3) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksen sisäinen
kuntoutusyhtiö Petrean muuttamisesta säätiöksi
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymyksessä laki
Kansaneläkelaitoksen sisäisen yhtiön
Petrean muuttamisesta säätiöksi. Itse
asiassa voisi sanoa, että tässä on askel
ihan oikein modernisaation suuntaan, mutta hyvin pieni askel. Perustellusti
asiantuntijakuulemisen perusteella olisi voinut ottaa vähän isommankin
askeleen sen sijaan, että tämä Kansaneläkelaitoksen
sisäinen toiminta muutetaan säätiöpohjaiseksi.
Se nimittäin olisi voitu myöskin muuttaa suoraan
osakeyhtiöpohjaiseksi. Sitä mieltä ovat
sekä kauppa- ja teollisuusministeriö että Kilpailuvirasto.
Tästä käytiin keskustelua ihan riittävän
hyvin valiokunnassa, ja me emme valiokunnan kokoomusryhmässä kuitenkaan päättäneet
vastalausetta tästä esittää.
Se ei ollut sen laatuinen tämä asia, mutta haluan
täällä lyhyen tarkastelevan puheenvuoron
käyttää, koska itse asiassa ehkä suomalainen
varovaisuus tai jossain vanhassa betonissa kiinni pysyminen oli se
syy, että ei tämmöistä isompaa
ja ehkä vähän vetreämpää loikkaa
otettu. Tietysti toisaalta joskus hiljaa hyvää tulee
-periaate on hyvä.
Petrea on joka tapauksessa kuntoutuskokonaisuus, jonka vuosivaihto,
liikevaihto, on noin 10 miljoonaa euroa vuositasolla, eli se on
aika iso toimintayksikkö joka tapauksessa ja toimii hyvin
tärkeällä sektorilla. Siellä on
ihan riittävän hyvä ekspertiisi tähän
kaikkeen, ja heillä on ihan tarpeeksi työtä suomalaisessa
yhteiskunnassa. Tässä ei suinkaan ole siis siitä kysymys.
Mutta kun sen toiminta ja irtain omaisuus nyt siirtyy säätiölle
ja kuitenkin kaikki toiminta jatkuu edelleen Kansaneläkelaitoksen
omistamissa toimitiloissa vuokralla, niin kyllähän
tässä esimerkiksi läpinäkyvyysperiaatteet
ja tämän suuntaiset asiat huomioiden aika läheisistä suhteista
edelleen on kysymys, ja voi jäädä miettimään
sitä, mistä oikein onkaan kysymys. Säätiöitä vanhaan
aikaan on sanottu hyvin sisäänlämpiäviksi.
Kun on ollut tämmöinen suhde nyt Kelan sisällä aikaisemmin,
niin tässä tulee tietysti mieleen ajatus, muuttuuko
se niin avoimeksi kuin ehkä lainsäädäntömielessä olisi
ollut tarpeellista.
Yllätys minulle oli se, että hallitus ei ollut
ilmeisesti oikein kuunnellut tässä asiassa kauppa- ja
teollisuusministeriön lausuntoa, josta osia voinen lainata,
koska niitä itse asiassa emme sitten saaneet tähän
valiokunnan mietintöön, vaikka valiokuntaryhmänä sitä halusimmekin.
Siis tämä minun tarkastelukulmani on se, olisiko
säätiön sijasta pitänyt perustaakin
osakeyhtiö, muuten jättää se
toimintatapa ennalleen.
"Säätiölain 5 §:n mukaan
perustamislupaa ei tule myöntää, jos
säätiön tarkoituksena on liiketoiminnan
harjoittaminen." Tämä on suora lainaus kauppa-
ja teollisuusministeriön lausunnosta, ja lainaan sitten
vielä myöhemmästä kohdasta vähän
lisää. Siellä lukee näin: "Säätiölain
8 a § kuitenkin sallii säätiölle
sellaisen liiketoiminnan, joka toteuttaa säätiön
tarkoitusta." Eli tämä vähän
niin kuin toisinpäin avaa sitä mahdollisuutta.
Mutta vähän myöhemmin kauppa- ja teollisuusministeriö sanoo
aivan selvästi omassa lausunnossaan, että "kuntoutusyhtiö Petrean
toiminta on selkeästi liiketoimintaa", niin että kyllä tässä tietysti
esimerkiksi verottajan tulkinnat myöhemmin voivat tulla
yllätykseksi tälle säätiölle, kun
nyt ei tätä osakeyhtiöloikkaa otettu.
Jostain syystä myöskin Kelan johtaja Puhakka
ilmoitti valiokuntakuulemisen yhteydessä, että tässä oli
kaksi mahdollisuutta heillä Kelan puolella suhtautua asiaan:
joko niin, että säätiöitetään,
tai sitten ajetaan koko kuntoutustoiminta alas. Hän ei
tätä kyllä kirjallisesti vahvistanut, kun
pyysin, mutta näin hän sanoi ääneen,
ja se ehkä osoittaa myöskin, että muutos
on tässä tapauksessa kyllä aika hitaanlainen.
Hallituksen esityksessähän sanotaan ihan selvästi,
että Petrealle ei tulisi asettaa sen kilpailijoita suurempia
taloudellisia tai toiminnallisia velvoitteita, mutta kauppa- ja
teollisuusministeriö puolestaan sanoo samasta asiasta,
että se ei näe mitään perusteita
näille väitteille ja sen sijaan huomauttaa, että osakeyhtiölaki
olisi tarjonnut "huomattavasti läpinäkyvämmän
ja avoimemman tavan toimia kuin perusrakenteeltaan vanha ja toisenlaisia
tehtäviä varten rakennettu säätiölaki".
Toisin sanoen tämäkin oli suora lainaus.
Verohallituksen ohjeessa lisäksi todetaan — tämäkin
on suora lainaus — että "mikäli säätiön harjoittama
elinkeinotoiminta muodostaa pääosan säätiön
toiminnasta, säätiötä ei voida
pitää yleishyödyllisenä" ja
se on saamastaan elinkeinotulosta verovelvollinen. Tätä taustaa
vasten vaikuttaa siis Verohallituksen mielestä siltä,
että Petrean muuttaminen säätiöksi
ei toisi sille myöskään mitään
verotuksellista etua, jolloin olemme semmoisella tulkintarajalla,
että saa nyt nähdä, miten tässä jatkon
suhteen sitten käy.
Rouva puhemies! Vielä tähän siteeraan
Kilpailuvirastoa myöskin, joka lähti hyvin selkeästi oman
lausuntonsa lopussa siitä, että Kilpailuvirasto
ei pidä onnistuneena ratkaisuna sitä, että Petrean
toiminta säätiöitettäisiin,
sen takia, että osakeyhtiömuoto palvelisi näitä tavoitteita
huomattavasti selkeämmin, sillä säätiöiden
toiminta ei ole läpinäkyvyydeltään
yhtiöiden veroisella tasolla ja niiden verotukseen liittyy
tulkinnanvaraisuuksia, mitkä ovat omiaan vaikeuttamaan
tasapuolisen kilpailutilanteen ylläpitoa.
Arvon puhemies! Halusin nämä lukea tänne, koska
valiokunta on vähän etäästi
ottanut tähän samaan ongelmatiikkaan kannan, niin
että kannanottonsa lopussa valiokunta toteaa: "- -
Petrean toimintaympäristön mahdollisesti muuttuessa tulee
tarvittaessa harkita uudelleen myös sitä, mikä on
tarkoituksenmukaisin yhteisömuoto - -." Me olisimme
tässä, kuten sanottu, halunneet tehdä vähän
tehokkaamman ja modernimman ja läpinäkyvämmän
loikan, mutta ehkäpä se ajan kanssa kuitenkin
tulee kyseeseen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki Kansaneläkelaitoksen sisäinen yhtiö Petrean
muuttamisesta säätiöksi. Säätiö tuottaisi
kuntoutuspalveluja ja niihin liittyviä palveluja.
Kuten edellisessä puheenvuorossa ed. Akaan-Penttilä toi
esille, kävimme aika monipuolisen keskustelun valiokunnassa
siitä, onko tämä hyvä ajatus,
että siitä tulisi säätiö,
vai pitäisikö sen olla osakeyhtiö. Keskustelua
hämmensi mielestäni se, että sekä kauppa-
ja teollisuusministeriön edustajat että Kilpailuvirasto
olivat osakeyhtiön kannalla. Kansaneläkelaitos
perusteli tätä, että säätiö paremmin
sopii tähän nyt, kun mietitään suhdetta
Kelaan. Se on varmasti aika tottakin, mutta toivoisin kuitenkin,
että tätä asiaa arvioitaisiin, että vaikka
tähän säätiöön
nyt päädyttiin, me kuitenkin jatkossa arvioisimme,
oliko tämä hyvä ratkaisu.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin Petrean tarkoituksena on järjestää kuntoutuspalveluja.
Ei ole säätiömuoto sille hyvä siinä mielessä,
että säätiöthän ovat
rahan säilömistä ja rahan jakamista varten,
eiväthän ne suinkaan järjestä palveluja.
KTM:n mielipide samoin kuin Kilpailuviraston, joka on sen alainen,
on, että totta kai osakeyhtiömuoto olisi sille
paljon parempi. Itse olen Vanhustyön keskusliiton hallituksessa,
ja me olemme todella kaikki kotipalvelumme, kotihoitomme yhtiöittäneet,
ja ne toimivat tällöin vapaasti. Totta kai omistajahan
voi olla Kela, jolloinka se voi sitten hallinnoida täydellisesti,
mutta ei säätiömuoto ole enää nykyaikaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Tämä keskustelu, mitä täällä on
nyt käyty, on käyty valiokunnan jäsenten
kesken aika tavalla. Te tunnette asian hyvin ja olette olleet siinä kuulemassa
asiantuntijoita.
Itse haluaisin kiinnittää huomiota tähän
kuntoutusyhtiö Petreaan, niin kuin sitä nimitetään, sen
toimintaan yleensä. Me olemme tässä salissa budjetin
yhteydessä ja vammaiskeskustelussa todenneet kuntoutuksen
huonon tilan, muun muassa sen, että se loppuu 65-vuotiailta
vaikeavammaisiltakin, kun ikä tulee täyteen, ja
sen jälkeen sitä ei enää Kelan
toimesta ole — siis näitä perusongelmia.
Kuntoutus kaiken kaikkiaan on erittäin tärkeä asia,
siinä on volyymia, mutta onko sen toteuttaminen riittävää,
on sitten jo eri asia.
Yleisesti näiden läpinäkyvyydestä:
Kuntatasollahan osakeyhtiöitetään mitä erilaisimpia
toimintoja, ja siellä ainakin läpinäkyvyys
häviää sen mennen, kun näitä osakeyhtiöitä tulee.
Se on kuntatason ongelma. Nyt tähän kysymykseen, mikä täällä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan kokoomuslaisten jäsenten keskuudesta
tuli esiin, onko se osakeyhtiö vai
säätiö, en osaa ottaa kantaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Petreaa ei olisi tarvinnut muuttaa yhtään
miksikään, elleivät kilpailuvaatimukset
olisi ehkä vaatineet lisää läpinäkyvyyttä.
Petrea toimi Kelan välittömässä ja
suorassa omistuksessa erittäin tehokkaasti. Sen toiminta
ei muutu yhtään minnekään. On
erinomaisen mielenkiintoista, mistä johtuu, että hallituksen
yksimielistä esitystä — puolustan tässä hallituksen
yksimielistä esitystä, koska hallituksen edustajaa
ei täällä näy tätä puolustamassa — kauppa-
ja teollisuusministeriön edustaja tulee valiokuntaan vastustamaan.
Minua kiinnostaisi kyllä aidosti kuulla, mitä mieltä ministeri
Mauri Pekkarinen on tästä asiasta.
Kysymyksessä oli todellakin omistajan tahto. Siis Kela
omistaa Petrean. Se halusi muuttaa sen säätiöksi.
Minusta on aika mielenkiintoinen corporate governance -näkemys,
jos ryhdytäänkin yhtäkkiä vaatimaan,
että omistaja ei saisi muuttaa omistamaansa yhteisöä sellaiseksi
kuin haluaa. Kyllä minä ymmärrän
tietenkin, että se johtuu siitä, että joittenkin
mielestä osakeyhtiö on mukavampi organisaatiomuoto
kuin säätiö. Olen itse johtanut yhtä Suomen
suurimmista kunnallisista yhtiöistä kymmenen vuotta
ja tiedän, että kyllä osakeyhtiötä on
helpompi johtaa omistajien tahdosta poikkeavaan
suuntaan kuin säätiötä. Tällaista
perustetta en tietenkään voi hyväksyä lähtökohdaksi
Petrean muuttamiseksi osakeyhtiöksi.
Mutta ei se toisaalta tarkoita sitä, etteivätkö myöskin
julkiset osakeyhtiöt voisi olla läpinäkyviä.
Kysymys on siitä, miten omistaja käyttää valtaansa,
millaisen se haluaa tämän yhteisön, oli se
sitten säätiö tai osakeyhtiö,
olevan. Tästä syystä minusta on olennaista
tietenkin, että nyt seurataan, miten tämä kehitys
jatkuu. Mutta olen täysin vakuuttunut, että Petrean
toiminta ei muutu yhtään miksikään
siitä, muutettiinpa se osakeyhtiöksi tai säätiöksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Itse hämmästelen tätä hallituksen
esitystä siinä mielessä, että se
ei oikein kuulu ajan henkeen. Kun miettii sitä, mitä tarkoitetaan
tällä sisäisellä yhtiöllä ennen
lakimuutosta, niin tietysti voisi kuvitella, että se olisi
jonkinnäköinen tulosyksikkö, jota sitten
seurataan Kelan sisällä, vai mikä se
sitten onkaan.
Toisaalta sitten tämä säätiömalli:
Tietysti jossakin mielessä voi väittää,
että se on vanhan ajan malli, mutta väittäisin
tässä tilanteessa, että ilmeisesti Kelassa
on nyt harkittu niin, että tämä on oikea
tähän tilanteeseen, koska tämmöinen julkinen
keskustelu ja julkinen tapa on yhtiöittää kaikki
ja toisaalta sitten viedä sitä kautta kyllä päätöksentekijöitten
ulottumattomiin ne asiat, mitä siellä on salattavaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen Kelan valtuutettu, mutta Kelan valtuutettujen
toimivaltaan ei kuulu puuttua operatiiviseen toimintaan, vaan tehtävämme
on tehdä jälkikäteistä valvontaa,
ja se, minkä takia tätä asiaa täällä eduskunnassa
käsitellään, johtuu juuri siitä,
että Kela on eduskunnan alainen laitos.
Minusta tämä lakiesitys ja se, että kuntoutusyhtiö Petrea
muutetaan yleensä joksikin, kuvaa aika paljon tätä ajan
hengen muutosta. Jos ajatellaan aikaa 20 vuotta sitten, niin ei
täällä kovin paljoa käyty keskustelua
siitä, voiko Kelan kuntoutusyksikkö toimia kuntoutusyksikkönä vai
ei ja onko se jotenkin kilpailulle esteenä vai ei. Se oli
aivan luonnollista, että Kelalla oli toimintoja, esimerkiksi
kuntoutustoimintaa ja tutkimustoimintaa, jotka tukivat sitä varsinaista
tehtävää. Nyt kun ajan henki on se, jota
myöskin, tätä ajan henkeä, edustavat
kauppa- ja teollisuusministeriön lausunto tässä asiassa
ja Kilpailuviraston lausunto tässä asiassa, niin
ajan hengen mukaisesti kaikki pitää ikään
kuin ulkoistaa ja tuoda läpinäkyväksi,
lainausmerkeissä. Eli ajatellaan niin, että ulkoistamalla
toiminta olisi jotenkin selkeämpää.
Kilpailun näkökulmasta se tietenkin on sitä, mutta
jos ajatellaan hyvinvointivaltion perustehtäviä,
niin silloin voi tietysti kysyä, halutaanko tämän
tyyppisillä ratkaisuilla murentaa hyvinvointivaltiota ja
sellaisia yleisiä tehtäviä, mitkä esimerkiksi
joillakin julkisilla laitoksilla on. Eli saattamalla kaikki kilpailun
alaisiksi kohta on tilanne, jossa kaikista pienituloisimmilla ei
ole mahdollisuutta hankkia niitä palveluja enää.
Se voi olla se äärimmäinen tilanne, mihinkä tällä yltiöpäisellä ulkoistamisella
tai kilpailuttamisella tilanne johdetaan.
Olin aamupäivällä kuulemassa Suomen
tietoyhteiskuntastrategian julkistamista. Siellä tämän strategian
esittelijä sanoi, että emme puhu enää hyvinvointivaltiosta,
puhumme osaamis- ja palveluyhteiskunnasta. Se oli hyvin tarkkaan
valittu ilmeisesti, tämä sanamuoto, ja täytyy
sanoa, että kerrankin pidin suuni kiinni eli en viitsinyt
sitten kysymyksissäkään kysyä,
onko niin, että tietoyhteiskunnassa, osaamis- ja palveluyhteiskunnassa,
ei tarvita hyvinvointivaltiota. Tämä nyt tuntuu
vähän kaukaa haetulta ajatukselta tähän
yhteyteen, mutta tämä lakiesitys kuvaa juuri sitä kehitystä,
mikä tässä on menossa.
Mutta kun täällä ei nyt yleensä näin
syvällisesti asioita käsitellä, niin
sittenhän voidaan keskittyä siihen, olisiko pitänyt
tästä tehdä osakeyhtiö eli siis
mennä vielä pitemmälle niin sanotussa avoimuudessa.
Eli niin kuin tässä ed. Virtanen aiemmin sanoi,
sehän ei välttämättä ole
enää avoimuutta tai läpinäkyvyyttä,
mikäli osakeyhtiön intressit ovat jotkut muut
kuin esimerkiksi sen pääomistajan intressit. Valtionyhtiöiden
osaltahan me olemme monta kertaa jo tässä salissa kuulleet,
että ei saisikaan olla enää tällaisia
yleisiä intressejä eikä tämmöistä hyvinvointivaltion yhteisen
hyvän tavoitetta, vaan kaiken pitää olla kaupan
ja kilpailulle alttiina. Siihen suuntaan nyt ollaan kovasti menossa,
ja sen vuoksi sanon ed. Akaan-Penttilän täällä aikaisemmin
mainitseman KTM:n lausunnon ja Kilpailuviraston lausunnon olevan
vain yksi ajan kuva, ja tietysti on ymmärrettävää,
että kokoomus sitten tätä ajan kuvaa
haluaa omalta osaltaan vahvistaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari hyvin kauniisti puhui ulkoistamisesta
ja kaikesta. Ei olisi välillä oikein uskonutkaan, että on
vasemmistoliiton kansanedustajasta kysymys.
Minulle tuli tätä keskustelua ylipäätään
kuunnellessa mieleeni herra Bernstain, että olennaista on
muutos, yks hailee, mihinkä ollaan menossa. Minä ryhdyn,
arvoisa puhemies, ennustajaukoksi. Minä ennustan, että kun
Kela laatii vuosikertomuksen tältä vuodelta, niin
siellä kerrotaan, että osoittaakseen suurta dynaamisuuttaan
Kela on päättänyt tehdä tämmöisen
säätiöittämisen, josta eduskunta
nyt tekee uljaan päätöksen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kyllä nyt varmaan
kuunteli vain puoliksi puheenvuoroni tai halusi ymmärtää väärin. Minähän
juuri yritin kertoa sitä, että on ajan kuva ja
yhteiskunnan paine se, jota tuolta oikealta reunalta erityisesti
painotetaan, että pitää ulkoistaa ja
pitää kilpailuttaa niin sanotusti avoimuuden nimissä,
vaikka todellisuudessa sitä hyvinvointivaltion ideaa ei
voidakaan enää toteuttaa välttämättä silloin,
kun tehdään näin. Päinvastoin,
minähän kritisoin sitä, että sellaiset
toiminnot, jotka hyvinvointivaltiossa olivat luonnollisia toimintoja
esimerkiksi Kelan yhteydessä, nyt eivät saa enää sitä olla,
koska kilpailun alttarille pitää tämä kaikki
asettaa, jotta kaikki ovat samanarvoisessa asemassa, vaikka siihen
liittyisi tutkimusta ja muuta tämmöistä,
joka on normaalisti hyvin kiinteä osa sitä. Minusta äskeinen
puheenvuoroni oli hyvin poliittinen puheenvuoro ja ideologinen
puheenvuoro, jos sen halusi sillä lailla kuunnella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Huotarin puheenvuoro
oli hyvä, ja siinä oli juuri tämä kritiikki
tähän kilpailuyhteiskuntaan ja niihin pakkosäädöksiin.
Mitä tulee Kilpailuviraston kannanottoihin, niin olemme
toki monta kertaa nähneet, että ympäristökysymykset
saattavat olla kilpailun este, siis parempi ympäristölainsäädäntö taikka
terveydenhoitoon liittyvät vaatimukset saatetaan tulkita
myöskin kilpailun esteiksi. Tämähän
on myös EU:n koko mitassa oleva ongelma, että nämä kaksi
vapautta ovat ristiriidassa, tavaran vapaa liikkuminen esimerkiksi,
tämä kaupankäynnin vapaus, ja sitten
toisaalta hyvä ympäristöterveys, joka
on EU:n tällainen tärkeä asia, ihmisten
vapaus saada hyvä ympäristö tai yleensä sellainen
ympäristö, jossa terveys toteutuu myönteisellä tavalla.
Tämä ristiriitahan on nyt kääntymässä jatkuvasti
sen voitoksi, joka on tämä Kilpailuviraston linjaus.
Mutta vielä näihin läpinäkyvyysasioihin,
niin kyllä ongelma on tietysti kaiken kaikkiaan se, että osakeyhtiölainsäädännön
sisällä voidaan olla hyvin näkymättömiä ja
piiloutua sen taakse ja käyttää sitä verhona
edessä. Näin ollen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
esimerkiksi tällaisissa kuin Petreassa saattaa jäädä vähäisemmälle huolimatta
siitä, että on omistajayhteys ja omistaja voi
omaa omistajaohjaavuuttaan käyttää.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä avoimuus-sana
on tässä mielenkiintoinen, kun miettii sitä hierarkiaa,
mitä tämmöisellä vasemmistolaisella
kansanedustajalla on. Jos mietitään, mikä on
avointa, niin julkisen vallan ja budjetin pitäisi olla
avoimia. Sitten jos lähdetään siitä vähän
niin kuin eteenpäin, niin olisiko nyt Kela sitten joku
avoin laitos? Sen voi jo kyseenalaistaa; siellä rahavirrat
pyörii kyllä niin, että ne ovat mielenkiintoisia
monelle yksityiselle yritykselle taikka laitokselle, miten niitä rahavirtoja
saa sieltä kahmittua itselleen. Sitä taustaa vasten,
että tässä ollaan sosialisteja, niin
on myönteistä, että tämä on
säätiö. Ehkä säätiö on sitten
kumminkin se, joka pitää tiedot eniten salassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olennainen kysymys tässäkin
on tietenkin se, että kun todennäköisesti
ne samat potilaat, tai ainakin valtaosa heistä on samoja,
jotka tähän saakka ovat käyttäneet
Petrean palveluita, ryhtyvät käyttämään
nyt niitä tämän uudistuksen jälkeen,
niin saavatko he ne paitsi ehkä yhteiskunnalle edullisemmin,
koska heidän oma maksuosuutensa saattaa jäädä aika
pieneksikin, myös yhtä laadukkaita palveluita
eli takaako tämän avoimuuden tuottama kilpailun
lisääntyminen nyt sen, että ne palvelut
pystytään tuottamaan oikeasti tehokkaammin, mutta
samalla myöskin niitten käyttäjän
kannalta laadukkaammin. Tämä on se keskeinen ongelma
kaikessa sosiaali- ja terveysalan kilpailuttamisessa, miten turvataan
palveluitten laatu siinä tilanteessa, jossa ne päätökset
lopulta kuitenkin valtaosin tullaan tekemään nimenomaan
hinnan perusteella. Tämä on se iso kysymys. Se,
kumpiko pystyy tuottamaan palveluita paremmin, yhtiö vai
säätiö, ei riipu siitä organisaatiomuodosta,
vaan siitä, miten palveluitten tuotanto on siellä järjestetty
ja miten osaavia ihmisiä niitä palveluita on tuottamassa.
Yleiskeskustelu päättyy.