Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kauhajoen traagisista koulusurmista on tänään kulunut
kaksi vuotta, ja välittömästi Kauhajoen tapahtumien
jälkeen alkoi keskustelu siitä, miten vältettäisiin
koulusurmat. Nyt kuitenkin näyttää, että käsiaseiden
saatavuuden rajoittaminen on mennyt yli kaiken tämän
keskustelun, missä vaaditaan niitä muita toimenpiteitä.
Arvoisa pääministeri! Nyt ministeriaitiossa
ei näytä ministeri Holmlundia olevan, eli en kysy aselaista,
vaan nimenomaan sitä, miten Kauhajoen tapahtumaa selvittäneen
tutkintalautakunnan suositukset mahdollisesti ollaan huomioimassa hallituksen
taholta. Näen nimittäin erittäin tärkeänä,
että tämmöiseen varhaiseen mielenterveysongelmien
tunnistamiseen päästään, jotta
pystytään ehkäisemään
tämänlaiset tapahtumat.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa,
että onnettomuustutkintalautakunta oikeusministeriön
alla suositti huomattavan paljon muitakin erittäin tärkeitä asioita,
jotka ovat julkisessa keskustelussa jääneet selvästi
vähemmälle kuin tämä mainittu, sinänsä erittäin
tärkeä asekysymys.
Se onnettomuustutkintaprosessi, ja nyt uusi lakikin vielä näissä tilanteissa,
on siitä hyvä, että siihen sisältyy
aina tämä loppuseuranta. Ja meillä on
nyt loppusuoralla, ministeriöstä vielä muutamalta
odotetaan tarkistavia lausuntoja, jonka jälkeen minä vien
valtioneuvostoon kaikista niistä toimenpidesuosituksista
raportin, miltä osin ne on jo kokonaan toteutettu, miltä osin
on vielä puutteita. Ja nimenomaan on tärkeätä,
ja uskon, että täällä asianomaiset
ministerit opetus- ja sosiaali- ja terveysministeriön puolelta
pystyvät kertomaan, kuinka hyvin näitä tärkeitä,
muun muassa oppilashuoltoon ja mielenterveyteen liittyviä asioita
on jo laitettu liikkeelle.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan todella painottaa, jos me ajattelemme
tätä päivää, että mielenterveysongelmien,
psyykkisten sairauksien hoidossa on paljon puutteita ja nimenomaan
hoitojonoja on esimerkiksi ihan lasten ja nuorten psykiatristen
sairauksien hoidossa.
Miten näette tämän varhaisen tunnistamisen, ei
pelkästään resursseina vaan osaamisena,
että voidaan välttää juuri tämän
tyyppiset tilanteet, jotka ovat aika äkillisiä tietenkin?
Jos ajatellaan esimerkiksi itsemurhaa tai tämmöiseen
surmaan liittyviä tilanteita, niin niistä on tunnistusmerkkejä nähtävissä,
tekijät ovat olleet hoidoissakin aikaisemmin, ja niihin
ei ole kuitenkaan puututtu. Miten voidaan niitä interventioita
nyt vahvistaa, jotta voidaan välttää tämänlaiset
tragediat?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Todellakin kaksi vuotta on kulunut siitä traagisesta
päivästä. Nyt onneksi me olemme saaneet
sinne erilaista tukea niin läheisille kuin näille,
jotka kokivat sen kauheuden, mutta paljon on vielä tekemistä ja
jälkihoito jatkuu ja haavojen kestää umpeutua
ja osa niistä ei umpeudu koskaan.
Se, miten me voimme välttää tällaisten
traagisten tilanteiden uudelleentulemisen, on nimenomaan se, mihin
viittasittekin, varhainen puuttuminen. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollolla
on suuri merkitys, samoin oppilashuollolla. Oppilashuoltoasiat ovat
meillä yhteisenä sosiaali- ja terveysministeriön
ja opetusministeriön kanssa, sitten me olemme koulu- ja
opiskeluterveydenhuoltoon saaneet nimenomaan asetuksen kautta lisää vahvuutta,
että siellä varmasti tehdään
sitä, mitä pitääkin tehdä.
Osaamiseen pitää kiinnittää huomiota
niin lääkäreitten kuin hoitajien kuin
sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa, ja sitten
tietysti meillä on tämä Kaste-ohjelma,
joka vie sitä auttamista sinne, ja on kehitetty nimenomaan
niitä (Puhemies: Minuutti!) lähipalveluja.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Paljon on tehty ja on edelleen tehtävä sen
eteen, että me itse kukin huomaisimme, jos yhteisössä on
lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat apua, tukea, että havaitsemme
hälyttävät merkit ja osaamme niihin ajoissa
puuttua.
Viimeisen kolmen vuoden aikana oppilashuoltoa on kehitetty opetusministeriön
rahoituksella noin 200 kunnassa, kehitetty uusia yhteistyömalleja
siihen, miten voitaisiin moniammatillisesti varhaisesti puuttua
erilaisiin ongelmiin, joita lasten ja nuorten parissa havaitaan.
Samoin olemme tarmokkaasti puuttuneet koulukiusaa-misen vähentämiseen
niin sanotulla Kiva Koulu -ohjelmalla, joka on osoittautunut erittäin
menestyksekkääksi. Tänä syksynä kolme
neljästä peruskoulusta jo käyttää tuota
toimenpideohjelmaa, jossa mahdollisimman nopeasti pyritään puuttumaan
kiusaamistapauksiin, etteivät nämä pääsisi
pahenemaan.
Myös lainsäädännön
muutoksia on käsitelty eduskunnassa. Perusopetuslakia uudistettiin
sen osalta, että kouluilla on mahdollisuus saada nyt (Puhemies:
Minuutti!) terveyden- ja sosiaalihuollon viranomaisilta tarpeellisia
tietoja, samoin nuorisolaki uudistettiin moniammatillisen viranomaisyhteistyön
edistämiseksi, ja nyt valitettavasti aika loppui, mutta
paljon muutakin on kyllä tehty ja vielä on lakiesityksiä tänäkin
syksynä tulossa eduskuntaan.