Opetusministeriön hallinnonala 29
jatkui
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa muutaman asian tästä budjetista.
Ensimmäinen asia, joka on todella tärkeä ja iloinen
asia, on se, että jaostossa pystyimme saamaan lastentarhanopettajakoulutukseen
lisää rahaa 1,5 miljoonaa euroa. Varsinkin pääkaupunkiseudulla
ja koko Suomessa kyllä on valtava pula yliopistollisista
lastentarhanopettajista ja erityislastentarhanopettajista. Varsinkin,
kun ajatellaan sitä, että lainsäädäntöä varhaiskasvatuslaista
ollaan uudistamassa, meidän pitää huolehtia siitä,
että yliopistollisia lastentarhanopettajia on riittävästi,
sillä uudessa laissa tullaan varmasti korostamaan tätä pedagogista
puolta. Ongelma tässä on ollut se, että yliopistot
eivät ole olleet halukkaita ilman tällaisia erityistoimenpiteitä lisäämään
lastentarhanopettajakoulutusta, ja se on varsin huolestuttava asia.
Toinen tärkeä asia on se, että saimme
homekouluihin lisää rahaa. Homekoulut ovat maassamme
sellainen ongelma, jota ei pelkästään eduskunnan
toimilla tai valtion toimilla auteta. Olemme saaneet kuulla asiantuntijoilta,
miten oppilaitosten korjausvelka maassamme on noin 3,7 miljardia
euroa, ja se on niin valtava rahasumma, että ongelmaa ei
pystytä pelkästään rahalla ratkaisemaan.
Tutkimusten mukaan ongelma on koko prosessissa suunnittelusta korjauksiin
ja käyttöön. Myöskin asenteissa
on ongelmia siinä suhteessa, että välttämättä ei
halutakaan edes havaita näitä kosteusvaurioita.
Vielä yksi ongelma on tämä koulutus,
että insinöörikoulutuksessa ei anneta
opetusta kosteusvaurio- ja sisäongelma-asioista, vaan tämä koulutus
on näiden insinöörien omassa halussa
ja harkinnassa. Ainoastaan Itä-Suomen yliopistossa on rakennusterveysasiantuntijakoulutus.
Eli koulutukseenkin pitää satsata, jotta tästä selvitään.
Haluttaisiin myöskin saada käyttöön
sitä uutta avustusmallia, joka pakottaisi avustuksen saajan
laadukkaaseen toimintaan sekä rakennusten ongelmien tutkimisessa,
korjausten suunnittelussa että korjausten toteutuksessa.
Nykyisin avustusjärjestelmä ei tunne laadullisia
kriteereitä eikä avustettavien kohteiden laadun
toteutumista varmisteta millään tavalla, ja se
on meillä suuri ongelma.
Kolmas asia, josta olen erittäin huolissani, on lukioiden
asema. Lukioitten kuuluu olla yleissivistäviä ja
vahvistaa sitä, ja vahvistuuko yleissivistävyys
lukioiden osalta tulevaisuudessa, on suuri huolenaihe. Ongelma on
myöskin tämä, että opetus- ja
kulttuuriministeriössä ollaan tekemässä organisaatiomuutosta.
Toteutuuko tässä organisaatiomuutoksessa lukioiden
yleissivistävyyden vahvistaminen? En tiedä. Toivotaan,
että näin tapahtuu.
Järjestöt saivat paljon lisää avustusta,
koska ne tekevät hyvää työtä pienellä rahalla.
Järjestötyö on meille erittäin
arvokasta tässä yhteiskunnassa, ja järjestöt
ovat nyt kärsineet rahojen puutteesta.
Täällä on vielä paljon hyviä asioita
lisää, mutta paljon myöskin kehittämistä ja
haasteita budjetin suhteen meillä on tulevaisuudessakin,
koska valtiontalouden kuntoon saattaminen vaatii kaikilta meiltä paljon
panostuksia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Koulutusjärjestelmän sivistyksellinen
asema kansakunnan kivijalkana on kiistaton. Pohtikaamme siis muutamia
seikkoja talousarviosta.
Ensinnäkin kuntarahoituksen valtionosuuksien uudistus
tulee todennäköisimmin vaikuttamaan perusopetukseen.
Minusta oli syksyllä sangen kummallista kuulla pääministerin
suusta, että kuntauudistuksen jälkeen kuntapäättäjän
ei ehkä tarvitse miettiä kyläkoulun lakkauttamista, että saadaan
jonkun kuntalaisen kalliit tehohoidot maksettua. Ei tällaisesta
vastakkainasettelusta saa olla peruspalveluissa kysymys. Varsinkin homekouluongelmaa
on tarkkaan seurattava. Kunnissa on paljon epäilyttävää rakennusmassaa.
Toivon siis, että hallitus seuraa tätä tarkkaan.
Lukioverkon karsiminen ei saa heikentää yhdenkään
suomalaisen lukioikäisen mahdollisuutta päästä opetukseen.
Ammattikoulun keskeyttävien määrä on
suuri. Läpäisyä tulee parantaa. Ammattikoulupaikkojen
lisääminen ei auta, jos ongelmiin ei tartuta,
se lisää vain keskeyttäneiden määrää,
ei läpäisyä. Ammattikorkeakouluihin kohdistuvia
leikkauksia on perusteltu sillä, että siellä on
joukko opintonsa keskeyttäviä, mutta voi aivan
tilastojen perusteella varmasti sanoa, että heitä on
vähemmän kuin toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi
toisen asteen koulutuksen keskeyttävistä on paljon
suurempi riski tulla syrjäytyvien ryhmä, mikäli
he eivät saa tätä ensimmäistäkään
tutkintoa suoritettua.
Ammattikorkeakoulumyllerryksessä tulee ottaa selkeä linja.
Tämän päivän uutiset ovat myllertäneet
tätä kenttää edelleenkin. Jo
ammattikorkeakoululainsäädäntö velvoittaa
ja sallii ammattikorkeakoulut tiiviiseen yhteistyöhön
elinkeinoelämän kanssa, ja ne ovat tuiki tarpeellisia
maakuntien vetureita, siis aivan kansantalouden kannalta. Esimerkkinä vaikkapa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan toimipiste, joka
on merkittävä edelläkävijä ja
veturi bioenergian edistäjänä. Heidän
Centria tutkimus ja kehitys -yksikkönsä on tehnyt äärimmäisen
hyvää työtä. Juuri maakunnallinen
asiantuntijuus on ammattikorkeakouluverkoston vahvuus. Se ei ole
teennäistä, kuten täällä kokoomuksen
edustaja Männistö on sanonut.
Tuntuu vähän, että kokoomuksen ja
SDP:n katse rajoittuu Vantaanjokeen tai pahimmassa tapauksessa Kehä kolmoselle.
Lisämäärärahoja kaivataan varmasti
työvoimapoliittiseen koulutukseen tässä taantuma-ajassa.
Toivon, että tässä pyritään
tutkintotavoitteiseen koulutukseen, koska se takaa ammattitaitoista
työvoimaa nopeasti muuttuville työmarkkinoille
mutta myös turvaa opiskelijalle jatko-opintomahdollisuuden
yliopistoa myöten. Meillä on vankkaa osaamista
aikuiskoulutuksessa, mikä palvelee yhteiskuntaa sivistyksellisessä mielessä myös.
On hyvä, että hallitusohjelmassa on huomioitu
näyttötutkintojärjestelmämme
vahvana toimijana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa.
Ministeri Arhinmäki totesi osuvasti urheilu-seurojen
toiminnasta, että ne ovat juuri se suorittava porras, jolla
saadaan suomalaisia liikkumaan. Suora tuki pienille urheiluseuroille
on parasta polttoainetta tähän moottoriin. Pyörää ei tarvitse
keksiä uudelleen, vaan laitetaan pyörä pyörimään.
Itselläni on ollut ilo olla mukana projektissa, jossa rahallisella
tuella urheiluseurat saivat työllistää nuoria
kesätöihin. Ne ovat äärimmäisen
arvokkaita urheilun mutta myös kansanterveyden kannalta.
Terveyttä tuotetaan aivan muualla kuin siellä sosiaali-
ja terveyspalveluissa, missä ehkä jopa vain sammutetaan
niitä tulipaloja. Totta kai siellä myös
tuotetaan kansanterveyttä, mutta suurin osa terveydestä tulee koulutuksessa,
liikkumisessa ja muissa tällaisissa asioissa. Toivon jatkossa
myös, ettei verokarhu kouraise tassullaan pienten urheiluseurojen pieniä tuloja.
Uskon, että ne hoitavat taloutensa läpinäkyvästi
ja rehellisesti.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvät kuulijat! Hallituksen tavoitteena,
suurena tavoitteena, on köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen
vähentäminen, julkisen talouden vakauttaminen
sekä kestävän talouskasvun, työllisyyden
ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Näihin kaikkiin kolmeen
tavoitteeseen pääsemiseksi voivat myös
koulutus, sivistys, kulttuuri ja liikunta tarjota omat keinonsa,
ja näin tuleekin.
Kun puhutaan koulutuksesta ja kulttuurista ja vaikkapa liikunnastakin,
on niillä jo itsessään arvo. Se täytyy
muistaa. Ne eivät voi joustaa kovin nopeasti muuttuvassa
maailmassa tai markkinatilanteessa, eikä niiden tarvitsekaan,
sivistyksellä ja kulttuurilla kun on pitkät juuret,
joita yksi tai kaksikaan talouskriisiä ei saisi heiluttaa.
Mikäli koulutusta tarkastellaan vain talous- tai työllisyyspolitiikan
näkökulmasta, mennään hakoteille
kauas sivistyksestä, ja jos jokin asia vie ihmiskuntaa
tai vaikkapa Suomen kansakuntaa eteenpäin yli vaikeuksien,
se on juuri sivistys ja laaja ymmärrys asioiden yhteyksistä.
Meitä vie eteenpäin tieto omasta ja toisten historiasta,
kulttuurista ja elämästä. Sivistys luo
pohjan kaikelle kehitykselle.
Koulua ei voi sulkea noin vain ilman, että sillä olisi
merkittäviä sosiaalisia vaikutuksia, ja koulutuspolitiikkaa
ei voi myöskään ohjata pelkällä perustelulla
ikäluokkien pienenemisestä, niin kuin kukaan ei
teekään, sillä koulu, kasvatus, sivistys
ja kulttuuri ovat aina inhimillistä toimintaa ja sidoksissa
siihen ihmisyhteisöön ja aikaan, missä ne
ovat olemassa. Niinpä pienelläkin koululla voi
olla elämänlankaan tai kynttilänsydämeen
verrattava rooli jollekin kylälle tai kaupungille, jos
koulu on ainoa tai muuten laadukas ja monipuolista hyvinvointia
ympärilleen säteilevä.
On muistettava, että samalla, kun täällä eduskunnassa
kannamme huolta siitä, kuinka koulutus ja kulttuuri vastaavat
yhteiskuntamme työvoimatarpeeseen ja muihin tarpeisiin,
on kasvatuksessa ja koulutuksessa aina ja ennen kaikkea myös
kysymys lapsen, nuoren ja aikuisen omasta kehityksestä,
hänen tarpeisiinsa vastaamisesta ja hänen hyvinvointinsa
edistämisestä.
Kuinka opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
talousarvioesityksessään sitten vastaa kaikkiin
hallituksen kolmeen suureen tavoitteeseen ja samalla lapsen ja nuoren
hyvinvointitarpeeseen? En tässä ajassa pysty käymään
läpi kaikkea mutta otan joitakin esimerkkejä.
Ensinnäkin köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen
vähentämiseen vastaamisesta. Koulu on paikka,
joka sitoo lapsen ja nuoren fyysisesti ja henkisesti yhteisöönsä,
ja esimerkkinä, mikä ei talousarvioon sinänsä liity
mutta mikä on meille itsestään selvä,
kouluruoka jo itsessään vähentää köyhyyttä ja
eriarvoisuutta ja lisää oppimisen vaikuttavuutta.
Tätä kouluruokaa meidän tulisi mainostaa
aina osana hyvää koulujärjestelmäämme.
Koululla on myös useita välineitä vähentää eriarvoisuutta.
Talousarviossakin nostetaan esille kiusaamiseen puuttuminen, suvaitsevaisuuden
ja ennen kaikkea sosiaalisten taitojen kehittäminen. Koulussa
tapahtuvaan kiusaamiseen on löydetty tehokkaita keinoja
esimerkiksi Kiva Koulu -projektilla ja koulussa voidaan opettaa, kuinka
tullaan toimeen ja tehdään yhteistyötä toisten
ihmisten kanssa. Onkin tärkeätä, että hallitus
rohkeasti vastaa syrjinnän poistamiseen, vähentää kiusaamista
ja — mikä melkeinpä parasta tai ainakin
erittäin hyvää — on sitoutunut
laatimaan tasa-arvon toimenpideohjelman. Tasa-arvon toimenpideohjelman
lisäksi hallitus on luvannut arvioida lainsäädännön,
hallinnon ja rahoituksen muutoksien vaikutuksen mahdollisuuksia
tasa-arvoon, sukupuolten tasa-arvoon ja koulutuksen periytymiseen.
Oppilasryhmien pienentämisellä, aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan
sekä yleensäkin kerhotoiminnan vahvistamisella
ja vahvalla panostamisella lasten liikuntaan on ilman muuta syrjäytymistä vähentävä
vaikutus
ja lasten hyvinvointia lisäävä vaikutus.
Hyvänä pidän myös, että Euroopan
ainoa alkuperäiskansa saamelaiset on huomioitu talousarvioesityksessä.
Opettajat luovat meidän koulutuksemme pohjan ja osaamisen
pohjan. Opettajien mahdollisuuksia jatkuvaan osaamisen kehittämiseen
parannetaan Osaava-ohjelmalla. Tavoitteena on, että opettajien
kelpoisuustilanne ja täydennyskoulutusmahdollisuudet paranevat.
On erittäin tärkeätä, että saamme
hyviä hakijoita opettajankoulutukseen. On olennaista, että pidämme
huolta opettajan ammatin vetovoimaisuudesta. Opettajien, varsinkin
pienten lasten opettajien, kurja palkka ei yksistään
houkuttele alalle. Tarvitsemme täydennyskoulutusmahdollisuuksia
opettajille, ja opettaja tarvitsee luokkaansa myös kaiken tuen.
Koska aika alkaa loppua, käytän ehkä jonkin kommenttipuheenvuoron.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalla on paljon huomionarvoista, johon tulisi keskittyä.
Olisi paljon pohdittavaa siinä, toteutuuko hallituksen
tavoite Suomesta, "maailman osaavin kansa vuoteen 2020 mennessä",
aikana, kun koulutuksesta, tutkimuksesta ja kehityksestä leikataan
satoja miljoonia euroja. Haluan tässä puheenvuorossani
kuitenkin kiinnittää huomiota vain kahteen tärkeään
asiaan, nimittäin opiskelijoiden masennukseen ja homekouluihin.
Kunnat eivät ole pystyneet järjestämään
riittävää tukea kaikille koululaisille
eivätkä varsinkaan toisen asteen opiskelijoille.
Keskiasteen oppilaitosten mielenterveyspalveluiden tukeminen on
tärkeätä monestakin syystä.
Esimerkiksi koko maan laajuisesti lukiolaispojista 14 prosenttia
ja lukiolaistytöistä 7 prosenttia kärsii
keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta. Uudenmaan alueella viime
vuosien tilanne on ollut sitäkin vaikeampi.
Koko yhteiskunnan vaatimukset ovat johtaneet siihen, että yli
400 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä.
Heistä vain 3,7 prosenttia eli 16 000 henkilöä saa
Kelan korvaamaa terapiaa. Masennuslääkkeiden syönti
on lisääntynyt kymmenkertaiseksi 1990-luvun jälkeen.
Myös ennenaikainen eläköityminen on yli
kymmenkertaistunut samaan aikaan, joten joku syy-yhteys on helposti
löydettävissä. Nykyinen, lääkkeisiin pohjautuva
hoitokeino ei näytä johtavan toivottuun tulokseen,
masentuneen parantumiseen. Siksi olisikin erittäin tärkeää lisätä Kelan
korvaamaa terapiaa sitä tarvitseville.
Arvoisa puhemies! Masennushan laukeaa pääosin
sosiaalisen ympäristön tai terveyden muutoksista,
joten lääkityksen sijasta tulisi tarjota tukea
itse ongelmaan. Psykologi Aku Kapakkala toteaakin osuvasti, mistä on
kysymys: "Jos masennus laukeaa sosiaalisesta syystä, on
hassua, että siihen yritetään vaikuttaa
hermostoon vaikuttavilla lääkkeillä.
Olisi järkevämpää puuttua asiaan,
joka masennusta aiheuttaa — oli se sitten parisuhde tai
työ." Miksi hallitus ei ota tosissaan masentuneiden, erityisesti
nuorten, tilannetta ja lisää resursseja toisen
asteen koulujen kuraattori- ja psykologipalveluihin ja ennalta ehkäisevään
työhön ja terapian saamiseksi? Hallituksen tulisi
lisätä resursseja siten, että Kelan korvaamaa
terapiaa olisi tarjolla useammalle sitä tarvitsevalle henkilölle.
Arvoisa puhemies! Vielä homekouluista pari sanaa. Asiantuntijoiden
mukaan homekouluissa opiskelevalla lapsella ja nuorella on kaksin-
tai kolminkertainen riski sairastua astmaan. Tämä on
erittäin huolestuttavaa, koska yhteiskunnassa haavoittuvammassa
asemassa olevilta lapsilta ja nuorilta on helppo leikata. He eivät äänestä tai nouse
vastarintaan. Hallituksen esitys 56:n plus 2 miljoonan euron määrärahasta
oppilaitoksen perustamiskustannuksiin on täysin riittämätön,
varsinkin kun tästä 58 miljoonan euron potista
52 miljoonaa euroa menee jo myönnettyjen jälkirahoitteisten
hankkeiden valtionavustuksiin. Käytännössä rahaa
riittää avustuksen myöntämiseksi vain
2—4 koulun hankkeelle vuonna 2012. Kuntaliitto onkin sivistysvaliokunnalle
antamassaan lausunnossa maininnut määrärahasta
seuraavaa: "Lainsäädäntö edellyttää,
että oppilaalla on turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö.
Kuntaliitto toivoo, että eduskunta voisi harkita asiaa uudelleen
ja lisätä oppilaitosrakentamiseen suunnattuja
määrärahoja merkittävästi."
Arvoisa puhemies! VTT:n tutkimuksen mukaan kuntien omistamissa
rakennuksissa on yli 5 miljardin euron arvosta korjausvelkaa. Koulujen osuus
tästä on reilu kolmannes. Maassamme kymmenettuhannet
ihmiset kärsivät huonosta sisäilmasta
ja homerakennuksien aiheuttamista sairauksista. Samoin on tilanne
masentuneiden kohdalla. Tuki ja keinot ovat riittämättömät.
Toivoisinkin, että hallitus löytäisi
huonosta taloustilanteesta huolimatta keinoja lapsen, nuoren ja
aikuisen terveyden, hyvinvoinnin edistämiseen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi kun noita koulujen korjausmäärärahoja
tuli tässä tutkailtua tarkemmin ja kun tähän
pääluokkaan nämä kuuluvat, niin
hiukan ihmetytti se määrärahatason romahdus
homekoulujen korjausavustusten osalta. Sitten mietin, mistä tämä mahtaa
johtua, mitä hallitus on ajatellut, kun näin on
toiminut. Mutta sitten heräsi itsellä se kysymys,
onko tässä nyt kyse siitä, että kun
pienissä kouluissa usein olisi pientä fiksattavaa,
voi olla sitä hometta, tiettyä kosteusvauriota,
niin sinne ei halutakaan antaa sitä rahaa, vaan halutaan
sinne suureen, halutaan näitä koulukolhooseja,
joihinka tulee... En minä sano, etteivätkö ne
jossain voi toimiakin, mutta kyllä ainakin itseä mietityttää se,
että alakoululaiset, yläkoululaiset ovat kaikki
samassa, lukiokin kenties siinä.
Eli tämmöisiin suuriin projekteihin kyllä ollaan
valmiita antamaan, tosin sinnekin liian vähän.
Mutta sitten tuntuu, että juuri tällä halutaan ikään
kuin ohjata kuntia nyt panostamaan tällaisiin isoihin yksiköihin
ja kyläkoulut sitten jäävät remppaamatta
ja sitten saadaan sanoa, että "joo, siellä sitä homettakin
on ja on paikat rempallaan, joten kiinnihän se pitää laittaa".
Tähän tietysti toivoisi hallitukselta vastausta.
Mutta sitten, arvoisa herra puhemies, tähän varsinaiseen
kulttuuripuoleen.
Perussuomalaisten kulttuuripoliittinen ohjelmaosio käynnisti
Suomessa keskustelun, jota kulttuuripiirit sekä muutkin
kansalaiset ovat jo kauan kaivanneet. Uskalsimme tarttua härkää sarvista
tietäen, että rääkäisy
tulee. Samalla saimme kiinnitettyä huomiota vaaliohjelmaamme
yleisemminkin, sillä onhan kulttuuripoliittinen osio vaaliohjelmassamme
vain 3 sivua pitkä, kun koko ohjelman pituus on lähes
70 sivua. Mutta meillä oli kuitenkin edes se 3 sivua, monella
muulla puolueella ei ollut sanaakaan.
Ohjelmassamme linjasimme, että koemme suomalaisen kulttuuriperinnön
säilyttämisen olevan ensisijaista postmodernin
nykytaiteen tukemiseen verrattuna. Valtion myöntämiä kulttuuritukirahoja
on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä.
Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut sen sijaan olisi — siis
korostan olisi — syytä jättää taloudellisesti
yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle.
Näkemyksellemme niin sanotun nykytaiteen osalta tuli Helsingin
Sanomien mielipidetiedustelussa viime maaliskuussa 51 prosentin
kannatus.
Arvoisa herra puhemies! Onkin toivottavaa, että apurahoista
päättävät tahot pyrkisivät
ottamaan huomioon tämänkaltaiset signaalit, joita
ei välttämättä niin sanotuissa
kulttuuripiireissä kuule. Pääasia linjauksessamme
ei toki ollut suora vaikuttaminen eli puuttuminen taiteen eri tyylisuuntien
tukemiseen, siis rahalliseen tukemiseen, vaan keskustelun herättäminen,
joka keskustelu on toivottavasti omiaan pitkässä juoksussa
vaikuttamaan myös kulttuuripiireihin. Jos kansaa ei kuunnella,
on se uhka taiteen tukemisen kokonaismäärärahoillekin.
Myös taiteesta on voitava keskustella vapaasti ja ilman
pelkoa leimaamisesta ja leimaantumisesta. Kuvataide, kulttuurijärjestöt
ja kulttuurinen toiminta ilmentävät suomalaisuutta.
Kulttuurin merkitystä erityisenä politiikan lohkona
ei siis ole syytä väheksyä.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olipa hyvä, että edustaja Saarakkala
viimeisessä lauseessaan sanoi, että kulttuuria
ei pidä väheksyä. Minkä vuoksi
sitten te laitoitte kulttuuriosionne pelkäksi vitsiksi,
feikiksi, huijasitte paitsi omia äänestäjiänne
myös meitä muita? Eikö tämä ollut
pelkkä vitsi, näin minä olen nyt ymmärtänyt,
vaikka sitä kyllä totisella silmällä luin
ja varmasti moni muukin. Vai oliko se vaan tämmöinen
silmänkääntötemppu kiinnittää huomio
muista asioista epäolennaiseen asiaan? En sano, että kulttuuri
on epäolennaista, mutta se, miten te nyt tulitte sen asian kanssa
ulos, oli aivan pöyristyttävää.
Oliko mikään muukaan uskottavaa vaaliohjelmassanne?
Nostitte esille homekoulut. Tämä on hyvin merkittävä asia,
ja se on semmoinen asia, minkä kanssa kaikkien meidän
pitää tehdä töitä.
Kunnat vastaavat omista rakennuksistaan, valtion tulee tukea homekoulujen
korjaamista parhaansa mukaan. Rakennusvalvontaan satsatut eurot tuottavat
monikymmenkertaisesti ellei monisatakertaisesti takaisin. Tarvitsemme
korjausrakentamiseen...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Vastauspuheenvuorot ovat minuutin mittaisia!
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei ollut kyse tsoukista. Jos joku nimittää sitä vaalikikaksi,
että käsittelemme kulttuuria ohjelmassamme ja
nimenomaan tätä postmodernia, niin ei se tarkoita
sitä, ettemmekö me olisi asian takana. Mikä siinä on
vaalikikka, on se, että kun tällaisen termin tuo
tähän meidän ohjelmaamme, seuraa rääkäisy
ja sitä ohjelmaa lähdetään lukemaan
laajemminkin, ja sehän oli poliittinen bestselleri.
Kyllä me olemme kaikkien näitten asioitten takana,
mitenkään emme ole perääntymässä näistä.
Mutta on kaksi täysin eri asiaa sanoa, että halusimme
nimenomaan sen sanan "postmoderni" sinne sisällyttää,
jotta se herättää huomiota, herättää keskustelua,
koko vaaliohjelma on kiinnostava, kuin väittää,
että se olisi tsoukki. Kukaan ei ole puhunut meillä,
niin kuin Pekkarinen jostain omasta asiastaan, että se
oli tsoukki vaan. Ei meillä ollut mitään
tsoukkia siinä.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näin kulttuurin tekijänä täytyy
sanoa, että en ole itse koskaan ollut stipenditaiteilija
eli olen ottanut omat palkkioni kansan karttuisasta kädestä,
ja niin kauan aikaa, kun Suomen kansalla on näin huono
maku, minulla on keikkoja edelleen.
Mutta sen verran sanon, että pikkasen tässä on nyt
sellaista yliherkkyyttä. Minä myönnän,
että tämä teidän kritiikkinne
postmodernia taidetta kohtaan herätti suuttumusta kovasti,
mutta meidän täytyy muistaa, että meillä ovat
myös aika herkkähipiäisiä taidepiirit
Suomessa. Tietysti tämä oli siinä mielessä ymmärrettävää.
Minusta on hyvä, että keskustellaan siitä,
mitkä taiteenlajit ansaitsevat tukemista. Olen sitä mieltä toki,
että eivät kaikki taiteenlajit selviä, jos
ei niitä myös tueta yhteiskunnan toimesta. Näin
me saamme rikkaampaa taidetta ja kulttuuria. Jokaisella puolueella
minun mielestäni voi olla oma mielipiteensä tähän
asiaan ilman, että lähdetään
heti leimaamaan. Meillä media hyvin herkästi lähtee
leimaamaan hyvin nopeasti tällaisen kannanoton.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tähän tsoukkikeskusteluun nyt
tulee, niin Kataisen hallitusohjelmassa oli ensin varattu koulujen
rakentamiseen 20,3 miljoonan euron lisäys, ja nythän
se hallituskauden aikana oleva lisäys on kuitenkin sieltä pois
lähdössä, joten kyllä sinne
hallitusohjelmaankin tulee niitä tsoukkeja, jotka sitten
korjataan näissä kirjoissa. Lainsäädäntö kuitenkin
edellyttää, että oppilailla on oltava
turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö,
joten ei tämmöistä tsoukkia ymmärrä kukaan.
Mutta mitä tulee tähän edustaja Saarakkalan puheeseen,
niin toki ymmärrän, että Kurikassa ei ymmärretä sitä,
että tehdään tämmöisiä isoja koulukokonaisuuksia.
Siellä iso koulu varmaan on jo 50 oppilasta tai 100, mutta
täällä Etelä-Suomessa se on
useita satoja. Me joudumme yhdistämään
kouluja sen vuoksi, että me saamme yhteisiä keittiöitä ja
yhteisiä henkilöitä palvelemaan oppilaita,
ja siinä tehdään säästöjä.
Elikkä nämä yhdistämiset sinänsä eivät
vielä ole vaarallisia juttuja, jos kouluja yhdistetään
ja henkilökuntaa pannaan saman katon alle, mutta toinen
asia sitten on, kun ruvetaan kouluja lakkauttamaan. Se on sitten
toinen keskustelu lähikouluista.
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä taidekeskusteluhan
on mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan. Sitä minä vähän
hämmästelin tässä, että ihmisten
oikeutettua mielipidettä kutsutaan rääkäisyksi. Kuulostaa
hieman alentavalta, olkoonkin että kyseessä on
ollut vaalikikka ja kansaa onnistuttu vetämään
nenästä. Näin tällaista tapahtuu.
Mutta kiinteistöjen kuntoasiaan olisin halunnut sanoa
ja sanonkin, että mehän tarvitsemme tällaista
kansallista pelastusohjelmaa meidän koulukiinteistöjemme
osalle. Kuntien resurssit eivät riitä, valtion
resurssit ovat niukat, ja tässä meillä on
iso tehtäväkenttä. Uskon, että me
löydämme tämän asian vielä näiden
neljän vuoden aikana monta kertaa edestämme täällä salissa
ja omien kuntiemme valtuustoissa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten äsken yritin kahteenkin kertaan
sanoa — en tiedä, onko kuullun ymmärtämisessä sitten
vikaa joillain edustajilla — kyllä me olemme sen
meidän vaaliohjelmamme takana täysin. Syy siihen,
miksi lähdimme näinkin yksityiskohtaisesti ottamaan kulttuuriin
kantaa, on se, että me olemme rohkeita, me kerromme todellisia
mielipiteitämme, emme me niitä piilottele, ja
tällä sitten lisäksi saimme myös
huomiota koko vaaliohjelmalle. Toiset käyttävät
näitä puoluetukiaisia, hussaavat menemään
niin, että puolueet ovat melkein konkurssissa. Me käytämme
siihen sanan säilää ja saamme saman tuloksen
aikaan. Minun mielestäni se on kustannustehokasta ja sitä,
mitä nimenomaan kansa haluaa.
Edustaja Alatalo, todellinen kansantaiteilija, ymmärtää,
miksi 51 prosenttia oli Helsingin Sanomien gallupissa meidän
kanssamme tästä nykytaiteen tukemisesta samoilla
linjoilla. Emme me uhkaa ketään, me olemme käynnistäneet
keskustelun. Keisarin uudet vaatteet -satu kannattaa monen kulttuuri-ihmisen
lukea. Siinä on se totuus. Vaikenemalla asiat eivät
parane.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella ikävää,
että niin monet kunnat ovat laiminlyöneet kiinteistöjensä peruskorjaukset,
ja tällä erää tarkoitan lähinnä kouluja.
Mutta uskon kumminkin, että meillä on äärettömän
osaava ja taitava ministeri Jukka Gustafsson, että hän
varmasti löytää tähän
homekoulujenkin korjaamiseen ratkaisun ja varmasti sitten valtio
tulee kuntia taloudellisesti auttamaan, jotta koulut saadaan parempaan
kuntoon.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustelimme aiemmin illalla ruotsin kielen
asemasta Suomessa. Ellei ruotsinkielinen vähemmistö olisi
arvostanut suomalaista kulttuuria, niin meillä ei olisi
tätä kulttuuria tänä päivänä,
mitä meillä on, suomen kieltä ja suomalaista
kulttuuria tässä muodossa.
Haluaisin, edustaja Saarakkala, myöskin painottaa sitä,
että kulttuuri ei koskaan synny tyhjiössä,
ei yksikulttuurisessa ympäristössä, vaan
se on aina kansainvälisten virtausten tuotetta. Meidän
suuret taiteilijamme ovat opiskelleet, asuneet, eläneet
ulkomailla, oppineet siellä muista kansoista ja kulttuureista
ja taidelajeista. Haluaisin tietää, kuinka te
määrittelette suomalaisen kulttuurin. Minulle
suomalainen kulttuuri on sitä, että täällä elää monenlaisia
ihmisiä, joilla on ilmaisun, ajattelun vapaus, jotka voivat
ilmentää olemassa olevaa ja maailmaa eri tavoin.
Tämä on suomalaista kulttuuria.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todella huomaa, että asia
herättää edelleen kiinnostusta, ja näin
on toivottukin, joten vastaamme haasteeseen.
Postmoderni taide — me käsitämme
sen sellaiseksi asiaksi, joka ei ole minkään yhteiskunnallisen
keskustelun yläpuolella ja jota ei saisi kritisoida. Tämähän
on parasta polttoainetta taiteelle ja kulttuurielämälle,
että siitä keskustellaan, ja postmoderni taidehan
on sellaista, jota on hyvin vaikea edes määritellä,
mitä se on, koska se voi olla melkein mitä vaan.
Se ei viesti niinkään ihanteista, vaan se nimenomaan
on enemmänkin tällainen kritisoiva tyylisuunta.
Se niin kuin valtio-opillisesti, poliittisesti tulkittuna on näin.
En lähde sinänsä maalaustaiteen erikoisosaajaksi
itseäni väittämään.
Mitä tulee koulukysymykseen, edustaja Niikko, niin
kyllä meilläkin on niitä suuria kouluja, joissa
on yläluokatkin samassa. Meillä on kuntaliitoksiakin
tehty, meillä on vaikka mitä. Joskus kannattaa
tulla käymään siellä Kurikassa,
niin huomaatte, että on monenlaista viritystä ja
ei ollenkaan huono tilanne.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kuusisto herätti toivoa
siitä, että kyllä meillä hyvä opetusministeri on.
Toki on hyvä, Gustafsson on hyvä ministeri, mutta
minä vaan mietin sitä, mistä sitä rahaa
tulee, jos te ette hallituksessa sitä rahaa anna homekoulujen
korjaukseen.
Kuten edellisessä puheenvuorossa kerroin, jos on 58
miljoonan budjetti, josta vaan 6 miljoonaa on sitomatta mihinkään,
niin miten niitä homekouluja korjataan, kun sitä rahaa
ei ole? Sitä luvattiin, mutta sitä ei tullut.
Kuntaliiton sivistysvaliokunnalle esittämä vaatimushan
on ollut se, että talousarviossa tulisi varata vähintään
20 miljoonaa euroa homekoulujen korjauksiin lisää, koska
sitten me pystyisimme jatkamaan ja tukemaan hometutkimuksia ja todellisesti
aloittamaan uusien koulujen homekorjaamisia. Mehän tiedämme,
että noin 20—50 prosenttia kunnat saavat tukea
valtiolta koulujen rakentamiseen ja korjauksiin ja ilman sitä tukea
moni kunta ei tee mitään. Ensi vuonnakin on odotettavissa — tai koko
hallituskauden on odotettavissa — että vielä neljä vuotta
monet lapset opiskelevat homekoulussa sen takia, koska tämä hallitus
ei anna siihen rahaa. Tämä hallitus ei todellisuudessa
ole kiinnostunut lasten ja nuorten hyvinvoinnista.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka Niikko sanoo, että tämä hallitus
ei olisi kiinnostunut lasten koulutilanteesta ja koulujen kunnosta,
niin se ei suinkaan pidä paikkaansa.
Minä edelleen korostan sitä kuntien vastuuta. Se
on vastuutonta toimintaa, että jätetään
peruskorjaukset tekemättä ja annetaan kalliitten
investointien homehtua. Sen lisäksi korostan, että niiden
koulujen rakentamiseen on saatu jo kertaalleen se valtionapu.
Siitä huolimatta uskon, että meidän
hyvä opetusministerimme löytää tähänkin
asiaan tyydyttävän ratkaisun, mutta sitä ei
hetkessä tehdä. Tämä on pitkä,
monen vuoden projekti, niin kuin kaikki varmaan sen ymmärtävät.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Viimeinen vastauspuheenvuoro tähän väliin
edustaja Haapaselle.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Kiitos kärsivällisyydestä ja pitkämielisyydestä puhemiehelle!
Vielä homekouluista tähän jatkoksi
se, että ei tietystikään ole kysymys
vain pienten koulujen tai pienten kuntien ongelmasta. Homekouluja löytyy
suurista kaupungeista; niitä on myös valtion omissa
kouluissa valitettavasti siinä määrin, että opettajat
joutuvat jättämään työpaikkansa
ja oppilaat kärsivät. Tämä on
suuri ongelma, mihin täytyy puuttua kaikin tavoin. Valitettavasti
taloustilanne on tällainen. Sinne perusopetukseen on nyt
satsattu, mutta tämä homekouluasia olisi kaikkien
mielestä varmasti vaatinut enemmän resursseja.
Mielestäni kuntien tulisi toimia niin, että jos
koulussa ilmenee hometta, täytyisi välittömästi
pystyä osoittamaan korvaavia tiloja, kunnes rakennus on
korjattu.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! När
vi talar om skolan och när vi talar om grundskolan så talar
vi om den allra viktigaste grunden för jämställdhet.
Det är där som vi ska hindra att det sker en marginalisering
av ungdomar. Det är därför viktigt att
vi har vissa linjedragningar i den nya så kallade kesu
som har godkänts i går.
Todellakin, tasa-arvon perusta suomalaisessa yhteiskunnassa
on peruskoulussa. Mielestäni tästä on
erinomaisia linjauksia myöskin eilen hyväksytyssä kesussa.
Tässä haluaisin erikseen vielä nostaa
esiin asian, jossa luvataan selvitystä, nimittäin,
että vuoden 2012 loppuun mennessä selvitetään
mahdollisuus muuttaa esiopetus velvoittavaksi koko ikäluokan
pedagogisesti laadukkaaseen varhaiskasvatukseen osallistumisen varmis-tamiseksi.
Tämä on erittäin tärkeää.
Me tiedämme, että 97 prosenttia lapsista käy
esiopetuksessa, mutta hyviä epäilyjä on,
että nimenomaan ne lapset, jotka tarvitsisivat kaikista
eniten esiopetusta, eivät sitä saa. Siinä mielessä kesun
linjaus on erittäin tärkeä.
On käytetty viisaita puheenvuoroja myöskin nuorten
syrjäytymisestä, ja voisi kysyä, miksi meillä on
niin paljon erityisopetusta. Miksi on sitä masennusta,
josta puhuttiin täällä aikaisemmin. Miksi
meillä on nuoria, jotka eivät hakeudu mihinkään
peruskoulun jälkeen? Eräs erittäin viisas
nainen, Pirkko Lahti, mainitsi kymmenen tai kaksitoista päivää sitten,
että meillä on 44 eri ammattinimikettä sellaisille
asiantuntijoille, joiden tehtävänä on
auttaa nuoria — 44 eri nimikettä. Mielestäni
nyt on puhuttava rakenteellisista asioista, jotka vähentävät
yhteisöllisyyttä kouluissa, ja kysyttävä,
mihin se johtaa. Me emme voi terapialla poistaa kaikkia ongelmia.
Tässä yhteydessä kerrankin haluaisin
yhtyä siihen huoleen, minkä edustaja Niikko esitti
tästä nuorten kasvavasta mieliala- ja depressiolääkkeiden
kulutuksesta. Minun mielestäni on edesvastuutonta, että nuori
voi saada reseptin mielialalääkkeisiin tapaamatta
lääkäriä. On väitetty myöskin,
että reseptin voi saada sellaisiin lääkkeisiin,
jotka johtavat riippuvuuteen.
Man kan alltså få recept på sådana
läkemedel, antidepressiva läkemedel, som väldigt
fort skapar ett beroende, utan att man har träffat en läkare.
Jag tror att vi här måste se både på den
praxis som finns och vilka läkemedel som används
och hur generöst det är. Men vi bör också se
till att det finns en gemenskap i skolorna, men också att skolorna
har beredskap att använda sig av de frivilligkrafter som
finns för att öka samförståndet och
den gemensamma känslan i skolorna.
Hyvät ystävät! On myöskin
mainittava, että me saamme nuorisotakuun, ja yhdessä etsivän nuorisotyön
kanssa voimme estää syrjäytymistä. On
erittäin tärkeää, että siihen
pystytään satsaamaan tulevana vuonna mutta myös
tulevaisuudessa. Silloin voimme ainakin vähän
estää näitä ongelmia, mistä puhuin.
Mutta ongelmia on myöskin — keskustelin aiemmin
päivällä tästä asiasta — kun
meillä on tällä hetkellä ylioppilastutkinnoissa
sellainen rakenne, joka Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan — professori,
dekaani Scheininin johdolla tehty tutkimus — osoittaa,
että nykyään ylioppilaskirjoituksissa
kirjoitetaan enenevässä määrin
ei välttämättä sellaisia aineita,
joita Suomi tarvitsisi, vaan sellaisia aineita, joiden avulla helposti
saa hyviä arvosanoja.
Till slut vill jag nämna tre saker som är
oerhört viktiga i riksdagens behandling. För det
första att vi har ökat biblioteksersättningarna.
Det är faktiskt kanske också ett uttryck för
att det finns en risk att Finland dras till EG-domstolen om inte ersättningarna
når upp till en europeisk nivå. För det
andra, barnträdgårdslärarutbildningen
och den tilläggssatsning som vi gjorde. Det är
väldigt viktigt att den här görs och
att universiteten verkställer det här.
Och för det tredje så har vi en stor förståelse för
Museiverkets ställning. Om jag personligen får
säga så tycker jag att Museiverket var en av de institutioner
som blev värst åtgångna i de här
besparingarna, i tillägg med de dyra hyror och tillläggskostnader
som Museiverket har på grund av ett nytt avtal med Senatfastigheterna
om deras nya utrymmen. Det är viktigt att Museiverket kan fungera
på ett modernt sätt. Museiverket har en viktig
uppgift.
Lopuksi haluan yhtyä kaikkeen siihen, mitä edustaja
Haapanen totesi kulttuuristamme. En kyllä todellakaan voi
yhtyä sellaisiin käsityksiin, että määriteltäisiin
poliittisten tahojen toimesta, mikä on suomalaista kulttuuria
ja mikä on postmodernia kulttuuria. Määritettäköön
tämän kilpailulla ja avoimin mielin.
Kun me katsomme esimerkiksi suomalaista kultakauden ajan kulttuuria,
niin samanlaista taidetta tuotettiin myöskin Norjassa.
Missä olivat ne henkilöt, jotka loivat suomalaisen
kuvan, missä he toimivat? He toimivat hyvin pitkään
ja aluksi saivat oppinsa yhdessä muiden pohjoismaalaisten
kanssa (Puhemies koputtaa) esimerkiksi Pariisissa. Käykää tässä Akseli
Gallen-Kallelan hienossa uudessa näyttelyssä Taidehallissa,
jossa on muun muassa taide-esineitä Musée d’Orsaysta
jopa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyenä kommenttina vielä kertaalleen.
En ole itse stipenditaiteilija, mutta ymmärrän
sen, että jotakin taidetta pitää myös
tukea, että meillä olisi mahdollisimman monipuolista
taidetta, mutta pitää myös olla mahdollisuus
keskustella niistä painotuksista, mikä on arvokasta
ja mikä ei.
Hallituksen budjettiesitys sisältää yli
630 miljoonaa leikkauksia kuntien valtionosuuksiin, ja tämä tietenkään
ei voi olla vaikuttamatta kuntien peruspalveluihin: päiväkoteihin,
kouluihin ja sote-palveluihin. Myönteinen asia on se, että näinkin
taantuman oloissa pystytään pitämään kiinni
yleissivistävän koulutuksen määrärahoista.
Me tiedämme, kuinka tärkeä koulutuksellinen
tasa-arvo on sosiaaliluokasta toiseen nousemisessa. Koulutuksen
tasa-arvo ei tarkoita vain sitä, että köyhänkin
lapsella on mahdollisuus käydä kouluja, vaan myös
sitä, että koulutus on riittävän
lähellä. Kyllä me sen tiedämme,
kuinka kallista on käydä kouluja Helsingissä,
vaikka se varsinainen koulutus ei maksaisi euroakaan enemmän
kuin Rovaniemellä. Näinä talouden vaikeina
aikoina on oikea sijoitus, että koulutukseen panostetaan,
se on kuin rahaa pistettäisiin pankkiin. Liian moni nuori
on kuitenkin tällä hetkellä niin koulun
kuin työelämänkin ulkopuolella. Nuorten
yhteiskuntatakuu on hyvä ajatus hallitukselta. Sinänsä meillä ei
ole varaa syrjäytyneisiin nuoriin, ei heidän itsensä kannalta
eikä myöskään yhteiskunnan kannalta.
Toinen puoli osaamisen panostuksesta tulee kyllä sitten
tutkimukseen ja kehitystyöhön, ja niistä rahoistahan
päättää osaltaan TEM. Kyllä sisältöihin
panostaminen on sitä, mihin nyt Suomen tulee panostaa.
Jos joudumme sanomaan Nokialle näkemiin, voimme sanoa Roviolle
tervetuloa. Tarvitsemme koulutusta monipuolisesti, emme vain insinööritieteitä.
Suomen nousu 90-luvun lamasta perustui hyvin pitkälti koulutukseen
ja innovaatiopolitiikkaan. Nyt on kysyttävä, miksi
hallitus ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin
leikkaa rajusti innovaatiopolitiikasta, 85 miljoonaa vuositasolla.
Tämän lisäksi koko sivistyksen ja koulutuksen
eli ihan tämän yhteiskunnan kehittämisestä leikataan,
niin oppisopimuskoulutuksesta kuin ammatillisesta peruskoulutuksesta,
lukiokoulutuksesta, vapaasta sivistystyöstä jne.
Me tarvitsemme ammattikorkeakouluja, ja ennen kaikkea keskeinen
haaste tulee olemaan sosiaali- ja terveysalan palvelurakenteen kehittäminen.
Me tarvitsemme hoitavia käsiä, ja nyt näyttää siltä,
että leikkaukset ovat aika kovia tuolla ammattikorkeakoulupuolella,
120 miljoonaa euroa, 2 200 aloituspaikkaa. Se ei yksinkertaisesti onnistu
näiltä ammattikorkeakouluilta, ei näiltä hienoilta,
hyviltä etelän ammattikorkeakouluiltakaan, saatikka
sitten tuolla alueilla maakunnissa. On erittäin tärkeää,
että ammattikorkeakoulutuksen aloituspaikoista tehdään
ratkaisu siten, ettei niitä keskitetä pelkästään
kasvukeskuksiin. Aloituspaikkojen määrässä ja
sijoittelussa tulee ottaa huomioon myös yhteiskunnallinen
kokonaistarve, ennen kaikkea alueellisen elinkeinoelämän tarve,
jotta voidaan tehdä räätälöityä koulutusta. Yksi
näistä on koulutuselämän tarpeet
ja ikäluokkien koko. Meillä esimerkiksi Pirkanmaalla on
aivan äärimmäisen olennaista näille
seutukuntakaupungeille, että Ikaalisissa, Virroilla, Mänttä-Vilppulassa
ja Valkeakoskella toimivat ammattikorkeakoulut.
Täällä on puhuttu homeongelmasta
kouluissa. En siihen puutu sen enempää, mutta
sanon vaan sen, että totta kai tarvitaan rahaa. Voi olla,
että tarvitaan, niin kuin edustaja Kari sanoi, jopa jonkinlainen
kansallinen hätäohjelma tähän
asiaan, mutta hallitushan ei ole nyt vielä... Se on rahoitussuunnitelma
vasta, ja näille rahoille ei ole vielä myöntämisvaltuutta
annettu. Se on totta, että kunnat eivät lähde
kyllä tekemään mitään,
ellei sitä valtionosuutta sieltä tule. Toivon,
että ministeri Gustafsson pystyy pistämään
näitä korjauksia eteenpäin.
Yliopistoindeksin puolittaminen on vastoin yliopistojen taloudellisen
aseman turvaamista, ja tämän indeksin puolittamisen
ajoittaminen jo vuodelle 2012 vaikuttaa yliopistorahoituksen laskentapohjaan
koko hallituskauden ajan. Meillä esimerkiksi Tampereella
teknillinen yliopisto toimii tietysti hyvin, he pystyvät
keräämään rahaa, mutta ennen
kaikkea yhteiskuntatieteellisen ja niin edelleen, siis Tampereen
yliopiston, ei ole välttämättä kauhean
helppoa heidän mennä eteenpäin.
Kansanopistojen odotetaan hallitusohjelman mukaisesti huolehtivan
syrjäytymisvaarassa olevista nuorista ja heidän
koulutuksestaan, mutta näyttää siltä,
että vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintamäärärahoja
leikataan, ja tämä on aika huono suuntaus. Suomen
kansallismuseon hallinnassa olevaa museota uhkaa toiminnan keskeyttäminen,
kun näihin toimintamenoihin puututaan.
Kun opintotuki sidotaan indeksiin vasta syyskuusta 2014 alkaen,
tämä on hyvin myöhäinen ajankohta,
toivottavasti sitä voitaisiin arvioida uudelleen. Toki
on niin paljon isoja kysymyksiä, ja ymmärrän
sen myös, että kun me emme tiedä, mikä on
taloustilanne koko Suomessa ja Euroopassa ensi kevään
aikana, mihin leikkauksiin vielä joudutaan ryhtymään,
mutta näissä täytyy sitten olla erityisen
tarkkana, kun näitä leikkauksia tehdään,
miten ne painottuvat myös alueellisesti ja niin, ettei
keskitytä liikaa vain suuriin keskuksiin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin hienona asiana
hallitusohjelman kirjausta opintotuen sitomisesta indeksiin 1.9.2014 lähtien.
Opintotuki on kiistämättä jäänyt
useiden muiden tukien ja yleisen hintakehityksen jälkeen.
Opintorahan ostovoima esimerkiksi vuosina 1994—2009 laski
23 prosenttia. Opiskelijan saama opinto- ja asumistuki eivät
riitä kattamaan opinto- ja elinkustannuksia. Kalleimmissa
kaupungeissa opiskelijoiden saamat etuudet eivät riitä kattamaan
edes asumiskustannuksia.
Opintojen eteneminen rahoitetaan osa-aikaisilla ja määräaikaisilla
työsuhteilla sekä opintolainalla. Monet opiskelijat
eivät kuitenkaan ole halukkaita ottamaan lainaa epävarmojen
talous- ja työllistymisnäkymien takia. Esimerkiksi vuonna
2009 keskimäärin 49 prosenttia Helsingin yliopiston
opiskelijoiden tuloista oli palkkatuloja. Työkokemuksen
kerääminen on usein välttämättömyys
työllistymisen kannalta opiskelun päätyttyä.
Työnteko opintojen ohella vaikuttaa kuitenkin usein negatiivisesti
opintojen kestoon sekä opintomenestykseen.
Opiskelijat ovat suuri pienituloisten ryhmä. Vuonna
2007 opiskelijoiden pienituloisuusaste oli 29,7 prosenttia. Opiskelijoiden
vähävaraisuutta pidetään usein
hyväksyttävänä, sillä pienituloisuus
on usein väliaikaista ja opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen.
Suomalaisessa koulutusyhteiskunnassa opiskelu on kuitenkin lähes
välttämättömyys työllistymisen
näkökulmasta. Pidän hallitusohjelman kirjausta
opintotukien sitomisesta indeksiin sekä opintotukijärjestelmän
uudistamista tukemaan päätoimista opiskelua ja
nopeampaa valmistumista erittäin tärkeinä uudistuksina.
Uudistus vahvistaa suomalaisten osaamista ja koulutuksen kehittämistä sekä vähentää
eriarvoisuutta.
Arvoisa puhemies! Uudenmaan alueen kansanedustajana haluan tuoda
esille Uudenmaan kansanedustajien ja Uudenmaan liiton yleisen huolen
opiskelujen aloittamispaikkojen vähyydestä Uudenmaan
alueella. Uusimaa jää edelleen niin ammatillisen
kuin korkea-asteen koulutuksenkin osuuksissa maamme keskiarvon alapuolelle,
vaikka alueella asuu lähes kolmannes maamme väestöstä.
Tämä uhkaa hallituksen lupaamaa nuorten yhteiskuntatakuun
toteutumista ja lisää nuorten syrjäytymisvaaraa.
Tällä hetkellä Uudellamaalla ei ole edellytyksiä täyttää yhteiskuntatakuun
osana toteutettavan koulutustakuun velvoitteita. Noin 1 200
nuorta jää nykyisen ministeriön esityksen
seurauksena ilman koulutuspaikkaa. Tästä saattaa
seurata suuri lasku maksettavaksemme tulevaisuudessa.
Uudenmaan alueella sijaitsee lähes 40 prosenttia maamme
työpaikoista. Metropolialueelle tarvitaankin koulutuspaikkoja
takaamaan ammattitaitoisen työvoiman tarjontaa alueen elinkeinoelämän
ja palvelujen tuottamisen tarpeisiin. Erityisesti ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkojen
vähyys uhkaa riittävän työvoiman
saantia tulevaisuudessa. Nyt on tärkeää varmistaa
ammatillisen koulutuksen riittävä tarjonta ja
kohdennus alueellisen tarpeen mukaan.
Peruskoulun jälkeisen toisen asteen koulutuksen tulisi
olla nuorten saatavilla kodista käsin. Tällä hetkellä Uudellamaalla
ei pystytä turvaamaan koulutuspaikkaa kaikille perusasteen
päättäneille. Koulupudokkuus lisää syrjäytymistä ja on
tutkimusten mukaan suuri riskitekijä nuorten aikuisten
rikollisuuden selittäjänä. Nykyisen esityksen
mukainen 800 ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikan lisäys
on riittämätön vastaamaan alueen tarpeisiin,
vaikka onkin hyvä askel oikeaan suuntaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on esittänyt
vähennettäväksi 300 ammattikorkeakoulutuksen aloituspaikkaa
Uudeltamaalta, vaikka Uudenmaan liiton mukaan tarve olisi 1 000
lisäpaikalle. Koulutuspaikkojen vähyys maamme
elinvoimaisimmalla ja väkirikkaimmalla alueella ei vastaa
hallituksen koulutustavoitteita, joihin sisältyy muun muassa
tavoite nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen
2012 mennessä.
Pidän kuitenkin hyvänä asiana, että ministeriö on
päättänyt järkeistää nykyistä koulutustarjontaa.
Koulutustarjonnan leikkaukset ja lisäykset perustuvat työmarkkinoiden
kysyntään ja jo olemassa olevan osaamisen tarjontaan.
Koulutuksen tarjontaa lisätään muun muassa
sosiaali- ja terveysalalla, jolla osaavan työvoiman tarve
tulee myös tulevaisuudessa kasvamaan. Tällä hetkellä Helsingin
yliopisto ei kuitenkaan tarjoa terveystieteiden maisterin koulutusohjelmaa,
vaikka Helsingin ja Uudenmaan alueella sijaitsevat maamme suurimmat
terveydenhuollon organisaatiot sekä merkittävä osa
maamme hoitohenkilöstöstä. Terveydenhuollon
laadukkuuden, alan yliopistollisen osaamisen ja korkeatasoisen hoidon
ja tutkimuksen takaamiseksi metropolialueella tarvitaan terveystieteiden
maisterin koulutusohjelma.
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä asia,
että hallituksen tavoitteena on kehittää perusopetuksen
tasa-arvoisuutta tulevaisuudessa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla
asuinalueiden sosioekonominen eriarvoistuminen näkyy myös koulujen
eriytymisessä.
Haluan lopuksi sanoa, että on hieno asia, että hallitus
käynnistää viittomakielisen kirjaston
toiminnan vuonna 2012. Kirjaston avulla turvataan viittomakielisten
vähemmistölle opetusmateriaalin, kirjallisuuskäännösten
sekä muiden tärkeiden aineistojen tuotanto ja
saatavuus.
Ja ensi vuonna 2012 vietetään suomalaisen muotoilun
juhlaa, kun Helsinki on maailman muotoilun pääkaupunki.
Suomalainen muotoiluosaaminen saa tämän myötä tunnettavuutta, julkisuutta
myös kansainvälisesti. Pidän hyvänä asiana,
että suomalaiselle muotoilulle lisätään 25 000
euroa valtionavustuksena tukemaan tämän suomalaiselle
muotoilulle, taiteelle ja kulttuurille tärkeän
vuoden toteutumista.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nuorten yhteiskuntatakuu on hallitusohjelman parasta
antia. Hallitusohjelman mukaisesti haluamme varmistaa jokaiselle
peruskoulunsa päättäneelle nuorelle työ-,
koulutus-, harjoittelu- tai muun aktivointitoimen. Tämän
takuun toteuttaminen on myös haaste koulutuksen järjestäjille
ei vain opetuksen laadun vaan myös opetuksen sisällön
kehittämisen osalta.
Opetuksen laadun kehittämisessä tulee huomioida
entistä monipuolisemmin erilaiset oppijat ja tehdä luovia
ratkaisuja opetuksen kehittämiseksi palvelemaan erityisesti
niitä nuoria, jotka muutoin keskeyttävät
koulutuksensa esimerkiksi motivaation puutteessa, sillä aina
nuoren opiskelun motivaation puute ei johdu siitä, että oppiminen ei
opiskelijaa kiinnosta, vaan myös siitä, että opetussuunnitelmat
rakennetaan pääsääntöisesti
sopimaan mahdollisimman monelle eikä opiskelijan tarpeeseen
mukautettuja oppimisen polkuja pystytä riittävässä määrin
rakentamaan opintosuunnitelmien sisään. Toivonkin,
että nuorten yhteiskuntatakuun toteutumisen yhteydessä kiinnitetään
huomiota erityisesti siihen, että opiskelijat myös
saavat opintonsa suoritettua loppuun tarvittaessa mukautetuin tavoittein.
Uskon, että varsinkin ammatillisella toisella asteella
pystyttäisiin saamaan opiskelijalle mielekkäitä oppimispolkuja
yhdistämällä toisen asteen ammatillista
koulutusta ja työpajaverkoston resursseja uudenlaisen oppimisympäristön
perustamiseksi. Tästä yhtenä esimerkkinä mainitsen Lahden
alueella ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjän
Koulutuskeskus Salpauksen ja työpajaorganisaatio Tuoterenkaan
uuden kokeilun, jossa ammattiin opiskeleva nuori voi suorittaa tutkintoon
tähtääviä opintokokonaisuuksia työpajaympäristössä suurten
opetusryhmien sijaan.
Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakoulujen rakenteiden uudistaminen
on suuri urakka. Opetuspaikkojen vähentäminen
ja rakenteiden uudistaminen on vaikea prosessi, mutta toimenpiteenä välttämätön.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että ammattikorkeakoulujen rahoituksessa kiinnitetään huomiota
valmistuneiden määrään sen sijaan,
että ammattikorkeakoulurahoitusta ohjaisi tutkinnon aloittaneiden
opiskelijoiden määrä. Tämä haastaa
myös ammattikorkeakoulut kehittämään
toimintaansa niin, että opiskelijat suorittavat opintonsa
loppuun ja näin saavat itselleen tutkintotodistuksen ja
nuoret pääsevät elämässään
näin eteenpäin.
Haasteita riittää myös ammattikorkeakouluopetuksen
sisällä. Olen huolissani taideaineiden arvostuksen
vähenemisestä. Meillä on Suomessa hyvin
korkeatasoista taideaineiden opetusta, jonka resursseista tulee
pitää jatkossakin riittävää huolta.
Kuvataiteen opetus muun muassa Lahden taideinstituutissa on tuonut
maahamme monia arvostettuja kuvataiteilijoita ja vahvistanut maan kuvataideopetuksen
kenttää ammattikorkeakouluasteella. Alueellisen
ammattikorkeakoulun merkitys ei rajoitu vain oppilaitokseen, vaan
loppuvan opetuksen heijastusvaikutukset näkyvät alueella
muun muassa kuvataiteiden opetuksen loppumisen yhteydessä myös
alueen muissa koulutusalaan kuuluvissa kumppaneissa, kansanopistoissa,
kuvataideseuroissa ja niin edelleen ja näivettävät
alueen kulttuurillista pohjaa.
Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa on ymmärrettävää,
että joudumme säästämään
monissa asioissa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä se, että kansakuntana
meillä ei ole varaa säästää sivistyksestä.
Sivistys ei ole vain oppimisen väline, se on myös
arvo.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat Kari ja Saarakkala! Jatkan hieman
edellisestä puheestani, jossa kiinnitin huomiota opettajien
hyvinvointiin ja opettajien tärkeyteen siinä,
että saamme lapsistamme ja nuoristamme ja aikuisistamme
maailman osaavinta väkeä. Tärkeää on
huolehtia myös varhaiskasvatuksen piirissä toimivien
ammattilaisten jaksamisesta hektisessä arjessa. Puheeni
toisessa osassa keskityn nyt sen pohtimiseen, kuinka koulutuspolitiikalla
ja tällä talousarviolla vastataan talouskasvun,
työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistamiseen, joka on hallituksemme
kolmas suuri tavoite.
On tärkeää, että työvoimapulan
uhatessa saamme kaikki lapset ja nuoret kiinni yhteiskuntaan ja
työelämään sitten, kun he koulusta
valmistuvat. Tähän pyrkii koulutustakuu osana
yhteiskuntatakuuta. On esimerkiksi hyvä, että maahanmuuttajanuorten
valmentavaan lukiokoulutukseen varataan voimavaroja ja että nuorten
ja aikuisten nopeampaa pääsyä työelämään
helpotetaan esimerkiksi oppisopimuskoulutuksella.
On tärkeätä, että opiskelijat
valmistuvat kohtuullisessa ajassa hyvin tiedoin ja taidoin, mukaan
lukien sosiaaliset taidot, ja ennen kaikkea oppimismyönteisin
asentein. Meillä on ongelmana se, että valmistumisajat
venyvät ja noin kolmasosa opiskelijoista ammattikorkeakouluissa
ja yliopistoissa viivästyy opinnoissaan: vain 67 prosenttia
ammattikorkeakoululaisista valmistuu tavoiteajassa, taitaa olla
vielä korkeampi, ja sitten ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittavien joukossa tämä valmistumisprosentti
tavoiteajassa on 66 prosenttia. Elikkä kolmasosa opiskelijoista
opiskelee pidempään. Tähän tulee
tarttua, tutkia opintojen venymisen syyt. Opinto-ohjauksella kaikilla
koulutusasteilla voidaan edistää opiskelun nopeutta
ja työelämään sijoittumista.
Maahanmuuttajien kohdalla on hyvä, että kielikoulutusta
tehostetaan ja että sen laatuun satsataan. Kuten sanoin,
on tärkeää, että jokainen Suomessa
asuva pääsee osaksi tätä yhteiskuntaa
ja tekemään työtä tässä tilanteessa,
kun ikäluokat eläköityvät ja
meillä työntekijöistä tulee
pulaa.
Haastavimmat kohdat tässä talousarviossa sijoittuvat
korkeakoulutukseen, niin kuin tänäänkin
olemme monesti kuulleet. Yliopistojen ongelma on tietysti tutkimusrahoituksen
leikkaukset samoin kuin Suomen Akatemian kohdalla. Tässä tilanteessa
nyt pitäisikin pyrkiä tukemaan tutkijoita hakemaan
eurooppalaista ja kansainvälistä rahoitusta.
Jatkan vielä hieman nyt näistä suurista
linjoista, jotka ovat koulutuksessa tasa-arvoisten palvelujen ylläpitäminen
eri puolilla maata, eriarvoistumiskehityksen pysäyttäminen,
koulutuksesta valmistumisen nopeuttaminen ja koulutuksen laadun
varmistaminen. Näistä tasa-arvoisista palveluista
eri puolilla maata ja myöskin tästä rahoitusongelmasta
on tänään kuultu ammattikorkeitten kohdalta.
On itsestään selvää, että tässä täytyy
tehdä uudistus, mutta on huolehdittava, että se
tehdään monenlaisin kriteerein valmistuneitten
lukumäärän perusteella, mutta myöskin
alueiden sivistystarpeet ja työvoimatarpeet huomioiden.
Tuolla Oulun alueella Oulun tilanteen tekee poikkeukselliseksi se,
että meillä on suuret syntyvyysluvut ja nuori
ikäluokka kasvaa. Siksi siellä koulutustarve on
suuri, aloituspaikkojen tarve on suuri. Eli tämä logiikka
ikäluokkien pienenemisestä ei ihan natsaa siellä Oulun
seudulla.
Vielä kulttuurista sitten jonkin verran. On hyvä,
että hallitus aikoo parantaa luovan työn tekijöitten
toimintaedellytyksiä. Ja sitten vielä: naisten
toimeentulo taiteen aloilla on keskimäärin miehiä heikompaa,
ja hallituksen tarkoituksena on talousarviossa huomioida myös
tämä tärkeä seikka.
Tänään on myös puhuttu Kajaanin
opettajankoulutuksesta, ja olin ilahtunut siitä, että opetusministerillä riitti
ymmärrystä asiaan. Kun opettajista tulee pulaa
ja lastentarhanopettajista tulee pulaa, niin minäkin toivon,
että Oulun yliopisto opetusministeriön tuella
voisi vielä harkita tätä Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen
mahdollista elvyttämistä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Thors, joka on ehtinyt jo
lähteä viikonlopun viettoon niin kuin moni muukin
edustaja täällä, tässä toi
esille omia kulttuuripoliittisia kantojaan, ja hän kritisoi
perussuomalaisten kulttuuripoliittisia näkemyksiä ja
toi muun muassa esille, että meidän taiteilijamme
ovat paljon käyneet ulkomailta hakemassa oppia. En nyt
oikein ymmärrä, onko niin, että pitää tämä meidän
vaaliohjelma ruotsintaa hänelle, että hän
voi sen omalla äidinkielellään lukea
ja ymmärtää. Tuntuu, että se
täytyy ensi kerralla tehdä, koska missään
nimessä ei ole sellaista missään väitetty,
että me rupeaisimme rajoittamaan meidän taiteilijoidemme
matkustelua ja oppimatkoja muualle ja ylipäätäänkään
taidetta. Sen sijaan on priorisointikysymys sitten, mitä tuetaan.
Minun mielestäni tämä on hyvää keskustelua,
ja kiitän myös vastapuolta siitä, että osallistuitte
tähän keskusteluun.
Yleiskeskustelu pääluokasta 29 päättyi.