskuudessa. Ministeriö ilmoittaa säätävänsä pysyväksi talviliikennenopeusrajoituksen.

Mitä tämä pysyvyys nyt tarkoittaa? Elikkä ajetaanko kesälläkin talvinopeuksia? Mitkä ovat ne todelliset nopeudet talvella ja millä teillä? Eli tämä vaatii nyt kyllä, ministeri, hieman tarkennusta, olette selityksen velkaa. Mitä tämä tiedote ja päätös oikein tarkoittavat?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin. Olen saanut jo lukuisia yhteydenottoja kansanedustajilta tästä STT:n informoimasta asiasta, että nyt olisimme säätämässä talvinopeusrajoitukset myöskin kesäajaksi. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Jotakin mekin sentään tuolla ministeriössä mietimme, ennen kuin näitä asioita tänne tuomme eteenpäin. Meidän tiedotteemme oli otsikoitu nimenomaan niin, että nopeusrajoitukset pysyvät ennallaan. Tämä on nyt hyvä pitää mielessä.

Kyseessä on talvinopeusrajoitusten osalta Konginkankaan jälkeen tehty ratkaisu siitä, että talvella täytyy nopeusrajoituksia kyetä myöskin hillitsemään. Tämä on ollut kaksivuotinen, määräaikainen ratkaisu, ja nyt se on umpeutumassa. Tiehallinnon yleisohje tältä osin piti uudistaa, ja nämä nykyiset, voimassa olevat nopeusrajoitukset siis pysyvät. Mikään ei tältä osin muutu.

Kari Uotila /vas:

Arvoisa puhemies! Totuus on se, että perustienpidosta leikataan tämän vuoden budjettiin nähden 14,2 miljoonaa, perusradanpidosta 17 miljoonaa plus yksityisteiden valtionavusta. Jos sen lisäksi kustannustason nousu huomioidaan, niin tienpidosta itse asiassa leikataan lähes 50 miljoonaa euroa. Mutta on hyvä, että ne uudet kehittämishankkeet, jotka eivät vielä ensi vuonna tuo kuin noin 17 miljoonan menoerän, kuitenkin päätettiin laittaa liikkeelle. Ongelmana on tietenkin tämä tiukka menokehys. Elikkä hallitus teki juuri niin, että laittoi sellaisia hankkeita liikkeelle, jotka rasittavat seuraavaa kehyskautta, seuraavan hallituksen päättämiä kehyksiä. Mutta ongelmana on se, että perustienpito, perusradanpito ja yksityisteiden valtionavut leikkautuvat ensi vuonna tämän vuoden tasosta.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Toistan vain sen, että hallitus ei leikkaa siihen tasoon nähden, mikä on ollut aikaisempien vuosienkin kehyksen taso, vaan siihen saatiin riihessä lisää. Sitten me olemme tuoneet tämänkin budjetin nyt eduskunnan arvioitavaksi. Tässä salissa kai lopulta sitten tehdään päätöksiä siitä, minkälaisella tasolla tämä on. (Välihuutoja) Mutta sen kiistän, että tällä rahalla nyt Suomen tieverkosto ajautuisi täydelliseen rappiotilaan. Se ei pidä paikkaansa. Meillä on isoja haasteita, meillä on isoja haasteita, ja tämän toistin jo viime viikolla. Mutta sen kiistän, että tässä olisi kyse joistakin suurista ongelmista tämän rahamäärän kanssa, kun riihessä saimme 50 miljoonaa lisää.

Sitten ed. Uotila viittaa tässä siihen, että nyt käynnistetään näitä hankkeita, mistä itsekin totesitte, että se on hyvä asia, mutta tuli kuitenkin tämmöinen pieni kritiikinpoikanen, että se kohdistuu nyt sitten seuraaville hallituksille. Olemme noudattaneet tässä tämän eduskunnan ainoaa yksimielistä pontta viime vuoden talousarvion osalta, jossa edellytitte meiltä, että ykköskori on saatava liikkeelle. Tämän olemme tehneet.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen tiedonanto lähti siitä, että asetuspohjaisesti rajoitetaan talviliikennenopeuksia satasesta kahdeksaankymppiin 2 600 kilometrin matkalla, pääasiassa alemmalla tieverkostolla. Tämä merkitsee käytännössä sitä, että laatuluokka putoaa ykkösestä kolmoseen, kun nopeusrajoitukset laskevat ja samalla liikenneturvallisuus vaarantuu. Teitä ei aurata samalla tavalla kuin aikaisemmin, ja kaikki muu kunnossapito alenee kolmanteen luokkaan. Säästö on noin 10 miljoonaa euroa vuodessa Tiehallinnolle. Kysyn ministeri Huoviselta:

Mitä aiotte tehdä, että liikenneturvallisuus ei alene tämän teidän hölmöytenne takia?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan nopeusrajoitukset ovat yksi keino parantaa teillämme liikenneturvallisuutta. Tämä meidän täytyy ihan rehellisesti kaikkien tässä salissa tunnustaa. Niin kansallisten kuin kansainvälistenkin tutkimusten mukaan liikenneonnettomuuksien ehdottomasti tärkein mittari on juuri nopeus. Kyllä meillä täytyy olla keinoja hillitä teillä semmoista käyttäytymistä, joka aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä. Lähes 400 henkeä joka vuosi menetämme tässä maassa näissä onnettomuuksissa. Korostan nyt sitä, että nämä rajoitukset, tämä nyt tänään tehty päätös ei muuta mitään nykykäytännöstä. Konginkankaan jälkeen teimme nämä ratkaisut, joilla talvinopeuksia alennettiin. Nyt kaksi vuotta on tämä määräaikainen ollut voimassa. Mikään ei estä meitä esimerkiksi vuoden tai kahden jälkeen palaamasta tähän asiaan, mutta kaksi vuotta on aivan liian lyhyt aika tehdä johtopäätöksiä siitä, minkälaisia tuloksia tällä kokeilulla on saatu. Tähän mennessä erittäin myönteisiä. Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.

Ed. Tarja Cronberg merkitään läsnä olevaksi.

Hannu Hoskonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Vielä tuosta Konginkankaan kysymyksestä. Siitä tuli mieleeni se, kun arvoisa liikenneministeri nosti esille tämän kyseisen onnettoman, traagisen onnettomuuden, onko todella tutkittu sitä niin syvällisesti, että voi sanoa suoraan, että se oli onnettomien, heikkojen tieolosuhteiden tapahtuma, joka on aivan ainutlaatuinen koko Suomen tieliikennehistoriassa. Voiko tästä todella vetää sen johtopäätöksen, että ne ihmiset, jotka ajavat hyvin harvaan liikennöidyillä teillä, jotka ovat kuitenkin kohtuullisen kuntoisia, pannaan kärsimään seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin, luoja tietää vaikka pitempään? Onko tämä mielestänne oikein?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Korostan, että tässä on kyse vain yleisohjeesta, jonka ministeriö antaa Tiehallinnolle. Tienpitäjän tehtävä on sitten tehdä nämä tiekohtaiset määrittämiset ja näiden nopeuksien asettamiset. Minusta on aivan selvää, ettei täältä käsin voida yksittäisten teiden kuntoa ja muuta arvioida, vaan se täytyy tehdä siellä maakuntatasolla, ja näin on tehty ja näin tullaan tekemään jatkossakin.

Varmasti tämä Konginkankaan onnettomuus sinänsä oli monien yhteensattumien ikävä lopputulos monista eri syistä johtuen. Mutta kuten jo äsken totesin, myös nopeudet ovat keskeisessä roolissa silloin, kun puhumme siitä, minkälaisia onnettomuuksia ja kuinka paljon Suomen tieverkolla tapahtuu.

Raija Vahasalo /kok:

Arvoisa puhemies! Perustienpidon määrärahat ovat erittäin tärkeitä liikenneturvallisuuden kannalta, mutta muitakin keinoja on vielä käytettävissä, ja yksi uusi liikenneturvallisuutta parantava keino on tämä alkolukko. Sitä on suunniteltu ja mietitty koululaiskyyteihin. Kysyisinkin ministeriltä:

Milloin ajatellaan, että se olisi pakollinen koulukyyteihin? Onko ajateltu, että lukko tulisi pakolliseksi myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin, ja onko meillä ajatuksia Ruotsin mallin mukaan, että se tulisi pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin vuonna 2012?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Suomi on ollut tukemassa Ruotsin tavoitetta siitä, että uusiin autoihin alkolukko voitaisiin saada ensi vuosikymmenen puolella. Tämä on tietenkin asia, jota valtiovalta ei pysty pelkästään eikä EU-tasoisestikaan päättämään, vaan tässä on tehtävä yhteistyötä myöskin autonvalmistajien kanssa. Me olemme nyt tämän liikenneturvallisuuspäätöksen perusteella, jonka hallitus viime keväänä teki, käyneet keskusteluja Kuntaliiton kanssa muun muassa siitä, että voisimme asettaa tämän alkolukkovaatimuksen koulukuljetuksiin, niihin busseihin, joilla lapsia kyyditään koulumatkoilla, sen hankinnan, sen kilpailuttamisen yhdeksi ehdoksi. Tämä keskustelu on käynnissä, ja toivon, että tässä asiassa voisimme saada myös nopeita tuloksia aikaiseksi, koska se on mielestäni aivan keskeinen asia silloin, kun lapsia kuljetellaan. Valitettavasti meillä on huonojakin esimerkkejä siitä, että myös näiden kuljetusten osalta aina eivät ole nämä asiat olleet aivan oikealla tolalla.

Mutta kaiken kaikkiaan alkoholionnettomuudet ovat valitettavan yleisiä edelleen Suomenkin teillä, ja sen vuoksi tämä asia on erittäin tärkeä. Uutta teknologiaa tarvitsemme myös tässä.

Marjukka Karttunen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kyllä mielestäni tässä tilapäisten nopeusrajoitusten jättämisessä pysyviksi ja tällaisessa kikkailussa on kyse siitä, ettei budjetissa ole riittävästi rahaa perustienpitoon, jotta sujuva liikenne toimisi meillä talvellakin ja logistiikka pelaisi ja teollisuuden kuljetukset kulkisivat. Mutta tässä ei suinkaan ole vielä kaikki. Tässä on myös ympäristöasioista kyse.

Tiehallinnon mukaan meillä on noin 120 kilometriä tietä, jolle tarvittaisiin kiireesti pohjavesien suojaus. Kyseisillä tieosuuksilla veden suolapitoisuus on noussut tai se on nousussa ja suolan on voitu osoittaa olevan peräisin tieltä. Tiehallinnon mukaan kaikkein kiireisimpiä kohteita on 12 kappaletta, joiden kilometrimäärä on noin 30. Näiden osuuksien pohjavesisuojauskustannus olisi noin 18 miljoonaa euroa.

Aikooko hallitus korjata tienpidon määrärahoja sellaiselle tasolle, että Suomessa, pitkien etäisyyksien maassa, talvellakin liikenne sujuu, logistiikka pelaa ja ympäristöstä voidaan pitää huolta hallitusohjelmaan kirjatulla tavalla?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Tiehallinnolla on meneillään pohjavesiohjelma, jota toteutetaan kyllä myöskin näillä nyt saaduilla lisärahoilla tämän hallituksen toimesta. Kuten jo sanoin, niin en ole missään vaiheessa kiistänyt sitä, etteikö tämänkin jälkeen meidän perusväylästömme pidossa olisi ongelmia, mutta kyllä pidän tätä nyt saavutettua budjettiratkaisua erittäin hyvänä myös liikenteen perusväylästön pidon kannalta.

Sinikka Hurskainen /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä budjetissa on saatu läpi erittäin merkittäviä tiehankkeita ja erityisesti ministeriössä on ymmärretty, voi sanoa, Itä-Suomen ongelmat. Tästä kiitos ministerille! Mutta nyt täällä ovat esillä perustienpito ja liikenneturvallisuus, ja siihen liittyen olisin kysynyt:

Kuinka merkittäväksi ministeri näkee näissä liikenneturvallisuuskysymyksissä valistuksen ja mahdollisesti koulutuksen? Onko tällä puolella millaisia hankkeita ministeriössä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa herra puhemies! Tässä valtioneuvoston periaatepäätöksessä — sitähän tehtiin hyvin laaja-alaisesti eri ministeriöiden kanssa yhdessä — on otettu huomioon myös tämä erittäin tärkeä valistus ja koulutus. Ainakin oma mielipiteeni on se, että tämän työn pitäisi alkaa paitsi sieltä kotoa niin jo päiväkodista ja kouluista, jotta voisimme näitä liikennetottumuksia ja tapoja nuorille ja lapsille jo hyvin varhaisessa vaiheessa opettaa ikään kuin heidän normaaliksi tottumuskäyttäytymisekseen tuolla tien päällä. Mutta kyllä olen korostanut myös meidän aikuisten, kaikkien aikuisten, roolia siinä, että miettisimme sitä, kun siellä autonratissa olemme, minkälaisen mallin annamme siellä takapenkillä istuville tulevaisuuden tienkäyttäjille. Kyllä tässä meillä kaikilla on oma roolimme myöskin nuoremman sukupolven kouluttamisessa oikeille liikennetavoille ja asenteille. Jokaisen pitäisi miettiä näitä asenteitaan aina silloin tällöin, miten hyvin ne tuolla liikenteessä sitten toimivat.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.