6) Puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan päätökseksi
eduskunnan työjärjestyksen muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä puhemiesneuvosto
ehdottaa eduskunnan työjärjestyksen täydentämistä,
jonka nojalla eduskunta voi puhemiesneuvoston ehdotuksesta asettaa
valiokunnan uudelleen valtioneuvoston tultua nimitetyksi eduskuntavaalien
jälkeen. Mielestäni tämä uudistus,
jota on pitkään valmisteltu, on tavattoman tärkeä ihan
eduskuntatyön kannalta. Tätä asiaahan
tutki myöskin toimikunta, joka ehdotti, että vaalikauden
alussa asetetaan ainoastaan sellaiset toimielimet, jotka ovat eduskunnan
toimintakyvyn kannalta ehdottoman välttämättömiä.
Toimikunta katsoi, että suuri valiokunta pitää asettaa
välittömästi, perustuslakivaliokunta,
ulkoasiainvaliokunta ja näistä muodostuva puhemiesneuvosto
ja kansliatoimikunta.
Nythän on niin, että aina vaalien jälkeen,
kun hallitus muodostetaan, valiokunnissa tapahtuu lähes
täydellinen, ei täydellinen mutta erittäin merkittävä,
kierto. Nyt jos tämä puhemiesneuvoston ehdotus
menee läpi, niin tämä tietää selkeää järkeistämistä eduskunnan
työhön ja mielestäni parantaa sitä ja,
niin kuin täältä perusteluosasta voi
lukea, ehkä säästää,
ei oleellisesti, mutta jonkin verran myöskin kustannuksia
eduskunnan osalta.
Tässä puhemiesneuvoston ehdotuksessa myöskin
korjataan se tilanne, että eduskunta valitsee vaalikauden
ensimmäisillä valtiopäivillä koko
vaalikauden ajaksi Euroopan neuvoston jäsenet Suomen valtuuskuntaan,
samoin pankkivaltuutetut ja Suomen Pankin tilintarkastajat. Ainoastaan
Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan jäsenten valinta
jää vielä valtiopäivittäin
tehtäväksi. Mielestäni tämä on
perusteltu ja hyvä esitys, ja toivon mukaan perustuslakivaliokunta tämän
pikaisesti käsittelee ja tämä tulisi
voimaan sitten ensi maaliskuun 22. päivänä pidettyjen eduskuntavaalien
jälkeen. Voi sanoa, että monta turhaa kokousta
ja monta turhaa päätöstä jää sitten
tämän jälkeen tekemättä.
Minusta tämä on käytännönläheinen
ehdotus, vaalien jälkeistä parlamentaarista toimintaa
selkeyttävä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus valiokuntapaikkojen
jakoon on erittäin tervetullut, enemmän kuin ehkä arvaattekaan. Vanha
käytäntö on sellainen, että kansanedustajaa,
joka on johonkin valiokuntaan valittu, ei voida edes koko ryhmän
päätöksellä siitä pois
vaihtaa, vaan siihen tarvitaan kyseisen henkilön oma eroilmoitus.
Varsinkin tilanteessa, missä hallitus vaihtuu kokonaisuudessaan,
hallituspuolueet vaihtuvat, voi tulla isojakin muutoksia ryhmien valiokuntapaikkajaossa,
ja silloin se voi tarkoittaa monenlaisia muutoksia. Nykyjärjestelmässä on
voinut käydä niin, että kun henkilö on
valittu johonkin tehtävään, sitten joku
toinen henkilö, joka olisi siihen ollut sopivampi, ei olekaan
siihen päässyt siksi, että kyseinen henkilö ei
halua erota.
Itsekin olen kokenut tämän viime vaalien jälkeen,
kun valiokuntapaikat jaettiin. Kun silloinen ministeri Korhonen
jäi ilman valiokuntaa, niin ryhmässämme
ei löytynyt ketään muuta, joka olisi
suostunut siirtymään omalta paikaltaan pois, jolloin
ed. Immonen vaihtoi paikkaa kanssani ja minulle jäi loppukädessä tulevaisuusvaliokunnan
jäsenyys. Se johti siihen tilanteeseen, että minulla
oli kaksi aamupäivävaliokuntaa päällekkäin,
mikä työ oli täysin mahdoton hoitaa,
ja jouduin luopumaan toisesta eli tässä tapauksessa
perustuslakivaliokunnan jäsenyydestä. Mutta toki
minulla eduskunnassa tekemistä on senkin jälkeen
ollut. Tulevaisuusvaliokunta on ollut erittäin mielenkiintoinen
ja haasteellinen paikka erityisesti näin oppositiossa ollessa.
Mutta jotenkin kyllä huomasin sen, että tuollainen
tilanne, missä joudutaan vaihtamaan puoliväkisin
paikkoja, kyllä johtaa epätarkoituksenmukaisiin
loppuratkaisuihin. Uskon, että isommissa puolueissa tämä on
vielä hankalampi tilanne, kun näitä siirtyviä henkilöitä pitäisi
olla useampia. Tämä on erittäin tervetullut
uudistus, ja toivon, että sitten kivuttomasti seuraavien
vaalien jälkeen tämä uudistus lähtee
käyntiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, että tämä on
oikein erinomainen esitys. Tämä on poliittisen
elämän todellisuuden mukainen esitys nyt. Minusta
tässä on sisällä loistava pro
gradu -tutkielman aihe valtio-opin laitoksille, jotta selvitetään
se, miksi tätä ei ole pystytty toteuttamaan aikaisemmin. Mikä on
ollut se erityinen syy, poliittinen, inhimillinen syy, joka on estänyt
näin menettelemästä? Jos siihen löytää loogisen
selityksen selittämään sen ajassa, niin
sehän tarkoittaa sitä, että siinä on
suorastaan väitöskirjatasoinen oivallus kysymyksessä,
koska se paljastaa jotakin aivan syvintä tästä meikäläisestä poliittisesta
järjestelmästä, koska talonpoikainen
järki sanoo, että juuri näinhän
pitää tehdä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun tästä käytiin
keskustelua maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja silloin
pohdittiin sitä, että erittäin paljon
tapahtuu EU-asioissa, joita maa- ja metsätalousvaliokunta
seuraa aktiivisesti viikoittain, ja pyysimme silloin miettimään,
onko maa- ja metsätalousvaliokunta sellainen, joka olisi
tärkeä myös valita jo hyvin aikaisessa
vaiheessa. Mutta kuten tästä nyt olen ainakin
itse lukien ymmärtänyt, niin periaatteessa, jos
erityisiä tarpeita on, joku muukin valiokunta voitaisiin
myös tarvittaessa nimittää kuin mitä tässä on
lueteltu. Tämän haluan tässä vaan
tuoda esiin käydystä keskustelusta.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella helppo yhtyä siihen, mitä täällä ed.
Pulliainen toi esille, että talonpoikaisen järjen
olisi pitänyt jo aikaa sitten sanoa, että näinhän
täytyisi menetellä, kun kuitenkin tämä parlamentti
on aika vanha, juhlimme jo sataa vuotta, ja tätä käytäntöä ei
ole voitu muuttaa, vaikka tämä on tiedetty, tämä ongelma
on ollut jokaisten vaalien jälkeen. Erittäin kipeitä asioita
myöskin henkilötasolla on sattunut sen takia,
joten on todella hyvä, että tämä muutetaan.
Sitten mitä tulee näihin muihin valiokuntiin, mitä toimikunta
on nimennyt ja esille tuonut, niin totta kai jokaiselle löytyy
perusteluja, mutta me jokainen tiedämme, että se
ensimmäinen kuukausi vaalien jälkeen on omalla
tavallaan niin hektistä aikaa, että ei silloin
lainsäädäntötyö lähde
käyntiin, enkä minä usko, että ne
EU-asiatkaan niin kiireellisiä maatalouden kohdalla ovat, että siinä tätä tarvitaan.
Sitähän voi harkita sitten, jos siihen on tarvetta.
Arvoisa puhemies! Vielä totean — tosin ei
nyt ed. Nurmi ole paikalla — että muun asian yhteydessä ed.
Nurmi toi esille sen, että valiokuntien kokoukset pitäisi
tehdä julkisiksi ja avoimiksi, mikä liittyy mielestäni
myöskin tähän eduskunnan työskentelyyn.
Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä,
että parlamentissa valiokuntien kokousten pitää olla
asiantuntijoiden ja kansanedustajien keskinäisiä ja
niitä ei pidä avata julkisuudelle.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä mainita tämän
muutoksen tähän tilanteeseen, parannuksen, joka
esimerkiksi vuonna 95 vaalien jälkeen tapahtui. Kun valittiin
valiokunnat ja vasemmistoliiton ryhmästä erkani
muutamia henkilöitä oppositioon, niin osassa valiokuntia
hallituspuolueen kansanedustajan paikalla istui opposition edustaja.
Sellainen tilannehan voi syntyä muissakin puolueissa joskus,
jolloin on kohtuullista tietysti, että hallituksen ja opposition
välinen voimasuhde säilyy oikeanlaisena ja muutenkin
että valiokuntaryhmät toimivat sellaisina kuin
pitää toimiakin.
Keskustelu päättyy.