Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
on kysymys siitä, että yliopistojen koulutusvastuita
kootaan kokonaisuuksina sillä tavalla, että myös
ministeriöllä on mahdollisuus tähän
aloitteellisuuteen, että se ei edellytä välttämättä yliopiston
esitystä. Tämä on hyvin tarpeellinen
esitys nimenomaan tämän yhteistyön vahvistamiseksi
ja myös osa tietenkin sitä kohtaanto-ongelman
hoitamista, mitä meillä on tässä edessä varmasti
ja takanakin jo ollut, elikkä koulutuksen ja työmarkkinoiden
kohtaaminen niin sanotusti. Tällä voidaan myös
siihen asiaan puuttua.
Nykyisinkään ministeri ei tietenkään
ole sidottu yliopiston esitykseen, vaan voi muuttaa esitystään.
Siinä mielessä tämä on tavallaan
käytäntö jo nytkin, mutta nyt tosiaankin
tämä aloitteellisuus sitten voi tulla myös
ministeriöstä päin. Ministeriöllä tietenkin
täytyykin olla tämä kokonaisvastuu, koska
meillä täytyy olla myös selvyys siitä,
mikä valtakunnallinen tilanne on milläkin koulutusalalla,
miten paljon koulutusta tarvitaan ja millä alalla ja minkä verran.
Tässä on tullut joitakin kommentteja siitä,
että tällä oltaisiin nyt murentamassa
yliopistojen autonomiaa, josta me olemme juuri viime kaudella yliopistolaissa
säätäneet. Mutta siitä tässä ei
varmastikaan ole kysymys, vaan nimenomaan tämän
yhteistyön kehittämisestä ja parantamisesta.
Sivistysvaliokuntakin lausui tuossa omassa mietinnössään
tästä, että pitäisi tarkentaa
tätä, mitä tämä yhteistyö pitää sisällään.
Mutta tässä esityksessä on kyllä aika
hyvin koottu niitä asioita, millä tavalla yliopistoilla
on myös oma mahdollisuus aina olla aloitteellinen ja myös
sitten lausua näihin koulutusvastuukysymyksiin edelleenkin,
eli vuorovaikutuksen on oltava vahvaa joka tapauksessa.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
yliopistolain muuttamiseksi liittyy yliopistojen koulutusvastuuta
koskevaan kokonaisuudistuksen mahdollistamiseen. Tämän
mukaan yliopistojen koulutusvastuiden täsmentäminen
opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella ei jatkossa
edellyttäisi yliopiston esitystä. Toisin sanoen
hallituksen esittämä muutos tarkoittaa, että yliopistojen aloitteellisuutta
ei enää tarvita, vaan opetus- ja kulttuuriministeriö voi
laittaa vireille koulutusvastuun jakautumista koskevan muutoksen.
Yliopistoja ei tulla jatkossakaan kuitenkaan ohittamaan vaan
opetus- ja kulttuuriministeriön asetus valmisteltaisiin
jatkossakin yhteistyössä yliopistojen kanssa.
Yksittäisen yliopiston koulutusvastuun täsmentämistä koskevat
muutokset perustuisivat lähtökohtaisesti yliopiston
omaan aloitteeseen kuten nykyisinkin.
Tavoitteena on siis se, että esityksen mukainen yliopistolain
7 § antaa mahdollisuuden yliopistojen koulutusvastuiden
uudistamiseen kokonaisuutena yhteistyössä yliopistojen
kanssa. Perusteluna tälle on se, että yliopiston
koulutusvastuiden määrittely on osa valtion korkeakoulupolitiikan
aivan ydinaluetta. Ehdotettavan säännöksen
mukaan yliopistojen koulutusvastuun täsmentäminen
ei edellyttäisi yliopiston esitystä, jotta opetus-
ja kulttuuriministeriö voisi säännellä yliopistojen koulutusvastuita
nimenomaan kokonaisuutena ikään kuin koko Suomen
näkökulmasta.
Vaikka yliopistojen koulutusvastuun täsmentäminen
ei jatkossa edellyttäisikään yliopiston esitystä,
yksittäisen yliopiston koulutusvastuun täsmentämistä koskevat
muutokset perustuisivat lähtökohtaisesti yliopiston
omaan aloitteeseen ja tämä yliopistojen näiden
vastuiden muuttamista koskeva prosessi perustuisi siten jatkossakin vahvaan
vuorovaikutukseen ministeriön ja yliopistojen välillä.
Tätä olisi siis tarkoitus uudistaa kokonaisuudessaan
siten, että se turvaisi koulutustarjonnan kaikilla aloilla
yhteiskunnan tarpeiden mukaisesti, varmistaisi yliopistokoulutuksen
tarkoituksenmukaisen mitoituksen ja voimavarojen optimaalisen kohdentamisen
ja olisi samalla nykyistä selkeämpi ja läpinäkyvämpi.
Tarkoituksena on muodostaa meidän korkeakoulujärjestelmästämme
myös koulutusvastuiden osalta helposti hahmotettava kokonaisuus.
Samalla on tarkoitus vahvistaa korkeakoulusektoreiden ja korkeakoulujen
erilaisia profiileja ja työnjakoa. Tämä on
erityisen suositeltavaa.
Koulutusvastuiden uuden määrittelyn tavoitteena
on myös antaa yliopistoille autonomiansa puitteissa nykyistä paremmat
mahdollisuudet toteuttaa eri tieteen- ja koulutusaloja
yhdistäviä kokonaisuuksia ja vahvistaa yliopistojen
mahdollisuuksia vastata yhteiskunnan osaamistarpeisiin, tieteen
muutoksiin ja profiloitua vastuualuilleen. Ylipäätään
Suomen pitäisi pienenä maana pystyä paremmin
yhdistämään yliopistojen voimavarat ja
siirtyä kohden sellaista University of Finland -ajattelua,
jossa yhteisistä pienistä resursseistamme saataisiin
entistä enemmän irti muun muassa eri yliopistojen
oppiaineyhteistyön avulla. Käsittelyssä oleva
esitys tukee tätäkin ajatusmallia.
Tämä esitys on siis tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.
Se ei vaikuta yliopiston autonomiaan vaan mahdollistaa paremmin
yhteistyön ja vuoropuhelun opetus- ja kulttuuriministeriön
ja yliopistojen välillä, ja esitys turvaa koulutustarjonnan
kaikilla aloilla yhteiskunnan tarpeiden mukaisesti.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslain 16 §:n 3 momentissa
määritellään, että "tieteen,
taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu". Nyt tämä pieni
muutos tässä asetuksenanto-oikeudessa,
joka koskee tätä koulutusvastuuasetuksen muuttamista,
ei merkitse puuttumista tähän tieteen, tutkimuksen
ja koulutuksen vapauteen. Kysymys on siitä, että koulutusvastuuasetuksella
säädetään siitä, minkä alojen
oppiaineryhmien tai oppiaineiden syventäviä opintoja
yliopistot voivat tietyillä koulutusaloilla järjestää,
sekä opettajainkoulutuksen tehtävänjaosta yliopistojen
välillä. Tällaisesta tarkoituksenmukaisesta
työnjaosta ja erikoistumisesta voidaan päättää,
mutta tieteen ja tutkimuksen vapauteen ei tällä asetuksenanto-oikeudella,
jonka aloite siirtyy nyt sitten ministeriön puolelle, puututa.
Yleiskeskustelu päättyi.