7) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Pietari Jääskeläinen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat tehneet lakialoitteen
omaishoidon tuen nostamiseksi. Meidän mielestämme
yhteiskunnan on järkevää panostaa omaishoitoon,
joka on ylivoimaisesti edullisin hoitomuoto ja mahdollistaa sairaalle
perheenjäsenelle ihmisarvoisen ja turvallisen elämän
omassa kodissaan. Tämä hallitus ei ole tehnyt
mitään omaishoitajien aseman parantamiseksi. Kunnat
ovat puolestaan edesvastuuttomasti laskeneet omaishoidon tuen määrää lakisääteiselle
minimitasolle ja kiristäneet tuen saannin kriteerejä.
Tämän seurauksena tuhansia omaishoitosopimuksia
on irtisanottu. Tällainen menettely on täydessä ristiriidassa
sen kanssa, että omassa kodissa asumista halutaan tukea
ja laitospaikkoja vähentää.
Arvoisa puhemies! Otetaan konkreettinen esimerkki. Omaishoidon
tuen saannin edellytys maksuryhmässä 2 on seuraava:
Hoidettavan henkilön tulee tarvita runsaasti hoitoa ja
huolenpitoa ja jatkuvaa apua ympärivuorokautisesti, eikä hän voi
asua yksin. Hoitotyö edellyttää pääsääntöisesti
ympärivuorokautista työpanosta. Lisäedellytys
tuen saannille on, että hoitaja ei voi olla työssä.
Näillä edellytyksillä annettavasta omaishoidon
työstä maksetaan tukea kokonaista 1 euro ja 87
senttiä tunnilta. Tästä tuesta omaishoitaja maksaa
vielä verot. Jäljelle jää puolitoista
euroa. Jopa halpatyömaissa teetettävästä orjatyöstä maksetaan
enemmän. Jos omaishoidossa käytetään
ostopalvelua, jonka hinta on 30 euroa per tunti, niin omaishoidon
tuen määrällä hoidettava saa
apua keskimäärin 45 minuuttia päivässä.
Siinä ajassa ehtii juuri ja juuri vaihtamaan vaipat ja tiskaamaan
tiskit, ei muuta. Laitoshoidossa omaishoidon tuen määrällä voi
viettää kokonaista kolme päivää.
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat ja läheiset -liiton
tutkimusten perusteella yksi omaishoitaja säästää yhteiskunnan
verorahoja keskimäärin 40 000 euroa vuodessa.
Omaishoitoa päivittäin tarvitsevia henkilöitä on
yli 300 000 ja heistä laitostasoista hoitoa tarvitsevia
yli 60 000. Omaishoitajien tekemän työn
säästö on kokonaisvaikutuksiltaan miljardiluokkaa.
Kuitenkin omaishoidon tukea saa vain kymmenesosa omaishoitajista.
Omaishoitajien työn volyymi on suurempi kuin koko terveysalan
hoitohenkilökunnan tekemä työ. Väestön
ikääntymisen johdosta omaishoitajia tullaan tulevaisuudessa
tarvitsemaan yhä enemmän. Jos menettäisimme vaikkapa
vain 10 prosenttia omaishoitajaresursseista, niin Suomen terveydenhoitojärjestelmä
olisi
kriisissä.
Me perussuomalaiset edellytämme, että omaishoitajien
hyväksikäyttö lopetetaan. Omaishoidon
tuen nostamisen lisäksi omaishoitajille on turvattava riittävästi
vapaa-aikaa ja lomaa. Nykytilanne on valitettavan usein se, että omaishoitaja
kaatuu raskaan työn alle, masentuu, uupuu ja syrjäytyy.
Arvoisa puhemies! Omaishoitaja on puolisonsa tai muun hoitoa
tarvitsevan perheenjäsenen paras asiantuntija. Molemmille
on tärkeää yhdessäolo, vuorovaikutus,
tunteiden ilmaiseminen ja ennen kaikkea tuttu ympäristö.
Nämä tekijät parantavat sairaankin ihmisen
elämänlaatua ja antavat mahdollisuuden ihmisarvoiseen
elämään verrattuna laitosmaiseen hoitoon.
Puheiden aika on ohi. Nyt tarvitaan tekoja omaishoitajien tukemiseksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Omaishoidon tuella tarkoitetaan palvelukokonaisuutta,
joka sisältää hoidettavalle annettavat
palvelut, omaishoitajalle maksettavan hoitopalkkion ja
lakisääteiset vapaapäivät sekä omaishoitoa
tukevat palvelut, jotka määritellään
hoidettavan hoito- ja palvelusuunnitelmassa.
Perheet ovat aina osallistuneet sairaiden ja vammaisten omaisten
hoitoon ja huolenpitoon. Vaikka yhteiskunta on ottanut vastuulleen
perheelle kuuluneita tehtäviä, omaisten ja läheisten merkitys
hoidon tarjoajina ei ole menettänyt arvoaan vähääkään.
Omaishoidon tärkein motiivi on läheinen suhde,
joka ei ole syntynyt hoidon tarpeen perusteella vaan on olemassa
siitä riippumatta.
Meidän tulisi jatkuvasti korostaa, että kansalaisilla
on aina vastuu lapsistaan ja vanhemmistaan. Se vastuu on joka tapauksessa
ilman yhteiskunnan tukeakin. On siis tärkeää,
että omaisten hoitamisessa erotetaan vähätuloiset,
jotka todella tarvitsevat taloudellista tukea, ja hyvätuloiset, joilla
ei ole tuen tarvetta. Omaishoidon tuki ei saa tulla subjektiiviseksi
oikeudeksi, vaan tuen pitää olla jatkossakin harkinnanvarainen.
Perustuki on 300 euroa kuukaudessa, ja ed. Jääskeläinen
esittää, että tukea nostettaisiin 50 prosentilla
eli 450 euroon. Jos omaishoitaja on lyhytaikaisesti estynyt tekemästä omaa
tai toisen työtä, esittää ed.
Jääskeläinen, että palkkiota
nostetaan 250 eurolla eli siis 41,6 prosentilla 850 euroon.
Arvoisa herra puhemies! Aloitteen tarkoitus on erittäin
hyvä, mutta järkevän päätöksenteon kannalta
yhtäkkinen 50 prosentin korotus ei ole mielestäni
realistinen. Sen sijaan olisi kyllä järkevämpää korottaa
tuki vähitellen esimerkiksi vuoteen 2015 mennessä esiteltyihin
lukuihin. Suunnitelmallinen, portaittainen korotus on taloudellisesti
varmasti järkevämpi vaihtoehto, etenkin kun elämme
vielä näin taloudellisesti ahtaita aikoja.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Esitys omaishoidon tuen hoitopalkkion
korottamiseksi on toki kannatettava, mutta vielä tärkeämpänä pitäisin
sitä, että kaikki omaishoidon kriteerit täyttävät
omaishoitajat saisivat oikeuden omaishoidon tukeen.
Tällä hetkellä ainoastaan noin puolet
näistä täyttä omaishoitajan
työpäivää tekevistä saa omaishoidon
tukea sen takia, että tuki on kuntien maksama harkinnanvarainen
etuus. Mielestäni olisi tärkeää,
että kunnan rajoista ja vuodenajasta riippumatta kaikki
omaishoitajat olisivat samanarvoisessa asemassa. Tällä hetkellähän
ongelmana on se, että kun kunnalta on rahat loppu, niin
loppuvuodesta ei omaishoidon tukea enää myönnetä,
vaikka omaishoitaja tekisi todella raskasta omaishoitotyötä.
Sen vuoksi pidän tärkeänä,
että omaishoidon tukea alettaisiin myöntää Kansaneläkelaitoksesta
samaan tapaan kuin vaikkapa lasten kotihoidon tukea. Kriteerit olisivat
yhtenäiset kaikille, jotka ne ehdot täyttävät.
Jos pelkästään korotetaan palkkiota ilman
tätä muutosta, niin kunnissa kävisi niin,
että tuen saajien määrä supistuisi
nykyisestään, koska kunnat sitten rahan puutteessa joutuisivat
sitä määrää rajaamaan.
Eli toki tämä edellyttää rinnalleen
sitä, että myös sitten kuntien
valtionosuuksissa näkyy se, että omaishoidon tukeen
panostetaan nykyistä enemmän.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Räsänen sanoo,
tämä lakialoite on tietysti tehty hyvässä uskossa
tai toiveessa, mutta tosiasiat ovat tietysti todella raadollisia.
Ensinnäkin tätä ongelmatiikkaa on käsitelty
niin kauan täällä, kuin minäkin
olen ollut, eli kohta 15—16 vuotta. Tässä on
ollut erilaisia ministereitä ratkaisemassa esimerkiksi
verotuskysymystä. Siitä menee melkoinen määrä veroa,
koska se lisätään muun tulon päälle,
ja tällöin sitten verotus erityisesti kohdistuu
tähän hoitopalkkioon.
Sen lisäksi juuri näin on tapahtunut, niin
kuin näissä perusteluissakin todetaan, että kun
tehtiin hyvää tarkoittava uusi laki, niin omaishoidon
taso, palkkion taso laski, kun kunnat laskivat sen sille palkkion
tasolle, mille sitten oli minimi säädetty.
Kolmanneksi tämä suurin ongelma on tietysti kuntatalous.
Siellä säästetään,
tehdään suunnitelmia vuoden 2011 talousarvion
kohdalla juuri niin, että menoja lasketaan, etsitään
erilaisia säästökohteita todellakin hyvin
epäinhimillisellä tavalla vanhustenhoidosta, palveluista
yleensä, kouluista ja sairaanhoidosta. On perusteltua siirtää tämä hallinto
ja nimenomaan myöskin tämä maksatus Kansaneläkelaitokselle.
Näin todella saataisiin suomalaiset samaan asemaan eikä niin, että omaishoitajan
asema on aina riippuvainen kulloisenkin kunnan taloudellisesta tilanteesta.
Ja lopuksi, puhemies, kysymys on erittäin tärkeästä hoitotehtävästä.
Jos tätä ei olisi, niin koko korttitalo romahtaisi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Jos kuntapoliitikot käyttäytyisivät
viisaasti, niin he tekisivät juuri niin kuin ed. Räsänen
tässä äsken kerkisi ehdottaa elikkä käyttäisivät
tätä omaishoidon tukea järkevästi
hyväksi. Sillä tavalla estettäisiin näitten
omaisten, jotka ovat kohteina näissä omaishoidon
tapauksissa, laitoshoitoa ja niin poispäin ja kalliisiin
ratkaisuihin siirtämiset. Siis kunnan talouden etu on hoitaa
omaishoidon kautta paljon asioita silloin, kun omaiset siihen valmiita
ovat. Ja paras on se, niin kuin ed. Räsänen ehti
sanoa, että kriteerit todetaan laissa selvästi,
tasot sanotaan selvästi ja Kela maksaa silloin, kun kriteerit
täyttyvät. Se on kaikkein parasta politiikkaa
näissä asioissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Tässä olisi selvä kriteeri,
että se olisi Kelalla, se on tietysti ihan selvä asia.
Tästä on puhuttu moneen kertaan. Mutta nykytilanne
on sen kaltainen, että kunnat yksinkertaisesti panevat
omaishoitajat hyvin hankalaan tilanteeseen ja antavat heidän siellä olla,
koska näillä omaishoitajilla usein ei ole mitään
vaihtoehtoa. Ei ole paikkaa viedä potilasta laitoshoitoon
kuin ehkä vasta siinä vaiheessa, kun sitten alkaa
olla jo finaali edessä. Sitten on ikään
kuin pakko.
Niin kuin me kuulimme tässä aikaisemmin, niin
vain noin puolet näistä omaishoitajista saa minkäänlaista
tukea. Toinen puoli ei saa minkäänlaista. Eli
he eivät ole tämän piirissä.
Siitä huolimatta he tekevät tätä tärkeätä työtä.
Niin kuin äsken sanoin, mikäli ei olisi tätä toimintaa, korttitalo
romahtaisi. Eli käytännössä meidän vanhempien
ikäluokkien hoitaminen, hoiva-asuntojen puute ja koko tämä kokonaisuus
ei olisi mahdollista, jos ei olisi tällaista järjestelmää, että ihmiset
ikään kuin sydämellään
hoitavat omaistaan, läheistään. Nyt on
vain niin, että kun tämä tilanne on aika
tavalla kontrolloimaton, niin nämä hoitajatkin
sairastuvat, menettävät terveyttään,
ja sitten siellä saattaa olla kaksi Alzheimer-potilasta
toistaan tukemassa. Samalla tavalla, kun on tuen puute ja kun olemme
säätäneet lain näistä vapaapäivistä,
kaksi päivää kuukaudessa omaishoitajalle,
niin eipä löydy sitten paikkaa, minne viedä hoidettava
näiksi kahdeksi päiväksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Palautan tässä mieliin sen,
minkälainen keskustelu käytiin silloin, kun tarkastusvaliokunta
selvitti informaatio-ohjauksen ja normiohjauksen välistä suhdetta.
Se selvitys osoitti harvinaisen selvästi tällä puolella
barrikadin, että informaatio-ohjaus ei tuota
mitään. Tarvitaan normiohjausta. Aikoinaan siirtyminen
normiohjauksesta informaatio-ohjaukseen oli väärä teko,
ja nyt on aika tehdä paluu entiseen.
Keskustelu päättyi.