3) Hallituksen esitys Kiinan kanssa tuloveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi ja veron kiertämisen
estämiseksi tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut alusta asti
erittäin tärkeä kahdenkertaisen verotuksen
estämistä koskeva sopimus Kiinan kanssa. Se pohjautuu
edelleen Oecd:n mallisopimukseen, mutta olennaista tässä on
se, että pyritään estämään
kahdenkertainen verotus niin, että verot maksetaan vain
Suomessa tai Kiinassa, tai jos kummassakin tapahtuu verotusta, niin toisessa
maassa maksetut verot hyvitetään.
Meillä on ollut selkeä ongelma tältä osin,
joka on ollut se, että muut, meidän kilpailijamaamme, ovat
selvinneet pienemmillä lähdeveroilla Kiinassa
kuin suomalaiset yritykset. Tältä osin tärkeätä,
että nyt neuvotteluissa on onnistuttu siinä suhteessa,
että Suomi on päässyt Kiinan verotuksen
osalta samalle tasolle kuin meidän kilpailijamaamme. Se
parantaa tietysti suomalaisen talouselämän kilpailukykyedellytyksiä Kiinassa.
Mikä on merkittävää myöskin
tässä asiassa, on se, että valtiovarainvaliokunnan
verojaosto vuonna 2009 vieraili Kiinassa ja puheenjohtaja Lintilä siellä löi
nyrkkiä pöytään ja vaati, että Suomen
on saatava samat etuudet. Tämän verojaoston ponnekkaan
toiminnan ansiosta tämä on nyt saatu suhteellisen
nopeasti tänne eduskuntaan. On myönteistä,
että nyt tämä laiva viedään tältä osin
satamaan.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Äsken tämä Monacon
sopimus herätti aika paljon keskustelua, vaikka se on tyyliltään
aika tavalla rutiiniverosopimus. Tämä verosopimus Kiinan
kanssa on ehdottomasti ollut Suomen ykkösprioriteetti verosopimuksissa.
Tätä verosopimusta ovat äsken kuullun
verojaoston lisäksi olleet ajamassa Kiinassa presidentti,
pääministeri, valtiovarainministeri, useat yrityspuolen
tahot.
Aivan kuten ed. Sasi äsken sanoi, tämän
merkittävä puoli on siinä, että tämän
sopimuksen jälkeen Suomi pääsee kilpailijamaittensa
kanssa samalle tasolle lähdeveron suhteen. Eli lähdevero suomalaisilla
yrityksillä tulee laskemaan 5 prosentilla Kiinassa. Se
on fiskaalisesti neutraali vero, mutta se, mikä tässä on
erittäin merkittävä tekijä,
on se, että tämä tuo suomalaisten yritysten kassavirtaan
jopa 100 miljoonan euron lisäyksen. Tämä on
erittäin merkittävä apu näille
yrityksille, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti
mukana Kiinan kasvavassa taloudessa ja tekevät toimintaansa
sillä sektorilla. Tämä on mielestäni
aivan omassa kokoluokassaan tänä syksynä ja
viime keväänä hyväksyttyjen
verosopimusten joukossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei tuohon ole paljon lisättävää.
Totean nyt niin kuin edelliset puhujat, että kyllähän
moni taho on tähän puuttunut. Kun verojaosto vieraili
Kiinassa, niin kyllä meille oli ilmoitettu, että tämä on otettava
esille. Voi sanoa, että pitkän painostuksen jälkeen
Kiina on sitten suostunut siihen, että lähdevero
on sama kuin ruotsalaisilla yrityksillä. Tietenkin voi
kysyä, oliko se edes kansainvälisten sääntöjen
mukaista, että Kiinalla oli erilainen sopimus Ruotsin kanssa
kuin meidän kanssamme. Ainakin vedottiin siihen, että näin
ei saisi olla.
Tämä on myöskin hyvä esimerkki
siitä, mitä voi neuvottelujen ja painostuksen
kautta saada aikaan. Tässä joitakin viikkoja sitten,
ehkä joitakin kuukausia sitten, lehdet kertoivat, miten
suomalaiset pakenevat veroja Marokkoon. Meillä on kyllä Marokon
kanssa verosopimus, mutta Marokon veroviranomaiset eivät
sitä tavallaan noudata, eivät välitä siitä.
Kun olemme nyt päässeet hyvään
tulokseen tämmöisten neuvottelujen jälkeen,
niin mielestäni meidän tulisi myöskin
ruveta painostamaan Marokkoa noudattamaan verosopimusta, mikä merkitsisi
sitä, että Suomikin siitä jonkin verran
hyötyisi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiinaan on siis saatu vaikutettua.
Sitä on painostettu. Muistan kyllä itsekin, että useammalla
valiokuntamatkalla, esimerkiksi suuren valiokunnan matkalla, valiokunnan
matkan vetäjä, valiokunnan puheenjohtaja on ottanut
tämän asian esille, mutta tästä huolimatta
on hyvä muistaa, että suomalaisilla on myös
kiinalaisessa mentaliteetissa ikään kuin sellainen
positiivinen asema historiallisesti liittyen tähän
Kiinan kansantasavallan tunnustamiseen. Se muistutetaan aina mieliin,
kun käydään Kiinassa.
Kuitenkin samalla on huomioitava se, että kun Kiinasta
on tullut tällainen maailmantalouden tehdas, niin siinä kyllä joustavat
sekä ihmisoikeudet, työolosuhteet että myöskin
ympäristö — pohjavedet, virtaavat vedet,
ilmansaasteet — ja tämä on aikamoinen
lasti, mikä on Kiinan kansan kannettava, ja Kiinan ympäristön
tason huomioiden se on varsin valitettavaa. Tietysti tiedämme
myös toisen tyyppisiä hankkeita, joita Kiinassa
on muun muassa energiatehokkuuden lisäämiseksi,
uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi,
mutta edelleenkin tämä maailmantalouden tehdas-,
tuotantolaitosprofiili, joka Kiinalla on, toimii näin tuottavalla
tavalla vain ja ainoastaan sen vuoksi, että työntekijöiden
oikeuksissa joustetaan ja ympäristön tasossa joustetaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Tämä on hyvin opettavainen
iltapäivä. Tässähän nyt
oppi sen, että seuraava verojaoston matka tulee tehdä Oecd:n
päämajaan Pariisiin ja tehtävänä on
pistää Oecd tässä kahdenvälisessä sopimusasiassa
järjestykseen ja muistuttaa siitä, että eduskunta
teki jälleen kerran yksimielisen päätöksen.
Kuinka Oecd voisi jättää huomioon ottamatta
sen, että sama asia on 30 kertaa päätetty yksimielisesti
Suomen eduskunnassa ja me olemme ystävällismielinen
valtio?
Keskustelu päättyi.