9) Laki Suomen talousvyöhykkeestä annetun lain
6 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa en esitä nyt
pöydälle, koska ed. Perkiö näyttää tuolta
kiirehtivänkin saliin. Toivonkin, että hän
tässä kohdin voisi tietysti käyttää esittelypuheenvuoron,
vaikka asia on minulle tuttu, mutta tästä huolimatta.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä puhejärjestys
menee nyt vähän väärin päin, joten
ed. Perkiön esittelypuheenvuoro tulee vasta tämän
puheenvuoron jälkeen.
Minä olisin itse asiassa halunnut puhua niistä perusteista
myöskin osaltaan, mihin ed. Perkiön lakialoite-ehdotus
perustuu. Jos ajatellaan sitä, että on ehtoja
puolin ja toisin nyt esimerkiksi tässä kaasuputkiasiassa
joko rakentajavaltiolla tai sitten läpikulkumaalla taikka
sitten maalla, jonka lausuntoa esimerkiksi tarvitaan, niin pitää miettiä,
ovatko vaatimukset kohtuullisia vai kohtuuttomia, ja se on asia,
joka kuitenkin jää aina harkinnan varaan, kun
sitä ei erikseen missään selkeämmin
kategorisoida.
Äskeiseen debattiin ja kaasuputkipuheenvuoroon olisin
omalta osaltani halunnut lisätä myöskin
esimerkiksi tänne tämän: Nord Stream
perustelee putken rakentamista Euroopan kaasunsaannin turvaamisella.
Turvallisuuspoliittisissa puheissa taas on nähty hyväksi
Venäjän ja Euroopan sitominen yhteen kaasulla.
Toisaalta tuntuu uskomattomalta, ettei Eurooppa, lähinnä Saksa
ja Hollanti, ole oppinut omasta historiastaan mitään,
ja on hyvä muistaa, että Nord Stream on pääosin
Kremlin suojatin Gazpromin omistuksessa, vaikka mainostaa omistustaan
laajapohjaisena eri maiden yrityksien yhtiönä.
Fuusio on kuitenkin helppo toimenpide lisävaltaa tarvittaessa,
ja Euroopan energiavarmuuteen ja siihen pääsemiseen
itse asiassa tarvitaan omavaraisuuden nostoa huomattavasti enemmän.
Jos mietitään Suomen tätä aluetta
Venäjän ja Euroopan ja Baltian välissä,
niin on toki selvää, että me emme selviä ilman,
että meidän yli tai ali tai ohi tehdään
toimenpiteitä, jotka eivät välttämättä hyödytä suoraan
meitä mutta saattavat aiheuttaa ympäristöongelmia,
saattavat aiheuttaa kustannuksia muun muassa rakenteiden ja korjaustoimenpiteiden
tai mahdollisten katastrofien kohdalla.
Arvoisa puhemies! Turvallisuutta ja toimitusvarmuutta ei todellakaan
varmisteta erisuuntaisia risteileviä kaasu- ja öljyputkia
suuntaamalla, varsinkin jos ongelma myös esimerkiksi tässä kaasuputkiasiassa
on arvaamaton toimittaja eli Venäjä, jonka ensisijainen
ongelma, rahantarve, näyttää olevan peruste
tehdä mitä vaan ja miten vaan omien kansalaistensa
tilanteesta välittämättä ja
luontoarvoja entiseen tyyliin kunnioittamatta. Viittaan tässä tämän
päivän Helsingin Sanomiin, jossa uutisoitiin Viipurinlahteen
laskevan Mustajoen taimenen kulkureitin tukkiminen tällä kaasuputkella
ja rojulla vähät välittämättä rajajokisopimuksesta.
Kuitenkin tämän kaltaiset sopimusrikkeet vaikuttavat
selkeästi Suomen alueelle, ja onkin näissä lupatilanteissa
oikeus mielestäni myöskin silloin miettiä,
mikä on kohtuutonta tai kohtuullista siitä haitasta,
mikä meidän lähialueillamme kulkee.
Venäjä on lisäksi itse tuonut julki
putken sotilaallisen valvonnan antamalla jopa Gazpromin omille turvajoukoille
toimintaoikeudet myös maansa ulkopuolella. Täytyykin
miettiä, tarkoittaako "maansa ulkopuolella" toiminnallista
turvaamista myöskin naapurivaltion sisällä,
ja mahdolliset alueen käyttökorvaukset tulisikin
kytkeä Suomenlahden ympäristöhuoltoon
ja ehkä siinä Itämeren valtioiden yhteiseen
sopimukseen, jota edellytetään silloin myös
kaikkien valtioiden noudattavan.
Putkiluvat pitäisi oikeastaan myöskin käsitellä enemmänkin
julkisesti kansalaistasolla, ei pelkästään
hallitusten lupamenettelyssä. Tähän samaan
voisi ajatella, mikä on kohtuullista ja kohtuutonta. Myynti-
ja maankäyttölupa-asiat EU:n ulkopuolisille kansalaisille
taikka Suomen mahdollisuudet toimia energian viejänä tulisi
aidosti ottaa keskusteluun ja miettiä sitä, mikä on
Suomen etu ja mikä on kohtuullista sillä alueella, mikä kuitenkin
kuuluu meidän omaan valtioomme ja sen lähialueille.
Kannatan ed. Sanna Perkiön lakiehdotusta syvästi.
Sanna Perkiö /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen Suomen talousvyöhykelain
muuttamiseksi, ja aloitteella muutettaisiin tosiaan lakia Suomen
talousvyöhykkeestä. Muutoksella määritellään Suomen
talous vyöhykelakiin ne periaatteet, joiden perusteella
valtioneuvosto voi edellyttää taloudellisia korvauksia
hakijalta, joka anoo valtioneuvostolta suostumusta Suomen talousvyöhykkeen
taloudelliseen hyödyntämiseen. Taloudelliset korvaukset
perustuvat tässä vyöhykkeen hyödyntämisestä Suomen
valtiolle aiheutuviin kustannuksiin tai siihen, mikä on
Suomen valtiolle suostumuksesta aiheutuvan hyödyntämisoikeuden
rajoittumisen taloudellinen merkitys. Tämä lakialoite
liittyy nyt tähän Itämeren kaasuputkihankkeeseen.
Valtioiden oikeuksia ja velvollisuuksia niiden merellisellä talousvyöhykkeellä määritellään
Yhdistyneiden
kansakuntien merioikeusyleissopimuksella. Sen tarkoituksena on määritellä kansainväliset
säännöt merialueiden taloudelliselle hyödyntämiselle.
Suomi on sitoutunut tähän sopimukseen. Sopimuksen
mukaan Suomella on täysivaltaiset oikeudet toimintaan,
jonka tarkoituksena on sen talousvyöhykkeen taloudellinen hyödyntäminen.
Suomen tulee kuitenkin ottaa huomioon muiden valtioiden oikeudet
ja velvollisuudet, ja muilla valtioilla on esimerkiksi vapaus laskea
talousvyöhykkeelle putkia ja kaapeleita. Tässä mielessä sitten
juuri tämä Itämeren kaasuputkikin on
oikeus ja vapaus laskea, Suomi ei voi tätä mitenkään
rajoittaa. Suomen talousvyöhykkeellä toimiessaan
muiden valtioiden tulee noudattaa niitä lakeja ja määräyksiä,
joita Suomi on talousvyöhykkeestä yleissopimuksen
täyttävästi säätänyt.
Täytyy sitten vielä huomata se, että talousvyöhyke
on Suomen suvereniteetin ulkopuolella eikä Suomella ole
alueella täyttä lainsäädäntövaltaa.
Siellä ei voi sillä tavalla suoranaisesti Suomen
lakia soveltaa.
YK:n merioikeusyleissopimuksessa määritellään
tarkemmat periaatteet sellaisista maksuista ja korvauksista, jotka
koskevat 200 meripeninkulmaa kauemmaksi ulottuvan manneralustan hyödyntämistä.
Talousvyöhykettä koskevista maksuista ja korvauksista
ei ole sopimuksessa sovittu vastaavasti. Sen sijaan sopimuksessa
on määritelty ratkaisuperiaate talousvyöhykettä koskien,
jos valtioiden etujen välille syntyy ristiriitoja. Tämä lakialoitteeni
perustuukin nimenomaan siihen, että käytettäisiin
tätä ristiriitojen sovittelupykälää näitten
kustannusten määräytymisessä.
Vuonna 2004 säädettiin laki Suomen talousvyöhykkeestä,
jonka tarkoituksena oli YK:n merioikeusyleissopimuksen täytäntöönpano
Suomen lakiin. Laista kuitenkin puuttuu kohta, jonka perusteella
Suomi voisi perustellusti edellyttää taloudellisten
korvausten maksamista taholta, joka rajoittaa sen taloudellisia
hyödyntämisoikeuksia ja aiheuttaa sille kustannuksia
hyö-dyntämällä sitä vyöhykettä taloudellisesti.
Tällä lakialoitteella tehdään
Suomen talousvyöhykelakiin muutos, jonka perusteella valtioneuvosto
voi edellyttää säännöllistä taloudellisten
korvausten maksamista antaessaan suostumuksen hakijalle talousvyöhykkeensä taloudelliseen
hyödyntämiseen. Korvausten perusteita ovat Suomen
valtiolle aiheutuneet ja nimenomaan taloudellisesti merkittävät
hyödyntämisoikeuksien rajoittumiset, esimerkiksi
jonkun merkittävän mineraalin löytyminen
tai Suomen valtiolle hakijan toiminnasta vyöhykkeellä hyödyntämisjakson
aikana aiheutuneet kustannukset. Eli voi tällaisia esimerkiksi
valvontakustannuksia Suomen valtiolle aiheutua tästä.
Korvausten määräytymisessä huomioidaan
YK:n merioikeusyleissopimuksen ratkaisuperiaate valtioiden välisissä ristiriitatilanteissa,
joten muutos noudattelee merioikeusyleissopimuksen henkeä siltä osin,
eli tämä on kyllä kytketty tähän
merioikeusyleissopimukseen.
Valtioneuvoston antama suostumus Suomen talousvyöhykkeen
taloudelliseen hyödyntämiseen voi olla kestoltaan
pitkä, esimerkiksi useita kymmeniä vuosia, ja
hyödyntämisoikeuksien taloudellinen merkitys,
ympäristön tila, kustannukset tai muut merkittävästi
suostumukseen ja sen ehtoihin vaikuttavat tekijät saattavat
oleellisesti muuttua hyödyntämisjakson aikana.
Tästä syystä on sekä hakijan
että Suomen valtion kannalta perusteltua, että valtioneuvosto
tarkastelee korvausten määräytymisen
perusteita uudelleen vähintään 10 vuoden
välein. Eli olen tällaisen tarkastelufrekvenssin
myös laittanut tähän lakialoitteeseen.
Olen tarkoittanut tämän tällaiseksi
keskustelun avaukseksi, koska nyt tässä Itämeren
kaasuputkikeskustelussa on pitkään tullut eteen
paljon sellaisia asioita, että Suomen pitäisi
vaatia sitä ja tätä ja tuota, mutta itse
asiassa ne oikeudelliset perusteet puuttuvat. Olen tällä lakialoitteella
yrittänyt nyt näitä oikeudellisia perusteita
vahvistaa. En väitä, että tämä olisi
tällaisenaan ihan kansainvälisen oikeuden kaikki
säännöt ja periaatteet täyttävä,
mutta tämä on nyt sellainen ase, sellainen toimenpide,
jonka yksi kansanedustaja on voinut tämän asian
parantamiseksi tehdä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä arvostan
ed. Sanna Perkiön pontevuutta. En nyt usko, että hän
on tehnyt tämän lakialoitteen torpatakseen nyt
kaasuputkihanketta, mistä tänään
keskustelimme, mutta joka tapauksessa tässä voi
olla taustalla tämä akuutti hanke. Niin kuin hyödyntämisoikeus
tässä 6 §:ssä on ilmaistu,
periaatteessa ymmärrän tämän
lähtökohdan ja voin ajatella itsekin niin, että tämä on
ehkä aivan tarpeellinen lakialoite, jonka pohjalta voidaan
edetä ja katsoa laajemmin nimenomaan YK:n meriyleissopimuksen
suuntaan sopivaa määräystä Suomen
lainsäädäntöön talousvyöhykkeestä,
ja silloin nämä Suomen talouden kannalta aiheelliset
korvausmääräykset ovat oikeudellisesti
ymmärrettäviä. Siinä ei liene
sen kummempaa.
Mutta kun ed. Karhuvaara ehti käyttää ensimmäisen
puheenvuoron tämän asian kohdalla, niin toteaisin
puheenvuoroonne, että tässä käyttämässänne
esimerkissä, Nord Streamin kaasuputkihankkeessa, kansalaisilla
on ollut täysi mahdollisuus ottaa ympäristövaikutusarviointiin
kantaa, ja siinä mielessä se on ollut mukana näissä hankkeissa.
Sitten tämän päivän uutiseen
Mustajoesta, siis Viipurinlahteen laskevasta joesta ja sen tukkimisesta.
Ehkä tämä reaktio täällä eduskunnassa
sen suuntaan on hiukan yliampuva, minkä esititte, johtuen
yksinkertaisesti vaikkapa siitä, että Hiitolanjoen
Suomen puolella olevat kolme pientä vesivoimalaa katkaisevat
tämän Hiitolanjoen ja samalla Laatokan lohen nousun.
Se on tällainen asia, joka on varsin kesken. Olemme yrittäneet kalateiden
rakentamista vauhdittamalla sitä ratkaista. Siitä on
nytkin talousarvioaloite vuoden 2010 budjettiin liittyen.
Toisaalta Suomi laskee erään rajajoen kautta jätevesiään
suoraan Venäjälle, mistä on varsin pitkään
keskusteltu. Nämä liittyvät Etelä-Karjalan
jätevesiratkaisuihin, ja siinä taas on pitkässä juoksussa
tämän asian ratkaiseminen. Budjettiesityksiä on
tehty runkoviemärin rakentamiseksi. Eli ei tämä venäläinen
huolimattomuus nyt tässä asiassa ehkä ole
kuitenkaan ainoalaatuinen näissä rajavesiasioissa.
Yhdyn toki siihen, että se ei ollut tietenkään
mikään kaunis kuva, mikä Helsingin Sanomissa
oli, mutta en pitäisi sitä nyt sellaisena asiana,
jolla väännetään kaasuputkihanketta
sijoiltaan.
Mutta palaan takaisin vielä aivan lyhyesti, puhemies,
ed. Perkiön lakialoitteeseen. Siinä on mieltä ja
sen eteenpäin kehittäminen ja tarkastelu on mielestäni
aiheellista jatkossa myös.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki Suomen talousvyöhykkeestä on
oikeastaan nyt ensimmäistä kertaa käytössä näin
laajamittaisen hankkeen lainsäädännöllisenä perustana. Näin
ollen tässä tullaan saamaan tietysti paljon kokemuksia,
ja minusta tämä laki laajemminkin vaikuttaa sellaiselta,
että siinä saattaa olla tarkistamisen tarvetta.
Käytännössä huomataan, että sitä on
ollut aika vaikea soveltaa tällaisen merkittävän
hankkeen kohdalla. Uskonkin, että tämä laki
tulee uudelleen tarkasteltavaksi myös muista syistä kuin
tämän korvauskysymyksen joh-dosta.
Toivoisin myös, että kun tätä kohtaa
arvioidaan, niin käytettäisiin asiantuntijoita
laajemmin Suomen ulkopuolelta. Kun YK:n merioikeusyleissopimusta
on laadittu, niin siinä varmaankin on ollut jokin ajatus,
miksi on jätetty tuollainen ikään kuin
vapaa liikkumavara näihin korvausasioihin siinä merioikeusyleissopimuksessa. Siinä
varmaankin
on jokin jutun juoni ollut. En usko, että YK:n piirissä olisi
ollut niin heikkoja juristeja käytössä,
että olisi unohtunut tuollaisen korvauspykälän
laatiminen tähän kohtaan, kun se on kuitenkin
sinne muihin kohtiin muistettu laittaa. Minä yksinkertaisesti
vain luulen, että se on tarkoitettukin tällaiseksi
alueeksi (Puhemies: 2 minuuttia!) tällä talousvyöhykkeellä,
että eri maat voivat soveltaa vähän erilaisia
käytäntöjä ja sitten ristiriidat
ratkotaan tiettyjen periaatteiden mukaisesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo, mitä ed. Perkiö totesi,
on hyvä perustelu sille, että tätä lakialoitetta
on syytä ikään kuin jalostaa eteenpäin
ja katsoa, mitkä ovat nämä harmaat vyöhykkeet,
joita emme ihan tiedä siellä talousvyöhykkeen
alueella.
Yleensä tähän keskusteluun tänään
toteaisin sen, että meillähän on tällä hetkellä joka
tapauksessa talousvyöhykkeen alueelle suuntautuviin rakennelmiin,
jollainen tämä kaasuputkirakennelmakin on, jota
Nord Stream suunnittelee, vahva mahdollisuus sanoa sanamme, sekä valtioneuvostolla
"juu" tai "ei", ja sen jälkeen ympäristölupaviranomaisilla
jälleen "juu" tai "ei". Jos sanoo "juu", vielä varustaa
ehdoin, tietyt ehdot mukaan laittaen. Eli ihan ilman säädöksiähän
tämä tilanne ei tällä hetkellä ole.
Mutta kaiken kaikkiaan näiden merialueiden kohdalla
tämä vanha niin sanottu merten vapaus on se pohja,
mille nämä erilaiset Imo:n ja YK:n sopimukset
on lähtökohtaisesti rakennettu. Siellä on
oltu hyvin liberaaleja vapauksien suhteen ja myöskin esimerkiksi
jätteiden päästämisen suhteen.
Se tuntuu tälläkin hetkellä niinkin pienellä vesialueella
kuin Suomenlahdella.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä kaasuputkihanke
on kannatettava. Saksa tarvitsee kaasua. Se on sulkemassa ydinvoimaloitaan.
Sen pitää päästä ilmastotavoitteisiinsa.
Monelta kannalta Saksa tarvitsee kaasua, Venäjä tarvitsee
kaasulleen asiakkaita. Nähdäkseni tämä hanke
myös vakauttaa Venäjän ja Euroopan välisiä suhteita,
kun syntyy tällaisia suuria taloudellisia riippuvuuksia,
niin että siinä mielessä toivotan hyvää jatkoa
tälle kaasuputkihankkeelle.
Minusta myös ympäristövaikutukset
on tässä hankkeessa kuitenkin varsin tarkkaan
arvioitu ja käyty läpi Suomen osalta ja varmasti
muutenkin, Ruotsissa ja muilla vesialueilla. Ainoa, mikä omalta
kohdaltani tässä vähän jää hiertämään,
on se, mitä Suomi tästä oikein saa. Olisiko
kaasua voinut saada? No, sen tarinan me tiedämme, se loppui
jossain vaiheessa. Voisimmeko saada korvauksia? No, se on tässä lakialoitteessa
nyt. Toivomme hyvää jatkoa tälle hankkeelle
ja haluamme toki olla yhteistyössä sekä Venäjän
että Saksan kanssa näissä energia-asioissa
myös jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, vielä puhun ed. Perkiön
puheenvuoron jälkeen. 1990-luvun aikana, niin kuin tänään
kävi ilmi, Suomi oli vahvasti mukana kaasuputkihankkeessa
osakkaana Neste Oy:n kautta, ja silloin rakennettiin tässä talossa
nimenomaan Suomen kansallista ilmasto-ohjelmaa. Se oli kaksijakoinen.
Siinä oli niin sanottu KIO1, Kansallinen ilmasto-ohjelma
1, joka pohjasi energiaratkaisunsa maakaasuun. Sitten oli KIO2,
joka oli ydinvoimavaihtoehto. Tuolloin vielä, kun tämä päätös
tuli 2001, siitä asiasta äänestettiin,
ja silloin syntyi vaan tilanne, että tämä KIO1-vaihtoehto
oli kuitenkin niin paljon heikommalla pohjalla, koska tämä maakaasuratkaisu
ei sitten edennyt. Sen jo siinä vaiheessa saattoi todeta, että siinä ei
tapahtunut liikkumista.
Mutta se on ollut aidosti suomalainen hanke myös. Tällä hetkellä se
on siis eurooppalainen hanke. Se kyllä kuuluu Euroopan
Ten-verkostoon, ja sillä tavalla sillä on linkki
myös EU:hun, ja myös EU:n parlamentti on sen hyväksynyt
yhteispäätösmenettelyssä, eli
se ei ole vain jollakin lailla osakeyhtiön, niin kuin Nord
Stream, tai Venäjän— Saksan—Hollannin
hanke. Se on laajemmin eurooppalainen hanke.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
näkynyt myös se, että energiaan liittyy
paljon valtapolitiikkaa, ja siitä tietysti olisi voinut
vähän toisella tavallakin keskustella. Nyt tämä putkilinjaus
menee kuitenkin sillä tavalla, että nämä valtapoliittiset
riskit ovat kohtuullisen pienet, jolloin tällainen poliittisten
riskien hallinta nähdäkseni tässä kaasuputkihankkeessa
on ollut aika lailla pinnalla, jotta saadaan vakaa kaasun toimitus
Eurooppaan aikaan.
Tämä toisaalta tarkoittaa sitä, että Euroopan on
toki rakennettava muutakin energian tuotantoa eli vähennettävä riippuvuutta
Venäjästä. Sinne tarvitaan myös
kaasuvarastoja. Ne eivät ole tänään
olleet esillä, mutta kaasuvarastoja tämän putken
jatkeeksi tarvitaan Eurooppaan, jotta on sitä energiaturvallisuutta
siellä päässä vahvistettu, ettei
nyt olla aivan yhden venttiilin varassa.
Keskustelu päättyi.