Täysistunnon pöytäkirja 9/2002 vp

PTK 9/2002 vp

9. TORSTAINA 14. HELMIKUUTA 2002 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Sosiaali- ja terveystoimen hallinto

Tarja Kautto /sd:

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä laaditaan kansallista terveyspoliittista ohjelmaa, mikä on tietysti erinomainen asia. Mutta jo niissä selvityksissä, mitä on tehty, yhtenä perusvaikeutena on huomattu nimenomaan perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen rajapinnoissa ja yhteistyössä ilmenevät puutteellisuudet. Samoin varmaan itse kukin meistä on saanut viestejä tämän asian toimimattomuudesta. Haluankin kysyä sosiaali- ja terveyssektorin ministereiltä, kun en ole ymmärtänyt:

Mikä viisaus löytyy sen takaa, että samanaikaisesti sosiaali- ja terveysministeriössä ollaan erottamassa sosiaali- ja terveystointa keskenään, ja aiotaanko hajottaa ministeriökin, vai onko tässä kyse nyt jostain keskinäisestä tontinjaosta vai syvällisemmästä ideologiasta?

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Arvoisa puhemies! Vaikka muodollisen päätöksen tästä on tehnyt ministeri Perho, se on kuitenkin asiallisesti minun vastuullani, koska minun alaisiani osastoja on järjestetty uudestaan.

Ministeriö on aikaisemmin jaettu palveluosastoon ja ehkäisevään osastoon. Näiden välillä oli suuria tiedonkulkuvaikeuksia, ja erityisesti sekä terveyspuoli oli jakautunut hyvin luonnottomalla tavalla että sosiaalipuoli oli jakautunut kovin luonnottomalla tavalla palveluun ja ehkäisyyn. Sen takia päätettiin jakaa se taas niinpäin, että meillä on terveysosasto ja perhe- ja sosiaaliosasto erikseen osittain sen takia, että nykyjärjestelmässä molemmissa osastoissa sosiaalipuoli oli jäänyt vähän terveyspuolen jalkoihin ja halutaan vahvistaa sosiaalipuolen järjestelmää. Samalla ministeriö siirtyi sen kaltaiseen matriisiorganisaatioon, että meillä on erikseen esimerkiksi vanhustenhuollon ryhmä ja päihdehuollon ryhmä jne., jotka ylittävät nämä jaot. Oli harkittavana myös se, että olisimme tehneet yhden ainoan mammuttiosaston, mutta (Puhemies koputtaa) siitä olisi tullut niin kovin iso, että se olisi saattanut johtaa yhteen hallintoportaaseen lisää. Sen takia tätä ei tehty.

Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho

Arvoisa puhemies! Tarvitaan niin pitkät selitykset, että jatkan tästä. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tehty ratkaisu antaa paremmat mahdollisuudet kehittää johdonmukaisesti koko terveydenhuollon ketjua ennaltaehkäisystä hoitoon, samoin rakenteellisesta sosiaalityöstä ja sosiaalihuollosta korjaaviin toimenpiteisiin. On valitettavasti niin, että minkäänlainen organisaatio-malli ei ole sataprosenttisesti hyvä. Mutta ne edut, jotka katsoimme saavutettavan tällä muutoksella, olivat mielestämme merkittävästi suuremmat kuin haitat. Kysymys on nimenomaan siitä, että on paljon yhteistoiminta-alueita, joilla näiden kahden osaston virkamiesten pitää tehdä yhteistyötä. Nyt se yhteinen nimittäjä on nimenomaan se, että saman toiminnon sisällä ei ole rajamuureja.

Tarja Kautto /sd:

Arvoisa puhemies! En voi välttyä siltä huomiolta, että minusta tämä kyllä kuulosti lähinnä selittelyltä, josta en vieläkään löytänyt sitä punaista lankaa. Mutta jatkaisin kysymystä sillä tavalla, että nyt kun on saatu järjestykseen nämä asiat, että on kummallakin omat sektorinsa ja omat henkilönsä: Miten te rakennatte sen yhteistyön, jota esimerkiksi terveyspolitiikan uudistamisessa tarvitaan?

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Arvoisa puhemies! Ministeriössä on organisaation jatkotyö menossa. Meillä tehdään sekä vanhustenhuollon projekteja että päihdehuollon projekteja että lastensuojelun projekteja. Väite, että osastojako jotenkin heijastuisi kentällä, sisältäisi sen ajatuksen, että kentällä olisi aikaisemmin heijastunut jako toimeenpanevaan ja ehkäisevään politiikkaan, eikä sellaistakaan ole havaittu.

Yksi puute, joka vanhassa organisaatiossa oli, oli se, että meidän sinänsä hyvin tärkeä ehkäisevän terveydenhuollon järjestelmämme ei päässyt vaikuttamaan kentällä, koska sillä ei ollut taas kontaktia kuntakenttään, koska siltä puuttui tavallaan ehkäisevän politiikan toimeenpanopuoli täysin. Nyt se on paljon paremmassa kunnossa.

Paula  Kokkonen  /kok:

Arvoisa puhemies! Minun on kovin vaikea nähdä, miten ministeriön sisäinen organisaatio pelkästään ilman uusia välineitä voisi heijastua kentälle. Haluaisin ministeri Soininvaaralta kysyä: Mitä uusi organisaatio nyt poikii? Miten sana muuttuu lihaksi paremmin kuin aikaisemmin?

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Arvoisa puhemies! Minunkin on vaikea nähdä, miten se heijastuisi kentälle sillä tavalla, että se jakaisi esimerkiksi kuntien sosiaali- ja terveystointa jollakin toisella tavalla. Sen takia en ymmärtänyt oikeastaan alkuperäistä kysymystä.

Kalevi  Olin  /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Sikäli kuin asia koskee paikallistasoa, kokemukset siitä, että terveys- ja sosiaalipuoli toimivat yhdessä, ovat olleet pääsääntöisesti hyviä.

Mitä muutoin tulee ed. Kauton kysymykseen, joka on relevantti, kysyn ministeriltä: Onko minkäänlaisia projekteja, suunnitelmia tai valmisteluja meneillään erikoissairaanhoitopiirien osalta, joita maassamme on verrattain monta? On muistettava, että pienessä maassa pitäisi kyetä myös erikoissairaanhoitopiirien tasolla, vaikka ne ovatkin kuntayhtymiä, keskittymään osaamiseen ja työnjakoon, jotta sairastava ihminen saa mahdollisimman nopeasti tarvitsemansa avun.

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Rouva puhemies! Ensiksikin onnittelen kysyjää taitavasta sitomisesta alkuperäiseen kysymykseen.

Kansallisen terveyshankkeen puitteissa on tarkoitus vaikuttaa erikoissairaanhoitopiireihin, pienentää niiden lukumäärää. Vaihtoehto lukumäärän pienentämiselle on se, että pohjoisen sairaanhoitopiirit ottaisivat suuremman vastuun perusterveydenhuollosta. Minusta näitä kahta vaihtoehtoa kannattaa pohtia. Itse hieman vierastin sitä ajatusta, että kaikki viisi pohjoisen sairaanhoitopiiriä pantaisiin yhdeksi miljoonapiiriksi.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa rouva puhemies! On puhuttu organisaatiosta. Kysyisin arvon ministereiltä teidän käsitystänne siitä, onko tarvetta muuttaa sitä tilannetta, että meillä on sekä kansanterveyslaki että erikoissairaanhoitolaki voimassa Suomessa. Onko tässä kysymyksessä tehty jotain?

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Arvoisa puhemies! Tämä on yksi niistä kysymyksistä, joita Kansallisessa terveyshankkeessa pohditaan. Ehkä se lain nimi ei tässä ole niin tärkeä, mutta jollakin tavoin kansanterveystyö ja erikoissairaanhoito pitäisi saada lähemmäs toisiaan. Yksi vaihtoehto on se, että nämä kaksi lakia kirjoitetaan yhteen.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.