Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhteydessä on
syytä käsitellä sitä, miten sosiaali-
ja terveysministeriö on manipuloinut lääkkeiden
hintatasoa ja näin vaikuttanut apteekkien talouteen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyrkinyt manipuloimaan
lääkkeiden hintaa pyrkimällä leikkaamaan
korkeahintaisten lääkkeiden hintoja. Ministeriö on
alentanut lääkkeiden tukkuhintoja niin, että uusien
lääkkeiden markkinoille pääsy on
tehty mahdollisimman vaikeaksi. Apteekeille taas on annettu velvoite
tarjota halvin mahdollinen vaihtoehto lääkärin
määräämistä lääkkeistä. Muun
muassa näillä toimin ministeriö kuvittelee saavansa
lääkkeiden aiheuttamat kustannukset hallintaan.
Arvoisa puhemies! Seuraavassa esimerkki: Lääkekorvauksista
päättävä lääkkeiden
hintalautakunta hylkäsi uuden diabeteksen kakkostyypin hoitoon
tarkoitetun lääkkeen. Hylkäysperusteena
oli raha. Päätös syntyi vastoin lääketieteellisten
ja Kansaneläkelaitoksen asiantuntijoiden arviota. Suomessa
ollaan ilmeisesti siirtymässä tilanteeseen, jossa
uusia, tehokkaita lääkkeitä ei saada
markkinoille sen takia, että valtiovarainministeriö haluaa
säästää lääkekustannuksissa.
Vuonna 2004 Suomessa oli 807 apteekkia, joista 197 sivuapteekkeja.
Apteekkien liikevaihto oli lähes 3 miljardia euroa, ja
ne toimittivat 41 miljoonan reseptin lääkkeet.
Apteekit suorittavat vuosittain liikevaihdon mukaan progressiivista apteekkimaksua
noin 110—120 miljoonaa euroa. Tänä vuonna
apteekkimaksua maksetaan 123 miljoonaa euroa ja, jos hallituksen
esitys menee läpi, ensi vuonna 126 miljoonaa euroa. Poikkeuksena
ovat Helsingin ja Kuopion yliopistojen apteekit, jotka eivät
maksa lainkaan apteekkimaksua ja saavat tästä perusteettoman
kilpailuedun. Yliopistoapteekit maksavat tuon summan ylläpitäjäyliopistoilleen.
Yksityiset apteekit maksavat kaksinkertaista arvonlisäveroa.
Arvonlisäveroa maksetaan 8 prosenttia, lisäksi
liikevaihtoon perustuvaa apteekkimaksua noin 6,9 prosenttia. Valtiolle
menevien veronluonteisten maksujen osuus on lääkkeiden
hinnasta 14—15 prosenttia. Sosiaali- ja terveysministeriössä on
kaavailtu jopa apteekkimaksun poistamista, joka laskisi lääkkeiden
hintaa noin 7 prosenttia. Koska apteekkimaksulla turvataan pienten
apteekkien olemassaolo, maksujen poistaminen lopettaisi kymmeniä pieniä apteekkeja.
Lääkkeiden saanti vaikeutuisi maaseudulla ja isompien
kaupunkien lähiöissä. Tästä koituu
lisäkustannuksia kansalaisille, jotka joutuvat hakemaan
lääkkeitä kauempaa. Apteekkimaksu johtaa
kuitenkin käytännössä siis siihen,
että saman hintaisesta lääkkeestä pieni
apteekki saa suhteellisesti suuremman katteen kuin isompi. Kun apteekkimaksun poisto
johtaa kielteisiin seurauksiin, on lääkemenojen
kasvun hillitsemiseksi löydettävä muita
kuin apteekkilaitosta kurjistavia keinoja.
Arvoisa puhemies! Suurin lääkekustannuksia lisäävä ongelma
on se, että lääkärit määräävät helpohkosti
reseptilääkkeitä ilman lääkitystäkin paraneviin
sairauksiin ja kipuihin. Reseptien jatkuvaan uusimiseen ja määräyskäytäntöön
tarvitaan lisärajoituksia, mikä erilaisten arvioiden mukaan
vähentäisi lääkemenoja noin
20 prosenttia. Lääkekustannuksiin voidaan tehokkaimmin vaikuttaa
tiukentamalla lääkärien löysää reseptikäytäntöä.
Toinen keino katkaista lääkemenojen kasvua on
poistaa reseptilääkkeiden arvonlisävero.
Ei ole oikein, että apteekit maksavat kaksinkertaista liikevaihtoon
perustuvaa veroa. Kun apteekkien vuotuisesta myynnistä 80
prosenttia on nimenomaan reseptilääkkeitä,
johtaisi 8 prosentin arvonlisäveron poistaminen lääkkeiden
merkittävään hinnanalennukseen. Kun 100—130
miljoonan euron vuotuinen apteekkimaksu vielä käytettäisiin
Kansaneläkelaitoksen lääkekorvauksiin,
se hyödyttäisi suoraan kansalaisia.
Kuten todettu, lääkkeiden hinnasta 14—15 prosenttia
menee valtiolle, apteekkien osuus hinnasta on noin 24 prosenttia.
Suurimman potin ottaa lääketeollisuus 62—64
prosentin osuudella.
Yleiskeskustelu päättyy.