4) Laki perusopetuslain 17 §:n muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erityisluokkien olemassaolo on välttämätöntä.
Se antaa paremmat oppimisedellytykset niille oppilaille, jotka tarvitsevat
yksilöllisempää kasvatusta ja opetusta.
Erityisopetusta ja tukea tarvitsee Suomessa joka viides oppilas.
Jos katsotaan, kuinka paljon erityisopetukseen oppilaita on siirretty,
niin heidän määränsä on
kasvanut yli kaksinkertaiseksi viime vuosien aikana.
Erityisoppilaalle tulee taata hänen tarvitsemansa tukitoimet.
Hänellä pitää olla koulutettu
ja tehtäväänsä kelpoinen erityisopettaja.
Lisäksi pitää olla koulutettu koulunkäyntiavustaja
ja oppilashuollolliset palvelut. Käytännössä kuitenkin tilanne
on täysin toisenlainen. Asetuksessa sanotaan, että opetusryhmän
enimmäiskoko on enintään 10 oppilasta,
mutta kuitenkin se voidaan ylittää, jos se on
oppilaiden edellytysten tai opetuksessa käytettävän
työskentelytavan takia perusteltua eikä järjestely
vaaranna opetuksen tavoitteiden saavuttamista. Tämä on
sellainen porsaanreikä, jota nyt kunnat, jotka ovat suurissa
taloudellisissa vaikeuksissa, käyttävät
hyväkseen: ahtaavat erityisluokat liian suuriksi, laittavat
niihin enemmän kuin 10 oppilasta katsomatta yhtään
sitä, onko se sen oppilaan etu, onko se luokan etu.
Tämä on nyt aiheuttanut sen tilanteen, että erityisopettajat
ovat hyvin huolissaan tästä nykykäytännöstä ja
toivovat tähän asiaan parannusta ja tiukennusta.
Lainsäädännön täytyy
turvata näille oppilaille yksilölliset, hyvät
oppimisedellytykset. Siksi esitänkin, että tätä enimmäiskokoa
erityisluokalla ei saa ylittää, sitä 10:tä oppilasta,
muulloin kun esimerkiksi liikuntatunneilla, jolloin joukkuepelien
mahdollistamiseksi tarvitaan enemmän oppilaita. Siellä se
varmasti käy, mutta ei missään muualla.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon tekemä lakialoite
on erittäin tärkeä tämän
hetken tilanteessa, koska todellakin erityisopetuksen määrä on
lisääntynyt. Se johtuu hyvin pitkälti
myöskin perheolosuhteista, jotka ovat vaikeutuneet. Siinä mielessä kunnat
käyttävät tätä myös
taloudellisesti siihen tarkoitukseen, että ryhmät
tulevat liian suuriksi. Vielä terveydenhoitajiakin on vähennetty
kouluista ja siellä se tilanne jo tätäkin
kautta näiden oppilaiden kohdalta on heikentynyt. Kun tiedämme
todellakin ne vaikeudet, joita on tällaisissa ryhmissä erilaisia
erityisopetuksen tarpeita opettajien viedä eteenpäin,
niin pidän erittäin ajankohtaisena, että tämä aloite
voitaisiin viedä läpi ja selkeästi määritellä se
koko, joka on maksimaalinen.
Nimenomaan kun nyt on liian pitkälle integroitu myöskin
oppilaita tällaisiin tavallisiin luokkiin, joissa joutuu
olemaan sitten luokka-avustajia ja on muuta erityistarvetta, niin
se normaali luokan koheesio kärsii huomattavasti siinä opetustilanteessa.
Täytyisi ymmärtää myös
vastuu tavallisesta luokasta, että ne oppilaat saavat sen tasokkaan
opetuksen ja nämä saavat sen erityisopetuksen,
jolloin päästäisiin siihen parhaaseen mahdolliseen
tulokseen ja pystyttäisiin nämä oppilaat
integroimaan sitten normaalielämään,
kun he saisivat sen asianomaisen opetuksen.
Elikkä tämä aloite on erittäin
hyvä ja varteenotettava siinä mielessä,
että nämä oppilaat vaatisivat juuri nimenomaan
yksilöllistä opetusta. Sitä kautta myöskin
oppimistulosten seuranta olisi erittäin tärkeätä ja
tämän tilanteen seuranta, mihin tässä tänä päivänä on
jouduttu. Siis tilanne on todella vakava.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalon lakialoite on todella tärkeä juuri
tässä ajassa, jossa me nyt elämme. Tässä jo
edellä ed. Dromberg toi esille, että kaiken kaikkiaan
meidän tulisi tarkemmin seurata sitä, miten meillä tänä päivänä kouluissa
työrauha ja oppimisen edellytykset pystytään
turvaamaan.
Tietysti tässä on kysymys erityisopetuksesta, jossa
todella on kysymys yksilöllisten oppimisedellytysten saamisesta,
eikä se tapahdu suurissa ryhmissä. Silloin selkeän
katon, tällaisen rajan asettaminen, jota ei säästösyistä eikä muista
syistä saa ylittää, on tärkeää,
että se on laissa olemassa. Kannatan tätä.
Mutta kaiken kaikkiaan on tärkeää tämän
asian nostaminen, miten yksilölliset oppimisedellytykset
toteutuvat ja oppimista pystytään turvaamaan,
koska monenlaisia työrauhaan liittyviä asioita
nousee tänä päivänä kouluissa,
siis siinä yleisessä opetuksessa, ei pelkästään
erityisopetuksessa. Meillä on erittäin hyviä opettajia,
opettajat haluavat tehdä hyvää työtä,
mutta jos ne puitteet eivät mahdollistu juuri sen takia,
että on kysymys säästöistä,
että luokat sinänsä ovat liian suuria
ja sellaisia, ettei oppilashuollollakaan pystytä, jos ei
ole riittävästi resursseja, puuttumaan niihin
asioihin, niihin ongelmiin, mitä oppilailla on, ja siihen,
millä tavalla he suhtautuvat opetukseen ja opettajiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo tämän aloitteen
ensimmäisenä allekirjoittajana on puuttunut erittäin
tärkeään asiaan. Tässä talossa
on viime vuosinakin tehty aloitteita, jotka koskevat perusopetuksen
ryhmien maksimikokoa, että ne otettaisiin käyttöön.
Itse myös opetustyöläisenä en
ole niistä jäykistä rajoista ollut kiinnostunut.
Mutta niin kuin näissä aiemmissa puheenvuoroissa
tuli esille, niin erityisopetusta on jouduttu viime vuosina hyvin
voimakkaasti lisäämään. Yhä useammilla
lapsilla on oppimisvaikeuksia, käytös- tai keskittymishäiriöitä,
ja totta kai voi näitä kaikkia esiintyä samanaikaisesti.
Kun ajatellaan erityisopetusta, niin on monissa kunnissa sellainen
tilanne, että sitten täällä erityisopetusryhmässä voi,
käytän sanaa pahimmillaan, olla sellainen tilanne,
että oppilaita on yhdysluokilta vielä kolmesta
kuuteen. Tällöin ainakin varmasti on se tilanne,
että tavallaan se opetustila on, käytän
tällaista sanaa, vain säilytyspaikka. Siellä todennäköisesti
ainakaan useimmissa tapauksissa ei pystytä varsinaisesti ohjaamaan
ja opettamaan. Nykyään myös monissa kunnissa
on se tilanne, että erityisopetusta joudutaan järjestämään
myös entistä enemmän tavallisen luokkaopetuksen
yhteydessä. Tässä yhteydessä esimerkiksi
ed. Dromberg ainakin mainitsi koulunkäyntiavustajista.
Jos tällainen tilanne on, ja voi olla, niin kuin uskon,
useimmissa kunnissa, että osalle oppilaista käy
niin, niin totta kai silloin pitäisi pystyä näitä koulunkäyntiavustajia
osoittamaan näihin ryhmiin, että pystyttäisiin
ohjaamaan näitä nuoria.
Monet lasten ongelmat, nuorten ongelmat näyttävät
johtuvan, juontuvan turvattomuudesta ja aikuisten puutteesta. Niinpä myös
vanhempia tarvitaan tähän työhön
mukaan ratkomaan ja vähentämään
näitä ongelmia. Mutta alleviivaan sitä,
että yhteistyötä tulisi lisätä koulun,
sosiaalipuolen, terveydenhuollon ja kasvatus- ja perheneuvoloiden
kanssa. Pitäisi olla kunnissa tällainen kokonaisvaltainen
näkemys. Useinkin on se tilanne, että toimitaan
vaan tavallaan yhdellä taholla. Pitäisi pystyä toimimaan
kokonaisvaltaisesti. Tietysti voidaan helposti sanoa, että se
on helpommin sanottu kuin tehty. Kuitenkin uskon, että tämä työ lapsen
edun hyväksi onnistuisi huomattavasti paremmin tällä tavalla.
Kaiken kaikkiaan tähän erityisopetukseen tulee
panostaa tietysti riittävästi jo aikaisessa vaiheessa
eli jo esiopetuksessa. Ehkä päiväkodista jo,
kun huomataan, että jotakin voi olla vialla, se panostus
lähtee ja saadaan sitten tässä työssä aikaan
jatkumo, ettei ole esimerkiksi sellainen tilanne, että tulee
muutaman vuoden väli ja sitten lähdetään
sitä työtä tekemään.
Se on varmasti paitsi inhimillisesti, myös taloudellisesti
huomattavasti kalliimpaa. Me tiedämme, että huostaanotot
ovat lisääntyneet, koulukotiin lähetetään
lapsia, edelleen lasten psykologisille hoito-osastoille. Kun näitä lapsia
lähetetään kaikkiin näihin paikkoihin,
niin kyllä silloin nämä kustannukset
myös rahallisesti ovat erittäin suuret.
Tämän lakialoitteen periaatteeseen voin yhtyä,
mutta kun tässä lakialoitteessa esitetään,
että tästä maksimikoosta voitaisiin poiketa
vain liikuntatunneilla, niin kyllä mielestäni,
vaikka en ole erityisopettaja, samalla tavalla siitä voitaisiin poiketa
sitten, kun puhutaan taideaineista eli musiikista ja kuvaamataidosta,
että ei näin tiukka olisi tämä rajaus.
Tähän suuntaan varmasti, mitä lakiesityksessä on
esitetty, toivottavasti päästään toimimaan.
Mutta vielä kerran, arvoisa puhemies, tähdennän
sitä, että riittävän aikaisessa
vaiheessa pitäisi pystyä puuttumaan siihen, kun
nähdään, että lapsi tai nuori
voi pahoin. Todella, jos tätä puuttumista ei tapahdu
eikä pystytä sitten tähän erityisopetukseen
panostamaan, niin laskut jossakin vaiheessa ovat paitsi inhimillisesti,
niin myös rahallisesti erittäin suuret.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ed. Kähkönen
puuttui erittäin tärkeään vaiheeseen
lapsen elämässä: juuri päivähoitoon
ja sitten myös esiopetukseen. Mitä varhaisemmassa
vaiheessa lapset saadaan sen hoidon piiriin, sitä parempi
tulos saavutetaan. Mutta on usein myös niin, että vanhemmat ovat
jotenkin hyvin sinisilmäisiä omia lapsiaan kohtaan,
niin että he eivät halua tunnustaa, että heidän
lapsessaan on mitään vikaa. Siinä mielessä silloin
asiantuntija on se ihminen, joka saa vanhemmat ymmärtämään,
että lapsi tarvitsee sen hoidon ja että mitä varhaisemmin
hoito saadaan toimimaan, sitä paremmat tulokset siitä kyllä on.
Sitten yksi asia. Meillähän on nyt se oppilashuoltolaki,
joka tehtiin viime kaudella, jota täytyisi myös
kouluissa pystyä käyttämään,
niin että se tukisi tämän tyyppistä toimintaa,
että nämä lapset saisivat sen hoidon
mahdollisimman varhain ja se eriytyminen tapahtuisi siinä vaiheessa, ettei
heitä integroitaisi niin vahvasti sinne normaaliluokkaan.
Koulunkäyntiavustajia esimerkiksi Vantaalla oli noin 400,
ja nyt säästösyistä lukumäärä tiputettiin
250:een, niin että voitte arvata, mikä se tilanne
sitten näissä kunnissa on, kun ne säästösyistä tekevät
ihan huolestuttavia päätöksiä lasten
kannalta.
Yksi asia, mihin haluaisin vielä puuttua: Opettajankoulutuksessa
tulisi enemmän olla sitä pedagogista puolta, jolla
juuri näihin ongelmiin päästäisiin
puuttumaan, ja siihen me olemme sivistysvaliokunnassakin puuttuneet.
Kun ajatellaan, että nyt opettajia tulee myös
eläköitymään jnp., niin tämä huoli
on todella suuri, että saadaan myös asiantuntevat
opettajat tekemään tätä tärkeää työtä kouluissa.
Mahdollisimman varhain täytyisi myöskin opettajankoulutus
saattaa sille tasolle, että tämän tyyppiset
ongelmat eivät lasten kehitystä haittaisi.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Dromberg ja Kähkönen
puhuivat asiaa tässä ja sen asian tärkeydestä,
että tarpeeksi varhain pitäisi päästä erityisopetuksen
piiriin. Alaluokillakin on käytännön
tasolla usein niin, että opettaja sinnittelee ja sinnittelee
eka-, toka-, kolmasluokkalaisten kanssa, vuosikaupalla saattaa tehdä sitä,
ja yrittää pitää väkisin
lasta yleisluokalla, vaikka lapsen oikea paikka olisi erityisluokka.
Samoin — ed. Dromberg puhui vanhemmista — vanhemmat
kanssa ovat juuri tällaisia, että eivät
ymmärrä oman lapsensa parasta.
On nähty käytännössä se,
että mitä varhemmin nämä oppilaat
pääsevät erityisluokalle, sitä varhemmin
he pääsevät sieltä myöskin
pois ja myöskin sitä varmemmin. Jos siirrot erityisopetukseen
ja erityisluokalle tapahtuvat vasta joskus viidennellä tai
kuudennella luokalla, sitten on aika pitkälle jo toivo
menetetty eikä paluu yleisopetuksen pariin enää niin
hyvin onnistu. Erityisluokkaan tarpeeksi ajoissa; oli hienoa, että nostettiin
tämä esille.
Ongelma siis on se, että vain pahimmat tapaukset pääsevät
nyt erityisopetukseen. On paljon niitä lapsia, jotka jäävät
vielä ulkopuolelle, jotka voisivat saada apua oppimiseensa
ja sitä kautta eivät sitten syrjäydy
myöhemmin. Lasku on suuri, niin kuin ed. Kähkönen
sanoi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalo on mielestäni
hyvin lakialoitteen perusteluissa tuonut sen, että nämä suuremmat
ryhmät vähentävät juuri mahdollisuutta
oppilaiden henkilökohtaiseen ohjaamiseen.
Ed. Kähkönen toi esille, että oppilailla
usein on käytöshäiriöitä ja
oppimis- ja ja henkilökohtaisia vaikeuksia, jotka liittyvät
ehkä omaan perhe- ja kasvumaastoon, siihen, mistä he
tulevat, minkälaisista perheistä tulevat, niin
että vaikeudet ovat hyvin monenlaisia. Silloin suurissa
ryhmissä ne jäävät huomiotta,
ja silloin myös oppilaat ehkä sitä varten,
että heidän omaa tilannettaan ei havainnoida,
käyttäytyvät ihan jo pelkästään
siitä aiheutuen häiritsevästi, häiritsevät
ehkä muuta luokkaa. Sen vuoksi perusta tässä on,
että lapsi tarvitsee, nuori tarvitse nimenomaan sitä opettajakontaktia
lähellensä ohjaamaan, jotta niihin hänen
persoonallisiin tavoitteisiinsa päästään.
Vielä ed. Kähkönen nosti tämän,
miksi ei taideaineissa sitten voisi olla erityisopetusta. Luin ed.
Vahasalon aloitteen perusteista, miksi hän on nostanut
nämä liikuntatunnit: harjoiteltavien joukkopelien
mahdollistaminen. Ehkä siinä oli se perustelu.
Kyllä minun mielestäni taideaineissa olisi ihan
hienoa, että siellä juuri nimenomaan voisi olla
se opettaja hyvinkin lähellä ja hän löytäisi
ne oppijan yksilölliset kyvyt joihinkin määrättyihin
suuntiin joissakin taideaineissa, musiikissa tai jossakin muussa,
ja voisi vahvasti ohjata lasta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rauhalalle tuohon viimeiseen lauseeseen.
Kyllähän tietysti, jos on mahdollista, niin ok.
Minä omassa puheenvuorossani myös halusin tähdentää sitä,
että jos jollakin tavalla tätä nykyistä tilannetta
voitaisiin parantaa, niin ne rajat vaikka voisivat olla jonkin verran
väljemmät kuin tässä lakialoitteessa
esitetyt.
Yhden asian vuoksi pyysin vielä tämän
puheenvuoron. Näissä puheenvuoroissa on koko ajan
puhuttu säästösyistä, ja varmasti
ainakin niitten taakse mennään. Tiedän
sen, että useimmissa kunnissa on erittäin vaikea
tilanne. Mutta esimerkiksi kun omaishoidon tuesta säädettiin
laki, että nostetaan alarajaa, niin erittäin monissa kunnissa
todettiin, että nyt entistä harvemmalle voidaan
antaa rahaa. Samalla tavalla ed. Dromberg viittasi koulunkäyntiavustajiin.
Näin varmasti on joissakin kunnissa.
Mutta niin tässä asiassa kuin monessa muussakin
olen tässä talossa sanonut, että aina
ei ole kuitenkaan siitä rahasta kiinni. Myös meidän
kuntapäättäjien on katsottava peiliin,
mihinkä me priorisoimme. Varmasti myös sitä esiintyy,
että ei haluta sitten kunnassa joko tietoisesti tai tiedostamattomasti
esimerkiksi erityisopetusta priorisoida riittävästi.
Myös näitä tapauksia on. Ei aina voi
mennä sen taakse, että ei ole rahaa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ei priorisoida kunnissa sen takia, kun ei
tunneta koulujen arkea eikä nähdä koulutusta
niin tärkeänä tai yleensä sitä,
mikä koskee lapsia ja nuoria. Näinhän
se on.
Mutta siihen asiaan, miksi esitin vain liikuntatunnit enkä muita
tunteja. Kun ajattelee sitä, mitä yleisopetuksessakin
on joku käsityötunnin vetäminen, niin
se on yhtä kaaosta. Siellä on saksia ja neuloja
ja puukkoja ja kaikkea, niin se on aika vaarallista, jos on iso
ryhmä, varsinkin kun on erityisoppilaita. Sitten musiikkikin
saattaa olla yhtä kaaosta. Ymmärrätte
varmasti, että on meteliä ... (Ed Kähkönen:
En esittänyt käsitöitä!) — Aivan. — Musiikkikin
saattaa olla kaaosta ja desibelit korkealla, jos on hirveän
iso ryhmä. Sitten vielä kuvaamataito on vähän
sama kuin käsityökin, vaikka siellä nyt
ei ole välttämättä puukkoja ja
veitsiä, mutta kuitenkin se on sellaista vähän vapaampaa
ja se aiheuttaa kyllä ongelmia. Tavallisissakin luokissa
nämä tunnit saattavat olla ongelma, sen takia
vain rajoituin tähän liikuntaan, missä on
selviä sääntöjä ja
helpompi organisoida.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Toisaalta kyllä nimenomaan taideaineet voisivat
olla kuitenkin sen luovuuden kannalta ja sen ihmisen erilaisen minäkuvan
kannalta erittäin tärkeitä. Siinä mielessä niissä voisi
ajatella erikokoisia ryhmiä. Minä itse tietysti
kulttuuriministeritaustalta sitä peilaan — kulttuuria
kaikille — ja nimenomaan nämä taideaineet
ovat usein semmoisia vapauttavia ja tervehdyttäviä, jota
kautta niissä lapsissa pääsevät
ulos sellaiset vahvuudet, jotka nimenomaan tällaisille
lapsille olisivat minusta hyvinkin merkityksellisiä. Sitä minun
mielestäni voi kyllä harkita sitten tulevaisuudessa,
jos tällaiseen päästään,
että tämä olisi yksi muoto kuitenkin,
kun se on kädentaitoa, se on myöskin luovuutta,
joka antaa ihmiselle voimaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yhtenä kokemuksena, omakohtaisena
kokemuksena vammaisen isänä, totean, että tärkeintä oli
ajoissa puuttuminen, kuten täällä on
todettukin jo. Mutta sitten taas vastaavasti olo yleisluokassa oli parantavaa
eikä osallistuminen heti erikoisluokkaan, vaan lapsi oppi
ja tuli paremmin hyväksytyksi muidenkin joukossa, ja lopputulos
oli parempi. Lisäksi esimerkiksi liikunta ja musiikki olivat
hyvää terapiaa. Tosin mukana oli avustaja.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen sanoi, että ei
hän tarkoittanut sitä, mitä esitin, ja
en tiedä, esitinkö itsekään
selvästi. En tarkoittanut sitä, etteivätkö nämä oppilaat
tarvitsisi käsitöitä, kuvaamataitoa ja
musiikkia, totta kai kaikki tarvitsevat.
Se juttu oli vaan se, että isoissa ryhmissä on hankalampaa
toteuttaa näitä oppiaineita kuin pienissä,
noin kymmenen hengen ryhmissä. Kymmenen hengen ryhmä on
ihan hyvä myös terapialle: musiikille, käsitöille
ja kuvaamataidolle.
Keskustelu päättyy.