5) Laki tuloverolain 93 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on matkakuluvähennyksen
            oikeudenmukaistaminen. Hallitusohjelmassa on kirjattu tavoitteeksi
            selvittää mahdollisuudet työmatkakulujen
            verovähennysjärjestelmän yksinkertaistamiseksi.
            Nykyinen työmatkakulujen verovähennysjärjestelmä on
            epätäsmällinen, se aiheuttaa tarpeetonta
            byrokratiaa eikä se kohtele kansalaisia tasapuolisesti.
            Työmatkalaiset joutuvat käyttämään
            paljonkin aikaa työmatkakulujen vähennysasioiden
            selvittämiseen veroilmoituksessaan.
         
         
         Kansalaisten tasavertainen kohtelu ei ole edes mahdollista johtuen
            verovirastojen paljonkin toisistaan poikkeavista työmatkavähennyksiin
            liittyvistä laintulkinnoista. Joillakin alueilla halutaan
            pitää huolta hyvin palkattujen ihmisten säilymisestä kunnan
            asukkaina. Heille saatetaan hyväksyä oman auton
            käyttö löyhemmin perustein kuin joillekin
            toisille toisella paikkakunnalla ja veropiirissä. Monet
            verovelvolliset kuitenkin saavat vähentää työmatkansa
            vain seutulipun tai muun vastaavan kuukausilipun hinnan mukaan. Monelle
            heistä kuitenkin oma auto on eräs tärkeimpiä työvälineitä tai
            oman auton käyttö työpaikalle kuljettaessa
            on ainoa kohtuullinen vaihtoehto, ja sitä he myös
            tosiasiallisesti riippumatta verovähennysoikeudesta käyttävät.
         
         
         Herra puhemies! Jotta työmatkakulujen vähentämisoikeus
            kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaikkialla
            Suomessa, matkakuluvähennyksen tulisi vastata todellisia
            matkakuluja tarkoituksenmukaisimman ja joustavimman kulkutavan mukaisesti.
            Lain tulisi mahdollistaa oman auton käyttö kodin
            ja työpaikan välisessä työmatkaliikenteessä silloin,
            kun omaa autoa tarvitaan myös työpisteestä toiseen siirryttäessä ja
            kun oman auton käyttö selkeästi kohtuullistaa
            työmatkaan käytettyä aikaa.
         
         
         Nykyajan kovenevan työtahdin ja työelämän kasvavien
            haasteiden vuoksi työmatkojen joustavuutta ei todellakaan
            voida vähätellä. Työmatkoihin
            ei saa kulua aikaa kohtuuttomasti. Työntekijöillä tulee
            olla mahdollisuus viettää aikaa myös
            perheensä kanssa. Haja-asutusalueiden linja-autovuoroja
            on jo jouduttu viime vuosina lakkauttamaan linjojen kannattamattomuuden vuoksi.
            Näin ollen maaseudulla asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä ovat
            eri puolilla Suomea heikentyneet merkittävästi
            ja asukkaat ovat sen vuoksi aiempaakin riippuvaisempia oman auton
            käytöstä.
         
         
         Niin sanottujen kimppakyytien käyttämistä tulisi
            verotus- ja muunkinlaisin toimenpitein lisätä nykyisestään.
            Nykyisellään suuriin kaupunki- ja muihin keskuksiin
            työhön kulkevista hyvin monet ajavat yksin tai
            sitten korkeintaan kaksi henkilöä samassa autossa.
            Energiankulutuksen vähentämiseksi, ruuhkien välttämiseksi
            ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi olisi tarkoituksenmukaista
            kannustaa kimppakyytien käyttämiseen. Sekä polttonesteiden
            hinnannousun että haja-asutusalueen joukkoliikenneyhteyksien
            heikentyminen edellyttävät sallivampaa linjaa
            oman auton käytön työmatkakuluvähennyksessä.
         
         
         Puhemies! Jotkut ovat jopa joutuneet luopumaan työpaikastaan,
            koska työssäkäynnin kustannukset ovat
            nousseet liian korkeiksi suhteessa työstä saatuun
            palkkaan. Monen kohdalla tilanne on ollut sellainen, että asuinpaikan
            läheltä ei kerta kaikkiaan löydy koulutusta
            vastaavaa työtä ja sen vuoksi työmatka
            on pitkä. He ovat asuneet huonojen liikenneyhteyksien takana,
            mutta eivät kuitenkaan ole saaneet vähentää oman
            auton käyttöä verotuksessaan. Moni heistä on
            valittanut eri oikeusasteisiin saadakseen korjausta tilanteeseen,
            mutta useimmissa tapauksissa päätös on ollut
            kielteinen. Päätöksissä on asianmukaisista perusteluista
            huolimatta kyseenalaistettu työn luonne ja joustavuuden
            tarve työtehtävien hoitamisessa.
         
         
         Työssäkäyntialueet ovat yhä laajempia,
            ja useat ammatit asettavat suuria haasteita ajankäytölle.
            Suurten ikäluokkien ikääntyessä ja
            työvoimapulan kasvaessa työssäkäyntialueet
            laajenevat entisestään. Taloudellisen taantuman
            väistyessä elinkeinoelämän haasteena
            tulee olemaan erityisesti ammattitaitoisen työvoiman saatavuus.
            Jotta siinä tilanteessa työvoiman saatavuutta
            voitaisiin parantaa ja työvoiman joustavaa liikkumista edistää,
            työmatkakulujen vähennysjärjestelmää on
            yksinkertaistettava sekä myös oman auton käytön
            mahdollisuutta helpotettava.
         
         
         Herra puhemies! Tuloverolain 93 § määrittelee
            vähennyskelpoisiksi ansiotulon hankkimisesta johtuneiksi
            menoiksi matkakustannukset asunnon ja työpaikan välillä.
            Kyseisellä lainkohdalla on ainoastaan yksi vakiintunut
            tulkintatapa, ja sen mukaan matkakustannukset voidaan vähentää ainoastaan
            julkisten kulkuneuvojen maksujen suuruisina. Ainoastaan siinä tapauksessa,
            että Verohallituksen erikseen antamissa ohjeissa mainitut
            julkisten kulkuneuvojen odotusajat ylittyvät, oman auton
            käytön voi verotuksessa vähentää.
         
         
         Nyky-yhteiskunnassa työssäkäynti
            on hyvin erilaista kuin aiempina vuosikymmeninä. Elinkeinoelämän
            ja yhteiskunnan toiminta edellyttävät laajempia
            työssäkäyntialueita ja työvoiman parempaa
            liikkuvuutta. Tuloverolain 93 §:ää tuleekin
            muuttaa siten, että se mahdollistaisi laajemmalti matkakuluvähennykset
            oman auton käytössä. Matkakuluvähennys
            pitäisi olla mahdollista kaikille niille verovelvollisille,
            jotka voivat osoittaa tarvitsevansa omaa autoa työtehtäviensä asianmukaiseen
            hoitamiseen ja suorittamiseen tai joille oman auton käyttö selvästi
            kohtuullistaa työmatkoihin käytettävän
            ajan. Tuloverolaissa on myös ehdottomasti varmistettava kansalaisten
            oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu riippumatta siitä,
            minkä veropiirin alueella kukin asuu.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän lakialoite 61/2009
            vp pitää sisällään ihan
            hyvää pohdintaa. Tässä varmasti
            on monta asiaa, jota on syytä tukea, muun muassa nimenomaan
            julkisen liikenteen kehittäminen ja siitä huolehtiminen,
            kiskoliikenne, jota nyt ei ed. Hemmilän aloitteessa juuri
            mainita, mutta kuitenkin sen tukeminen ja yleensäkin ilmastonmuutoksen
            huomioiminen. Tämä 93 §:n muutoskohta
            tältä osin, että asianomainen joutuu
            työssä kävijänä käyttämään
            omaa autoaan ja työnantajan velvoittamiin tarkoituksiin,
            on kyllä perusteltu tässä verottajan
            näkökulmasta silloin, kun hän harkitsee
            matkakustannusten korvaamista tai niiden vähentämistä verotuksessa.
            Tältä osin kyllä tätä ajatusta
            voi kannattaa.
         
         
         Mutta haluaisin palata siihen, että ensisijaista on,
            että meillä olisi julkinen liikenne, mieluummin
            vielä kiskoliikenteenä, ja se, että myöskin sellaisiin
            asioihin kuin täysi autoetu voitaisiin puuttua, määritellä paremmin
            ne autot yleensäkin, mitä täydellisessä autoedussa
            on, että siellä pitäisi olla myös
            ympäristövaikutusarviointi mukana, työmatkalipun
            tukeminen verotuksessa ja työnantajien kannustaminen siihen
            suuntaan, että he ohjaisivat tähän julkisen
            liikenteen käyttämiseen. Mutta tämä huoli
            on, tunnustan toki, aivan oikea, mihinkä ed. Hemmilä viittaa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomi on aika laaja, harvaanasuttu maa. Tällä hetkellä kun
            katsotaan sitten ne velvoitteet, mitä edellytetään
            työnhakijalta liikkumisen suhteen, niin ne ovat aika isot.
            Sen takia tämänhetkinen lainsäädäntö tässä ei
            ota huomioon niitä kustannuksia ja sitä tosiasiallista
            mahdollisuutta mennä sinne työpaikalle. Sen takia
            tämä ed. Hemmilän aloite on siinä mielessä ihan
            asiallinen ja ajankohtainen, että tähän
            pitäisi puuttua, koska kun halutaan ihmisten kuitenkin
            ottavan yhä kauempaa työpaikan vastaan, niin silloin
            pitää olla myös semmoiset elementit olemassa,
            että henkilölle ei jää semmoista
            ylimääräistä kustannusta, kun
            kuitenkin aina jää jotain siinä, ja että se
            kannattaa se työpaikka ottaa vastaan ja käydä töissä.
         
         
         Monille, ainakin perheelliselle ihmiselle, on hyvin vaikea muuttaa
            sitten, eikä ole kohtuullistakaan, jotta vaadittaisiin
            muuttamaan viikoksi johonkin kauas, vaan minusta perhe-elämän
            ja semmoisen huolenpidon kannalta on kohtuullista, jos on mahdollista
            käydä töissä sieltä vähän kauempaakin
            ja se perheenisä tai -äiti pääsisi
            sinne kotiin yöksi. Sen takia tässä nämä ajatukset, mitkä myös
            ed. Tiusanen totesi, ovat merkittäviä, että tänä päivänä tiedän
            tapauksia monia, joissa ihminen joutuu käyttämään
            omaa autoaan myös työnantajan velvoittamana, ja
            siitä ei tänä päivänä saa
            mitään vähennystä. Sen takia
            tässä pitäisi siirtyä yhä enemmän
            siihen suuntaan näissä matkavähennyskysymyksissä,
            että todelliset kustannukset voisi vähentää,
            mikä tarkoittaa, että ei välttämättä olisi
            jotain ylärajaa ollenkaan. (Puhemies: 2 minuuttia!) Jos
            todellinen kustannus on määrätty, niin
            se pitää saada vähentää niin kuin
            yritystoiminnassakin: jos on kustannusta, niin vähentää sen
            pois.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitos tuesta, edustajien määrä salissa
            ei ole kovin runsaslukuinen, mutta tuki on ollut sitäkin vahvempaa.
         
         
         Minä haluan ottaa esille vielä tämän
            veropiirien käyttämän korkeimman hallinto-oikeuden
            tulkinnan. Nimittäin se on syntynyt vuonna 1979. Korkein
            hallinto-oikeus äänesti ja otti silloin äänin
            3—2 sen kannan, että oman auton tarvitseminen
            työpisteestä toiseen liikuttaessa ei ole peruste
            vähentää oman auton käyttöä asunnon
            ja työpaikan välillä. Kun monella työntekijällä tänä päivänä todellakin
            tarvitaan työssä työpäivän
            aikana omaa autoa, niin tällaisen korkeimman hallinto-oikeuden äänestyspäätöksen
            käyttäminen tänä päivänä,
            nykyaikana, on aivan kohtuutonta. Sen vuoksi tämä lakimuutos
            pitää nyt tehdä.
         
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sen lisäksi vielä tunnen
            hallinto-oikeuksista muutamia tapauksia, ja niissä on aika
            kirjava käytäntö. Elikkä kun
            hallinto-oikeuksissa on tehty eri puolilla Suomea päätöksiä,
            niin siellä saattaa olla, että toinen hallinto-oikeus
            on tehnyt veropoliittisesti ihan toisenlaisen päätöksen
            kuin toinen hallinto-oikeus. Sen takia tämän tyyppiset
            linjaukset pitäisi lainsäätäjän
            elikkä eduskunnan katsoa, mikä näissä on
            oikein, koska kun tulee ennakkopäätös
            korkeimmasta hallinto-oikeudesta, tiedetään, että se
            on sitten laki siitä lähtien.
         
         
         Jos se on lainsäätäjän näkökulmasta
            väärä tulkinta, niin meidänhän
            pitää sanoa, että tämän muuten
            pitää olla näin, ja siitä tehdään
            sitten laki, jolloin ei jää sitä venkauksen
            varaa ja tulkintaa, niin kuin tässä tapauksessa
            ed. Hemmilä kuvasi.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.