Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Färdtjänsterna
kommer att förändras så att färdtjänstcentralerna
omorganiseras och koncentreras till tjugo centraler i hela landet.
Det har framförts oro och kritik från en del handikapporganisationer
som är oroliga för att servicenivån skall försämras.
På vilket sätt kommer regeringen att försäkra
sig om att den nya organisationen inte försätter
de handikappade i en sämre situation?
Arvoisa puhemies! Kuljetuspalveluja tullaan muuttamaan niin,
että kuljetuspalvelukeskuksia uudistetaan ja keskitetään
yhteensä kahteenkymmeneen paikkaan. Jotkut vammaisjärjestöt
ovat olleet huolestuneita ja kriittisiä, koska epäilevät palvelutason
kärsivän uudistuksessa. Millä tavalla
hallitus aikoo varmistaa, että uudistus ei heikennä vammaisten
tilannetta?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Meillä on todellakin ministeriössä valmistunut
selvitys niin sanotun matkojenyhdistelykeskustoiminnan aikaansaamiseksi,
ja tavoitteena siinä, ja siihen viittaavat myös
työryhmän tekemät ehdotukset, on ollut matkojen
yhdistelyn tehostaminen, rationalisoiminen, mutta myös
tehokkaammat palvelut. Lähtökohtana on luonnollisesti
ollut matkojenyhdistelykeskustoiminnan organisointi koko maassa. Tämä työryhmän
ehdotus on paraikaa lausunnolla. Toteuttamista on aiottu aloittaa
ensi vuoden alusta, ja tähän viittaavat myös
siis budjettiesitykseen sisältyvät määrärahat.
Nyt kun lausuntokierros on kesken, niin minä tietysti
toivon ja lähden siitä, että myös
erilaisilla vammaisjärjestöillä on todella
tilaisuus saada kuuluviin lausuntonsa tästä, ja
tulenkin pitämään siitä huolen,
koska missään tapauksessa (Puhemies koputtaa)
ei ole mahdollisuus huonontaa palveluja vaan tehostaa. Tulen palaamaan
tähän asiaan. (Puhemies: Aika!)
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Onko hallituksen mielestä yhdenvertaisuusperiaatteen kannalta
oikein se, että vammaisten täytyy suunnitella
etukäteen liikkumisensa, että he eivät
voi itse asiassa päättää aamulla
haluavansa mennä tervehtimään ystäväänsä tai
saada kuljetusta, jos tapahtuu jotain äkillistä?
Sitähän tämä matkojen keskittämisjärjestely
käytännössä usein merkitsee,
että täytyy osata suunnitella menonsa. Kysymys
saattaa olla myöskin tietysti siitä, että vammaisellakin
voi olla äkillisiä tarpeita liikkua.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Nyt pitää erottaa se toiminta, mitä kunnat
itse organisoivat omalla alueellaan omien valtionosuuksiensa ja
oman toimintansa puitteissa. Tästä tietysti olen
lehdistä lukenut ja tietooni on saatettu, että siinä on
jo nyt ollut erilaisia puutteita. Mutta tämä valtakunnallinen
organisointi, jossa tietysti ovat myös mukana erilaiset
väestöryhmät, on siis nyt vasta suunnitteilla.
Tämä suunnitelma on tehty yhdessä Kelan, sosiaali-
ja terveysministeriön, valtiovarainministeriön,
lääninhallitusten ja kaikkien näiden edustajien
toimesta. Vielä tämä ei ole ollut käytössä.
Niin kuin totesin, tulee tarkasti pitää vaari siitä,
että palvelut eivät tässä suhteessa
huonone vaan tehostuvat.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä tarkentaa liikenneministeriltä:
Onko nyt poikkihallinnollista yhteistyötä näiden
kuljetusten yhdistämisen osalta?
Tämä ei ole vain logistiikkaa, tämä on
mitä suuremmassa määrin kuitenkin myös
ihmisiä koskevaa palvelua. Tiedämme, että esimerkiksi valitettavasti
muun muassa Espoossa, kun vanhusten palvelut on yhdistetty, samanaikaisesti vanhukset,
jotka ovat olleet oikeutettuja taksiseteliin, ovat menettäneet
tämän oikeuden. Siis se ei ollutkaan saatavuus
ja sujuvuus vaan säästö.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Tässä on ollut paljon puutteita,
ja koko maassa juuri se, että erilaiset organisaatiot,
eri hallinnonalat ovat hoitaneet näitä kuljetuksia,
ovat aiheuttaneet kustannusten rajun kasvun mutta myös
omalta osaltaan tehottomuutta. Tästä syystä nimenomaan
tämä työryhmä on asetettu. Tavoitteena
on perustaa noin 20 matkojen yhdistelykeskusta, ja saada tästä koituvia säästöjä ja
tehokkuutta. Eri tahoilla on todettu, että näihin
toimenpiteisiin todella kannattaa ryhtyä. Totta kai vuoden
2005 alkuun mennessä meillä on lausunnot, yksityiskohtaiset
suunnitelmat, ja sitten katsomme, miten asia kehittyy. Mutta taksisetelit
ja nämä ovat todella kunnallisten päätöksentekijöitten
asioita, ja todella tietysti voi sanoa vain sen, että näissä kunnan
päättäjät ovat sitten avainasemassa.
Se ei liity tähän meidän toimintaamme.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on nimittäin
erittäin tärkeä asia Suomessa. Se näyttää kohdistuvan
muun muassa vaikeavammaisiin tavalla, jossa ilman muuta on ongelma.
Se, mitä minä olen saanut tietooni Espoosta ja
Helsingin alueelta ja Kuopiosta, osoittaa, että heidän
yksilölliset tarpeensa on jätetty huomiotta. Se
on suurin piirtein näin tämä totuus.
Se on ehkä jopa perustuslain vastaista osittain. Nyt kun
ministerillä on tämä erityinen työryhmä,
niin toivon siihen suurta huolellisuutta ja harkintaa, ja kysyisin:
Kuinka paljon työryhmä aikoo miettiä sitä, että pystyttäisiin
säilyttämään yksilöllinen
harkintamahdollisuus niiden vaikeavammaisten osalta, joilla on hyvin
paljon erityisiä vaatimuksia liikkumisensa suhteen?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Toistan, että työryhmä jätti joku
aika sitten mietintönsä, ja se on nyt laajalla lausuntokierroksella.
Mutta koska tämä rationalisointi ja tämä toteuttaminen
ottaa huomioon koko maan, koko tämän poikkihallinnollisen
yhteistyön koulukuljetusten, Kelan maksamien kuljetusten,
siis sosiaali- ja terveystoimen alaisten kuljetusten, ja liikenneministeriön
tukemien kuljetusten välillä, pidimme tärkeänä sitä,
että voisimme saada tätä toimintaa käyttöön
vuoden alusta. Eli tässä on lausuntokierros kesken.
Sitä varten juuri minusta on erittäin tärkeää tietysti, että erilaiset
vammaisjärjestöt lausuisivat tässä vaiheessa
käsityksensä. Tulen tietysti nyt tässä jo ed.
Gestrinin kysymyksenkin kohdalla kiinnittämään
myös omasta puolestani tähän erityisen tarkkaa
huomiota, mutta kuntien oma toiminta on sitten puolestaan kunnallisten
päätöksentekijöitten varassa.