2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kirkkolain muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on antanut mietinnön
hallituksen esitykseen kirkkolain muutoksesta, ja esitys on kirkolliskokouksen
ehdotusten mukainen, jolle asia on valmisteltu Kirkkohallituksessa,
ja esitys on viimeistelty opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Hallituksen esitys koostuu kolmesta eri asiakokonaisuudesta.
Ensinnäkin kirkkoherran vaalitapaa esitetään
muutettavaksi. Toiseksi esitetään, että Suomessa
asuva, vailla kotikuntaa oleva ulkomaalainen voisi liittyä kirkon
jäseneksi, ja lisäksi esitetään
muutettavaksi säännöksiä aloiteoikeudesta
hiippakuntavaltuustoon.
Kirkkoherran eli seurakunnan johtavan viranhaltijan vaalitapa
muuttuisi siten, että jatkossa kirkkoherra voitaisiin valita
joko välittömällä vaalilla tai
välillisellä vaalilla. Äänioikeus
säilyy nykyiseen tapaan. Jatkossa siis kirkkovaltuuston tai
seurakuntaneuvoston pyynnöstä tuomiokapituli voisi
päättää, että kirkkoherra
valitaan jommallakummalla edellä mainitulla vaalitavalla. Samassa
yhteydessä säännökset ylimääräisestä vaalisijasta
esitetään kumottavaksi, koska ne on perusteluissa
koettu hankaliksi ja epätarkoituksenmukaisiksi. Edelleen
siis korostetaan, että nykyinen vaalitapa on käyttökelpoinen
monissa seurakunnissa. Tavoitteena on kuitenkin lyhentää ja
yksinkertaistaa valintamenettelyä, sillä nykyisten
säännösten edellyttämän
sitoutumisen pitkään valintamenettelyyn on arvioitu
vähentäneen varteenotettavien hakijoiden määrää. Äänestysaktiivisuuden
ja seurakuntien aktiivisuuden vaihdellessa voidaan vaihtoehtoisista
vaalitavoista valita se, joka palvelee paremmin seurakunnan etua.
Ensisijaiseksi vaalitavaksi esitetään kuitenkin
säädettäväksi nykyinen välitön vaalitapa
ja toissijaiseksi uusi välillinen, ja tällä on
tarkoitus siis huomioida erilaisten seurakuntien tarpeita paremmin.
Ulkomaalaisen mahdollisuus liittyä kirkon jäseneksi
on myös kirkolliskokouksen esityksen mukainen. Tavoitteena
on vahvistaa positiivisen uskonnonvapauden toteutumista ja turvata
kirkon perustehtävän toteutumista maassa asuvien ulkomaalaisten
parissa ja tukea heidän kotoutumistaan. Ulkomaalainen Suomessa
asuva henkilö voisi liittyä kirkon jäseneksi
riippumatta siitä, millä edellytyksillä ja
missä vaiheessa hän saa kotikuntalain mukaisen
kotikunnan Suomessa, ja heillä olisi samanlaiset oikeudet
ja velvollisuudet pääsääntöisesti
kuin muillakin kirkon jäsenillä. Jäsenyyden
edellytyksenä olisi, että henkilö on
ollut mukana seurakunnan toiminnassa vähintään
kolmen kuukauden ajan. Äänioikeutta ei kuitenkaan
olisi, ja kirkollisverovelvollisuus aktivoituisi vasta silloin,
kun henkilö katsotaan Suomessa yleisesti verovelvolliseksi.
Kirkon jäseneksi liittyvä ei voi olla samanaikaisesti
muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.
Kolmannessa asiakokonaisuudessa eli aloiteoikeudesta todetaan,
että hiippakuntavaltuusto on edustuksellinen toimielin.
Seurakunnan jäsenellä on mahdollisuus valtuuston
jäsenen kautta pyrkiä saattamaan asioita vireille
hiippakuntavaltuustoon, mutta valtuuston jäsenillä ei
kuitenkaan ole velvollisuutta tehdä näistä aloitteita. Uudelle
aloitteen sisällölle ei säännöksessä asetettaisi
rajoituksia, mutta hiippakuntavaltuusto käsittelee luonnollisesti
sen toimialaan liittyviä tehtäviä. Jotta
hiippakuntavaltuusto olisi velvollinen käsittelemään
sille tehdyn jäsenaloitteen, on aloitteessa oltava säädetty
määrä sen allekirjoittajia, joiden henkilöllisyys
tuomiokapitulin on mahdollista tarkistaa.
Kirkkolain ollessa kyseessä eduskunta voi joko hyväksyä tai
hylätä sen, mutta ei muuttaa sisältöä.
Hallituksen esittämistä perusteluista ja saamansa
selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana,
ja tämä mietintö on yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston ansiokkaassa
kertomuksessa viraston pääjohtaja omassa katsauksessaan
käyttää yhteiskuntamme ajankohtaisia haasteita
kuvatessaan ilmaisua "pirulliset ongelmat". Olen joskus kuullut
väitettävän, että pirulla ei
ole missään niin kiire kuin kirkkoherranvaalissa
ja perinnönjaossa.
Mene ja tiedä, mutta todellisuudessa kyllä hyvin
usein kirkkoherranvaalit ovat pitkiä ja raastavia prosesseja.
Nimittäin kirkkoherran viran täyttö on
todellakin pitkä ja monimutkainen prosessi. Se on usein
hakijoille ja heidän läheisilleen, perheenjäsenille,
monella tapaa myös piinaava ja kuluttava, eikä vältytä siltäkään,
että vaaliprosessin aikana ihmismielen raadollisimmat puolet pääsevät
usein valloilleen. Pitkän hakuprosessin aikana hakija ei
esimerkiksi voi hakea toista avoinna olevaa kirkkoherran virkaa,
eli pahimmillaan kirkkoherran virkaa hakeneen paperit voivat olla
nalkissa kaksi, kolme vuotta. Mikäli ehdollepanosta valitetaan,
käydään koko prosessi, proseduuri lävitse
oikaisuvaatimuksesta hallinto-oikeuden kautta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Kansanvaali on demokratiaa, ja demokratia sopii ja sopisi kirkkoonkin.
Kansanvaali ei kuitenkaan itsessään takaa sitä,
että virkaan tulisi valituksi automaattisesti sellainen
henkilö, jolla olisi parhaat edellytykset hoitaa virkaa
menestyksellisesti. Päinvastoin, jotkut menestyksellisen
viranhoidon kannalta epäadekvaatit tekijät saattavat
muodostua ratkaiseviksi äänestettäessä ja
valittaessa henkilöä.
Välillisessä vaalissa vaarana on taas se,
että kovin kapea joukko suorittaa virkavalinnan. Esimerkiksi
pienessä seurakunnassa, joka kuuluu johonkin seurakuntayhtymään,
voi seurakuntaneuvostossa, joka sinänsä on vaalilla
valittu, olla vain kahdeksan jäsentä. Toki suorassa
kansanvaalissakin usein äänestysprosentit varsinkin suurilla
paikkakunnilla ovat olleet valitettavan alhaisia.
Uusi kirkkolaki on ollut voimassa pian 20 vuotta. Aikoinaan
tämä kirkkolain uudistusprosessi oli mittava ja
oikeastaan irrotti viimeisetkin valtionkirkon jäänteet.
Olisi suotavaa, että sitä, mikä oli tämän
lakiuudistuksen henki, edelleen syvennettäisiin siten,
että entistä enemmän asioita siirrettäisiin
kirkkojärjestyksen puolelle, jolloin asioista päättäisivät
kirkon elimet. Onhan näet eduskunnan tehtävä lähinnä toimia
kumileimasimena kirkolliskokousten päätösten
osalta. Kirkkolaki voisi, niin kuin tämän nykyisenkin voimassa
olevan lain hengen mukaisesti, luoda suuret linjat kirkon ja valtion
suhteisiin.
En, herra puhemies, malta olla tässä yhteydessä sanomatta,
miten täydellistä asiantuntemattomuutta edustavat
melko usein kuullut puheet valtionkirkosta. Sellaistahan meillä todellakaan Suomessa
ei ole. Yksi toinen tällainen paljon viljelty asiantuntemattomuus
on puhua luterilaisesta työmoraalista, mutta se nyt on
sitten toisen saarnan ja epistolan paikka. Mutta tähän
valtionkirkosta puhumiseen: Se todellakin edustaa täydellistä asiantuntemattomuutta.
Valtiolla ja kirkolla on aina jonkinlainen suhde. Jos ne eivät
elä symbioosissa, niin kuitenkin jonkinlaisessa vuorovaikutuksessa.
Nobel-palkittu kirjailija T. S. Eliot on tämän
niin hienosti kiteyttänyt, että jos kirkon ja
valtion suhteet ovat hyvät, silloin kirkossa on jotain
vikaa. Jos kirkon ja valtion suhteet ovat huonot, niin silloin valtiossa
on jotakin vikaa.
Toivottavasti tämä kirkkolain uudistuksen kohta
mahdollistaa sen, että vastaisuudessa kirkkoherran virkoihin
löydetään osaavia ja päteviä ja
sopivia, kaikin puolin sopivia, henkilöitä. Kirkkoherran
virka on vaativa virka, ja kirkkolaissa ja -järjestyksessä on
määräykset siitä, mitä viranhoito
pitää sisällään.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kirkkoherran vaalitavan muutoksessa on taustalla
tietenkin matala äänestysaktiivisuus. Etelän
suurten kaupunkien seurakunnissa kirkkoherran vaaleissa osanottovilkkaus
on ollut matala. Sitten esimerkiksi taas pohjoisessa, maaseudulla,
kylien Suomessa on äänestetty paljon runsaammin
näissä vaaleissa. Sitä paitsi kirkkoherra ja
papisto ovat olleet merkittäviä hahmoja pienyhteisöissä paitsi
hengellisissä toiminnoissa niin muutoinkin. Minä itse
toimin Pelkosenniemen seurakunnassa kirkkovaltuutettuna, ja meillä kirkkoherran
rooli on hyvin merkittävä. No, tietenkin se on
merkittävä, koska meillä ei muita pappeja
sitten olekaan, paitsi aina välillä sijaisia.
Kirkolliskokouksen tekemä esitys on kompromissi nykytilan
säilyttämisen ja kirkkovaltuuston tekemän
vaalin välille. Sitä ei ole syytä lähteä eduskunnan
estämään. Mutta juristina minä kuitenkin
totean sen verran, että se on hieman erikoinen tilanne,
että kirkkovaltuusto saa itse hakea tuomiokapitulilta lupaa
ottaa vaali seurakuntalaisilta itselleen. Toivottavasti tämmöinen lupa
myönnetään vain perusteellisen harkinnan ja
vahvojen perusteiden jälkeen, että ei olisi itsestäänselvyys
se, että kirkkovaltuusto päättäisi aina
sen, kenet he haluavat sitten valita kirkkoherraksi.
Toivon myös sitä, että maallisella
puolella tapahtuva suurkuntaintoilu ei johda myös seurakuntien
pakkoliitoksiin ja siihen, että kirkkoherranvaalit siirtyvät
tämän johdosta yhä useammin välillisiksi.
Pienyhteisöjen seurakunta-aktiivit haluavat varmasti edelleen
valita omat hengelliset paimenensa, niin ainakin meillä pohjoisessa.
Lakiesityksessä esitetään myös,
että seurakuntalaiset voivat tehdä aloitteita
hiippakuntavaltuustolle. Esitys on ehdottomasti kannatettava, ja sillä vahvistetaan
kirkon jäsenten osallistumismahdollisuuksia. Hiippakuntavaltuustot
ovat vielä melko uusi toimielin. Ne on perustettu vasta
vuonna 2004, mutta niiden tehtävät ovat ehkä liian
vähäiset vielä tällä hetkellä.
Hiippakuntavaltuustojen painoarvo on kuitenkin aika suuri, ainakin
valintatavan perusteella. Kirkkovaltuustot ympäri maata
valitsevat nimittäin omien alueittensa hiippakuntavaltuustot
erillisessä vaalitoimituksessa. Vaaleissa noudatetaan suhteellista
vaalitapaa, kuten valtiollisissa vaaleissa, ja vaaleihin asetetaan
ehdokaslistoja. Esimerkiksi minun omassa hiippakunnassani oli viime
vaaleissa keskustalla, kokoomuksella ja perussuomalaisilla omat
listat sekä sitten oli muutama etupäässä vasemmistolaisista
ehdokkaista koostuva lista ja lisäksi erilaisia herätysliikepohjaisia
ehdokaslistoja. Eli kyllä nämä vaalit
kiinnostavat ja kiinnostusta herättävät,
ja näille toimielimille on ihan perusteltua antaa lisää tehtäviä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! En ole esittämässä yhteyttä kirkon
ja valtion välillä katkaistavaksi, mutta toki
pohdin itse sitä, tarvitseeko tällaisia asioita
yleisesti tuoda eduskunnan päätettäväksi
vai voisiko kirkko tulevaisuudessa itse päättää tämän
tyyppisistä, tämän kokoisista asioista
ehkä vähän samassa hengessä kuin
edustaja, kirkkoherra Kivelä totesi, että kirkkolaissa voitaisiin
puhua tällaisesta isommasta valtion ja kirkon välisestä suhteesta
tai päättää siitä.
Ymmärrän ja tiedän sen, mikä yhteys
kirkolla ja valtiolla on, ja en ole sitä siis esittämässä purettavaksi,
mutta esitän pohdittavaksi sitä, onko tarpeen
tuoda näitä kaikkia asioita lainsäädännön tasolla
meille tänne päätettäväksi
vai voisiko kirkko niistä itse tehdä myös
lopulliset päätökset.
Arvoisa puhemies! Mietin sitäkin, että tämä on
erikoinen tapa toisaalta tulla, että onko seurakunnissa
sitten koettu niin, että kansa ei ole osannut valita oikeita
henkilöitä kirkkoherroiksi ja tässä halutaan
kansanvaltaa kaventaa, että kun ette osaa valita itsellenne
oikeaa paimenta, niin me valitsemme sen teidän puolestanne.
Siitähän tässä tietyllä tavalla
on kyse. Itse olisin kyllä valmis luottamaan seurakuntalaisten
päätöksentekoon tulevaisuudessakin.
Arvoisa puhemies! Toisena kohtanahan tässä ehdotetaan
säädettäväksi myös
Suomessa asuvan, kotikuntaa vailla olevan ulkomaalaisen mahdollisuudesta
liittyä kirkon jäseneksi. Minun mielestäni
se on ihan hyvä tie päästä mukaan,
mutta en ymmärrä sitä, minkä takia
esityksessä verovelvollisuus jätetään
pois. Eikö tässä voisi olla, kun puhe
on tietynlaisesta suorajäsenyydestä, vaikkapa
sitten keskiarvo näistä kirkollisveroista, joka
näiltä suorajäseniltä siihen asti
kerättäisiin, kunnes he sitten oman kotikuntansa
kautta liittyvät omaan seurakuntaansa?
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen kyselyyn, mitä täällä on
muutama aikaisempikin edustaja harjoittanut, kyselyyn, joka koskee
kirkon ja valtion keskinäisiä sidoksia. Tämä kirkkolain
muutoksen esityksen käsittely täällä eduskunnassa
kuvastaa omalta osaltaan sitä, miten meillä, vaikka
ei valtiokirkkojärjestelmää varsinaisesti
olekaan, on olemassa kuitenkin varsin vahva kytkös valtion
ja luterilaisen kirkon välillä, kun kirkkolain
muutokset tulevat eduskunnassa ratkaistavaksi. Eduskunnan ratkaistavana
on käytännössä nyt se kysymys,
siirretäänkö tuomiokapitulilta ja seurakunnan
jäseniltä valtaa seurakunnan valitsemalle valtuustolle
tai seurakuntaneuvostolle silloin, kun kirkkoherranvaali toimitetaan.
Tällaisesta vallansiirrosta tässä on
kysymys.
Arvoisa puhemies! Tällä muutoksella on hyvin
pitkä tausta. Papinvaalin uudistamiskomitea aloitti työnsä 1987
ja sai oman mietintönsä vaalin uudistamisehdotuksineen
valmiiksi 1989 eli parin vuoden kuluessa. Siinä esitettiin
kirkkoherranvaalin muuttamista välilliseksi siihen tapaan kuin
tässä osa tästä ehdotuksesta
on. Kirkolliskokous kuitenkin päätyi siihen, että kappalaisen, siis
vakinaisen papin, joka ei ole kirkkoherran virassa, kappalaisen
vaali muutettiin välilliseksi. Siis seurakuntaneuvosto
tai kirkkovaltuusto on sen jälkeen toimittanut kappalaisen
vaalin, mutta kirkkoherranvaali alkuperäisestä ideasta
poiketen jätettiin silloin seurakuntalaisten välittömällä vaalilla
toimitettavaksi vaaliksi. Näin tulos oli oikeastaan ihan
päinvastainen kuin se, mitä lähdettiin
hakemaan. Ehkä syynä silloinkin oli se, mikä tässäkin
on taustalla, että äänestysprosentit
kappalaisen vaalissa varsinkin isoissa seurakunnissa mutta nykyään
myös kirkkoherranvaalissa jäävät
varsin mataliksi. Silloin sen valinnan legitimiteettiä voidaan
kyllä hyvällä syyllä problematisoida,
jos äänestysprosentti jää johonkin
2—3 prosentin vaiheille, ja siitä nousee tarve
hakea, niin kuin täällä jo todettiin,
vaalille uutta tapaa niin, että vaaleilla valittu seurakuntaneuvosto
tai kirkkovaltuusto toimittaa kirkkoherranvaalin.
Näitä ehdotuksia kirkkoherranvaalin uudistamiseksi
on tuon 1989 vuoden jälkeen ollut kirkolliskokouksessa
useita. Mutta kun tällainen kirkkolain muutosesityksen
valmistelu kirkolliskokouksessa vaatii säännösten
mukaan kolmen neljäsosan määräenemmistön,
niin ehdotukset eivät ole edenneet päätöksiksi
kirkolliskokouksessa, ja niin eduskunta ei ole saanut tällaista muutosta
aikaisemmin käsiteltäväkseen.
Nyt tämä on täällä eduskunnassa,
ja kyse on varmasti juuri tuosta määräenemmistöstä johtuen
kompromissista, jossa on pyritty ottamaan huomioon erilaiset äänenpainot
ja vastakkaiset näkemykset. Se, että seurakunnan
valittavissa tuomiokapitulin hyväksynnällä tai
kuittauksella on kaksi erilaista vaalitapaa kirkkoherranvaalissa,
on minusta, henkilökohtaisesti ajattelen, jonkin verran
erikoinen ratkaisu, mutta ymmärrän sen tällaisena
vaikeana kompromissina, jolla on päästy asiassa
eteenpäin. Toisaalta tietysti mahdollisuus valita välittömän
vaalin tai kirkkovaltuuston toimittaman kirkkoherranvaalin välillä kuvastaa
sitä, miten hyvin vaihteleva ja erilainen meidän
seurakuntakenttämme on. Pienissä seurakunnissa
maaseudulla äänestysprosentti saattaa nousta hyvinkin
50 prosentin tuntumaan, ja taas isoissa seurakunnissa se on muutaman
prosentin luokkaa, ja tämä antaa tietysti erilaisen
pohjan arvioida, mikä vaalitapa silloin olisi tarkoituksenmukainen.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun yhteen kohtaan tässä valiokunnan
esityksessä. Se on se, että ulkomaalaiselle Suomessa
asuvalle ilman kotikuntaa olevalle henkilölle tulee tämän muutoksen
mukana mahdollisuus liittyä kirkkoon. Siis annetaan mahdollisuus
liittyä kirkkoon. Tällainen omaehtoisuus uskonnonkin
ja kirkkoon liittymisen osalta on kovasti kannatettavaa.
Edustaja Mattila omassa esittelypuheenvuorossaan totesi, että tällä autetaan
myöskin kotoutumista. Totta kai autetaan kotoutumista,
mutta se antaa myöskin turvallisuutta yhdellä tavalla maahanmuuttajalle,
ja kaiken kaikkiaan tämä integroituminen yhteiskuntaan
tapahtuu sitten varmaan paremmin tätä myöten.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin tässä kokeneempien
seurakuntaihmisten puheenvuoroja täällä salissa.
Jäin itse miettimään tuota tapaa, jolla
seurakunnan pyynnöstä tuomiokapituli voisi päättää,
että kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla,
jonka toimittaisi kirkkovaltuusto tai seurakuntayhtymään
kuuluvassa seurakunnassa seurakuntaneuvosto.
Tässä aiemmin edustaja, kirkkoherra Kivelä toi
esille sen, että hakuprosessit ovat niin pitkiä. Jos
täällä hallintovaliokunnan jäseniä on
paikalla, niin mielelläni kuulisin siitä, minkälaisissa
tilanteissa tätä lakia tultaisiin käyttämään,
sillä kaikissa tapauksissahan nämä prosessit
ovat pitkiä ja nämä edustaja Kivelän
esille nostamat huolet toteutuvat. Oikeastaan kysymys on: missä tilanteessa
tätä poikkeusjärjestelmää voitaisiin käyttää?
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! En ole hallintovaliokunnan jäsen,
mutta yritän arvata, mikä voisi olla oikea vastaus
edustaja Heinosen kysymykseen. Luulen, että se menee niin,
että tämä nykyinen välillinen
vaali on ensisijainen vaihtoehto. Kun kirkkoherran virka tulee vapaaksi,
haettavaksi seurakunnassa, niin silloin tuomiokapituli lähtee
valmistelemaan seurakunnan kanssa sitä vaalia entiseen
tapaan, ellei seurakunnasta tule erityistä pyyntöä,
että haluaisimmekin valita kirkkoherran kirkkovaltuuston
toimesta emmekä välittömällä vaalilla.
Jos tällainen pyyntö tulee, niin tuomiokapituli sitten
käynnistää oman vaalivalmistelunsa. Hakijat
pitää kuitenkin tutkia ja varmasti tuomiokapitulissa
jatkossakin arvioida kelpoisuudet ja muut nykyiseen tapaan, mutta
sitten sen vaalin valmistelu tapahtuisi toisella tavalla kuin nykyisessä järjestelmässä.
Mutta ensisijainen lähtökohta lienee ilmeisesti
niin, että vaali toimitetaan nykyiseen tapaan välittömänä vaalina.
Yleiskeskustelu päättyi.