Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Annetaan ministeri Manniselle rauha
ja tullaan 500 kilometriä etelään päin.
Ministeri Huoviselle:
Hallitus esittää ensi vuoden talousarviossa
perustienpidon määrärahojen leikkaamista.
Näillä määrärahoilla
huolehditaan teiden ylläpidosta ja kunnosta. Leikkauksen
seurauksena liikenneturvallisuus maanteillä vääjäämättä heikkenee.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen, miten
perustienpidon määrärahoja leikkaamalla
parannetaan liikenneturvallisuutta?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei leikkaa tierahoja tässä eduskunnalle
tuodussa budjetissa. (Välihuutoja) Päinvastoin
perustienpitoon saimme riihessä kehykseen nähden
50 miljoonaa lisäystä näihin perusväylänpidon
asioihin. Te tiedätte, kaikki edustajat täällä,
että hallitus itse ja myöskin eduskunta on lisännyt
rahaa näihin tärkeisiin kohteisiin, ja on kyse
nyt siitä suhteesta, mitä lukuja itse kukin tässä vertaamme.
Hallitus puhuu kuitenkin siitä tasosta, joka on kehykseen nähden
tehty. Se korjaus tehtiin riihessä, ja näillä rahoilla
tienpitoon pystymme huolehtimaan tieverkolla ja myöskin
rataverkolla päivittäisen liikennöinnin
turvaamisesta ja myöskin liikenneturvallisuutta parantamaan
huomattavasti.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Koska hallitus leikkaa perustienpidon määrärahoja, mikä on
totta, siis me emme vertaa mihinkään kehyksiin,
on esimerkiksi talvinopeusrajoituksia ollut pakko alentaa. Tänään
tulleen tiedon mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on
päättänyt muuttaa vuodesta 2004 voimassa
olleet alennetut talvinopeusrajoitukset pysyviksi, eli hallitus ei
aiokaan parantaa tiestöä. Suomi on suuri maa ja
välimatkat ovat pitkät. Suomi-neidon suonet eli
tiet surkastuvat, jos niissä ei veri kierrä, eli
ei niillä voi kulkea kunnolla.
Arvoisa puhemies! Meidän tiestömme arvo on 15
miljardia euroa, ja se on valtion taseen suurin omaisuuserä.
Kansalaiset turhautuvat tähän pelleilyyn, kun
hiljaisillakin tieosuuksilla joutuu köröttelemään
kahdeksaakymppiä. Lisäksi näitä kahdeksankympin
tieosuuksia on runsaasti lisätty. Niitä pitäisi
ehdottomasti vähentää.
Eikö olisi, ministeri Huovinen, rehellistä myöntää,
että nopeusrajoitusten alentaminen on seurausta hallituksen
leikkauslinjasta ja että punamullan liikennepolitiikka
on näiltä osin täysin epäonnistunut?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! En kyllä henkilökohtaisesti
pidä liikennepolitiikan epäonnistumisena sitä,
että ensi vuoden aikana tässä maassa käynnistyy
kymmenen uutta väylähanketta. Se on enemmän
kuin vuosikymmeniin. Sen lisäksi pystymme huolehtimaan
tieverkon ja kaiken meidän väylästömme
päivittäisestä liikennöitävyydestä.
Me parannamme liikenneturvallisuutta esimerkiksi siten, että kaikille
näille uusille hankkeille tulee keskikaidoitettu ohituskaistatie, joka
on aivan keskeinen keino pyrkiä vähentämään
meidän aivan oleellista onnettomuustyyppiämme
päätieverkolla, joka on kohtaamisonnettomuudet.
Viime viikolla, kun kävimme täällä keskustelua
budjetin yhteydessä liikennehankkeista ja koko tästä perusväylästöstä myöskin,
totesin, että emme me kaikkia niitä haasteita
pysty kertaheitolla korjaamaan, joita eittämättä jää myöskin
tämän budjetin jälkeen perusväylänpidossa.
Ei kukaan sitä väitä, etteivät
nämä haasteet olisi merkittäviä,
mutta sellaisen käsityksen kyllä haluan kiistää täydellisesti,
ettei tämä hallitus (Puhemies: Minuutti!) olisi
liikennepolitiikkaan panostanut. (Puhemies koputtaa: Aika!) Muistutan:
kymmenen uutta liikennehanketta.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on aina suurin
poru kyllä näistä autoteiden määrärahoista,
mutta se, mikä olisi olennaista, olisi saada yksityisautoilun
kasvu kääntymään laskuun ja
saada joukkoliikenteen matkustajamäärät
kasvuun, lisää määrärahoja
kaupunkien joukkoliikenteeseen ja perusradanpitoon.
Arvoisa puhemies! Miten ministeri aikoo saada Suomen raiteille?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Viime viikolla puhuimme pitkään
myös tästä asiasta, ja joukkoliikenteen
toimintaedellytyksien turvaaminen on aivan yhtä tärkeää.
Kukaan mielestäni täälläkään ei
ole väittänyt sitä, ettei meillä ole
myös joukkoliikennepuolella kehittämisen tarpeita.
Saimme jo nyt valtiovarainministeriön esityksessä 8
miljoonaa euroa lisää siihen kehyksen pohjalle
ja sillä pystymme tämän joukkoliikenteen
palvelutason turvaamaan sellaisena kuin se on tänä päivänä.
Mutta haluan kyllä tässä yhteydessä nostaa myös
meidän jokaisen käyttäjä- ja
kuluttajavalinnat esille. Kyllä joukkoliikenteen valintojen
tekeminen on myös meidän vastuullamme. Näitä vuoroja
kyllä tuetaan esimerkiksi valtion varoista todella eri
puolilla Suomea, myös suurissa kaupunkikeskuksissa, joissa
volyymi on luonnollisestikin suurempi. Mutta meidän täytyy
kyetä turvaamaan joukkoliikenneyhteyksiä myös muualla
maassa, ja tähän hallitus on määrätietoisesti
pyrkinyt.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Huovinen, teidän
johtamanne ministeriö saattoi tänään
julkisuuteen tiedotteen, joka on herättänyt aika
paljon hämmennystä ei vain tässä salissa
vaan myöskin kansalaisten keskuudessa. Ministeriö ilmoittaa
säätävänsä pysyväksi
talviliikennenopeusrajoituksen.
Mitä tämä pysyvyys nyt tarkoittaa?
Elikkä ajetaanko kesälläkin talvinopeuksia?
Mitkä ovat ne todelliset nopeudet talvella ja millä teillä?
Eli tämä vaatii nyt kyllä, ministeri,
hieman tarkennusta, olette selityksen velkaa. Mitä tämä tiedote ja
päätös oikein tarkoittavat?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin. Olen saanut
jo lukuisia yhteydenottoja kansanedustajilta tästä STT:n
informoimasta asiasta, että nyt olisimme säätämässä talvinopeusrajoitukset
myöskin kesäajaksi. Tämä väite
ei pidä paikkaansa. Jotakin mekin sentään
tuolla ministeriössä mietimme, ennen kuin näitä asioita
tänne tuomme eteenpäin. Meidän tiedotteemme
oli otsikoitu nimenomaan niin, että nopeusrajoitukset pysyvät
ennallaan. Tämä on nyt hyvä pitää mielessä.
Kyseessä on talvinopeusrajoitusten osalta Konginkankaan
jälkeen tehty ratkaisu siitä, että talvella
täytyy nopeusrajoituksia kyetä myöskin hillitsemään.
Tämä on ollut kaksivuotinen, määräaikainen
ratkaisu, ja nyt se on umpeutumassa. Tiehallinnon yleisohje tältä osin
piti uudistaa, ja nämä nykyiset, voimassa olevat
nopeusrajoitukset siis pysyvät. Mikään
ei tältä osin muutu.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Totuus on se, että perustienpidosta
leikataan tämän vuoden budjettiin nähden
14,2 miljoonaa, perusradanpidosta 17 miljoonaa plus yksityisteiden
valtionavusta. Jos sen lisäksi kustannustason nousu huomioidaan,
niin tienpidosta itse asiassa leikataan lähes 50 miljoonaa
euroa. Mutta on hyvä, että ne uudet kehittämishankkeet,
jotka eivät vielä ensi vuonna tuo kuin noin 17
miljoonan menoerän, kuitenkin päätettiin
laittaa liikkeelle. Ongelmana on tietenkin tämä tiukka
menokehys. Elikkä hallitus teki juuri niin, että laittoi
sellaisia hankkeita liikkeelle, jotka rasittavat seuraavaa kehyskautta,
seuraavan hallituksen päättämiä kehyksiä.
Mutta ongelmana on se, että perustienpito, perusradanpito
ja yksityisteiden valtionavut leikkautuvat ensi vuonna tämän
vuoden tasosta.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Toistan vain sen, että hallitus ei
leikkaa siihen tasoon nähden, mikä on ollut aikaisempien
vuosienkin kehyksen taso, vaan siihen saatiin riihessä lisää.
Sitten me olemme tuoneet tämänkin budjetin nyt
eduskunnan arvioitavaksi. Tässä salissa kai lopulta
sitten tehdään päätöksiä siitä,
minkälaisella tasolla tämä on. (Välihuutoja)
Mutta sen kiistän, että tällä rahalla
nyt Suomen tieverkosto ajautuisi täydelliseen rappiotilaan.
Se ei pidä paikkaansa. Meillä on isoja haasteita,
meillä on isoja haasteita, ja tämän toistin
jo viime viikolla. Mutta sen kiistän, että tässä olisi
kyse joistakin suurista ongelmista tämän rahamäärän
kanssa, kun riihessä saimme 50 miljoonaa lisää.
Sitten ed. Uotila viittaa tässä siihen, että nyt käynnistetään
näitä hankkeita, mistä itsekin totesitte,
että se on hyvä asia, mutta tuli kuitenkin tämmöinen
pieni kritiikinpoikanen, että se kohdistuu nyt sitten seuraaville
hallituksille. Olemme noudattaneet tässä tämän
eduskunnan ainoaa yksimielistä pontta viime vuoden talousarvion osalta,
jossa edellytitte meiltä, että ykköskori
on saatava liikkeelle. Tämän olemme tehneet.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen tiedonanto lähti
siitä, että asetuspohjaisesti rajoitetaan talviliikennenopeuksia
satasesta kahdeksaankymppiin 2 600 kilometrin matkalla,
pääasiassa alemmalla tieverkostolla. Tämä merkitsee
käytännössä sitä, että laatuluokka
putoaa ykkösestä kolmoseen, kun nopeusrajoitukset
laskevat ja samalla liikenneturvallisuus vaarantuu. Teitä ei
aurata samalla tavalla kuin aikaisemmin, ja kaikki muu kunnossapito alenee
kolmanteen luokkaan. Säästö on noin 10 miljoonaa
euroa vuodessa Tiehallinnolle. Kysyn ministeri Huoviselta:
Mitä aiotte tehdä, että liikenneturvallisuus
ei alene tämän teidän hölmöytenne
takia?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan nopeusrajoitukset ovat yksi
keino parantaa teillämme liikenneturvallisuutta. Tämä meidän
täytyy ihan rehellisesti kaikkien tässä salissa tunnustaa.
Niin kansallisten kuin kansainvälistenkin tutkimusten mukaan
liikenneonnettomuuksien ehdottomasti tärkein mittari on
juuri nopeus. Kyllä meillä täytyy olla
keinoja hillitä teillä semmoista käyttäytymistä,
joka aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä. Lähes
400 henkeä joka vuosi menetämme tässä maassa
näissä onnettomuuksissa. Korostan nyt sitä,
että nämä rajoitukset, tämä nyt
tänään tehty päätös
ei muuta mitään nykykäytännöstä.
Konginkankaan jälkeen teimme nämä ratkaisut,
joilla talvinopeuksia alennettiin. Nyt kaksi vuotta on tämä määräaikainen
ollut voimassa. Mikään ei estä meitä esimerkiksi
vuoden tai kahden jälkeen palaamasta tähän
asiaan, mutta kaksi vuotta on aivan liian lyhyt aika tehdä johtopäätöksiä siitä,
minkälaisia tuloksia tällä kokeilulla
on saatu. Tähän mennessä erittäin
myönteisiä. Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.
Ed. Tarja Cronberg merkitään
läsnä olevaksi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tuosta Konginkankaan kysymyksestä.
Siitä tuli mieleeni se, kun arvoisa liikenneministeri nosti
esille tämän kyseisen onnettoman, traagisen onnettomuuden,
onko todella tutkittu sitä niin syvällisesti,
että voi sanoa suoraan, että se oli onnettomien,
heikkojen tieolosuhteiden tapahtuma, joka on aivan ainutlaatuinen
koko Suomen tieliikennehistoriassa. Voiko tästä todella vetää sen
johtopäätöksen, että ne ihmiset,
jotka ajavat hyvin harvaan liikennöidyillä teillä,
jotka ovat kuitenkin kohtuullisen kuntoisia, pannaan kärsimään
seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin, luoja tietää vaikka
pitempään? Onko tämä mielestänne
oikein?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Korostan, että tässä on
kyse vain yleisohjeesta, jonka ministeriö antaa Tiehallinnolle.
Tienpitäjän tehtävä on sitten
tehdä nämä tiekohtaiset määrittämiset
ja näiden nopeuksien asettamiset. Minusta on aivan selvää,
ettei täältä käsin voida yksittäisten teiden
kuntoa ja muuta arvioida, vaan se täytyy tehdä siellä maakuntatasolla,
ja näin on tehty ja näin tullaan tekemään
jatkossakin.
Varmasti tämä Konginkankaan onnettomuus sinänsä oli
monien yhteensattumien ikävä lopputulos monista
eri syistä johtuen. Mutta kuten jo äsken totesin,
myös nopeudet ovat keskeisessä roolissa silloin,
kun puhumme siitä, minkälaisia onnettomuuksia
ja kuinka paljon Suomen tieverkolla tapahtuu.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Perustienpidon määrärahat
ovat erittäin tärkeitä liikenneturvallisuuden
kannalta, mutta muitakin keinoja on vielä käytettävissä,
ja yksi uusi liikenneturvallisuutta parantava keino on tämä alkolukko.
Sitä on suunniteltu ja mietitty koululaiskyyteihin. Kysyisinkin
ministeriltä:
Milloin ajatellaan, että se olisi pakollinen koulukyyteihin?
Onko ajateltu, että lukko tulisi pakolliseksi myös
vaarallisten aineiden kuljetuksiin, ja onko meillä ajatuksia
Ruotsin mallin mukaan, että se tulisi pakolliseksi kaikkiin
uusiin autoihin vuonna 2012?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Suomi on ollut tukemassa Ruotsin tavoitetta
siitä, että uusiin autoihin alkolukko voitaisiin
saada ensi vuosikymmenen puolella. Tämä on tietenkin
asia, jota valtiovalta ei pysty pelkästään
eikä EU-tasoisestikaan päättämään,
vaan tässä on tehtävä yhteistyötä myöskin
autonvalmistajien kanssa. Me olemme nyt tämän
liikenneturvallisuuspäätöksen perusteella,
jonka hallitus viime keväänä teki, käyneet
keskusteluja Kuntaliiton kanssa muun muassa siitä, että voisimme
asettaa tämän alkolukkovaatimuksen koulukuljetuksiin,
niihin busseihin, joilla lapsia kyyditään koulumatkoilla,
sen hankinnan, sen kilpailuttamisen yhdeksi ehdoksi. Tämä keskustelu
on käynnissä, ja toivon, että tässä asiassa
voisimme saada myös nopeita tuloksia aikaiseksi, koska
se on mielestäni aivan keskeinen asia silloin, kun lapsia
kuljetellaan. Valitettavasti meillä on huonojakin esimerkkejä siitä,
että myös näiden kuljetusten osalta aina
eivät ole nämä asiat olleet aivan oikealla tolalla.
Mutta kaiken kaikkiaan alkoholionnettomuudet ovat valitettavan
yleisiä edelleen Suomenkin teillä, ja sen vuoksi
tämä asia on erittäin tärkeä. Uutta
teknologiaa tarvitsemme myös tässä.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä mielestäni
tässä tilapäisten nopeusrajoitusten jättämisessä pysyviksi
ja tällaisessa kikkailussa on kyse siitä, ettei
budjetissa ole riittävästi rahaa perustienpitoon,
jotta sujuva liikenne toimisi meillä talvellakin ja logistiikka pelaisi
ja teollisuuden kuljetukset kulkisivat. Mutta tässä ei
suinkaan ole vielä kaikki. Tässä on myös
ympäristöasioista kyse.
Tiehallinnon mukaan meillä on noin 120 kilometriä tietä,
jolle tarvittaisiin kiireesti pohjavesien suojaus. Kyseisillä tieosuuksilla
veden suolapitoisuus on noussut tai se on nousussa ja suolan on
voitu osoittaa olevan peräisin tieltä. Tiehallinnon
mukaan kaikkein kiireisimpiä kohteita on 12 kappaletta,
joiden kilometrimäärä on noin 30. Näiden
osuuksien pohjavesisuojauskustannus olisi noin 18 miljoonaa euroa.
Aikooko hallitus korjata tienpidon määrärahoja
sellaiselle tasolle, että Suomessa, pitkien etäisyyksien
maassa, talvellakin liikenne sujuu, logistiikka pelaa ja ympäristöstä voidaan
pitää huolta hallitusohjelmaan kirjatulla tavalla?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tiehallinnolla on meneillään
pohjavesiohjelma, jota toteutetaan kyllä myöskin
näillä nyt saaduilla lisärahoilla tämän
hallituksen toimesta. Kuten jo sanoin, niin en ole missään
vaiheessa kiistänyt sitä, etteikö tämänkin
jälkeen meidän perusväylästömme
pidossa olisi ongelmia, mutta kyllä pidän tätä nyt saavutettua
budjettiratkaisua erittäin hyvänä myös
liikenteen perusväylästön pidon kannalta.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä budjetissa on saatu
läpi erittäin merkittäviä tiehankkeita
ja erityisesti ministeriössä on ymmärretty,
voi sanoa, Itä-Suomen ongelmat. Tästä kiitos
ministerille! Mutta nyt täällä ovat esillä perustienpito
ja liikenneturvallisuus, ja siihen liittyen olisin kysynyt:
Kuinka merkittäväksi ministeri näkee
näissä liikenneturvallisuuskysymyksissä valistuksen
ja mahdollisesti koulutuksen? Onko tällä puolella millaisia
hankkeita ministeriössä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Tässä valtioneuvoston
periaatepäätöksessä — sitähän
tehtiin hyvin laaja-alaisesti eri ministeriöiden kanssa
yhdessä — on otettu huomioon myös tämä erittäin
tärkeä valistus ja koulutus. Ainakin oma mielipiteeni
on se, että tämän työn pitäisi
alkaa paitsi sieltä kotoa niin jo päiväkodista
ja kouluista, jotta voisimme näitä liikennetottumuksia
ja tapoja nuorille ja lapsille jo hyvin varhaisessa vaiheessa opettaa
ikään kuin heidän normaaliksi tottumuskäyttäytymisekseen
tuolla tien päällä. Mutta kyllä olen
korostanut myös meidän aikuisten, kaikkien aikuisten,
roolia siinä, että miettisimme sitä,
kun siellä autonratissa olemme, minkälaisen mallin
annamme siellä takapenkillä istuville tulevaisuuden
tienkäyttäjille. Kyllä tässä meillä kaikilla
on oma roolimme myöskin nuoremman sukupolven kouluttamisessa
oikeille liikennetavoille ja asenteille. Jokaisen pitäisi
miettiä näitä asenteitaan aina silloin
tällöin, miten hyvin ne tuolla liikenteessä sitten
toimivat.