Täysistunnon pöytäkirja 91/2010 vp

PTK 91/2010 vp

91. KESKIVIIKKONA 29. SYYSKUUTA 2010 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta

 

Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotan, että lailla säädettäisiin, että perusopetuksen ryhmien koosta säädettäisiin erikseen valtioneuvoston asetuksella. Perusopetuslain 30 §:ssä säädetään, että opetusryhmien tulee olla sellaisia, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Kuitenkaan opetusryhmien koosta ei erityisopetusta lukuun ottamatta ole säädetty, ja on ongelmallista, että pelkät suositukset eivät sido kuntia riittävän pienten opetusryhmien järjestämiseen.

Opetusministeriö listasi viime vuoden lopulla perusopetuksen laatusuositukset, joiden mukaan koulujen tulisi toimia. Laatukriteereissä vedottiin myös siihen, että koulutuksen järjestäjän eli kunnan taloudellinen tilanne tai opettajien lomauttaminen ei saisi vaarantaa oppilaiden oikeutta opetukseen. Nuo laatukriteerit ovat sinänsä hyvät ja oikean suuntaiset, mutta nehän eivät ole toki kuntia sitovia. Säätelemättömät ryhmäkoot ovat uhka opetuksen tasa-arvolle. Tiukassa kuntataloudessa ja myös eri kunnassa asuvat lapset ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, miten kunta noudattaa noita laatukriteereitä.

Koulujen ryhmäkoon on tiedetty olevan yhteydessä koulussa menestymiseen. Suomen Akatemian ja Duodecimin asiantuntijat ovat tuoneet esiin, että nuoret pärjäävät sitä paremmin, mitä pienemmässä ja kiinteämmässä ryhmässä he voivat koulunsa käydä. OAJ on kiinnittänyt myös huomiota siihen, että yksi syrjäytynyt elämä maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa, mikä on pieni hinta siihen nähden, että jos esimerkiksi nämä ryhmäkoot saataisiin laatusuositusten mukaisiksi, niin opettajien palkkakustannukset katettaisiin kyllä erinomaisen hyvin ja yhteiskunnalle kertyisi mittavia säästöjä. Monet alkuopetukseen liittyvät pedagogiset syyt myös puhuvat pienten opetusryhmien puolesta, ja pienissä opetusryhmissä esimerkiksi koulukiusaamista esiintyy vähemmän.

Arvoisa puhemies! Sen vuoksi pidän tarpeellisena, että nykyistä tiukemmalla normituksella säädellään, eli erillisen asetuksen keinoin, perusopetuksen ryhmäkokoja. Ja erityisen tärkeää tämä on nimenomaan alkuopetuksessa.

Keskustelu päättyi.