Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme viime viikkoina ja päivinä jatkuvasti
nähneet ikäviä uutisia yt-neuvottelujen
alkamisesta, irtisanomisista. (Ed. Puisto: Porvarit irtisanoo!)
Tilanne on varsin vakava. Itse lähetin pääministerille avoimen
kirjeen, jossa esitin eri vaihtoehtoja, mitä nyt pitäisi
tehdä budjetin yhteydessä, ja esitin myös
yhteistyötä opposition taholta. En saanut koskaan
tuohon kirjeeseen vastausta enkä vastausta siihen, että hallitus
haluaisi tehdä yhteistyötä. Tällä viikolla
kaikki oppositiojohtajat osoittivat yhteistyöhalua ja halusivat
kertoa, että tilanne on vakava työllisyyden kannalta
ja olisimme valmiita yhteistyöhön. Olisin tehnyt
tämän kysymyksen pääministerille,
mutta koska hän on pois, niin pääministerin
sijainen varmaan vastaa:
Eikö hallituksen mielestä tilanne ole niin
vakava, että nyt kannattaisi sitouttaa kaikki tekemään
yhteistyötä ja toimia sen mukaisesti?
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että kysymykset ja vastauspuheenvuorot ovat
minuutin pituisia. Ministeri Kalliomäki, olkaa hyvä.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ilman muuta yhteistyötä pitää tehdä. Pääministeri
ei ilmeisesti juhlallisesti ole kirjallisesti vastannut, mutta kyllä julkisuudessa,
ainakin mitä minä näin, hän
vastasi ja korosti, että yhteistyö on tarpeellista.
Mutta kun nyt ed. Itälä puhui nimenomaan suljetusta
seminaarista hallituksen ja työmarkkinaosapuolten kesken,
niin ehkä sinne nyt ei kuitenkaan tarvitse sitten kokoomusopposition
tulla. Mutta muuten, totta kai, yhteistyötä voidaan
tehdä ja pitää tehdä ja hyviä ideoita
kaivataan. Niitä kaipaan ed. Itälältä,
niin kuin ed. Itälä varmaan kaipaa meiltä hallituksessa.
Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Kysyisin kyllä, mitä salaista
siellä on, koska siellä oli muitakin ulkopuolisia
paikalla. Eikö se ole juuri oivallinen tilaisuus, tämä seminaari,
jossa voitaisiin käydä vuorokeskustelua siitä,
mitä pitäisi tehdä? Jos se on niin salainen,
että sinne ei oppositiota haluta, niin mikä on
se yhteistyömuoto, jota hallitus meidän kanssamme
aikoo tehdä? Kertoisiko pääministerin
sijainen, mitkä ovat nyt ne toimenpiteet, että tämä ikävä työllisyyskehitys
saadaan muutettua paremmaksi?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Ed. Itälä kokeneena poliitikkona
tietää, että mitä salaisempi
kokous, sitä avoimempi julkisuus sillä tuppaa
olemaan. (Naurua) Mutta muuten todella siis yhteistyö sopii,
ja tervetuloa, ed. Itälä, vaikka minun kanssani
keskustelemaan. Päivittäin on ovet auki.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Hallituksen tähänastinen
vastaus irtisanomisiin on ollut komitean asettaminen, ei mitään
muuta (Ed. Zyskowicz: On se seminaari!), ja ovat kuitenkin näin
valtavia nämä irtisanomiset. Se ainoa keino, joka
varmasti puree, on irtisanomisrahan käyttöönotto
myös Suomessa. Saksassa ja Englannissa irtisanotulle kertyy
kaksi viikkoa työvuodelta irtisanomisrahaa. Milloin Suomessa ruvetaan
tämänlaisiin, kapitalisteihin pureviin toimiin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tähän liittyvän lainsäädännön
osalta on todella hyvä huomioida se, että on ikään
kuin pohjoismainen järjestelmä ja sitten keskieurooppalainen.
Molemmissa on edut ja haitat. Tässä saksalaisessa,
keskieurooppalaisessa, järjestelmässä on
se haitta, että yritysten sijoittuminen sellaisiin maihin
on hankalampaa. Sitten kun irtisanomissuoja on vahvempi, niin totta
kai, se etu on silloin, että ei synny sellaisia irtisanomisaaltoja,
joista meillä on nyt jo kokemusta. Meidän etumme
on taas sitten se, että kansalliset yritykset sijoittuvat
Suomeen tilastojenkin mukaan selkeästi helpommin. (Ed.
Tennilä: Ja sanovat irti!)
Mutta ed. Tennilä on oikeassa siinä, että meidän
on syytä olla valppaana myöskin poliittisella puolella,
ettei sen kaltaisia ylilyöntejä tapahdu kuin nyt
on joitakin tapahtunut. Hallitus kuitenkin on ollut aktiivinen.
Vasemmistoliitto ei hyväksy hallituksen veropolitiikkaa,
mutta eduskunnassa muuten se näyttää saavan
hyvin laajan kannatuksen. Se on yksi esimerkki siitä, millä tavalla
tulee toimia.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tuo yt-lain uudistuskomitea on pitkän
tähtäimen uudistus, sillä on pari vuotta
aikaa tehdä työtänsä. Mutta
tällä hetkellä työskentelee
työryhmä, joka juontaa juurensa edelliseen tupoon, ja
siinä taas katsotaan, mitä menetelmiä voitaisiin
löytää siihen, minkälaisia välineitä olisi
siihen, että me välttyisimme niin sanotusti turhilta irtisanomisilta,
joissa yritykset ovat kannattavia, mutta eivät kanna omaa
yhteiskuntavastuutansa. Sen sijaan sellaiset yritykset, jotka ovat
menossa nurin, eivät varmasti minkäänlaisilla
sanktioilla niitä työpaikkojansa pysty säilyttämään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tilanne on todella vakava, ja muistan
vuonna 74, kun oli tämä Miettusen hätätilahallitus.
(Eduskunnasta: 76!) — No, 76, korjatkaa nyt. Hyvä, että tein
virheen ja saitte korjata. — 70-luvulla oltiin yhteydessä kuntiin
ja kaikkiin järjestöihin ja katsottiin, onko investointeja,
joita voidaan aikaistaa. Minun mielestäni olisi erittäin
tärkeää nyt ihan asiallisesti ja tosiasiallisesti
paneutua tähän asiaan ja katsoa, mitä investointeja
voitaisiin aikaistaa. Kun nyt esimerkiksi lama koskee it-alaa, niin
miksi ei laajakaistan rakentaminen tehokkaammin olisi yksi sellainen
hyvä toimenpide? Eli kysymykseni kuuluu:
Aikooko hallitus asettaa tällaista työryhmää, joka
todella tutkii, mitä investointeja voitaisiin aikaistaa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Työryhmätöitä ei
tässä välttämättä tarvita.
Hallitus kuitenkin on koko ajan asioitten päällä.
Itse asiassa investoinnit ovat lisääntyneet eräiltä osin.
Sen mukana työpaikat ovat myös lisääntyneet
julkisissa ja liike-elämän palveluissa sekä rakennustoiminnassa,
siis teollisuudenkin puolella osittain, ja osa teollisuuden työpaikkojen
vähenemisestä on aiheutunut siitä, että niitä on
siirtynyt ulkoistamisen kautta muille, ennen kaikkea palvelusektorille.
Pitää muistaa, että työttömyysaste
on myöskin tänä vuonna pysymässä aisoissa.
Se ei kasva, vaikka meillä on ollut pitkään
vaikea matalasuhdanteen kausi.
Kilpailukykymme, vaikka kuinka pärjätään kilpailukykytutkimuksissa,
riippuu monesta asiasta, ja sillä puolella tarvitaan toimia.
Hallitus on aivan tässä kuussa tuomassa omat linjapäätöksensä yritysverotuksen
uudistamisen osalta. Sillä on merkittävää vaikutusta,
sen onnistumisella, siihen, että kilpailukykymme parantuu
ja sitä kautta voidaan talouden kasvuun ja työllisyyteen saada
positiivisia vaikutuksia.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tämä tämänhetkinen
työpaikkojen menettäminen on hieman ongelmallista
siihen nähden, mitä perinteisesti on tapahtunut.
Jos me olemme olleet hitaan talouskasvun vaiheessa, niin usein silloin
nimenomaan rakentaminen on ollut se, jossa työpaikkoja
on menetetty, mutta nyt esimerkiksi tämän vuoden
puolella rakennusalan työpaikat ovat lisääntyneet.
Vaikkapa tietyissä tiepiireissä harkitaan sitä,
että jo eduskunnan kautta myönnetyt rahat käytetään
vasta tulevaisuudessa sen vuoksi, että pelätään
hintojen nousevan, koska tällä hetkellä sillä puolella
on niin paljon toimintaa. Sen vuoksi investoinneilla elvyttäminen
täytyy tehdä todella kohdennetusti, jotta se ei
ylikuumenna toimintoja, joista jo nyt on riittävästi
kysyntää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ennen vaaleja hallituspuolueilla, molemmilla,
oli paljon keinoja, millä työllisyys Suomessa
saataisiin paranemaan, mutta nyt vaalien jälkeen teot ovat
olleet kovin vaatimattomia ja tulokset, jos mahdollista, vielä vaatimattomampia.
Eräs tärkeä ratkaisu, mihin valtiovarainministeri
viittasi, on yritys- ja pääomaverouudistus, joka
onnistuessaan voisi tukea työllisyyttä ja yrittäjyyttä.
Hallitus on kuitenkin päättänyt luopua
yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä,
joka on Suomessa toiminut hyvin ja joka on Suomessa merkinnyt yrityksille
vahvempia taseita ja sitä kautta parempia edellytyksiä huolehtia
hyvin työllisyydestä. (Ed. Elo: Epävarmuutta!)
Nyt hallituksen aikomukset ovat lähinnä aiheuttaneet epävarmuutta
ja taseiden keventämistä, mikä vaikuttaa
kielteisesti yritysten toimintaedellytyksiin. Kysyn:
Miksi hallitus on päättänyt luopua
hyvin toimivasta yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Yhtiöveron hyvitysjärjestelmä avoir fiscal
on palvellut aikansa hyvin. Sen aika on kuitenkin nyt tullut; siinä on
ongelmia, jotka on huomattu meidän rajojemme ulkopuolellakin. (Ed.
Lindén: Millaisia ne ovat?) Useimmat Euroopan maat ovat
jo luopuneet tästä järjestelmästä (Ed.
Elo: Lähes kaikki!) ja muutkin ovat luopumassa. Sen keskeisiin
ongelmiin liittyy muun muassa se, että se kohtelee kansainvälisiä sijoittajia
eri tavalla, sitä porukkaa, joka on Suomen kannalta erityisen
tärkeä. Me tarvitsemme, me haluamme kansainvälisiä sijoittajia
Suomeen, jotta yritykset voisivat menestyä ja työpaikkoja voisi
syntyä.
Suomesta myöskin korkein hallinto-oikeus on esittänyt
EU:n tuomioistuimelle kysymyksen siitä, loukkaako tämä järjestelmä pääomien
vapaata liikkuvuutta, ja sieltä on tulossa lausunto. Ei minusta
kannata jäädä odottamaan, niin kuin kokoomus
on esittänyt, sitä lausuntoa ja sitten todeta
suuntaan tai toiseen. Nyt kannattaa liikkua, koska muutkin syyt
puoltavat sitä, että tästä järjestelmästä kannattaa
luopua.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt olisi mielenkiintoista kuulla hallituksen
arvio siitä, onko tapahtunut dramaattinen käänne huonompaan
suuntaan vai onko tämä normaalia kehitystä.
Teoriaherrat puhuivat jokin aika sitten, että on kysymyksessä jobless
growth eli työpaikaton kasvu eli kasvun myötä ei
synny työpaikkoja, ja se ei oikein osoittautunut oikeaksi teoriaksi.
Nyt puhutaan siitä, että kyseessä on
job — less growth eli kasvu hävittää työpaikkoja.
Mitä mieltä valtiovarainministeri on, onko tämä teoriaherrojen
höpinöitä vai onko kysymyksessä oikeasti
käänne?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Se on täyttä höpinää,
että kasvu aiheuttaisi työpaikkojen menettämistä,
ei tietenkään. (Ed. Jaakonsaari: Miten Elisan
tapauksessa?) — Kyllä talouden kasvulla on selkeä yhteys
työpaikkakehitykseen positiivisessa muodossa. Mutta jos
mennään yksittäisiin firmoihin, silloin pitää katsoa
niiden omaa toimintaa, sen toiminnan historiaa, ja Elisasta puheen
ollen, sitä kannattaa kyllä katsoa. Esimerkiksi
Nokian osalta se olisi tarkoittanut samaa kuin 4 500 ihmistä olisi pitänyt
pistää kävelemään ulos.
Mutta kyllä kasvun rakenteessa on muutoksia, ja sillä tavalla
muutos näyttää toimivan sekä meillä että muualla,
että tähän korkeaan osaamiseen, korkeaan
teknologiaan, perustuvassa yritystoiminnassa kasvun pitää olla
ylempänä kuin sen perinteisen käsityksen
mukaan, että noin 2,5 prosentin bkt-kasvu tuottaisi positiivista
tulosta työllisyyteen. Uskon, että Suomi, joka
on esimerkkimaa korkean osaamisen maasta, tarvitsee tuollaista 3
prosentin kasvua ja siitä ylitsekin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Niitä tuhansia työntekijöitä,
jotka ovat yt-menettelyn piirissä ja joita uhkaavat irtisanomiset
ja lomautukset, ei varmaan hirveän paljon lohduta se, että on
komitea, jonka määräaika on tammikuun 2006
loppuun tehdä jonkinlaisia ehdotuksia yt-lain kokonaisuudistuksesta.
Yt-laki on tänä päivänä kuollut
kirjain, se on pelkkä menettely siitä, millä tavalla
porukkaa ajetaan työpaikoilta ulos, päinvastoin
kuin niissä maissa, joihin valtiovarainministeri viittasi,
muun muassa Saksassa. Sen lisäksi, että irtisanomisraha
on 2—6 kuukauden palkan verran, siellä todella
etsitään aidosti koulutusmahdollisuuksia, uusia
sijoittamismahdollisuuksia jne. Eli kyllä tässä on
täysi oikeus, sekä näillä irtisanomisuhan
alla olevilla työntekijöillä että myöskin
kansanedustajilla, toivoa ripeämpiä otteita hallitukselta
näiden asioiden edistämiseksi.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, tuo komitea on tätä kokonaisuudistusta
varten, koska meidän yt-lakimme on aika vanha. Mutta sen
lisäksi olen juuri antanut hiukan lisäaikaa työryhmälle,
joka pohtii yt-lain nopeampia uudistuksia. Siellä sisällä on
etsitty ratkaisua muun muassa koulutustilanteista siten, mitkä olisivat
irtisanovan yrityksen velvollisuudet osallistua työntekijän
koulutukseen silloin, kun hän joutuu työttömäksi.
Mutta ongelma on siinä mielessä, että meillä on
kollektiivisia järjestelmiä, ja jos toimet tehdään
vaikkapa koulutusvakuutusrahaston kautta, niin sillä ei
ole sitä ohjaavuutta niihin irtisanoviin yrityksiin, joihin tavallaan
pitäisi tätä vaikutusta saada. Tästä käydään
koko ajan neuvottelua, mutta ikävä kyllä työnantajapuolen
näkökulma on hyvin erilainen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Uskon, että jos eduskunnan auditorio
on vapaana, oppositio voisi varmaan järjestää oman
seminaarinsa ja esittää vaihtoehtoja hallitukselle, (Hälinää)
sehän on opposition tehtävä. (Ed. Itälä:
Yhteistyötä tarvitaan!)
Toinen näkökulma, arvoisa puhemies, liittyen yritysverotukseen:
Kun oppositiojohtaja Itälä sanoi, että Suomi
voi säilyttää yhtiöveron hyvitysjärjestelmän,
kehottaisin häntä suuren valiokunnan puheenjohtajana
tutustumaan viimeaikaiseen EY-tuomioistuimen oikeuskäytäntöön
ja siihen, mitä EU:n perussopimus sanoo pääomien vapaasta
liikkumisesta sisämarkkinoilla. Tai kysykää vaikka
Veronmaksajain Keskusliitosta, mikä on yhtiöveron
hyvitysjärjestelmän tilanne tällä hetkellä,
jos ette muuten tietoa saa. Nimittäin ainoa keino nyt poistaa
epävarmuutta on muuttaa järjestelmää,
niin kuin hallitusohjelmassa on, hyvään suuntaan.
Meillä on ollut hyvä järjestelmä,
mutta sitä pitää muuttaa ja tehdä hyvä uudistus,
niin kuin hallitusohjelmassa on viitoitettu.
Ensimmäinen varapuhemies:
Oliko ministereillä vastattavaa tähän?
Varsinaista kysymystä ei löytynyt.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Työttömyys on tosiaan tässä salissa
yhteinen huoli, ja vihreät kovasti mielellään
auttaisivat hallitusta tämän työllisyystavoitteen
saavuttamisessa. Ed. Ala-Nissilälle tiedoksi, että meillä on kovastikin
näitä asioita vuosien varrella pohdittu ja vaihtoehtoja
on esittää ja ideoita. Yksi idea meillä on
ollut perustulojärjestelmä, johon on vuosien varrella
ainakin jonkin sorttista myötämielisyyttä ollut
myöskin keskustalaisten piirissä.
Kysyisinkin läsnä olevalta keskustalaiselta ministeriltä:
Löytyykö teiltä valmiutta keskustella
meidän kanssamme tämän perustuloidean eteenpäinviennistä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Aika laaja tulkinta tästä alkuperäisestä kysymyksestä,
mutta ihan hyvä kysymys.
Arvoisa puhemies! Hallitus on ohjelmassaan määritellyt
ne tavoitteet, joilla se hakee Suomeen entistä sosiaalisesti
oikeudenmukaisempaa järjestelmää. Palvelujärjestelmän
osalta eduskunnan käsittelyssä on monia toimia
jo nyt ensi vuodelle, joilla nimenomaan julkisia palveluja entistä suuremmalla
valtion tuella ollaan edesauttamassa, niiden tasoa parantamassa
ja saantimahdollisuuksia laajentamassa. Tämän
lisäksi hallitus on antanut eduskunnalle jo joukon toimia,
joilla parannetaan nimenomaan lapsiperheiden tilannetta. Jatkossa
tulee toimia, jotka kohdentuvat myöskin eläkeläisiin.
(Ed. Zyskowicz: Aika kaukana on vastaus kysymyksestä!) Näiden
toimien yhteissumma, yhteistähtäin, on pitkälti
se sama, mihin perustulojärjestelmä hivenen laajempana,
ehkä hivenen kattavampanakin, tähtää.
Hallitus liikkuu tuossa suunnassa, mitä kysyjä kysyi,
mutta esittää paremman konseptin toimiksi, jotka
tuottavat saman tuloksen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ei ollut lisäkysymystä,
vaan varsinainen, mutta kysyn nyt kuitenkin: Onko hallitus hylkäämässä velvoitetyöllistämisen
työllistämiskeinona, koska se on kuitenkin pitkäaikaistyöttömille
ja tällaisessa syrjäytymisvaarassa oleville tällä tietoa ainoa
mahdollinen keino saada työn syrjästä kiinni?
Miten näiden kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien työttömien
pysymisestä yhteiskuntamme jäseninä voidaan
pitää huolta?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Juuri oliko se nyt eilen vai toissapäivänä tässä salissa
keskusteltiin muun muassa sosiaalisen yrityksen lainsäädännöstä,
jolla pyritään siihen, että niillekin
ryhmille, joiden on vaikeampi työllistyä, syntyisi
sellaisia työpaikkoja, joihin esimerkiksi vajaakuntoiset
tai pitkäaikaistyöttömät voisivat
paremmin ja valtion tuella työllistyä. Sen lisäksi
työmarkkinatukea ollaan uudistamassa aktiivisempaan suuntaan,
ja ne monet toimet, joilla työhallinnon palvelurakenteita
ollaan uudistamassa, pyrkivät siihen, että meillä nimenomaan
pidettäisiin huolta pidempään työttöminä olevista
ihmisistä ja niistä, joilla on joitakin erityisiä syitä,
jotka estävät heidän työllistymisensä.
Työpajojen vakinaistaminen, sosiaaliset yritykset, monet
muut, esimerkiksi työllistämistukijärjestelmän
uudistaminen, pyrkivät tähän. Mutta velvoitetyöllistäminen
aivan kategorisena on ongelmallinen, koska se saattaa synnyttää työttömänkin
kannalta ikävämmän tilanteen. Mutta sen sijaan
näillä myönteisillä, positiivisilla
kannustuselementeillä pyritään
samaan vaikutukseen.