4) Laki yliopistolain muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme pian vuoden ajan eläneet Suomessa,
jossa uusi yliopistolaki jakoi yliopistomme kahteen eriarvoiseen
kastiin. Yliopistouudistusta valmisteltiin pitkään,
ja sen taustalla olivat Oecd:ssä ja Euroopan unionissa esitetyt
näkemykset maamme yliopistolaitoksen uudenaikaistamisesta.
Konkreettisesti uudistus perustui kahden selvitysmiehen ehdotuksiin,
ja itse hallituksen esitys pohjautui opetusministeriön
virkamiesvalmisteluun. Esitys sai voimakasta kritiikkiä lausuntokierroksella.
Yliopistouudistuksen yleiset tavoitteet, esimerkiksi itsehallinnon
sekä taloudellisesti ja hallinnollisesti itsenäisempien
toimintaedellytysten vahvistaminen, ovat hyväksyttäviä.
Nyt kuitenkin jo vajaan vuoden aikana olemme huomanneet, että erityisesti
taloudellisissa kysymyksissä laki ei vaikuta kohtelevan kaikkia
yliopistoja tasa-arvoisesti. Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella sijaitsevilla yliopistoilla on ollut suuria ongelmia.
Samalla tämä syventää alueellista
eriarvoistumista, johon Oecd Suomen talouspolitiikan ja talouden
maatutkinnassa on vastikään juuri viitannut.
Arvoisa puhemies! Yliopistolain 2 §:n mukaan
"yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta
sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä,
antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa
opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään
hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia
vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten
ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta."
Näihin tavoitteisiin pääseminen edellyttää taloudellisen
aseman turvaamista niin, että yliopisto kykenee kaikissa
olosuhteissa antamaan vapaaseen tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta
sekä muutoinkin toiminnallaan aikaansaamaan myönteistä yhteiskunnallista
vaikutusta. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja henkisten voimavarojen
laajan käytön edistämiseksi nimenomaan
yliopistoverkostolla on merkittävä vaikutus Suomen
eri osien ja koko kansantalouden myönteiseen kehittymiseen.
Kattava yliopistoverkosto takaa koulutuksellisen tasa-arvon, ja
se edistää toimintojen ja elinkeinojen kehittymistä vaikutusalueellaan.
Yliopistolaissa tehtiin kahtiajako yliopistojen oikeudellisessa
luonteessa. Suuri osa yliopistoista on julkisoikeudellisia laitoksia,
joiden taloudesta vastaa valtio viime kädessä.
Aalto-yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto taas ovat säätiöyliopistoja,
joiden taloudesta vastaa ennen muuta niitä ylläpitävä säätiö.
Valtion talousarviossa tämä vastuunjako ei kuitenkaan
näy siten, kuin oikeudellinen asema edellyttäisi.
Aalto-yliopisto on, niin kuin hyvin tiedämme, saanut
suurimman osan yliopistoille suunnatusta määrärahojen
lisäyksestä, ja nimenomaan ilman minkäänlaisia
yliopistojen tasa-arvoisen kohteluun ja niiden toiminnan laatuun
tai laajuuteen perustuvia syitä. Julkisoikeudelliset yliopistot
eivät heikentyneen taloutensa vuoksi kykene enää tällä hetkellä hoitamaan
parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia tarpeellisia tehtäviään,
minkä seurauksena niiden toiminnan vaikuttavuus vähenee.
Osoituksena jo alkaneesta talousahdingosta ovat hyvin tietämämme
eräässä yliopistossa toteutetut henkilöstöirtisanomiset
ja laitosten lakkauttamiset.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten tasa-arvoinen mahdollisuus yliopisto-opiskeluun
ja eri alueilla toimivien yliopistojen myönteinen vaikutus näiden
alueiden ja koko yhteiskunnan kehitykseen tulee edelleenkin turvata.
Samoin yliopiston tasavertaiset mahdollisuudet saada tukea valtion
varoista tulee turvata. Eri alueilla ja aloilla toimivat yliopistot
poikkeavat toisistaan, minkä vuoksi yliopistojen mahdollisuudet
saada yksityistä rahoitusta vaihtelevat merkittävästi.
Tiedämme, että erityisen vaikea tilanne on Lapin yliopistolla,
jonka koulutusaloina ovat taide, kasvatustiede, yhteiskuntatieteet
ja oikeustiede. Uuden yliopistolain myötä rahoitus
on käytännössä keskittynyt tekniselle
tieteelle, kun taas esimerkiksi Lapin yliopistoa edustavat alat
ovat erittäin olennaisia yhä enenevässä määrin
palveluihin perustuvassa yhteiskunnassamme. Sinänsä nykyinen
yliopistolaitoksen kokonaisrahoituksen taso mukaan lukien myös
finanssisijoitukset on riittävä, jos määrärahat
kohdennettaisiin nimenomaan tasapuolisesti kaikkien yliopistojen
kesken.
Arvoisa puhemies! Olemme tällä lakialoitteella
halunneet avata yliopistolain rahoituksen osalta. Mielestämme
opetusministeriön tulisi seurata yliopistojen taloudellista
tilannetta ja niiden edellytyksiä saavuttaa asetetut tavoitteet.
Mielestämme myös opetusministeriön ja
yliopiston on neuvoteltava siitä, missä määrin
yliopistojen omin keinoin voidaan turvata sen tavoitteiden toteutuminen.
Tarvittaessa taloudellisissa vaikeuksissa olevalle yliopistolle
tulisi myöntää täydentävää rahoitusta
valtion talousarvion rajoissa. Valtioneuvoston tulisi toimittaa
eduskunnan tarkastusvaliokunnalle ja sivistysvaliokunnalle selvitys
yliopiston taloudellisesta tilasta ja toiminnan vaarantumisesta.
Ehdotettu selvitys olisi yksinkertaisempi ja nopeampi tapa saattaa
yhteiskunnallisesti merkittävä asia eduskunnan
tietoon kuin esimerkiksi selontekomenettely. Vaihtoehtona voisi
olla yliopistolain väliaikainen muuttaminen, jolla varmistettaisiin
tietyn siirtymäkauden aikana erityisesti heikossa taloudellisessa asemassa
olevien yliopistojen asema.
Esitämme lakiin tässä aloitteessa
uutta 50 a §:ää, jossa
julkisoikeudellisten yliopistojen taloudellinen asema turvataan
kohdentamalla tasapuolisesti valtion talousarviossa yliopistolaitokselle
osoitettuja määrärahoja. Yliopistojen määrärahoja
kohdennettaessa on otettava huomioon niiden erilaiset mahdollisuudet
saada yksityistä rahoitusta toimintaansa varten.
Opetusministeriön on seurattava yliopistojen määrärahojen
riittävyyttä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
ja on ryhdyttävä ennakollisiin neuvotteluihin
yliopiston kanssa, jos sen määrärahat
eivät riitä sovittujen tehtävien suorittamiseen.
Yliopistolle myönnetään täydentävää rahoitusta
valtion talousarvion rajoissa. Jos yliopiston toiminta määrärahojen
riittämättömyyden tai muun syyn vuoksi
uhkaa kokonaan vaarantua, valtioneuvoston tulee toimittaa asiasta laadittu
selvitys eduskunnan tarkastusvaliokunnalle ja sivistysvaliokunnalle.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoite yliopistolain muuttamisesta on
todella hyvä. Yliopistolaki on eriarvoistava, niin kuin tässä ed.
Peltonen totesi, ja se on nähtävissä nimenomaan
meidän pohjoisten ja ehkä Itä-Suomenkin
yliopistojen osalta. Yliopistojen rehtorit kiertävät
nyt rahaa kerjäämässä tohtorin
hattuunsa, ja minusta rehtorin tehtävänä on
muu tehtävä kuin ehtiä sitä rahaa
sinne toimittaa. Sen takia tämä esitys on hyvä,
että turvattaisiin riittävä rahoitus
nyt sitten tähän toimintaan. No, tutkimus- ja
kehittämistehtävä on todella tärkeä asia,
ja sekin tulee turvata, mutta onko tämä sitten
oikea tie olla rahaa kerjäämässä?
Tässä on se ongelma varsinkin Pohjois- ja Itä-Suomen
alueella, että niiden siellä toimivien yritysten
pääkonttorit ovat täällä Pääkaupunkiseudulla
ja päätökset tehdään täällä ja
ne tukevat näitä säätiöyliopistoja.
Niin kuin on huomattu, niin niillähän onkin ollut
paljon paremmat mahdollisuudet saada tätä rahoitusta.
Kaikki huutavat tämän kansainvälistymisen
perään, mutta mielestäni yliopistoilla
tulisi olla myös aluepoliittinen tehtävä,
ja tulisi tarkastella siltä kannalta myös yliopistojen
tehtävärakennetta.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä meidän ryhmämme
tekemä lakialoite on tietenkin tarkkaan harkittu ja pohdittu,
ja sille on nähty nyt todellista tarvetta. Ikävää tässä on
nyt tänä iltana se, että täällä ei
hallituspuolueitten ihmisiä ole kuin ed. Pulliainen paikalla.
Olisi ollut hyvä käydä jo tässä vaiheessa
tästä uudesta lakiesityksestä keskustelua,
siitä, onko sille muutokselle todellista halukkuutta ja
onko todellista halukkuutta myös hallituspuolueiden ihmisillä siihen,
että maakuntayliopistoista tullaan jatkossakin pitämään
huolta. Tämän nykyisen yliopistolain nojalla näin
ei tapahdu, siitä on meillä jo ikäviä todisteita
niin Kajaanin kuin oman maakuntani Savonlinnan opettajankoulutuslaitosten
osalta. Siitäkin syystä nämä sivutoimipisteet,
filiaalit, tulee turvata, jollei muuten, niin valtion järjestämällä tiukemmalla
ohjauksella ja rahoituksella, niin kuin tässä lakiesityksessä nyt
ehdotetaan.
Se, onko tämä pelkästään
koulutuspolitiikkaa, onko tämä pelkästään
opetusministerin asioita, on tämän talon ratkaistavissa.
Mielestäni tämä jos mikä on
enemmän aluepolitiikkaa, ja muistutan talossa kenties vielä olevia
kepulaisia siitä ajasta, kun keskustalaiset hoitivat aluepolitiikkaa
1970-luvulla, jolloin näitä maakuntayliopistoja
ansiokkaasti ympäri Suomea rakennettiin ja pystytettiin.
Niitä aikoja olen sanonut kaipaavani jo aikaisemminkin
ja kaipaan yhä edelleen. Nyt entistä enemmän
toivoisin, että myös keskustalaiset tulisivat
tähän yliopistojen henkiinjäämistaisteluun
voimakkaammin mukaan.
Meillä on esimerkki myös siitä, kuinka
hammaslääkäreitten kouluttaminen Kuopion
yliopistossa lakkautettiin joitakin vuosia sitten ja pitkällisen
taistelun jälkeen tällä eduskuntakaudella saatiin
koulutus siellä uudelleen aloitettua. Väestössä nähtiin
terveydellisiä merkkejä jo muutaman vuoden jälkeen,
kun hammaslääkäreitten kouluttaminen
siellä Itä-Suomessa lakkautettiin. Elikkä tämä on
myös (Puhemies: 2 minuuttia!) väestön
henkiinjäämiskysymys, kuinka meillä koulutetaan
ihmisiä korkeasti ympäri Suomea.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka en laskisi niitä kustannuksia,
jotka liittyvät siihen työhön, jota tehdään
siihen saakka, kunnes tohtorinhattu on mahdollista ostaa, niin pelkästään
sen hatun ostaminen on aika kallis investointi, ja moni tohtorinhatun
hankkinut miettii, mitä sillä on käyttöä sen
jälkeen, kun ne juhlat on vietetty. Tämä yliopistouudistus
osittain valaisi sitä, että tohtorinhatulle, kuten
ed. Piirainen täällä sanoi, on tullut
uutta käyttöä, kun yliopiston johto joutuu
entistä enemmän käyttämään
aikaa rahojen hankkimiseen yliopistolle.
Arvoisa puhemies! Tämä yliopistouudistus on monella
tavalla onnistunut ja hyvä ja vuosisadan uudistus siinä mielessä,
että yliopistojen asema muuttui itsenäisemmäksi
ja ne voivat paremmin kehittää omaa toimintaansa.
Ne vaikeudet yliopistouudistuksen kanssa liittyvät nimenomaan nyt
tähän yliopistojen tasavertaisuuteen ja yliopistojen
rahoitukseen. Yliopistojen rahoitus on pitkään
perustunut sekä valtionrahoitukseen että yksityiseen
rahoitukseen. Valtionrahoituksen lisäksi yliopistot ovat
voineet hankkia toimintansa rahoitukseen rahaa myös yksityiseltä sektorilta oman
toimintansa ylläpitämiseksi. Yksityisten rahoittajien
osuus joidenkin yliopistojen rahoituksessa on ollut hyvinkin merkittävä ennenkin tätä
yliopistouudistusta.
Uuden yliopistolain syntymisen myötä syntyi tarve
näiden itsenäisten yliopistojen pääomittamiseen.
Siis yliopistoille piti luoda pääomia, joiden
tuottojen turvin yliopistojen rahoitusta voidaan pidemmällä ajalla
turvata. Tämän pääomittamisen
rakentamisessa on kauneusvirhe, johon myös tämä meidän
lakialoitteemme puuttuu. Yliopistojen pääomittamisessa
on kyse siitä, että valtio sitoo oman osuutensa
yliopistojen pääomien vahvistamisessa siihen,
miten paljon yksityinen sektori, yksityiset rahoittajat, on valmis
pääomittamaan yliopistoja. Se näyttää siltä,
että valtio ikään kuin katsoi viisaaksi
ulkoistaa yliopistojen laadun ja toiminnan arvioinnin yksityiselle sektorille,
ja jos tuo yksityinen sektori sitten arvioi, että yliopistot
tuottavat hyvää tulosta ja toimivat kiinnostavilla,
tärkeillä aloilla, yksityinen sektori tuo yliopistolle
rahaa, silloin, kas, valtion puolella nähdään,
että arviointi on positiivinen, mekin annamme sinne rahaa.
No, tämä mekanismi tietysti merkitsee sitä, että sellainen
vanha viisaus "se, jolla on, sille annetaan lisää"
tässä toteutuu. Ja tämä mekanismi on
periaatteellisesti ongelmallinen yliopistojen tasa-arvon kannalta.
Ne, jotka menestyvät paremmin yksityisen sektorin edessä,
ovat viehättävämpiä, toimivat
niillä aloilla, saavat myös sitten valtion päätöksin
lisää rahaa siihen pääomittamiseen,
mikä näkyy sitten pääomien tuottoina, aikaa
myöten myös sen toimintaliikkumakentän suurempana
väljyytenä, kun sitä rahaa on enemmän
käytössä.
Tähän pitäisi saada muutos. Sosialidemokraatit
ovat sitä mieltä, että tämän
yliopistojen rahoituksen, joka tulee valtiolta, pitäisi
olla riippumatonta siitä, miten yksityiseltä puolelta
rahaa tulee. Ei voida vaatia matemaattista tasapuolisuutta, mutta
periaatteellisella puolella pitäisi olla yliopistojen välillä yhdenvertaisuus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei voi kehua, että istuvalla hallituksella
olisi ollut erinomaisen hyvä tuuri sen ajan suhteen, jolloinka
se on tehtäväänsä hoitamassa.
Tämä koskee erityisesti näitä yliopistoasioita.
Tässä on ajauduttu nyt sellaiseen taloudelliseen
jamaan yliopistolaitoksemme kohdalla, että toivoisi hartaasti,
että kaikki sellaiset puolueet, jotka tähtäävät
tulevien vaalien jälkeen hallitukseen, tekisivät
vastaavanlaisen oman yliopistolain muutoksen: joko ilmoittaisivat,
että nykyinen yliopistolaki kelpaa kaikkinensa päivinensä,
tai sitten esittäisivät siihen muutoksia. Jos
on sitä mieltä, että mitään
muutoksia ei tapahdu elikkä eletään nykyisen
lain mukaan, niin sitten ilmoittaa, millä tavalla tämä rahoituksellinen
ongelma hoidetaan.
Tässä ed. Kantolan äsken esittelemässä muodossa
tämä lakialoite tulee aivan erityiseen merkitykseen,
kun hän kuvasi tämän tilanteen ihan pikkuisen
toisella tavalla kuin se on tässä lakialoitetekstissä.
Kiinnitän siihen huomiota. Nimittäin hän
totesi, että tämän voimassa olevan lain mukaan
valikoituvat opetusalat ja painopistealat ja kaikki sellaiset sen
mukaan, mitä ympäröivä yhteiskunta
arvokkaana pitää, siis ne tahot, joilla rahaa
on. Tämä on erittäin mielenkiintoista,
koska se on eräänlainen kehitysversio siitä todellisuudesta,
minkälaiseksi se on haluttu ymmärtää tähän
mennessä, mutta nyt tuli, sanotaanko, luitten ympärille
aivan uudenlainen liha. Ja tämähän tarkoittaa
sitä — jos se asia on näin, kuten ed. Kantola äsken
kuvasi — että sivistysyliopistoidealle sanotaan
Suomen valtiossa ikuisesti hyvästi, täydellisesti
hyvästi. Koska jos se laki lähtee niin voimakkaasti
hyötytavoitteisuudesta, kuten hän äsken
sen asian ilmaisi ja kuten on myöskin kirjattu eräällä tavalla
tähän lakialoitteeseen, niin silloin todella ollaan
tällä uudella tiellä, mitä en
toivoisi millään Suomen yliopistolaitokselle. Minä vielä haluan
uskoa sivistysyliopistoihanteen joittenkin rippeitten toteutumiseen.
Täällä lakitekstissä nimittäin
todetaan näin: "Kohdennettaessa määrärahoja
yliopistoille on otettava huomioon niiden erilaiset mahdollisuudet
saada yksityistä rahoitusta toimintaansa varten". Vielä kun
se kirjoitetaan näin, niin ok, koska se kertoo sen arkirealismin,
joka tällä hetkellä vallitsee. Esimerkiksi
Oulun yliopisto kuuluu niihin yliopistoihin, jotka eivät
tule saavuttamaan tätä tavoitetta, joka on asetettu.
Sitä harrastuneisuutta tätä yliopistotoimintaa
kohtaan Oulun tienoilla ja Pohjois-Suomessa ei siinä määrin kerta
kaikkiaan ole. Mutta sitten, kun siitä mennään
vielä sille seuraavalle asteelle, että tällä rahoituksella
olisi niin suurta merkitystä, että se ohjaa suorastaan
sen yliopiston toimintaa, silloin siirrytään ihan
toiseen avaruuteen.
Olen hyvin tyytyväinen siitä, että ed.
Kantola piti näin rohkean puheenvuoron, koska se tavallaan
riisui alasti koko tämän yliopistolain arkipäiväisyyden
ja osoitti, mitä tässä saattaisi sittenkin
olla sellaista, mitä itse kuitenkaan en siitä löytänyt.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen aloitti oman puheenvuoronsa
todellakin ainoana hallituspuolueen edustajana koko tässä salissa,
ja taitaa hänkin olla hieman oppositiossa. Hän
aloitti, että tuurista on nyt kysymys. Kuka tahansa nyt
yliopistolakia tällä hetkellä valtakunnassa
tekee, meillä sosialidemokraateilla on semmoinen käsitys,
että kyllä tässä tehdään politiikkaa.
On tehty koko vaalikausi politiikkaa ja jatkossakin tehdään
politiikkaa. Tuuri sitten on siinä lisukkeena mahdollisesti
mukana. Elämä kiertää.
Tässä on hyvin selvästi tullut esille
meidän sosialidemokraattien yhteisessä aloitteessa
se, että tämä yliopistolaki, tässä formaatissa
kuin se on tullut hyväksyttyä, vuoden kokemuksen
jälkeen ei kelpaa. Itse olen kyllä tyytyväinen,
että alun pitäenkään en sitä täällä kannattanut.
Oli nähtävissä ja on nähty selkeästi
sekä aluepoliittisista syistä että myöskin
tiedepoliittisista syistä, että tämä laki
on huono. Se selvästi keskittää ja ohjaa voimavaroja
yksipuolisesti.
Tässä on tullut hyvin selkeästi esille
se, että yliopistojärjestelmä asteittain
yksityistyy sekä säätiöyliopistojen
kautta että sitä kautta, että yhä enemmän
yksityistä rahaa haetaan yliopistolaitosta tukemaan, ja
jopa julkinen rahoitus on kytketty tähän yksityiseen
rahoitukseen. Tämä on sitä privatisoitumisen
tietä, millä itse asiassa kansainvälisesti
pääsääntöisesti yliopistoverkostot toimivat,
ja tätä kautta ollaan ratkaisevalla tavalla murentamassa
sitä koulutusjärjestelmää, jonka
tämmöinen universaali ja palveluja tuottava pohjoismainen
hyvinvointiyhteiskunta on aikaansaanut, jolla on poikkeuksellisen
suuret saavutukset, mikä myöskin näkyy
kansainvälisesti. Tätä porvarihallitus
tällä hetkellä on tällä yliopistolakiuudistuksellaan
selkeästi viemässä eteenpäin.
Se näkyy sitten keskittymisenä. Se näkyy, aivan
niin kuin täällä edustajat ovat todenneet, alueellisena
keskittymisenä. Se valtava aluetaloudellinen henkiseen
ilmapiiriin liittyvä vaikutus, mikä tällä hajasijoitetulla
yliopistoverkostolla Suomessa on ollut, ollaan tässä tärvelemässä.
Mutta toinen keskittyminen, mikä tässä on myöskin,
on nimenomaan tiedepoliittinen. Tämä (Puhemies:
2 minuuttia!) yliopistolaki tukee poikkeuksellisen rajulla tavalla
kaupallisia aineita, teknisiä aineita, laiminlyö humanistisia
aineita, laiminlyö yhteiskuntatieteitä, ja tässä suhteessa
yliopistokäsitteeseen kuuluva universaalisuus, laajapohjaisuus,
on ratkaisevalla tavalla murenemassa. Tämä ei
voi olla pitkässä juoksussa tavoiteltavaa. Joka
tapauksessa se vaikuttaa meidän koko yhteiskuntamme kehitykseen
ja jopa myöskin siihen kuuluisaan kansainväliseen kilpailukykyyn,
jolla Suomi on pärjännyt.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Me puhumme
erittäin arvokkaasta ja tärkeästä asiasta.
Koulutus on aluepolitiikan tehokkain keino ja ase alueellisen kehityksen
turvaamiseksi. Se on myös terve keino, se, että ihmisten
osaamistaso kasvaa ja nousee, ja se tuo koko yhteiskuntaan paljon
lisää ja uutta. Jos koulutus keskitetään
vain muutamiin metropoleihin, se tarkoittaa sitä, että suuri
osa kansakunnan resursseista jää käyttämättä.
Viisautta, lahjakkuutta, osaamista on alueellisesti tasaisesti ympäri
Suomen, ja tämä tulee ottaa huomioon meidän
koulutusjärjestelmäämme kehitettäessä.
Aivan erityisen painon annan tässä kohtaa
Porin yliopistokeskuksen turvaamiselle kaikissa vaiheissa ja sen
toimintamahdollisuuksien lisäämiselle. Tuolla
käytetty euro on tuottavammassa ja tehokkaammassa käytössä kuin
suurissa keskuksissa. Rajatuottavuus on suurempi näissä filiaaleissa
siksi, että siellä tulee alueellisesti kilpailukykyisempää toimintaa
kuin sitten hyvin keskittyneessä massakeskuksessa.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoron johdosta haluan
vielä toistaa sen, mikä minusta on oudointa tässä uudessa
yliopistolaissa sen pääomituksen muodostumisessa,
sen rahoitusjärjestelmässä pääomituksen
osalta. Siis tämä on ehkä jokin heikko
signaali, ja sen takia pitää olla tarkkana, mitä tässä on tapahtumassa,
siis siinä, että yliopistojen rahoituksen pääomituksen
sen osuuden, joka tulee valtiolta, laadun arviointi ulkoistetaan
yksityiselle pääomalle niin, että jos
yksityinen pääoma arvioi yliopiston kiinnostavaksi
ja ehkä laadukkaaksi omalta toiminnaltaan, niin silloin
tämän arvion perusteella pääomia
siirtyy sinne ja sitten valtio seuraa tätä ratkaisua,
mikä on tehty siellä yksityisen pääoman
puolella.
Minusta olisi komeampaa, jos valtio, opetusministeriö,
ihan itse kykenisi arvioimaan sen, mitä yliopistoja se
pääomittaa. Nyt tämä arviointi
siirretään yksityiselle pääomalle,
ja tämä on heikko signaali, jonka kanssa minusta
pitää olla tarkkana.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä ajatus, mitä ed.
Pulliainen täällä esitti, että jokainen
puolue tai ryhmä toisi esille oman kantansa jo tässä vaiheessa
tämän yliopistolain etenemisen suhteen. Ilman
muuta tämä ed. Kantolan tuoma terävä lisäys
tähän asiaan, tähän laki-aloitteeseen,
on nimenomaan juuri sitä, mitä tässä tulee
korostaa.
Tässä yhteydessä en voi olla sanomatta
eräästä pakinasta lukemaani lainausta.
Arvostamani tiedemies Kari Uusikylä sanoi pakinassaan,
että Suomi harkitsee Romanian kerjäläisten
pois lähettämistä, mutta yliopistojen
kerjäläiset Suomi palkitsee lisämiljoonilla.
Tämä on varmasti semmoinen ihan hyvä ajatus
tähän hetkeen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Ed. Kantolalle vielä uudestaan se,
että minä huomaan tässä tämän
signaalin, siitä ei ole kysymys ollenkaan. Se kyllä meni
perille oikein ja voimakkaasti. Mutta minä vielä kiinnitän
huomiota siihen, että täällä hallituspuolueitten
piirissä ei vielä nähdä sitä niin
kuin te kuvasitte sen äsken. Siinä on se pointti.
Siinä on se pieni ja äärimmäisen
merkittävä ja merkityksellinen ero.
Keskustelu päättyi.