2) Hallituksen esitys laeiksi työsopimuslain 1, 2 ja
13 luvun, tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä annetun
lain 4 ja 6 §:n sekä työturvallisuuslain
3 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan asian tausta
on se, että tarkoituksena on parantaa vuokratyöntekijöiden
asemaa saattamalla lainsäädäntö paremmin
vastaamaan vuokratyön erityispiirteitä. Tämä pohjautuu
hallitusohjelman linjauksiin ja kolmikantaiseen valmisteluun. Kyse
on kolmesta muutoksesta, ensinnäkin siitä, että kun vuokratyöntekijä siirtyy
käyttäjäyrityksen palvelukseen, mahdollisesta
koeajasta vähennetään aika, jonka työntekijä on
ollut vuokrattuna käyttäjäyrityksessä.
Toisena kohtana on se, että vuokratyöntekijälle
tulee oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista
myös alle kuukauden jatkuvissa vuokratyösuhteissa.
Kolmantena kohtana on se, että luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun
tiedonsaantioikeutta parannetaan. Heillä on vuokratyöntekijän
valtuutuksella oikeus saada vuokrayritykseltä ja käyttäjäyritykseltä kaikki
tiedot, jotka tarvitaan vuokratyöntekijän palkasta
tai työsuhteeseen liittyvien lakien tai sopimusten soveltamisesta
syntyvän erimielisyyden selvittämiseksi.
Valiokunta pitää ehdotettuja lainmuutoksia tarpeellisina
ja katsoo niiden parantavan vuokratyöntekijöiden
asemaa ja selventävän vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
välistä suhdetta.
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvä samalla
kertoa myöskin hieman siitä, kun valiokunta samassa
yhteydessä tarkasteli hieman laajemmin myöskin
koko vuokratyön käyttöä. On
tullut tavaksi, että vuokratyövoimaa käytetään
merkittävällä tavalla rekrytointikanavana
eli vuokratyö toimii monille työntekijöille
keinona päästä vakituiseen työhön
käyttäjäyritykseen. Vuokratyö voi
olla sopiva tapa tutustua alaan, hankkia lisäansioita ja
sellaista työkokemusta, josta on hyötyä ammattitaidon
säilyttämisessä tai karttumisessa. On
myös niin, että vuokratyö sopii moniin elämäntilanteisiin;
erityisesti opiskelijat usein toimivat vuokratyössä opiskelun
ohessa ja loma-aikoina.
Vuokratyöntekijöiden keskuudessa on myöskin
tehty varsin kattava tutkimus siitä, miten vuokratyöntekijät
itse kokevat vuokratyöntekijänä toimimisen.
Sen on tehnyt Henkilöstöpalveluyritysten Liitto,
ja ne tulokset ovat pääosin positiivisia. Toki
on silti myös niin, että vuokratyöntekijöinä on
sellaisiakin henkilöitä, jotka haluaisivat päästä vakituiseen
työsuhteeseen, mutta vuokratyö on yksi keino nimenomaan
tähän vakituiseen työsuhteeseen pääsemiseksi,
kuten tässä aiemmin jo mainitsin. Sen takia on
hyvin merkittävää, että Suomessa
säilyy vuokratyöjärjestelmä ja
että se kehittyy ja pystyy vastaamaan nopeasti työelämän
tarpeisiin ja sitä kautta myöskin mahdollistaa
ihmisille siirtymisen alalta toiselle varsinkin sellaisina aikoina,
jolloin työllisyystilanne on nykyistä huonompi.
Valiokunta kiinnitti huomiota samassa yhteydessä myös
harmaan talouden torjuntaan. On kiistatta käynyt ilmi,
että vuokratyöhön liittyy myöskin
negatiivisia piirteitä. Suomessa toimivat järjestäytyneet
vuokratyöyritykset toimivat hyvin pitkälti vakiintuneiden
sääntöjen ja lakien mukaan, kuten myös
osa ulkomaisista vuokratyönvälittäjistä,
mutta valitettavasti sitten osa ulkomaalaisista vuokratyöyrityksistä ei
ole noudattanut pelisääntöjä,
ja ne asiat ovat nousseet myöskin julkisuuteen sillä tavalla,
että työehtoja ei ole noudatettu lain mukaisesti.
Valiokunta kiinnitti tähän asiaan voimakkaasti
huomiota, kuuli erityisesti Rakennusliiton ja rakennusalan ihmisiä,
ja valiokunta myöskin lausumaehdotuksessaan toteaa seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
antaa eduskunnalle esityksen työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuksien
parantamisesta vuoden 2009 valtiopäivien alkuun mennessä."
Tällä ajetaan takaa sitä, että tällä hetkellä työsuojeluviranomaisten
ja verottajan välinen tiedonkulku ei ole ongelmaton ja
sen tiedonkulun parantaminen voisi merkittävällä tavalla
poistaa niitä ongelmia, jotka tällä hetkellä ovat
liittyneet sellaisen vuokratyön teettämiseen,
joka ei ole toivottavaa, eli nimenomaan näitä ongelmatilanteita.
Haluan kuitenkin korostaa sitä, että valtaosa vuokratyöstä ja
nimenomaan näitten kotimaisten järjestäytyneiden
vuokratyöyritysten välittämä vuokratyö on
täysin kunniallista toimintaa ja niillä on erittäin
suuri vaikutus siihen, että työllisyystilanne
on kehittynyt positiivisesti.
Valiokunnan mietintöön sisältyy myöskin vastalause,
jossa lakiehdotusta ehdotetaan hylättäväksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni olisi ollut erittäin hyvä,
jos nyt tässä valiokunnan puheenjohtaja Satonen
olisi käsitellyt tai sitten muuten mietinnössä olisi
käsitelty terveyden- ja sairaanhoidon piirissä käytössä olevaa
vuokratyövoimaa, koska se on muodostumassa omalla tavallaan
ongelmaksi. Se estää terveydenhoidon kehittämisen
ja sairaanhoidon kehittämisen normaalilla tavalla. Se vaikuttaa
myös potilaiden hoitoon sillä lailla, että nämä pistäytyjälääkärit,
jotka käyvät esimerkiksi päivystämässä,
eivät siirrä sitä yön aikana saatua
tietoa potilaan tilasta sitten päivätyötä jatkaville.
Se heikentää hoitoketjua ja samalla antaa ikään
kuin tekosyyn sitten terveyskeskuksille olla hankkimatta kylliksi
vakituista työvoimaa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen otti esille tämän
kysymyksen siitä, miten terveydenhuollossa tämä vuokratyövoimatilanne
toimii. Tässähän on sillä tavalla
hyvin erilainen tilanne, että terveydenhuollossa vuokratyötä käytetään
nimenomaan työntekijöiden tahdosta eli monet työntekijät,
erityisesti lääkärit, haluavat näitten
reppufirmojen kautta itsensä työllistää ja
sitten taas terveyskeskukset ja sairaalat ovat joutuneet siihen tilanteeseen,
että he joutuvat käyttämään
näitä. Itse asiassa terveydenhuoltosektorilla
on nimenomaan niin, että työntekijät
ovat tässä vuokratyöfirmassa omasta tahdostaan
ja heidän työmarkkina-asemansa on itse asiassa
parempi kuin niiden, jotka ovat normaalissa palveluksessa. Sinänsä tämä kyllä tavallaan
kuuluu tähän. Mutta kun lakiesityksellä nyt
edistetään vuokratyöntekijöiden
asemaa, niin ne ongelmat, jotka siellä ovat olleet, eivät
kyllä koske tätä sektoria, minkä ed. Tiusanen
mainitsi.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka määräaikainen
vuokratyö sopii joillekin, esimerkiksi opiskelijoille,
ja vuokratyöllä voi olla myös työllistävää vaikutusta,
on huolestuttavaa, että vuokratyön käyttö on
voimakkaasti kasvanut ja laajentunut alueille, joille sitä ei
alun perin ole tarkoitettu. Tältä osin esimerkiksi
ed. Tiusasen esille nostama asia koskien terveydenhoitoa ja potilaiden
hoitoa ja turvallisuutta on mielestäni ihan relevantti
ja tärkeä huomio.
Hallitus on toteuttanut pieniä positiivisia uudistuksia.
Työsuhteen keskeisiä ehtoja koskevan selvityksen
antamatta jättäminen tuli rangaistavaksi syksyllä,
ja nyt lakiin tehdään muutoksia, jotka parantavat
vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
välistä tiedonsaantia: vuokratyöntekijälle annettu
oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista
myös alle kuukauden jatkuvissa vuokratyösuhteissa,
samoin käyttäjäyrityksen luottamusmiehen
ja työsuojeluvaltuutetun tiedonsaantioikeuden parantaminen
sekä käyttäjäyrityksen henkilöstön
edustamisoikeus. Hyviä uudistuksia, mutta hallituksen lainmuutosesitykset
eivät tarjoa mitään olennaisia käytännön
työkaluja vuokratyöntekijöiden oikeuksien
polkemisen estämiseen. Niiden yritysten kohdalla, jotka
hoitavat velvoitteensa, ei vuokratyö ole ongelma, mutta
vuokratyötä käytetään
paljon harmailla ja pimeillä markkinoilla, ja erityisesti ulkomaisen
vuokratyön käyttö on usein holtitonta.
Mielestäni lähtökohtaisesti vuokratyö uusintaa
työmarkkinoiden epävarmuutta ja epävakautta.
Vuokratyöntekijöiden kohdalla lyhyitä määräaikaisuuksia
ketjutetaan yleisesti ja ilman mitään erityistä perustetta.
Vuokratyöntekijä on monasti vain tavara.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
aivan pakko kajota myöskin näihin työsuojelun
voimavaroihin, joita hallitus ei ole pidemmällä aikavälillä turvaamassa.
Nykyisillä voimavaroilla työsuojeluvalvonnan piirissä on
vuosittain Suomen noin 240 000 työpaikasta noin
13 000 työpaikkaa. Työsuojelutarkastuksia
tehdään vuosittain noin 20 000. Nykyinen
valvontakenttä edellyttää kuitenkin entistä suurempaa
valvontapanostusta. Työsuojelupiirien tulossopimuksissa
on sovittu tarkastusmäärien lisäämisestä 50
prosentilla vuoteen 2011 mennessä, mikä edellyttää jo
nykyisellään tarkastajakohtaisten tarkastusmäärien
lisäämistä. No, mitä tekee hallitus?
Se ei lisää työsuojeluresursseja vaan
päinvastoin osana Alku-hankkeitaan ja tuottavuusohjelmiaan
aikoo entisestään vähentää työsuojelutarkastajien
määrää.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien ja
kristillisdemokraattien mietintöön on kirjattu
mielestäni tärkeitä perusteluita. Kuten
vastalauseessamme tuodaan esiin, jäävät
hallituksen esittämät lainmuutokset auttamatta
pelkiksi kauniiksi eleiksi. Hallitus ei ole vaivautunut
etsimään kokonaisvaltaisempaa ratkaisua vuokratyöntekijöiden
ongelmiin. Vuokratyöntekijöistä valtaosa
kokee työsuhdeturvansa puutteelliseksi, ja oikeassa ovatkin.
Vuokratyöntekijä jää usein ilman
palkallista äitiyslomaa ja sen aikana kertyvää työeläkettä, äitiysloman
aikana kertyvää vuosilomaa, lomaltapaluurahaa, sairausajan
palkkaa, pekkaspäiviä, pyhätyökorvauksia,
tulokseen sidottuja palkanlisiä, käyttäjäyrityksen
tasoista työterveyshuoltoa, työpaikkakohtaisia
etuja sekä henkilöstökoulutusta.
Porvarihallituksen perusluonne näkyykin välinpitämättömyydessä jälleen
yhtä yhteiskunnan poljettua ryhmää kohtaan.
Ehkäpä hallitus ei todellisuudessa haluakaan taistella
työntekijöiden oikeuksien puolesta, onhan vuokratyöfirmojen todettu
tekevän kannattavaa bisnestä. Suomeen on valitettavasti
syntynyt ja syntymässä työssäkäyvien
köyhien luokka.
Allekirjoittamassamme vasemmistoliiton lakialoitteessa ehdotetaan
takuupalkan käyttöönottoa. Takuupalkka
turvaa työntekijän toimeentulon silloin, kun vuokratyötä ei
ole tarjolla. Se myös asettaa vuokratyöyritykset
samalle viivalle muiden yritysten kanssa normaalin yrittäjäriskin piiriin.
Takuupalkka on käytössä Ruotsissa, ja siellä se
on hillinnyt vakituisia työsuhteita korvaavan vuokratyövoiman
käyttöä. Viime vaalikauden lopulla vuokratyötä pohtineen,
SAK:n jäsenliittojen edustajista koostuneen työryhmän
tavoitteisiin kuului, että vuokratyötä olisi
pääsääntöisesti tehtävä vakituisessa
työsuhteessa vuokratyöyritykseen, ja työryhmä mainitsi
keinoina esimerkiksi takuupalkan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto, sosialidemokraatit ja kristillisdemokraatit
jättivät valiokunnassa yhteisen vastalauseen.
Me tunnustamme sen, että tässä hallituksen
esityksessä tehdään ihan pieniä parannuksia
niin työsopimuslakiin, työturvallisuuslakiin kuin
myös lakiin, jolla säädellään
vastuuta ulkopuolisen työvoiman käytöstä.
Näitä pieniä parannuksia liittyy koeaikaan,
sen laskentaan, siihen että myös alle kuukauden
työsuhteista saa kirjallisina työnteon keskeiset
ehdot, jos niitä pyydetään, tiedonkulkua
parannetaan ja annetaan myöskin työvoiman käyttäjäyrityksen
työntekijöitten edustajalle oikeus saada tietoja
vuokratyöntekijöihin liittyen.
Mutta on muistettava se, että vuokratyö on
aivan oma lajinsa tehdä ja teettää työtä ja
oleellista siinä on se, että siinä eriytetään
työnjohto-oikeus työnantajan muista vastuista.
Vuokratyö ei ole ongelma niiden yritysten kohdalla, jotka
hoitavat velvoitteensa asianmukaisesti. Valiokunnan puheenjohtajan
ed. Satosen puheesta saattoi saada sen kuvan, että jotkut
olisivat vaatimassa vuokratyövoiman käytön
kieltoa, mutta niin ei ole. Me haluamme vaan tiukemmat ehdot sille, niin
kuin monissa muissa maissa on tehty.
Valitettavasti vuokratyötä käytetään
työvoimapuskurina, myöskin semmoisena koko työvoiman
liikkuvana osana, jolle ei löydy erityisiä perusteita.
Onpa jopa niin, että monet vuokratyötä käyttävät
työnantajat ja ne yritykset, jonne vuokratyövoimaa
siirretään, ovat sanoneet, että se ei
aina ole edes halvempaa mutta vuokratyövoimasta pääsee
helpommin eroon, ja se on kyllä huolestuttavaa.
Vuokratyöongelmat esiintyvät puhtaaksi viljeltyinä silloin,
kun halutaan kiertää asianmukaisia työehtoja,
laistaa työnantajamaksuja, kiertää veroja
ja harjoittaa työsyrjintää. Erityisen
paha ongelma tämä on niissä ulkomaisissa
vuokratyöfirmoissa, jotka toimivat Suomessakin. Esimerkiksi
rakennusalalta on syytä huomauttaa, että on arvioitu,
että valtion verotulomenetykset harmaan ja pimeän
talouden vuoksi tuolla sektorilla ovat puolen miljardin euron luokkaa.
Samaan aikaan kuitenkin, niin kuin ed. Gustafsson totesi, työsuojeluviranomaisten
toimintamahdollisuuksia heikennetään. Valtion
tuottavuusohjelmaan liittyen on esitetty, että jopa sata
kenttätason työntekijää poistuu
valvontatyöstä. Jokainen näistä työntekijöistä on
kyllä oman palkkansa ansainnut.
Me olemme jo viime kesäkuussa tehneet lakialoitteen,
jossa on allekirjoittajia kaikista oppositioryhmistä, ja
siinä on keskeistä se, että menisimme
hyvin lähelle Ruotsin-mallia, jossa ei ole erityistä lainsäädäntöä mutta
vuokratyövoiman käytöstä on
sovittu työehtosopimuksissa. Oleellista siinä on
takuupalkka ja vaatimus toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. Takuupalkka
tulisi sekä toimeksiantojen aikana että niiden
ulkopuolella. Ei ole asiantuntijakuulemisessakaan, ei työnantajapuolelta
eikä muutenkaan, tullut esille se, että Ruotsissa,
jossa on käytetty työehtosopimusjärjestelmää,
ja esimerkiksi Itävallassa, jossa on säädelty
tiukemmin suoraan lainsäädännön
kautta, olisi työmarkkinoille syntynyt mitään
semmoisia ylipääsemättömiä ongelmia,
että ne olisivat vieneet työmarkkinoitten jouston.
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä hallituksen esitys
on käsitelty kolmikantaisesti, se ei suinkaan tarkoita
sitä, että kolmikannan eri osapuolet olisivat
nykytilanteesta olleet samaa mieltä. Esimerkiksi Rakennusliitto
omassa lausunnossaan toteaa, että työryhmän
yksimielisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että työntekijäpuolella
katsottaisiin vuokratyöntekijöitten aseman Suomessa
olevan mitenkään erityisen kehuttava tai että se
tällä hallituksen esityksen hienosäädöllä sanottavasti
paranisi. Vuokratyö voi olla käypänen vaihtoehto
sille, joka tekee sitä omasta valinnastaan, ja varsinkin
silloin, jos ne ovat tietyn tyyppiset läpikulkutyömarkkinat,
jotka johtavat pysyvään työllistymiseen,
ja jos vuokratyöfirma hoitaa velvoitteensa.
Hallituksen esityksen perusteluissa on tehty olettamus, että työvoiman
vuokraamiseen ei tarvita rajoituksia, ja se ei kyllä pidä paikkaansa. Saman
toteaa Rakennusliitto ja moni muukin, jotka lausuntoja antoivat.
Rakennusliiton lausunnossa korostetaan erityisesti ulkomaalaisen
työvoiman vuokrausta ja sen voimakasta lisääntymistä viime
vuosien aikana. Rakennusliitto toteaa, että ulkomaiset
vuokratyönantajat voivat käyttää hyväkseen
EU:n monimutkaisia sosiaaliturvasäännöksiä,
tulkinnanvaraisia verosopimuksia, ja tosihan on, että me
emme tiedä, maksavatko ulkomaalaiset vuokratyöntekijät
tai ulkomaalaiset työntekijät ylipäätään
veroja mihinkään maahan. Se on valitettavasti
totta. Kuvaavaa on, että Rakennusliitto sai asiat jollakin
lailla kuntoon ydinvoimalatyömaalla vasta silloin, kun he
olivat työtaistelutoimilla uhanneet. Illalla yhdeksän
maissa ratkaisu löytyi, kun työt olisivat pysähtyneet
aamulla. Tämä osoittaa sen, kuinka pitkälle
tietyt firmat ovat valmiit venyttämään omien
velvollisuuksiensa hoitamista.
STTK toteaa omassa lausunnossaan, että syrjimättömyyden
periaate ei kuitenkaan kaikilta osin toteudu, kun vuokratyöntekijän
oikeuksia korostettaessa syntyy eroja suhteessa muihin määräaikaisiin
työsuhteisiin. Tässä on ehkä osasyy
siihen, että kolmikantaisen valmistelun jälkeen
myöskään työnantajajärjestöt
eivät rummuta tämän lakialoitteen puolesta
varauksettomasti mutta tunnustavat kyllä sen, että tässä lakialoitteessa
on monia sellaisia ehdotuksia, joita kohti pitää mennä.
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa vuokratyö on sellainen
ongelma suomalaisilla työmarkkinoilla, eritoten ulkomaalainen
vuokratyö, että se on asia, johon pitää puuttua.
Ihmettelen sitä, kun esimerkiksi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa käydään näitä asioita
läpi ja kun puhutaan harmaan ja pimeän talouden
torjunnasta, että periaatteellinen kanta on kyllä yksi
yhteen pöydän vastakkaisilla puolilla mutta silloin,
kun pitäisi tehdä jotain konkreettista sen suhteen,
että hämäräfirmat saadaan pois
työmarkkinoilta, alkaa tietyn tyyppinen italialainen lakko,
että ollaan tekevinään jotain asian eteen
mutta mihinkään konkreettiseen ei kuitenkaan ryhdytä.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Mustajärvi sai puheestani
sellaisen käsityksen, että väitin jonkun tekevän
ehdotuksen, joka kieltäisi vuokratyövoiman, niin
sitä en väittänyt. Sen sijaan sitä mieltä kyllä olen,
että jos ed. Mustajärven lakialoite tulisi hyväksytyksi,
niin toimintaedellytykset vuokratyötoiminnalta Suomessa
häviäisivät, mikä ehkä lieneekin
se lakialoitteen tarkoitus.
Se takuupalkka tarkoittaa takuuvarmasti sitä, että monet
vuokratyöntekijät jäisivät työttömiksi ja
se mahdollinen polku vuokratyön kautta vakituiseen työsuhteeseen
olennaisesti heikentyisi. Tämä on aivan kiistatta
tuotu esille kaikkien vuokratyöyritysten taholta myöskin
valiokunnan kuulemisissa, ja se on sikäli tässä hyvin
olennainen periaatteellinen kysymys. Meidän näkökulmamme
on se, että kehitetään ja parannetaan vuokratyöntekijöiden
asemaa, mutta ei tehdä järjestelmää sellaiseksi,
että se vaarantaa koko sen toimivuuden.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven puheet olivat hyvin
paljon samanlaisia kuin valiokunnassa, ja tässä nyt
täytyy pystyä se erottamaan, että vuokratyö ei
ole mikään vakituinen työ. (Ed. Kuoppa:
Se olisi uutinen, jos se olisi!) Ja tuntuu siltä, että nämä vuokratyöläiset
itse ymmärtävät sen huomattavasti paremmin
kuin vasemmistoliitto. Tutkimusten mukaan 86 prosenttia vuokratöitä Suomessa
tekevistä ihmistä on tyytyväisiä siihen
omaan valinnanvapauteensa, joka heillä on sitä työtä kohtaan,
ja he tekevät sitä ihan mielellään.
Toinen asia. Tuossa äsken sai pikkuisen semmoisen kuvan,
että vuokratyön tekeminen tai teettäminen
on jollain tavalla laitonta. On ihan selvä asia, että jos
laittomuuksia tehdään, niin sehän pitää kitkeä muualtakin
kuin vuokratyön tekemisestä. Aina, kun tehdään
laittomuuksia, se on eri asia. Oikein hoidettuna näillä työmarkkinoilla
vuokratyö on erittäin hyvä ja kätevä tapa hoitaa
suomalaista työllisyyttä.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Jos valiokunnan puheenjohtaja, ed. Satonen, kuunteli
tarkkaan, niin minä en väittänyt hänen
väittäneen, vaan sanoin, minkä kuvan
siitä saattoi saada. Ja tämän voi tarkastaa
varmasti myöhemmin pöytäkirjasta.
Mutta kun puhutaan vuokratyöstä, kyllä minä haluan
vielä korostaa sitä, että totta kai me
yritämme lakialoitteella ja lainsäädäntöä kehittämällä ohjata
niin, että vuokratyöhön liittyvät
väärinkäytökset, huonot tavat
ja suoranaiset lainvastaisuudet poistuvat, ja yritämme
toimia niin, että lainsäädäntö ohjaa
käyttämään enemmän
pysyvää työvoimaa. Totta kai se on meidän
tavoitteemme.
Mutta minusta on vieläkin aika ihmeellistä se, että kun
on kiistatta asiantuntijalausuntojen ja myöskin verohallinnon
asiantuntijalausunnon mukaan selvää se, että valtava
määrä taloudellista hyötyä jää valtiolta
saamatta menetettyinä verotuloina, kun näihin
lähinnä ulkomaalaisiin vuokratyöfirmoihin
ei päästä mistään kulmasta käsiksi,
niin kyllä kai sen ongelman pitäisi olla yhteinen
oikealla ja vasemmalla laidalla, ettei anneta tilaa pimeille (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) firmoille eikä pimeälle
työvoimalle.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle voisi todeta, että Ruotsissa
on käytössä muuten takuupalkka, ja kun
Suomessahan on monesti otettu esimerkkiä Ruotsista, miten
siellä hommat hoituvat, niin ihmettelen, miten ed. Satonen
voi sanoa, että Suomesta loppuisi kokonaan tämä vuokratyö.
Tässä olisi syytä sitä kyllä vähentääkin,
se on ihan totta, mutta ei se loppuisi kokonaan, eikä täälläkään,
vasemmalla laidalla olla sitä mieltä, että sen
kokonaan pitäisi loppua.
Sitten toisaalta ed. Larikalle voisi todeta sen, jotta siellä kuitenkin
on tietty osa porukkaa, joka ei ole tyytyväisiä siihen
hommaan, ja me olemme niiden puolella, ketkä eivät
ole tyytyväisiä ja ovat vuokratyössä vastentahtoisesti,
haluaisivat olla pysyvässä työsuhteessa,
jotta olisi pysyvämpi turva. Mutta aina mennään
enemmistön taakse, jotta ei se mitään,
kun nämä voivat hyvin, niin antaa noiden toisten
voida pahoin.
Toinen varapuhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Laxell ja Kuoppa, että tulee tasaparit, ja
sen jälkeen puhujalistaan.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tilapäisesti käytettynä vuokratyö on
tuotantolaitoksille esimerkiksi erittäin tärkeä suhdannehuippujen
tasaaja, usein jopa yrityksen toimintojen pelastaja esimerkiksi
uhkasakkojen ollessa kyseessä.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täällä ed. Laxell
totesi, että tilapäisesti, lyhytaikaisesti vuokratyö voi
olla perusteltua, mutta kyllä minä näen
tämän vuokratyöasian Suomessa niin, että tässä tapahtuu
niin, että yrittäjäriski siirretään
työntekijälle. Se yrittäjäriski,
joka normaalisti kuuluisi yrittäjälle, vuokratyön
avulla siirretään työntekijälle.
Se on aivan puhtaasti yrittäjäriskin siirtämistä ja
vastuun siirtämistä työntekijöille
hyvin useissa tapauksissa.
Mitä tähän tyytyväisyyteen
tulee, niin ainakin kun tuolta Palvelualan ammattiliiton taholta
on tullut viestiä, niin ne vuokratyöntekijät
eivät ole alkuunkaan tyytyväisiä niihin
työehtoihin, joita vuokratyönantajat käyttävät.
Siellä on nollatyöaikaa, ihminen on jatkuvasti
valmiudessa, mutta ei hän koskaan tiedä, koska
hänet kutsutaan työhön. Tämä ei
ole mitään vapautta, se on orjuutta.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Vuokratyö on
yleistynyt hyvin nopeasti, ja monessa kohdassa huomaakin, että lainsäädäntö ei
ole ihan pysynyt tässä kehityksessä välttämättä mukana.
Tästä seuraa monia ongelmia, ja vuokratyön
paikoin räikeäkin väärinkäyttö on
päässyt rehottamaan monin paikoin. Työntekijälle,
joka tekee vuokratyötä puhtaasti omasta tahdostaan,
ja toisaalta vuokratyötä käyttävälle yritykselle,
joka toimii asianmukaisesti, vuokratyöjärjestelmä on
varmasti ihan toimiva ja hyödyllinen. Silti ajateltaessa
asiaa työmarkkinoiden kannalta on todettava, että vuokratyö luo
aina tietynlaista epävarmuutta ja epävakautta
niin yksilötasolla kuin laajemminkin yhteiskunnassamme. Samaten
sillä on tietynlainen työsuhdetta pirstaloiva
vaikutus, kun valta ja vastuu johtamisesta ja työnantajavelvoitteista
ikään kuin erotetaan toisistaan. Vuokratyö on
siis ongelmallinen järjestelmä, vaikka kaikki
osapuolet hoitaisivatkin velvoitteensa ja toimisivat vapaaehtoisesti
ja vilpittömästi. Tämän lisäksi
lainsäädännön porsaanreiät
ja epäselvyydet luovat pohjan väärinkäytöksille.
Työvoiman kohtaanto-ongelmat ja yritysten toimintatapojen
muutokset ovat viime vuosina merkittävästi lisänneet
vuokratyövoiman käyttöä. Vuokratyötä on
valitettavan helppo käyttää väärin.
Sen avulla yrityselämään kuuluvat joustot
ja riskit pystytään siirtämään
yksittäisen työntekijän kannettaviksi,
niin kuin ed. Kuoppa hyvin tomerasti täällä äskettäin
totesi. Vähintäänkin kyseenalaista on
myös se, että monet yritykset eivät ole
valmiita satsaamaan rekrytointiprosesseihin, vaan käyttävät
surutta ainoastaan vuokratyövoimaa rekrytointikanavana.
Ed. Satonen piti tätä oikeana, minä henkilökohtaisesti
en.
Monella tapaa vuokratyöjärjestelmä eliminoi suomalaisen
ammattiyhdistysliikkeen kymmenien vuosien ansiokkaan työn
työmarkkinoidemme kehittämiseksi sellaiseksi kuin
ne tänä päivänä ovat
suurimmaksi osaa. Vuokratyön myötä yhteiskuntamme
ottaa jatkuvasti pitkiä harppauksia taaksepäin
työntekijöiden kohtelussa ja nakertaa näin
sitä luottamusta, jolle taloutemme perustuu. Vuokratyölainsäädäntö kaipaa
perusteellista tarkastelua ja suuriakin muutoksia nopealla aikataululla.
Koen, että tämä hallituksen esitys tähän
tilanteeseen ei juurikaan parannusta tuo.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tulkitsen tämän keskustelun
hengen sellaiseksi, että vuokratyö hyväksytään
ja että se on tullut pysyäkseen työmarkkinoille,
vaikka sekin, totta kai, heijastaa sitä tiettyä epävarmuutta,
joka on osa tämän päivän työmarkkinoita.
Mutta vuokratyö sopii tiettyihin elämäntilanteisiin,
ja useissa työehtosopimuksissa on tietyllä toimialalla
määritelty edellytykset, joilla vuokratyötä voidaan
käyttää. Tässä varmaan
on syytä myös muissa työehtosopimuksissa
ottaa tämä asia esille.
Silloin, niin kuin tässä tuli esille, kun
lakeja ja sopimuksia kierretään, on asiaan totta
kai puututtava. Tässähän on tilaajavastuulaki
ja laki lähetetyistä työntekijöistä,
jotka pyrkivät näin tekemään.
Näissä on vielä ongelmia. Yksi tämmöinen
vaihtoehto, jota on ehdotettu, on nimenomaan käänteinen
arvonlisävero, jonka kautta tilannetta voitaisiin parantaa.
Hallitus seuraa tällä hetkellä Ruotsin
kokemuksia, ja keväällä katsomme, onko
tähän ajankohtaista siirtyä. (Ed. Kuoppa:
Katainen vastustaa!) — Kyllä tiedämme,
että valtiovarainministeriössä on tiettyä vastustusta
sen takia, että se tuottaisi monimutkaisen järjestelmän,
mutta tässä kuitenkin etenemme ja katsomme selvityksiä keväällä.
Mutta suomalaisessa käytännössä yhdenvertaisuusperiaate
on kuitenkin se, jonka tulisi olla vallitseva. Tämä esitys,
joka nyt on täällä keskustelussa, ei
tietenkään ratkaise vuokratyön kokonaisvaltaisia
ongelmia, mutta tässä kuitenkin tuodaan tiettyjä parannuksia,
ja kun hallitus on sitoutunut kolmikantayhteistyöhön,
niin tämä esitys heijastaa sitä, mihin
kolmikantayhteistyössä tällä hetkellä päästiin.
Tiedän, että työryhmä on
keskustellut takuupalkasta. Siitä on käyty pitkääkin
keskustelua. Siinä toisaalta on olemassa tietenkin riski
siitä, että työttömyys lisääntyy,
jos takuupalkka otetaan käyttöön, tai,
kuten täällä toisin sanottiin, vuokratyön
käyttöä rajoitetaan. Se on ehkä sama asia
vähän eri tavoin sanottuna. Mutta on myös niin,
että takuupalkan määrittelyssä on
ollut paljon erilaisia ongelmia: työttömyysturva,
miten sovitellaan päivärahoja jnp. Nyt on niin,
että johtamassani joustoturvatyöryhmässä,
joka tällä hetkellä jatkaa työtään,
nimenomaan vuokratyöhön liittyvät lainsäädännölliset
ongelmat ja kokonaisvaltaiset ratkaisut tulevat esille. Toisin sanoen
työ jatkuu.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tärkeää ja syytä arvostaa,
että ministeri on paikalla, kun tästä asiasta
keskustellaan ja nimenomaan tästä laajemmasta
viitekehyksestä käsin. En minä esimerkiksi kiellä sitä,
että ajatellessani vuokratyötä pyrin siihen,
että sen käyttö rajoitettaisiin mahdollisimman
vähäiseen. Jos tämä takuupalkka
ikään kuin nostaa tätä kynnystä,
niin hyvä näin. Eli pyrimme tällaisiin
hyviin, normaaleihin työsuhteisiin niin, että vuokratyö vain
olisi niitä todellisia aukkopaikkoja täyttämässä.
Sitten ministeri otti esille tämän käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän, joka oli meidän
sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissa. Olemme sitä mieltä,
että se olisi jo nyt kypsä toteutettavaksi. Olisin
nyt vielä oikeastaan perännyt vahvemmin ministerin
henkilökohtaista kantaa. Oletteko valmis, nimimerkillä Tositarkoituksella,
(Puhemies: Minuutti kulunut!) taistelemaan tämän
käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
puolesta?
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Takuupalkkajärjestelmä antaisi perusturvan
vuokratyössä olevalle työntekijälle. Täytyy
muistaa, että silloin kun vuokratyöntekijälle
ei ole tarjota työtä, niin hänhän
on työtön. Se takuupalkka merkitsisi sitä,
että entistä suurempi intressi tällä vuokratyöfirmalla
olisi järjestää työt niin, että niillä työntekijöillä olisi
jatkuvasti työtä, jos olisi takuupalkkajärjestelmä,
koska se olisi sitten työnantajalta poissa, jos ei se pysty
järjestämään sitä työtä.
Tätä kautta tämä vuokratyöntekijän
asema olisi paljon turvatumpi. Ja mielestäni mieluummin
olisi otettava takuupalkkajärjestelmä kuin työttömyyskorvaus,
jonka yhteiskunta pitkälti kustantaa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liittyen siihen, mitä ed. Kuoppa äsken
sanoi, kyllähän tälläkin hetkellä nimenomaan
vuokratyöyrityksellä on motiivi järjestää työtä sille
väelle, joka siellä on. Nimenomaan näinhän
se on, koska siitähän vuokratyöyritykset
saavat oman elantonsa.
Sitten haluaisin sen korjata, kun tässä on
puhuttu tästä, että valiokunta ei ottaisi
vakavaa asennetta tähän harmaaseen talouteen.
Nimenomaan niin me olemme tehneet, kun täällä on tämä lausuma,
jossa nimenomaan tiedonsaantioikeutta verottaja- ja työsuojelupiirin
väellä parannetaan. Se on merkittävä asia
tällä sektorilla. Se on myöskin se, mitä Rakennusliiton
taholta ensisijaisesti vaadittiin, eli siihen valiokunta on reagoinut.
Ei varmaankaan ole niin, että on ainoana rekrytointikanavana
vuokratyö, mutta on se aika hyvä keino, koska
silloin sekä työnantaja että myös
työntekijä näkee, sopiiko se työ hänelle
ja onko se hänelle oikea valinta, missä yrityksessä hän
on töissä.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä mainitut nollasopimukset
ovat työsopimuksia sieltä pahimmasta päästä,
jatkuva valmius töihin lähtöön,
mutta ilman mitään varmuutta siitä, että työtarjous
tulee. Mutta jos ajatellaan sitä, että vuokratyö todella
on halvempaa teettää, niin mistä se halpuus
sitten syntyy? Syntyykö se siitä, ettei noudateta
vuosilomalakia, onko palkkataso alhaisempi? Sitten näihin
ketjutettuihin määräaikaisiin työpätkiin
liittyen, työntekijähän ei niissä koskaan
ole niin sanottu vanha työntekijä.
Mutta ministeri Cronbergille, kun hän on, hyvä,
että on paikalla: Ettekö näe mitään
positiivisia seikkoja siinä, että tulisi tämän
lakialoitteen mukainen käytäntö? Eikö koulutus
tulisi silloin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi, jos vuokratyöfirmalla
ei niin sanottuina luppoaikoina olisi tarjota töitä?
Silloinhan työntekijöitten yleinen osaaminen paranee.
Ettekö näe mahdollisena sitä, että naisten
tasa-arvo työmarkkinoilla lisääntyisi
lisääntyneen työsuhdeturvan kautta ja
esimerkiksi he pystyisivät suunnittelemaan perheensä tulevaisuutta
paljon vankemmalla pohjalla?
Vielä sitten ed. Satoselle se, että ei lausumalla pystytä kyllä kovinkaan
paljon muuttamaan moottoripyöräjengien toimintaa
työmarkkinoilla. Heitähän on tullut esiin
mielenkiintoisilla työmailla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmetyttää tosiaan. Kun
viime kaudella Kesärannan pääministerin
virka-asunnon työmaalla ja Kallion virastotalon työmaalla
tavattiin järjestäytyneen rikollisuuden ilmentymiä,
niin olisi pitänyt tämän nykyisen hallituksen
ymmärtää asian vakavuus. Kun lokakuussa
2006 tehtiin neljäs talousrikostorjuntaohjelma, jossa oli
käännetty arvonlisäverojärjestelmä muun
muassa, jolla päästään kiinni
aliurakointiketjuihin pureutuneisiin järjestäytyneen rikollisuuden
elementteihin, jotka pyrkivät elinkeinoelämän
ja liiketoiminnan, laillisen liiketoiminnan osaksi, niin tämä hallitus
ei ole pelkästään jarruttanut näitten
ohjelmien toteuttamista, vaan on vastustanut yksimielisesti Euroopan unionissa
esitettyä Saksan käännetyn arvonlisäveron
laajennetun pilotin etenemistä. Tämä on selkeä linjaus
tältä hallitukselta. Eihän näitä enää arvioida
ja harkita tarvitse. Te olette systemaattisesti asettuneet vastaan.
Työsuojeluhallinnon sadan tarkastajan vähentäminen
heikentää työehtojen valvontaa. Samaan
aikaan maahanmuuton osalta haluatte saatavuushommat pois. Te haluatte
luoda myös tältä puolelta halpatyömarkkinoita,
joita ei kunnolla valvota. Nämä ovat aika vakavia
asioita myös ihmisoikeus- ja ihmiskauppanäkökulmasta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin puutun tähän harmaan
talouden asiaan ja pidän erinomaisena sitä, että tässä on
tämä tiedonsaantioikeutta koskeva parannusehdotus,
ja sitähän tässä on kaivattu.
Tässä juuri äskettäin ministeri
Brax Helsingin Sanomissa oikein vastasi tähän
yleiseen keskusteluun omalla kannanotollaan ja ilmoitti, että puolueemme
on kovasti tällä asialla. Olinkin odottanut, että arvoisa
toinen ministerimme olisi vastannut siihen, että kun tässä tehdään
selvä ehdotus ponsilauselman muodossa, niin oletteko valmis
tuomaan tämmöisen esityksen tällä aikavälillä,
koska tässä on kysymys juuri siitä, mitä meidän
puolueemme on yrittänyt ajaa eteenpäin.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun tähän ministerin
mainitsemaan yhdenvertaisuusperiaatteeseen, joka on tietysti erittäin
tärkeä. Kun olen vieraillut vaikkapa metallityöpaikoilla
Uudenmaan alueella, joilla on pysyvästi vuokratyöntekijöitä ja
pysyviä työntekijöitä, niin
kyllä se on selvä kastijako. Se on selvä kastijako.
He ovat monista käytännön eduista ulkona.
He ovat vähän niin kuin reppanoita siellä pysyvän
henkilöstön joukossa. Sen lisäksi, jos
ajatellaan työelämän kehittämistä myöskin
yrityksen kannalta, niin ei ole varmasti samanlaista motivaatiota
sellaisella vuokratyöntekijällä kuin
pysyvällä, turvallisen työsuhteen omaavalla
työntekijällä myöskin kehittää omaa työtään
ja tuotantoaan. Sen takia tämä on nimenomaan iso
yhdenvertaisuuskysymys ja tässä pieniä askeleita
otetaan, mutta ei tietenkään riittäviä.
Mitä tulee vielä käännettyyn
arvonlisäverojärjestelmään,
niin siinä kyllä kannustan. Pistäkää todella
tiukasti ministeri Kataiselle hanttiin, jos hän tätä jaksaa
vastustaa.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä tiedonsaanti veroviranomaisten
ja työsuojelupiirien välillä on ollut
ongelma. Mutta mitä sillä tiedolla tekee, kun
tässä ollaan vähentämässä hallituksen
toimesta työsuojelupiirien tarkastajien määrää?
Niin kuin Hurmalainen tuolla valiokunnassa totesi, pitää jatkossa
ilmeisesti keskittyä pelkästään
henkeen ja terveyteen. Siis nämä muut ovat sivuseikkoja kaikki.
Se on ihan sama, mitä tietoa sieltä kerätään,
jos hallitus toteuttaa sen aikomuksen, mitä on tulossa
ainakin näissä etukäteistiedoissa.
Sitten toinen juttu tähän liittyen, mikä liittyy tähän
takuupalkkasysteemiin ja siihen, mitä ed. Satonen totesi
tuossa, että työnantajilla on intressi kyllä pitää niitä ihmisiä jatkuvasti
työssä. Totta kai, koska siitä tulee
heidän tulonsa, mutta sillä ihmisellä ei
ole mitään turvaa siinä olemassa. Tämä pitää saada
sillä tavalla, että sillä ihmisellä on
myös turva, koska ihminenhän heitetään,
se on valmis olemaan aina valmiudessa siinä kovinkin lyhkäseksi
ajaksi, firma ottaa niistä jokaisesta tunnista kyllä sen
liksan, (Puhemies: Minuutti kulunut!) voiton itselleen, mutta se
ihminen on tyhjän päällä koko
ajan.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi yrityksissä vuokratyövoiman
hyvä kohtelu kaikin puolin on tietysti yritykselle hyvin
tärkeää. Hyvä henkilö on
haluttu, ja huonomaineisesta yrityksestä kello kuuluu varmasti
kauas. Lisäksi myös kysymys siitä, kun
mahdollisesti työsuojelutarkastajien määrän
muutos on vielä kesken ja koskee aikaisintaan vuosia 2012—2015.
Miten ministeri suhtautuu asiaan?
Toinen varapuhemies:
Tässä tuli useampia kysymyksiä. Annetaan
vaikka 3 minuuttia vastauspuheenvuoroa, ministeri Cronberg!
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tässä ensinnäkin
käänteisestä arvonlisäverosta
sen verran, että otin positiivisesti kantaa käänteiseen
arvonlisäveroon jo silloin, kun Uudenmaan työsuojelupiirin
tulokset tästä tilaajavastuulain valvonnasta tulivat
esille, ja näin ollen olen vakavasti sen kannalla. Se ei
vaan kuulu toimivaltaani.
Totta kai hallituksen tavoitteena on rajoittaa niin määräaikaisia
työsuhteita kuin vuokratyötä silloin,
kun edellytykset ovat olemassa vakituiselle, toistaiseksi voimassa
olevalle työsuhteelle. Tämä on myös
lainsäädännön tavoite. Tässä positiivista
tietenkin on se, että vuokratyöstä ihmiset
siirtyvät myös pysyviin työsuhteisiin.
Se on ehkä katsottava erityisen positiiviseksi asiaksi. En
muista tarkkaa prosenttilukua, kuinka suuri se on, mutta se on kuitenkin
huomattava, toisin sanoen tämä on myös
kanava pysyvään työsuhteeseen.
Suomessahan työehtosopimukset ovat kuitenkin yleisesti
voimassa, joten tämmöistä halpatyövoimamarkkinaa
sinänsä ei ole tarkoitus kehittää eikä mahdollistakaan
kehittää.
Yhdenvertaisuusperiaatteesta totean sen verran, että myönnän,
että tässä on ongelmia käytännössä.
Se ei toteudu kaikkialla vielä, ja tulemme tekemään
parhaamme edellytysten parantamiseksi, että käyttäjäyrityksissä kaikkia
työntekijöitä kohdellaan yhdenvertaisina.
Työsuojeluviranomaisten tuottavuusohjelmasta totean,
että se todellakaan ei kuulu työministerin toimialaan,
vaan on ministeri Hyssälän alaisuudessa. Tällä hetkellä käydään
hallituksen piirissä keskustelua niin työsuojeluviranomaisten
kuin myös työvoimaviranomaisten tuottavuusohjelmasta.
Nimenomaan valvontatehtävien ja työtehtävien
lisääntyminen asettaa tuottavuusohjelman vaatimukset
ehkä hiukan kyseenalaisiksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kolmen edellisen vaalikauden aikana aika
monta kertaa täältä puhujakorokkeelta
olen puhunut harmaan talouden syövästä elikkä siitä,
minkälainen syöpä suomalaiselle yhteiskunnalle
on harmaa talous. Tässä mietinnössähän
todetaan, että sillä on kaksi kielteistä vaikutusta.
Se vie suoraan verovaroja. Se vie niitä varoja, jotka olisivat
tarpeen hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen rakenteiden rahoittamiseen,
ja se vääristää kilpailua, koska
ei tietenkään rehellinen yrittäjä ja
rehellinen työntekijä voi pärjätä,
jos samoilla markkinoilla toimivat yrittäjät,
jotka laiminlyövät velvoitteensa sekä työntekijöitä että yhteiskuntaa
kohtaan.
Mutta tässä mietinnössä on
unohtunut tai ei ole tullut mieleen se kolmas seikka, joka harmaaseen
talouteen liittyy, ja se on se, että harmaa talous rehottaessaan
ja laajentuessaan murentaa tämän yhteiskunnan
moraalia ja työmarkkinoiden moraalia ja etiikkaa, ja se
on sellainen asia, että jos se kerran murenee, niin sitä ei
pystytä rakentamaan pitkään pitkään
aikaan, tuskin koskaan, ja nämä kaikki kolme seikkaa,
taloudelliset menetykset, kilpailun vääristyminen
ja moraalin heikentyminen, pitää ottaa huomioon
silloin, kun harmaan talouden vastaista kamppailua käydään.
Vuokratyöntekijöistä totean, että vuokratyöntekijät
ovat yksi keino vilunkiyrittäjille toimia. Sen vuoksi kaikki,
mitä pystytään tekemään vuokratyöntekijöiden
väärinkäyttämisen ja koko vuokratyöinstituution
pienentämiseksi, ovat tarpeen. Tässä lakiehdotuksessa
pieniä parannuksia tehdään, mutta niin
kuin täällä on puheenvuoroissa todettu,
ei suinkaan riittäviä, ja siinä mielessä tämä ei
kelpaa hyväksyttäväksi lakiehdotukseksi.
Yhdyn myös siihen huoleen, että jos valvontaa
pyritään lisäämään,
annetaan suurempia tiedonsaantioikeuksia, parempia työkaluja,
niin silloin pitää olla myös ne resurssit,
joilla hoidetaan ne työkalut, ja täysin ristiriitaisia
ovat tuottavuusohjelmaan liittyvät henkilöstövähentämissuunnitelmat
samassa yhteydessä, kun eräällä tavalla
tehtäviä ja työkaluja annetaan toisaalta
lisää. Sen vuoksi tarvittaisiin todellisia uudistuksia
niin kuin tämä takuupalkkajärjestelmä.
Kuten äsken totesin tuossa repliikkipuheenvuorossani,
kysymys on todella ihan käytännössä siitä,
että jos samalla työpaikalla, jos nyt ajatellaan
vaikka konepajaa, on esimerkiksi 30 pysyvää työntekijää ja
sitten siellä on jatkuvasti kymmenen—viidentoista
joukko vuokratyöntekijöitä, niin kyllä heidän
asemansa on aivan toisella tasolla. Tuskin työnantaja heille
jakaa kulttuuriseteleitä tai liikuntaseteleitä,
tuskin jakaa rannekelloja kymmenen vuoden palveluksen jälkeen
tai tuskin ohjaa heitä koulutukseen tai muuhun yhteistoimintaan
työpaikalla samalla tavalla kuin pysyviä työntekijöitä,
ja tuskin nämä vuokratyöntekijät
samalla tavalla ovat motivoituneita myöskään
kehittämään sitä omaa työtään
ja tuotantoa. Niin kuin vanha sanonta sanoo, henkilöstö on
yrityksen tärkein voimavara. Kyllä silloin tietenkin
koko henkilöstö, joka yrityksessä toimii,
pitäisi saada voimavarana käyttöön.
Sen vuoksi nämä asiat ovat laajempia. Ne ovat
myöskin koko työelämän ja tuotantoelämän
kannalta tärkeitä juttuja.
Täällä on sanottu, että vuokratyö soveltuu
joihinkin elämäntilanteisiin. Se on ihan hyvä,
enkä käytä tätä puheenvuoroa
sen vuoksi, että haluaisin vuokratyön poistaa
kokonaan. Se on joustava. Se tuo joustavuutta. Se on monessa tapauksessa
rekrytointikanava myöskin pysyviin työsuhteisiin.
Mutta silloin kun se on vastentahtoista, se on laajempaa kuin näissä tehtävissä on
tarpeen elikkä rekrytointimielessä tai sitten
joustavuuden tuomisessa, niin silloin se on liian laajaa ja väärää.
Vielä tuohon käännettyyn arvonlisäverojärjestelmään
totean, että varmaan kaikki, jotka ovat harmaan talouden
vastaista työtä ja talousrikollisuuden vastaista
työtä pyrkineet tekemään ja
tehneet, ilahtuivat ministeri Braxin myönteisestä kannanotosta
käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
käyttöönotosta, ja nyt ministeri Cronberg tuki
sitä. Nyt on vaan sitten meidän kaikkien pidettävä huoli,
että tämä ei jää kauniitten
puheitten ja pyrkimysten varaan, vaan tässä asiassa
todella edetään ja katsotaan sitten, kuinka tiukalle ed.
Pulliaisen hallituspuolue nyt tässä on valmis menemään,
jotta asiassa päästään todella
eteenpäin. (Ed. Lahtela: Kyllä ministerinpallit
ovat kalliimmat kuin mikään periaate!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nyt
on tästä asiasta saarnattu niin monta kertaa,
että taitaa tulla maailmanennätys. Mutta antaumuksella
tätä hommaa olen tehnyt, kun jo varsin varhaisessa
vaiheessa, jos nyt uskallan sanoa, edustajaurallani havaitsin, että nämä yhteiskunnan
perusrakenteet murtuvat, jos epärehellisyys yritystoiminnassa
voittaa. Eihän rehellisellä yrittäjällä ole
mitään mahdollisuutta kerta kaikkiaan, ei ole
mitään motivaatiota, jos toinen vieressä epärehellisyydellä vie
kaiken. Elikkä tämä oivallus oli ihan äärimmäisen
yksinkertainen, hyvin selvä, ja siinä on sekä tämän
rehellisen yrittäjän asiasta kysymys että työntekijän
asemasta kysymys. Silloin kun on rehellinen yrittäjä,
voi hoitaa hyvin myöskin työnantajaroolinsa, suhteensa
työntekijöihinsä. Näinhän
se asianlaita on.
Tällä kertaa tässä paletissa
on tämä vuokratyönantajuus. Tämä on
aika jännittävä asia sikäli,
että sekä poliittisessa oikeistossa että vasemmistossa
on oltu omalla tavallaan oikeassa tässä keskustelussa.
Ensin, mikä koskee työnantajaroolia. On aivan
selvä asia, että juuri niitten ruuhkahuippujen
ajamisessa, sakkotilanteessa jnp., jos pystyy nopeasti rekrytoimaan
vuokratyöfirmasta ammattilaisen palvelukseensa, pelastaa paljon,
todella ison potin, ehkä sen vuosituloksen peräti
sillä kerralla. Tämä puoli on aivan selvä asia.
Kun tämä asia on näin, niin se merkitsee käytännössä sitä,
ja tästä seuraa, että vuokrafirmat, työnantajat
ovat tulleet, yritykset ovat tulleet jäädäkseen
juuri tämän takia. Sen takia sitten täällä toisella
puolella pitää myöskin pitää huoli
kolmikannan ja kaikkien muitten mekanismien kautta siitä,
että pelisäännöt ovat mahdollisimman
järkevät ja oikeudenmukaiset. Tämä peliasetelma
on harvinaisen selvä.
Sitten tähän palettiin tulee siis aivan puhdas harmaa
ja musta talous, kerta kaikkiaan. Ja juuri tähän
saumaan pilaamaan koko sen hyvän, mikä vuokratyöfirmoissa
on, on harmaa ja musta talous tullut pilaamaan kerta kaikkiaan perusteellisesti
juuri sen osan tästä pois, mikä on kaikkein parasta
ja hyvää tässä koko hommassa.
Sen takia on erittäin hyvä, minusta on loistavaa
suorastaan, että valiokunnasta on tullut tämä ponsiesitys
ja että siinä ovat nyt ymmärtääkseni
kaikki poliittiset ryhmät takana. Minä tulkitsen,
vaikka tässä oppositio esittää hylättäväksi
hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset,
niin minä ymmärrän, että siinä ei
kuitenkaan ehdoteta tätä ponsiehdotusta hylättäväksi,
joka silloin olisi aika kohtalokas juttu näitten puheitten
valossa, joita tässä olemme kuunnelleet tämän
illan aikana.
Valtion tulotalouden kannalta nämä 300—500 miljoonan
euron veromenetykset pelkästään tästä osiosta,
ovathan ne nyt aika tavalla merkitykselliset. Jos ne muutetaan markka-aikaiseksi,
niin pari miljardia markkaa verotuloja pois, on se aika paljon.
Kaikki se on silloin pois rehellisestä yrittäjyydestä,
jos niin voidaan sanoa, siis sen hyväksi toimimisesta.
Isoista asioista tässä on kysymys. Minä haluan
nyt uskoa vakaasti siihen, että käännetty
arvonlisäverojärjestelmä tulee ja tämän
ponnen mukaisesti nämä tiedonsaantimahdollisuudet
parannevat, mikä merkitsee silloin käytännössä sitä,
että voidaan rekistereitä ajaa ristiin. Sehän
tässä se koko idea on, muuten ei ole mitään.
Sillä yksisuuntaisella listalla ei ole vielä mitään
merkitystä, vasta sitten, kun ne rekisterit ajetaan ristiin,
silloin saadaan olennaiset asiat esille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Työelämässä yhä enemmän
puhutaan siitä, että ihmiset eivät jaksa,
ja etsitään keinoja siihen, millä tavalla
työurat voisivat olla pitempiä ja miten vähemmän
olisi sairauslomia työelämän puolella.
Valiokunnassa kuunneltiin asiantuntijoita. Siellä oli Työterveyslaitokselta
ja Tekesiltä ja mistä kaikesta niitä mahtoi
ollakaan, ja siellä tämä oli yksi keskeinen
asia. Sitä taustaa vasten tämä vuokratyö,
minä väitän, jotta tässä on
semmoisia elementtejä osassa vuokratyötä ja
ne koskevat osaa vuokratyöntekijöitä,
jotta siellä työssäjaksaminen on ongelma,
koska siellä eletään epävarmuudessa.
Niin kuin edellä on puhuttu, osa firmoista ei välttämättä noudata
pelisääntöjä.
Tässä on vähän yksipuolisesti
kuvattu sitä, että tämä voi
olla väylä pysyvään työsuhteeseen. Nimittäin
totuus on myös toisin päin. Tiedän firmoja,
joissa on tehty niinkin päin, että määräaikaiset
työsuhteet, jotka on tehty ensin määräajaksi,
työntekijät onkin sitten siirretty vuokrafirman palvelukseen.
On ilmoitettu, että teillä ei jatku, mutta teidän
voisi olla mahdollista jatkaa. Se sama emofirma palkkaa sitten nämä ihmiset
mutta tämän vuokrafirman kautta. On aika isojakin firmoja,
joissa on 60—70 työntekijää ja
joissa puolet tekee vuokratyötä koko ajan. (Ed.
Mustajärvi: Ja toisella työehtosopimuksella!) — Just näin,
se tehdään eri turvalla, sanotaan näinpäin ihmisille,
eri liksat.
Siinä mielessä, kun tässä on
puhuttu siitä, niin kuin ed. Pulliainen puhui, jotta vuokratyö on
hyväksyttävää siinä tilanteessa,
kun on kyse ruuhkahuipuista. Okei! Mutta minusta tuntuu, että tuolla
oikealla laidalla ollaan sitä mieltä, että tämä voi
olla pysyvä ilmiökin. Ed. Satosen, valiokunnan
puheenjohtajan, puheesta ymmärsin, että tämä on
erittäin suositeltavaa ja jopa ihannoitava seikka, jotta
tämmöistä on olemassa. Mutta minä olen
voinut käsittää tämän
myös väärin, koska minullakin on ymmärryksessä vajavaisuutta
ja koulutuspohjassakin sen verran, jotta en ole niin pitkälle
lukenut, että ymmärtäisin kaikkia puheita
niin kuin aina jotkut viisaammat puhuvat, koska minä en
ymmärrä, mitä sanotaan.
Tiedän tapauksen, joka oli aika yllättävä, myös
Pohjois-Karjalassa, joka tässä kolme vuotta sitten
tapahtui. Eräs yritys tuotannollisista ja taloudellisista
syistä siirsi kaikki työntekijänsä vuokratyöfirman
palvelukseen tai ilmoitti, että voitte siirtyä sinne.
Osa ei lähtenyt sinne, ja heille tuli tietysti karenssi
siitä. Mutta tämmöistäkin tapahtuu,
että ei pidä puhua, että tämä on
väylä pysyviin työpaikkoihin. Kyllä tämä on
semmoisten firmojen väylä hoitaa asioita, joissa
saadaan ihmiset epävarmempaan asemaan.
Myös työssäjaksamisen näkökulmasta
pitää miettiä, miten ne ihmiset kokevat
sitten elämässään tämän
koko yhteiskunnan, miten uskotaan näihin rakenteisiin ja
systeemeihin, jotta nämä säännökset
jollakin tavalla turvaavat heidän asemansa. Sen takia tässä on
hirveän iso paketti olemassa, joka vaatisi tilkkimistä yhä edelleen.
Yksi tietysti on tämä pieni vähäinen
asia, takuupalkka. Tiedän yhden firman, joka on jopa lehtien palstoilla
kirjoittanut, jotta se ei ota kymmentä työntekijää enempää töihin,
sillä on yhdeksän tällä hetkellä,
koska sitten tulee lisää velvoitteita työsuojelupuolen
osalta. Hän käyttää vain vuokratyötä.
On kirjoittanut yrittäjien lehdessä, mikä tämä Neuvokas
mahtaa olla, tämä Pohjois-Karjalan yrittäjien
lehti. Tämä kuvastaa sitä henkistä asennetta.
Sehän lähtee siitä näkökulmasta,
jotta työntekijöillä olisi jotain oikeuksia,
on edusmiehiä olemassa, ja tässä kierretään
sillä se säännös, jotta ei tarvitse
olla sitten sen kummempaa työsuojeluorganisaatiota, kun
on vähän työntekijöitä.
Sen takia ehdottomasti kannatan sitä, mitä tässä meidän
yhteisessä vastalauseessamme on esitetty.
Yksi asia vielä vuokrafirmoista. Minusta ensinnäkin
vuokratyötä voisi verrata jollakin tavalla pikavippijärjestelmään.
Tämä on vähän samanlainen. Pikavippijärjestelmä laskettiin
muutama vuosi sitten rönsyämään,
se laskettiin kasvamaan, sitä on vaikea enää hallita.
Tämä vuokratyö on vähän
samanlainen. Se on laskettu liian pitkälle, ja sen saaminen
aisoihin on nyt aika hankalaa.
Toinen asia tähän liittyen on tietysti, jos
vertauksia käyttää, miettiä,
millainen yrittäjä on vuokravälittäjä.
Sehän on orjakauppaa. Sillä ei tarvitse olla mitään
muuta kuin konttori, ei mitään tuotantovälineitä tarvitse
olla, se välittää vain ihmisiä.
Se ottaa voitot välistä, sillä ei ole
mitään vastuuta niistä ihmisistä,
kun ei ole takuupalkkaakaan. Se käärii vaan siitä tuohet
itselleen, ja puhelimella voi hoitaa nätisti koko homman
ja sillä sipuli. Siinä mielessä se on
valkoista ja värillistä orjakauppaa. Minä olen
sitä mieltä, että kaikki keinot, millä tämä saadaan
siihen mittaan, mikä tämä ajatuskin on,
ruuhkahuippujen tasaamiseen, niin silloin tämä vuokratyövoima
on hyvä, mutta yhteiskunnan ei pidä sallia sitä,
että sillä teetetään pysyviä töitä jatkuvasti.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on varmaan
molemmilta puolilta sanottu aika pitkälle kaikki se oleellinen
ja mikä ei myöskään asiaan ehkä liittyisikään,
mutta haluaisin muutaman asian vielä tuoda esille.
Ensinnäkin sen, että tämähän
oli kolmikantaisen työryhmän esitys, ei ehkä kaikki
ole saaneet kaikkea sinne läpi, mutta esityksissä on
yleensä pohjalla sopimus ja silloin aina joku joutuu jostain
vähän tinkimään. Mutta tosiasia
on kuitenkin se, että esitys parantaa vuokratyöntekijän asemaa.
Minusta on erittäin tärkeää,
että erilaisia työllistämisen muotoja
pyritään kehittämään, koska
tulevaisuudessa tarvitaan kaikenlaisia työmarkkinoita.
Ja se, mitä tuossa välillä jo sanoin, että vuokratyöntekijät
ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä ja pääsevät
itse valitsemaan työajan ja työpaikan, ja nämä huonot
esimerkit siitä, että ei voisi valita itse, että täytyy
odottaa sitä työtä tai on pakko ottaa
vastaan, niin saattavat olla joissain tapauksissa mahdollisia, mutta
pääsääntöisesti sinä voit
itse kertoa, lähdetkö siihen työhön
vai etkö lähde siihen työhön
ja sillä selvä. (Ed. Lahtelan välihuuto)
Sitten toinen asia, jota ei ole tarpeeksi minun mielestäni
painotettu, on se, että tämä toimii erittäin
hyvänä rekrytointikanavana. Tällä hetkellä on
jo semmoinen tilanne, että työvoimatoimistot eivät
läheskään niin paljon välitä sitä työtä,
jota välittävät nämä vuokratyöfirmat.
Työvoimatoimistot huolehtivat omalla tavallaan siitä työvoiman
hoidosta, mutta näillä on työllistävä merkitys
aivan toisenlainen.
Sitten täällä tuli esille hieman,
muutaman kerran se, että ikään kuin semmoinen
työnantaja, joka käyttää vuokratyövoimaa,
ei olisi rehellinen. Se on minun mielestäni vähän
ikävä piirre tässä keskustelussa,
koska se on yksi tapa tehdä tulosta suomalaisessa yhteiskunnassa.
Se, että sitten ruvetaan puhumaan samalla myös,
niin kuin ed. Lahtela, orjakaupasta ja että tämä on
järjestäytynyttä rikollisuutta ja harmaata
taloutta. Tämä sama asiahan on kaikilla meidän
aloillamme, (Puhemies: 2 minuuttia on kulunut!) että mikäli
on rikollista toimintaa, niin se täytyy vaan poistaa, mutta
ei voi kategorisesti sanoa, että vuokratyövoima
olisi jotain kamalaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa keskustelua
on tosiaan aika paljon jo sanottu. Ehkä minusta ed. Uotila
sanoi varsin hyvin sen asian, että henkilöstö on
yrityksen tärkein voimavara, ja ehkä tämä näkemysero,
joka on tässä vähän niin kuin
eri puolella salia, lähtee siitä, että meillä on
vähän erilainen käsitys siitä, millä tavalla
se työnantaja toimii. Kun olen itsekin ollut työnantajana,
niin kyllä minä sen tiedän, että silloin,
kun minun työntekijäni ovat tyytyväisiä siihen
tapaan, millä asiat hoituvat, myöskin työntekijät
antavat parhaimman panoksensa. Ja se ei johda suinkaan siihen, että tässä haettaisiin
aina ikään kuin sitä halvinta muotoa
tai muuta, vaan päinvastoin, koska meiltä suuret
ikäluokat poistuvat työelämästä,
niin meille tulee pulaa työvoimasta hyvin monilla aloilla.
Se olennaisesti parantaa työntekijöiden neuvottelumahdollisuuksia.
Me nyt jo tiedämme, mikä on tilanne esimerkiksi
lääkärien osalta. Ja kuten aiemmin totesin,
siellä nimenomaan nämä vuokratyöyritykset
ovat syntyneet työntekijöiden halusta työskennellä niille,
ja tällä tavalla voi tulla käymään
myöskin muilla aloilla myöhemmin. Eli tässä on
se olennainen ero ehkä meidän näkemyksessämme.
Siinä mielestäni ed. Larikka sanoi aivan erinomaisesti,
että me tarvitsemme erityylisiä työn
tekemisen muotoja, jotta mahdollisimman moni suomalainen ylipäätään
työllistyy ja jotta mahdollisimman moni voi myöskin
valita sieltä itselleen soveltuvimman työn tekemisen muodon.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Vuokratyö on usein hyvä askel
vakituiseen työsuhteeseen, koska työnantajalla
on hyvä mahdollisuus tutustua vuokra-aikana työntekijään
ja vuokratyö vähentää harmaata
työvoimaa. Ja pitää myös muistaa,
kun täällä on puhuttu takuupalkasta,
että pieni yrittäjä, toiminimi, tekee
alihankintatöitä ja hän on myös
osittain niin kuin vähän pätkätyöläinen
tai vuokratyöntekijä. Ei hänkään
voi tietää oikeastaan, onko hänellä välttämättä huomenna
töitä, puhumattakaan yrittäjän
sosiaaliturvasta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ensinnäkin tähän,
että vuokratyön kautta saa työpaikan.
Se on tietenkin hyvä. Ja on puhuttu, että sitä kautta
pääsee työelämään
ja työnantaja ja työntekijä näkevät,
minkälaista se työ on. Meillä on olemassa
kyllä koeaikajärjestelmä laissa, ja voidaan
aivan hyvin sopia siitä, että on määrätty koeaika,
jonka aikana voidaan katsoa, sopiiko se kyseinen työ sille
työntekijälle ja samoiten myöskin työnantajan
puolelta, onko työntekijä sopiva siihen. Ei siihen
tarvita vuokratyötä. Tämmöinen
on olemassa, ja sen johdosta ei tarvita vuokratyösysteemiä.
Mutta itse asiassa tämän puheenvuoron pyysin
tämän käännetyn arvonlisäverojärjestelmän johdosta.
Kyllähän tilanne on niin, että erityisesti
joissakin näissä vuokratyöyrityksissä käytetään
häikäilemättä hyväksi
olemassa olevia aukkoja, jätetään lähes
kaikki sosiaaliturvamaksut maksamatta ja niin kauan, kun sitä voidaan
pyörittää, sitä pyöritetään
erilaisen kuittikaupan avulla, ja useimmiten nämä ovat
nimenomaan vuokratyötä tarjoavia yrityksiä.
Siis nämä yritykset, jotka ovat pysyviä,
eivät pelaa tämmöistä peliä,
ja tämä vääristää tavattomasti
kilpailua. Ne rehelliset yrittäjät, jotka maksavat
ja hoitavat kaikki velvoitteensa, ovat tässä paljon
huonommassa asemassa, ja tämän johdosta pitäisi
ehdottomasti saada tämä tukittua. Elikkä yksi
keino on siihen tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä. Ja sen johdosta
ihmettelen, miksi kokoomus — kun kokoomus puhuu itsestään
yrittäjäpuolueena — niin nihkeästi
tähän suhtautuu, koska luulisi, että myöskin
heidän, jos he ovat kerran todella yrittäjien
puolella, intresseissään olisi, että tämmöinen
porsaanreikä, jossa voidaan kiertää veroja
ja maksuja ja tämmöinen epäterve kilpailutilanne
saada aikaiseksi, voitaisiin estää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen toiminut 150 ihmisen
työnantajana, eikä minulla ollut mitään
erityistä tarvetta käyttää vuokratyövoimaa
palkatakseni uusia työntekijöitä. Kyllä he
tulivat ihan normaalisti töihin, kun pani ilmoituksen lehteen.
Haastattelin heidät ja valitsin parhaan ja sitten koeajalla
katsoin, oliko edellytyksiä vai ei. Mutta itse asiassa
työnantajana oli paljon helpompaa toimia tietenkin omien
työntekijöitten kanssa, koska oli selvää,
että kaikkiin heihin piti ja voi noudattaa samoja työehtoja.
Ei tarvinnut olla huolissaan siitä, tulivatko työnantajan
velvoitteet esimerkiksi sosiaalimaksujen tai muun vastaavan osalta
hoidettua. Ennen kaikkea tietysti ainakin minulla nyt oli se tuntuma,
että niistä työntekijöistä lähes
kaikki olivat tyytyväisiä ainakin siihen, että heillä oli selkeä,
varma ja jatkuva työsuhde, jossa ehdot olivat myöskin
yksiselitteiset. Minä uskon, että heidän
työpanoksensa — vaikka tietenkään
nyt vertailukokemuksia ei ole, kun ei tullut vuokratyövoimaa
käytettyä — oli parempi ainakin sen takia,
että heillä oli varmuus siitä, että se
työ ja sen ehdot ovat yksiselitteisemmät kuin
vuokratyönantajan palveluksessa. Tietenkin kysymys aivan
lyhytaikaisesta työvoimasta on tietysti toinen, mutta en
minä nähnyt mitään vaikeutta
hoitaa sitäkään ilman vuokratyövoimaa.
Mutta, arvoisa puhemies, se toinen ongelma, johon on kiinnitettävä huomiota,
on kysymys työsuojeluresurssien leikkaamisesta. On käsittämätöntä,
että hallitus on leikkaamassa voimavaroja siltä viranomaiselta,
joka lähes ainoana pystyy puuttumaan harmaaseen talouteen
poliisin lisäksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, kun ed. Satonen kuvasi,
miten jatkossa työntekijät voivat kaikki valita
vapaasti, mitä työtä tekevät,
tai vaan menevät ja sanovat, että en minä viitsi
tuota työtä tehdä, kun minä haluan
tehdä tuota työtä. Tässä näkyy
kyllä aika iso ero kokoomuslaisen ajattelun ja oikein perusduunarin
ajattelun välillä käytännön
elämässä. Nimittäinhän
ed. Satonen totesi tuossa, jotta lääkärit
jo tänä päivänä tekevät
näin. Se sattuu olemaan semmoinen aika säännelty
juttu. On hyvin tiukat rekisterit, kuka voi olla lääkäri.
Toivon mukaan ajatte sitä eteenpäin, jotta
olisi puusepillä myös tiukka rekisteri, kuka saa mennä puusepän
töihin, ja sinne eivät sivulliset voi tulla sitten.
Tai metsureilla. Kun aikanaan olin tuolla metsätöissä,
niin vanha jätkä istui siellä kannon
päässä — se oli vähän
huonossa kunnossa — ja sanoi: "Kuule, Lahtela, kyllä se
kuule vielä tulloo aika, jotta jätkän
hiki se maksaa painonsa kultoo. Olisiko tässä nyt
se tulos jo tässä, kun kokkoomuksella nämä Toivotalkoot
on, semmoinen aika vielä, jotta jätkätkin
rekisteröitäisiin, että sinne ei sitten
kukkaan muu sua mennä kuin se miärätty
rekisteröity jätkä."
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa
ja myöskin tässä mietinnössä on
mielestäni väärä perusolettamus,
se, että työvoiman vuokraamiseen ei tarvittaisi
rajoituksia. Tämän tyyppisiä puheenvuoroja
tässä on sieltä oikealta kuultu. Mutta
todellisuudessa meillä kuitenkin tällä hetkellä vuokratyötä käytetään
pääsääntöisesti epäterveessä merkityksessä.
Minun mielestäni on epätervettä vuokratyövoiman
käyttöä se, että esimerkiksi
Nokia Salossa käyttää lähes
jatkuvasti 500—700:aa vuokratyöntekijää.
Ei kylläkään työllistä yhdenjaksoisesti
kaikkia, mutta pääosan. Miksi Nokia ei palkkaa
suoraan heitä palvelukseensa? Miksi Nokia teki niin, että lopetti noin
400 määräaikaisen työntekijän
työsopimukset ja otti heidät palvelukseensa vuokrafirman kautta?
Sama epäterve tilanne on telakoilla. Meillä on 5 000
ulkomaista vuokratyöntekijää. Ei heitä palkata
määräaikaiseen työsuhteeseen,
eivätkä he ole myöskään
vuokrafirmoissa pitkissä työsuhteissa. Heitä kierrätetään
muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Aina miehitys vaihtuu, ja
se on johtanut valtaviin laatuongelmiin ja aikatauluongelmiin telakoilla,
puhumattakaan siitä, että siellä rikotaan
röyhkeästi ja härskisti työehtosopimuksen
minimiä ja siellä harmaa talous saa rehottaa.
Tämä on ihan selkeä poliittinen valinta,
ja tälle tilanteelle hallitus eikä kukaan tässä maassa
halua todella tehdä mitään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnitti pikkuisen vielä huomiota,
kun ed. Uotila aikaisemmin mainitsi, että vuokratyövoimaa
kohdellaan huonommin esimerkiksi juhlatilaisuuksissa, huomionosoituksissa
ja muissa kuin vakituista työntekijää.
Minä kyllä väitän, että hyviä ihmisiä kohdellaan
varmasti samalla lailla.
Yleiskeskustelu päättyi.