Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Viimeaikainen maailmanlaajuinen finanssikriisi heijastuu
vakavalla tavalla myös suomalaisille asuntomarkkinoille.
Jo syksyn aikana ennustettiin hiipuvaa asuntotuotantoa. Nyt lienee
selvää, että vapaarahoitteinen asuntotuotanto
tulee pysähtymään, eli nyt jos koska
tässäkin mielessä on aika elvyttää.
Jotta voisimme estää isot vaikeudet asuntomarkkinoilla,
on valtion puututtava mielestäni tilanteeseen voimakkaasti
ja oikea-aikaisesti. Se tarkoittaa nimenomaan, että elvytyksen
aika on juuri nyt. Suhdannetilanne on muuttunut olennaisesti, ja
siksi on hyvin tärkeätä, että tähän
suhdannetilanteeseen pystytään ajassa vastaamaan,
ennen kuin on liian myöhäistä. Me sosialidemokraatit
olemme vaatineet, että valtio tukee enemmän vuokra-asuntojen
rakentamista. Me olemme vaatineet korkotuen ehtojen korjaamista
ja parantamista, ja tätä samaa vaati myös muun
muassa rakennusteollisuus tuossa muutama viikko sitten. Nyt minä kysynkin
hallitukselta:
Aiotteko te tarttua tähän toimeen? Aiotteko
ottaa vakavasti tämän suhdannetilanteen ja lähteä elvyttämään
myös asuntopuolella tilannetta silloin, kun tilanne sitä kerta
kaikkiaan vaatii? Aiotteko te, arvoisa ministeri, ryhtyä lisätoimiin vuokra-asuntotuotannon
elvyttämiseksi juuri nyt? Eli nyt ei voi olla se aika,
että ollaan passiivisina eikä tehdä mitään.
Puhemies:
Toivoisin todella, että pysyteltäisiin edes
lähellä sitä minuutin puheenvuoroa.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Jaan täysin kysyjän huolen
tilanteesta. Mitä enemmän vapaarahoitteinen asuntotuotanto
hidastuu, sitä tärkeämpää on,
että vuokra-asuntotuotannon puolella oikeasti päästään eteenpäin.
Meillä on erittäin monia syitä, jo ennen
tätä kriisiä, jotka johtavat siihen,
että meidän pitää oikeasti saada
enemmän vuokra-asuntotuotantoa, sekä valtion tukemaa
että vapaarahoitteista. Ensi vuoden budjetin osalta on
tehty jo paljon elvyttäviä toimenpiteitä:
korkotukivaltuuksia on nostettu, välimallilainsäädäntö on
hyväksytty tänään hallituksessa,
on luotu uusi käynnistysavustus kokonaan Pääkaupunkiseudulle
tätä varten ja monia muita tekijöitä.
Tällä hetkellä kuitenkaan vuokra-asuntopuolella
suurimmaksi ongelmaksi eivät näytä muodostuvan
kustannukset, koska on jopa näkyvissä, että tonttikustannukset
tulevat alas, tietyt rakennusmateriaalihinnat ovat jo tulleet alas,
rakentamiskustannukset ovat tulossa alas. Huomattavan paljon isommaksi
ongelmaksi tällä hetkellä ainakin näyttää tulevan
se, miten nämä lähinnä korkotukiasuntoja
rakennuttavat tahot saisivat rahoitusta, ja se on tässä finanssimarkkinoiden
myllerryksessä äärimmäisen vaikea
tehtävä, johon koko ajan pyritään
hakemaan vastauksia.
Puhemies:
Tämä kysymys kiinnostanee sen verran, että jos
joku haluaa esittää lisäkysymyksiä, pyydän
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän tätä rahoituksen
saatavuutta vakavana ongelmana ja todellakin lähetän
hallitukselle terveisiä siinä suhteessa, että on
varmasti syytä ruveta myös miettimään,
mitkä ovat sitten tietyssä tilanteessa valtion
omat mahdollisuudet puuttua tähän. Ei voi olla
niin, että kohta ei ole rahoituksen antajiakaan markkinoilla.
Mutta toisin kuin sanoitte, kyllähän myös
tämä korkotuki on äärimmäisen
tärkeä siinä mielessä, että meillä on edessämme
myös aika valtavia vuokrankorotuspaineita. On todella ikävä lisälasku,
jos perheelle, lapsiperheelle tai eläkkeensaajalle tuossa
vuodenvaihteessa tulee usean prosentin vuokrannousulappu eteen muutenkin
vaikeassa tilanteessa. Tämä ei kovasti lämmitä,
vaan päinvastoin valtion pitäisi pystyä tekemään
jotakin myös tälle asialle. Arvoisa ministeri,
kysyn teiltä uudestaan:
Mitä aiotte tehdä nimenomaisesti vuokrankorotuspaineiden
hillitsemiseksi tässä markkinatilanteessa?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen koko asuntoministeriurani puhunut siitä,
että vuokriin kohdistuu korotuspaineita, mikä ennen
kaikkea johtuu siitä, että kysyntä ja
tarjonta eivät ole tasapainossa, eli ennen kaikkea siitä,
että vuokra-asuntoja on tarjolla liian vähän.
Mitään muita hokkuspokkustemppuja ei ole olemassa
kuin se, että meidän pitää saada
enemmän vuokra-asuntoja markkinoille, sekä valtion tukemaa
tuotantoa että vapaarahoitteista tuotantoa. Tässä mielessä on
tehty paljon asioita, joista osan jo mainitsin. Tämän
lisäksi olemme erikseen tehneet aiesopimuksen Helsingin
seudun kuntien kanssa, jossa on sitoutettu jokainen seudun kunta
rakentamaan oman osuutensa. Vapaarahoitteisen asuntotuotannon puolella
on tulossa oma Reit-rahastolainsäädäntö,
joka tosin on VM:n puolella valmistelussa.
Mitä sitten tulee tähän rahoitukseen,
niin tämä on se konkreettinen ongelma, joka meillä tällä hetkellä on,
eivät niinkään kustannukset. Olen jo antanut
virkamiehilleni tehtäväksi miettiä kaikkia
mahdollisia vaihtoehtoja, miten tähän voitaisiin
reagoida. Samoin on tarkoitus valtiovarainministeriön edustajien
kanssa palaveerata asiasta ensi viikolla.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tulisimme huomattavasti paremmin toimeen,
jos asuminen ei olisi niin kallista. Meiltä ei menisi niin
suurta osaa käteenjäävistä tuloista
asumiseen, vuokriin, asuntolainoihin. Erityisesti tietysti Helsingissä ja
Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnat ja vuokrat
ovat lähteneet täysin käsistä.
Ministeri Vapaavuori viittasi tähän Helsingin seudun
kuntien aiesopimukseen, jonka mukaan alueelle pitäisi rakentaa
13 000 asuntoa joka vuosi. Tänä vuonna
päästään korkeintaan puoleen tästä.
Erityisesti huutava pula on nimenomaan kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista.
Tarve tällä hetkellä Helsingissä ja
Pääkaupunkiseudulla olisi tuhansista kohtuuhintaisista
vuokra-asunnoista, mutta viime vuonna esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
lähti liikkeelle vain 122 tavallista Ara-vuokra-asunnon
rakentamista. Ihmisten toimeentulon, työllisyyden, suhdannepolitiikankin
vuoksi nyt pitäisi saada nimenomaan kohtuuhintainen vuokra-asuntotuotanto
liikkeelle. Asuntoministeri Vapaavuori, kysyn teiltä:
Mitä konkreettisesti hallitus nyt tekee sille, että tämä kohtuuhintainen
vuokra-asuntotuotanto saadaan liikkeelle?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran olen täysin
samaa mieltä kysyjän kanssa koko johdanto-osiosta.
Kysymys on nimenomaan siitä, että meidän
pitää saada lisää vuokra-asuntotuotantoa.
Mutta uskallan myös väittää,
että kaikissa suhdannetilanteissa, jopa niin hankalassa
suhdannetilanteessa kuin mikä meillä nyt on, on
myös joskus jotain positiivista, ja tällä hetkellä kysymys
on siitä, että tonttihinnat ovat jo tulossa alaspäin,
rakennusmateriaalien kustannukset ovat jo tulossa alaspäin,
urakkahintatarjoukset tulevat ihan varmasti alaspäin ainakin
jollakin viiveellä, ja meillä on nyt otollisemmat
olosuhteet vuokra-asuntojen rakentamiseksi itse asiassa kuin pitkään
pitkään aikaan tähän saakka.
Tämä on myös koko kansantalouden kannalta äärimmäisen
tärkeätä, että jos muualla taloudessa
uhkaa pikkasen hiipuminen, niin se, että saadaan talouden
pyörät pyörimään edelleen,
liittyy nimenomaan vuokra-asuntotuotantoon.
Nyt ei kannata varmaan tässä kovin montaa kertaa
toistaa, mutta kuten tiedätte hyvin, niin asuntopoliittisessa
toimenpideohjelmassa näitä toimenpiteitä on
lukuisia, sen lisäksi markkinatilanne auttaa meitä,
ja tällä hetkellä pullonkaulana on nimenomaan
tämä rahoitus, johon minulla ei ainakaan vielä tänään
ole vastausta, mikä se olisi. Tosin emme myöskään
tiedä sitä, mikä on finanssimarkkinoiden
tila huomenna tai viikon päästä tai kahden
viikon päästä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Valtion aravalainoista luovuttiin, koska
sanottiin, että kehittyneet rahamarkkinat hoitavat asuntorakentamisen
rahoittamisen valtion lainoitusta paremmin. Tämänhetkisessä rahoitusmarkkinoiden
kriisitilanteessa varmaan kovin kapitalistikin myöntää,
että rahoitusmarkkinat eivät pysty tätä huolta
hoitamaan.
Nyt talouden asiantuntijoiden mukaan, aivan niin kuin ministeri
Vapaavuori sanoi, pitää panostaa rakentamiseen.
Kun rakentamiskustannukset ovat alhaalla, on paras aika rakentaa
kohtuuhintaista vuokra-asumista. Tämä tukisi myös työllisyyttä,
ja tämä olisi oikeanlaista suhdannepolitiikkaa.
Miten te, ministeri Vapaavuori, aiotte varmistaa sen, että vuokra-asuntorakentamisen
rahoitus turvataan tässä tilanteessa, jossa pankeista
ei saa rahaa? Olisiko nyt syytä ottaa uudestaan käyttöön
näillä kehittyneillä rahamarkkinoilla
tämä vanhanaikaiseksi leimattu aravalainoitusjärjestelmä?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Uskon, että kovinkin kapitalisti,
en tiedä, kuka se on, mutta myöntää,
(Ed. Laakso: Läheltä liippaa!) että ne
ongelmat, joitten edessä nyt olemme, johtuvat pitkälti
siitä, että kapitalismi on mennyt liian pitkälle
Pohjois-Amerikassa. Olennaisia ja pyhiä eivät
ole järjestelmät, vaan pyhiä ovat tavoitteet.
On ihan selvää, että meidän
pitää tarkastella kaikkia mahdollisuuksia, joilla
rahoitus turvataan. Totta kai kysymys aravalainojen palauttamisesta
on yksi vaihtoehto. En välttämättä pidä sitä todennäköisenä,
mutta se on yksi vaihtoehto, jota muitten vaihtoehtojen kanssa arvioidaan. Mutta
meidän pitää nyt huolella selvittää — ei ole
kuitenkaan kysymys siitä, että tänään
tai huomenna pitää tehdä ratkaisuja — miten
tämä rahamarkkinatilanne tässä oikeasti
kehittyy, mitä muita vaihtoehtoja meillä on, ja
sen jälkeen arvioida, mikä niistä järjestelmistä on
paras. Mutta minulla ei ole mitään ideologisia
esteitä sen paremmin puoltaa kuin vastustaa mitään
ratkaisua, kunhan minulle osoitetaan, että se tässä tilanteessa
toimii.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Rakennusalan avoimet työpaikat ovat
laskeneet vuoden aikana 53 prosenttia. Asuntorakentamisen osuus
bruttokansantuotteesta on noin 6 prosenttia. Noin puolet suomalaisista
asuu kerrostaloissa, joissa on tulossa erittäin suuret
peruskorjaustarpeet. Tällaisia asunto-osakeyhtiöitä on
Suomessa 80 000 kappaletta. Peruskorjaustarve esimerkiksi
putkiremonttien yhteydessä saattaa olla luokkaa 1 000
euroa per asuntoneliömetri.
Tämä kerrostalo asumismuotona ja kerrostalokanta
on hyvin vanhaa. Millä tavalla hallitus on valmistautunut
tämän peruskorjausongelman vastaanottamiseen,
ja onko tarkoitus laatia suunnitelma, antaa valtionavustuksia, huolehtia
työllisyydestä? Onko hallitus kiinnittänyt
tällaiseen asiaan huomiota?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kysyjältä on ehkä jäänyt
huomaamatta, että valtioneuvosto hyväksyi kaksi
viikkoa sitten yleisistunnossaan korjausrakentamisen periaatepäätöksen,
jossa oli muistaakseni 16 eri toimenpidettä, joilla pyritään
eri tavoin edistämään korjausrakentamista.
(Ed. Saarisen välihuuto) Jälleen kerran voi todeta,
että juonto oli oikea, mutta viittaus siihen, että tämän
eteen ei olisi mitään tehty, on väärä.
Mutta haluan myös korostaa sitä, että Suomessa
on 2,7 miljoonaa asuntoa ja semmoinen ajattelutapa, että verovaroin
korjattaisiin kaikki nämä asunnot, yksinkertaisesti
ei ole mahdollinen. Kyllä kysymys on ennen kaikkea pitkälti
yksityisestä omaisuudesta, jonka arvosta pitäisi
pitää huolta. Olen monissa eri yhteyksissä sanonut, että jos
me suomalaiset ja varsinkin suomalaiset miehet pitäisimme
yhtä hyvää huolta asunnoistamme kuin
autoistamme, niin tilanne olisi paljon parempi.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Asunto-osakeyhtiölainsäädännön
valmistelu on oikeusministeriössä aivan loppusuoralla,
ja sinne tulee tämän ed. Saarisen kysymyksen näkökulmasta
erittäin keskeinen muutos, jonka toivottavasti eduskunta
yksimielisesti hyväksyy, eli asunto-osakeyhtiöille
tulee pakolliseksi pitkäjänteinen korjausrakentamisen
suunnittelu. Isännöitsijän täytyy
joka yhtiökokoukseen tuoda vähintään
viideksi vuodeksi eteenpäin suunnitelma siitä,
miten sitä omaisuutta, yhteistä taloyhtiön
omaisuutta hoidetaan kunnolla. Tämä tulee varmasti
muuttamaan asennoitumista ja myös käytäntöä siinä,
että ei vasta viime tingassa, siinä vaiheessa,
kun ei oikeasti voi myöskään kunnolla
neuvotella hinnoista, korjata asioita, vaan niitä korjataan
tasaisesti, suunnitelmallisesti, ja laki edellyttää sitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ministeri Vapaavuori mainitsi Pääkaupunkiseudun
moneen kertaan vastauksissaan.
Minkälaisia toimenpiteitä muualla Suomessa aiotte
tehdä, vai onko tämä hallitus vain Pääkaupunkiseudun
hallitus?
Talousvaliokunta oli viime viikolla Rakennusteollisuusliitossa
vierailulla, ja kuulimme, että rakennuksilla on noin 140 000
työntekijää tällä hetkellä.
Kun kysyin, paljonko on muutaman kuukauden kuluttua, niin arvio
oli varsin synkkä. Eli lomautukset, irtisanomiset alkavat
ihan näinä päivinä, kun rahoitusta
uusille hankkeille ei löydy ja ostajia ei löydy.
Tarvitaan siis koko maassa nyt voimakkaita otteita ja nopeasti.
Miten esimerkiksi homerakennusten, homekoulujen ja vastaavien
peruskorjausten suhteen hallitus aikoo menetellä? Eikö nyt
olisi sopiva aika ja todella polttava tarve monessakin mielessä tarttua
tähänkin ongelmaan koko maassa?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kaikki muut valtiovallan asuntopoliittiset
toimenpiteet, joita viimeisen vuoden aikana on tehty paljon, koskevat
koko maata lukuun ottamatta erillistä käynnistysavustusta, joka
on kohdistettu vaikeimmalle seudulle eli Pääkaupunkiseudulle,
sekä sitten sitä erillistä aiesopimusta,
joka tältä osin on tehty. Tässä mielessä kaikki
ne toimenpiteet ja myös kaikki ne markkinoilla tapahtuvat
muutokset, jotka ovat johtamassa halvempiin rakentamiskustannuksiin,
koskevat koko maata, ja tältä osin tilanne paranee.
Mitä tulee homekoulujen korjaamisiin, nyt on mitä paras
aika. Tosin mitä paras aika olisi ollut myös viime
vuonna ja sitä edellisenä vuonna, ja se on myös
ensi vuonna. Se ongelma on edelleen niin paha, ja niitä taloja
on edelleen niin paljon. Tältä osin kysymys on
ennen kaikkea omistajien tahdosta priorisoida oikeita peruskorjauskohteita
ja ennen kaikkea silloin kunnan vastuusta. Vahvasti kannustan kuntia
omissa suunnitelmissaan siitä, mitä ne peruskorjaavat,
että ne peruskorjaisivat ensin sellaisia kohteita, joitten
nykytilaan jättäminen aiheuttaa jopa terveysriskejä.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Meillähän parasta
aikaa istuu tämä työryhmä, joka
pohtii tätä sairaaloiden, koulujen ja muitten
julkisten rakennusten home- ja muuta mikrobiongelmaa, ja katsotaan, pystytäänkö tekemään
ne raja-arvot, joiden kohdalla sitten pitää toimenpiteisiin
omistajan ryhtyä. Mutta tämän työryhmän
tehtävä on myöskin arvioida tätä kustannusta,
kuinka paljon tämä kokonaisuus tulisi maksamaan.
Työryhmän työ on kesken, ja saamme vielä tämän
vuoden puolella siitä tietoa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin aikoja sitten ministeri Vapaavuoren
toimesta hallitus esitti eduskunnalle tällaisen määräaikaisen
maanhankintalain lievennyksen tai vapautuksen. Olisin tiedustellut:
Onko sillä ollut käytännön
tuloksia? Kun silloin puhuttiin hyvin voimakkaasti siitä,
että rakennusmaata ei ole saatavilla, ja kun tämä on
ollut jonkin aikaa voimassa, niin onko ministerin tietoon tullut,
onko tällä lailla saatu niitä tarkoitusperiä täytettyä,
mitä alun perin suunniteltiin?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että olin
aktiivinen tämän lain aikaansaamiseksi, mutta
muodollisesti kysymys on verolaista ja asia kuuluu valtiovarainministeriölle.
Siinähän oli määräaika,
joka loppuu, oliko se nyt ensi vuoden helmikuun lopussa vai maaliskuun
lopussa, niillä paikkeilla, emmekä ole vielä tähän
mennessä systemaattisesti pyrkineetkään
seuraamaan sitä, onko se vaikuttanut. Tosiasiahan on se,
että kun tämmöinen laki säädetään
ja kuten eduskuntakäsittelyssä kävi ilmi,
vaaditaan tietty määräaika, jotta mahdollisesti
ihmiset, jotka tästä kiinnostuvat, voivat ryhtyä hieromaan
kauppoja kuntien kanssa, ja sen takia on vielä ennenaikaista
selvittääkään sitä.
Eli vastaus on, että en tiedä, mutta kun määräaika
lähestyy loppuaan vuodenvaihteen jälkeen, niin
sen jälkeen varmasti osaamme vastata tähän.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suhdannetilanne todella näyttää sellaiselta,
että tämä jo vaikea vuokra-asuntotilanne,
kohtuullisten vuokra-asuntojen tilanne, saattaa pahentua entisestäänkin.
Kun rakentamiskustannukset laskevat, niin meillä on hyvä aika
rakentaa. Arassa on rahaa, elikkä mahdollisuuksia toimia
on. Tarvitaan vaan näitä keinoja: Aran avustusten myöntövaltuuksien
lisäämistä, korkotukilainaehtojen parantamista,
ja kyllä vanha aravalainakin saattaisi tässä tilanteessa
olla aivan käyttökelpoinen tai joku sen sovellus.
Elikkä kyllä näitä konsteja
on.
Mutta kun uusien hankkeitten käynnistäminen
vie aikansa joka tapauksessa, niin, arvoisa ministeri, nyt tässä tilanteessa
ei teidän eikä tämän talon pitäisi
aikailla, erilaisia keinoja on, mutta haluan kysyä teiltä:
Millä aikataululla te aiotte nyt reagoida tähän näkyvissä olevaan
tilanteeseen?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ei pidä varmaankaan hidastella,
mutta ei pidä myöskään hötkyillä.
Me olemme sellaisen kansainvälisen finanssikriisin kourissa,
josta kukaan ei tiedä, mikä on tilanne huomenna
tai ylihuomenna. Ja tässä tilanteessa ei voi myöskään
lähteä siitä, että vastuullinen
ministeri, kun tulee joku ehdotus jostakin, oli se parempi tai huonompi,
heti sanoo kyllä tai ei. Kyllä tässä oikeasti
pitää nyt olla malttia harkita näitä asioita, selvittää vaihtoehtoja,
katsoa, miten finanssimarkkinoitten tilanne kehittyy, ja kyllä niitten johtopäätösten
aika sitten on. Ei se ole kovin kaukana tulevaisuudessa, mutta ei
kysymys ole siitä, että tänään
tai huomenna tai ensi viikolla pitäisi tehdä päätöksiä.
Kuten aikaisemmin olen todennut, olen pistänyt virkamiehen
selvittämään kaikkia sellaisia eri vaihtoehtoja,
joilla tähän rahoitukseen voitaisiin saada turvaa,
ja kun se työ valmistuu, niin totta kai on myös
johtopäätösten aika, riippuen sitten
siitä, mikä finanssimarkkinoitten tilanne silloin
on.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ministeri tuossa sanoi, vallitseva
finanssikriisi on muuttanut nopeasti myöskin meillä Suomessa
olevan rahoituksen perusrakenteita, jolloin nämä ongelmat,
miten me rahoitamme mitäkin, muuttuvat totaalisesti. Tämä sosiaalinen
asuntotuotanto, ja nimenomaan valtion tukema sellainen, on ilman
muuta tässä ajankohdassa yksi tärkeimpiä asioita,
joihin meidän pitää paneutua. Ja olen
aivan vakuuttunut siitä, että hallitus ja ministeri
tämän asian eteen tekevät töitä ja
etsivät näitä rahoitusratkaisuja.
Oletteko te, ministeri, miettinyt ja onko työryhmän
listalle otettu myöskin tämä kuntarahoituksen
mahdollinen pääomittaminen, koska kuntarahoitushan
olisi vastaus koko maata koskeviin sosiaalisen asuntotuotannon ja
vuokra-asuntotuotannon rakenteisiin ja rahoittamiseen? Onko tämä tässä työryhmän
keskustelussa mukana myös?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Sattumoisin tiedän, että tismalleen tästä asiasta
on toimitettu hallitukselle kirjallinen kysymys, joka valtioneuvoston
kansliassa kuitenkin ohjattiin valtiovarainministeriöön
sen takia, että se kuuluu enemmän sen kuin ympäristöministeriön
vastuualueeseen, mutta on selvää, että tämä on
nyt yksi toinen vaihtoehto, millä voitaisiin tätä rahoitustilannetta
parantaa. Ja on selvää, että sellaiset
vaihtoehdot, joissa valtio olisi pääomittamassa — en
tarkoita nyt välttämättä vain
tai ainoastaan tai pelkästään kuntarahoitusta,
vaan ylipäänsä sen tyyppisiä luottolaitoksia,
jotka nimenomaan rahoittavat sosiaalista asuntotuotantoa — ovat
ilman muuta niitä vaihtoehtoja, joita selvitetään
ja pohditaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt puhutaan koko ajan uudesta rakentamisesta,
joka on tietenkin tärkeää sinänsä,
mutta kun meillä on olemassa oleva asuntokanta ja kun puhutaan
vuokratasosta ja asumisen hintatasosta, niin pitäisi katsoa
sitä isoa kokonaisuutta. En tiedä, ovatko ministeri
tai ministerit reagoineet siihen, että nythän
meillä vuokra-asuntokantaa, joka on rakennettu aravajärjestelmän
kautta, esimerkiksi kunnat ja kaupungit ovat myymässä ulos.
Mikä on valtiovallan suhde siihen myyntiin? Se nostaa vuokratasoa
ja se nostaa merkittävästi vuokratasoa. Mikä on
se vaihtoehto, mikä teillä on esittää siihen
tilalle?
Toinen iso asia, joka liittyy itse asiassa maapolitiikkaan,
on se, että siellä on vuokrasopimukset loppumassa
itse asiassa tuhansissa kerrostaloissa, joissa maapohjavuokra on
kymmenkertaistumassa tai satakertaistumassa, minkä vaikutus
on suoraan siihen asumisen hintaan merkittävä.
Mitä ministeri tai ministeriö on ajatellut tämän
kanssa tehdä, ja onko sen kanssa tehty yhtään
mitään?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! En ole ollut valtavan innostunut siitä trendistä,
joka eräissä Suomen kunnissa on ollut, että halutaan
myydä vuokra-asuntokantaa pois. Minun mielestäni
kuntien pitäisi nähdä tämä asia hieman
pitemmälle ja nähdä, että vuokra-asuntokannalla
on paitsi sosiaalipoliittisia myös elinkeinopoliittisia
tarkoituksia, ja varsinkin isommilla kaupungeilla on oma vastuunsa
näitten asioitten eteen. Mutta samaan aikaan haluan kuitenkin
muistuttaa siitä, että vaikka kunnat näitä myisivätkin
pois, niin jos ne ovat valtion tukemia ja edelleen rajoitusten alaisia,
eivät ne rajoitukset siitä mihinkään
poistu, vaikka ne myydäänkin, mutta trendinä se
on kiistatta mielestäni huolestuttava. Toisaalta kysymys
on omistajasta, kysymys on julkisyhteisöstä, muista
julkisyhteisöistä, jotka kunnallisen itsehallinnon
puitteissa tekevät omia päätöksiään.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Vapaavuori on viisaasti kantanut
huolta vuokra-asumisen hintatasosta, ja se on hyvä asia.
Monissa kunnissa vuokra-asunnot on yhtiöitetty, ja kun
siellä pitää myöskin harjoittaa
peruskorjausta ja saada uutta tuotantoa aikaan, nämä kustannukset
siirretään sitten suoraan vuokriin, mikä aiheuttaa
vuokratason nousua. Ja paikoin nämä sosiaaliset
vuokra-asunnot ovat samalla tasolla hinnaltaan kuin yksityisellä puolella
vuokrattavat.
Mikä on ministerin ratkaisu tämän
asian korjaamiseksi?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Meillä rakennukset rakennetaan 50
tai 100 vuoden käyttöä varten, ja on
selvää, että sen elinkaaren aikana ne
kohtaavat useita peruskorjaustarpeita. Ja aivan samalla lailla kuin
omistusasumispuolella lähtökohtaisesti omistajat
maksavat ne peruskorjaukset, niin kyllä sama logiikka, ikävä kyllä,
tai oikein tai väärin, kuitenkin toimii myös
vuokra-asumisen puolella.
Ongelma meillä on se, että monet vuokrataloyhtiöt
eivät ole asianmukaisesti ja riittävästi
varautuneet tiedossa oleviin ja tuleviin peruskorjaustarpeisiin,
minkä takia varsinkin joissain yksittäistapauksissa
riski liian isoista vuokrankorotuksista on olemassa.