5) Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain 6 ja 17 §:n
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensi vuoden valtion budjetissa on jonkun
matkaa yli 10 miljoonan euron lisäpanostukset veteraanisukupolven
tilanteen parantamiseen nykyisestä, tilanteen kohentamiseen
eri muodoissaan. Nyt käsittelyssämme oleva sotilasvammalain
6 ja 17 §:n muutos liittyy siihen, että sotilasvammalakia
muutetaan niin sanottua työkyvyttömyysastetta
alentamalla 30 prosentista 25:een, mikä tarkoittaa, että 25 prosentin
työkyvyttömyysasteen omaaville voidaan korvata
yksityisessä laitoksessa annettu hoito tai osa-aikainen
huolto ja se voidaan korvata myös silloin, kun tarve johtuu
muusta syystä kuin korvatusta vammasta tai sairaudesta.
Tämä ei ole ensimmäinen eikä ole
viimeinen kerta ilmeisesti oman eduskuntakokemukseni aikana, tämä on
noin vähintäänkin kolmas ellei neljäs kerta,
jolloin tämä kyseinen sotilasvammalain pykälä avoimena
on.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää myönteisenä,
että laitoshuoltoon oikeutettujen piiriä ehdotetaan
laajennettavaksi 25 prosentin työkyvyttömyysasteen
sotainvalideihin. Kyse on hieman reilusta tuhannesta henkilöstä,
joita tämä lainmuutos koskee. Korvausta voi saada
myös silloin, kun laitoshuollon tarve johtuu muusta kuin sotilasvammana
korvatusta vammasta tai sairaudesta. Uudistus tuo kokonaan korvattavan
laitoshuollon ja osa-aikaisen laitoshuollon piiriin uusia
invalideja ja laajentaa nykyisin jaksottaiseen laitoshuoltoon oikeutettujen
saamia korvauksia. Uudistus helpottaa kyseisten sotainvalidien ja
heidän puolisoidensa taloudellista asemaa.
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä asia useita kertoja
täällä eduskunnassa käsittelyssä on
ollut, niin ilmeisesti lähes yhtä monta kertaa
on käsitelty sitä, olisiko jo aika luopua käsitteestä "työkyvyttömyysaste"
(Ed. Pulliainen: Olisi!) tai siitä sanasta ja etsiä tilalle
jokin muu paremmin aikaa kuvaava termi. Termi on ollut sotilasvammalaissa
sekä alemman asteisissa säädöksissä vuodesta 1948
lähtien. Valiokunta toteaa, ettei käsite ole kovin
osuva, kun puhutaan vuosien 39—45 sotiin osallistuneista,
jotka eivät enää vuosiin ole kuuluneet
työikäiseen väestöön.
Sotilasvammalaki ei sinänsä korvaa työkyvyttömyyttä vaan keskimääräistä sairaudesta
tai ruumiinvammasta johtuvaa haittaa, jota siis työkyvyttömyys-käsite mittaa.
Kolmannen kerran omalla eduskuntaurallani yritimme tehdä tälle
termille jotakin. Yritykseksi se tälläkin kertaa
jäi. Me saimme valiokuntaan selvityksen siitä,
miksi tämä käsite jatkossakin lainsäädäntötekstissä olisi
oltava, ja eräs tekijä tässä on
se, että lakia sovelletaan myös niihin, jotka
vahingoittuvat asevelvollisuusaikanaan tai Puolustuslaitoksen palveluksessa
ollessaan. Tämä sama lainsäädäntö on
siis voimassa tälläkin vuosituhannella näiltä osin.
Toisekseen, veteraanijärjestöiltä pyydettyjen lausuntojen
perusteella ne toki toteavat, että tälle käsitteelle
olisi hyvä jotakin tehdä, mutta ne ovat lähteneet
siitä, että ne pitävät korvausjärjestelmän
sisällön kehittämistä tärkeämpänä kuin
lain termistön muuttamista.
Tähän valiokunnan mietintöön
sisältyy vastalause, jossa on kahden edustajan nimet kahdesta eri
eduskuntaryhmästä, ja vastalauseen tekijät varmaankin
esittelevät oman vastalauseensa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! En kuulu näihin tekijöihin,
mutta totean vain, että vastalause, jonka ovat ed. Erkki
Virtanen ja ed. Marjaana Koskinen allekirjoittaneet, on erinomainen
vastalause.
Ed. Rehula viittasi niihin selvityksiin, joita valiokunta on
saanut, ensinnäkin tämän työkyvyttömyys-termin
ylläpitämiseksi edelleenkin ja sen säilyttämiseksi
lainsäädännössä. Kyllä niiden
on todella pitänyt olla valiokunnan enemmistön
näkökulmasta sitten vaikuttavia, kun termi on
siellä edelleenkin määrittelemässä juuri
vuosien 39—45 sotien veteraanien ja siellä vammautuneiden
ihmisten etuisuuksia. Puhutaan työkyvyttömyysprosentista
taikka työkyvyttömyysasteesta. Mutta aivan samalla
tavalla voitaisiin puhua haitta-asteesta ja sen prosentista. Miksi
ei haitta-aste? Sehän on myöskin tämän
ajan sotien taikka ehkä tulevien sotien, kun Suomi näyttää aktivoituvan
tällä linjalla, kohdalla myöskin aivan
käypä termi, haitta-asteprosentti.
Mutta muuten tähän asiaan. Siis huolimatta siitä,
että sotiemme veteraanit ja invalidit ovat huikeasti yli
80 vuotta keski-iältään, he käyvät jatkuvasti
sotaa, usein nimenomaan Valtiokonttori on vastustaja, ja tämän
prosentin nosto 10:stä 15:een ja nimenomaan nämä maagiset
rajat, 15, 20 tai 25 prosenttia, ovat todella vaikeita. Ja siellä kyllä aika
kovapalkkaiset lakimiehet ja oikeusoppineet hankkivat leipäänsä kirjoittamalla
näitä hylkypapereita asioissa, jotka lääketieteellisesti nähden
ovat aivan selvästi, tämä tilanteen hankaloituminen,
yhteydessä siihen vammaan, joka on saatu eri tilanteissa
todella kauan aikaa sitten.
Ongelma on se, että kun ihminen vanhenee, niin vähäisempikin
vamma nuortuu, voimistuu ja sen vaikutus kasvaa, koska kompensoivat
mahdollisuudet ihmisen elimistössä heikkenevät. Etenkin
kysymys on tällöin esimerkiksi liikuntakykyyn
vaikuttavista vammoista. Toisessa alaraajassa olevaa vammaa on pystynyt
kompensoimaan eri tavoin eri lihasryhmillä, ehkä toisen
alaraajan avulla, selkärangan mukana ololla, mutta sitten
kun yleiskunto, lihaskunto heikkenee iän myötä,
nämä kompensointimahdollisuudet heikkenevät.
Tämä on aivan selvää.
Mutta nimenomaan Valtiokonttorissa on kysymys kai periaatteessa
siitä, että "ei päästetä perhanaa
yli", ja tämä perhana nyt sattuu olemaan kuitenkin
se suomalainen sotaveteraani, joka yrittää hakea
oikeutta. Tämä on aika inhottava tilanne, ja on
vastenmielistä katsella sitä vuodesta toiseen,
kun näitä E-lausuntoja lääkärinäkin
tekee. Aina välillä tietysti on positiivisiakin
ratkaisuja, mutta pääsääntö on
se, että kun kerran on päätetty niin
sitten uutta ei ole esitetty, ja se on mielestäni hankalaa.
Tähän tilanteeseen nähden tämä prosenttirajausten
poistaminen on todella hyvä esitys. Miksi enää näitä prosenttirajoja?
Tämä invalidiryhmä pienenee jatkuvasti
ja heidän vaivansa objektiivisesti ottaen — ja
tietysti subjektiivisesti — lisääntyvät,
vaikeutuvat. Ja heidän tarvitsemansa hoito on yhä raskaampaa
käytännössä, ainakin sen pitäisi
olla yhä toistuvampaa. Tämä 25 prosenttia
on hyvä ajatus, siis ei tuo prosenttiluku, vaan se on hyvä ajatus,
että nyt myöskin muun sairauden kohdalla saa mahdollisuuden
hakeutua kuntoutukseen, hoitoon Valtiokonttorin laskuun kuin nimenomaan
sellaisen, joka on peräisin sotavammasta tai sodan aikana
saadusta sairaudesta. Tällöin voidaan ihmistä hoitaa
nimenomaan laajemmin, tehokkaammin ja ylläpitää hänen
kokonaisterveydentilaansa. Tällainen vastaava käytäntö kaikille
sotainvalideille olisi aivan kelpo ja käypä. Silloin
me vastaisimme todellisuudessa siihen niin sanottuun kunniavelkaan,
josta muuten juhlapuheissa 6. päivä joulukuuta
tai sitten veteraaniviikolla tai 4. päivä kesäkuuta
mielellään puhutaan. Eli juhlapuheet ovat aika
halpoja sitten valtiontalouden kannalta verrattuna todellisiin eduskunnan
päätöksiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia huomioita omalta kohdaltani tästä hallituksen
esityksestä sotilasvammalain 6 ja 17 §:n muuttamisesta.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
tässä salissa on useamman kerran keskusteltu nimenomaan
tämän lain 6 §:n sisällöstä ja
siihen liittyvästä sanasta "työkyvyttömyysaste"
ja sen työkyvyttömyysasteen prosentuaalisesta
määrästä erilaisten etuuksien
osalta. Jos niin sanotusti talonpoikaisjärjellä ajattelee,
niin tuntuu täysin kohtuuttomalta, että nykyaikana
käytetään lainsäädännössä keskimäärin
85-vuotiaitten sotaveteraanien kohdalla etuuksia arvioitaessa sanaa
"työkyvyttömyysaste". (Ed. Asko-Seljavaara: He
ovat itse sen hyväksyneet!) — Ed. Asko-Seljavaara,
kyllä tekin ymmärrätte suomen kieltä,
sen mitä tarkoittaa työkyvyttömyysaste
käytännön elämässä,
vaikka lääkäri olettekin.
Mutta, arvoisa puhemies, siitä minä olen hyvilläni,
että nyt ensi kertaa valiokunta on avannut tämän
sanan ainakin siltä osin, että on huomioitu se
keskustelu, mitä täällä on käyty,
oltakoon lopputuloksesta mitä mieltä hyvänsä.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että parempi sana olisi kuitenkin "haitta-aste", ja se
perustelu, jonka valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
perustuu asiantuntijoitten lausumiin mitä ilmeisimmin.
Kyllä minun mielestäni "haitta-aste" kunnioittaisi
myös veteraaneja siltä osin, ettei tarvitse käyttää sanaa
"työkyvyttömyysaste". Kyllähän haitta-aste
sopisi myös niitten henkilöitten osalta, jotka
eivät ole sotainvalideja eli vammautuvat nyt armeijan palveluksessa
taikka vakituisessa palveluksessa ollessaan.
Erästä kohtaa hieman hämmästelen
kyllä tässä mietinnössä siltä osin,
kun täällä puhutaan työkyvyttömyysasteen
määrittelystä, eli että se vastaa
tavallaan keskimääräisesti sitä yleistä haittaa,
jonka tapaturma tai sairaus on henkilölle aiheuttanut,
ja niissä ei oteta huomioon esimerkiksi iän tai
ammattitaidon vaikutusta työkyvyttömyyden suuruuteen.
Tämä peruste minun mielestäni on aika
hämmentävä ja mielestäni myös virheellinen
siltä osin, että tuntuu oudolta, että jos
henkilö nuoruudessaan on vammautunut esimerkiksi kuulon
osalta, on räjähtänyt joku kranaatti
tai muu vastaava, ja on vaurioitunut silloin ja kuulo heikentynyt,
niin iän myötä se pahenee edelleen. Minulla
on, arvoisa puhemies, kokemuksia siitä, että Valtiokonttori
on muuttanut työkyvyttömyysastetta, niin sanottua
haitta-astetta, sen perusteella, kun iän myötä oli
heikentynyt kuulo, ja henkilö sai määrättyjä etuuksia
sitten, kun saatiin nostettua niin sanottua työkyvyttömyysastetta.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka minua on tässä vuosien
varrella hämmentänyt, on tämä 17 §.
Olen siitä tehnyt vuosien saatossa muutamia kirjallisia
kysymyksiä ja lakialoitteitakin, mikäli nyt ihan
oikein muistan. Eli tästä hautausavusta puhutaan,
että siinäkin nyt on rajaus työkyvyttömyysasteella
eli kuollessa työkyvyttömyysasteen pitää olla
vähintään 20 prosenttia. (P. Virtanen:
Vainajan työkyvyttömyys!) — Vainajan
työkyvyttömyysaste. — Jotenkin sotii tämä ajatus
minua vastaan ainakin, ja kun tietää, ettei tämä nyt
varmasti valtiota kaataisi eikä ongelma olisi sieltä ministeri
Kataisen kukkarosta näitä rahoja, valtion kassasta,
kaivaa. Eli tämä yhteiskunta antaisi kunnioituksen
kaikille sotiemme veteraaneille siltä osin, että heidät
voitaisiin saattaa kunniallisesti hautaan. Monen kohdalla varallisuusaste
on sellainen, että ei ehkä sitä hautaan
saattamista niin kunniallisesti pystytä tekemään.
Täällä on kuitenkin määritelty
tämä maksimi, mikä on aika erikoista,
kun pykälä on ollut auki, että sitä nyt
ei ole edes pyöristetty, kun täällä on
mainittu, että se on 1 599 euroa 65 senttiä.
Kyllä aika tarkasti on valtiovallan taholta määritelty
nyt tämä niin sanottu kunnianosoitus näille
vähintään 20 prosentin työkyvyttömyysasteen
omaaville sotainvalideille.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni kyllä hallituksen
kannattaisi ensi vuonna, jos tämä laki ja nämä pykälät
avataan, pohtia tämän pykälän saattamista
nyt hieman inhimillisempään ja veteraaneja, Suomen
itsenäisyyden taistelijoita, kunnioittavampaan muotoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen sen verran ilkeä ihminen, että minä nyt
ruodin kyllä jonkun verran tätä hengentuotetta.
Täällä ensinnäkin vedotaan,
siis mietinnössä, siihen, että sotilasvammalain
perusteella korvauksia saavat ovat pitäneet korvausjärjestelmän
sisällön kehittämistä lain termistön
muuttamista tärkeämpänä. Tämä on
tietysti sinänsä ihan oikein, näin pitääkin
tehdä. Mutta silloin tietysti, kun tämmöinen
mielipide on kirjattu, niin silloin olisi asiantuntijaluettelossa
oltava ehdottomasti veteraanijärjestöt nyt ainakin.
Mutta täällähän ovatkin sitten
sosiaali- ja terveysministeriö ja Valtiokonttori, ja siinä kaikki.
Siis tämä ajatuksenjuoksu on ollut aika vaatimaton
ja ollaan oltu sitä mieltä. Kuten tässä koko
asiakirjanipussa muutenkin, tässä on kyllä menty
siitä yli, missä aita on matalin.
Tämä on senkin takia mielenkiintoinen juttu, että tästä käytiin
edellisessä eduskunnassa perusteellinen keskustelu, juuri
niin kun ymmärrän, että siihen ed. Vistbackakin äsken
viittasi. Ja sen keskustelun sävy oli minun ymmärtääkseni
se, että tämän terminologian osalta olisi
pikkusen viitseliäisyyttä osoittaen mahdollisuus
tehdä tästä jotenkin älyllisesti
seurattavaa ja ymmärrettävää.
Sehän tarkoittaa niin yksinkertaista asiaa, kun elämme
nyt jälleen sotatilassa, siis viimeksi kiinnitettiin huomiota
siihen, että meillä nyt sotilaallisen kriisinhallinnan
puitteissa tulee sotainvalideja oikein niin kuin sodassa syntyy,
valitettavasti sotainvalideja, niin näin nyt sitten on
asianlaita todella. Elikkä tässä on ollut
välillä tämmöinen vähän
pitempi rauhan kausi, mutta nyt ollaan taas sodassa mukana ja sitten
on myöskin asevelvollisuuden suorittamiset ja kaikki muut sellaiset
mukana. Siis toisin sanoen sotilasvammalain ajatuksen mukaan on
juuri niin, että on sotilasvammoja ja tarvitaan sotilasvammalakia, mutta
sitten on myöskin sotaveteraanit, joidenka kohdalla työelämä on
jäänyt jo auttamattomasti taakse. Elikkä siis
toisin sanoen olisi hirmuisen helppo todeta laissa yhdessä pykälässä vaan,
että mikäli on kysymys työelämän
jo jättäneistä henkilöistä,
niin puhutaan, niin kuin täällä on todettu,
esimerkiksi haitta-asteesta ja sitä mitataan sitten omalla
jutulla. Siis hirmuisen pienillä muutoksilla tämä homma
tulisi jollakin tavalla järjelliseksi. Tätähän
on ihan oikein tässä kuvattu, ymmärretty,
että tämä ongelma on. Jos minä muistan
sen tekstin edellisestä eduskunnasta, tämä on suurin
piirtein ollut sanojenkäsittelylaitteessa juuri tämän
mukaan ja ollut helppo maalata se ja siirtää tähän
mietintöön niin, että sillä tavalla
on turha työ jäänyt tekemättä.
Mutta ei siinä nyt ole minkäänlaista
tsemppiä ollut mukana eikä ole viitsitty edes
lukea sitä, mitä edellinen eduskunta tästä asiasta
lausui.
Sitten toinen asia. Kun mennään tänne,
tässä on jotakin hyvääkin. Siis
tässä hallituksen esityksessä puhutaan
rahasta ja kustannuksista. Niitä on ihan tarkoilla maininnoilla
kuvattu. Mutta sen sijaan, kun sitten tavallaan periaatteessa aivan
oikein halutaan prosenttirajat pois opposition toimesta, ei enää olekaan
ollut viitseliäisyyttä kertoa, mitäs
tämä nyt sitten maksaa. Elikkä ei ole haluttukaan
myydä hallituspuolueille tätä esitystä.
Siis kyllä vasemmistoliiton konttorissa, siellä on
fiksuja ja osaavia ihmisiä Erkki Snellmannin johdolla,
kannattaisi nähdä sitten se sama vaiva, mikä on
hallituspuolueilla ja valiokunnassa sihteeristön osalta
ollut asianlaita, ja laittaa se myyntiartikkeli tänne ja
myydä tämä prosenttirajattomuus. Nyt
sitä ei ole tehty, ja silloin se jää vaan
sille tasolle, että pyrkimys sinänsä on
aivan oikea.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen puhuttiin kemikaalivirastosta ja siinä yhteydessä kriittisyydestä.
Tähän eduskuntaan on näköjään pesiytynyt
semmoinen ajatus, että kun puhuu kriittisesti, voi sitten
puhdistaa omantuntonsa ja olla sitä mieltä, että nythän
tässä on kaikki tehty. Nyt tosin salissa on aika
vähän porukkaa. Toivon mukaan löytyy
sieltä, kun muistan kriittisiä puheenvuoroja,
muitakin kuin ed. Pulliaisen puheenvuoron äsken, kokoomuksen
riveistä, ainakin viime kaudella löytyi ihan riittävästi
arvostelua näistäkin asioista.
Ed. Pulliainen nimittäin iski just naulankantaan siinä,
jotta tässä, jos kuunteli valiokunnan puheenjohtajan
ed. Rehulan puheenvuoroa, kun hän totesi, jotenkin siinäkin
käänteli ja väänteli juttua,
että sitä ei voinut tässä nyt
tätä terminologiaa muuttaa. Kysehän on
niin yksinkertaisesta asiasta, että se voidaan rajata nimittäin
se ajatus, näistä veteraaneista, joita tämän
tarkoitetaan koskevan, ja tämä vastalause siinä mielessä on
vähän vajavainen. Mutta kun ei ole parempaa, niin tämän
puolesta pitää nyt äänestää.
Mutta tässäkin olisi voinut rajata nämä nuoremmat
veteraanit, joita nopean toiminnan joukoista tulee ja Puolustusvoimista
muutenkin, kun sattuu vammautumaan varusmiespalveluksessa tai sitten
vakinaisen henkilöstön osalta sattuu vahinkoja,
niin ne voisi rajata pois. Tämä koskisi niitä,
jotka ovat toisen maailmansodan kahinoissa — eli kun isänmaata
puolustettiin silloin aikanaan — vammautuneet ja ovat nyt
veteraaneja tai eivät ole vammautuneet, mutta ovat kuitenkin
olleet tappeluissa mukana ja nyt ikä on, mikä on.
Niiden mittaaminen sillä tavalla, onko tässä joku
haitta-aste tai työkyvyttömyysaste, niin sehän
on ihan täysin pöljä homma.
Se, mitä ed. Pulliainen puhui siitä, jotta
pitäisi myydä, pitäisi laskea tämä juttu:
Nyt on periaatteellisesta asiasta kyse. Kyse on siitä,
hoidetaanko tämä juttu, katsotaanko eduskunnassa,
jotta tämä pitää hoitaa, että nyt
ei mitään prosentteja enää siinä ole
olemassa. Se maksoi sen mitä maksoi. Se hinta löytyy
sieltä aikanaan. Ei siihen tarvitse lähteä tekemään
kauppaa, koska minä en usko sitä ollenkaan, jotta
tässä hallitus olisi tätä pakettia
ostanut millään 10 miljoonalla tai millään
jutulla. Kyse on vaan siitä periaatteesta, lähdetäänkö jotain
tekemään sillä tavalla, jotta me näemme
jonkun asian oikeaksi, koska kyllä tähän
ne rahat joka tapauksessa löytyvät. Se potti ei voi
olla niin iso ollenkaan. Sen takia odotan, jotta tässä löytyy
muutakin kuin kriittisiä puheenvuoroja ja selityksiä siitä,
joita täällä on todettu, että nyt
tässä ei voi sen takia tehdä, kun tässä on tämmöinen
terminologiavirhe. Siihen jopa voisi, jos tarvitaan, värkätä vielä jonkin
ponnenkin sillä tavalla, jotta siinä todetaan,
jotta tämä ei tule koskemaan sitten niitä nuorempia
ikäluokkia, jotka nyt ovat vammautuneet tämän
viimeisen suuren kahinan jälkeen. Sen takia minä odotan kyllä,
että toivon mukaan nyt tässä vaiheessa korjataan
tämä homma. Tai odotan ainakin sitä, jotta
jos ei löydy semmoista rohkeutta tästä salista,
niin ainakin tämän nelivuotiskauden aikana, kun
tässä ollaan vasta alkutaipaleella, tämä nyt vihoviimein
saataisiin kuntoon eikä tarvitse taas ensi vaalien alla
sitten julistaa, että tämä on niitä vääryyksiä ja
se tullaan korjaamaan. Nimittäin tätä minä olen
kuullut niin pitkään kuin itse olen ollut vaaleissa
ehdokkaana tuolta 80-luvulta. Ihan sama juttu aina pyörii
tuolla ja kaikki lupaavat, että tämä hoidetaan.
Hoidetaan nyt tämä ihan oikeasti eikä pidettäisi
vaan puhetasolla tätä asiaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä budjettikirjassahan
lukee, että veteraanien tukemiseen käytetään
232 miljoonaa euroa ensi vuonna ja sitä nostetaan vielä 10
miljoonalla eurolla Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlan
vuoksi. Kyllä valiokunta erittäin tarkasti yritti
selvittää, voiko tämän sotavammalain
sanamuodon muuttaa, kun nimenomaan tässä uudessa
laissa korvataan muita kuin sotavammoja, siis muitakin sairauksia
ja vammoja. Mutta saimme sekä Sotainvalidien Veljesliitolta
vastauksen että STM:stä, että jos tämä termi
muutetaan, niin se aiheuttaa erittäin paljon kustannuksia
ja vaivaa, koska kaikki lomakkeet on painettu tämän
lain mukaisella nimikkeistöllä. Sen vuoksi Sotainvalidien
Veljesliittokin sanoo, että kyllä he hyväksyvät
tämän terminologian. Ei se ole se kynnyskysymys.
Mutta sitten minä haluan kyllä toisessa vaiheessa
kysyä ed. Erkki Virtaselta, että kun te haluatte,
että tämä laajennetaan sellaisille henkilöille,
jotka ovat 0 prosenttia vammautuneita, niin miten se enää sopii sotavammalakiin.
Eihän
silloin ole vammaakaan, jos on 0 prosenttia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pyrkinyt
saamaan tolkkua sotavammalain määritelmään
työkyvyttömyyden asteesta. Valiokunta kuitenkin huomauttaa,
että sotilasvammalain soveltamisalaan kuuluvat myös
ne, jotka vahingoittuvat asevelvollisuusaikanaan tai Puolustuslaitoksen palveluksessa
ollessaan.
Suomen viime sodissa sai pysyvän vamman 94 000
sotainvalidia, joista elossa on edelleen 14 000. Heidän
keski-ikänsä on 85 vuotta. Pidän käsittämättömänä,
että Suomen valtio kohtelee eriarvoisesti sotainvalidejamme,
joista kaikki, haitta-asteesta riippumatta, tarvitsevat samat palvelut.
Edustajien Virtanen ja Koskinen vastalauseessa esitetty pykälän
muotoilu vastaa paljon paremmin sotainvalidien tarpeita kuin pitkään
jatkunut byrokratiapeli haitta-asteilla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan ensimmäiseksi kiittää ed.
Laxellia äskeisestä puheenvuorosta. Siinä sanottiin
suunnilleen olennaisin.
Kun minä olen kuunnellut tätä keskustelua nollaprosentista
ja sotainvalidien jaottelusta ja jopa rahojen unohtamisesta, niin
en voi mitään sille, että mieleeni tuli
setäni, jota, juuri ennen kuin vajaa viisi vuotta sitten
tänne tulin, kannoin Jämsänkosken hautausmaalla.
Hän sattui menettämään 19-vuotiaana
silmänsä Ilomantsissa yhdestä vihollisen
ampumasta kranaatista, ja hänen prosenteistaan ei ollut
epäselvää. Kun tätä asiaa käsitellään,
toivoisi, että saivartelu ei yltäisi ihan prosentteihin
saakka. Tässähän on kyse, kuten ed. Esa
Lahtela täällä totesi, periaatteesta,
kyse siitä periaatteesta, haluammeko me kunnioittaa niitten
ihmisten, miesten ja naistenkin työtä, jotka tämän
isänmaan pelastivat siten, että se voi nyt juhlia
90-vuotista itsenäisyyttään. Siitähän siinä oli
kysymys.
Se joukko, josta tässä nyt puhutaan, on niitä ihmisiä,
jotka ovat antaneet aivan varmasti konkreettisen uhrin tälle
isänmaalle. Siitä lähtökohdasta
tämä vastalause on tehty, tämä pykälämuutosesitys,
että niitten ihmisten, jotka tämän maan ovat
omalla, ja tässä tapauksessa voi sanoa konkreettisesti,
verellään lunastaneet, ei tarvitsisi pyristellä joutavanpäiväisen
byrokratian verkossa, vaikka se maksaisikin valtiolle nykyistä enemmän.
Ed. Pulliainen, se, että tässä ei
ole myyntihintaa, johtuu siitä, että minun mielestäni
tämä asia ei ole kauppatavaraa. Tämä on
periaatteen asia, ja se oli tietoinen valinta. Vasemmistoliiton
lainsäädäntösihteeri Jyri Kuuselan
ryhmähuoneessa meillä olisi ollut 17 minuuttia
aikaa kaivaa se summa esille ja kirjoittaa tähän,
mutta siitä huolimatta juuri periaatteellisista syistä jätin
sen tekemättä. Tästähän
tässä on kysymys, kun nyt sitten päätöstä teemme.
Haluammeko me, että se jatkuvasti vähenevä yli
80-vuotiaitten ihmisten joukko — joka siis vähenee
todennäköisesti nopeammin kuin tämä kerran
vaalikaudessa tapahtuva 5 prosentin alennus suurentaa tuensaajien joukkoa,
eli kustannukset olisivat joka tapauksessa laskevat — voidaan
päästää tästä rimpuilusta
näitten erilaisten todistusten ja byrokratian kanssa. Sitä tässä esitetään.
Kun täällä on käytetty kriittisiä puheenvuoroja
aivan aiheesta tästä termistöstä,
niin ed. Asko-Seljavaaralle tekisi mieli sanoa, että minä en
kuullut sitä ministeriön selvitystä näistä painetuista
lomakkeista. Minulla on semmoinen käsitys, että Valtiokonttorissa
tämä tietojenkäsittely on saatettu niin
pitkälle, että ne koneet tulostavat kyllä lomakkeet
varustettuna sillä tekstillä, joka kovin pienin
kustannuksin voidaan sinne koneen sisälle syöttää.
Kyllä ne kirjoittimet sitten osaavat niitä bittejä lukea
ja tuottaa ihan samaan hintaan haitta-asteen kuin työkyvyttömyysasteenkin
niihin lomakkeisiin. Minusta tämä ministeriön
vastaus ei ole todellakaan, kuten ed. Pulliainen terävästi
kiinnitti huomiota, siis Sotainvalidien Veljesliiton valiokunnalle
esitetty kanta, vaan se on ministeriön kertomus siitä,
mitä he ovat kuulemma kuulleet sotainvalidiliitolta. Aivan
varmaan he ovat sanoneetkin, että okei, hoitakaa se, mutta
kyllä meistä olisi tärkeämpää,
että hoitaisitte tämän asian niin, että nämä prosentit
pienenisivät. Sehän on se sisällöllinen
vaatimus, mikä heillä on ollut. Sitä nyt
tässä toteutetaan 5 prosenttiyksikön
verran, mutta minä luulen ja tiedänkin, että heidän
vaatimuksensa on enemmän. Jos he sen saisivat, niin uskon
kyllä, että he tyytyvät, niin kuin nyt
joutuvatkin tyytymään taas kerran, tähän
vainajistakin määriteltävään
työkykyisyyteen, joka kyllä etenkin
tämän hautausavustuksen kohdalla kuulostaa
lähinnä irvokkaalta.
Arvoisa puhemies! Enemmälti asiaa ruotimatta totean,
että tulen huomenna yksityiskohtaisen käsittelyn
yhteydessä tekemään vastalauseen mukaisen
muutosesityksen 6 §:ään, ja toivon, että eduskunta
tulevan Suomen itsenäisyyden 90-vuotispäivän
kunniaksi hyväksyisi sen, jotta voisimme kirkkain otsin
katsoa niitäkin, jotka kerran omalla uhrillaan tämän
maan pelastivat ja ovat vielä keskuudessamme. Me olemme
sen heille velkaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me käsittelemme nyt sotilasvammalakia,
ja kaiken kaikkiaanhan veteraaneille maksetaan, kuten sanoin, 232
miljoonaa muiden lakien perusteella ja siihen vielä lisäystä 10
miljoonaa eli siellä maksetaan muun muassa elinkorkoja
sotainvalidien leskille, lapsille, huoltoeläkkeitä,
sairaanhoito- ja kuntoutuskustannuksia, mutta ei tämän
lain mukaan, mitä me nyt käsittelemme. Jos te
haluatte nyt sanoa, että pitää olla semmoinen
laki, missä vamma on 0 prosenttia, niin eihän
se ole mahdollista, koska jos on vamma, niin on joku prosentti.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että näistä asioista
puhutaan juuri tänään ja tällä viikolla.
Olemme viettäneet omaishoitajien viikkoa, ja ensi viikolla
on itsenäisyyspäivä. Siinä mielessä ajankohta
ei voisi olla parempi. Monet näistä puheena olevista
sotainvalideista, sotaveteraaneista ovat tätä samaa porukkaa,
omaishoidettavia, ja siinä mielessä nämä liittyvät
kiinteästi toisiinsa.
Viime sodissa 94 000 sotilasta sai pysyvän vamman.
Heitä on elossa vielä runsaat 10 000. Heidän
keski-ikänsä on korkea, pitkälti yli
80 vuotta. Kun invaliditeetti on vähintään
30 prosenttia, valtion varoista korvataan laitoshoito tai osa-aikainen
hoito myös silloin, kun hoidon tarve johtuu muusta kuin
sodassa saadusta vammasta. 20—25 prosentin haitta-asteen
sotainvalideille korvataan enintään 10 viikon
jaksottainen laitoshuolto tai hoitoa päiväsairaalassa
enintään 70 päivältä vuodessa.
Alle 20 prosentin haitta-asteen sotainvalidit eivät saa
mitään sotilasvammalain mukaisia palveluita. Tällaisia
10—15 prosentin sotainvalideja arvioidaan olevan noin 5 000.
Mielestäni prosenttirajat olisi hyvä poistaa kokonaan
sotilasvammalaista. Veteraanien keski-ikä on jo korkea.
Sodassa saadut lievemmätkin vammat vaikeutuvat iän
myötä.
Olen samoilla linjoilla ed. Tiusasen kanssa siitä,
että juhlapuheet tulisi vihdoin siirtää käytäntöön.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Me käsittelemme sotilasvammalain
6 ja 17 §:n muuttamista, ja, arvoisat edustajat, jotka
vielä täällä olette, voi sanoa,
että ihan yks yhteen ovat nousseet ne keskeiset, sanotaan,
periaatteelliset asiat, jotka tässä lakimuutoksessa,
voisi sanoa, tässä laissa, joka nyt on voimassa,
ovat hiertäneet ja hiertävät nyt vielä edelleenkin
tämän muuttamisen jälkeenkin. Se tuntuu,
voi sanoa, kohtuuttomalta kaiken sen keskustelun jälkeen,
mitä jo nyt tässä ja edellisinä kausina
ja vuosien mittaan tästä asiasta on käyty,
miten sotainvalidit saavat erilaisia etuuksia ja erilaisia hoitoja
ja miten määritellään vamma-asteet
jne. Keskustelua on käyty, ja voi sanoa, että laajasti
eduskunnan tahto on ollut varmasti se, että tähän
saataisiin selkeä muutos. Se selkeä muutostarve
ja tavoite on ollut paitsi tämän käsitteen,
työkyvyttömyys, muuttaminen myös näitten
prosenttien muuttaminen tai tämän haitta-asteprosentin
poistaminen.
Nyt tätä lakia ajatellen tähän
prosenttimäärään tehdään
muutos, niin kuin täällä on, että tämä sotilasvammalaki
muuttuu siten, että sotainvalideille, joiden sotilasvammalain
mukainen työkyvyttömyysaste on 25 prosenttia,
voidaan korvata yksityisessä laitoksessa annettu huolto
tai osa-aikainen huolto myös silloin, kun sen tarve johtuu
muusta kuin korvatusta vammasta tai sairaudesta. Aikaisemmassahan,
nyt voimassa olevassa laissa tämä prosentti on
ollut 30. Suhtaudun kriittisesti nimenomaan siihen, että lähdetään
näin pienellä muutosprosentilla. Täällä keskustelussa
on noussut ed. Asko-Seljavaaran tuomana erityisesti se, että jos
haitta-aste on 0 prosenttia, onko silloin haitta-asteesta kysymys
ollenkaan tai vammasta. No, jos se ei ole 0, niin kuitenkin me tiedämme,
että meillä on, niin kuin edellisissä puheenvuoroissa
taisi tulla esille, niitä, joiden vamman haitta-aste on
siinä 10 prosenttia, 15, 5. Kuitenkin se voidaan prosentteina
ilmaista, ja kun heitä kuitenkin on, sanotaan, tuhansia,
5 000, niin miksi tätä ryhmää ei ole
ajateltu tässä yhteydessä?
Kyllä ihmettelen tietysti suuresti, jos näin
on, että sotainvalidien järjestöt ovat
myös nämä ryhmät unohtaneet
tai ovat valiokunnalle tuoneet sen näkemyksen, että tämä on
riittävä. Tietysti tässä näiden
asiantuntijoiden luettelossa, joita valiokunnassa on ollut kuultavina,
ei ole mainittu näitten järjestöjen edustajien
nimiä. Se tietysti ohjaa siihen ajatteluun, että he
eivät ole varsinaisesti tuoneet sitä kantaansa
tai mielipidettään esiin, ja tietysti hyvä näin
on, koska silloin minusta todella tuntuisi pahalta, jos se olisi
täällä selkeästi olemassa, koska
en usko, että nämä järjestötkään
ovat tyytyväisiä siihen, että osa niistä ihmisistä,
joittenka asioita heidän tulee hoitaa ja jotka ovat heille
tärkeitä, kuitenkin jätetään
ulkopuolelle.
Vastalauseessa on nostettu esille tämä ehdotus,
että sotilasvammalain 6 §:n 5 momentin kohdalta
poistetaan nämä työkyvyttömyysastetta koskevat
prosenttirajoitukset. Kannatan sitä tai olisin näkemässä,
että näin tulisi jo nyt tässä tehdä.
Ja varsinkin, koska olemme itsenäisyytemme juhlavuotta
viettämässä, niin enemmän kuin
kohdalleen olisi asettunut se, että meidän sotainvalidimme
huomioidaan kattavasti, ne, joille erilaisia vammoja, todella erilaisia
vammoja, on syntynyt siitä, että he ovat vuotensa
antaneet Suomen itsenäisyyden saamiseksi.
Toinen asiahan tässä on sitten tämä työkyvyttömyys-käsite.
Ihmettelen, että joku asia voi tulla näin vaikeaksi
ajassa, jossa varmasti meillä on monen alan asiantuntijoita
ja pohtijoita ja varmasti tietoa. Erilaisiin vaihtoehtoihin olisi
tässä tullut päästä,
eli mielestäni ei riitä se, että valiokunnan
kannanotoissa tämä jäi ikään
kuin kesken. Erittäin kriittisesti suhtaudun tähän,
että valiokunnan kannanotoissa on nimenomaan näin, että sotilasvammalain
perusteella korvauksia saavat ovat pitäneet korvausjärjestelmän
sisällön kehittämistä lain termistön
muuttamista tärkeämpänä. Mielestäni
nämä ovat nyt molemmat tärkeitä,
totta kai. Miksi on lähdetty tässä vertaamaan
näitä kahta asiaa, että ikään
kuin kun saadaan toinen, niin jätetään
toinen huomioimatta? Minusta näitä ei olisi pitänyt
asettaa vertailukohteeksi, kumpi on parempi näistä asioista.
Koska ne ovat toisaalta kaksi aivan eri asiaa, niin minusta nämä olisi
pitänyt hoitaa molemmat.
Nämä kaksi kriittistä kommenttia;
kriittisesti suhtaudun näihin asioihin. Tietenkin valiokunta on
varmasti pyrkinyt ihan asiallisesti tämän lain kohdalla
hyvään ratkaisuun, hyvään tulokseen. Se,
että valiokunta muuttaa hallituksen esitystä, on
todettava myönteiseksi asiaksi eli se, niin kuin täällä mainitaan,
että talousarvion muutosehdotus merkitsee sitä,
että sotainvalidien laitoshoidon korvausten laajentaminen
25 prosentin sotainvalideihin voi kohdistua myös kuntien
järjestämän laitoshoidon kustannuksiin.
Sen vuoksi, kun se ei ole siinä hallituksen esityksessä,
on erittäin hyvä, että valiokunta on
huomioinut tämän ja muuttaa eli poistaa sen 6 §:n
9 momentin.
Vielä haluan todeta sen, että varmasti on
oikeutettu se asia, minkä ed. Pulliainen nosti täällä esille,
että silloin jos vastalausetta tehdään
ja oppositiosta esitetään jotakin, niin ne olisivat
mahdollisimman tarkkoja ja kustannusvaikutukset olisi niissä esitetty.
Aivan oikein, näin on, mutta mielestäni myös
ed. Erkki Virtanen perusteli hyvin, miksi se ei tässä ole.
Toisaalta kyllä minä tähän rinnalle
nostaisin myös sen, että ehkä jos näin
on, että sitä odotetaan oppositiolta ja tässä yhteydessä,
niin näkisin myös, että silloin kun hallitus
esityksiä tekee ja lain taustalla on perusteluosa, niin
olisi ollut hyvä nähdä, että siellä olisi
se, miksi tätä prosenttia ei sitten vielä laajennettu
esimerkiksi 10:een tai lähdetty kokonaan siitä,
että siellä olisi vaikka ollut sen kustannusvaikutus,
ja sitä ei haluttu tässä, koska en usko, että hallitus
... Tai sehän on todella kyllä pieni summa, mikä siihen
olisi mennyt. Mutta ihmettelen suuresti, jos hallitus näkee,
että sen prosentin kokonaan poisjättämisellä ei
ole merkitystä näille ihmisille, sotainvalideille,
näille vammaisille ihmisille. Sen vuoksi minä näkisin,
että siellä olisi pitänyt olla perusteluita
laajemmin siitä, miksi näin ei tehdä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yksi asia jäi
tarkastelematta. Kun miettii sitten kustannusvaikutuksia kaiken
kaikkiaan, niin kysehän on tietysti siitä, jotta
varmaan suomalaiset ovat oppineet siihen, että pitää olla
byrokratiaa. Sehän tarkoittaa, että sillä ihmisiä työllistetään
ja paperia pyöritetään hirveästi.
Täällä ed. Asko-Seljavaaran puhe jotenkin
herätti siihen, kun hän on lääkäri,
että puolustaako hän niin kovasti tätä lääkärikuntaa,
että nyt siinähän menee lääkäriltä töitä.
Nimittäin ainakin Itä-Suomessa omassa — just
luin äsken lehteä tuolla — terveyskeskuksessa,
joka on lähimpänä, meidän Keskirannan
terveyskeskuksemme, kun siellä on 12 lääkärinpaikkaa,
mutta 3 paikkaa vaan täytettynä, niin ed. Asko-Seljavaara
ei voisi olla huolissaan, meillä kyllä paikkoja
riittää lääkäreille.
Tarkoitan sillä, että kun nämä ihmiset
joutuvat käymään lääkärissä,
ajatelkaa, mikä kustannus tulee, menee hukkaan aikaa siinä,
kun tutkitaan ja tehdään paperia. Kun sitten siellä toiset
byrokraatit tutkivat niitä, että no, yltääkö tähän
prosenttiin ja voiko tämän hyväksyä,
niin siinähän tehdään ihan turhaa
työtä, kun ne kaikki varat voisi käyttää tähän asiaan,
mikä tässä nyt on kyseessä.
Sitten toinen juttu. Suomessa toivotaan innovatiivisuutta ja
uusia ajatuksia. Tuossa ed. Asko-Seljavaara totesi, että kun
nyt näitä lomakkeita on niin hirveän
isosti, se kaatuukin nyt lomakkeisiin. Me kävimme tässä hiljattain,
työelämävaliokunta, tuolla sivarikeskuksessa,
tuolla Lapinjärvellä, ja siellä minä katsoin
niitä kavereita: tosi taitavia, kuulkaa, tietokonekavereita.
Ne näppäsivät ja tekivät vaikka
mitä, kun niillä oli joku tämmöinen
oppitunti siinä menossa, ja minä luulen, että he
eivät olisi ollenkaan pahoillaan siitä, jos he
voisivat niitä lomakkeita kyllä värkätä muutaman,
koska minä en usko, että he katsoisivat sen sotilaalliseksi
toiminnaksi, kun tämä on tämmöistä ihan
toisen tyyppistä toimintaa.
Ja osa näistä, jotka ovat näitä veteraaneja,
on saanut niin paljon siitä sodasta, että niistä on
tullut kanssa sivareita. Minä olen tavannut semmoisia,
jotka eivät koskaan ota asetta, eivät edes halua
puhua sodasta ollenkaan, koska he ovat saaneet ihan tarpeekseen.
(Puhemies: 2 minuuttia kulunut!) Siinä mielessä,
kun nämä sivarit tekisivät näitä lomakkeita,
niin ne eivät maksa yhtään mitään
ja ne sieltä tietokoneelta kyllä löytyvät,
ja he voisivat vaikka kuvittaa ne lomakkeet, jos ne ovat yksitoikkoisia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtaselle selvitys siitä,
miksi toivoin, että olisi niin kuin perfekt tämä homma.
Se johtuu tässä tapauksessa hallituksen toimenpiteistä ja
valiokunnan näitten toimenpiteitten hyväksynnästä.
Ja täällähän sanotaan näin,
niin kuin varmasti ed. Erkki Virtanen on erittäin
monta kertaa kerinnyt tässä lukemaan: "Vuoden
2008 talousarvioehdotuksen täydentämisestä annetussa esityksessä (HE
157/2007 vp) ehdotetaan yleiskatteisen sotilasvammakorvausten
momentin (33.50.51) määrärahaa korotettavaksi
0,4 miljoonalla eurolla ja vastaavan suuruisen vähennyksen
tekemistä Raha-automaattiyhdistyksen tuottoon perustuvaan
valtion korvaukseen sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (33.50.52)."
Siis toisin sanoen, kun se on tässä esitys,
mihinkä nyt vastataan, eduskunta vastaa, kun se siinä on
niin kuin määrällisesti sanottu, eikö niin, niin
silloin tietysti, kun kaikki, mikä tähän
liittyy, on määrällisesti budjetissa
sanottu, toivoisi tietysti, että sinne valtiovaroihin olisi
olemassa se summa, mikä sitten tarvittaisiin, ja myöskin olisi
voitu käydä hallituspuolueitten eduskuntaryhmissä asiaa
koskeva keskustelu.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti toinen asia. Tämä lomakejuttu,
minkä ed. Asko-Seljavaara tässä otti
esille, niin kuin ed. Esa Lahtela totesi, menee jo pikkuisen persoonalliselle
puolelle. Minä ajattelin tarjota Raahen ammattikorkeakoulun
tietojenkäsittelyopin insinöörioppilaita tekemään
tämän homman urakalla. He varmaan viikonvaihdetyönä tekevät
tämän koko homman 1 000 eurolla, voisin
veikata suurin piirtein näin. Ja sitten kun se on vielä atk:lla,
niin pystyy sen lomakkeen sieltä tulostamaan ja kirjoittamaan
siihen ylös ja se on niin kuin sillä sipuli. Muutenkin
asiat ovat sen sorttisia, että pikkuisen poliittista tahtoa
vain, niin nämä asiat hoitaantuvat.
Sitten kolmas asia on se, että niitten prosenttirajojen
kokonaan poistaminen vaikuttaa oudolta. Kun otetaan asian luonne
huomioon, haitta-asteen luonne huomioon, pitää jokin
haitta-aste olla, että voi tällaisen lainsäädännön
perusteella sitä korvausta maksaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain
6 ja 17 §:n muuttamisesta on hyvin sopivaan aikaan meillä täysistuntokäsittelyssä
asianomaisen
valiokunnan mietinnön muodossa. Huomenna on talvisodan
syttymisen vuosipäivä, 68 vuotta tulee talvisodan
syttymisestä ja ensimmäiset vammat, joita tämä laki
koskee, ovat 68 vuotta sitten tulleita. Täällä on
viitattu myös siihen, että rauhanturvaamis- ja
kriisinhallintatehtävissä saattaa tulla vammautumisia,
myöskin kuolemantapauksia. Nämä ovat
osaltaan myös tämän päivän
uutisissakin olleet esillä, kun on ollut kysymys rankaisutoimista
niitä kohtaan, jotka Afganistanissa aiheuttivat siellä olleen
suomalaisen sotilaan kuoleman.
Mutta tämä kysymys viime sotien invalideista tulisi
käsitellä kyllä ihan erillisenä kysymyksenä.
On kysymys niistä maamme kunniakansalaisista, joiden kohdalla
asiat kaikilta osin tulisi hoitaa mahdollisimman nopeasti kuntoon.
Siinä suhteessa tämä hallituksen esitys
on aivan oikean suuntainen, kannatettava, mutta sopii vain toivoa,
että mahdollisimman pian päästäisiin
siihen, että kun on viime sodissa vammautuneesta henkilöstä kyse,
niin ei enää puhuttaisi työkyvyttömyysprosenteista.
Muutettaisiin tuo sana haitta-asteeksi. On totta, että on
erilaisia haitta-asteita, henkilöt ovat voineet vammautua
eri tavoin, menettää ruumiinosiaan, aistejaan,
mutta näkisin, että vaikka haitta-asteet ovat
erilaiset, niin meidän pitäisi voida kaikille
viime sotiemme invalideille antaa niin hyvä hoito ja niin
hyvä hoiva ja huolenpito kuin vain nykyajan puitteissa voi
olla.
Viime sotien sukupolvi on jo niin korkeassa iässä,
kun on todettu, että kaikki jo ovat yli 80-vuotiaita, nuorimmatkin,
jotka ovat olleet puolustamassa rintamalla tai muutoin sotatoimialueella
tätä maata, että meillä ei enää kovin
paljon pitäisi näissä kysymyksissä jahkailla,
vaan asiat tulisi nopeasti saattaa siihen kuntoon, että sitten kun
viimeinenkin viime sotien invalidi on poistunut joukostamme, voimme
ajatella, että olemme tahtoneet tehdä kaiken sen
hoidon ja hoivan, mitä heidän kohdalleen on ollut
mahdollista tehdä. Valitettavasti liian monet ovat jääneet
tässä liian vähälle.
Aivan kuten ed. Pulliainen toi esille, ihmettelen, että asianomaiset
sotainvalidijärjestöt ja myöskään
veteraanijärjestöt eivät ole olleet tällä kertaa
asiantuntijoina. Ja aivan kuten täällä ed. Viitamies
toi esille, omaishoitajiahan löytyy näistä veteraanien
ja sotainvalidien puolisoista ihailtavalla tavalla. Omaishoitajina
he tekevät arvokasta palvelua edelleen. Toivon, että tämäkin voitaisiin
vastaisuudessa ottaa entistä paremmin huomioon.
Toivon, että tästä työkyvyttömyyskäsitteestä voitaisiin
nyt, kun on jo pitkään ansaitussa eläkeiässä olevista
kansalaisista kyse, päästä käsitteenä sivuun
viime sotien veteraanien osalta ja yleensäkin päästäisiin
siihen, että ei enää tarvitsisi heidän
yhdenkään kokea sitä, että anomus
tulisi hylättynä takaisin, vaan voitaisiin saada
mahdollisimman myönteinen ratkaisu jokaiseen hoidon ja
hoivan anomukseen.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä eräs huomio tähän
asiaan liittyen.
Sotavammaisia varten rakennetuissa sairaskodeissa ja kuntoutussairaaloissa
veteraanit vähenevät. Tyhjenevät paikat
voitaisiin nyt täyttää laitoshoitoa tarvitsevilla
lievästi vammautuneilla sotainvalideilla ja antaa myös
heille oikeus valtion korvaamaan pitkäaikaishoitoon.
Sotainvalidien lukumäärän on arvioitu
vähenevän siis tänä vuonna lähes
2 000:lla. Sotilasvammakorvauksiin käytettävät
määrärahat vähenevät
tämän myötä huomattavasti. Näitä varoja
voitaisiin käyttää sotainvalidien auttamiseen.
Sotainvalidien tilanteeseen on esitetty korjausta useissa lakiehdotuksissa
ja toimenpidealoitteissa. Vaikka sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei ole niille herkistänyt korvaansa, toivon, että nyt käsillä olevan
hallituksen esityksen kohdalla pohditaan tarkkaan, eikö nyt
jo olisi suomalaisen kansanvallan 100-vuotisjuhlavuonna korkea aika saada
asiaa kuntoon ja kunniavelkaa veteraaneille maksetuksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen, en minä teitä moiti
siitä, että te moititte minua epätäsmällisyydestä.
Siihen sinänsä saattaisi olla perusteitakin, mutta
kuten jo edellä totesin, tämä epätäsmällisyys
tässä asiassa oli puhtaasti periaatteellista.
Lisäksi haluan todeta, että se 0,4 miljoonaa, mihin
viittasitte, ei ole tämä varsinaisen pääasian
hinta, (Ed. Pulliainen: On sen kunnallisen puolen!) se tulee siitä vain,
että tässä meinasi ensiksi käydä niin,
että kunnallinen kuntoutus oli jäädä kokonaan
ilman tätä tukea johtuen siitä, että hallitus
ei katsonut voivansa laittaa tähän suoraa valtion
rahaa, vaan otti ne Raha-automaattiyhdistykseltä. Ja kun
Raha-automaattiyhdistys ei voi tukea kuntia, niin piti tehdä tämä lain muutos,
jota tässä nyt tehdään. Eli
tämäkin on esimerkki siitä, että kun
byrokratia saadaan tarpeeksi hankalaksi, niin se on hankalaa. Ainakin tästä asiakokonaisuudesta
se pitäisi poistaa kokonaan.
Sitten tästä haitta-asteesta, onko 0 prosenttia joku
haitta-aste. Ei se välttämättä ole,
mutta onko sitten 0,01 tai 0,1 tai kenties 1 prosentti? Jos sille tielle
lähdettäisiin asiassa, joka voidaan korjata muutenkin
kuin tällaisia teknisiä seikkoja asettelemalla,
niin joudutaan aika vaikealle tielle. Kyllä Suomessa tiedetään
tarkalleen, ketkä ovat viime sotien sotainvalideja ilman
niitä haitta-asteitten määrittelyjäkin.
He ovat kaikki rekistereissä. Jos uusia alkaa ilmaantua
tämän jälkeen, niin heihin saattaa sitten
suhtautua vähän epäillen.
Sitten kysymys näitten uusien sotatoimien tuottamista
sotavammoista. Jos ne ed. Lahtelan pelkäämällä tavalla
kovasti laajenevat, niin niitä varten tarvitaan sitten
kyllä ihan uusi laki ja uudet rahat.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajakaima periaatteessa lopetti aika
pitkälle samaan asiaan tästä haitta-asteesta
ja nollatoleranssista. Tämä koko keskustelu oikeastaan osoittaa
just sitä, kuinka vaikea täällä on
puhua psyykestä, siitä, miten tämän
saisi hoidetuksi helposti. Vanhalta, tämän ikäiseltä,
mitä siitä nyt on, 68 vuotta talvisodasta, kyllä sieltä sen verran
löytyy vintiltä lepakoita, jos saisi näin kauniisti
tämän asian ilmaista, että tämän
prosentin saisi täyteen muillakin keinoilla. Vasta nämä sotapsykoositkin
tulivat tässä vähän aikaa sitten,
kun ajattelee, kuinka kauan sodasta on, esiin. Hyvin monella sotilaalla,
henkisellä, psykologisella, psyykkisellä alueella
on ollut vaikeuksia. Monet tämmöiset
asiat ilmenevät, jopa presidenttimme on käyttänyt
sanaa posttraumaattinen, jälkihaavoittuminen ja vammautuminen,
paljon myöhempään ilmenevä juttu,
jotka sitten unissa kummittelevat. Tämä olisi
hyvin helppo tietyllä tavalla hoitaa niin, että ei
tarvitsisi puhua mistään makaabereista haitta-asteista
sitten, kun haudataan, mikä se nyt olikaan täällä,
20 prosenttia, minkä te olette täällä jotkut
tietäneet hyvinkin.
Vielä kerran se, että kun ei tällä tasolla
voi puhua psyykeen, henkisen pahoinvoinnin, oirehdinnan, sairauden,
vaikka se on nyt vähän huono käsitys,
neuroosien ja traumojen merkityksestä, niin ei se ole ihme,
että täällä ei kouluissakaan voi
satsata ennalta ehkäisevään mielenterveystyöhön,
koska tämä jotenkin tässä suomalaisuudessa — näin
kaikella kunnioituksella sotiemme veteraaneja ja itsenäisyyttämme
kohtaan — on semmoinen asia, että henkisyydestä puhutaan
ja hengestä, mutta ei sen vaikeuksista vieläkään edes
tämän asian yhteydessä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän samasta ajatuksesta,
mitä edellinen puhuja tai edelliset puhujat. Itse kun olen
tuolta itärajalta ja maalla syntynyt ja maalla kasvanut
ja maalaiskaupungissa asun nytkin, jossa ne veteraanit ovat siinä naapureissa
iät kaikki olleet, ja on puhuttu päivällä ja
illalla ja joskus yölläkin jutuista, niin niillä ihmisillä on
se vamma, siellä on sirpale sielussa, sanoisiko näin
päin, koska en noita hienoja termejä osaa. Se
sirpale on niiden ihmisten sielussa. Sitä on näiden
lääkäreiden, niin kuin ed. Asko-Seljavaaran
tai kenen hyvänsä, vaikea tunnistaa ja löytää sieltä ja
mitoittaa, että siinä nyt on 3 prosentin vamma
sielussa. Silloin voisi katsoa, että se sirpale sielussa
riittää tähän asiaan, jotta nyt
nämä ovat oikeutettuja tähän
hoivaan, mikä tässä on kyseessä,
ja lopetettaisiin se saivartelu siitä, mikä on
se haitta-aste.
Niillä ihmisillä on siellä syvällä semmoisia muistikuvia,
jotka tulevat heille yöllä uniin. Se näkyy
heidän käyttäytymisessään,
vaikka on kuinka karski jätkä ollut siellä ja
ollaan täällä nytkin, vanha konkari ja
kepillä hakkaa vaikka seinään, mutta
sillä ihmisellä on jokin siellä sielussa,
ja sen takia pitäisi riittää, kun he
ovat olleet puolustamassa maata, he ovat nähneet kaikki
siellä, he ovat nähneet semmoista hirveyttä, mitä he
eivät viitsi edes kertoa meille.
Siinä mielessä tuntuu saivartelulta, että puhutaan
jostakin prosenteista. Se on helppo erottaa sitten, että kyse
on siitä, miten tehdään se raja siihen,
jotta nämä nuoremmat eivät kuulu siihen
kategoriaan. Mutta ne, jotka ovat aikanaan olleet siellä kovissa
kahinoissa, kuuluisivat tähän ja niille, jotka
ovat näissä uusissa hyökkäysjoukoissa,
tehdään omat pykälänsä.
Se on helppoa ja järkevää.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellisen puhujan innoittamana: Sota itsessään, väitetään
tai tutkijat ovat väittäneet, että Homeroksen
suuri Odysseia on kertomus siitä, kuinka sota vammoittaa,
traumatisoi ihmisen lopullisesti, eli sotaan on kyllä helppo
lähteä. Kun kuuntelee täällä välillä meidänkin
keskustelujamme, jos käyttää Juha Watt
Vainion sanoja, joka sieltä idästä kanssa
oli, niin meistä jokainen on jonkinasteinen sotaveteraani,
tämmöistä symboliikkaa kaikella kunnioituksella
taas niitä oikeasti vammautuneita kohtaan, jos uskaltaa
edes tämmöistä sanaa käyttää.
Sodasta palaaminen, se, että tulee sen kaltaisen järkytyksen,
täysin epäluonnollisen tappamisen, tämän
uskonnon, moraalin, jäljiltä takaisin yhteiskuntaan,
se sinänsä jo Homeroksella pakana-aikaan oli tärkein
teema. Odysseia kertoo siitä, kuinka mahdotonta on enää palata
takaisin, koska sodassa kaikki on koettu ylikierroksilla, kaikki
on mennyt överiksi, mieli on vammautunut, sillä tietyllä tavalla
mennyt harhaan, niin kuin harharetki, Odysseia, jos tässä saisi
oikein vielä maalata tämän asian. Edellisen puhujan
sanoin sitä sirpaletta siellä sielussa on mahdoton
nykykirurgiallakaan poistaa, mutta tosiaan tällä keinolla
saataisiin ainakin tämmöistä jälkiplaseboa
siihen, että tunnistettaisiin heidänkin jonkunlainen
ansionsa kauniilla sanoilla, ettei täytyisi käyttää sitten
tätä heidän pelkäämäänsä mielenterveyssanastoa.
Yleiskeskustelu päättyi.