Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Korkealaatuinen koulutus on maailmanlaajuisesti
kysytty kauppatavara. Esimerkiksi vuonna 2005 Isossa-Britanniassa
opiskeli 270 000 ulkomaalaista opiskelijaa, Yhdysvalloissa
ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä oli
565 000.
Myös Suomessa tulisi olla mahdollisuus tarjota maksullista
koulutusta ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille ja houkutella
opiskelijoita jäämään valmistumisen
jälkeen suomalaiseen työelämään.
Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden lukukausimaksuilla yliopistot
ja ammattikorkeakoulut voisivat kehittää vieraskielistä opetusta
myös suomalaisten opiskelijoiden hyväksi. Samalla
Suomen kansainvälistä arvostusta nauttiva koulutusjärjestelmä voitaisiin
kehittää vientituotteeksi.
Suomen nykyisin voimassa olevan lain mukaan ei ole mahdollista
periä lukukausimaksuja ulkomaisilta opiskelijoilta. Lainsäädäntöä tulee muuttaa
siten, että myös suomalaiset oppilaitokset voivat
tarjota koulutusta maksua vastaan EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta
tuleville opiskelijoille. EU- ja Eta-alueelta tulevilta luonnollisesti
ei voida maksuja ottaa, koska he ovat samassa asemassa kuin kotimaiset
opiskelijat.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksuihin tulee liittää verovähennysoikeus
kannustimena siten, että opiskelun loputtua Suomeen töihin
jäävä henkilö voi vähentää verotuksessa maksamansa
lukukausimaksut kokonaisuudessaan takaisin viiden vuoden aikana.
Jokaisena opiskelun jälkeisenä vuonna Suomeen
ansiotyöhön jäänyt EU- tai Eta-maiden
ulkopuolinen henkilö olisi oikeutettu vähentämään
tuloverotuksessa korkeintaan yhden viidesosan opiskelunsa aikana
maksamistaan lukukausimaksuista. Tämä kannustaisi
ulkomaalaisia jäämään Suomeen
töihin useammaksikin vuodeksi tutkinnon suorittamisen jälkeen,
minkä luonnollisesti täytyy olla meillä tavoitteena,
sillä työvoiman tarjonta kääntyy
Suomessa nopeasti laskuun.
Työvoimakadosta saadaan eri tutkimuksista hieman erilaista
tietoa, mutta noin 20 000 ihmistä poistuu eläkkeelle
seuraavalla vaalikaudella enemmän kuin uusia tulee työmarkkinoille
vuosittain. Suomi tarvitsee siis kipeästi ammattitaitoista
ja suomalaiseen kulttuuriin jo sopeutunutta työvoimaa maan
rajojen ulkopuolelta. Jatkossa ulkomaisen työvoiman määrä tulee
väistämättä kasvamaan. Parhainta
mahdollista työvoimaa ovat Suomessa tutkintonsa suorittaneet,
joilla on jo suomalaisen kulttuurin ja myös kielen tuntemus,
ainakin sen perusteiden tuntemus.
Verovähennyksen rinnalle tulee luoda stipendijärjestelmä,
jolla mahdollistetaan kehitysmaista tulevien köyhien lahjakkaiden
oppilaiden opiskelu Suomessa. Rahoitus näiden kehitysmaiden opiskelijoiden
tukemiseen voidaan järjestää kehitysyhteistyöbudjetista.
Rahoitus suunnattaisiin Suomella olemassa olevien kohdemaiden opiskelijoiden
tukemiseen. Stipendit koordinoitaisiin neuvoteltaville ohjelman
painopistealoille.
Kun täysimääräinen verovähennysoikeus
liitetään ulkomaalaisten lukukausimaksuihin, annetaan
samalla selvä viesti sen puolesta, että korkeakoulutuksen
tulee olla suomalaisille ilmaista tulevaisuudessakin. Voidaan
lähtökohtaisesti olettaa, että suomalaiset jäävät työhön
Suo-meen tai ainakin suorittavat osan
työurastaan täällä. Korkeakoulutuksen
maksuttomuus suomalaisille opiskelijoille on mahdollisuuksien tasa-arvoon
perustuva lähtökohta, josta ehdottomasti haluan
pitää kiinni.
Lakia valtion talousarviosta tulee muuttaa siten, että perittävät
lukukausimaksut käytetään yliopistojen
omaan toimintaan, jotta opetuksessa saavutetaan korkea kansainvälinen
taso.
Tämän aloitteen on allekirjoittanut 46 kansanedustajaa,
joiden joukossa on kokoomuslaisia, keskustalaisia, myöskin
sosialidemokraatteja ja kristillisdemokraattien edustaja.
Arvoisa puhemies! Haluan tähän aivan esittelypuheenvuoron
lopuksi todeta, että tässä viime viikolla
nousi kovasti julkisuuteen se tapaus, että nigerialaisia
opiskelijoita oli kadonnut Suomesta, ja Nigeriasta oli ollut kaikkineen
yli 1 500 opiskelijaa, jotka olivat pyrkineet Suomeen.
Valitettavasti tässä ei ole nyt kyse siitä,
että nigerialaiset näkisivät Suomen loistavana
paikkana tulla, vaan nimenomaan tämä ilmainen
opiskeluoikeus on houkuttanut näin suurta joukkoa hakemaan,
ja ainakin osalla on ollut selvästi tarkoituksena käyttää sitä maahantulovälineenä
ja päästä sitä kautta
Euroopan unionin alueelle. Eli tämä on yksi esimerkki
siitä, että me voisimme myöskin tällaiset
väärinkäytökset estää sillä,
että meillä olisi nämä lukukausimaksut.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan sanoa vielä sen,
mitä aloitteen esittelytekstissä ei ole mainittu:
Paitsi että tarvitaan stipendirahasto näille kehitysmaista
tuleville, niin tarvitaan myös stipendirahasto lahjakkaille
ja vähävaraisille kolmansista maista tuleville
henkilöille, ja siinä mielestäni suomalaisen
elinkeinoelämän täytyy ottaa myöskin
oma vastuunsa ja lähteä siihen yhdessä valtion
kanssa löytämään tällainen
vaihtoehto. Mutta niille muille, joilla on mahdollisuus omat opintonsa
maksaa — niitä on miljoonia ihmisiä maailmassa
kaikkineen, ja erityisesti Kiinasta, Intiasta ja monesta muusta
maasta näitä potentiaalisia tulijoita on varsin
paljon, myöskin Venäjältä — niille
tämä esitetty järjestelmä olisi mielestäni
erinomainen sekä suomalaisen korkeakoululaitoksen, sen
toimintakyvyn, että sitten koko suomalaisen yhteiskunnankin
kannalta, kun saadaan verovähennyksen avulla tätä täällä hyvin
koulutettua väkeä Suomeen jäämään.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitin ed. Satosen aloitteen, ja
sitä yhdessä jonkun verran pähkäiltiin.
Edellisen kerranhan eduskunta keskusteli lukukausimaksuista EU:n
ja Eta-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille valtioneuvoston
opetuspoliittisen selonteon yhteydessä. Siinä yhteydessä valitettavasti
tuo lukukausimaksujen valmistelu jäi hautumaan. Toivon
mukaan sitä nyt opetusministeriössä kuitenkin
valmistellaan, mutta tarve olisi, että aika nopeasti edettäisiin
siihen, että oppilaitoksilla olisi mahdollisuus myydä korkeatasoista
koulutusta sitä haluaville ja sillä tavalla vahvistaa omaa
rahoituspohjaansa.
Opiskelijajärjestöthän on hiukan
epäilleet tätä, että jos nyt
lähdetään perimään
lukukausimaksuja osalta opiskelijoilta, niin se on vähän kuin
pahalle antaisi pikkusormen ja sitä kautta sitten lukukausimaksut
hiipisivät suomalaiseenkin koulutusjärjestelmään.
Tästä ei kuitenkaan ole pelkoa. Suomalainen maksuton
opetus on meille sisäänrakennettu itseisarvo ja
oikeastaan tasa-arvoisen yhteiskunnan puhtain ilmentymä, mutta
sen sijaan se, että voitaisiin myydä meidän osaamistamme
esimerkiksi metsäteollisuudessa, ympäristötekniikassa,
energiatekniikassa olisi kovin tervetullutta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Satosen lakialoite on erittäin
tervetullut. Viittaan vaan siihen, että yliopistojen rehtorit,
suomalaisten yliopistojen, joita on 20, kävivät
luovuttamassa manifestinsa viime viikolla ja yksi kohta siinä oli
nimenomaan koulutusviennin kehittäminen. Australiassahan
12 prosenttia koko maan viennistä on koulutusvientiä. Tällä mahdollisuudella
me todella, niin kuin ed. Tiilikainenkin sanoi, voisimme kouluttaa
ihmisiä ympäri maapallon, mutta eihän
se ole järkevää, että heitä koulutetaan
suomalaisin verovaroin, vaan he maksaisivat koulutuksesta ja me veisimme
heille tietoa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan hieman alueellisesta näkökulmasta. Omassa
maakunnassani Etelä-Karjalassa on Lappeenrannan teknillinen
yliopisto sekä Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu,
joissa molemmissa on erityisesti venäläisille
räätälöityä opetusta. Jotta
nämä mainiot laitokset voisivat jatkaa tulevaisuudessakin,
näille täytyisi antaa mahdollisuus vahvistaa omaa
opetustaan. Minkä takia niitä pitäisi
lähteä suitsimaan sen takia, että väestömäärä ei
kasva ja koulutustarpeet omassa maakunnassa pienenevät,
jos niillä olisi kilpailukykyiset mahdollisuudet tarjota
sitä opetusta vähän laajemmalle maakunnalle
eli esimerkiksi sinne itärajan taakse Venäjän
maksukykyisille markkinoille? Tämä olisi mahdollistavaa
koulutuspolitiikkaa, ja sillä tavalla voitaisiin sitten
oikeasti katsoa, onko se meidän suomalainen koulutuksemme
kilpailukykyistä. Jos nimittäin on maksuhaluisia
opiskelijoita, niin se osoittaa, että se on kilpailukykyistä.
Jos taas näitä ei ole, niin turhaan me sitten
juhlapuheissa julistamme, että meillä on muuten
hyvä koulutusjärjestelmä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ed. Tiilikaista
ja ed. Asko-Seljavaaraa asiaa hyvin tukevista puheenvuoroista.
Vielä haluan sanoa maksun tasosta sen, että on tietysti
luonnollista, että se muodostuu kokeilemalla. Toki se taso
ei saa olla niin korkea, että se estää tänne
tulemisen, mutta myöskään se ei saa olla
mitään ilmaista, vaan pitää löytää se
oikea taso. Tosiaan riippuu aika pitkälle siitä,
kuinka kilpailukykyistä se meidän koulutuksemme
on, paljonko siitä ollaan sitten valmiita maksamaan.
Myöskin on huomattava tämä alueiden
näkökulma, jonka ed. Tiilikainen sanoi. Tämä asia
toteutuu myöskin Pirkanmaalla, kun ollaan siinä ihan
Tampereen keskusseudun ulkopuolella. Myös siellä toimivat
ammattikorkeakoulut erityisesti kaipaavat kyllä lisää oppilaita,
ja sama mekanismi toimii myöskin siellä. Hyvänä esimerkkinä voin
mainita, että Mäntässä on tällä hetkellä paljon
kiinalaisia opiskelijoita. Heiltä voidaan ottaa maksu,
kun se ei ole tutkintoon johtavaa koulutusta, ja sinnekin on tulossa
paljon väkeä, joka ylipäätään
vaan haluaa oppia suomalaista ja eurooppalaista kulttuuria. Aivan varmasti
löytyisi myös tutkintopohjaiseen koulutukseen
opiskelijoita, kun vain se pää uskallettaisiin
avata.
Keskustelu päättyy.