Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on kuluvan
viikon aikana keskusteltu vilkkaasti talousarvioesityksestä.
Yksi asia, joka tästä hallituksen esityksestä ja
myös tänään julkistetusta lisätalousarviosta
puuttuu ja joka näkyy puuttuvan myös hallituksen
esityslistalta kokonaan, on kysymys suomalaisesta köyhyydestä.
Tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan köyhyysjaksot
kasautuvat Suomessa osaksi samojen kotitalouksien kohtaloksi, ja
lisäksi tämän saman tutkimuksen mukaan
työttömyys on merkittävin yksittäinen
kasautuvaa köyhyyttä aiheuttava riski.
Arvoisa puhemies! Me tiedämme, että hallituksen
työllisyyspolitiikka on ainakin lyhyellä tähtäimellä eli
tällä hetkellä epäonnistunut.
Mitä hallitus siis aikoo tehdä köyhyyden
vähentämiseksi ja erityisesti sen epäkohdan
lieventämiseksi, että nimenomaan työttömyys
on suurin yksittäinen köyhyyden toistuvuutta aiheuttava
tekijä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Esitetty kysymys on luonnollisesti äärimmäisen
laaja. Työllisyys on tärkein kysymys ja ikään
kuin vastaus siihen, mitä köyhyydelle Suomessa
voidaan tehdä. Työllisyyden osalla heinäkuun
luvut näyttivät 16 000:n parantumista,
ja talouskasvun myötä tässä suhteessa on
odotettavissa, että työllisyyden kautta parannusta
tulee tapahtumaan.
Ensi vuoden talousarviota kun katsotaan, niin siellä ehkä merkittävin
yksittäinen valtiovallan toimenpide on pienimpien päivärahojen
reilun 3 euron päiväkorotus, reilut 90 euroa kuukaudessa,
joka puuttuu ehkä kaikkein räikeimpään
yhteiskunnalliseen epäkohtaan, joka juuri köyhyyden
näkökulmasta on ollut. Tämä yhtenä vastauksena
siihen, mitä ensi vuoden talousarvio pitää sisällään.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että tilapäistä köyhyyttä aiheuttaa myös
pienimpien äitiys- ja isyyspäivärahojen
aivan liian riittämätön taso ja siihen
aavistuksenomaista parannusta hallitus on esittämässä,
mutta mitä, arvoisa pääministeri, te
olette tarjoamassa työttömille? Vastaus on: ette
mitään. Työllisyyspolitiikkanne ei toimi,
ja työttömyysturvaan ollaan tekemässä vain
pelkkä indeksikorotus, 7 senttiä. Lisäksi
näiden toistuvaisköyhien henkilöiden
kannalta keskeiseen toimeentulo-ongelmaan eli toimeentulotuen asumiskulujen
7 prosentin omavastuuseen ei myöskään
ole hallitukselta tulossa minkään näköistä muutosehdotusta, ja
kuitenkin juuri tämä on suuri taloudellisten ongelmien
syy niille henkilöille, joille työttömyys jo
muutoinkin aiheuttaa toistuvaa köyhyyttä.
Pääministeri, työttömyys
aiheuttaa todella ihmisille köyhyyttä nyt ja siksi
myös köyhyyttä vähentäviä toimia
täytyy tarjota nyt, ja jos kerran työllisyyspolitiikka
ei toimi, ilmeisesti työttömyysturvaan (Puhemies
koputtaa) nimenomaan täytyisi saada muutosta. Miksi hallitus
ei sitä esitä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä työllisyyspolitiikka
onnistuu. Ei pidä suomalaisen yhteiskunnan siinä antaa
periksi. Työttömien määrä lamavuosista
alkaen on asteittain alentunut, ja se tulee alentumaan. Tämän on
oltava suomalaisen yhteiskunnan ehdoton tavoite, eikä siinä pidä periksi
antaa. Tähän liittyen ensi vuoden talousarvio
työllisyyspolitiikan suhteen sisältää lukuisasti
toimenpiteitä. Kannattaa lukea tämä kirja.
Se on jaettu teille ja siitä tällä viikolla
keskustelua on käyty. Ensi viikolla käydään
myös välikysymyskeskustelu siihen liittyen. Ilmeisesti
vasemmistoliitto ei ollut kysymyksessä mukana, mutta ensi
viikolla on mahdollisuus käsitellä tämä perin
pohjin.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tämän yleisen talouspoliittisen
linjan lisäksi me tietenkin toteutamme koko ajan pohjoismaisen
hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturvaverkkoa, pidämme yllä palvelujärjestelmää,
kohdennamme yksilökohtaisia toimenpiteitä. Työministeri
voi kertoa näistä lisää. Ensi
vuoden budjetissa on yksi pieni marginaalinen, kuitenkin tärkeä toimenpide,
jossa eläketuki tehdään kaikkein hankalimmassa
asemassa oleville vanhemmille pitkäaikaistyöttömille,
jolloin vapautuu enemmän voimavaroja sitten muiden yksilöllisempään
kohteluun. Mutta ei aktiivisesta työvoimapolitiikasta ole
tietenkään voitu tässä luopua.
Ihmisellä on oikeus siihen, että koko hyvä julkinen
palvelujärjestelmä, niin valtionhallinto kuin
kunnanhallinnon osaajat, syventyy kunkin henkilökohtaiseen
tilanteeseen. Sosiaalitoimen voimavaroja on lisätty, terveydenhuollon
voimavaroja lisätään, opetetaan uusia
(Puhemies koputtaa) toimintatapoja.
Suomessa ei ole laajamittaista köyhyyttä kansainvälisessä vertailussa.
Emme ole huonoimmassa asemassa tässä asiassa.
(Välihuutoja vasemmalta)
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässä samaisessa tutkimuksessa,
johon ed. Siimes viittaa, on tutkittu myös muita maita
ja huomattu se, että toistuvaisuutta ei ole otettu sillä tavalla
huomioon näissä tutkimuksissa aiemmin, ja se on
tullut uutena esimerkkinä nyt näihin mukaan. Mutta
Suomi ei ole ainoa, jossa köyhyys toistuu.
Pitkäaikaistyöttömyys on yksi kaikkein
suurimmista köyhyyden syistä. Esimerkiksi työvoiman
palvelukeskuksilla on jo nyt saavutettu sellaisia tuloksia, että tämän
asiakaskunnan kohdalla toimeentulotukimenot ovat huomattavasti alentuneet,
koska ihmiset ovat niiden palvelujen kautta löytäneet
itsellensä aktiivisemman vaihtoehdon. Tähän
samaan pyritään myös työmarkkinatukijärjestelmän
uudistamisella, jotta ihmisille olisi hieman pidemmän työmarkkinatukijakson
jälkeen tarjolla aktiivisia toimenpiteitä, joiden
avulla he voivat myös parantaa käteenjäävien
tulojen määrää esimerkiksi sitä kautta,
että on nostettu aktiivitoimien ylläpitokorvauksia,
joihin ei koske verottaja, joita ei soviteta (Puhemies koputtaa)
yhteen asumistuen eikä muidenkaan sosiaaliturvajärjestelmien
kanssa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Siimes otti esiin erittäin tärkeän
kysymyksen, josta valitettavasti olemme tällä eduskuntakaudella
keskustelleet vähemmän kuin viime kaudella. Eduskunnassa
on toiminut verkosto, joka on perehtynyt köyhyyskysymyksiin
ja kuullut asiantuntijoita, ed. Tennilä on ollut tässä aktiivinen.
Tämän verkoston kuulemat asiantuntijat ovat esittäneet,
että jos peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea
nostettaisiin reilulla 1 eurolla, tällä saataisiin
aikaan vaikutus, että toimeentulotukiasiakkaiden määrä vähenisi
kolmanneksella. Tällöin toimeentulotuen resursseja
voitaisiin suunnata enemmän hyvään sosiaalityöhön
eikä pelkästään sen rahamäärän
laskemiseen.
Onko hallitus harkinnut tätä asiaa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! On totta, että meillä on
iso joukko niitä ihmisiä, jotka hakevat työmarkkinatuen
täydennykseksi toimeentulotukea. Mutta ongelma näiden
ihmisten kannalta on se, että jos työmarkkinatukea
nostetaan, ilman että tehdään muita järjestelmäuudistuksia,
niin ihmisten käteen jäävä raha
ei nouse, vaan ainoastaan heidän toimeentulotuen kautta
saamansa rahamäärä poistuu. Sen vuoksi
hallitus on kokonaisuudessaan katsomassa työmarkkinatukiuudistusta
ja etsimässä sellaisia ratkaisuja, että aktiivisten
vaihtoehtojen jälkeen myös se käteen
jäävä rahamäärä voisi
olla korkeampi kuin nykyisellään.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Työttömyysasiaa kun käsitellään
täällä, niin olisi syytä muistaa
historia. Sieltä on kyllä otettavissa oppia tänä päivänä.
Kun 90-luvun alussa Suomi romahti Esko Ahon hallituksen
aikana, työttömyysprosentti pahimmilla alueilla
oli liki 30 prosenttia, esimerkiksi Jyväskylässä yli
27. Pääministeri Paavo Lipposen ykkös-
ja kakkoshallituksen aikana tilanne parantui vuosittain oleellisesti,
300 000 uutta työpaikkaa, ja kun viime vuonna punamultahallitus
aloitti työnsä, sen jälkeen meillä on
selvät tilastot osoitettavissa esimerkiksi Jyväskylästä:
työttömyyden lasku on pysähtynyt. Se
oli heinäkuussa täsmälleen sama kuin
vuosi sitten heinäkuussa, ja aivan selvästi on
odotettavissa, että se pahenee tästä eteenpäin. Kaikki
muut puheet, mitä puhutaan, ovat tilanteen kaunistelua.
Minä kysyisin, kun ne vanhat konstit eivät enää tässä asiassa
riitä, joita budjettiin on kirjoitettu:
Onko hallituksen piirissä ajateltu asiaa niinpäin,
että pannaan pyörä pyörimään
oikein päin, pannaan ihmiset työhön,
sidotaan rahan antaminen (Puhemies koputtaa) yhä enemmän
työntekoon, siitä tulee verotuloja ja sosiaalimenot
pienenevät, oletteko keskustelleet piirissänne
asiasta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä oli varmastikin aivan hyvä idea.
Varmasti siihenkin suuntaan olemme hallituksessa keskustelleet.
(Naurua) Sitähän kysymys koski.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärsin, että ed.
Siimeksen kysymys koski nimenomaan sitä kaikkein köyhintä joukkoa
yhteiskunnassa. Kyllä työ on parasta sosiaaliturvaa,
sitä kukaan ei kiistä, mutta kyllä meillä aina
tulee olemaan henkilöitä ja perheitä,
jotka ovat riippuvaisia toimeentulotuesta. Aivan kuten ministeri
Filatov totesi, jos tuloa tulee jostakin lisää,
niin toimeentulotuki pienenee ja henkilön asema ei ollenkaan
parane. Tästä syystä, jos nyt niitä kaikkein
köyhimpiä halutaan auttaa, niin kuin minä luulen,
että jokainen meistä haluaa, niin ainoa mahdollisuus
ja tapa on korottaa toimeentulotukea. Tämän me
jokainen tiedämme, se on turha kiistää,
se on ainoa tapa.
Onko hallituksella sama huoli kuin suurella enemmistöllä eli
parantaa näiden köyhien asemaa korottamalla toimeentulotukea
tai esimerkiksi puolittamalla vuokran omavastuun määrä?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Huoli on, ja ainakin omassa työssäni
olen kutsunut koolle asiantuntijoita esittämään
konkreettisia esityksiä siitä, mitä voitaisiin
tehdä kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi.
Se on ihan tosiasia, että pitkäaikaistyöttömyys
on se asia, joka meille on jäänyt laman jälkeen
rasitteeksi ja joka rasittaa joissakin perheissä jo sukupolvesta
toiseen. Tietenkin me koko ajan pyrimme niitä ihmisiä nostamaan
mukaan yhteiskuntaan, työn piiriin, mutta se voi olla liian
pitkä tie, joten tässä välillä täytyy
yrittää etsiä kaikki ne mahdollisuudet.
Eli tällaista asiantuntijoiden kuulemista tällä hetkellä harrastetaan
ministeriössä ja etsitään konkreettisia
esityksiä. Nämä ovat yksinkertaisia asioita,
sanotaan, että hieman rahaa tänne ja hieman rahaa
tänne, mutta täytyy kuitenkin samalla myös
kannustinloukku- ja työllisyysloukkuasia pitää siinä mukana.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Mönkäre
on siltä osin oikeassa, että onneksi Suomessa
köyhyys on verrattain pientä, kiitos meidän
merkittävien tulonsiirtojemme, joita ilman köyhyys
olisi huomattavasti isompaa. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa,
että tilastojen mukaan, kun käytetään
Oecd- ja muita laskelmia, meillä on 2, 3, 4 prosenttia
ihmisiä, joita voidaan luonnehtia köyhiksi. (Ed.
Tennilä: 600 000!) Sen takia tähän asiaan
ovat kiinnittäneet huomiota kirkko, vasemmisto, sosialidemokraatit.
Me olemme eduskuntaryhmässä paljon puhuneet tästä.
Sen takia toteaisin nyt erityisesti pääministerille:
Kun hallitusohjelma on tulossa tarkistukseen, niin, aivan niin
kuin ed. Sinnemäki totesi, Stakesin tutkimuksen mukaan,
kun työttömien peruspäivärahaa
nostetaan 1,35 euroa, niin sosiaalitoimistojen luukulta poistuu
40 prosenttia, he ovat pääosin pitkäaikaistyöttömiä.
Tällä saataisiin hyvin ihmisarvoinen lopputulos
aikaiseksi, jos tässä reagoitaisiin tällä tavalla.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkään hallitusohjelmaa
ei kirjoiteta uudelleen, hallitusohjelma on kirjoitettu neljäksi
vuodeksi. Meillä on hallitusohjelmaan liittyen niin sanottu
välitarkistus, joka on luonnollinen osa hallituksen toimintaa,
ja kaikkia näitä näkökohtia
hallituksenkin pitää pohtia.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa on EU-tilastotavan mukaan nyt 600
000 köyhää, sen köyhyysrajan
alapuolella olevaa, siis EU-mittareilla mitattuna. Se on suuri määrä ihmisiä.
Pääosa köyhyydestä Suomessa aiheutuu
työmarkkinatuen pienuudesta, kansaneläkkeen pienuudesta
ja opintotuen riittämättömyydestä.
Ne ovat ne kolme suurta tekijää, eli perusturva
Suomessa on riittämätön. Totta kai pitää työllistää,
se on päivänselvää, mutta aina
on ihmisiä, jotka ovat työttöminä,
eli perusturvaa pitää parantaa myös työttömiltä ja
eläkeläisiltä.
Olen ymmärtänyt, että pääministeri
Vanhanen keskustan johtajana lähtee, ainakin kirjojensa
mukaan, siitä, että keskusta irtoaa tästä köyhän
asiasta, että siitä siirrytään
tuloerojen kasvun yhteiskuntaan. En siis kysymystä teille
teekään, vaan kysyn sosialidemokraattien edustajalta
ministeri Filatovilta: Esitittekö te edes työmarkkinatuen
korotusta, kun budjettia tehtiin?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työministeriössä on
käynnissä työmarkkinatuen uudistus, jossa
yhteydessä tullaan katsomaan eri tulonsiirtojen yhteyttä ja
sitä, miten ne suhteutuvat toisiinsa, miten saisimme kaikissa kunnissa
kannustavan järjestelmän, joka kannustaa työllistämään
pitkään työttömänä olevia
ihmisiä, ja miten voisimme poistaa niitä loukkuja, jotka
tietyissä tilanteissa estävät kuntia
tekemästä näin. Tämän
työn tuloksena on tarkoitus katsoa tätä kokonaisuutta.
Sen vuoksi en ole esittänyt yksittäistä nousua
työmarkkinatukeen tässä vaiheessa, koska
se ei toisi ihmisille suoraan sitä rahaa, vaan ainoastaan
vähentäisi toimeentulotuen tarvetta ja sinänsä ihan
helpottaisi ihmisten elämää, mutta tarkoitus
on hakea hieman kokonaisvaltaisempaa ratkaisua.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! 600 000 ihmistä on paljon
ja se on ehdottomasti liikaa. Minä en todennut, että köyhyys
olisi Suomessa pientä tai vähäistä,
mutta sanoin, että se ei ole Suomessa laajamittaista, se
kasautuu. Jos mietitään, mitä ed. Tennilä luetteli — kansaneläke,
työmarkkinatuki, opintotuki — niin jotta niihin
kaikkiin voitaisiin tehdä sellainen korotus, että Suomessa ei
olisi köyhiä, niin uskonpa, että puhumme
sellaisista summista rahaa, joita meillä ei vain yksinkertaisesti
ole käytettävissä, joten me joudumme
tässä asiassa etsimään uudenlaisia
ratkaisuja, joissa me mietimme sitä, miten yksilön
kohdalla tuo asia on korjattavissa. Mutta se ei poissulje sitä,
etteikö näitä etuuksia jollakin aikavälillä lisätä,
ja nythän tehdään ensi vuoden budjetissa
aivan merkittäviä asioita, joiden kaltaisia ei
Suomessa ole viimeiseen yhdeksään vuoteen tehty. Muistatte,
ed. Siimes, ollessanne hallituksessa, että me emme voineet
tehdä tällaisia lisäyksiä ihmisten
toimeentulotukeen.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamat työttömät,
joiden kanssa olen keskustellut, ovat sellaisessa tilanteessa, kun
heille on tarjolla työtä, todenneet kaikkein suurimmaksi
epäkohdaksi asumistuen leikkautumisen. Siksi kysynkin:
Minkälaisia suunnitelmia on asumistuen kehittämisen
suhteen sillä tavalla, että voisi olla tietty
siirtymäaika esimerkiksi, minkä kuluessa asumistuen
tasoa ei laskettaisi? Mielestäni lopputulos varmasti sekä valtion-
että kuntatalouden kannalta olisi positiivinen, jos nämä tilanteet johtaisivat
työn vastaanottamiseen.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Eduskuntahan äsken hyväksyi
hallituksen esityksen asumistuen muuttamisesta sillä tavalla,
että tulot voivat nousta 300 euroa ja vasta, kun ne nousevat
yli 300 euroa, tarkistetaan asumistukea, kun aiemmin se oli ollut 180
euroa. Jos tulot laskevat yli 180 euroa, niin niitä tarkistetaan.
Elikkä tässä hallitus teki selvän
parannuksen. Myöskin hallitus on tehnyt periaatepäätöksen
siitä, että asumistukea muutetaan myöskin
niin, että ylintä asumisen tuen määrää tarkistetaan
sillä indeksillä, millä asumiskustannukset
ovat nousseet viimeisen vuoden aikana. Vastaavasti kyllä myöskin
omavastuuta korotetaan palkkakustannusten indeksiä vastaavasti.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan nyt ihan korjata sen väärän
informaation, joka Lipposen toisen hallituksen tulonsiirtopolitiikasta
ministeri Mönkäreen suusta tuli.
Lipposen toisen hallituksen aikana korotettiin työmarkkinatukea
ja peruspäivärahaa erityisesti vasemmistoliiton
aktiivisen ja sitkeän työn tuloksena. (Ed. O.
Ojala: Kyllä Kalliomäki muistaa sen vieläkin!)
Myös kansaneläkkeeseen saatiin tasokorotus. (Ed.
Perho: Kenenkähän esityksestä? — Ed.
Tulonen: Maija Perhon esityksestä!) Tämä hallitus,
arvoisa puhemies, on laittanut valtavat summat verotuksen alentamiseen,
joka ei työllisyyden hoidon kannalta ole ollut lainkaan tehokasta.
Kysymys ei, ministeri Mönkäre, ole niinkään
rahan puutteesta, kysymys taitaa tässä asiassa
olla aivan aidosti tahdon puutteesta, varsinkin kun pääministerin
mainitsemassa hallitusohjelman välitarkistuksessakin ilmeisesti
lähinnä veronalennuksia tullaan lisäämään,
mutta ei menokehystä korottamaan. Kysyn:
Jos työllisyyspolitiikka ei toimi, miksi toistuvaisköyhien
asemaa ei haluta parantaa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Näköjään viimeisessä kysymyksessä aletaan
päästä asiaan. Tämä keskustelu
pyöri koko ajan sen ongelman ympärillä,
että meillä on tietty jakovara olemassa ja sitten
tuloja pitäisi eri väestöryhmien kesken
jakaa yhden potin sisällä. Se on äärimmäisen
tuskallista. Mutta niin kuin totesin — ed. Siimes mainitsi
verotuksen, tiedän teidän kantanne — hallituksen
kanta on se, että tietyissä olosuhteissa voidaan
verotusta käyttää välineenä,
jolla talouden kasvua vahvistetaan ja samalla myöskin työllisyyttä vahvistetaan,
jolloin syntyy liikkumavaraa valtion budjettiin, myöskin
kuntien budjettiin. Tätä liikkumavaraa, joka tuo
lisätuloa, voidaan sitten käyttää paljon helpommassa
tilanteessa kuin tämä keskustelu nyt osoittaa,
jossa siis ei varmasti päästä maaliin tilanteessa,
jossa jaettava on jokin tietty potti ja sen sisällä pitäisi
uudelleen jakaa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On paljon puhuttu työttömyydestä ja
sen yhteydestä köyhyyteen. Se on varmasti yksi
keskeisiä syitä. Monet pitkäaikaistyöttömät
mielellään työllistyisivät myös
lyhyiksi työjaksoiksi, jos nykyisen järjestelmän
puitteissa olisi mahdollista joustavasti myöskin työllisyyskauden
jälkeen palata työmarkkinatuelle takaisin. Lapin
kansanedustajat saivat Rovaniemen työttömiltä terveisiä tuotavaksi
ministeri Filatoville. He suorastaan pyysivät meitä vetoamaan
ja vaikuttamaan siihen, että tällainen joustava
järjestelmä voitaisiin Suomessakin luoda. Monet
yrittäjät ovat myös samaa mieltä,
että järjestelmän kankeuden vuoksi ei
saada työttömiä näille lyhyille
työttömyysjaksoille töihin.
Mitä ministeri Filatov aikoo tämän
ongelman ratkaisuksi tehdä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Meidän työttömyysturvajärjestelmässämme
on niin sanottu soviteltu päiväraha, joka liittyy
siihen, että silloin, kun on työssä ja
lyhyissä työsuhteissa, osa siitä, mitä ansaitsee,
lasketaan hyödyksi ja osa siitä leikkaa työttömyysturvaa. Järjestelmän
suurin ongelma ei ole niinkään se, ettei rahaa
tulisi enemmän, vaan se, että siihen usein liittyy
viiveitä, miten sitten saa työttömyysturvansa.
Tästä on sovittu kassojen kanssa, että ne
maksaisivat työttömyysturvan reaaliajassa ja sen
jälkeen vasta jälkikäteen soviteltaisiin
yhteen tilannetta, jotta näitä viiveitä ei
tulisi. Mutta ongelmia tiettyjen kassojen kanssa on, ja tätä työtä yritetään
tehdä, jotta näistä viiveistä päästäisiin
eroon.
Eva Biaudet /r:
Ärade talman, arvoisa puhemies! Köyhyydellä ja
pitkäaikaistyöttömyydellä on
ihan selvä yhteys, ja tilanne tietenkin pahenee, kun henkilöllä on
muitakin vaikeuksia yhteiskunnassa. Maahanmuuttajien keskuudessa työttömyys
on erityisen suurta. Joskus kuitenkin meidän oma byrokratiamme
estää maahanmuuttajan työllistymisen.
Esimerkiksi kansalaisuusanomusten viivästyminen voi estää sen
ainoan työpaikan saamisen, joka voisi olla saatavissa seuraavien
kymmenen kuluessa esimerkiksi pakolaistaustaiselle henkilölle,
kun hän osaamisen perusteella voi saada töitä esimerkiksi
vanhassa kotimaassaan tällaisten yhteyksien luomisessa. Kansalaisuusanomusta
voi nopeuttaa erityisistä syistä, mutta siihen
ei kelpaa kuulemma, että saisi töitä,
vaikka muuten ehkä ei kymmenessä vuodessa enää saakaan
sen jälkeen, kun mahdollisuudet menevät.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Todella näissä käsittelyajoissa yleensäkin
ulkomaalais-, turvapaikka- ja kansalaisuusasioissa on ollut erittäin
paljon epäkohtia. Vuosi sitten käynnistetty turvapaikkakäsittelyn nopeutus
ja Ulkomaalaisviraston tehostamistoimenpiteet ovat johtaneet hyvään
tulokseen. Turvapaikkapuolella on puolessatoista vuodessa tultu
kesäkuussa alle neljän kuukauden. Tämä on mahdollistanut
sen, että olemme voineet viime viikolla siirtää noin
parinkymmenen henkilön työpanoksen turvapaikkalinjalta
kansalaisuuslinjan työn tehostamiseen. Kun tällä hetkellä kansalaisuushakemusten
käsittely on niinkin kohtuuton kuin kaksi kolme vuotta,
olemme asettaneet tavoitteeksi sen määräajan
puolittamisen nyt tässä vaiheessa tehostamistoimenpiteenä.