Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa luvataan
harjoittaa maatalouspolitiikkaa, joka turvaa viljelijöiden
nousevan tulokehityksen ja mahdollistaa kotimaisiin raaka-aineisiin
perustuvien elintarvikkeiden tuotantomäärien säilymisen
nykytasolla. Maatalousministeri on nyt esitellyt EU:n komission
kanssa maataloustuista neuvotellun ratkaisun jälleen kerran
torjuntavoittona, vaikka se merkitsee tukien merkittävää alenemista
lähivuosina, sika- ja siipikarjatilojen osalta jopa 60 prosentin
verran sopimuskaudella. Ja vaikka tuon tehdyn ehdotuksen piti olla
jo valmiiksi tingitty eikä siitä annettaisi tuumaakaan
periksi, nyt on kuitenkin periksi annettu. Kysyn teiltä,
maatalousministeri:
Miten hallitus aikoo nyt toteuttaa tämän hallitusohjelman
kirjauksen? Miten turvataan viljelijöiden nouseva tulokehitys
ja miten varmistetaan myös, että elintarvikkeiden
tuotantomäärät kaikilta osin säilyvät
nykyisellä tasolla?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen esittämässä kysymyksessä kannettiin
huolta siitä, miten varmistetaan nouseva tulokehitys. Ihan
lähipäivinä aloittaa toimintansa tulokehityksen
nimenomaan nousuun saamista seuraava toimikunta, jota itse vedän.
Sen tehtävänä on sitten katsoa tilannetta
neljältä eri politiikkalohkolta eli tuottajahintojen
kehityksestä, tuotantokustannusten kehityksestä ja
tukien kehityksestä sekä mahdollisesti verotuksen
tai vastaavan kustannuspuolen kautta hakien niitä ratkaisuja,
joilla viljelijöiden tulokehitys todella tällä vaalikaudella
saadaan nousuun. Sitä tulokehitystä tietysti jonkun
verran auttaa kasvinviljelypuolella se, että viime syksynä ensimmäisen
kerran pitkään, pitkään aikaan
viljojen hinnat olivat selkeästi, useamman kymmenen prosenttia
korkeammat kuin aikaisemmin. Toki tiedän, että se
on ongelma kotieläintiloille, varsinkin sika- ja siipikarjatiloille.
Kysymyksen ollessa 141-sopimuksesta huomautan ed. Räsäselle,
että neljän ensimmäisen vuoden aikana
alenema on pienempi kuin aikaisemmissa sopimuksissa. Se on Suomen
tarkennetun esityksen mukaan ihan täydelleen. Ne suuremmat
alennukset tulevat kahteen viimeiseen vuoteen, ja silloin meillä on
käytössämme lfa-tukijärjestelmä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Näiden kompensoivien tukien, muun
muassa lfa-tuen, osalta ollaan kuitenkin tyhjän päällä viljelijöiden
näkökulmasta, koska mitään sopimuksia niiltä osin
ei ole vielä tehty. Kansallisen elintarviketuotannon turvaamisessa
on myös kysymys oikeudesta lähiruokaan ja huoltovarmuudesta mahdollisten
kriisiaikojen varalle. Vanhasen ensimmäisen hallituksen
aikana maataloustulot putosivat kaikkiaan 25 prosentilla. Tällä vaalikaudella
hallitus on jo alistunut ratkaisuihin, jotka vaarantavat kotimaisen
sokerituotannon mahdollisesti kokonaan hallitusohjelman kirjauksen vastaisesti,
ja kotimainen maito on myös uhattu. Maitokiintiöistä luopumisesta
vuonna 2015 on jo tehty periaatepäätös
ja ajankohdan aikaistamiseenkin on suuria paineita. Maidollahan
on todella suuri merkitys. Sen osuus maatilojen myyntituloista on
lähes puolet, 45,9 prosenttia.
Mihin konkreettisiin toimenpiteisiin hallitus on ryhtymässä,
että Suomessa tuotettu maito saadaan pelastettua ja sen
myötä myös maamme maitoa käyttävä elintarviketeollisuus?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen kysymykseen
maidon tulevaisuudesta totean, että jos ajatellaan tätä artiklan
141 mukaista sopimusratkaisua, joka tehtiin, niin maitohan on tässä ainoa tuotannonala,
jolle todella tulee lisää, 3 ja 4 miljoonan euron
välillä rahaa. Eli siinä on selkeästi kehitys
nouseva, koska me tiedämme nämä ongelmat,
jotka etelässä A- ja B-alueella maidontuotannon
kehityksessä ovat.
Kysymys oli sitten myös sokerintuotannon jatkuvuudesta.
Sen eteen tehdään koko ajan töitä,
että Suomessa teollisuus jatkaa. Jos meillä jatkaa
teollisuus, niin uskon, että sen jälkeen meillä myöskin
viljelyä on, ja hallitushan on tehnyt sen päätöksen,
että 350 euroa sokerintuotantohehtaaria kohti ensi vuonna
maksetaan sitä tukea.
Sitten ed. Räsänen väitti, että tavallaan
nämä ovat tyhjän päällä.
Nämä eivät ole tyhjän päällä. 141-sopimukseen
on yhteistyössä komissaarin kanssa kirjoitettu
selkeä lfa-lauseke eli se on siellä sovittu. Lfa-järjestelmä tulee
tällä kaudella, tällä komission
kaudella, EU:ssa hyväksytyksi. Me saimme nyt ensimmäisen
kerran jalan ovenrakoon, että meillä on mahdollisuus
myöskin A- ja B-alueen Suomessa päästä yhden
pysyvän EU-tukijärjestelmän piiriin,
eikä olla aina katkolla näitten sopimusten kanssa.
Tämä on meidän tavoitteemme, ja siihen
on hyvät edellytykset.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tavoitteena on maataloustuotannon
kova keskittäminen ja sen painopisteen siirtäminen
keskiseen Eurooppaan parhaitten viljelyalueitten tienoille. Sekä tämä sokeripäätös
että tämä 141-päätös
vastaavat tätä EU:n perustavoitetta; hitaasti,
mutta varmasti EU:ta viedään siihen suuntaan,
keskitetyn maataloustuotannon suuntaan ja Keski-Euroopasta muualle
ruokaa sitten myyden. Nyt ovat esimerkiksi tanskalaiset jo kaivelemassa
lähtökuoppia, kun sikatilojen kulut kasvavat rehun
kautta ja tulot pienenevät. Tänne on tulossa tanskalainen
invaasio, niin kuin tanskalainen komissaari varmaan on suunnitellutkin,
sianlihan osalta. Kyllä minä uskon, että te,
rouva ministeri, olette tehnyt sen, mitä ihminen ja nainen
voi, (Naurua) mutta ei nyt voi olla enää pienestä näpertelystä kysymys
tässä meidän linjauksessamme. Nyt on
ruvettava tositoimiin, ettei tämä EU:n pitkä linja
toteudu, jota se hakee. Siksi kysynkin teiltä tai ministereiltä, keltä vaan:
Onko nyt valmiutta ruveta semmoisiin toimiin, jotka siellä EU:n
herättävät ja panevat jotain toisenlaista
linjaa meille suosittelemaan ja viemään? Eli esimerkiksi
perustuslain jäädyttäminen (Puhemies:
Minuutti kulutettu!) määräajaksi ainakin
siihen saakka, kun se lfa on kunnossa. Oletteko valmiita siihen?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilän kysymykseen ensinnäkin
tästä kytkemisestä perustuslakiin tämän
141 artiklan osalta sanon ihan suoraan, että jos tämä kytkentä olisi
tehty ja toinen EU-elin tähän meidän
sopimukseemme sotkettu, niin voitte vain arvata, miten se olisi
ollut jäsenmaiden riepoteltavana. Ei olisi kyllä tarvinnut neuvotella
47:ää miljoonaa euroa korkeammalle. Sehän
oli komission virkamiesten tarjous, että me olisimme saaneet
neljän vuoden sopimuksen, joka olisi ollut 12,5 prosenttia
aleneva neljän vuoden aikana, jäljellä 47
miljoonaa euroa vuonna 2011. Tämän pyydän
huomioimaan, kun puhutaan siitä, olemmeko kyenneet etujamme
siellä hoitamaan.
Sitten tämä lfa-järjestelmä,
ed. Tennilä, on juuri sellainen, joka turvaa sen, että kaikki
ei keskity sinne Keski-Eurooppaan. Siinä otetaan huomioon
se, että myöskin pohjoisemmilla alueilla voidaan
turvata tuotanto. Maidossa meidän tavoitteenamme on, ed.
Räsänen, toteuttaa se, että jos nyt maitokiintiöt
poistuvat, niin tuotantoon sidottu tuki pitää saada
tavalla taikka toisella esimerkiksi lypsylehmäpalkkion
nimissä. Sitä parhaillaan valmistellaan, ja tammikuussa
kokoontuvat ne EU:n jäsenmaat, joille maitokiintiö on
tärkeä, Itävaltaan omaa esitystään
pohtimaan.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! On puhuttu, että Suomi voisi korvata
lfa-tuen eli luonnonhaittakorvausten maksamisen kautta näitä 141:n
menetyksiään.
Kysynkin arvoisalta ministeriltä: Onko tämä edes
mahdollista, ja jos on, niin miten hallitus aikoo asian hoitaa niin,
ettei EU vie meiltä pois luonnonhaittakorvauksia niin kuin
tikkaria lapsilta? Aikooko hallitus olla vieläkin mallioppilas,
vai joko nyt on hallitukselle tullut mitta täyteen ja alatte
ajatella Suomen kansan etuja, onhan teidän tehtävänne
puolustaa Suomen kansaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun nyt oikeastaan ensimmäisen kerran saatiin
jonkinlainen tiekartta siitä, millä päästään siirtymään
sen tyyppiseen järjestelmään, joka olisi
myös Etelä-Suomen osalta pysyvä, niin
se tapahtuu nyt siten, että siellä viiden ja kuuden vuoden
päässä osa tästä vanhasta
141:stä voitaisiin korvata lfa:lla. Ei nyt pelätä tätä.
Tämä on päinvastoin meille juuri se mahdollisuus
ja tavoite, jota pitkään on pidetty silmällä,
että siihen mahdollisuus avautuu, ja se on nyt avautumassa, kun
lfa:sta ja sen uudistamisesta neuvotellaan ja päätetään
vuosien 2008 ja 2009 aikana. Se tapahtuu tämän
komission aikana, ja kun sinne kuuden vuoden päähän
nyt huolta kannetaan, niin siinähän on kyse noin
20 miljoonan euron erästä, joka on merkittävä erä,
se on 2 miljardista maataloustukieurosta noin prosentin erä.
Kyllä minä sanon, että kyllä me
aika kehnoja olemme, ellemme tässä lfa-uudistuksessa
pysty tätä noin 20:tä miljoonaa euroa
järjestämään kuuden vuoden päästä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiasia on se, että Eurooppa-neuvostossa
aikaisemmin kirjattu periaate siitä, että maataloustuotantoa
on voitava jatkaa kaikilla yhteisön alueilla, mukaan luettuina
alueet, joilla on erityisiä ongelmia, on nyt murrettu.
Samoin EU:n liittymissopimuksessa selkeästi todettiin,
että kansallinen tuki on maatalouspolitiikkaa täydentävä elintärkeä osa
yhteisen maatalouspolitiikan osalta.
Arvoisa puhemies! Olen koko ajan pelännyt sitä,
että hallitus ajelehtii myöskin tämän
tulevan, 2013:n jälkeisen maatalouspolitiikan sisällön
osalta. Jos nyt menetetään esimerkiksi kansalliset
maitokiintiöt ja maakiintiöt, niin siitä tulee
olemaan suurempi kielteinen vaikutus kuin koko Wto-järjestelyistä välillisesti
Suomen kotieläintuotannon ja maidontuotannon osalta. Vakavin
tilanne on nyt tuottajilla, joilla tulevaisuus on musta aukko. Hallitus
menee seuraavan hallituksen nurkan taakse ja vakavasti kyseenalaistaa koko
tukijärjestelmän.
Arvoisa maatalousministeri ja arvoisa pääministeri:
Oletteko te valmiita pohtimaan koko yhteisen maatalouspolitiikan
oikeutusta tilanteessa, jossa yhtenäisistä ja
kestävistä sekä oikeudenmukaisista tukiperiaatteista
ei yhteisön tasolla selvästi enää pidetä kiinni
ja myöskin meidän (Puhemies: Minuutti on ylitetty!)
Eurooppa-neuvoston linjauksemme on romutettu?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Päinvastoin Eurooppa-neuvoston linjauksia
myötäilee se, että komissio ja erityisesti
komissaari näissä meidän neuvotteluissamme
tuli selkeästi meitä vastaan ja meidän
yhteinen tavoitteemme on lfa-järjestelmän tähän
mukaan saaminen. Se jos mikä kantaa huolta siitä,
että unionin sisällä erilaisissa olosuhteissa,
myös huonommissa olosuhteissa, niin kuin Suomessa on, voidaan
lfa-tukijärjestelmää maksaa.
Tästä kansallisesta tuesta muistutan sen,
että silloin kun Suomi liittyi, niin sopimukseen on kirjattu
hyvin selkeät määräykset siitä,
että me saamme maksaa tukea C-alueella pysyvänä tukena,
mutta sielläkään tuotanto ei saa lisääntyä.
Jos se lisääntyy, niin tukia alennetaan. Aivan
samanlainen kirjaus siitä, että me saamme maksaa
A- ja B-alueella, on vuodelta 94, mutta siinäkään
yhteydessä tuotanto ei saa merkittävästi
lisääntyä. Eli meidän ongelmamme
sika,- siipikarja- ja kananmunatuotannon kohdalla tällä kertaa
oli se, että meidän tuotantomme on merkittävästi
omaa kulutustamme suurempi ja se on tämän vuonna 94
tehdyn periaatteen vastaista. Samaan aikaan herää kysymys
siitä, miten sellaisella tuotannon alalla voi olla vakavia
vaikeuksia, jolla tuotanto (Puhemies: Minuutti on käytetty!)
on näin merkittävästi lisääntynyt.
Sanon vaan yhden lauseen vielä, sen, että ymmärrän
tilatasolta katsottuna, että se on sen takia lisääntynyt,
että on haettu lisääntyvän tuotannon kautta
parempaa kannattavuutta tiloilla.
Puhemies:
Tästä eteenpäin pyritään
pysyttelemään minuutissa.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Meidän kansanedustajien ja koko
eduskunnan on syytä olla tyytyväisiä siitä,
että ministeri Anttila ja koko hallitus onnistui neuvottelemaan
141:n jatkon, joka mahdollistaa vakautta ja uskottavuutta suomalaiselle
elintarviketaloudelle. (Ed. Tennilä: Meillä ei
olla tyytyväisiä!) Kuitenkin on syytä muistuttaa,
että kyseessä on vajaan 100 miljoonan potti, kun
kaikki maataloustuet ovat noin 1,8 miljardia euroa. Ja edelleen
pitää muistaa, että tukien osuus kuitenkin
viljelijän saamasta tulosta on vain puolet, puolet tulee
markkinoilta, ja sen tähden on tärkeätä,
että jatkossa markkinahinnat seuraavat kustannuksia ja
että markkinoiden kautta viljelijöiden tulotaso
voidaan turvata. Siinä me suomalaiset kuluttajat olemme tärkeitä,
että me ostamme suomalaisia tuotteita.
Kysynkin ministeri Anttilalta: Minkälaisia signaaleja
me kansanedustajat ja hallitus voimme antaa, että suomalaiset
edelleenkin käyttäisivät entistä enemmän
suomalaisia tuotteita?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Suomessahan tehtyjen selvitysten mukaan yhdeksän
kuluttajaa kymmenestä ensisijaisesti haluaa suomalaista
ruokaa, ja tämän eteen on tehty kymmenen viimeistä vuotta
hyvin vahvaa laatustrategiatyötä. Meidän
tuotantoketjumme pellolta pöytään saakka on
läpinäkyvä ja sitä kautta on
saavutettu kuluttajien luottamus. Ministerinä sanon, että siitä luottamuksesta
pidämme kiinni ja teemme työtä sen eteen,
koska suomalaista maataloustuotantoa ei ole, jos ei ole kuluttajien
sataprosenttista luottamusta. Se on sen kaiken a ja o.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kun edellinen 141-ratkaisu syntyi, kiirehti
silloinen valtiovarainministeriö välittömästi
varoittamaan, ettei ole varmaa, löytyykö ratkaisun
toteuttamiseen valtion rahoitusta. Valtiovarainministeri ei ole
paikalla, mutta voiko pääministeri luvata, että tämä asia
hoituu sen sopimuksen mukaisesti? Nimimerkki "Neuvoteltiinko turhaan?" tiedustelee
tätä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Viime kevään kehyspäätöksessä tähän on
varauduttu.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin hyvin, hyvin tärkeää,
että voimme turvata maatalouden toimintaedellytykset myös jatkossa.
Mutta samaan aikaan kun käymme tätä keskustelua,
on varmasti syytä myös kiinnittää huomiota
tiettyihin kehittämistarpeisiin. Nimittäin viime
aikoinahan ovat hyvin paljon olleet esillä ongelmat tuotantoeläinten
kohtelussa, ja näillä tiloilla tehdyissä tarkastuksissa
peräti kolmanneksessa on havaittu eläinsuojelullisia
ongelmia. On hyvin tärkeää, että me
kohtelemme myös tuotantoeläimiämme hyvin.
Se on tärkeää paitsi eettisesti myös
elintarviketurvallisuuden kannalta. Esimerkiksi viime kaudella,
kun näitä ympäristötuen ehtoja
muutettiin, niin siellähän otettiin näitä eläinsuojelullisia
vaatimuksia entistä enemmän huomioon, ja tämä oli
erittäin hyvä ja tärkeä asia.
Haluankin, arvoisa puhemies, kysyä:
Katsooko hallitus nyt, että meillä olisi edelleen
mahdollista kytkeä näitä eläinsuojelua
koskevia vaatimuksia tukien saantiin tai niiden takaisinperintään?
Miten hallitus aikoo turvata eläinsuojeluun liittyvän
valvonnan resurssit?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Eläinsuojelu on tärkeä asia,
ja eläinten hyvä hoito on aivan kaiken a ja o.
Nythän tämä on Euroopan unionin tukien ehtona,
nimenomaan täydentävinä ehtoina, ja ensi
vuonna tulevat vielä sitten nämä eläinten
hyvinvointiehdot voimaan. Eli tämä tilannehan
kehittyy koko ajan aivan oikeaan suuntaan. Sitä me ministeriössä luonnollisesti
tulemme katsomaan, onko valvonta riittävää.
Mutta sellaisen lohduttavan tiedon olen saanut meidän valvojiltamme
osastolta, että kehitys on viimeisten kahden vuoden aikana
mennyt parempaan suuntaan, eli on laskeva määrä se,
joka nyt tarkastuksissa on käynyt ilmi. Tämä on
tältä päivältä saatu
tieto.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä katsoo,
että ministeri Anttila on hoitanut näitä neuvotteluja
hyvin. Tämän ratkaisun syntymisen jälkeen
on ehkä entistäkin tärkeämpää,
että suomalaiset kuluttajat tuntevat luottamusta kotimaiseen
eläintuotantoon. Tässä valossa ei olla
vielä tyydyttävässä tilanteessa,
kun niin paljon erilaisissa tarkastuksissa löytyy puutteita
eläinten hyvinvoinnissa ja eläinten kohtelussa
on selkeästi suomalaisilla tiloilla paljon ongelmia. Tämä asiahan
on ollut esillä eilen muun muassa Yleisradion A-studiossa,
jossa suomalaisilta tiloilta on näytetty materiaalia, joka
myös näyttää hyvin huolestuttavalta.
Miten hallitus aikoo toimia, että eläinten
hyvinvoinnissa ja hyvässä pidossa pystyttäisiin nousemaan
vielä tästä huomattavasti paremmalle
tasolle?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On tietysti tärkeintä,
että eläinsuojelutyössä nimenomaan
valvonta on kunnossa ja että myös kansalaiset
ovat valppaita tekemään rikosilmoituksia silloin,
jos siltä näyttää. Asiat ovat aina
menneet jo liian pitkälle, kun pitää kysyä eläinsuojelurikoslainsäädännön
perään. Tänä syksynä on
jo lähtenyt oikeusministeriössä kuitenkin
myös liikkeelle selvitystyö siitä, tarvittaisiinko
eläinsuojelurikoksissa erillinen, törkeä tekomuoto,
joka lainsäädännöstä tällä hetkellä puuttuu.
Samoin selvitämme sitä, mistä johtuu, että eläintenpitokieltoja
ei yleensä vaadita edes kovin paljon eikä niitä tuomita
kovin paljon ja varsinkin ne ovat kovin lyhyitä, kun katsoo,
mitä tekoja on edeltänyt sitä ennen.
Tältä osin hallituksessa on suunnitelmia lainsäädännön
tarkistamiseksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Yhdyn täysin siihen, että eläinten
hyvä hoito on aivan välttämätön
asia. Se on koko tuotannon perusta.
Liittyen siihen eilisillan televisio-ohjelmaan, jota itse en
ole valitettavasti ehtinyt nähdä, tänään
on minulle kerrottu, että Elintarviketurvallisuusvirasto
eli Evira tulee pyytämään Oikeutta eläimille
-yhdistykseltä ilmoituksen niistä tiloista, joilla
yhdistys epäilee tapahtuneen säännösten
vastaista toimintaa. Silloin tullaan käymään nämä tilat
varmasti läpi ja selvittämään
tämä tilanne, ja sen jälkeen nähdään,
onko ollut perusteita tämän tyyppiselle ohjelmalle.
Tässä ohjelmassa on vaan se epäreiluus,
että siellä ei ole ainuttakaan tilaa näytetty
nimeltä, niin että sitä ei tiedä,
mistä sitten sellaiset kuvat ovat, mutta se tulee nyt selvitettäväksi.
Silloin tiedetään, onko asia todella sellainen
kuin siellä on esitetty.
Pääsääntöisesti
kuitenkin suomalaiset tuottajat huolehtivat eläimistään
hyvin, mutta aina on parannettavaa. Vielä korostan sitä,
että EU:n tukijärjestelmä ensi vuonna
voimaan tulevine hyvinvointisäännöksineen
entistä enemmän korostaa sitä, että eläinten
huonosta hoidosta leikataan tukia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama viikko sitten
141 oli elämän ja kuoleman kysymys. Tänä päivänä me
olemme saaneet pääministerin suusta kuulla, että olemme tosi
kehnoja, jos me emme pysty hoitamaan sitä 20:ta miljoonaa.
Olen samaa mieltä.
Ed. Kalli totesi, että tämä 141 merkitsee
vain 5:tä prosenttia maataloustuen kokonaissummasta. Kaikki
tämä pitää paikkansa.
Mutta uskottavuus menee kyllä, jos yhtenä päivänä se
on elämän ja kuoleman kysymys ja seuraavana päivänä sillä ei
ole mitään merkitystä. Jokainen tietää,
että komissio olisi yksin voinut tämän
ratkaisun tehdä niin, että se on finito, loppu,
nyt, ja tunnustus ministeri Anttilalle, että näin
ei käynyt, mutta kannattaa katsoa tulevaisuuteen. On varmasti
sellaisia viljelijöitä, jotka kärsivät
kohtuuttomasti tästä, ja kannattaisi myöskin
nyt ruveta varautumaan siihen, että maitokiintiöt
myöskin poistuvat ja pitäisi olla (Puhemies: Minuutti
on nyt täyttynyt!) selkeä suunnitelma. Kysyn:
Mikä on se selkeä suunnitelma, että maitotilat pystyvät
jatkamaan myös?
Edustajat Jutta Urpilainen ja Håkan
Nordman merkittiin läsnä oleviksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen toimikunta, jonka olen
asettanut tällä vaalikaudella, on maitostrategiatyöryhmä,
joka hakee juuri niitä keinoja, joita tarvitaan siinä tilanteessa,
että EU:ssa koko maitokiintiöjärjestelmä poistuu vuonna
2015. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että näin tulee käymään,
koska maanantaina neuvostossa esitellyn terveystarkastuksen mukaan
ei ehdotettu enää mitään muutoksia
siihen päätökseen, joka on olemassa,
että se poistuu 2015. Siksi siihen pitää varautua.
Kuten jo ed. Räsäselle vastauspuheenvuorossani
totesin, niin lypsylehmäpalkkio on yksi mahdollisuus. Me
haemme joka tapauksessa keinoja, joilla tuotantoon sidottu tuki
voidaan Suomessa säilyttää, koska me
emme ole kilpailukykyisiä EU:n vapailla markkinoilla ilman
tuotantoon sidottua tukea. Nimenomaan maidossa tästä on
kysymys.
Mitä ne keinot ovat, maitostrategiatyöryhmä niitä selvittää,
ja sen jälkeen niihin palataan. Mutta vakava yritys on,
että se pystytään hoitamaan siinä yhteydessä,
kun asia EU:ssa uudistetaan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen maatalouspolitiikka saa jatkuvasti
näitä torjuntavoittoja. Arvoisa ministeri, kuinka
monta tällaista torjuntavoittoa Suomen maatalous vielä tulee
kestämään, sillä kaikki EU-ratkaisuthan ovat
viime vuosina heikentäneet Suomen maatalouden toimintamahdollisuuksia?
Ja säilymmekö tällä löysällä politiikalla
omavaraisina esimerkiksi maidon suhteen? Sokerin suhteenhan ei enää lähellekään
olla.
Arvoisa ministeri, miten käy tämän
141-sopimuksen? Mitä siitä seuraa sopimukselle
142 pohjoisille alueille? Jos nämä tuet yhdistetään,
tullaanko pohjoisen tukia heikentämään?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Vastaan ihan ensimmäisenä tähän
viimeiseen kysymykseen. Nyt on tehty ratkaisu A- ja B-alueen 141:n
tulotuen osalta. Ensi vuosi jatkuu hyvin pitkälti juuri
sellaisena kuin tämäkin vuosi. Tuen tasossa ei
ole kuin 100 000 euron ero. Siinä mielessä ei
ole tässä vaiheessa mitään tarvetta
nyt lähteä Suomessa käymään
semmoista keskustelua, mitä tapahtuu C-alueella. Me odotamme
seuraavaksi komissiolta evaluointiraporttia C-alueesta. Se on toimitettu
heille elokuussa. Se on luvattu meille helmikuussa ensi vuonna,
ja sen jälkeen katsotaan, mikä on tilanne. Tulen
varmasti pitämään ajan tasalla, jos jotakin
tarvetta johonkin on, mutta ei lähdetä etukäteen
luomaan semmoista epävarmuutta maan sisällä,
johon ei tällä hetkellä ole mitään
perustetta.