Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Metsähallituksessa ovat parhaillaan
käynnissä yt-neuvottelut, niin kuin tekin hyvin
tiedätte. Valtion tuottavuusohjelman nimellä kulkevan
leikkauslistan lisäksi luontopalveluista aiotaan vähentää 5
miljoonaa euroa sekä maa- ja metsätalousministeriön
että ympäristöministeriön momenteilta.
Se vaikeuttaa virkistyskäyttöä, vaarantaa
palvelut ja ajaa henkilöstöä ahtaalle.
Tällä tavallako te, roikottamalla henkilöstöä löysässä hirressä,
parannatte työssäjaksamista, jatkatte työuria
ja nostatte eläkeikää? Eikä työilmapiiriä ainakaan
paranna se, että valtiovarainministeri Katainen kertoi
Lapin vierailullaan myös irtisanomisten olevan mahdollisia
valtion organisaatioissa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelmasta: Niin kuin edustaja
hyvin tietää, jokainen hallinnonala kohdentaa
tarkoituksenmukaisimmalla tavalla tuottavuusohjelmaa. Mutta siitä ylipäänsä voisi
todeta,
että edellisen hallituksen aloittama ja tämän
hallituksen jatkama tuottavuusohjelma toimii varsin hyvin. Tavoitteena
on siis se, että kun ikäluokat pienenevät
eli työikäisiä ihmisiä tulevina
vuosina on Suomessa vähempi kuin tänä päivänä,
niin valtionhallinnosta säästyisi virkoja niin,
että työvoimaa riittäisi nykyistä enemmän yksityiselle
sektorille, joka tuo sitten verotuloja meidän kaikkien
yhteiseksi käytettäväksi. Tämä on
se perusperiaate, jonka takia viime hallitus aloitti ja tämä hallitus
jatkaa tuottavuusohjelmaa.
Eläköitymisikä on tuottavuusohjelman
aikana noussut. Työtyytyväisyys on pysynyt ennallaan tai
parantunut. Mutta en kiistä sitä, etteikö yksittäisiä kipupisteitä saattaisi
olla. Tässä on kyse isosta uudistuksesta, (Puhemies:
Minuutti täyttyy!) ja isoissa uudistuksissa on aina myös
mahdollisuus siihen, että ongelmia esiintyy.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vaihdetaan ministeriä. Ministeri
Anttila, te sanoitte viime viikolla talousarviokäsittelyn
yhteydessä, että Metsähallituksen metsätalouspuoli
yhtiöitetään omaksi osakeyhtiöksi,
jotta Metsähallituksen tulevaisuus voidaan taata. Samalla
te sanoitte, ettei kenenkään tarvitse olla huolissaan. Kuinka
te voitte sanoa näin, kun parhaillaankin Metsähallituksessa
ovat yt-neuvottelut menossa ja juuri oman ministeriönne
leikkausten vuoksi?
Toinen kysymys: Mikä erityinen tekijä uhkaa Metsähallitusta,
kun sanoitte, että yhtiöittäminen tehdään
sen tulevaisuuden turvaamiseksi? Oletteko te lähteneet
yksityistämisen tielle, ja aiotteko tehdä yhteisestä omaisuudesta
kauppatavaraa? Samalla vaarantuvat kyllä yhteiseen omistukseen
liittyvät ei-aineelliset arvot, virkistyskäyttö ja
paikallisten ihmisten oikeudet, esimerkiksi vapaa metsästysoikeus
valtion mailla.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallituksen talouspoliittinen ministeriövaliokunta
on linjannut selkeästi, että valtiolla säilytetään
ilman muuta Metsähallituksen tyyppinen maaomaisuus. Siitä ei ole
kysymys eikä missään nimessä sen
maaomaisuuden omistuksen muuttamisesta. Kysymys on vain siitä,
että kun liikelaitoslaki annettiin eduskuntaan, sen lain
jälkeen ei ole enää mahdollista Metsähallituksen
nykyisen tyyppisenä liikelaitoksena jatkaa kovin montaa
vuotta. Ainakin tämmöinen käsitys itselläni
asiasta on, ja sitä taustaa vasten olemme lähteneet
valmistelemaan sitä mahdollisuutta, että Metsähallituksen
nykyinen toiminto mahdollisimman pitkälti säilytettäisiin,
jotta ne synergiaedut saataisiin, jotka sitä kautta ovat
olemassa. Siihen liittyen pitää miettiä erikseen
sitten tämä metsätaloudellinen liiketoiminta,
johon nyt liittyy puun myynti, mutta valtion metsäomaisuutta
ei olla missään nimessä sijoittamassa.
Se säilyy valtiolla. Siitä voidaan olla varmoja,
ja siihen liittyy talouspoliittisen ministerivaliokunnan selkeä linjaus.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri vastasikin tuohon kysymykseen niin
kuin voisi olettaa, ettei olla hajottamassa, elikkä tämä synergiaetu
otetaan tästä Metsähallituksesta kokonaan
käyttöön, ja se on erittäin
järkevää, mutta kun kumminkin tämmöisiä kuiskeita
kuuluu, että oltaisiin pilkkomassa pieniin yhtiöihin
tämä, niin silloinhan tässä käy
sillä tavalla, että tämä synergiaetu
häviää sieltä.
Jos ajatellaan vielä nyt kansallispuistojen ja luonnonpuistojen
tilaa: Koko ajan ollaan virkistystoiminnan puolella vahvistamassa,
ja sieltä häviävät tavallaan
se osaaminen ja ne palvelut, mitä ihmiset tarvitsevat.
Tämä koko systeemihän romutetaan tällä tavalla,
ja tästä tulee taas miinusmerkkistä tulosta
valtiolle.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tuohon Metsähallituksessa
käynnissä olevaan yt-neuvotteluprosessiin, niin
todella budjettiesityksen perusteella siellä on tähän
prosessiin lähdetty. Meillä on talon johdon kanssa
yhteinen näkemys siitä, että yt-prosessin
tavoitteena nimenomaan on se, ettei henkilöstöä tarvitsisi
irtisanoa vaan että sillä pyritään
löytämään niitä muita
joustokohteita ja myös rakenteellista uudistamista, jolla
mahdollisesti tultaisiin toimeen sitten pienemmällä määrärahatasolla.
Pitää muistaa, että luontopalvelujen
historiassakaan ei tarvitse mennä kauhean montaa vuotta
taaksepäin, kun taso on ollut pienempi, ja sinänsä talon
sisältä tulevat viestit ovat kohtuullisen rauhallisia.
Mitä tulee Metsähallituksen uudistamiseen kokonaisuudessaan,
niin kuten ministerikollega tuossa kuvasi, tämmöinen
strateginen omistus, viranomaistehtävät säilyvät
siinä erittäin suorassa valtiovallan ohjauksessa
olevassa ydinnyrkissä. Ja kyllä tämä luontopalvelujen
ja virkistyspalvelujen toiminta säilyy myöskin
valtiollisena toimintana ja sillä tavalla samankaltaisen
tulosohjauksen piirissä kuin nykyäänkin.
Ainakin tämä on se ajatus.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! On hienoa kuulla, että tämän
Metsähallituksen luontopalveluita koskevan yt-menettelyn
tavoitteena lopulta on kuitenkin säilyttää henkilöstön asema
ja miettiä muita keinoja näiden säästöjen aikaansaamiseen.
Kuitenkin on samalla syytä nostaa esille huoli siitä,
että myös toimintamäärärahojen
taso jo tänä päivänä on
aika haasteellinen sen palvelutason ylläpitämiseen.
Ja kun tulevaisuudessa mahdollisesti uusia kansallispuistoja tulee,
niin kuin nyt eduskunnan käsittelyssä on Selkämeren
kansallispuisto ja tässä salissa kovasti ajetaan
Sipoonkorven kansallispuistoa, niin tätä vähenevää määrärahatasoa
on tulossa jakamaan uusia toimijoita. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä,
että ennen kuin määrärahalisäyksiä valtion
budjetin kautta tulee, uusia kansallispuistoja ei pidä perustaa.
Mikä on ministerin kanta siihen, että näiden uusien
kansallispuistojen mukaantulo nykyistä pottia jakamaan
on varmasti uhkana?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! On selvä asia, että kansallispuistojen
perustamisella on myöskin budjettilinkitys. Tässähän
on tarkoitus tälle vuodelle lisätalousarviossa
antaa sitten se starttiraha Selkämeren kansallispuistoa
varten, jota koskeva lakiesitys on täällä eduskunnan
käsittelyssä jo olemassa. Pitää toki
muistaa, että kun määrärahat
ovat tiukalla, niin ehkä vielä näitä virkistyspalveluitakin,
jotka ehkä näkyvät meille tavallisille
kansalaisille aika paljon, suurempia haasteita saattaa olla luonnonsuojelualueiden
hoidossa ja kunnostuksessa ja myöskin luontotyyppien arvioinnissa,
joten ei sitä käy kiistäminen, etteikö Metsähallituksen
luontopalveluiden tilanne ole haasteellinen, mutta yt-neuvotteluprosessi
on käynnistetty juuri sitä varten, että löydettäisiin
parhaat mahdolliset ratkaisut.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ympäristöministeri!
Ensin terveisiä tuolta Perämeren rannalta. Sieltä todettiin, että teillä nuo
arviot taitavat puoltaa. Ydinvoimalalle te annoitte luvan losottaa
30 000 litraa sekunnissa jätevettä Perämereen,
mutta mummon pissaa kyttäätte kyllä oikein
tarkasti, ettei sitä vaan lirahda pisaraakaan sinne. Mutta
tämä jätevesiasetus käsitellään
varmaan myöhemmällä kyselytunnilla.
Tähän Metsähallitusasiaan. Tässähän
on kysymys siitä, että kun te vähennätte
rahaa nyt Metsähallitukselta, myös teidän
pääluokastanne siellä budjetissa, niin
se heikentää näitten retkeilyalueitten
ja kansallispuistojen palvelujen kehittämistä.
Tarvittaisiin rahaa niihin pitkospuihin, reitteihin, teihin. Kansallispuistoja
tulee lisää, nyt rahat vähenevät.
No sehän johtaa siihen, että siellä ne
palvelut heikkenevät. Ja kaiken lisäksihän
me tarvitsemme lisää näitä kansallispuistoja teidänkin
mielestänne. Miten näillä rahoilla toimitaan?
Miten se meni? Te olette topakka nainen, mutta voittiko hän
teidät siellä väännössä vai
miten se näin heikosti kävi?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut budjettiesityksen yhtenäisenä,
ja olemme kaikki sen esityksen takana.
On selvä asia, että näillä kansallispuistoilla erityisesti,
myös muilla luonnonsuojelualueilla, mutta varsinkin kansallispuistoilla,
on mittava aluetaloudellinen merkitys. Ja tätä yhteistoimintamallia
on pyritty kehittämään siihen suuntaan, että myös
alueelliset toimijat, esimerkiksi elinkeinoelämän,
niin kuin edustaja Tennilä hyvin tietää,
toimijat Lapissa, ovat yhteistyössä Metsähallituksen
kanssa sitten erilaisten palvelujen luomisessa. (Ed. Tennilä:
Rahat vähenee!) Mutta eittämättä on
varmasti tosiasia ja edessä myöskin sen peruskysymyksen
pohtiminen, mitkä kaikki palvelut, missä kaikissa
paikoissa, kuuluvat verovaroin kustannettaviksi. Vai pitäisikö esimerkiksi
jotakin kautta Metsähallituksen luontopalveluiden tulorahoitusta
lisätä tai muulla tavoin priorisoida nykyistä selkeämmin
sitä, mitä kaikkea verorahoilla hoidetaan? (Ed.
Tennilä: Rahat vähenee, se on fakta nyt!)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Katainen perusteli näitä yt-neuvotteluja
tuottavuusohjelmalla, ja sanoitte, että tuottavuusohjelma
on toiminut verrattain hyvin. Tämä väite
on kyllä täysin ristiriidassa niitten lausuntojen
kanssa, mitä me olemme saaneet eri valiokunnissa, kun valmistellaan
ensi vuoden budjettia. Tulli väittää,
että se ei pysty hoitamaan niitä tehtäviä,
mitä sille on uskottu. Verohallitus ilmoittaa, että suuremmalla
henkilöstömäärällä se pystyisi
paremmin estämään talousrikollisuutta ja
puuttumaan epäkohtiin. Poliisi ilmoittaa, että tuottavuusohjelman
takia ei voi palkata riittävästi poliiseja. (Ed.
Rajamäen välihuuto) — No, älkää nyt
taas huutako niin hirveästi. (Naurua) — Minä kysyn
teiltä, ministeri Katainen, eivätkö nämä puheet
ja lausunnot merkitse yhtään mitään.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tuottavuusohjelma on edennyt
ja etenee pääsääntöisesti
erittäin hyvin. Totta kai joitakin kipupisteitä on,
niitä on jopa pystytty ratkomaan. Osa kritiikistä on täysin
perusteltua, mutta osa on sellaista, että kun asianomaisten
ihmisten kanssa keskustellaan, virkamiehet käyvät
toistensa kanssa hyvin syvällisiä keskusteluja,
huomataan, että ongelma ei olekaan ihan semmoinen kuin
mitä on aikaisemmin sanottu. Ja tämä on
hyvin luonnollista, kun on iso murros menossa.
Tuottavuusohjelman ajatus on se, että tuotetaan palvelut
toisella tavalla. Tuottavuusohjelman tavoite ei ole se, että entistä vähäisemmällä
määrällä työntekijöitä teetetään
enemmän töitä nykyisellä tavalla.
Siinä ei ole mitään järkeä,
se ei ole tuottavuutta. Mutta tuottavuutta voidaan lisätä myös
valtionhallinnossa, niin kuin on lisätty yksityisellä sektorilla.
Monia hyviä esimerkkejä on kunnissakin. Täällä julkisella
puolella pystytään tekemään
myös paljon, niin kuin monet valtiohallinnon yksiköt
ovat osoittaneet. Tässä vain pitää mennä eteenpäin,
(Puhemies: Minuutti!) jotta meillä työntekijät
riittävät sekä hyvinvointiyhteiskunnan
että yksityisen sektorin tarpeisiin tulevina vuosina.