Täysistunnon pöytäkirja 91/2010 vp

PTK 91/2010 vp

91. KESKIVIIKKONA 29. SYYSKUUTA 2010 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta

 

Päivi Räsänen /kd (esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotan, että alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin kokonaan eli sallittaisiin vain tuoteselosteen kaltainen mainonta. Totean tässä, että olen allekirjoittanut myös ed. Inkeri Kerolan lakialoitteen, joka upeasti keräsi yli 100 kansanedustajan tuen, mutta tätä lakialoitetta olin jo valmistelemassa, ennen kuin ed. Kerolan lakialoitteesta tiesin ja siihen nimeäni laitoin, ja sen vuoksi haluan osaltani myös tällä lakialoitteella olla tuota hanketta viemässä eteenpäin ja odotan sitä, että ministeri Paula Risikko tarttuisi tähän myönteisellä tavalla, vaikka onkin käynyt niin, että sosiaali- ja terveysministeriön alkoholimainonnan rajoituksia selvittänyt työryhmä kääntyi hyvin niukalla enemmistöllä vastustamaan tätä hanketta, mikä oli tietysti erittäin suuri pettymys. Nimittäin kyllä pidän täysin selvänä sitä, että on vahingollista, että lapset ja nuoret altistuvat alkoholin mainonnalle. Ja miksi ylipäänsä olisi tarpeen mainostaa, jos mainonnalla ei pyrittäisi edistämään tuotteen myyntiä? Erityisen ongelmallisena pidän sitä, että näitä positiivisia harhaanjohtavia mielikuvia käytetään mainonnassa sillä tavoin, että kohderyhmänä ovat ilmiselvästi nuoret kuluttajat.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Ei todellakaan ole ensimmäinen kerta, kun tätä lakialoitetta mielikuvamainonnan kieltämisestä kokonaan käsitellään täällä, mutta aloite on edelleen mitä kannatettavin. Tässähän rajattaisiin mainostaminen pelkästään tuotetietoon, ja siinä mielessä tämä olisi hyvä. Tällä asialla on merkitystä pitkällä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä tämmöinen sallittavuuden rajoittaminen toimii kyllä meidän nuorisollemme. Meidän täytyy muistaa sellainen erityinen asia tässä, että alkoholiteollisuus panostaa tähän kasvavaan sukupolveen ja suurin kasvu on juuri lapsissa ja nuorissa. Me aikuiset ihmiset emme edes ymmärrä niitä mainoksia, mikä se juju on, minkä takia sille mainokselle pitää nauraa, mutta se on lapsista hauskaa ja se tuo sen kuvan siihen, että tämä on kannatettavaa.

Toinen tämmöinen iso kasvava ryhmä, johonka tätä mielikuvamainontaa lähdetään kohta rakentamaan, on ikääntyvät ihmiset. Heillä on vapaa-aikaa. Heille halutaan myös luoda sellaisia mielikuvia, jotka tavallaan tekevät siitä eläkkeelläolemisesta rennompaa, kun nautitaan alkoholia. Tietysti se, mikä kannattaa myös muistaa tässä, on, että tämä on vain yksi keino kansanterveystyön eteen tehtävistä toimenpiteistä. Kyllä meidän pitäisi pystyä myös rajoittamaan saatavuutta. En voi oikein ymmärtää, minkä takia R-kioskeilla ja huoltamoilla on alkoholia. Varsinkin R-kioskeilla on ihan sama kohderyhmä, nämä lapset ja nuoret, ja se ei ole semmoinen asia, että ... Itse vanhana ravintoloitsijana tykkäisin semmoisesta politiikasta, että me veisimme takaisin ravintoloihin tämän anniskelun. Silloin sillä samalla rahamäärällä saisi vähemmän alkoholia ja sitä ei koskaan nautittaisi yksin. Se olisi semmoinen erittäin hyvä kohde, mihin voitaisiin viedä tätä meidän alkoholipolitiikkaa.

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa puhemies! Olen ed. Larikan kanssa täysin samaa mieltä, ja todellakin mainonnan rajoittaminen ei ole ainoa eikä edes tärkein keino. Maailman terveysjärjestön arvion mukaan kaikkein tärkein keino vähentää alkoholihaittoja, jotka ovat suorassa suhteessa alkoholin kulutukseen, on alkoholin hintaan vaikuttaminen, seuraavaksi tärkein keino on vaikuttaa saatavuuteen ja kolmanneksi tähän mainontaan. Ja mielestäni näitä kaikkia keinoja tulee käyttää, niitä on osittain käytettykin tämänkin vaalikauden aikana. Mutta tuosta saatavuuden rajoittamisesta olen kyllä huolestunut esimerkiksi juuri huoltoasemien osalta. Varsinkin kun huoltoasemat liittyvät nimenomaan autoilijoiden huoltamiseen, niin on aika ristiriitaista, että siellä samanaikaisesti merkittävä osa katteesta tulee nimenomaan alkoholin myynnistä.

Juha Mieto /kesk:

Arvoisa puhemies! Oon allekirjoottanu ed. Kerolan lakiesityksen, ja ed. Larikka ja ed. Räsänen pitivät tuos erinomaaset puheenvuorot. Olen kans täysin samaa mieltä, että mainonta pitää kieltää, ja ennen kaikkia viäl korostaasin, että monetkaan vanhemmat ei tierä sitä, mitä meirän nuoriso jo hyvin nuorena katteloo. Ne on paljo meitä vikkelämpiä ja saavat sieltä mielikuvia. Ja kun ne näköö tällaasia mielikuvamainoksia ja varsinki eläviä nuoria, jokka näiren hörhöjen kans pelaa, ne saa väärän kuvan tulevaa elämää ajatellen. Mutta seki, että meillä jo vuosikymmenet varmahan on korostettu sitä moneski kodis, jotta ku isi ja äiti antaa lapselle, heirän nähren otetahan sielä yhdessä viiniä esimerkiksi, on jo sellasta väärää mainontaa,. Kyllä nämä kaikki pitää periaattees lähtiä kodista, ja soon kaikkien meirän isien ja äitien ja ennen kaikkia vanhojen velvoite. Ja oon myös sitä mieltä, niin ku ed. Räsänen sanoo, että ku tuolta huoltoasemilta sun muilta saa keskiketterää eikä se tartte olla aina keskiketterää, vähän siiderintapaasia juomia, ja ne osaa käyttää sitä jo. Se on se puskamainonta, joka villiinnyttää nuoret, jotenka eherottomasti tämän lakiesityksen, minkä ed. Kerola on allekirjotuttanu meillä muilla, pitääs mennä läpi.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Jäi tuossa edellisessä puheenvuorossa vielä tärkeästä asiasta huomauttamatta: meidän pitää nyt päättää, haluammeko tehdä parempaa kansanterveystyötä vai tukea alkoholiteollisuutta. Tässä salissa on oikeastaan aika helppo lähteä tätä kansanterveystyötä tukemaan. Meillähän on Suomessa alkoholin kohdalla monopoli, ja sitä perustellaan tällä kansanterveystyöllä.

On aika vaikea ymmärtää sitä, että kun me perustelemme alkoholimonopolia sillä, että me teemme parempaa kansanterveystyötä, niin meillä alkoholinkulutusluvut nousevat ihan pystysuoraan ylöspäin ja näillä perinteisillä alkoholinkulutusmailla, viinimailla Italialla ja Ranskalla, luvut tulevat alaspäin, ja heillä tätä ei ole rajoitettu.

Jos me emme nyt täällä Suomessa ala tehdä oikeasti kunnon kansanterveystyötä, niin ne perusteet, minkä takia meillä tämä monopoli saa olla, alkavat purkautua. Eli meidän on oikeasti alettava tehdä semmoisia ratkaisuja, joilla me pystymme vaikuttamaan ihmisten kulutustottumuksiin ja joilla on jotain merkitystä. Vain ne myyntiluvut ratkaisevat.

Kun ed. Räsänen sanoi alkoholin hinnasta, niin sillä hinnalla on merkitystä, mutta me olemme jo nyt huomanneet, että kun Suomessa ilmoitetaan, että veroa nostetaan, niin ei ihmisiä edes kiinnosta, milloin se vero nousee, vaan me alamme heti ostaa entistä enemmän meidän naapurivaltiostamme, kuten tällä hetkellä Virosta. Sanoin tässä jo vuosi sitten, että Virossa laivayhtiöt ovat vaihtaneet pienemmät laivat isompiin laivoihin, jotta saadaan myytyä enemmän. Eli tämä alkoholin hinta on hieman hankala kuvio suomalaisten kannalta, mutta alkoholin saatavuuden ja tämän mainostamisen rajoittaminen ovat ehkä niitä keinoja, joista olisi kaikkein helpoin aloittaa.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Olen edellisten puhujien kanssa aivan samaa mieltä. Yksi huomio, minkä olen tässä vuosien aika tehnyt, on se, että alkoholin mainonta on aina vain taitavammin ja näyttävämmin tehty, elikkä alkoholi on tehty myöskin houkuttelevammaksi.

Juha Mieto /kesk:

Arvoisa puhemies! Jäi äsken vielä sellaanen tärkiä huomio sanomata, nimittään meirän pitää muistaa se, että Suomi on hyvinvointivaltio, ja jos ajatellaan sitä, että meirän nuorissa ja lapsissa on tulevaisuus, niin näiren pitää olla joskus kuitenki energisiä työntekijöötä. Jos ajatellaan, jotta tänä päivänä lapset liikkuu luontaisesti muutenkin huomattavasti vähemmän kuin me ennen, nii ei näil oo fyysistä kuntoakaa, meleko nuorena rappeutuu niin fyysinen ku psyykkinen kunto, tuloo erimoisia sairauksia. Niin ku lääkäri Räsänen varmaan hyvin tietää nämä lääketieteelliset puolet, niin on tärkiä, jotta tämä lakiesitys mänöö tällä lailla läpi.

Päivi Räsänen /kd:

Herra puhemies! Ensinnäkin olen ilahtunut siitä, että eduskunnasta löytyy niin laajaa tukea tälle ed. Inkeri Kerolan lakialoitteelle ja tälle hankkeelle, jota tällä omallakin lakialoitteellani tuen. Siinä suhteessa olen toiveikas, että vielä tällä vaalikaudella saataisiin muutos tähän asiaan.

Pidän kyllä merkillisenä sitä, että Ranskassa, joka on tunnettu viinimaa, on jo useita vuosia ollut tämä mielikuvamainonnan kielto voimassa eli siellä on pelkästään tämä tuotetietojen mainostaminen sallittua ilman näitä mielikuvallisia elementtejä. Miksi se on niin vaikeaa Suomessa saada aikaan, koska kyllähän myös Ranskassa alkoholibisneksellä on iso vaikutus? Mutta tässä tarvitaan nyt poliittista voimaa ja poliittista vääntöä. Kun täällä kokoomuslaiset edustajat ovat niin hyviä puheenvuoroja käyttäneet, niin varmasti pystytte kokoomuslaiseen peruspalveluministeri Risikkoon vaikuttamaan myönteisellä tavalla.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Juuri näin niin kuin ed. Räsänen sanoi. Yksi asia, joka tämän lakimuutoksen perusteluista on jäänyt pois ja joka olisi ehkä hyvä liittää sinne tai joka tulisi ottaa huomioon, on se, että tässä erityisesti tarkoitetaan keskiolutta ja tällaisia juomia, mutta tällä hetkellä tulee Suomeen tämmöisiä aivan uusia makeita juomia, joista ei oikeasti edes tiedä, että ne ovat alkoholia. Ne eivät maistu alkoholilta, ne ovat kivan värisiä, ne ovat lähinnä parannettuja painoksia meidän vanhoista limonadeista, jotka on nyt vaan tuotu hienoilla kuvilla ja mainoksilla esiin, ja ne erehdyttävästi kyllä muistuttavat kaikkea muuta kuin alkoholipitoista juomaa. Tässä on siis paljon muutakin takana, tämä alkoholiteollisuus, että jos emme pysty tähän mielikuvamainontaan nyt puuttumaan, kyllä vääntää meidät selälleen tässä asiassa, niin että kyllä tähän kannattaa puuttua.

Keskustelu päättyi.