6) Laki sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Kysymyksessä on
laki sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta. Tämä puiseva
otsikko merkitsee samaa asiaa, johon olemme monesti täällä yhdessä näiden
paikalla olevien kansanedustajien toimesta puuttuneet, nimittäin
sitä, että meillä on todella ikääntynyt
ja yhä pienenevä sotainvalidien joukko, keski-ikä on
nyt siinä 88 vuoden korvilla, ja näiden joukossa
on noin 3 000 haitta-asteeltaan 10—15 prosentin
sotainvalidia.
Ikääntymisen seurauksena monen toimintakyky
on heikentynyt siinä määrin, että palvelut
ovat välttämättömiä.
Nyt ovat nämä prosenttirajat, joista me olemme
usein puhuneet, olleet esteenä sille, että nämä palvelut
eivät ole tulleet kustannetuiksi yhteiskunnan toimesta.
Prosenttirajoja ei siis nykyään yleensä enää voi
pitää perusteltuina. Toisaalta on 20 prosentin
haitta-asteen raja, jonka yläpuolella on mahdollisuus saada
sotainvalidille maksuttomia palveluja, on erilaisia järjestelmiä,
jotka takaavat nopeammankin palvelun saannin, ja sitten tällainen
10—15 prosentin raja, jonka kohdalla näin ei tapahdu.
Kuitenkin nämä ovat sotiemme veteraaneja, invalidisoituneita
henkilöitä, joidenka vammat vain nuortuvat samalla,
kun niiden vammojen kantajat ikääntyvät.
Tärkeää olisi siis turvata kotona
asuville sotainvalideille sosiaali- ja terveydenhuollon avopalvelut,
jotta he voisivat elää mahdollisimman pitkään
kodinomaisissa olosuhteissa, jotka ovat heille kaikkein parhaat
myös inhimillisestä näkökulmasta.
Laitoshoito ei sitä koskaan ole, jos kotona vain on mahdollisuus
olla.
Sotainvalidien vuotuinen yli 10 prosentin poistuma — eli
heistä kuolee noin kymmenesosa — mahdollistaa
avopalveluiden prosenttirajojen poiston vaiheittain niin, ettei
valtion sotavammaishuoltoon tarkoitettuja määrärahoja
tarvitse olennaisesti korottaa. Haitta-asterajat tulisi laskea 15
prosenttiin jo vuonna 2011 sekä seuraavana vuonna laajentaa
korvattavuus myös 10 prosentin sotainvalideille. Esitetyllä sotainvalidien avohoidon
tuella voidaan vähentää sotainvalidien
laitoshoidon tarvetta.
Arvoisa puhemies! Tämä teksti on varsin synkkää:
puhutaan sotavammaishuollon määrärahoista,
ettei niitä tarvitse korottaa, koska sotainvalideja on
jatkuvasti niin paljon vähemmän. Tämän
tekstin on muotoillut Sotainvalidien Veljesliitto, ja minä olen
sen heidän pohjatekstistään tähän
ottanut. Haluaisin todeta, että sotainvalidit suhtautuvat
erittäin käytännönläheisesti näihin
kysymyksiin, mutta onhan se häpeä tietysti päättäjien
näkökulmasta, että näin joudutaan perustelemaan
tällaista hyvin eettistä kysymystä, että nämä haitta-asterajat
todellakin poistettaisiin.
Arvoisa puhemies! On hienoa, että paikalla on kollegoita
vielä tähän aikaan illasta. Toteaisin, että tämän
on allekirjoittanut 23 kansanedustajaa neljästä eri
puolueesta, ja olen varma, että myös useampi olisi
allekirjoittanut, jos olisi kiertänyt laajemmin tämä lakialoite.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olisin ilman muuta allekirjoittanut
tämän ed. Tiusasen lakialoitteen, jos olisin sen nähnyt
ennen tätä istuntoa, ja edustaja varmaan sen kyllä tietääkin,
koska me olemme aikaisemminkin näitä samoja asioita
ajaneet. Sen takia muutama kommentti tähän liittyen.
Minusta on erinomaista, että tämä asia
tulee tällä lailla esille, vaikka me tiedämme,
että tämä ei tässä vaiheessa
johda mihinkään. Mutta se on pieni pistos aina niille,
jotka eivät tätä aikanaan tässä meidän
Suomen maassa ole hoitaneet niin kuin tämä olisi
pitänyt jo kauan sitten hoitaa.
Ensinnäkin tämä työkyvyttömyyshaitta-asteprosentti
kaikkinensa. Tästähän me taitoimme jo viime
eduskuntakaudella aika paljon peistä. Se on minun ymmärrykseni
mukaan perustuslain vastainen, vakuutuslääketieteellisesti
aivan outo vaatimus lähes yhdeksänkymppisiltä ihmisiltä vaatia
joitain tämän suuntaisia asioita. Ja kun näin
on, niin kyllä se aika lailla kylmää asennetta meidän
yhteiskunnasta kertoo, että ei mikään,
ei Valtiokonttori eikä ministeriö eikä kukaan
muukaan pysty tämmöiseen asiaan puuttumaan.
Viime kauden sosiaali- ja terveysvaliokunnassa sain sen verran
aikaan, että Valtiokonttorin asiantuntijoita tuli kaksin
kappalein valiokuntaan kuultavaksi tästä haitta-asteprosentin
poistamisesta, ja se oli kyllä minulle aika ikävä kokemus.
Oli erittäin monta syytä näillä virkamiehillä,
minkä takia ei voinut kuvitellakaan, että nämä haitta-asteprosentit
poistettaisiin, koska sitten tämä laki olisi mennyt
ontoksi ja sitä olisi täytynyt muuttaa. En muista
edes näitä kaikkia perusteluita, mutta suhtautuisin
siihen, että en muista; myöskin sen takia näin,
että minusta ne olivat vähän haettuja
perusteita kaikki. Tämä olisi voitu järjestää ihan
toisella lailla. Se on ihan selvä.
Tässähän on semmoinen isompi asia,
joka tähän liittyy, että nyt, kun sotainvalideja
on näin pieni joukko — sotaveteraaneja on sitten
jo suurempi joukko, vissiin noin 40 000 heitä on
jäljellä — niin Suomessa on sitten vielä suurempi joukko
niitä, jotka ovat 75-vuotiaita ja joille lainsäädännön
mukaan täytyy toimintakykyarvio tehdä joka ikiselle.
Viime kauden eduskunta päätti tämän.
Se ikäraja oli ensin 80 vuotta, ja sitten se laskettiin
75:een. Mutta siinäkään ei ollut tullut
minkäänlaista kehystä rahojen tai muun toiminnan
muodossa, että olisi pakko ollut tehdä sen tuloksen
takia jotain.
Mutta henki oli siis aivan oikea, että koko väestö pitäisi
saada jonkinlaisen toiminnallisen tarkastuksen piiriin, ja totta
kai asiantuntijoiden kautta sitten selkeimmät tapaukset
ainakin laitettaisiin jonkinlaisten jatkotoimenpiteiden kohteeksi.
Tämähän silloin tarkoittaa muun muassa sitä,
että jo näille 75-vuotiaille tehtäisiin — mikä,
arvoisa puhemies — henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma.
Sen osaa tehdä joka ikinen suomalainen terveyskeskuslääkäri.
Ei tarvitse mitään muuta kuin että tässä tapauksessa,
nyt kun kohderyhmänä on sotainvalidit, he kävisivät omassa
kunnassaan — te voitte, kollegat, neuvoa tätä,
aivan — kävisivät omassa kunnassaan omalta
terveyskeskuslääkäriltä pyytämässä tämänlaatuisen,
siis henkilökohtaisen, kuntoutussuunnitelman: mitä minulle
Viljo Niemiselle pitäisi tehdä, kun nyt olen 89-vuotias.
Terveyskeskuslääkäri antaa tämän
lausunnon. Sen jälkeen kyseinen henkilö voi viedä sen
oman veteraanikuntouttajan vastaanotolle — niitä on ympäri
Suomea, isoissa kunnissa oma, pienemmillä kunnilla niitä on
yhteisiä — jonka kautta on tietämys olemassa,
kuinka paljon yleensä veteraanikuntoutukseen on määrätty
rahaa kuntakohtaisesti kunnan toimesta, kuinka paljon on Valtiokonttorissa
kohdentuvaa rahaa, mikä osa siitä kuntoutussuunnitelmasta
on semmoista, joka Valtiokonttorin rahoilla voidaan hoitaa. Sen
lisäksi tässä voivat olla vakuutuslaitokset
mukana omalla tavallaan. Siinä voivat olla kaikki nämä veteraanijärjestöt
mukana kukin omalla tavallaan, niitä on kolme isoa Suomessa.
Ne ovat nimenomaan myyneet omaa omaisuuttaan, realisoineet ja päättäneet,
että oman jäsenistönsä kuntoutuksen
he hoitavat. Ja siellä on henki myöskin vähän
semmoinen, että veljiä ei jätetä,
että annetaan naapurijärjestöllekin.
Se ei kaikki toimi ollenkaan niin hyvin kuin tässä ehkä loogisesti
sanottuna voi kuulostaa, mutta siinä kentässä ei
tarvita enää mitään työkyvyttömyyshaitta-asteprosentteja,
vaan henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma, jonka rahatkin suurin
piirtein ovat kaikki olemassa. Ja budjetin yhteydessä me
täällä kuulimme, että veteraanien,
sotainvalidien väheneminen tällä alueella
aiheuttaa sen, että ne voimassa olevat rahat, jotka viime
vuonna olivat, olisivat kaikki tänä vuonna riittäneet,
mutta kun sieltä puuttuu nyt taas 6 miljoonaa, niin se
toi tämmöisen ylimääräisen
vaikeuden.
Tässä on hallinnollista välinpitämättömyyttä monella
eri tasolla minun mielestäni. Tämä on liian
pieni ryhmä poliittisesti, jotta asia olisi kertaheitolla
järjestetty kuntoon, mutta on inhimillisesti erittäin
ikävää, että tästä täytyy
meidän kansanedustajien kerta toisensa jälkeen
täällä puhua. Se on meidän ainoa
keinomme nostaa tämä kipupiste kunnolla esille.
Mutta kylläpähän tämä kaikki
jonakin päivänä järjestyy, tietysti
viimeistään sitten, kun ei enää kukaan
ano, että minun työttömyyshaitta-asteprosenttini
otetaan käyttöön, kun ei enää sotainvalideja
ole. Mutta se on kyllä tosi ikävä tapa,
jos tämä vasta silloin niin sanotusti toteutuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
ed. Tiusasen lakialoitteen ja tehnyt sen hyvin vakaalla aikomuksella
puhua tämän hankkeen puolesta jälleen
kerran. Minusta ensinnäkin tämä koko
haitta-astemenettelyjärjestelmä, niin kuin ed.
Akaan-Penttilä totesi, on ihan käsittämätön,
siis sillä taval- la, että se on järjenvastainen,
kun ottaa huomioon, mihinkä tätä haitta-astemäärittelymenettelyä kohdennetaan.
Toisekseen, ylipäätään tämmöisten
prosenttirajojen asettaminen, niin kuin lakialoitteen tekstistä käy
ilmi, ei ole enää perusteltua. Tämä aika on
jo nyt mennyt tämmöisistä menettelyistä ohi. Toivottavasti
vaikka valtiovarainministerillä palaisivat päreet
sillä tavalla, että päästäkseen
tästä ikuisesta moittimisesta eroon ajaa tämän
läpi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on ollut useilla
valtiopäivillä ja varmaan kaikilla ed. Tiusasen
tekemänä vielä, mitä tässä itsekin
täällä olen ollut. Tämä haitta-astekysymys
tuntuu, niin kuin tässä on jo todettukin, järjettömältä.
Jos nämä ihmiset ovat näin iäkkäitä, niin
sen määrittäminen, mikä on haitta-aste,
on jotenkin omituisesti keksitty asia. Nimittäin varmasti
se alenema on niin suuri, jotta jokaisella se täyttää vaikka
mitkä haitta-asteet. Mutta niin kuin tässä on
todettu, niin ilmeisesti jotkut halua-vat jääräpäisesti
pitää kiinni siitä, jotta kun tämmöinen
on keksitty, niin pidetään siitä kiinni. Toivotaan
menestystä ed. Pulliaiselle, kun hän on hallituspuolueen
edustaja, ja ed. Akaan-Penttilä, teillä on sitä voimaa.
Me täällä oppositiossa voimme tehdä hyviä aloitteita,
niin kuin ed. Tiusanen on tehnyt, ja olla tukemassa, jos se sattuupi äänestykseen
menemään ja toivon mukaan menee. Näytetään
nyt, että eduskunnalla kuitenkin tässä asiassa
on tämä päätäntävalta.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen on todella oikealla asialla. Minä olen
ollut nyt eduskunnassa yli seitsemän vuotta, ja joka ainoa
vuosi tämä asia on meillä esitteillä ja
sotainvalidit esittävät näiden haitta-asteprosenttien
poistamista. Tänäkin vuonna sosialidemokraatit
ovat tehneet talousarvioaloitteen, ja tämän haitta-asteen
poistamiseksi vaadittaisiin 11,3 miljoonaa euroa. Jos mietitään,
että vuosi sitten tämä summa oli vähän
yli 30 miljoonaa, niin näette, mitenkä väki
vähenee tässä vuosien saatossa. Eli todella
pahalta tuntuu se, että ikään kuin meidän
hallitus odottaisi, että kun tarve poistuu, niin sitten
voidaan olla tyytyväisiä. Tämä ongelma
voitaisiin poistaa yksinkertaisesti sillä, että meidän
valtion budjettiin lisätään puuttuvat
rahat ja hoidetaan nämä sotainvalidit haitta-asteprosenteista
välittämättä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, edustajat Akaan-Penttilä,
Pulliainen, Lahtela ja Väätäinen, puheenvuoroistanne.
Todella sellaisen vamman, olkoon mikä tahansa, joka on saatu
60 vuotta takaperin tai 55 vuotta takaperin, vaikutus nyt on huomattavasti
suurempi kuin aikaisempina vuosina, se on aivan selvää.
On yhtä selvää, että tämä nopeasti
pienenevä joukko sotainvalideja ansaitsee kaiken tuen,
minkä yhteiskunta voi antaa heille, ja näin ollen
tämä perustelu, jonka Sotainvalidien Veljesliitto
on esittänyt, on erittäin vahva ja voimakas niin
kuin arvoisien kollegojenkin puheenvuorot.
Totean, että mistään oleellisesta,
niin kuin aloitteessakin on, rahan lisästä ei
ole kyse ja todellakin haitta-asterajat tulisi poistaa. Niillä ei ole
lääketieteellisesti eikä juridisesti
mitään merkitystä. Toivon, että ensi
vuonna tilanne olisi parempi kuin tänä vuonna.
Meillä on budjettikäsittely kuitenkin vielä edessä,
ja sen yhteydessä olisi hyvä, jos valtiovarainvaliokunnassa
pystyttäisiin asiaan puuttumaan.
Keskustelu päättyi.