Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkui
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Maa- ja metsätalousvaliokunta
huomioi lausunnossaan maatalouden kohdalla erityisesti nuorten viljelijöiden
tilojen ja aktiivitilojen kannattavuuden tarkkaa seuraamista. Tuottajan
asema on hankala, ja siksi meidän kaikkien on tässä salissa
mietittävä toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi.
Toimintaedellytykset suomalaisilla maatiloilla on turvattava pitkäjänteisesti
eikä sillä tavalla kuin tällä hetkellä käy.
Valtiovarainvaliokunta täydensi tässä suhteessa
tätä ajatusta lomituksen osalta. Työssäjaksaminen
on sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta keskeinen kysymys, ja
tämä koskee vahvasti myös lomittajia,
joiden työnkuva saattaa olla äärimmäisen
stressaava. Kokonaan oma asiansa olisi aidosti pohtia, miten huolehditaan
tuottajien esimies- ja työnjohto-osaamisesta. Tässä on huomioitava
vielä sekin, että tänä päivänä lomittaja
on hyvin usein ulkomaalainen, joten haasteet kommunikoinnille ovat
lomitustoimen osalta varsin suuret. Tuottajan aseman kannalta on keskeistä,
että elintarvikeketjun tulonjako saadaan tasapainoon. Keinoista
linjasimme valiokunnassa, että tuotteiden pääsyä jakeluun
ja kauppaan on edistettävä sekä jalostuksen
ja kaupan määräävää roolia
tulee samalla arvioida uudelleen.
Arvoisa herra puhemies! Metsätaloudessa valtiovarainvaliokunta
on vastannut huutoon ja lisännyt budjettiin 2 miljoonaa
euroa puuntuotannon kestävyyttä turvaaviin tukirahoihin.
Tällä helpotetaan tilannetta hieman, mutta monia
vuosia jatkuneeseen alibudjetointiin se ei yksinkertaisesti auta.
Näiden määrärahojen kohdalla
olisi nyt tarve selkeälle ja perusteelliselle uudelleen harkinnalle.
Joko tukijärjestelmät on uudistettava vastaamaan
tarvetta, tai sitten meidän on yksinkertaisesti pakko tinkiä metsänhoidollisista tavoitteista,
ja onko se tämän salin tavoite?
Puuntuotanto on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
jossa metsien hoitoon ja perusparannukseen tehtyjen investointien
tuoma hyöty realisoituu vasta vuosikymmenten päästä.
Kansantalouden näkökulmasta on perusteltua edistää kestävää metsätaloutta
ja varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto. Toimivilla tukijärjestelmillä edistetään
oikean suuntaisia ja riittäviä investointeja kestävään
metsätalouteen ja varmistetaan tulevaisuuden puuntuotanto
sekä asetettujen tavoitteiden saavuttaminen.
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat, lähi- ja
luomuruoka ovat saaneet hallitusohjelmassa lupaavan kirjauksen.
Sen myötä niitä molempia aletaan hiljalleen
huomioida muuallakin kuin pelkissä juhlapuheissa. Luomu-
ja lähiruuan osuuden kasvattamisen on oltava maatalouspolitiikkamme
keskeinen tavoite. Tässä keskeinen rooli on julkisilla
hankinnoilla. Laadullisten hankintakriteereiden merkitystä tulee
korostaa olennaisena hankintaperusteena hinnan ohella. Kaiken a
ja o on huolehtia pienyritysten ja lähiruuan tuottajien
mahdollisuuksista osallistua julkisten hankintojen kilpailutuksiin
vahvistamalla päättäjien hankintaosaamista,
joka monin paikoin on tällä hetkellä hyvin
olematon.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lopuksi pari erityistä kiitosta
valtiovarainvaliokunnalle. Ensinnäkin 4H-toiminnalle löytyi
vielä hieman, onneksi, lisää rahaa. Vaikka
budjettileikkaus onkin siellä tosiasia, ei leikkaus lopulta
ole niin merkittävä kuin mitä kaikista
pahimmassa tapauksessa pelättiin. 4H-toiminta on monella
tavalla arvokasta maaseudun elinvoimaisuuden kannalta. Samasta syystä kiitän
valtiovarainvaliokunnan päätöstä lisätä myös
kylätoimintaan rahoitusta. Nämä ovat
erittäin tervetulleita lisärahoja, jotka ovat
tärkeitä yhteisen — korostan yhteisen — maaseutumme
kannalta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Anteeksi puhemiesten keskinen keskustelu. Tässä on
vähän työnjohdollisia ongelmia, mutta
ne selviävät.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muotihokema nykyään
kuuluu, että "aivan aluksi haluan kiittää".
Teenkin tähän piristävän poikkeuksen
ja totean, että "aivan aluksi haluan moittia" edustaja
Tossavaista hänen debatissa esittämästään
tölväisystä, jonka mukaan maan hallituksella
on ylimielinen asenne maaseutua kohtaan. Kommentin jälkeen
hän tosin poistui paikalta, enkä ehtinyt debatin
yhteydessä tähän asiaan tarttua. Maatilan
poikana ja viljelijänä en tunnista hänen
väitettään todeksi. Mielestäni
me tarvitsemme laajaa poliittista tukea maaseudun kehittymisen turvaamiseksi.
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalan määrärahat vähenevät
talousarvioesityksen mukaan yli 100 miljoonaa euroa vuoden 2011
varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Kaikki hallinnonalat joutuvat
osallistumaan valtion talouden tasapainottamiseen. Talousarvion
karsinnassa on johtolankana ollut se, että vähennysten
vaikutukset viljelijöiden tulotasoon on pyritty minimoimaan.
Mielestäni tässä tavoitteessa on varsin
hyvin erittäin haasteellisissa olosuhteissa onnistuttu,
ja haluan siitä myös kiittää erikseen
ministeri Koskista, joka on tässä tehnyt hyvää työtä.
Yksi keskeinen osatekijä viljelijöiden tulotason
turvaamisessa on onnistuminen käynnissä olevissa
cap-neuvotteluissa. Tätä prosessia voidaankin
pitää vuoden 2012 ehkä keskeisimpänä maatalouspolitiikan
haasteena. Mielestäni Suomen neuvotteluasenne on oikea
ja komission esityksen pohjalta on löydettävissä suomalaisia
tyydyttävä ratkaisu. Uskon, että me maa-
metsätalousvaliokunnassa kykenemme tukemaan yksimielisesti
Suomen neuvottelutavoitteiden toteutumista. On tärkeää,
että myös maa- ja metsätalousvaliokunta
pysyy neuvottelujen osalta jatkuvasti ajan tasalla.
On muistettava, että vain taloudellisesti kannattava
maatalous pystyy tuottamaan elintarviketeollisuuden tarvitsemia
kotimaisia raaka-aineita. Hyvä osoitus siitä,
että elintarvikehuollossamme ei ole liikaa niin sanotusti
löysää, on juuri käyty julkinen
keskustelu voin riittävyydestä kotimaiseen tarpeeseen
kysynnän kasvettua erinäisistä syistä johtuen
voimakkaasti. Kun puhutaan suomalaisesta ruoantuotannosta, on muistettava myös
huoltovarmuuskysymys. On tärkeää, että tuotanto
pystyy tyydyttämään kotimaisen tarpeen
kansainvälisistä suhdanteista ja ruokakriiseistä huolimatta.
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että tiukentuneesta
taloudesta huolimatta on maa- ja metsätalousministeriön
budjettiin kyetty hallituspuolueiden voimin tekemään
muutamia täsmälisäyksiä. Esimerkiksi
puuntuotannon kestävyyden turvaamiseksi on saatu Kemera-rahoitukseen
2 miljoonan euron määrärahalisäys.
Kansallisessa metsäohjelmassa 2015 on tärkeitä tavoitteita metsän
kasvulle ja hyödyntämiselle. Lisäyksenkin
jälkeen tavoitteiden saavuttaminen on haasteellista, se
on pakko todeta. On muistettava, että metsänhoito
on vuosikymmeniä kestävää toimintaa.
Mahdolliset laiminlyönnit tulevat esille vuosikymmenten
kuluessa. Toisaalta on totta, kuten ministeri Koskinenkin on todennut,
että metsänomistaja huolehtii omaisuudestaan riippumatta tukitasoista.
Tuet kuitenkin osoittavat metsien merkityksen Suomen kansantaloudelle.
Arvoisa puhemies! Ruokasektori on tulevaisuuden kasvuala, jonka
kilpailukykyä ja yhteistyötä kehitetään
kansallisessa ruokastrategiassa ja ruokapoliittisessa selonteossa
asetettujen suuntaviivojen mukaisesti. On tärkeää,
että hallitus toteuttaa luomualan ja lähiruuan
kehittämisohjelman, jonka avulla tuotantoa monipuolistetaan.
Luomu- ja lähiruoka ovat Suomen maatalouspolitiikan keskeinen
strateginen tavoite, ja niin sen olla pitää. Suomalaisille
parasta ruokaa on suomalainen ruoka.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Hallituksen maatalousohjelma unohtaa edelleen
pienet ja keskisuuret tilat. Investointi- ja sukupolvenvaihdostuet
sisältävät tulorajat, joita etenkin alle
keskikoon olevien Etelä-Suomen viljatilojen on mahdotonta
saavuttaa. Viljelijöillä saattaisi olla kuitenkin
omissa lapsissaan tai lähisukulaisissaan halukkaita nuoria
jatkamaan tilaa. Monilla heistä saattaa olla myöskin
jokin toinen ammatti, jossa tekevät osa-aikaisesti työtä,
että pystyisivät mahdollisesti vieläpä tulevaisuudessa
sivuansioillaan laajentamaan tilaansa kohti niin sanottua kannattavaa,
tuettua tilakokoa.
EU:sta tulee kuitenkin koko ajan lisää eriarvoistavia,
melkeinpä rasistisia nimityksiä kuten aktiiviviljelijä,
nuori viljelijä ja pientilatuki, johon Suomessa ei juurikaan
haluta satsata rahaa, jotta alalle ei pääsisi
ihan kuka vaan mukaan. Vapaa kilpailu nääs, sanoisi
tamperelainen. Lisää viihdettä ja parran
pärinää ovat aiheuttaneet Suomen ja Euroopan
vihreiden joululahjat ennestäänkin heikosti kannattavalle
tai peräti kannattamattomalle viljelylle, jota Suomen viljelijäväestö kuitenkin
vaihtoehtojen puutteessa sitkeästi harjoittaa. Näitä uutuuslahjoja
ovat turvemaiden kyntökielto, kolmen kasvin viljelypakko
ja uusi viherryttämisohjelma.
Nyt sitten hallinnon eri tasoilla ja eduskunnassa käydään
keskustelua siitä, aiheutuuko näistä toimista
lisää työtä ja kuluja viljelijöille.
Kehotankin etenkin niitä, jotka ovat sitä mieltä,
että ei aiheudu, menemään vaikkapa Pohjanmaalle
tai muualle syvälle maaseudulle kysymään
viljelijältä asian oikeaa laitaa. Kysyjän
kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi varata selkänsä taakse vapaa
poistumistie. Jos kysymykseen tulee vahingossa väärä asenne
tai vääriä sanoja, työuupumuksesta
kärsivä velkaantunut viljelijä saattaa käsittää kysymyksen
keljuiluksi ja erehtyä luulemaan tulijaa kettutytöksi
tai navetan tai sikalan salakuvaajaksi.
Herra puhemies! Turvemaiden kyntökielto estää maatalouden
harjoittamista kattavasti Keski- ja pohjoisemmassa Suomessa. Kolmen
kasvin viljelypakko taas heikentää etenkin pienempien tilojen
kannattavuutta, koska tarvitaan lisää varastotiloja.
Myös kuljetuskustannukset kolminkertaistuvat ja pienten
erien kauppa on käytännössä kannattamatonta,
ellei se jo muutenkin ole erän pienuuden vuoksi ökykauppiaan
silmissä hyödytöntä.
Viherryttäminen taas on jo toinen luonnonsuojeluohjelma
mallioppilaiden ympäristöohjelman päälle.
Euroopan byrokraatit sekoavat jo omiin direktiiveihinsä.
Viljelijät kärsivät lisääntyneestä byrokratiasta.
Tällä kaudella maamme hallitus ja maatalousministerimme
saavat juosta näiden uusien asetusten ja direktiivien perässä. Pitää vielä juosta
kovaa, että pysyy edes paikoillaan. Vaikka kaikkia maksettuja
EU-tukia ei saada kovallakaan työllä anottua takaisin,
kaikki tehty työ on kuitenkin poissa Suomen oman maatalouden
pitkäjänteisestä kehittämisestä ja
uusien, kannattavampien viljelytekniikoiden kehittämisestä.
Tämä kaikki johtaa siihen, että Suomessa
Euroopasta takaisin saatavat maataloustuet pienenevät ja
samalla kotimainen ruuantuotannon kannattavuus koko ajan heikkenee.
Perussuomalaiset tulevat huomenna esittämään
30 miljoonaa lisäyksenä maa- ja puutarhatalouden
kansalliseen tukeen ja 12 miljoonaa lisäyksenä maatalouden
ympäristötukiin, eläinten hyvinvointia
edistäviin tukiin ja ei-tuotannollisiin investointitukiin.
Pienten ja keskisuurten tilojen ahdinko on korjattava: 19 miljoonaa
euroa lisää pienten ja keskisuurten tilojen investointitukiin
ja 29 miljoonaa lisää luopumistukiin, korvauksiin
ja pellon metsitystukiin. Esitämme lisäksi 14
miljoonaa euroa pienpuun energiatukeen, 8,5 miljoonaa euroa lisää puuntuotannon
kestävyyden turvaamiseen, 0,5 miljoonaa euroa lisää metsäpuiden
siemenhuoltoon ja miljoona euroa lisää Suomen
metsäkeskukselle.
Jotain uutta ja kannattavaa tarvitsisi tehdä, siispä toivotan
kaikille hallituspuolueiden kansanedustajille ja opposition kollegoille
hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
pääluokka on hallitusohjelmassa huomioitu siten,
että siinä luvataan erittäin hyviä tavoitteita,
ja minä uskon, että tässä salissa
kaikki allekirjoittavat ne tavoitteet. Siellä luvataan,
että hallitus toimii kilpailukykyisen, kustannustehokkaan
ja ympäristöystävällisen maatalouden
ja erityisesti perheviljelmien tuotantoedellytysten turvaamiseksi.
Nämä ovat hienoja tavoitteita, mutta valitettavasti
on niin, että nyt pääluokasta keskusteltaessa
nämä rahalliset kohdat eivät anna vastiketta näille
tavoitteille. Ensi vuoden budjettiesityksessä ja valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä ministeriön pääluokasta
tullaan leikkaamaan 4,2 prosenttia. Vertailukohtana on syytä todeta,
että muiden ministeriöiden pääluokista
leikataan keskimäärin 2,2 prosenttia.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan osalta
se tarkoittaa muun muassa 40 miljoonan euron tukileikkauksia vaiheessa,
jossa Suomi on yhtenä Euroopan unionin jäsenmaana
aloittamassa tai jatkamassa neuvotteluja Euroopan unionin yhteisen
maatalouspolitiikan uudistusvaiheesta. Yhteinen toiminta- ja taloussuunnitelma seuraavalle
seitsemänvuotiskaudelle astuu voimaan 2014, ja siksi olisi
tärkeä kansallisestikin huomioida se, että meidän
tavoitteemme olisivat sellaisia, että meillä voitaisiin
maataloutta harjoittaa jatkossakin kannattavasti eri puolilla maatamme.
Me tiedämme jo tällä hetkellä sen,
että eri tuotantosuunnilla on suuret kannattavuusongelmat. Maitokiintiöt
poistuvat jo aikaisemmin tehtyjen päätöksien
johdosta vuonna 2015. Se vapauttaa maitomarkkinoita. Ainut suojamme
unionista tuleville maitovirroille on se, että olemme kohtuu-etäisyyden
päässä muista unionin maista, mutta jalostetut
tuotteet rynnivät tuon jälkeen yhä enenevässä määrin
meidän markkinoillemme.
Lihatuotteiden osalta kannattavuuskriisi on ollut jo pitkään
niin naudanlihan- kuin myös sianlihantuotannon osalta.
Viimeisimmät tilastot osoittavat myös sen, että sianlihasta
saatava hinta tällä hetkellä Suomessa
on Euroopan unionin jäsenmaista alhaisimpia. Maaseudun
Tulevaisuudesta voidaan viikoittain lukea viljelijöitten purkauksia
suurista ongelmista ja kannattavuuskriisissä pyörimisestä.
Siksi olisi ollut tärkeää, että hallitus
olisi huomioinut riittävämmin nämä neuvotteluvaiheet
ja lähtenyt siitä, että maa- ja metsätalousministeriön
pääluokalle ei tällaisia leikkauksia
olisi toteutettu.
Muina leikkauskohteina on Makeran eli Maaseudun kehittämisrahaston
varat, jotka ajetaan nolliin, ja on aika vaikea kuvitella elinkeinoa, jonka
tuet investointien osalta karsitaan alas. Vain uskomalla tulevaisuuteen
ja tekemällä investointeja voidaan olla varmoja
siitä, että ala kehittyy jatkossakin.
Cap-uudistuksen sisältöön liittyy
monia yksityiskohtia, joita edustaja Heikkilä täällä äsken
toi esille. Meidän on syytä esittää jo
tässä vaiheessa huolestuneisuutemme siitä,
että unionin cap-uudistuksessa kiinnitetään
liikaa huomiota viherryttämiseen ja niihin yksityiskohtiin,
jotka sen alle liittyvät. Kyntökielto ja kolmen
kasvin viljelypakko -vaatimus ovat muun muassa sellaisia, jotka
tulevat aiheuttamaan monille monille, tiloille ongelmia, ellei niitä kyetä ratkaisemaan
neuvotteluvaiheessa.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaan kuuluvat
keskeisesti myös energiakysymykset, kotimaisen energian
kysymykset, ja silloin puhutaan aina uusiutuvista energialähteistä.
Turvetuotanto ja pienpuun energia ovat sellaisia energioita, jotka
ovat molemmat uusiutuvia, ja kansallisen energiaomavaraisuutemme
vaalimiseksi myös näihin olisi kiinnitettävä parempaa
huomiota ja annettava niille paremmat mahdollisuudet kuin se, mitä ensi
vuoden budjettiesitys tulee meille tarjoamaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus korostaa luomu- ja lähiruuan
merkitystä. Luomu- ja lähiruoka on otettu tällä hallituskaudella
maatalouspolitiikan tärkeäksi painopistealueeksi.
Toteutuminen ei välttämättä vaadi tukea,
vaan kysymys on myös lainsäädännöstä eli
siitä, kuinka paljon pystymme poistamaan luomu- ja lähiruuan
markkinoille tulon esteitä. Toivottavasti tulevaisuuden
avainsanoja ovat tiukan elintarvikelainsäädännön
liberalisointi ja valvonnan kohtuullistaminen eli terveen järjen käyttö.
Näiden päämäärien tarkoitus
ei ole heikentää elintarviketurvallisuutta vaan
siirtää tuotannon laatua ja turvallisuutta entistä enemmän elintarviketoimijoiden
itsensä vastuulle. Se on kestävän kehityksen tie ja lisää kilpailua se-kä työpaikkoja
alkutuotantoon ja paikalliseen myyntitoimintaan.
Pienteurastamojen lihantarkastusuudistus on erinomainen esimerkki
siitä, kuinka paikallista pienyritystoimintaa ja sen kilpailukykyä vahvistettiin.
Pienteurastamoiden, joita Suomessa on tällä hetkellä 56
kappaletta, lihantarkastus siirtyi syyskuun alussa Elintarvikevirastolle.
On hyvä, että laatu- ja koulutusvastuu on yhden
valtiollisen viraston eli Eviran vastuulla. Tärkeintä kuitenkin
oli tämän uudistuksen yhteydessä toteutettu
hintatuki paikallisille pienteurastamoille. Eduskunta osoitti järkevällä tavalla
600 000 euroa määrärahaa pienteurastamojen
lihantarkastusmaksujen kohtuullistamiseksi, jotta ne olisivat paremmin
kilpailukykyisiä suurten teurastamojen kanssa. Tuen säännöt
sovitettiin sellaisiksi, että pienyritystoiminnan sijainti
ei vaikuttanut maksujen tasoon. Tuista voidaan olla mitä mieltä tahansa,
mutta tässä tapauksessa suhteellisen pienellä määrärahalla
edistettiin merkittävästi lähiruuan tuottamista
ja poistettiin etäisyyksistä johtuvaa, kohtuutonta
haittaa.
Arvoisa puhemies! Omat toimenpiteemme ja tahto eivät
valitettavasti aina riitä. Meidän on noudatettava
Euroopan laajuisia asetuksia. Euroopan unioni ja euro ovat olleet
monessa mielessä positiivinen asia Suomelle, mutta ehkä niiden
kielteisin piirre liittyy liian tiukkaan sääntelyyn
ja kontrolliin asioissa, joissa tarvittaisiin terveen järjen
mukaista, kansallista liikkumavaraa. Tästä on
rakentavassa mielessä pystyttävä puhumaan.
Euroopan unioni on talousongelmien lisäksi myös
demokraattisissa ongelmissa, joista ulospääsy
edellyttää yhtenäisen talouslinjan ja vakauden
lisäksi kansallisten erityispiirteitten vahvempaa tunnustamista
ja kansallisten joustojen sallimista.
Arvoisa puhemies! Otan pienen esimerkin, joka on kuitenkin periaatteessa
merkittävä. Kun lainsäädäntömme
ei tällä hetkellä salli naudan teurastamista
pienteurastamoissa samoilla periaatteilla, kuin esimerkiksi hirven
kohdalla on mahdollista, niin ensiluokkaista lihaa on toimitettava
Honkajoki Oy:lle hävitykseen. Esimerkiksi jalkansa nyrjäyttänyttä nautaa
ei voida ottaa nautojen yhteiskuljetukseen teurastamolle. Lainsäädännöstä johtuen
sitä ei voida käytännössä teurastaa
paikallisestikaan myyntiin saakka. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa
menee jopa miljoonia kiloja vuodessa elintarvikkeeksi kelpaavaa,
hyvää naudanlihaa tuhottavaksi rekkarallin kautta
juuri Honkajoki Oy:lle. Tämä on kansantaloudellista
tuhlausta ja lisää liikenteen päästöjä.
Kotiteurastus omaan käyttöön on toki
vielä mahdollista, mutta se edellyttää ensi
heinäkuun alussa voimaan tulevan asetuksen mukaan sitä, että nautojen
teurasjätteet ja luut on kuljetettava suurimmasta osasta
Suomea edelleen juuri Honkajoki Oy:lle. Tämä aiheuttaa
sekä viljelijöille että veronmaksajille
lisäkustannuksia ja on täysin turhaa työtä.
Pahinta on se, että komission pakottamalle sivutuoteasetukselle
ei löydy minkään näköistä järkevää perustetta,
ajatellaanpa sitten tautiriskiä tai maankäyttöä.
Arvoisa puhemies! Juuri tällainen perustelematon toiminta
syö EU:n hyväksyttävyyttä ihmisten
keskuudessa. Suomi on syrjäinen, vähäväkinen
maa, jossa kuljetuskustannukset ovat kautta linjan merkittävästi
suuremmat kuin kilpailijamaissa. Jos haluamme edistää lähiruokaa ja
pienyrittäjyyttä, on meidän vaadittava
EU:lta ymmärrystä ja helpotusta niissä asioissa,
joissa kansalliset ratkaisut eivät häiritse markkinoiden toimintaa
vaan tasoittavat luonnonolosuhteista ja maantieteestä johtuvia
haittatekijöitä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Budjettikirja pöytään.
Ihmettelen, mitä tämän maan elintarvikesektorilla
on tapahtumassa. Kaksi suurta, lähes monopoliasemassa olevaa
kaupan ketjua rakentavat jättimarketteja joka niemeen,
saareen ja notkelmaan. Huolimatta suurista investoinneista näillä kahdella
ketjulla menee loistavasti. Kymmenien miljoonien investoinnit pystytään
maksamaan jopa kahden vuoden voitollisella tuloksella, ja vielä jää rahaa
jakaa plussaa ja bonusta asiakkaille. Miten tämä on mahdollista?
Nämä investoinnit, bonukset ja plussat on revitty
suomalaisen tuottajan selkänahasta. Kaupan osuus ruisleivän
hinnasta oli 27 prosenttia vuonna 2000, vuonna 2010 se oli jo 35
prosenttia. Samalla ajanjaksolla viljelijän osuus oli pudonnut
5 prosentista 4 prosenttiin. Kauppa saa siis ruisleivästä lähes
9-kertaisen siivun tuottajaan verrattuna. Ennen sanottiin, että ruis
miehen tiellä pitää. Nyt ei ruis oikein
pidä viljelijää enää tiellä eikä kohta
enää pellollakaan.
Arvoisa herra puhemies! Kaupan keskittyminen on ajanut viljelijät
sietämättömään tilanteeseen.
Maatalouden kannattavuuskerroin on laskenut koko 2000-luvun kaikilla
tuotantoaloilla. Kannattavuuskerroin ei ole noussut, vaikka tilakoko
on kasvanut ja maatilat ovat tehostaneet toimintaansa. Viime istuntokaudella
hahmoteltiin tuottajaorganisaation perustamista. Olisikohan sen
aika nyt? Alkutuottaja ei ole ainoa, joka kärsii tästä keskittymisestä.
Leipomot, myllyt ja logistiikka ovat myös jääneet
tämän saman ikeen alle. Ruuan hinnannousu on ollut
maltillista. Ruokakorin hinta on noussut 2000-luvulla 21 prosenttia.
Samassa ajassa palkat ovat nousseet yli 45 prosenttia.
Arvoisa herra puhemies! Suomen edustajat Durbanin ilmastokokouksessa
munasivat ja pahasti. Suomi joutuu jatkossa maksamaan täyden hinnan
siitä laskennallisesta päästölisäyksestä, joka
tulee metsän raivaamisesta muuhun käyttöön.
Samalla Suomi ei voi enää ottaa laskelmissa juuri
lainkaan huomioon sitä, että suuret metsävarat
sitovat hiilidioksidia. Nykymuotoisessa Kioton sopimuksessa metsien
kyky sitoa hiilidioksidia otetaan vielä huomioon. EU lupasi
korvata Suomelle tuon neuvotteluissa tehdyn 20—30 miljoonan
euron munauksen, ei kuitenkaan ilman neuvottelua, niin kuin meillä nyt
ei olisi muutakin neuvoteltavaa. Jälleen kerran on suomalaisten
neuvottelijoiden varassa, kärsiikö suomalainen
veronmaksaja kokouksissa yön pimeinä tunteina
tehdyistä päätöksistä.
Vanhoja ei saisi muistella, mutta tätäkin
Durbanin kokousta on keskustan taholta kovin raskaasti arvosteltu,
mutta ei keskustallakaan puhtaat jauhot ole pussissa, kun puhutaan
metsäsektorin päästökaupasta.
Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikana, vuonna 2005, kun
päästökauppaan siirryttiin, hallitus
sosialisoi siis kansallisti suomalaiselta metsänomistajalta
yksityismetsien hiilensitomiskyvyn ja sen rahallisen arvon, joka
on laskettavissa päästökaupassa hehtaarille.
Se on noin 44 euroa hehtaarille keskimääräisen
päästökauppa-arvon mukaan. Tuo päästökauppa-arvo
olisi kuulunut vuodesta 2005 saakka suomalaiselle metsänomistajalle
eikä valtion jakamana suuryrityksille. Metsätilojen
tuottavuuden ja valtakunnallisen puuhuollon toimivuuden kannalta
on tarpeen, että hallitus valmistelee jatkossa metsätilojen
pinta-alan kasvua tukevia lakiesityksiä.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota kahteen
asiaan tuossa budjetissa. Suomessa on yksityisteitä peräti
350 000 kilometriä. Se on noin 77 prosenttia koko
maamme tieverkostosta. On erittäin hyvä asia,
että yksityistierahoitukseen palautettiin valiokuntakäsittelyssä 5
miljoonaa euroa. Täällä on kovasti opposition
taholta arvosteltu hallituksen kykyä ja halua kehittää maaseutua.
Tästä budjettikirjasta löytyy kappale maaseudun
kehittämisestä, ja siellä kerrotaan näin,
että hallituksen "ensisijaisena tavoitteena on maaseudun
elinvoiman säilyminen kestävällä tavalla".
Tähän vaikutetaan "kehittämällä maaseutua
kilpailukykyisenä asuinympäristönä,
yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä".
Maa- ja metsätalousministeri on asettanut itselleen toimenpiteiden
vaikuttavuustavoitteeksi, että ohjelmakaudella 2007—2013
luodaan vähintään 4 000 uutta
yritystä, vähintään 10 000 uutta
työpaikkaa ja koulutetaan vähintään 165 000
henkilöä maaseudulla. Ne ovat hyviä tavoitteita,
ja niihin tulee ponnekkaasti pyrkiä.
Mats Nylund /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Jord-
och skogsbruksministeriets budgetförslag för nästa år är
utmanande. Redan i ministeriets egen budgetberedning satte regeringsprogrammet
stränga ramar för totalsumman och beskärningarna
kommer att kräva stor anpassningsförmåga
av primärnäringarnas företagare.
Riksdagens finansutskott har för sin del ökat anslagen
till rådgivningen, som trots det får det utmanande
att anpassa sin verksamhet. Våra allt större gårdar
ställer höga krav på driftsledning och
ekonomiplanering och här har rådgivningsorganisationens
kompetens stor betydelse. ProAgria står inför
stora utmaningar. Jordbrukets möjligheter att klara prisförhöjningar är
begränsade, så ekvationen är allt annat än
lätt att lösa.
Arvoisa puhemies! Myös metsätalouteen kohdistuu
leikkauksia. Kansallisen metsäohjelman kannalta merkittävin
työkalu, jolla on tarkoituksena taata koko kansantaloutemme
kannalta niin tärkeä kestävä metsätalous,
on siis Kemera. Kemeran rahoitus on jo usean vuoden ajan ollut alijäämäistä,
eikä ensi vuosikaan muodostu helpommaksi. Tosin eduskunta
lisäsi kuluvan vuoden määrärahoja
6,25 miljoonaa euroa lisäbudjetin kautta, mutta siitä huolimatta
jälkeenjääneisyys on lähes 15
miljoonaa euroa. Hallitus joutuu mitä todennäköisimmin
palaamaan kestävän metsätalouden rahoitukseen
vuonna 2012.
Valtiovarainvaliokunta ehdottaa myös määrärahojen
lisäystä poistokalastukseen ja Suomen Ammattikalastajaliitolle
nimenomaan neuvontatyöhön. Ne ovat myös
merkittäviä lisäpanostuksia budjetin
käsittelyssä.
Värderade talman! Det är trots allt så som
vårt regeringsprogram säger: jordbruket ska göras lönsammare
på marknadens villkor. Här kan regeringen göra
betydande insatser för att främja primärproducenternas
ställning. Det kräver handlingskraft och det kräver
sektoröverskridande samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriet
och arbets- och näringsministeriet.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ottanut viime aikoina petoasiat keskusteluun
tässä salissa useita eri kertoja ja olen ottanut
petoasioissa esille koko maassa ennen kaikkea ilvekset, karhut ja
sudet. Se, mikä tässä nyt on ongelma,
on se, että meidän pitää saada
tilanne ratkaistua. Ja miten me saisimme sen ratkaistua: Ensimmäinen
asiahan olisi se, että me saisimme laskettua sen, paljonko
näitä petoja oikeasti on. Toinen asia on sen jälkeen
se, että kannanhoitosuunnitelmat pitää saada
kuntoon, eikä se riitä selitykseksi, mitä on
ministeri useita kertoja tässä salissa sanonut,
että laaditaan uudet kannanhoitosuunnitelmat. Meillä on
tällä hetkellä voimassa olevat hoitosuunnitelmat.
Miksei niitä voi alkaa toteuttaa? Kolmas asia on sitten virkamiesten
apu, jota me tarvitsisimme ehdottomasti suomalaisen petokannan hoitamiseksi. Korvaukset
on tärkeä asia, mutta ei korvauksilla tätä ongelmaa
ratkaista, vaan muuta siinä pitää tehdä sitä ennen.
Tässä petoasiassa pahin ongelma on porota-louden
kohdalla. Porotaloudessa ensimmäinen asia on petomäärien
arviointi. Se aiheuttaa tällä hetkellä todella
paljon ristiriitoja. Arvioinnin paremmaksi tekemiseksi olisi tarvittu
RKTL:n kohdalle huomattavasti lisää varoja. Toiseksi
porotalouden elinkeinojen ja poromiesten selviämiseksi
petovahinkojen hoitamisesta tarvitaan rahaa muuhunkin kuin pelkästään
petovahinkojen korvaamiseksi. Missä nämä rahat
ovat?
Sitten on paliskuntia, joissa vahinkojen määrä jo
vähenee. Muun muassa Näljängän
palkisessa ei ole enää kohta vahinkoja, kun ei
ole mitä korvata. Aiotaanko tätä säästölinjaa
jatkaa, ja kuinka pitkään tätä säästölinjaa
aiotaan jatkaa? Meillä ei ole porotalouselinkeinon osalta
varaa jatkaa sitä kovin pitkään.
Sitten Paliskuntain yhdistyksen määrärahoja — joka
muuten toimii täysin valtion viranomaisen tavalla — on
leikattu entisestään, ja nykyisessä porotalouden
tilanteessa olisi tarvittu sinne ehdottomasti lisää määrärahoja
eikä leikkauksia.
Minä olen leimautunut kohta turhankin paljon näissä petoasioissa:
puhunko minä mistään muusta kuin petoasioista?
Todellakin puhun ja teen töitä monenkin muun asian
eteen kuin petoasioiden eteen, mutta tällä hetkellä se
vaan sattuu olemaan erittäin kriittisessä tilanteessa
oleva asia. Siitä ovat täällä salissa
keskustelleet myös monen puolueen edustajat eri puolilta
Suomea, ja tämä on tilanne, johon tarvittaisiin
apua laajasti. Minä olen maatilan emäntänä ja
agrologina seurannut koko ajan aktiivisesti ennen kaikkea tätä koko
maa- ja metsätaloussektorin toimialaa. Maa- ja metsätalous
ovat Suomelle myös tulevaisuudessa erittäin tärkeitä.
Meillä tulee olla valmiudet reagoida nopeastikin yhteiskunnassa
tapahtuviin muutoksiin.
Kuka olisi voinut kuvitellakaan sitä, että meidän
kaupoistamme loppuu voi? Ihan hyvin muistetaan se, että vasta
puhuttiin voivuorista ja ylituotannosta ja tämmöisistä.
Entä metsien viime vuosina tapahtuneet valtavat myrskytuhot?
Eihän meillä pitänyt olla tämmöisiä myrskytuhoja. Tilanne
on kuitenkin nyt tämä. Onko näihin muutoksiin
ja yllättäviin tilanteisiin osattu varautua? Ainakaan
minä en tämän hallinnonalan kohdalta
löytänyt semmoisia talousarviovarauksia, miten
toimitaan tällaisissa muutostilanteissa, elikkä mikä on
maa- ja metsätalouden muutoksista selviämisen
tilanne?
Kun on kyse suomalaisesta ruuasta ja metsistä eli teollisuutemme
ja energiantuotannon puujaloista, olisi myös hallituspuolueiden
aika huomata, että meidän tulee rakentaa tätä sektoria
yhteistyöllä. Toivonkin, että jatkossa
eivät hallituksen leikkaukset kohdistu näin painokkaasti
yhteen sektoriin, joka on kuitenkin meidän kaikkien yhteinen
asia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiviranta ja edustaja Hongisto olisivat epäilemättä olleet
oikeassa, jos vain olisivat olleet paikalla, mutta heidän
viestinsä varmasti olisi ollut, että maa- ja metsätaloudesta
pitää pitää huolta. Kiitän
edellistä puhujaa siitä, että kaikki nämä viestit,
mitä tuotiin esiin, olivat erittäin hyvin oikeaan
osuneita, ja toivon, että nämä otetaan
myös seuraavassa budjetin laadinnassa huomioon.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää maa-
ja metsätalousministeriä, -ministeriötä,
-valiokuntaa ja -jaostoa siitä etukäteen odotettua
paremmasta tuloksesta ensi vuoden talousarvioon. Tulos on tässä vaikeassa taloustilanteessa,
jossa koviakin leikkauksia on välttämättä tehtävä,
hyvin kohtuullinen.
Hallitusohjelmaan kirjattuna tavoitteena on jatkaa metsiin perustuvien
elinkeinojen kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista Kansallisen
metsäohjelman mukaisesti.
Metsiin perustuvaksi elinkeinoksi voitaneen lukea Suomessa myös
metsäkoneteollisuus. Suomen metsäkoneteollisuudessa
ja varsinkin cut-to-length-menetelmän hakkuukoneiden valmistuksessa
ja etenkin kehittämisessä olemme olleet ylivoimaisia
maailmassa, sillä neljä viidesosaa näistä älykkäistä hakkuukoneista
suunnitellaan ja tehdään Suomessa.
Metsäkoneteollisuuden vienti on suhteessa jopa kovempaa
kuin paperikoneteollisuuden. Viimeisten parin vuosikymmenen aikana
lähinnä Suomessa ja Ruotsissa on kehitetty myös
harvennushakkuuseen ja energiapuun korjuuseen tarkoitettuja hakkuukoneen
osia ja hakkuukoneita. Nyt näyttää kuitenkin
siltä, että energiapuun korjuu ja käyttö saattaa
pienentyä aiemmasta vastoin uusiutuvan energian lisäystavoitteita — tämä siitä syystä,
että turpeelle asetettava energiavero pienentää metsäenergian
tukea. Tämä ratkaisu uhkaa siirtää jo
suunniteltuja energiateollisuuden uusiutuvan energian investointeja sekä korjuuteknologian
kehittämistä ja, mikä pahinta, lisätä kivihiilen
käyttöä energiateollisuudessa.
Tilanteen korjaamiseksi on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa.
Toinen on turpeen energiaveropäätöksestä vetäytyminen
ja toinen pienpuun energiatuen ulottaminen myös Metsähallitukselle
maksettavaksi. Toivoisin, että valtioneuvosto löytää tähän
positiivisen ratkaisun yhdessä asianosaisten ministeriöiden
kanssa käytävissä neuvotteluissa.
Arvoisa herra puhemies! Yhteenvetona totean, että kokonaisuutena
esitys maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle
vuoden 2012 osalta on taloustilanteeseen nähden kohtuullinen osallistuen
omalta osaltaan aiemmin kertyneen syömälaskun
maksamisen mahdollistamiseen sekä jatkaa samalla elävän
suomalaisen maaseudun perinnettä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maatalouden pääluokkaan
kuuluvat vissiinkin kutut. Viisi kuttua per kunta olisi hyvä strategia
edetä. Mutta mitä on tehnyt tämä hallitus?
Se viisi veisaa kutuista, ei kilisytä kelloja lainkaan,
vaikka maatalousmomentilla vuohirahaa ei näy. Päinvastoin,
tämä hallitus leikkaa kaikilta kotieläimiltä.
No, toki siinä on, että pukkikili leikataan alle
3 kuukauden iässä, muuten se voi käydä vihaiseksi.
Kuitenkin yksinäinen pukki näin joulun edellä sanottuna
on säyseämpi kuin yksinäinen kuttu. Kutun
luonne nimittäin saattaa kärsiä, jos
se ei saa tehdä pikkuisia. Pukki taas tykkää enemmän
tekotavasta kuin kileistä, ja kuttu ei kestä kylmää niin
paljon kuin pukki. Pukki taas kestää kylmää,
niin että joulun alla se voidaan nähdä liikkeellä,
vaikka pakkasta olisikin 30 astetta. Kuttu viimassa on surkea näky.
Arvoisa puhemies! Kuitenkaan kuttua ei saa syrjiä.
Kutuista on joskus ollut ilmassa rasistisiakin lausuntoja, jopa
kuttuvihaa. Tällaisia vihapuheita me keskustassa emme hyväksy.
Meidän mielestämme kutuilla pitää olla
oikeus asua siellä, missä haluavat, ja tulla lypsetyksi hellävaraisesti.
Me tiedämme, että kuttujen hyvinvointi ei synny
pakkoliitoksin, se syntyy lähellä olevista palveluista.
Ne keskusta haluaa turvata lähipalveluilla
Arvoisa puhemies! Suurpedot voivat olla uhka kuttujen tulevaisuudelle.
Pukkiakin kututtaa, jos se huomaa, että puoliso on joutunut
hukkaan tai otson suuhun. Keskusta haluaa puolustaa kuttuja ja esittää,
että suurpetoneuvottelukuntien lisäksi pitäisi
perustaa kuttuneuvottelukuntia. Kuttufilmillä asiaa voitaisiin
tehdä tutuksi ja näin edistää kuttujen
oikeuksia.
Kuttujen salakuvaamista emme hyväksy. Kukapa haluaisi,
että karsinakohtainen elämä olisi ilman
lupaa kaikkien arvioitavana. Puolustamme kuttujen yksityisyyttä.
Tuomitsemme myös kuttujen vapauttamisen pakkaseen.
Arvoisa puhemies! Tiedämme, että paras paikka
kutulle on kotona, lämpöisessä, vaikka kaverina
olisi minkälainen pukki. Toivon hyvää joulua
ja onnellista uutta vuotta teille, arvoisa puhemies, hyvät
kollegat ja eduskunnan henkilöstö!
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä noihin äskeisiin
sanoihin, mutta itse haluaisin tässä tämän
syyskauden päätteeksi nostaa yhden näkökulman
esille vielä. Nimittäin me olemme käyneet
paljon keskustelua Euroopan pelastamisesta, mutta aika harvoin on tullut
esiin se näkemys, mistä tässä on
kysymys tavallisen kansalaisen kannalta. Ajattelen yrittäjää,
joka on parin viime vuoden aikana ottanut ison riskin, käynnistänyt
yrityksensä ja joutuu nyt tässä epävarmuuden
tilassa viettämään unettomia öitä miettien,
miten käy markkinoitten, miten käy rahan. Ajattelen
sellaisia lapsiperheitä, joita tässä pääkaupunkiseudulla
on varmasti satoja, jotka ovat ostaneet kalliin tontin, rakentavat talon — puolen
miljoonan projekti — olettavat ja odottavat, että heillä säilyisi
työpaikka ja pystyisivät selviämään
siitä projektista, jossa he pyrkivät vain omille
lapsilleen tarjoamaan turvallisen tulevaisuuden.
Kaiken tämän keskellä Euroopan poliitikot ovat
jauhaneet tätä kriisiä kuukausitolkulla
löytämättä siihen ratkaisua.
Milloin puhutaan markasta, milloin euron palauttamisesta. Kyllä meillä poliitikoilla
on iso vastuu siinä, että ajattelemme näitä kansalaisia,
jotka näissä epävarmuuden olosuhteissa
ovat isoja riskejä ottaneet ja pyrkivät vain luomaan
työtä, toimeentuloa tai omille perheenjäsenilleen
turvallisen tulevaisuuden. Itse näin joulun alla ajattelen
tässä aika kriittisesti meitä poliitikkoja
sekä täällä Suomessa että muualla
Euroopassa. Olemmeko me tulleet niin elitistisiksi, että me
emme jaksa tässä politiikanteossamme oikeasti
ajatella niitä ihmisiä, jotka tässä tilanteessa
ovat joutumassa todella hankaliin tilanteisiin ja epävarmoihin
olosuhteisiin? Toivon, että tuleva vuosi tässä mielessä olisi
parempi ja että tämmöinen yleinen ja
laaja vastuuntunto meidän poliitikkojen kesken kaikkialla
Euroopassa heräisi, niin että aidosti haettaisiin
ratkaisua tähän tilanteeseen, joka on ilman muuta ratkaistava
mahdollisimman pian.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että eduskunnassa on
tiettyjä perinteitä, ja kuttupuhe on yksi näistä perinteistä.
On hienoa, että tämä puhe tänä iltana
täällä vielä pidettiin.
Puhemies! Haluan korostaa tässä yhteydessä metsätalouden
merkitystä. Kun me katsomme viimeisiä tilastoja,
niin voidaan havaita, että meillä teknologiateollisuuden
vienti on laskemassa, koneenrakennuksen vienti ei välttämättä kehity
ja oikeastaan Suomi on entistä enemmän puunjalostuksen
ja puutuoteteollisuuden varassa. Tietysti mikä tässä teollisuudenalassa
on tärkeätä on se, että nimenomaan
panostukset ovat kotimaisia ja eivät perustu vientituotteisiin.
Tältä osin täytyy sanoa, että erittäin
tärkeätä on se, että me nyt
mietimme, millä tavalla suomalaista metsää,
metsätuotteita ja paperijalostetta voitaisiin entistä paremmin
hyödyntää ja pyrkiä kasvattamaan
tätä kautta myös meidän vientiteollisuuttamme,
koska se on se ala, jolla Suomella on ihan aidosti kansainvälistä vahvaa
osaamista, mutta osaamisen kehittämisestä pitää jatkuvasti pitää huolta.
Tässä suhteessa täytyy sanoa, että me
keskustelimme ympäristöministeriön pääluokan
yhteydessä näistä hiilinieluista ja Durbanin
kokouksesta. Meillä on nyt keskusteltu viime aikoina huippukokouksen
päätöksistä ja siitä,
onko eduskunta antanut valtuuksia näihin päätöksiin,
ja täytyy kyllä sanoa, että mitä näihin
hiilinieluihin tulee, niin kyllä ne aiheuttavat budjettimenoja myöskin
Suomen eduskunnalle, kun ne tulevat sitten maksettavaksi. Voi kysyä,
miksei Suomi jättänyt Durbanin kokouksessa vastaavanlaista pöytäkirjan
alaviitettä ja edellyttänyt sitä, että tämä päätös
edellyttää Suomen eduskunnan hyväksymistä.
Minun mielestäni se tässä tapauksessa
olisi ollut enemmän perusteltua kuin huippukokouksen osalta,
kun me olemme kuitenkin osa, keskeinen osa Euroopan unionia.
Tältä osin on nyt tärkeätä,
kun ministeri Niinistö on sanonut, että me saamme
kompensaatiota Euroopan unionilta, että tässä tosiaan
lähdetään yhtenäisenä rintamana
ja pidetään todella huolta siitä, että me
saamme sen kompensaation. Jos ei, niin täytyy sanoa, että luottamus
siihen, että Suomen etuja vahvasti valvotaan kansainvälisissä neuvotteluissa,
horjuu ainakin omalta osaltani.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että edustaja
Sasi otti tämän Durbanin esille juuri tuosta näkökulmasta,
mikä oli valtuus hallituksella tehdä tuollaisia
sitoumuksia, mitä tehtiin veronmaksajien kustannuksella,
joista me emme olleet keskustelleet lainkaan. Emme arvanneet, että laitettiin
biologiaa uusiksi tuolla Durbanissa. Se ei ollut mielestäni
viisas teko lainkaan.
Muutoinkin tämän keskustelun yhteydessä olen
pannut merkille sen, että hallituspuolueiden, varsinkin
kokoomuksen, taholta ovat edustajat puhuneet erittäin hyvin,
perustellusti (Kimmo Sasi: Niin kuin aina!) maaseudun mahdollisuuksista
ja maatalouden, metsätalouden, bioenergian puolesta. Tehkää myös
samoin kuin puhutte. Kuitenkin on niin, että budjettikirjauksen ja
hallitusohjelman välinen ero on räikeä.
Se on teidän myönnettävä. Siitä ei
päästä yhtään mihinkään.
Te myönsitte sen niin valiokunnan kuin myöskin
jaoston papereissa, ja se on tosiasia, se on ihan päivänselvä asia.
Nyt on näytön paikka, että saatte aikaan
ne markkinaehtoiset toimenpiteet, alkuperämerkinnät
ja myöskin ne oikeudenmukaisemmat kauppatavat, joita täällä myöskin äsken
voimakkaasti kokoomuslaiset toivat esille aivan oikealla tavalla.
Kaupan osuus on liian vahva suhteessa viljelijän osuuteen,
ja siellä jäävät viljelijät
heikommalle osalle. Heidänkin kustannuksensa nousevat niin
kuin kaikilla muillakin, mutta eivät pysty siirtämään
kohonneita kustannuksia tuottajahintoihin.
Puhemies! Viimeisenä asiana haluan ottaa esille suomalaisen
valkuaisrehuomavaraisuuden ja sen tuotannon. Hallitusohjelmassa
on siitäkin hyvät kirjaukset. Rahaa riitti niin
Finnveran kuin Teollisuussijoituksenkin, valtion institutionaalisten
sijoittajien, toimesta venäläisten hankkeeseen
Uuteenkaupunkiin, jossa jalostetaan tuontisoijaa, gemosoijaa, mutta
ei löytynyt rahaa esimerkiksi Punkaharjun hankkeeseen,
jossa jalostettaisiin kotimaista ohraa valkuaisrehuksi ja bioetanoliksi,
joka olisi työllistävämpi, kansantalouden
kannalta järkevämpi ja käyttäisi
oman kotimaan voimavaroja hyväkseen. Tätä me
keskustassa haluamme, että me teemme kotimarkkinamme kunnolla,
me teemme ja annamme mahdollisuuden niille maaseudun voimavaroille,
joita meillä on, joita hallitusohjelmassa nimenomaan esille
tuodaan.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Olennaista on se, että pyritään
suosimaan suomalaista tuotantoa, tietysti teollista tuotantoa, mutta
myöskin, että pyritään katsomaan
se, että raaka-aineet ovat Suomesta ensi sijassa. Kyllä tämä on
hallituksen vahva tahto, ja se on kirjattu myöskin hallitusohjelmaan.
Mitä tulee sitten yleensä maatalouteen, ja
tässä, haluaisin korostaa, erityisesti metsätalouteen, olennaista
on se, että meillä mikään elinkeino
ei voi vahvasti perustua tukiin, vaan pitää lähteä nimenomaan
siitä, että pyritään luomaan
edellytykset, joissa kustannukset ovat mahdollisimman alhaisia,
ja siltä osin pyritään välttämään
sitä, että olisi voimakasta verotusta, vahvaa
verotusta, vaan että ne tuotantoedellytykset ovat niin hyviä kuin
suinkin mahdollista, ja pyritään pitämään
huolta siitä, että kilpailu myöskin tältä osin voi
toimia ja että tällaisia kilpailuhaittoja ei ole. Kuitenkin
tämä on se hallituksen linja, ja on selvä,
että nyt kun joudutaan tasapainottamaan budjettia, niin
tältä osin kaikkia toiveita, mitä on
esitetty tässä salissa tänään,
ei voida välittömästi toteuttaa, mutta
joka tapauksessa pyritään ohjaamaan kuitenkin
kehitystä siihen suuntaan, että pidetään
huolta suomalaisesta tuotannosta ja nimenomaan siitä, että se
voisi tapahtua mahdolli-simman markkinaehtoisesti.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen samaa mieltä edustaja
Sasin kanssa: juuri näin, markkinaehtoisesti, pitää toimia.
Mutta, edustaja Sasi, tämä markkinaehtoisuuden
lisääminen ei muuten maksa yhtään
euroa, jotta viljelijöille tulisi oikeudenmukaisempi osuus
siitä elintarvikeketjusta, pitkästä ketjusta,
joka meillä on olemassa. Se ei maksa euroakaan. Pankaa
toimeksi. Sitähän me vaadimme, ja me tarvitsemme
sitä. Tuottajajärjestöt ovat sitä vaatineet.
Sitä on esitetty hallitusohjelmassa. Ministeri Koskinen
on aivan oikein siitä puhunut, mutta se pitää panna
toimeksi. Korostan vielä kolmannen kerran: ei euroakaan
maksa, ja tällä pystytään tekemään
sekä markkinaehtoisuutta lisää että oikeudenmukaisuutta
lisää, ja se on myöskin kilpailupoliittisesti
ajatellen koko Eurooppaa meille aivan ensiarvoisen tärkeä asia,
koska meillä myöskin Euroopassa täytyy
kilpailupolitiikassa olla sellainen lainsäädäntö,
että meille tulevat tuotteet tulevat samanlaisten ehtojen
kautta tänne meidän markkinoillemme kilpailemaan
meillä erittäin tiukkojen säädösten
alla tuotettujen tuotteiden kanssa. Silloinhan vasta voidaan puhua reilusta
kilpailusta, ei aikaisemmin. Elikkä tässä on
teillä aika paljon vielä tehtävää.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Lepän kanssa samaa
mieltä siitä, että säännösten
pitää olla yhdenmukaisia ja me emme saa asettaa
omia viljelijöitämme huonompaan asemaan tältä osin,
ja puheenvuoro oli hyvin perusteltu, ja niihin näkemyksiin
varsin pitkälti voi yhtyä.
Sitten maataloudessa meidän pitää miettiä myöskin
sitä, mikä on suomalaista, mikä on meille
erikoista, missä voidaan menestyä. Tältä osin
voidaan ajatella poronlihaa, joka on semmoinen tuote, jonka kehittämisessä,
markkinoinnissa meidän pitäisi pyrkiä miettimään
sitä, missä vaiheessa voidaan tehdä tämmöinen
erityinen suomalainen tuote, jolla voidaan myöskin edistää Pohjois-Suomen
maataloutta ja saamelaiselinkeinoa.
Toinen asia, joka on äärimmäisen
tärkeä, on luomu, luomutuotteet, ja jos ajatellaan,
että tullaan arktisilta alueilta, niin se on selvää,
että meillä ympäristö on äärimmäisen
puhdas näissä luonnonolosuhteissa. Tältä osin
meillä valtiovarainvaliokunnassa käytiin pitkään
keskustelua luomuinstituutista Mikkeliin ja siitä, että olisi tärkeätä se,
että saadaan semmoinen verkosto aikaiseksi. Tältä osin
ei saatu rahoja budjettiin, vaikka niistä pitkään
keskusteltiin, mutta on tärkeätä, että Mikkelissä,
maakunnassa mietitään, millä tavalla
asiaa voitaisiin laittaa liikkeelle, ja toivon, että vuoden
kuluttua asiaan voitaisiin palata ja miettiä, millä tavalla
tätä luomutuotantoa, sen kehittämistä ja
panostamista sitten tämmöisen verkoston kautta
voitaisiin edistää niin, että Suomi voisi
silläkin sektorilla profiloitua.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.