Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! SDP esitteli eilen vaihtoehtoja ensi vuoden
talousarvioon. Toimme siinä esiin jälleen muutamia
elementtejä muun muassa ympäristöverotuksen
kehittämiseksi. Näitä olivat jäteveron
laajentaminen, työsuhdematkalippujen veroetu, joukkoliikennetuet
sekä windfall-vero. Ensi vuoden alussa alkaa päästökauppa.
Se yhdessä epätäydellisesti toimivien
energiamarkkinoiden kanssa tulee nostamaan sähkön
hintaa merkittävästi. Päästökaupan
ulkopuoliset laitoksetkin saavat suuria ansiottomia voittoja. Huomattavat
voitot syntyvät, kun sähkön markkinahinta
nousee tuotantokustannusten pysyessä samana. Väliaikainen
veropoliittisen järjestelmän vinous voidaan hyvin
korjata, kun luodaan oikein kohdennettu vero.
Onko hallitus valmistelemassa usean muun Euroopan maan tapaan
windfall-veroa, joka toisi valtiolle lisäveroja, joilla
voitaisiin ohjata kestävän kehityksen energiatalouden
luomista Suomeen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Parhaillaan istuu tällainen ilmasto-
ja energiaministeriryhmä. Siinä valmistellaan
ne keskeiset linjaukset, ilmasto- ja energiapolitiikkaan liittyvät
linjaukset, joilla Suomi katsoo hyvin konkreettisesti aina vuoteen 2020
saakka. Siinä yhteydessä arvioidaan myös kaikki
sellaiset eurooppalaisen energia- ja ilmastojärjestelmän
kuprut, joita eri järjestelmien väliin voi jäädä.
Tällaisia kiistatta ovat kaikki ne asiat, joista puhutaan
yhteiskäsitteellä windfall-voitot. Tuossa ministeriryhmässä arvioidaan
ja sitten hallitus myöhemmin arvioi, minkälaisiin toimiin
se ryhtyy näitten windfall-voittojen suhteen. Nähtäväksi
jää, päätyykö tämä ministeriryhmä samaan
päätökseen, mihinkä edellisen hallituksen
ministeriryhmä päätyi. (Ed. Sinnemäki:
Toivottavasti ei!) 10. kesäkuuta 2006 se hyväksyi
yksimielisesti esityksen, jossa se siirsi tehdyn valmistelutyön
pohjalta windfall-voittojen leikkauksen, se siirsi tämän
asian toteutuksen valtiovarainministeri Eero Heinäluoman huostaan.
Eero Heinäluoman huostaan tämä tehtävä myös
edellisen hallituksen aikana jäi.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minä toivon kansalaiskeskustelun
nimissä, että tämä ilmastoselonteon
valmistelu ei olisi niin salaista kuin se nykyään
on. Siihen viitataan aina, kun halutaan keskustella ympäristö- ja
ilmastonmuutoksiin liittyvistä kysymyksistä. Ei
tämäkään voi olla aivan oikein.
Kun, ministeri Pekkarinen, sanoitte, että tästä on
jo valmistelut, niin on mielenkiintoista, että sekin viitataan tämän
saman kaavun alle, mutta yritänpä kuitenkin keskustella
aiheesta, johon hallitus jotenkin ei nyt tartu. Meiltä puuttuvat
edelleen lähes täysin merkittävät
ohjelmat energiansäästöön tai energiatehokkuuteen.
Päinvastoin hallituksella olisi hyviä työvälineitä käytettävinään:
ympäristöjärjestöt, Motiva energiatiedotuksessa.
Niiltä hallitus on päättänyt
ensi vuonna leikata. En tiedä, onko tämäkin
valmistelussa sitten mietinnössä uudelleen, mutta
me tarjosimme vaaleissa Energiapihi Suomi -ohjelmaa. Tämä on
käytettävissänne, jos ei omia ideoita
vielä löydy.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on sitoutunut oikeastaan osana Euroopan
unionin toimintalinjauksia kahteen tärkeään
pitkän tähtäyksen ohjelmaan.
Ensimmäinen on sähkön säästöohjelma.
Se tarkoittaa, että yhdeksän vuoden aikaan Suomi on
ollut valmis ottamaan kontolleen 9 prosentin säästön.
Se on prosentti ja vuosi. Voi kuulostaa, että se ei ole
kovin paljon, mutta se yhdeksän vuoden aikaan on aika kova
haaste.
Toinen tällainen haaste, mihinkä me olemme vastanneet — ja
kyllä sillä tiellä kuljetaan, ja tämä sama
sanottu strategia sisältää myös
ne toimenpiteet, joilla toimenpiteillä saadaan tämä jälki
aikaiseksi — on sitoutuminen siihen, että energiatehokkuutta
parannetaan 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tämän
strategiatyön ohessa valmistellaan myös se konkreettinen
ohjelma niistä toimenpiteistä, joilla energiatehokkuutta parannetaan
tämä 20 prosenttia.
Mitä tulee vielä esimerkiksi Motivan rahoitukseen,
niin on totta, että alkuperäinen hallituksen esitys
...
Puhemies:
Nyt on kyllä minuutti käytetty, voidaan jatkaa
myöhemmin!
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Jo edellisen hallituksen valmistelutyössä kävi
selvästi ilmi, että sähköyhtiöille
tulevat voitot johtuvat tästä päästökaupasta,
ei niiden omasta erinomaisuudestaan. Ja kävi ilmi, että on
perusteltua, että näitä voittoja voitaisiin
leikata yhteiskunnan käyttöön ja käyttää niitä edelleen
hyväksi uusiutuvan energian tutkimukseen. Kuulen nyt yllättäen,
että ministeri Pekkarinen on siirtänytkin tämän
asian minulle, mutta otan tämän haasteen mielelläni
vastaan. Jos lupaatte, että saan tehdä hallituksen
nimissä tämmöisen ehdotuksen, niin teen
sen kyllä aika nopeasti. Jos vaan ilmoitatte, että valtakirja
on minulla, niin toimitan ehdotuksen teille.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Mainitsin ensimmäisessä vastauksessani
ed. Heinäluoman nimen, ja tein sen ihan sen takia, että minulle
vähän ennen tämän istunnon alkamista
kerrottiin, että tässä tulee nyt sitten
pallo syliin. Kun me tätä palloa pyörittelimme
edellisen hallituksen aikana, niin ed. Heinäluoma minun
oli pakko sanoa.
Edellisen hallituksen aikaan valmisteltiin kolme erilaista vaihtoehtoa.
Yksi oli se, että olisi tämmöinen rahasto,
johon kerättäisiin windfall-voitot. Toinen oli
se, että yritysten, jotka ovat velvollisia, taseeseen voitaisiin
kerätä niitä varoja ja yrityksen pitäisi
investoida ne rahat sitten uusiutuviin energialähteisiin.
Kolmas oli se, että ne kerätään
verolla. Eri vaihtoehdoista me päädyimme siihen,
että tämä viimeinen on se ratkaisu, mitä silloinen
hallitus veisi eteenpäin. Silloin se jäi, ed.
Heinäluoma, kyllä sinne valtiovarainministeriöön.
Siinä voi olla hyvin perusteltuja syitä. Minä en
sillä tavalla syytä ketään.
(Ed. Gustafsson: Hallituskin vaihtui välillä! — Ed. Jaakonsaari:
Missä ne ovat?) Siihen voi olla perusteltuja syitä,
että se ei silloin lähtenyt liikkeelle, mutta
tämä hallitus arvioi hyvin tarkkaan, tämä hallitus
arvioi todellakin tässä ohjelman yhteydessä tämän
mahdollisuuden. Otetaan mielellään vastaan myös
se aloitteellisuus, (Puhemies: Minuutti on nyt jälleen
käytetty!) mitä ed. Heinäluomalla on — hyvin
mielellään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Päästökaupan kustannukset
tulevat nousemaan Suomessa muita EU-maita selvästi suuremmiksi,
ja kysynkin ministeriltä:
Onko Suomi ottanut liian ison taakan kannettavakseen? Käykö nyt
niin, että Suomi maksaa päästörajoituksista
paljon suuremman hinnan kuin muut maat? Mitä hallitus aikoo
tehdä, että suomalainen teollisuus ja suomalaiset
veronmaksajat eivät joudu päästörajoitusten
takia liian suuren taakan alle?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vuonna 98 Luxemburgissa Euroopan unionin jäsenmaat,
eurooppalaiset maat, tekivät päätöksen
siitä, millä tavalla ne jakavat Kioton vuotta
aikaisemmin tehdyn päätöksen mukaan päästöjen
vähentämistaakan. Se päästömäärä,
mikä Suomelle silloin annettiin 71,2 vai 71,6 miljoonaa
CO2-tonnia. Se oli silloin lähtökohtana.
Viime kesänä EU-komissio leikkasi kaikilta mailta
keskimäärin 9,6 prosenttia jokaisen maan vuoden
98 aikana tehdyistä päätöksistä.
Tuossa viime kesän päätöksessä Suomelta
leikattiin noin puolet siitä, mitä keskimäärin
leikattiin EU:n jäsenmailta. Minusta hallitus tässä mielessä edustajan
kysymyksen kannalta ymmärtääkseni on
toiminut kuitenkin kohtuullisen aktiivisesti, kun se on tämmöisen
tuloksen saanut aikaan. Minä olen huomannut, että täsmälleen
samasta eduskuntaryhmästä arvosteltiin hallitusta
siinä, että se toimi tavalla, jolla Suomelta ei
leikattu niin paljon kuin eräiltä muilta mailta
leikattiin. (Ed. Tennilä: Kuka niin on sanonut?)
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän se nyt niin taitaa
olla, että kulloinenkin hallitus, joka maassa istuu, on
vastuussa maan tilanteesta eikä tätä vastuuta
kovin pitkälle eteen- eikä taaksepäin
voi tuosta noin vaan ryhtyä siirtelemään.
Minä esitän kysymykseni ympäristöministeri Tiilikaiselle.
Kuten täällä on todettu, energiayhtiöiden
ansiottoman arvonnousun verottaminen olisi perusteltua, ja täällä on,
kun tätä peruutuspeilitaktiikkaa on käytetty,
niin myös muun muassa entinen oppositiopuolue, nykyinen
hallituspuolue, vihreät, vielä viime budjetin
yhteydessä äänekkäästi
tätä veromallia ollut vaatimassa, mutta ei ainakaan
vielä ole näkynyt. Nyt haluaisin tiedustella ympäristöministerin
kantaa. Tekin olette julkisuudessa ottanut hyvin voimakkaasti kantaa
sen puolesta, että uusiutuvaan, päästöttömään
energiantuotantoon tulisi siirtyä.
Eikö tämä vero-ohjauskeino nyt olisi
juuri sellainen keino, jolla voitaisiin tätä siirtymää helpottaa?
Toivon, että pidätte pintanne tuon kauppa- ja
teollisuusministerin puristuksessa.
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriö ja
kauppa- ja teollisuusministeriö valmistelevat erittäin läheisessä ja
hyvässä yhteistyössä Suomen
ilmasto- ja energiastrategiaa kohti parempaa tulevaisuutta. (Ed.
Ahde: Eihän siihen kuulu Vuotos?) Nämä verokysymykset
ovat ilman muuta yksi keino, millä pystytään
sitten suuntaamaan energiantuotannon kapasiteettia kohti uusiutuvaa
puolta, mutta myös tuleva päästökauppajärjestelmä,
toivon mukaan, ohjaa entistä ponnekkaammin siihen suuntaan.
Tällä hetkellä tässä Suomen
puolelta paukkuja pistetään juuri siihen, että tuosta
tulevasta päästökauppajärjestelmästä saadaan
sellainen, että se toisaalta vähentää tehokkaasti
päästöjä ja toisaalta turvaa
energiaintensiivisen globaalissa, vapaassa kilpailussa toimivan
teollisuuden toimintaedellytykset Suomessa.