Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Kauppalehti on kertonut, että ministeri
Anttila MTK:n johdolla on tehtailemassa erillislakia, joka sallisi
kartellinomaisia liittoutumia maataloustuotannon aseman vahvistamiseksi
metsänhoitoyhdistysjärjestelmän lailla.
Kilpailuoikeudellista poikkeusasetelmaa pitäisi hyödyntää jopa
jättämällä sato korjaamatta.
Puhemies! Me suomalaiset olemme vahvasti sitoutuneet kansallisen
elintarviketuotannon ja lähiruoan arvoon, ja maksamme jopa
60 prosenttia verorahoista tämän tuotannon ylläpitämisestä.
Mitä te ajattelette hallituksessa, ministerit Anttila
ja Pekkarinen, kun te teette paluuta vastakkainasettelun 1950-luvulle
meidän kansallisen maataloutemme osalta?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rajamäen
kysymyksessä on täydellinen väärinkäsitys,
jos tämä perustuu niihin Kauppalehdessä oleviin
tietoihin. Kauppalehti ei ole minulta kysynyt mitään,
ja tämän tyyppistä valmistelua ei todellakaan
ole käynnissä, mitä ed. Rajamäki
kysymyksessään väittää.
Kysymys on Euroopan unionin tuottajaorganisaatioita koskevan
asetuksen mukaisen lainsäädännön
tekemisestä Suomeen. Se mahdollistaisi jatkossa tuottajaorganisaatioiden
yhteistoiminnan, mutta siinä ei ole kysymys kilpailulainsäädännön
alaan kuuluvien tehtävien hoitamisesta vaan muun yhteistoiminnan
tekemisestä ketjussa. Minä olen viime maanantaina
ollut Belgiassa tutustumassa tämän tyyppiseen
toimintaan vihannestukun osalta, ja ihan saman tyyppistä toimintaa
valmistellaan Suomessa, mutta ei missään nimessä olla
puuttumassa kilpailulainsäädäntöön
eikä tekemässä mitään
hintayhteistyötä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyselytunnilla ministerin tietysti periaatteessa
pitää olla aina tyytyväinen, jos hänen
nimensä mainitaan ääneen, ja ed. Rajamäki
tarjosi tällaista mahdollisuutta nyt minulle. Tässä toisaalta
tuli mieleen, että onko tässä ajatus,
että kun rikos tiedetään, niin kyllä sitten
se syyllinenkin löydetään.
Ed. Rajamäki, minulla ei ole mitään
tekemistä sen teidän esille nostamanne asian kanssa,
ei sinne päinkään. Ministeriöni
sisällä tämä asia ei kuulu minulle
enää nykyään, vaan se kuuluu
ministeri Anni Sinnemäelle. Eli neuvon nyt jatkoa silmällä pitäen,
kun te väitätte, että te olette hyvin
asioista perillä oleva kansanedustaja, että kannattaa
nyt jatkossa vähän paremmin lukea nämä kotiläksyt
ennen kuin alkaa nimeä esille ottamaan, vaikka sinänsä tykkään,
sen verran narsistinen olen, kun nimi mainitaan.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Vaalit lähenevät ja keskustan paniikkirahastus
kyllä lisääntyy. Minä voin mainita
ministeri Pekkarisen uudestaan. Te häivetekniikalla yritätte
peittää tuottajien takapakkeja, te möitte
lannoiteteollisuuden GrowHow’n Yaralle, ja sen maksavat
tuottajat erittäin kalliisti. Maidon kansalliset kiintiöt
ollaan romuttamassa, sen tuntevat maidontuottajat tänä päivänä toimintaedellytysten
heikkenemisenä. Lisämaan hankinta on erittäin
kallista ja vaikeata, mutta luopujien bonuksista kyllä huolehditte
ja roikkujista ja näennäisviljelystä mutta ette
aktiivituottajista.
Tältä osin MTK on kyllä vahvistanut
tänään maa- ja metsätalousvaliokunnalle
erillislain välttämättömyyden,
jotta kansallinen maataloustuotanto pääsisi hyödyntämään
kilpailuoikeudellista poikkeusasemaansa. Kauppalehden väitteet kyllä ovat
MTK:n lausunnon myötä tulleet myös esille.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Emme todellakaan ole valmistelemassa sellaisia
järjestelmiä, joilla poikettaisiin kilpailulainsäädännöstä.
EU:ssa on kilpailulainsäädäntö,
ja sen mukaan toimitaan.
Mistä tässä on kysymys? Otan nyt
esimerkiksi sen Belgian vihannestukun, johon kävin maanantaina
tutustumassa, joka on tyypillinen tuottajaorganisaation tapaan toimiva
järjestelmä. Siellä huutokaupalla myydään
aamulla vihannekset, siellä määräytyy
hinta vapaasti markkinoilla. Sitten on olemassa tuottajaosuuskunta,
jossa ovat mukana tuottajat, tukku ja kauppa. Sillä organisaatiolla
he yhdessä edistävät laatua, sertifikaatteja,
brändäävät tuotteita, mutta
eivät tietenkään sovi hinnoista. Siitä ei
ole kysymys lainkaan. Jokainen osapuoli oli tällaiseen
tuottajaorganisaatiotoimintaan erittäin tyytyväinen.
Tavoitteeni on nyt mahdollistaa Suomessa lainsäädännöllä vapaaehtoisuuden
pohjalta tämän tyyppinen tuottajaorganisaatioyhteistoiminta,
ja täällä olisi nyt syytä vähitellen
uskoa, eikä pitäisi yrittää tehdä mustasta
valkoista.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Toivottavasti ed. Rajamäki ei pahastunut
tämmöisestä vähän leikillisestä lähestymistavasta
edelliseen kysymykseen, (Naurua vasemmalta — Ed. Gustafsson:
Leikki oli kaukana!) mutta minun on välttämättä — ed.
Gustafsson — jatkettava kuitenkin samalla tiellä.
Nimittäin tälläkään
kertaa tämä hakuammunta ei käynyt kohdalleen.
Nimittäin en vastaa tästä valtion omistajaohjauksesta,
en ole vastannut silloin, kun tämä päätös
on tehty. Tämä on ministeri Jyri Häkämiehen
vastuulla oleva asia, haluan tämänkin nyt pöytäkirjaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kilpailuasiat kuuluvat ministeri Sinnemäelle,
ja toivon, että hän nyt käyttää puheenvuoron
siitä, minkä takia näitä asioita
valmistellaan maa- ja metsätalousministeriössä.
Olenkin esittänyt sitä, että maa- ja
metsätalousministeriö pitäisi sinne työ-
ja elinkeinoministeriöön viedä, koska
eihän missään muussakaan elinkeinossa
tehdä tämän tyyppisiä järjestelyjä.
Nykyisessä laissa todetaan selkeästi 2 §:n
3 momentissa, että tällaisia merkittävässä määrin
terveen ja toimivan kilpailun maataloustuotteiden markkinoilla estäviä tai määräävän
markkina-aseman väärinkäyttöön johtavia
säännöksiä ei saa tehdä.
Nyt te olette kuitenkin tekemässä näitä näin,
ja tätä todistaa myös se, että kun
hallitus on antanut kilpailulainsäädäntöä koskevan
esityksen, siellä 2 §:ssä tämä on
tehty vielä väljemmäksi ja tämä kohta
nimenomaan on jätetty sieltä pois. Miksi se on
jätetty täältä pois, tekemään
juuri sen aukon, jossa hinnat nousevat ja kuluttajan etuja poljetaan?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Kuten keskustelussa on ehkä tähän
mennessä tullut ilmi, eduskunnassa on käsittelyssä kilpailulain
kokonaisuudistus, jonka minä olen esitellyt eduskunnalle,
mutta se oli tosin myöhään illalla, joten
siihen ei päässyt osallistumaan kovinkaan moni
edustaja, ja siksi se ei ehkä ole jäänyt
mieleen.
Tämän kilpailulain kokonaisuudistuksen on tarkoitus
nimenomaan katsoa, että meillä viranomaiset pystyvät
valvomaan tervettä ja toimivaa kilpailua, joka olisi yritysten
kannalta tasapuolinen ja hyödyttäisi kuluttajaa
markkinoilla. Lain valmistelun yhteydessä käytiin
pitkään keskustelua maataloudesta, joka osittain
toimialana on erikoinen, koska joka tapauksessa EU-säännökset
ovat suoraan sovellettavaa oikeutta, niin kuin itse asiassa muussakin
kilpailulainsäädännössä, mutta
maataloudessa erityisesti osa säännöksistä tulee
suoraan Euroopasta. Siinä yhteydessä ei löytynyt
sellaista rationaalista kuviota, jossa olisi voitu ennakoida sitä,
mitä EU:ssa ehkä tullaan säätämään
toimialaorganisaatioista, ja sen tähden päädyttiin
siihen, että se, mitä toimialaorganisaatioista
mietitään, (Puhemies: Minuutti täyttyy!)
se mietitään maa- ja metsätalousministeriössä.
Siihen paperiin en ota vielä tässä vaiheessa kantaa,
koska se on vasta tänään tullut meille
ministeriöön, mutta voin vakuuttaa, että me
katsomme, että kilpailu kuluttajan kannalta toimii myös
jatkossa näissäkin asioissa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Onkohan tässä hallituksen
sisällä kaikki koordinaatio pelannut, kun ministeri
Sinnemäki kertoi pohjaavansa tiedot julkisuudessa oleviin papereihin
ja kuitenkin, että hänelle tämä kuuluu.
Maa- ja metsätalousministeriö on laittanut nopeasti
tiedotteen ulos, kun asia lähti esiin, ja sanoi, että siinä on
yhteistyötä tehty työ- ja elinkeinoministeriön
kanssa. En tiedä, eikö maa- ja metsätalousministeriö tiedä,
kehen ottaa sitten yhteyttä. Ja kun tämä kaikki
viittaa kilpailulakiin, niin ministeri Anttilan kootut selitykset markkinoista
Belgiassa eivät vastaa niihin kysymyksiin, mihin haluamme
täällä eduskunnan edessä saada
selvyyttä.
Pidän kaikkein huolestuttavimpana sitä, että suomalaisille
ihmisille suomalainen ruoka on ollut kovin tärkeä asia,
se on ollut hyvässä maineessa, mutta tämmöinen
epäselvä kilpailulakien eri tulkinta yhdellä yrityssektorilla
asettaa kovin kyseenalaiseen asemaan suomalaisen ruuan ja sen oikeudenmukaisen,
myös kilpailulainsäädännöllisesti
oikeudenmukaisen, toiminnan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Herra puhemies! Euroopan unionissa on olemassa asetus, jonka
pohjalta rakennetaan tuottaja- ja toimialaorganisaatioita. Muun
muassa Ranskasta niitä löytyy ainakin tuhat. Niitä on Belgiassa,
niitä on Espanjassa. Kysymys on vain siitä, että sama
menettely mahdollistetaan Suomessa, ei mistään
muusta, ei kilpailulainsäädännön
rajoituksista, ja se on vapaaehtoinen. Kysymys on siitä,
haluaako esimerkiksi vilja-ala Suomessa yhdessä teollisuuden
ja kaupan kanssa tehdä niitä samoja asioita, mitä esimerkiksi
siellä Belgian vihannestukussa tehtiin, vapaaehtoisuuden
pohjalta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Keväiset hallitusneuvottelut
lähestyvät, ja on ilmeisesti niin, että siellä tullaan
keskustelemaan ministeriöiden työnjaosta. Ministeri
Anttila on esittänyt tällaista luonnonvaraministeriömallia.
Itse painottaisin sitä, että maa- ja metsätalousministeriöstä pitäisi
irrottaa pois nimenomaan erilaiset elinkeinotuet ja myöskin
elinkeinoasiat kaiken kaikkiaan, eläinten suojelu pois sieltä,
eläinten hyvinvointi. Nämä jälkimmäiset ympäristöministeriölle,
edelliset työ- ja elinkei-noministeriöön.
Samoin ilmastonmuutokseen sopeutuminen kuuluu ympäristöministeriöön
paremmin kuin tähän maa-
ja metsätalouteen, TEMistä myös ilmastoasiat
ympäristöministeriöön, eli me
tarvitsemme ilmasto- ja ympäristöministeriön.
Ministeri Anttila, jääkö tämän
esityksen jälkeen ollenkaan maa- ja metsätalousministeriötä?
Ensimmäinen varapuhemies:
Tämä kysymys kyllä menee jonkin verran
alkuperäisen kysymyksen ulkopuolelle, mutta ministeri vastaa.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Vastaan ihan lyhyesti, että kun on
kysymys Euroopan unionin markkinajärjestelyasetuksesta,
sen valmistelu kuuluu luonnollisesti maatalousministeriölle,
siitä tässä on kysymys. Tätä työtä tehdään
yhteistyössä TEMin kanssa ja yhteistyössä eri
sidosryhmien kanssa.
Jos ajatellaan tulevaisuutta, kun maapallolla tulee ruuasta
enenevästi pulaa, niin minusta on aika lyhytnäköistä keskustella
siitä, tarvitaanko maatalousministeriä. Sellainen
on muuten 20:ssä muussakin EU-jäsenmaassa, jokaisessa,
eikä yksikään ole keskustellut käsittääkseni
siitä, että sitä ei tarvita, kun ruokaa
tarvitaan 70 prosenttia enemmän tulevaisuudessa kuin tänä päivänä meillä on.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset kuluttajat ovat hyvin kiinnostuneita
lähiruuasta, lähellä tuotetusta, ja meille
on syntynyt valtavasti lähiruuan valmistajia. Kysynkin, mahdollistaako
tämä mahdollinen lainmuutos tai uuden lain säätäminen
sen, että lähiruuan tuottajat ja pienet toimijat
saisivat tuotteitaan myydyksi. Meillähän kauppa
on hyvin keskittynyttä, kaupat tarkoin varjelevat hyllytilaa,
ketkä sinne pääsevät tuotteitaan
toimittamaan, ja myöskin meillä elintarviketeollisuus
on hyvin keskittynyt. Kysynkin molemmilta ministereiltä,
sekä Sinnemäeltä että Anttilalta:
Mahdollistaako tämä mahdollinen kyseinen lainmuutos
sen, että lähellä tuotettua ruokaa suomalaisille
kuluttajille voitaisiin tarjota jatkossa enemmän?
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että kysymys esitetään aina
yhdelle ministerille kerrallaan, mutta menköön
tällä kertaa kaksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ensinnäkin on aivan
totta, että lähiruoka on saavuttanut ja saavuttamassa
entistä enemmän suosiota. Kaikkein tärkeimmät
päätökset lähiruuan kohdalla
tehdään silloin, kun päätetään
kunnissa julkisista ruokapalveluista ja sitten äidit ja
isät päättävät siitä,
mitä sinne kotiin ostetaan. Mutta tämän
markkinajärjestelyasetuksen pohjalta tehtävä lainsäädäntö toki
mahdollistaa, että pienet tuottajat voivat yhdessä teollisuuden
ja kaupan kanssa perustaa tällaisen organisaation, jossa
he edistävät sitä lähiruuan
menekkiä, aivan täysin mahdollista, tämä järjestelmä sen
mahdollistaa. Me luomme nyt vaan raameja, joilla ei ole mitään
tekemistä sen kanssa, että jatkossa määriteltäisiin
hintoja, mitä täällä nyt kovasti
pelätään. Olen tosi pahoillani, että näin
väärää informaatiota pääsee
liikenteeseen.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Ehkä aivan lyhyesti vielä tähän,
mitä ed. Kumpula-Natri kysyi, että jos halutaan
säätää erillinen laki näistä maatalouden
toimialaorganisaatioista, niin se silloin kuuluu maa- ja metsätalousministeriölle.
Työ- ja elinkeinoministeriön tehtävä on
katsoa, että se laki ei missään nimessä ylitä sitä,
mitä kilpailulaissa sanotaan, eli ei voida säätää sellaista
lakia toimialaorganisaatioista, joka sallisi esimerkiksi hinnoista
sopimisen tai markkinoiden jakamisen. Tämä on
meidän roolimme, ja uskon, että vaikka paperit
olemme saaneet tänään, niin ehdimme hyvin
sen roolimme hoitaa.
Lähiruuan osalta tässähän
on käyty keskustelua siitä, olisiko voitu erikseen
jollain erillisellä virityksellä kilpailulaissa
edistää lähiruokaa. Tällaista
keinoa ei löydetty. Toisaalta tämä keskustelu
tuotti kaupan sisälle oman prosessinsa, jossa kaupat pyrkivät
avaamaan omia käytäntöjään,
ja toisaalta uusi, jos eduskunta sen hyväksyy, vähän
terävähampaisempi kilpailulaki tietenkin mahdollistaa
myös sen, että viranomaiset voivat (Puhemies:
Minuutti on täysi!) entistä tarkemmin katsoa,
miten meillä kaupan kilpailu kokonaisuudessaan toimii.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Maatalous on yksi elinkeino muiden muassa,
ja tästä syystä olisinkin kysynyt ministeri
Pekkariselta: Onko näihin muihin elinkeinotoimintoihin
Suomessa tulossa nyt tältä pohjalta mahdollisia
muutoksia, jotka aiheuttavat muutoksia kilpailulainsäädäntöön
sitten jatkossa, jotta kaikki elinkeinotoiminnat olisivat tasavertaisessa
asemassa toisiinsa nähden?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt nopeaan kysymykseen nopeasti haarukoitu
vastaus: Minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole
tiedossa minkään toimialan osalta vastaavia tarpeita.
Oikeastaan voi sanoakin, että kuitenkin maatalous monesta
syystä on ihan erilaisessa asemassa kuin esimerkiksi teolliset
toimialat tai monet palvelutoimialat. Voi olla, että tarpeita
tulee, mutta ainakaan tällä hetkellä sellaisia
ei ole.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuottajien asema elintarvikeketjussa on heikko, sen
me kaikki tiedämme. Maaseudun ja kotimaisen ruokatuotannon
tulevaisuus on nuorten käsissä. Maatalouden on
oltava kannattavaa, jotta alalle hakeutuu nuoria ja tiloille löytyy
jatkajia. Kuitenkin tukipolitiikka nykyisin suosii luopujia, ja
esimerkiksi maa- ja metsätalousvaliokunnassa maaseutunuoret
esittivät, että peltojen siirtymistä aktiiviviljelijöille
tulisi edistää, esimerkiksi perikunnalle asetettaisiin
vero, eikä niin kuin hallituksen puolelta oltiin suosimassa
myyjiä ja antamassa myyjille verovapauksia, jotka eivät
olisi menneet hintoihin. Arvoisa ministeri, kysynkin teiltä:
Mikä on teidän kantanne tämän suuntaiseen
aktiiviviljelijöiden toimintaedellytysten parantamiseen,
ja muun muassa, mitä kuuluu byrokratiatalkoisiin jne?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Siitä ollaan ihan samaa mieltä,
että nuorten viljelijöiden kynnystä aloittaa
tilanpito pitää madaltaa, ja sitä tehdään muun
muassa sillä aloittamisavustuksella ja aloittamislainalla,
joka meillä järjestelmänä on. Sekin
on myös totta, että siinä tukijärjestelmässä,
joka meille Euroopan unionista tulee, pitkälti sitten ei
oteta sitä huomioon, että nuoria erikseen tuettaisiin
ja kohdennettaisiin. Me yritimme, kun näitä 22
miljoonan euron kriisituen ehtoja teimme, siinä esittää,
että se olisi korotettuna maksettu nuorille, mutta komissio
ei siihen suostunut. Tämä on vaan yksi esimerkki
siitä, että kun me olemme niin keskeisesti riippuvaisia
siitä, että nämä asiat unionissa
komissio hyväksyy, niin silloin se viimeinen päätösvalta
tulee sieltä.
Kysymystä sitten siitä, mitä tehtäisiin
perikuntien kohdalla, varmasti kannattaa harkita ja miettiä,
jos sitä kautta kyetään asiaan vaikuttamaan. Mutta
kysyjän kanssa olen siitä samaa mieltä, että nuoret
ovat ne meidän tulevaisuuden toivomme ja sen eteen pitää tehdä töitä siltä osin, kuin
meillä on olemassa välineitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei ole suinkaan ensimmäinen kerta,
kun tuottajaorganisaatioista täällä eduskunnassa
keskustellaan ja niitä maa- ja metsätalousvaliokunnassa käsitellään.
Nimittäin hedelmä- ja vihannesalalla ne ovat olleet
arkipäivää, niin kuin ministerin useasta
vastauksesta on käynyt ilmi. Suomessa näitä hevi-, niin
kuin niitä kutsutaan, hedelmä- ja vihannestuottajaorganisaatioita
on tiettävästi kolme kappaletta ja on jo pitempään
ollut. Kysymykseni arvoisalle ministerille kuuluu: Onko näistä ollut
jotakin harmia? Onko ollut jotakin yllätyksiä,
jotka eivät ole olleet eduskunnan tiedossa silloinkaan,
kun me olemme hyväksyneet ne yhdessä demareitten
kanssa?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ei ole tietääkseni ollut
mitään haittaa, ja siinähän
se perusidea on se, että tällainen tuottajaorganisaatio
mahdollistaa sen elintarvikeketjun yhteistoiminnan sellaisissa asioissa,
joista kuluttaja hyötyy, kuten sanoin: laadun parantaminen,
sertifikaateista sopiminen. Menekinedistäminen saattaa
olla yksi niistä. Eli tietooni ei ole tullut ainakaan sellaista,
mikä olisi ollut huonoa tässä, mutta
nyt näyttää siltä, että tämä keskustelu
osoittaa sen, että meillä aika vähän
osataan sitten näitä EU-asioita, koska tässä ei ole
mistään muusta kysymys kuin sen EU-markkinajärjestelyasetuksen
toiminnan mahdollistamisesta Suomessa lainsäädäntöpohjalla
vapaaehtoisesti heille, jotka haluavat sen tehdä, ja vielä kerran:
emme ole loukkaamassa kilpailulakia.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! En minä epäillytkään,
että ministeri Sinnemäki tässä keskeinen
vetäjä on, vaan keskusta tässä on
rakentamassa erillislakia maataloustuotannon poikkeusasemasta kilpailuoikeudessa,
kuten MTK on myöskin tuonut esille.
Mutta se on erittäin vakava asia, että tämä on lyhytnäköistä meidän
kansallisen maataloustuotannon ja muun muassa lähiruuan
kehittämisen kannalta. Meidän pitää vahvistaa
kotimaisen ruuantuotannon asemaa ja tuottajia tukea, mutta ei pidä tehdä tällaista
kartellimaista metsänhoitoyhdistysjärjestelmän
kaltaista kilpailuoikeudellista poikkeusta.
Ministeri Pekkariselle voin kyllä kertoa, että eduskunnan
pöytäkirjoista löytyy selvitys siitä, että Yara-myynti
oli virhe. Te olette ministeri Häkämiehen kanssa
sen tehneet. Ministeri Anttila on eduskuntavastauksessaan kertonut,
että häneltä ei edes kysytty näin
olennaista kansalliseen maataloustuotantoon ja tuottajien kustannuksiin vaikuttavaa
asiaa. Te myitte kansallisvarallisuutta, ja tuottajat maksavat tosi
kalliisti. Nyt te häivepolitiikalla yritätte peittää näitä virheitä ja miettiä,
miten maitokiintiöiden häviäminen yritetään
korvata. Virhe on vakava.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Olen todella pahoillani, jos ed. Rajamäki
ei ole saanut selvää siitä, mitä olen
yrittänyt teille ja hänelle kertoa. Onko nyt sitten
kuullun ymmärtämisessä joku ongelma?
Vaikka kuinka moneen kertaan sanon, mikä on tämän
järjestelmän tarkoitus, niin aina vaan väännetään
asia toiseen suuntaan. Ei tämän tyyppinenkään
lähestymistapa politiikan uskottavuutta kerta kaikkiaan
lisää. Kyllä meidän pitää pystyä puhumaan
ja ymmärtämään, mitä me myöskin
kuuntelemme.