2) Hallituksen esitys laeiksi eräistä arvopaperi-
ja valuuttakaupan sekä selvitysjärjestelmän
ehdoista annetun lain, rahoitusvakuuslain ja velkakirjalain 22 §:n
muuttamisesta
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Varsinaisesti tähän lakiesitykseen
ja siitä annettuun mietintöön liittyvä seuraava
kysymykseni ei ole, mutta olen pitkään odottanut
sitä, koska hallituksemme tuo eduskunnan käsittelyyn
yhden näistä innovatiivisista uusista rahoitusmekanismeista, joka
ehkä onkin aika vanha, eli pörssivero tai transaktiovero.
Olisin mielelläni kuullut talousvaliokunnan puheenjohtajalta,
oliko tämän asian käsittelyn yhteydessä tai
muuten talousvaliokunnassa ollut puhetta näistä muista
mekanismeista ja muista tarpeista uudistaa sekä arvopaperi-
että valuuttakauppaa säätelevää lainsäädäntöämme.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnön kysymys on erittäin
relevantti ja tärkeä. Meillähän
oli pörssissä arvopaperikaupan osalta varainsiirtovero,
jonka Ahon hallitus aikoinaan poisti, muistaakseni 1,2 prosenttia.
Lontoon pörssissä on edelleen olemassa 0,5 prosentin
leimavero, joka on vastaava varainsiirtovero. Meillä tällaista
ei ole. Ihan laskennallisesti, kun Helsingin pörssin liikevaihto
vuositasolla on noin 300 miljardia euroa, jos siellä olisi
edes tuo Lontoon pörssin 0,5 prosenttia, se tuottaisi 1,5
miljardia euroa.
Me täällä huokailemme näitä miljoonia.
Meillä on itse asiassa miljardit käytettävissä,
jos me keräämme veroja sieltä, mistä sitä voidaan
kerätä, eli tässä tapauksessa
rahan kaupasta. Tätä eurooppalaiset sosialidemokraatit
ajavat ympäri Euroopan tällä hetkellä hyvin
vahvasti, ja myöskin täällä me
pyrimme sitä edesauttamaan, ja toivoisin, että hallitus
myöskin heräisi tässä kysymyksessä vakavalla
aloitteella, aivan niin kuin ed. Sirnö tässä kysyi.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Viimeksi tänään
talousvaliokunnassa tämä oli esillä pankkivaltuuston
vuoden 2009 kertomuksen yhteydessä, millä tavoin
näihin rahoitusjärjestelyihin saataisiin sellainen
järjestelmä, jossa pankkien koko ei vaan jatkuvasti
kasva ja kasva. Yksi asia on rahan hinta. On se aika ihmeellistä,
että meillä tavaroihin ja palveluksiin on liitetty
arvonlisävero. Aina kun ne siirtyvät, silloin
sinä joudut maksamaan arvonlisäveroa, mutta kun sinä menet
pankkiin, niin tavallisena asiakkaana joudut maksamaan jokaisesta
toimenpiteestä jotain. Myös verkossa joutuu maksamaan
jotain.
Täällähän muutama vuosi
sitten viime eduskunnassa oli esillä se, kun tiskiltä joutuu
maksamaan 6 euroa. Nyt kun rahaa siirretään, niin
kuin täällä sijoitusrahastolain yhteydessä todettiin, 130
miljardia viime vuonnakin ulkomaille, josta suuri osa esimerkiksi
on työeläkerahastojen sijoituksia ulkomaille,
mutta ei suhteessa niin paljoa Suomeen, niin tämä järjestelmä todellakin
toisi tähän minun mielestäni jonkinlaista
ryhtiä, ja silloin puhutaan tästä varainsiirtoverosta.
Pankkiverohan on tarkoitettu siihen, että kun pankki menee
nurin, siinä yhteydessä koetetaan velkojien asemaa
hoitaa ja sitä tuskaa, mikä siitä syntyy,
mutta se ei voi olla mikään pankkien pelastamisvero.
Nämä molemmat asiat ovat kyllä olleet
esillä, mutta kuten näistä esimerkeistä käy
ilmi, meilläkin esimerkiksi arvonlisävero on merkittävin vero
budjetissa, siis tavaran ja palvelusten siirtäminen ihmiseltä toiselle,
mutta rahoituspuolella näin ei ole, joten se osoittaa sitä,
kuinka hyvin tämä rahanvalta näissä asioissa
valmistelua myöten pitää otettaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietysti on selvä asia, että jos
transaktioita, olkoon ne minkälaisia tahansa, ryhdytään
verottamaan ja luodaan järjestelmät sähköisenä järjestelmänä,
niin sillä tavalla pystytään joka ikisestä sellaisesta
myöskin kantamaan jokin pesämuna sitä varten,
että kaikki rupeaa menemään jälleen kerran
pieleen, niin kuin kovasti ennustetaan.
Mutta sitten on toinen näkökohta, joka ed. Skinnarin äskeisessä puheenvuorossa
tuli hyvin esille. Tuliko se sattumalta vai ihan tarkoituksella,
yksi hailee, mutta se on se, että pankit ovat tulleet liian
suuriksi yksiköiksi. (Ed. Skinnari: Se tuli ihan tarkoituksella!) — No
hyvä. — Silloin nimittäin tämä Anglo
Irish Bank -systeemi tulee mieleen, koska yksi ainut pankkilaitos
Irlannissa asettaa kyseenalaiseksi koko valtion pankkijärjestelmän.
Ja siinähän on suunnitelmissa se, että tämä pankki
pilkotaan. Siinä valtio käyttää omistustaan
ilmiselvästi, ja samaa näyttää tulevan esille
Espanjassa ja joka paikassa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdenkään yrityksen ei
pitäisi kasvaa niin suureksi, että sen mahdollinen
konkurssiuhka uhkaa koko maailmaa, niin kuin nyt viime aikoina eräissä talouskriiseissä
on
selvästi käynyt, ja tämä koskee tietysti
myös pankkeja. Mutta ennen kaikkea olen huolissani siitä,
että meiltä puuttuu edelleen vahva hallituksen
ote tähän transaktio- tai pörssiveroon,
vaikka olemme aika tuoreen kokemuksen äärellä sekä Yhdysvalloista
että itse asiassa aika läheltä meitä itseämme
eli Euroopasta.
Tuntuu jotenkin kummalliselta, että esimerkiksi tämmöinen
muutaman sekunnin sadasosan omistamiseen liittyvä keinottelu
on niin vahvassa valtion johdon suojeluksessa kuin mitä se
Suomessa on. Etenkin, kun ottaa huomioon, että muissa Euroopan
maissa ollaan kuitenkin vakavasti ottamassa askelia joko transaktioveroa
tai pörssiveroa kohden. Sekä Merkel, Sarkozy että brittien
entinen pääministeri muun muassa vuosi sitten
liputtivat erittäin vahvasti transaktioveron puolesta,
tai silloisen Robin Hood -veron puolesta. Ja tällä hetkellä Sarkozy
vetää työryhmää, joka
miettii ylipäätänsä globaaleja,
innovatiivisia uusia rahoituslähteitä, ja siellä transaktiovero on
erittäin korkealla.
Usein argumenttina kuulee erityisesti oikeiston puolelta, minkä takia
tätä ei saisi ottaa käyttöön,
että se uhkaa meidän pörssiämme
ja uhkaa meidän asemaamme finanssikeskuksena. Tämä on
aika kummallinen argumentti, kun Lontoon pörssissä on
siis se 0,5 prosentin pörssivero ja se on edelleen maailman
johtavin finanssikeskus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eivät kansat vaan pääomat
ovat veljet keskenään, näin on pakko
valitettavasti todeta. Pääomat ovat pystyneet
pitämään, pankit ovat pystyneet pitämään
tilanteen sellaisena, ettei ole tuotu verotusta, ei ole transaktioveroa,
ei ole opittu eikä sovellettu oppeja siitä, mitä tapahtui
2000-luvun lamassa, mikä oli sen syy, ja ei ole välineitä,
joilla sitä pystyttäisiin tulevaisuudessa estämään.
On ollut yritystä, niin kuin täällä on
todettu, mutta vahvasti ne yritykset on lievennetty ja niitä on
laimennettu. Näin näemme myös Suomessa.
Valtio, nykyhallitus, pääministeri Kiviniemen
hallitus, ottaa mieluimmin köyhiltä niin, että kuntien
mahdollisuutta toteuttaa palveluja ei varmisteta ja seurauksena
on palvelujen tason ja määrän väheneminen,
ja se koskee köyhää ihmistä.
Tuloja puuttuu, menoja leikataan, mutta ei haeta tuloja sieltä,
missä rahaa olisi, niin kuin täällä jo
aikaisemmin todettiin, ei niiltä pääomilta,
jotka liikkuvat paljolti isännättä pörssistä toiseen.
Kyllä EU:kin tässä on varsin hampaattomasti
liikkeellä näistä mainituista pääministereistä ja
hallitusten vetäjistä, presidenteistä huolimatta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari kuvasi erinomaisen hyvin sen,
mistä tässä transaktioverossa tai rahamarkkinaverossa on
kysymys eli siitä, että meillä on kaikessa
kaupankäynnissä välillisiä veroja.
Ja kevyestikin me nostamme sitten, tai ei niin kevyesti, mutta teemme
helpostikin jopa prosenttiyksikön korotuspäätöksiä,
kuten arvonlisäveron osalta tavarakaupassa on tehty 22:sta
23:een prosenttiin. Meillä on myöskin kiinteistökaupassa
4 prosentin varainsiirtovero, jopa osakehuoneistossa 1,6.
Eli meillä on kaupankäynnissä veroa,
joka on välillistä veroa, mutta kuten ed. Skinnari
sanoi, rahankaupassa sitä ei ole. Kun rahaomaisuutta myydään,
niin ei ole verottajaa välissä. Ja tämä pörssiverotermi,
jota tässä on nyt koko ajan paljon käytetty,
on liian kapoinen. Kysymys ei tosiasiassa ole vain siitä,
että pörsseihin tulisi tämmöinen
transaktiovero, vaan se koskee kaikkea rahakauppaa. Se koskee tietenkin
arvopaperikauppaa, osakkeiden kauppaa, se koskettaa valuuttakauppaa,
se koskettaa johdannaiskauppaa, se koskettaa joukkovelkakirjojen
ostoa ja myyntiä. Siis ylipäätään,
kun rahaomaisuudella tehdään kauppaa, niin promilletasolla
verottaja on siinä välissä, siis vain
promilletasolla. Meillä tavarakaupassa se on kymmenissä prosenteissa.
Ja tässä on lähtökohta.
Ranskassa ja Belgiassa on olemassa jo lainsäädäntö tällaisesta
transaktioverosta. Valitettavasti se on nollan prosentin tasolla
tällä hetkellä, se on valmiustilassa,
koska tietenkin tämä asia pitää pyrkiä jo
hoitamaan Euroopan unionin tasolla, ja valitettavasti meidän porvarihallitus
on tässäkin suhteessa passiivinen. Euroopassa
monet muut porvarihallitukset ovat aktiivisempia. Veron kautta,
kuten ed. Skinnari omassa puheenvuorossa taitavasti sen muotoili,
luodaan myöskin — olennaista tämän
finanssikriisin jälkeen — valvonta. Silloin, kun verottaja
on paikalla, se on myöskin valvojana, ja tämän
finanssikriisin yksi suurimpia ongelmia on se, että me
emme nähneet, mitä tapahtuu, koska ei ole valvontaa.
Senkin vuoksi tämä rahamarkkinavero on niin tähdellinen.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus ei suinkaan
ole ollut passiivinen rahamarkkinoiden valvonnan tehostamisessa
ja lisäämisessä. Myös EU-tasolla
tämä hallitus on ollut aktiivinen. Mutta aivan
kuten edellinen puhuja totesi, on aivan selvää,
että minkään maan ei pitäisi
lähteä yksin tällaisiin liikkeisiin,
jotka ovat omiaan vaan heikentämään sen
kyseisen maan toimintaedellytyksiä markkinoilla. On älytöntä verrata
Lontoota rahamarkkinakeskuksena Helsinkiin. Yksi harvoista Suomen
eduista, joka meillä Lontooseen verrattuna on, liittyy
nimenomaan tähän veroon, ja siitä edusta
kannattaa pitää kiinni, kun me kuitenkin haluamme
pitää kiinni myös suomalaisista pääkonttoreista.
Mielestäni edustajat vasemmalla ovat ym-märtäneet
meidän rahoitusmarkkinajärjestelmän väärin.
On kokonaan eri asia, kun verotetaan arvonlisäverolla vaikkapa
ruokaa, jota ihmiset syövät, kuin että verotettaisiin
ruuan myötä tullutta energiaa ja verenkiertoa.
Rahoitusmarkkinat ovat meidän taloudellisessa toimeliaisuudessa
kuin meidän verenkiertojärjestelmä, eikä sitä suinkaan
pidä lähteä verottamaan. Nähdäkseni
Suomen kilpailukyvyn ylläpitäminen edellyttää sitä, että meillä on
näitä pieniä mutta tärkeitä kilpailuetuja
muihin nähden, ja vain globaalisti me kykenemme tällaisia
ongelmia ratkomaan, eikä Suomen pidä olla liian
sinisilmäinen siinä, miten asioita hoidetaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että nyt keskustelemme nettoutuslain ja
rahoitusvakuuslain muutoksista. Koetetaan pysytellä lähellä tätä aihepiiriä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lainhan talousvaliokunta
esittää yksimielisesti hyväksyttäväksi.
Mutta tähän kokonaisuuteen kyllä liittyvät
nämä kaikki asiat, mitkä ovat ne kustannukset
ja myös se, mikä on tämän velkaantumisen
taustalla. Ja velkaantumisen taustalla on muun muassa se, että rahan
käsittely ja hinta on tehty sellaisiksi, että on
mahdollisimman edullista velkaantua. Sitä myös
me kansanedustajat tuemme verohelpotuksilla siten, että jos sinulla
on paljon velkaa, saat siitä verohelpotuksia. Nämä kaikki
yhteensä ovat merkinneet sitten sitä, että tämä ei
ole enää ollut kenenkään hallinnassa,
ja kun nyt sitten taas tämä tulee esille, niin
ne syythän ovat koko ajan samat. No, ed. Kataja sen hyvin
tietää, kuinka vaikea meillä on näitä verovähennyksiä poistaa,
mutta sen takia voisi ottaa esille näitä rahansiirtoon
liittyviä kysymyksiä.
Pitää paikkansa, kun sanoitte, että nykyinen hallitus
on Euroopan unionissa ottanut sen esille, ja siitähän
tuli tämän kuuluisan sunnuntaipäivän puhelinkeskustelu
Katainen—Tuomioja. Siinä yhteydessä tuli
esille sitten se, että näinköhän hallitus
voisi sen ottaa siellä Euroopan unionissa esille, ja sellainen
maininta tuli. Mutta eri asia on sitten se, mitä käytännössä tapahtuu.
Siitähän tässä nyt on kysymys.
Kuten nyt tästäkin esityksestä nähdään,
niin kyllähän tässä hyvät
tavoitteet on sen suhteen, että kaikki rahamaailman asiat
saataisiin joutuisiksi ja myös Suomen asema tässä tilanteessa,
kuten ed. Kataja tässä totesi, samanlaiseksi kuin
se on muuallakin.
Mutta julkinen sektori on velkaa ympäri maailmaa hirvittävästi,
ja kun ei tiettyjä asioita haluta verottaa, esimerkiksi
työtuloa, niin silloin on kysymys siitä, mitä voitaisiin
verottaa. Sen takia kyllä tämä rahan
siirtäminen ja rahalla pelaaminen pitäisi tehdä samalla
tavoin verotettavaksi kuin esimerkiksi energian osalta tapahtuu
moneen otteeseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä edelliseen puhujaan voi yhtyä täydellisesti
näissä näkemyksissä. Niin pitkään
kuin tämä tämmöinen voimasuhde
eduskunnassa on, mikä tällä hetkellä on,
todennäköisesti tämmöistä pörssi- tai
transaktio- tai mikä vero se mahtaa ollakaan ei varmaan
tulla ottamaan käyttöön. Se lienee tullut
hyvin tässä jo selville. Ainoa on ed. Pulliainen,
joka tietysti edustaa järkevämpää linjaa
tässä. Voi olla, että muut vihreät
todennäköisesti eivät ottaisi käyttöön
myöskään minkään tyyppistä.
En tiedä.
Olen sitä mieltä ehdottomasti, että aina
kun tehdään kauppaa rahalla, siitä yksi
siivu pitää pyörähtää niin
kuin höylän terällä valtion
kassaan. Tässä on aika hyvin tullut esille se,
jotta pankit kyllä osaavat rahastaa joka välissä tässä, ja
siellä se yksittäinen ihminen ei mahda sille mitään.
Tapahtuipa se siirto mihin hyvänsä, sitä kupataan.
Yhteiskunnan toimin pitäisi olla semmoinen höylä,
joka ottaisi sitten näistä todella isoista rahoista,
mitkä pyörivät tuolla ja joilla tehdään lyhytaikaisia
sijoituksia. Se tuntuu järjettömältä, miksi
sitä ei oteta verolle.
Siinä mielessä odottaisi nyt, jotta tämä eduskunta
tulevien vaalien jälkeen saa semmoisen enemmistön,
jotta täällä olisi tämmöinen
tahto olemassa. Nimittäin se valtionvelka, mikä meillä on,
on hirveän iso. Siihen joudutaan väkisin ottamaan
semmoisia uusia asioita esille, millä se katetaan. Sitten
jos laukeavat nämä vakauspaketit ja Kreikka-paketit
vielä, niin sitten ollaan yhä syvemmässä suossa.
Silloin on pakko etsiä joitakin muitakin maksajia kuin
köyhiä ihmisiä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Rahoitusmarkkinat ovat sitä varten,
että siirretään rahoitusta alijäämäsektoreille
ylijäämäsektoreilta, ja se on tarpeellista
ja hyvää toimintaa. Mutta on jäänyt
lainsäädännössäkin
huomaamatta se, että tällä on monia ulkoisvaikutuksia,
mistä ei tuossa markkinatilanteessa makseta hintoja, ja rahoitusmarkkinoiden
huono toiminta aiheuttaa monenlaista inhimillistä kärsimystä,
työttömyyttä, turhia konkursseja. Ne
on yleensä maksatettu lisäämällä kustannuksia
hyvinvointivaltion menoihin. Tämä pitäisi
saada loppumaan.
Rahoitusmarkkinoiden pitää siis pystyä keräämään
puskureita, rahoitusta, vaikeita tilanteita varten ja markkinaepäonnistumisia,
failureita ajatellen. Siksi alan lainsäädännöllä on
kiire. On kiire sillä, että saamme lisää läpinäkyvyyttä ja sitä kautta
voimme välttää sellaisia epäonnistumisia,
jotka perustuvat keskinäiseen epäluottamukseen
ja epätäydelliseen informaatioon.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sampsa Kataja totesi, ettei pitäisi
olla sinisilmäinen, kun käsittelemme näitä rahamarkkinoita.
Minä, ed. Kataja, yhdyn teihin. Ei nimenomaan pidä olla
sinisilmäinen. Te viittasitte siihen, että rahalla
käytävä kauppa on verenkiertoa talouselämässä,
ja tietenkin se perinteisessä muodossa on ollutkin, kun
mennään 1960—1970-luvulle ennen rahamarkkinoiden
vapauttamisen tilannetta, jolloin valtaosa lainoitustoimintaa luonnollisesti
tuki tuotannollisia investointeja tavalla tai toisella ja valuuttakauppa
tuki ulkomaankauppaa. Näissä tilanteissa se on
luonnollisesti sitä verenkiertoa. Mutta te hyvin tiedätte, että rahamarkkinoiden
vapauttaminen 1980-luvulla johti maailmantaloudessa täysin
toiseen tilanteeseen, ja nämä kymmenen prosenttia
maailmantaloudessa ja Suomessa samalla suhdeluvulla varsinaisesta
lainoitustoiminnasta ovat suoria investointeja tukevaa. Kaikki muu
on spekulatiivisempaa toimintaa.
Meille on syntynyt johdannaismarkkinat, jotka ovat hallitseva
ilmiö rahamarkkinoilla, finanssimarkkinoilla tällä hetkellä,
johdannaismarkkinat, jotka ovat irronneet täysin reaalitaloudesta. Kymmenen
kertaa suurempi on globaalitaloudessa johdannaismarkkinoilla käytävän
kaupan arvo kuin on bruttokansantuote.
Annan teille luvun vaan, että te näette Suomen
tilanteen: Pörssikaupan, siis pörssissä arvopaperikaupan,
joka ei ole siis kattamassa johdannaiskauppaa kokonaisuudessaan
alkuunkaan, liikevaihto on 300 miljardia euroa. Meidän
bruttokansantuotteemme, ed. Kataja, on 170 miljardia. Meidän
valtion budjetti on 45 miljardia euroa. Te näette, missä suhteessa
arvopaperikauppa tällä hetkellä on suhteessa
kaikkeen muuhun reaalitalouteen. Se on irronnut reaalitaloudesta.
Tämä, kun muodostui katteettomaksi tämä finanssimarkkinoilla
tapahtuva operointi, johti finanssikriisiin, jota me nyt juuri maksamme
reaalitalouden tasolla ja viime kädessä julkisen
talouden tasolla.
Tässä suhteessa ei pidä olla sinisilmäinen,
kun me vaadimme valvontaa ja me vaadimme myöskin, että nämä spekulatiiviset
rahoitusliikkeet, joilla ei ole mitään tekemistä verenkierron
kanssa, kun me puhumme kansantaloudesta, täytyy saattaa
myöskin maksumiehiksi ja verolle. Siellä liikkuvat
ne suuret miljardit, jotka on syytä ottaa tähän
yleiseen käyttöön, koska myöskin
yritysjohtajat käyttävät monella tavalla
tätä julkista yhteiskuntaa hyväksensä ja
yritykset toimivat reaalitaloudessa, joka toimii tässä kokonaisuudessa, jota
myöskin tämä hyvinvointiyhteiskunta ylläpitää.
Tästä on kysymys, pelkästä reiluudesta,
oikeudenmukaisesta lähestymistavasta. Sen takia tämä rahamarkkinavero
on niin tähdellinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä luen täältä hallituksen
esityksestä ed. Katajalle niin, että ymmärrätte,
miksi me keskustelemme tästä asiasta nyt. Täällä sanotaan
näin: "Nettoutuslain muutokset liittyvät ennen
kaikkea selvitysjärjestelmien välisten yhteyksien huomioon
ottamiseen sekä yöaikaisen selvityksen suojaamiseen
ja selvitysjärjestelmässä tapahtuvan
selvityksen suojan muuhun tehostamiseen tilanteessa, jossa osapuolta
kohtaa maksukyvyttömyysmenettely." Tässä yksi
esimerkki.
Arvoisa puhemies! Siis tässä on kysymys nyt siitä,
että näistä transaktioista on joku merkki jossakin,
ja on silloin äärimmäisen kohtuullista, arvoisa
ed. Kataja, se, että kun me joudumme kyttäämään
niitä ja rekisteröimään niitä transaktioitten
tapahtumia, jotta olisi suojausjärjestelmä, niin
kuin tässä on aivan oikein, niin silloin on hyvä asia,
että siinä samalla sieltä se pieni siivu otetaan
pois niin, että pidetään se suojausjärjestelmä yllä elikkä sitä ei
meillä veronmaksajilla esimerkiksi maksateta pankkikonkurssien
yhteydessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sampsa Kataja totesi todellakin, että rahamarkkinat
ovat talouselämän verenkiertoa. Täytyy
tietysti todeta, että silloin jos paine on liian suuri
tuossa verenkierrossa, syntyy kalkkeutumaa sinne verenkierron seinämiin
eli niihin verisuoniston seinämiin. Lopulta tulee tukos.
Se voi olla aivoissa, se voi olla sydämessä, ja
sen tuloksena sitten koko tilanne salpaantuu. Tällainen
tukos oli tämä 2000-luvun niin sanottu lama, finanssikriisi,
joka sitten on nyt maksussa talouskriisinä, niin kuin täällä ed.
Kiljunenkin totesi. On näin ollen selvää,
että pitäisi pystyä profylaksiaan, ennalta
ehkäisevään toimintaan. Tässä talossa
on vuosia sitten jo puhuttu Tobinin verosta. Nyt puhumme transaktioverosta,
ja tämä edelleen on liikaa puheen varassa. Teot
vielä puuttuvat.
Vasemmistoliitto on esittänyt transaktioveroa, on valmis
tukemaan kaikkia niitä toimia sen toteuttamiseksi, ja on
arvokasta, että yleensä tämä kansainvälinen
ja kansallinen keskustelu on syntynyt, mutta, puhemies, se ei riitä.
Tarvitaan todellakin tekoja.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa täysin
samaa mieltä siinä, että yleensäkin
käyttäjän tulisi maksaa hyödykkeensä.
Tässäkin tapauksessa, kun vakuutuksia käytetään,
niin vakuutuksenottajan pitäisi maksaa. Mutta on kokonaan
toinen asia, tuleeko tällaisiin suojauksiin joku maksu,
joka kohdennetaan tähän kyseiseen hyödykkeeseen, mistä nyt
keskustelemme, vai kerätäänkö yleistä varainsiirtoveroa,
Tobinin veroa tai pörssi- tai pankkiveroa, joka sitten
käytettäisiin johonkin kokonaan toiseen tarkoitukseen.
Mielestäni ei pidä sotkea ajatusta näistä käyttäjämaksuista
siihen, että laajennetaan ikään kuin
yleistä verotusoikeutta myös tähän
verenkiertojärjestelmään.
Siihen, mitä ed. Kiljunen totesi: vaikka kyse onkin
siitä, että johdannaismarkkinoissa on myös kaupankäyntiluontoisia
elementtejä, niin johdannaismarkkinat kuitenkin ovat lähtökohtaisesti suojausmarkkinoita.
Ajatus johdannaisissa on ollut nimenomaan suojata tätä hyödykkeiden
kauppaa, jotta asiakkaat tai kauppaa käyvät osapuolet voivat
ennakollisesti tehdä kauppaa ja varmistaa oman ja kaupankäyntikumppaneidensa
tulevaisuuden. Tämä on ollut tietenkin lähtökohta,
ja ei pidä muodostaa ikään kuin johdannaismarkkinoita
kirosanaksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kataja on sikäli oikeassa,
että yksi osanen eli futuurikauppa samoin kuin terminointi valuuttakaupassa
on suojausmekanismi. Mutta se on vain hyvin rajattu osa, mitä johdannaiskaupoissa
käydään. Tänä päivänähän
johdannaiskauppa on hallitsevasti jotain aivan muuta kuin suojauksen
kanssa tekemistä. Se on pikemmin, joku voisi käyttää arkikielen
termiä, veikkauksia. Se on veikkausta tietyistä odotusarvoista,
joita lasketaan hyödykkeisiin, tarvittaessa jopa hyödykkeisiin,
joita ei omisteta, joka on niin sanottua lyhyeksi ostamista, joka
on puhtaasti spekulatiivista toimintaa, jolla pyritään
vain ennakoimaan tiettyjä potentiaalisia arvonmuutoksia
rahaomaisuudessa. Sillä ei ole mitään
tekemistä suojauksen kanssa.
Ja ne mittasuhteet ovat niin järisyttävän
suuret. Kun tätä asiaa on nyt tullut jonkin verran
selvitettyä, niin voin antaa teille lukuisia esimerkkejä,
joissa me näemme, että mittasuhteet ovat järkyttävän
suuria. Vaikka tämä Jérôme Kervielin tapaus
Ranskassa. Hän teki optioita 50 miljardin euron tasolla,
positioita, veikkasi pörssikursseja Société Généralen
nimiin, tuo kuuluisa tapaus, jossa sitten, kun pörssikurssit
eivät muuttuneetkaan odotettuun suuntaan, tuli 5 miljardin
euron tappiot. Eihän tällä ollut mitään
tekemistä suojausten kanssa, vaan puhdas spekulatiivinen
operaatio, josta sitten syntyi kansainvälinen kohu. Mutta
tämä oli vain yksi ilmiö, mitä tässä tapahtuu.
Samaa tapahtuu Helsingin arvopaperimarkkinoilla.
Ei pidä nyt sotkea asioita. Kysymys on ehdottomasti
siitä, että tässä tarvitaan
valvontaa ja tässä tarvitaan ihan uuden tyyppinen
lähestymistapa, jossa myöskin tätä spekulatiivista
toimintaa pystytään hillitsemään.
Siinä ei ole kysymys tuotannollisten investointien rajoittamisesta,
pitkäaikaisten pääomasiirtojen rajoittamisesta,
siihen liittyvistä rasitteista, vaan aivan tämän
lyhytjänteisen spekulatiivisen toiminnan hillitsemisestä.
Yleiskeskustelu päättyi.