Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Yritysten verokikkailun takia yhteisöverotuloja
häviää Suomesta jo satoja miljoonia euroja
vuodessa, ja vauhti sen kuin vain kiihtyy. Kuntien taloudelle on
peruspalvelujen järjestämisessä ensiarvoisen tärkeää tietää Suomen
voimassa olevan oikeuden kanta kansainvälisesti omistettujen
veroparatiisiyhtiöiden kilpailutuksissa. Ministeri Ihalainen
vastasi täällä hiljattain, että lakiemme
mukaan ei voida kilpailukriteeriksi asettaa veroparatiisiyhteyksiä.
Sen sijaan ministeri Urpilainen on aivan näinä päivänä voimakkaasti
ilmoittanut, että kyllä voidaan. Kysyn ministeri
Urpilaiselta, kumpi kanta on lakiemme mukainen ja siis kunnissakin
voimassa oleva kanta: saako vai ei tänään
käyttää veroparatiisikriteereitä hankintakilpailutuksissa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko kiinnittää erittäin
tärkeään kysymykseen huomiota. Harmaa talous,
veronkierto ja tietenkin myöskin veroparatiisien käyttö on
sellaista toimintaa, jota moraalisesti ei voida hyväksyä.
Niin kuin tiedätte, tämä hallitus panostaa
harmaan talouden torjumiseen erittäin voimakkaasti: vaikeana
taloudellisena aikana me laitamme noin 20 miljoonaa euroa vuosittain
lisää rahaa harmaan talouden torjunnan erilaisiin
toimenpiteisiin. Mutta se ei varmastikaan yksin riitä taistelussa
veronkiertoa ja veroparatiiseja vastaan. Näen, että julkinen
keskustelu on yksi tapa vaikuttaa veronkiertoon ja myöskin
asenteisiin ja sitä kautta kulutustottumuksiin. Sen lisäksi
on hyvin tärkeää, että kunnissa
arvioidaan — ja tiedän, että näin
tehdäänkin muun muassa Helsingin kaupungissa paraikaa — voidaanko
kunnissa asettaa kilpailutustilanteessa senkaltaisia kriteerejä,
että esimerkiksi veronkiertoa ja veroparatiiseja käyttävät
yhtiöt eivät olisi tässä tilanteessa
etuoikeutetussa asemassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Harmaa talous aiheuttaa 4—6
miljardin verotulojen menetykset joka vuosi. Samanaikaisesti veroja
Suomeen maksavat yritykset häviävät tarjouskilpailussa
yhä useammin ulkomaalaisille yrityksille ja niin sanotuille
uusille toimijoille, joiden joukossa on myös niin sanottuja
pöytälaatikkoyhtiöitä. Haasteellisessa
taloudellisessa tilanteessa kuntien tulee kaikin käytettävissä olevin
keinoin suosia kotimaisuutta verotulojen lisäämiseksi
ja veroparatiisiyhtiöiden karsimiseksi. Kännykkäyhtiö Nokia
näytti hyvää esimerkkiä vaihdettuaan
työterveyspalvelunsa pois veroja välttävästä yrityksestä.
Ministerin vastauksesta jäi epäselväksi
se, voiko kuntien työntekijöiden ja yhtiöiden
terveydenhuollon siirtää veroja välttävistä yhtiöistä kotimaisiin
yhtiöihin. Kysynkin siis ministeri Ihalaiselta: mitä hallitus
aikoo tehdä sen hyväksi, että kunnilla
olisi mahdollisuudet harmaan talouden yritysten välttämiseen?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä aihe on tosi tärkeä,
ja on hyvä, että nyt käydään
julkista keskustelua siitä, mikä on yrityselämän
moraali ja pelisäännöt ja voidaanko esimerkiksi
ihmisten terveydellä tehdä bisnestä tavalla,
josta nyt on esimerkkejä. Harmaan talouden kimppuunhan
me olemme käyneet monella tapaa, niin kuin kaikki tiedätte,
sen ohjelman käytäntöön viemistä parasta
aikaa toteutetaan monilla aloilla, eikä vähiten
rakennusalalla ja muilla, missä harmaan talouden ongelmat
ovat kaikista suurimpia. Tämä keskustelu on sen
takia tärkeätä, että totta kai
yksi vaihtoehto on se, että myös kunnat pystyvät
järjestämään omaa palvelutuotantoa,
jos tämä veroparatiisien käyttö ei
ala talttua, joka ei ole järkevää ylimalkaan.
Mitä tulee sitten tähän hankintalakiin:
hankintalaissa on omat rajoitteensa puuttua tähän
asiaan, niin kuin olen edustaja Braxille tästä myös kirjelmöinyt.
Ja nyt me valmistelemmekin Eurooppa-tasolla uutta hankintadirektiiviä,
ja siitä seuraa, että hankintadirektiiviä valmistellaan myös
kansallisesti täällä meidän
omaan lainsäädäntöömme.
Se tulee tässä järjestyksessä.
Mutta minä luulen, että se tehokkaampi keino (Puhemies
koputtaa) puuttua on verolainsäädäntö tulevaisuudessa,
jos halutaan puuttua harmaan talouden ja tavallaan tähän
kyseiseen ongelmaan. Ja minäkin korostan sitä,
että Helsingin, Vantaan, näiden eri kaupunkien
oma-aloitteisuus tässä nyt on tärkeätä ja
tämäntyyppistä keskustelua joka ikisessä (Puhemies
koputtaa) kunnassa kannattaa käydä.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tietää,
mihin konkreettisiin lainsäädännöllisiin
toimiin hallitus aikoo ryhtyä näitä veroparatiiseja
käyttävien yhtiöiden porsaanreikien tukkimiseksi.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri Ihalainen tässä kuvasi,
veroparatiiseja vastaan taistellaan monilla eri toimenpiteillä:
Meillä on harmaan talouden torjuntaohjelma, johon panostamme
20 miljoonaa euroa vuodessa. Meillä on tällä hetkellä EU-direktiivi
valmistelussa, jossa mielestäni Suomen pitäisi
pitää myöskin tätä veroparatiisi-problematiikkaa
esillä. Sen lisäksi kunnissa tehdään
ne keskeiset päätökset siitä,
mitkä ovat ne kriteerit, joilla kilpailutetaan ja sitä kautta
myöskin ostetaan palveluita. Ja kyllä yksi keskeinen tapa
kiertää veroparatiisiongelmaa on se, että tuotetaan
palvelut kunnan omana julkisena palvelutuotantona. Silloin ne verot
tulevat Suomeen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyllä nyt
ristiriitaisuutta ministeri Ihalaisen puheenvuorossa liittyen siihen,
mitä hän on vastannut edustaja Braxin kysymykseen,
ja myös siihen, mitä valtiovarainministeri otti
tässä kantaa. Olin ilahtunut kyllä siitä,
mitä, ministeri Urpilainen, eilen otitte kantaa siihen,
että tulisi voida puuttua näihin veroparatiisisaarille
maksaviin yrityksiin, että niitä ei käytettäisi.
Mutta nyt on julkisuudessa ollut kyllä esillä,
että se on lainsäädännön
vastaista, ja silti te eilen sanoitte, että näin
pitää voida tehdä. Eiväthän
kunnat voi siellä hankinnoissaan tehdä sitä ilman,
että laki sallisi, joten kysymys kuuluu teille, ministeri
Urpilainen, kun te nimenomaan olette veroministeri: milloin te tuotte
tällaisen esityksen eduskunnan käsiteltäväksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä sanon ensinnäkin, että minusta
se, että me keskustelemme tässä salissa
tästä aiheesta, on tärkeää.
Minä olen ollut itse reilut yhdeksän vuotta kansanedustajana.
En muista, että Suomen eduskunta olisi kovin montaa kertaa
käynyt keskustelua veroparatiiseista. (Tuija Brax: Ei pidä paikkaansa! — Välihuutoja)
Se on tärkeää. Me vaikutamme julkisella
keskustelulla myöskin tähän yleiseen
ilmapiiriin.
Toiseksi, edustaja Vehviläinen: On tärkeää, että kunnissa
selvitetään, niin kuin Helsingin kaupunki nyt
selvittää, mitkä ovat ne mahdollisuudet,
joilla oikeasti kunnat voivat tässä kilpailutustilanteessa
asettaa sellaisia kriteereitä, joilla voidaan välttää yhteistyötä yritysten
kanssa, jotka toimivat veroparatiiseissa. Tässä nyt
pallo on kunnilla. Ja jos osoittautuu, että kunnat näitä kriteereitä eivät
voi asettaa, (Välihuutoja) niin mielestäni siinä tilanteessa
on mahdollista, että myöskin harkitaan verolainsäädäntöön
muutoksia, jota kautta tähän asiaan puututaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, eivät kunnat
voi hankintalakia säätää. Kertokaa,
mikä siellä hankintalaissa estää tällä hetkellä sen,
että näitä veroja kiertäviä yrityksiä ei
pääsisi näitten kuntien markkinoille. Eli
onko kunnilla todella tällä hetkellä sellaisia mekanismeja,
että tämä kilpailu olisi reilua? Ja minä haluaisin
vielä kysyä, oletteko te valmiit laajemmin tiedottamaan
kansalaisille, kunnille siitä, mihin yritykset veronsa
maksavat.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, nyt EU-tasolla on
tosi vakavaa työtä hankintadirektiivin uudistamiseksi.
Me olemme siinä aktiivisesti mukana vaikuttamassa, ja siitä seuraa,
että meidän on järkevää sitten
arvioida, miten omaa kansallista hankintalainsäädäntöä sen
perustalta kehitetään. Tämä työ on
meillä edessä. Silloin tietysti voidaan arvioida,
ovatko tämäntyyppiset asiat sitten pöydällä.
Nyt tässä EU-tason valmistelussa ei tämä näkökohta
hankintadirektiivissä ole voimakkaasti esillä.
Mutta nykyisinkin hankintadirektiivissä ovat nämä sosiaaliset
perusteet, yhteiskunnalliset vastuut — pitää noudattaa
työehtoja rakennusalalla ja tämäntyyppisiä asioita — ja
totta kai sitten voi tämäntyyppisillä argumenteilla
katsoa, täyttävätkö ne näitä kriteereitä.
Mutta minä vielä korostan, että kriteerit,
laadun määrittelee tilaaja. Hankintalaki on menettelytapalaki,
joka kertoo, miten menetellään, ja tavallaan kunnilla
on tässä suhteessa tärkeä rooli määritellä aina
sen palvelun ostamisen ja rakennusurakan tilaamisen kriteereitä.
Tämä vastuu on tässä mielessä kunnilla,
ja sen takia täytyy myös kunnissa kiinnittää näihin
asioihin erittäin suurta huomiota.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eikö olisi syytä aloittaa
helpommasta eli eduskunnasta? En ymmärrä, miten
eduskunnalla on pokkaa ostaa palveluita Mehiläisestä,
joka tuotti sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan päättyneellä tilikaudella
voittoa 18 miljoonaa euroa ja maksoi siitä Suomeen vain
540 000 euroa. (Matti Saarinen: Ei ole hallituksen asia!)
Verojen maksua vältellään siis edelleen.
Totta kai on tärkeätä lainsäädäntö,
joka estää verokeinottelun konsulttipalveluitten,
tuotemerkkimaksujen, konserniavustusten tai korkojen vähennyksen
kanssa, mutta yhtä tärkeää on
se, että aloitamme oman pesän puhdistamisesta.
Kysynkin teiltä, ministeri Urpilainen: oletteko neuvotellut
eduskunnan puhemiehen kanssa, että hän muuttaa
eduskunnan palvelujen ostoja siten, että voitot eivät
mene veroparatiiseihin?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Taitaa olla niin, että tämä on hallituksen
kyselytunti ja sitten puhemiehen kyselytunti on erikseen. Otetaan
seuraava kysymys.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että kansainvälisessä omistuksessa olevat
yritykset kiertävät verojen maksua. Mielestäni
eivät välttämättä kierrä,
sen sijaan suunnittelevat. (Timo Soini: Kokoomus suunnittelee!)
Kunnan vastaava palvelu käsitykseni mukaan ei maksa lainkaan
veroja. Yritys saattaa vielä maksaa kiinteistöveroja.
Kysymys onkin oikeastaan: Miksi kansainvälinen, myös
voittoa tuottava yritys on voittanut kilpailun? Onko näissä meidän
järjestelmissä joku sellainen puute, joka estää,
ettemme menesty kilpailussa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Mielestäni edustaja Lehti kysyi aivan
olennaista asiaa: onko kilpailutukset tehty kunnissa niin isoiksi
kokonaisuuksiksi esimerkiksi, että paikalliset pienet,
keskisuuret yrittäjät eivät sen takia
pärjää näissä kilpailutustilanteissa?
Minusta tämä on yksi sellainen asia, josta on
hyvä käydä myöskin kunnissa
keskustelua ja totta kai myöskin hallituksen puolella.
Mutta ainakin kun yrittäjien kanssa keskustelee, niin hirveän
usein tämä kerrotaan yhdeksi syyksi juuri siihen
tilanteeseen, että isot, monikansalliset yhtiöt
näitä kilpailutuksia voittavat.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto on ollut eturintamassa harmaan
talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa mutta kantaa huolta
myös siitä verovuodosta, joka syntyy tällä verosuunnittelulla
ja sinällään laillisuuden puitteissa.
Täällä viitattiin yksityisiä lääkäripalveluja
tarjoavaan Mehiläiseen. Tämä verosuunnittelu
ja verovuotohan syntyvät konsernin sisällä siirtohinnoittelun,
sisäisten lainojen ja niiden kautta syntyvien vähennysoikeuksien
kautta. Ne johtavat siihen tilanteeseen, että suurestakaan voitosta
ei sitten suomalainen yhteiskunta saa juuri mitään
verotuloa. Missä vaiheessa, arvoisa valtiovarainministeri,
on lainsäädäntöhanke tämän
verovuodon tukkimiseksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meillä on yritysten korkovähennysoikeutta
rajaava hallituksen esitys toisella lausuntokierroksella tällä hetkellä.
Uskon, että saamme sen eduskuntaan varsin pian lähitulevaisuudessa,
ja se on tietenkin yksi tärkeä tapa puuttua tähän
ongelmatiikkaan. Myöskin siirtohinnoittelun osalta Verohallinto
on tehnyt merkittäviä toimenpiteitä,
eli Verohallintoon on käynnistetty tämmöinen
siirtohinnoittelua koskeva hanke ja sitä kautta myöskin
lisätty resursseja. Uskon, että myöskin
se, toivottavasti, tulevaisuu-dessa tuottaa tuloksia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä ministeri! Perussuomalaiset
ovat tehneet jo kuukausi sitten keskustelualoitteen liittyen verosuunnitteluun
ja siirtohinnoitteluun, ja me toivomme todellakin, että tämä aloite
otetaan tänne isoon saliin keskusteluun.
Tulevan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pahimpia uhkia
ovat terveyspalvelujen monopolisoituminen ja keskittyminen. Tähän mennessä se
on näkynyt palvelutuotannon keskittymisenä muutamalle
isolle kansainväliselle toimijalle, jotka ovat saaneet
vahvan markkina-aseman ja tarjonneet samalla kouluesimerkin yhteiskunnalle
haitallisesta verosuunnittelusta. Kuluneen vuoden aikana merkittävät
terveysalan toimijat ovat tulleet tunnetuksi siitä, että he
eivät ole maksaneet juuri lainkaan veroja Suomeen.
Kysynkin teiltä, hyvä hallitus: mitä te
aiotte tehdä terveyspalvelujen tuotannon monopolisoitumiselle
ja keskittymiselle ja niille epäkohdille, mitä syntyy — palvelujen
kallistumisia, haitallista verosuunnittelua — ja kuinka
nämä vakavasti kasvaneet epäkohdat otetaan
huomioon tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen, jos perussuomalaisten
eduskuntaryhmä tällaisen keskustelualoitteen on
tehnyt. En siitä tiennyt, ja minun vallassani ei ole myöskään
päättää, pidetäänkö se
keskustelu. Sen varmasti puhemiesneuvosto ratkaisee, mutta mielelläni
siihen osallistun, mikäli eduskunnassa tämmöinen
keskustelu käydään. Pidän tätä aihepiiriä erittäin
tärkeänä, nimenomaan myöskin
moraalisesta näkökulmasta.
Se, syntyykö kuntiin yksityisiä monopoleja sosiaali-
ja terveydenhuoltoon, on mielestäni kuitenkin kuntapäättäjien
käsissä. Kunnat ratkaisevat, miten he palvelunsa
järjestävät, tuottavatko he ne itse vai
ostetaanko niitä yksityisiltä palveluntuottajilta
ja miten tuo kilpailutus sitten tässä tilanteessa
järjestetään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ministerit
Urpilainen ja Ihalainen jo toivatkin esille, että tämä kuntien
oma palvelutuotanto on tärkeässä roolissa.
Perussuomalaiset ovat korostaneet tätä koko ajan
esimerkiksi vanhustenhuollossa, mutta sen sijaan viime vaalikaudella
silloinen hallitus linjasi, että yli 75-vuotiaista vanhuksista
vain 3 prosenttia voi olla laitoshoidon piirissä. Nyt kuitenkin
näitä hoidon tarvitsijoita on paljon enemmän,
ja nyt on käynytkin niin, että kun näitä kunnallisia
laitospaikkoja on lakkautettu, ne ostetaan maksusitoumuksin yksityisiltä yrityksiltä.
Minä kysyisinkin ministeri Guzenina-Ric-hardsonilta:
otatteko te kopin tästä omien ministereidenne
neuvosta ja annatte myös omille kuntapäättäjillenne
nyt neuvon, että säilytetään
oma palvelutuotanto, jotta se tuotanto ei mene ulos ja sitten lopulta
vielä monopolisoidu pahimmassa tapauksessa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kiitos syötöstä.
Syöttö on kuitenkin tullut jo huomattavasti aikaisemmin
tuolta kentältä. Nimittäin tavalliset ihmiset
kokevat sen hyvin epäoikeudenmukaisena, että heidän
veroeurojaan annetaan sellaisille tahoille palveluiden järjestämiseksi,
jotka sitten vievät ja kiertävät täällä Suomessa
sitä hyvinvoinnin pohjaa, joka muodostetaan nimenomaan niin,
että yhteisesti osallistutaan tämän meidän hyvinvointivaltion
rakentamiseen. Eli tässä mielessä erittäin
hyvä avaus, mutta koppi on jo otettu aikaisemmin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen, te olette tehnyt hyvän
ja kannatettavan aloitteen ja puheenvuoron. Silloin kun puheenvuoro
ja aloite tulevat valtiovarainministerin taholta, on eduskunnan
ja myöskin kuntapäättäjien syytä odottaa,
että tämä aloite johtaa myöskin
lainsäädäntömuutoksiin ja niihin
toimenpiteisiin, joiden pohjalta voidaan sitten toimia teidän
aloitteenne mukaan.
Heititte äsken tuossa pallon kunnille, että kunnissa
pitää selvittää näitä asioita.
Minun mielestäni, koska kyse on valtakunnallisesta asiasta, hallituksen
pitäisi olla tässä nyt aloitteellinen
ja lähteä muuttamaan ja tarkistamaan hankintalakia,
jotta kuntien päättäjille tulisi tosiasiallisia mahdollisuuksia
asettaa sellaisia kriteereitä, joissa huomioitaisiin paremmin
esimerkiksi työllisyysnäkökohtaa, läheisyysperiaatetta
ja monia muita tekijöitä, jotka antaisivat kilpailuetua
sitten niille paikallisille toimille.
Arvoisa puhemies! Rouva ministeri, onko hallitukselta lähiaikana
tulossa tähän liittyviä lakiesityksiä,
jotka antavat työkaluja kuntien päättäjille?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin tuossa, minusta on nyt tärkeää,
että kunnissa — niin kuin tiedän, että Helsingin
kaupungissa, Vantaalla, Espoossa ja Turussa on tarkoitus tehdä — selvitetään
mahdollisuudet asettaa siellä kuntatasolla kilpailutustilanteessa
kriteeriksi veronkiertäminen ja se mahdollisuus, että ei
tehdä yhteistyötä tai vältetään
yhteistyötä yritysten kanssa, jotka toimivat veroparatiiseissa.
Niin kuin ministeri Ihalainen täällä totesi,
se keskeinen lakimuutos — mikäli siihen joudutaan
eli lopputulos kunnissa on se, että kunnat yksinkertaisesti
toteavat, että he tarvitsevat lakimuutoksen, että tähän
ei muuten kunnissa voida puuttua — ei välttämättä ole
hankintalaki, ennen kuin hankintadirektiivi on muutettu tähän
suuntaan, vaan kyllä se keskeinen lakimuutos sitten tulee
verolainsäädännön kautta, mikäli
siihen tilanteeseen ajaudutaan.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Erittäin huono esimerkki Rantakankaan
mainitsemasta tilanteesta on Tohmajärvi, jossa keskustan
johdolla nimenomaan kansainvälisen pääomasijoittajan
omistama Attendo sai koko sosiaali- ja terveydenhuollon käsiinsä ja
nekin firmat, jotka olivat edes vähän kotimaisessa
omistuksessa, jäivät nuolemaan näppejään.
Eli tämä arvovalinta tehdään
kunnissa: tuotetaanko omana toimintana vai lähdetäänkö ulkoistamaan
ja kilpailuttamaan palveluja? Ja tästä on näissä kunnallisvaaleissa
kyse.
SDP on Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Turussa
lähtenyt jo eteenpäin: katsomaan, miten voidaan
hankinnoissa suosia. On olemassa perusteita, esimerkiksi EU-tuomioistuimen
tämmöinen niin sanottu oikeuttamisperuste. Asiantuntijoiden
näkemykset ovat ristiriitaisia, että voidaanko
sitä käyttää ja sulkea pois
sellaisia yhtiöitä, jotka käyttävät
aggressiivista verosuunnittelua.
Mutta yksi tärkeä tekijä on myös
verotustietojen julkisuus. Suomessa yritysten verotustiedot (Puhemies
koputtaa) ovat erittäin salaisia. Voidaanko tälle
tehdä mitään, kysyn vastaavalta ministeriltä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olemme olleet yhteydessä Verohallinnon
kanssa nimenomaan liittyen verotietojen julkistamiseen, ja uskon,
että tältä osin lähitulevaisuudessa
on mahdollisuus saada uusia toimenpiteitä aikaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Odotamme nimenomaan valtiovarainministeriltä lainsäädännöllisiä
toimia,
mutta se, että kunnat joutuvat pakon edessä järjestämään
lääkäripalvelut myös ensi vuonna,
johtaa jopa äsken kuvatun kaltaisiin epätoivoisiin
ratkaisuihin, kaikkien palveluiden ostamiseen ulkopuolisilta yrityksiltä.
Missä viipyy teidän terveysuudistuksenne, jotta
kunnat tietävät, mihin suuntaan terveyspalveluitten
järjestämistä viedään,
jotta kotikunnissa palvelut säilyvät mutta terveyspalvelut
voidaan koota laajemmille hartioille? Ellei terveysuudistusta tule,
te olette työntämässä suomalaista
terveyspalvelua ulkomaisten firmojen syliin. Toimikaa, valtiovarainministeri!
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä toimitaan,
eikä tässä kyllä työnnetä sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluita monikansallisten yhtiöiden
syliin, päinvastoin. Jokaisessa kunnassa itse ratkaistaan,
miten palvelut tuotetaan: ostetaanko ne ulkopuoliselta palveluntuottajalta
vai järjestetäänkö ne itse?
Mitä tulee sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen,
se on niin merkittävä uudistus, se koskettaa yli
5:tä miljoonaa tavallista suomalaista, että minusta
on tärkeää, että se huolellisesti
valmistellaan ja huolellisesti mietitään ja pohditaan, ennen
kuin asiaa viedään eteenpäin. Uskon,
että kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on valmis,
se varmasti tuodaan hyvissä ajoin eduskunnan ja kaikkien
suomalaisten sekä kuntapäättäjien
käsiteltäväksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen esiintyi eilen puolueen
puheenjohtajana. Hän toi hyvän ja tärkeän asian
esille. Monille suomalaisille tuli käsitys, että nyt
Urpilainen on löytänyt ongelman ja se ongelman
ratkaisu on siellä kunnissa, mutta jo muutaman hetken päästä teidän
oma ministerinne joutui vähän toppuuttelemaan,
että sitä hommaa ei sieltä nyt ratkaista.
On kohtuutonta yrittää asettaa kuntia sellaiseen
tehtävään, josta ne eivät kerta
kaikkiaan nyt yksin selviä. Tämä asia
on ratkaistava verolainsäädännön
kautta. Muutama vuosi sitten Suomen verokanta riitti verokilpailussa
muiden maiden kanssa paljon paremmin kuin nyt. Nyt on siirrytty
voitonsiirtokilpailuun eri maiden verojärjestelmien kanssa,
ja tässä meidän kilpailukykymme on heikentynyt
kaiken aikaa. Tässä se on kaiken aikaa heikentynyt,
ja tähän on reagoitava nopeasti. Vielä kysymys,
joka kyllä tuli jo täällä kertaalleen
esille, mutta johonka te ette vastannut: Lupaatteko te meille, että nämä veropohjan
aukot
paikataan ja pian? Mikä on aikataulu? Mikä on
rakenne sillä verolla, millä tämä asia otetaan
hanskaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja Pekkarinen totesi, minä asetin
eilen poliittisen tahtotilan, (Mauri Pekkarinen: Se on hyvä!)
ja minusta se tahtotila oli tärkeä ilmaista. Se
kertoi myöskin siitä, mihin oman puolueeni valtuutetut
tulevalla vaalikaudella valtuustoissa tulevat sitoutumaan, mikäli
he tulevat valituiksi. (Mauri Pekkarinen: Se on teistä kiinni!)
Se on tavoite, jonka eteen tarvitaan niin kunnissa, Euroopan
tasolla kuin valtakunnan tasollakin toimenpiteitä, ja tämä hallitus
on sitoutunut taistelemaan veroparatiiseja ja veronkiertoa vastaan.
Yksi esimerkki siitä on harmaan talouden ohjelma ja myöskin
ne panostukset, joita me siihen 20 miljoonan euron edestä asetamme.
Minä en usko, että Suomen yritysverokanta — yritysveroa
on siis laskettu tämän hallituksen toimesta 24,5
prosenttiin — on syynä siihen, että veronkiertoa
tehdään, eli kyllä ne syyt ovat syvemmällä kuin
siinä, mikä meidän yritysvero- tai yhteisöveroprosenttimme
tällä hetkellä on.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismaisen demokratian yksi aivan
keskeisin kriteeri on se, että päättäjät
huolehtivat, että kansalaisille kerrotaan aina, millä tasolla
mistäkin asiasta päätetään.
Meistä monet ovat hyvin paljon kritisoineet muun muassa
sitä väitettä, että kunnallisvaaleissa
olisi kysymys EU-jäsenyydestä. Vaikka se on puheenjohtaja
Soinin poliittinen tahto, niin siitä ei kuitenkaan lainsäädännöllisesti
tätä seuraa.
Aivan yhtä epäloogista mutta vielä vaarallisempaa
on, jos ministeriaitiosta väitetään — sen jälkeen,
kun vastuuministeri on yksiselitteisesti todennut, että hankintalakia
ei voi kunnissa soveltaa sillä tavalla kuin toivomme, me
kaikki toivomme — että vastuu on kunnilla. On
päivänselvää, että se
vastuu on hallituksella ja EU:ssa. Siinä kirjallisessa
kysymyksessä, johon täällä on viitattu,
ministeri Ihalainen kertoo, että siinä vaiheessa
hallituksella ei ole mitään aikeita EU-tasolla
tuoda tätä veroparatiisiasiaa esiin. Olen iloinen,
jos hallitus nyt on päättänyt toimia
toisin. — Mutta ihan oikeasti: vaalit eivät saa
sotkea tätä viestintätapaa, niin että kansalaiset
luulevat väärin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä ei ollut kysymystä, mutta ministeri
Ihalainen. (Ben Zyskowicz: Siinä oli monta kysymystä!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Puhemies! Minusta tässä on kolmesta loikasta
kysymys: Että me keskustelemme tästä asiasta
Suomessa, eduskunnassa, kunnissa, miten nämä palvelut järjestetään,
omana vai ulkopuolisena ja millä pelisäännöillä.
Toiseksi, tehdään nyt kunnissa ja yhdessä,
mitä voidaan, jotta tämmöinen veroparatiisiasia
ei leviä tässä yhteiskunnassa. Kolmanneksi,
vaikutetaan siihen, että EU-lainsäädännössä,
joka liittyy hankintadirektiiviin, ja sen jälkeen meidän
kansallisessa lainsäädännössämme, jota
joudutaan uudistamaan, näitä kysymyksiä, toivon
mukaan, saadaan vietyä eteenpäin. (Tuija Brax:
Ei voi rikkoa hankintalakia!) Sen takia nykyinen hankintalaki ei
anna riittäviä välineitä, niin
kuin tässä sanoin, kaikkeen siihen, mistä puhutaan,
ja minä luulen, että se on verolainsäädäntö,
jonka kautta näitä asioita pitää hoitaa.
Olette oikeassa siinä, että nykyinen hankintalaki
ei anna riittäviä välineitä puuttua
tähän, mutta näitäkin voidaan
tietysti muuttaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on tällä erää loppuun
käsitelty. (Välihuutoja) — Siis voidaan
jatkaa, jos sali laajasti sitä haluaa. (Välihuutoja) — Edustaja
Sasi näytti haluavan ainakin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Kokoomus vastustaa
veroparatiisien käyttöä. Pitää puuttua
syihin, ei seurauksiin. Syyt ovat verolainsäädännössä,
ja siitä vastaa ministeri Urpilainen; ja hänellä on
tahtotila: nyt teidän itse pitää osoittaa,
onko teillä sitä tahtotilaa, muut eivät
sitä voi osoittaa, koska teistä riippuu verolain
valmistelu.
Täytyy sanoa, että on tehty paljon. Nyt on
tulossa, ilmeisesti tässä kuussa jo, korkojen
vähennysoikeutta rajoittava ehdotus, jolla tulee olemaan
suuri merkitys. Mutta nyt esimerkiksi me voimme saada, kun on verosopimuksia,
tietoja muista maista paremmin: sitä ei käytetä riittävän tehokkaasti.
Voitteko luvata, että niitä tietoja aletaan paremmin
hankkia, ja onko teillä muita valmistelussa olevia ehdotuksia,
joilla voidaan veroparatiisien käyttöä ehkäistä?
Tämä on teistä kiinni.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Jos voin tulkita tämän puheenvuoroksi
myös toiselta hallituskumppanilta, niin takaan, että varmasti
lainsäädäntötoimet ja valmistelut
lähtevät myöskin verolainsäädännön osalta
eteenpäin, mikäli tarvetta siihen ilmenee. (Ben
Zyskowicz: Ei ole ilmennyt!)
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Såsom ledamot Brax sade
så hade minister Ihalainen i det skriftliga svaret på hennes
fråga inte heller slagit fast att vi skulle driva den här
frågan på EU-nivå.
Elikkä ministeri Ihalainen, teidän vastauksessanne
edustaja Braxille ei ollut sitä, että millä tavalla
ajamme asiaa EU:ssa — emmekä me aja. Myöskin
kun me katsomme valtioneuvoston kantaa hankintalainsäädännöstä,
siellä ei ilmene tätä asiaa. Kysymys
on oikeastaan siitä, että miten tulee EU-tasolla
määritellä veroparatiisi. Onko teillä siitä käsitystä? — Jos
me tämän veroparatiisiasian haluamme rajata pois.
Toinen asia, mikä on tärkeä, on,
että sanotaan valtioneuvoston kannassa, että pitää lähteä OECD:n
ja corporate social governance -prinsiipeistä,
että ne pitää ajaa sisään.
Millä tavalla se asia on edistynyt, ja millä tavalla
OECD:n uudet linjat tältä osin voivat meitä auttaa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Olen siitä iloinen, että eduskunnan
salin laidasta toiseen ollaan sitä mieltä, että Suomen kannattaisi
edustaa hankintadirektiiviä neuvoteltaessa sitä,
että nämä veroparatiisiasiat otetaan esille.
Jos tämä kanta pitää laajemminkin
ottaen, niin totta kai me tämän voimme ottaa yhteiseen valmisteluun.
Eikö niin?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt moneenkin kertaan
tullut esille se, että nykyinen hankintalaki ei anna riittäviä välineitä, ja
me tiedämme erityisesti nyt sosiaali- ja terveyspalvelujen
kohdalta sen, että siinä monta kertaa hyvät
yhteisöt eivät voita kilpailua vaan nämä suuret
pörssiyhtiöt. Minun kysymykseni nyt vielä tätä keskustelua
kuunnellen kuuluu: nyt kun, ministeri, totesittekin, että hankintalaki
on menettelytapalaki ja se ei ole riittävä, ja
tässä puhuttiin näistä tahtotiloista,
niin onko nyt kuitenkin niin, että hallituksella on tahtotila
puuttua tähän hankintalakiin, niihin perusteisiin,
joilla me pystymme tähän puuttumaan? Me emme puhu nyt
pelkästään tästä verosta
vaan kaikista niistä muistakin tekijöistä,
jotka tulevat kilpailuihin mukaan sillä tavalla, että aina
välttämättä paras tuottaja ei
voita.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Minä vielä kerran korostan
sitä, että hankintalaki Suomessa on ennen kaikkea
menettelytapalaki ja tilaaja, tässä tapauksessa
kunnat, voi asettaa aika merkittäviä laadullisia
kriteereitä niille hankinnoille, joita se tekee. Tämän
vuoksi meidän pitää myös kunnissa
kiinnittää tähän asiaan huomiota
nyt olevan lainsäädännön puitteissa.
Sitten jos me saamme vielä hankintalakia parannettua sen
EU-direktiivin myötä, niin tehdään ne
parannukset Suomessa, voidaan tarttua paremmin. Siitähän
ei Suomi päätä yksin, mutta niin kuin
täällä on todettu, me voimme nämä asiat
ottaa siellä esille. Mutta vastuu on myös siinä, että me
viemme tämän keskustelun, joka täällä salissa
on käyty, myös kuntiin: ollaan tarkempia. Minä väitän,
että tämä keskustelu on myös
ennakolta ehkäisevää: yritykset, jotka
tavallaan tällä alueella toimivat, joutuvat aika
tarkkaan miettimään omia toimiaan ja kunnallisessa
päätöksenteossa ollaan valppaampia näitä asioita
valmisteltaessa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tahtotila muodostetaan tietenkin Suomessa,
mutta toimenpiteet ovat vain osittain meidän päätettävissämme
suoraan, ja ne ovat myöskin EU-tasoa laajempia. Edustaja
Thors aivan oikein puhui siitä, että veroparatiisien
vastainen toiminta edellyttää todella maailmanlaajuista
yhteistyötä. Se tarkoittaa yhteistyötä YK-järjestelmässä,
se tarkoittaa yhteistyötä OECD:ssä, ja
se tarkoittaa myöskin yhteistyötä kansalaisyhteiskunnan
kanssa.
Me olemme käynnistäneet yhteistyötä Tax Justice
Networkin kanssa ja eräiden muidenkin kansalaisjärjestöjen
kanssa, jotka toimivat ja vaikuttavat joka puolella maailmaa sen
eteen, että saataisiin yhdenmukaistettua tilinpäätöksiä ja
verotusta, siirtohinnoittelua koskevia säädöksiä, koska
nämä ovat niitä välineitä,
joita yritykset käyttävät sekä laillisen
että laittomankin veronkierron toteuttamiseen. Tässä työssä hallitusohjelman
mukaisesti olemme täysimääräisesti
mukana.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Brax kysyi, miten tämä EU
liittyy kuntavaaleihin. No, liittyyhän se sillä lailla,
että maksajat asuvat kunnissa. Siten se liittyy.
Mutta näistä veroparatiiseista EU-tasolla. Mitä hallitus
nyt on tehnyt eri EU-tasoilla suhteessa komissioon, suhteessa ministerineuvostoon,
suhteessa Euroopan parlamenttiin, ettei kävisi niin kuin
edellisen hallituksen aikaan, jolloin tuli kalliit unet, kun rikkidirektiivissä nukuttiin?
Kun te siellä Brysselissä ramppaatte, niin kenen
juttusilla te olette olleet lobbaamassa, että nämä veroparatiisit
saadaan tukittua?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kyllä tästä on
puhuttu monella eri tasolla, viimeksi tiistaina komissaari Šemetan
kanssa, joka vastaa verotuksesta ja jonka agendalla on niin rahoitusmarkkinavero
kuin veroparatiisien vastainen taistelu. Kävin hänen kanssaan
hyvän keskustelun siitä, miten Suomi voisi tukea
hänen työtään tässä veroparatiisien vastaisessa
taistelussa. Siinä muun muassa pohdimme yhteisen tilaisuuden
järjestämistä ensi vuoden puolella, koska
komissiolta on tulossa joulukuussa esitys, jossa on konkreettisia
toimenpiteitä, joilla EU aikoo olla tässä veroparatiisien
vastaisessa taistelussa tiukemmin ja aktiivisemmin mukana.