Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt vahvan kädenojennuksen
nuorille yhteiskuntatakuun muodossa ja luvannut alle 25-vuotiaille
sekä alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille koulutus-,
harjoittelu- tai työpaikan. Nyt on kuitenkin kuulunut huolestuttavia
uutisia siitä, että yhteiskuntatakuu ei kaikin
paikoin toteutuisi. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
kuinka huolestuttava tilanne tosiasiassa on, ja onko olemassa riski,
että osa nuorista jää ilman koulutus-, harjoittelu-
tai työpaikkaa ensi vuoden alusta?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Ihalainen aloittaa, ja sitten ministeri Gustafsson
jatkaa.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin kaikki me tiedämme, tämä nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttaminen on kunnianhimoinen haaste, kunnianhimoinen
tehtävä, johon me kaikki haluamme sitoutua niin, että se
koulutus-, työ-, harjoittelu-, työpajapaikka tai
kuntoututttava työ on kaikilla nuorilla alle 25-vuotiailla
ja alle 30-vuotiailla opintonsa päättäneillä,
niin että se työttömyys katkeaa siihen kolmen
kuukauden kohdalle eikä valu siitä yli. Nämä rahat,
joita yhteiskunta, valtio, tähän laittaa, ovat
merkittäviä.
Se on totta, että tässä on kaksi
kriittistä kohtaa. Miten me varmistamme, että kaikki
ne pääsevät peruskoulun jälkeen
toisen asteen koulutukseen, jotka sinne pyrkivät? Isoissa
kaupungeissa, kuten Helsingissä, tämä on
aika haasteellista. Nyt jäi 900 nuorta vaille toisen asteen
koulutuspaikkaa Helsingissä.
Toinen kriittinen kohta, josta meidän pitää päästä yli,
on se, miten se ensimmäinen työpaikka koulutuksen
jälkeen järjestyy. Siihenhän me tarjoamme
yrityksille vastaantuloa: 650 euroa kuukaudessa Sanssi-rahaa, jos
palkkaa nuoren ihmisen. Me uskomme, että myös
yrityksillä on vastuuntuntoa. Tämä on
merkittävä vastaantulo, ja me toivomme kaikki,
että tämä alkaa johtaa siihen, että (Puhemies
koputtaa) tähän ensimmäiseen työpaikkaan
päästään. Totta kai haasteita on,
(Puhemies: No niin, yllättäen minuutti on mennyt!)
eikä tämä asia ole vielä valmis,
mutta kyllä me tähän tavoitteeseen pyrimme.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! On tärkeää keskustella
myöskin tästä nuorten yhteiskuntatakuusta,
koska se on yksi hallituksen kärkihanke. Kysymyshän
on siitä, miten me vastaamme nuorison hätään
niille, joilla ei ole työpaikkaa, ja niille, joilla ei
ole koulutuspaikkaa ja koulutusta. Omalla opetus- ja kulttuuriministeriön
sektorillani on tietysti iso vastuu näistä koulutukseen
liittyvistä aloituspaikoista. Jo nyt etukäteen
on siirretty 1 700 aloituspaikkaa niille paikkakunnille,
alueille, joissa sitä tarvetta on eniten ollut. Sen lisäksi
on tarkoitus tehdä uudistus opiskelijavalinnassa peruskoulun jälkeen
niin, että suositaan ja turvataan opiskelupaikka peruskoulun
päättäville nuorille. Sen lisäksi
on tarkoitus laajentaa nuorille (Puhemies koputtaa) oppisopimuskoulutusta
ja vastata siihen, että jokainen löytää paikan.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Olisi ollut hyvä kuulla, kuinka suuresta
riskistä tosiasiallisesti tässä tilanteessa
on kyse, että yhteiskuntatakuu ei toteudu, mutta oli hyvä kuulla
ministeri Gustafssonilta näitä toimenpiteitä,
joihin on jo ryhdytty. Miten voidaan jatkossa turvata, että aloituspaikkojen
määrä saadaan oikealle tolalle eikä tällaiseen
tilanteeseen jouduta?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Yhteiskuntatakuuhan ja sen osana koulutustakuu astuu voimaan
vuonna 2013. Meillähän on juuri nyt menneinä päivinä,
viikkoina ollut käynnissä tällainen — se
on nyt hieno nimi — roadshow, jossa viisi hallituksen ministeriä on
sitoutunut alueellisiin tilaisuuksiin, joissa on ollut erittäin laaja
osanottajapohja. Kun olin maanantaina ministeri Risikon kanssa Seinäjoella,
siellä oli lähes 400 nuorta, myöskin
erilaisten sidosryhmien edustajia. Eilen iltapäivällä vastaava
tilaisuus oli Tampereella. Sen vuoksi en voinut osallistua tärkeään
kuntakeskusteluun. Siellä minusta oli mahtavaa keskustella
yrittäjäjärjestöjen edustajien
kanssa. Meillä on Tampereella ja Pirkanmaalla yrittäjien
kampanja "Nuorille töitä", johon jo nyt on ilmoitettu
lähes 1 000 työpaikkaa kohdennettuna
juuri yhteiskuntatakuun (Puhemies koputtaa) piiriin tuleville nuorille.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Totuus on kuitenkin se, että roadshow’lla, ellei
siellä paikkoja jaeta, ei ole mitään
merkitystä. Tarvitaan maakunnassa uusia koulutuspaikkoja.
Tapasin juuri viime viikolla ammatillisen koulutuksen opettajakuntaa,
ja heidän selkeä viesti oli se, että koulutuspaikkoja
puuttuu, oppisopimuskoulutuspaikkoja puuttuu, näitä tarvitaan
lisää.
Arvoisa herra puhemies! Tämä yhteiskuntatakuu
käsittää 110 000 nuorta. Asiantuntijakuulemisessa
kävi viime viikolla ilmi, että ainoastaan 36 000
nuoren arvioidaan pääsevän tämän
ohjelman sisään, ja nyt kysymys kuuluu: mitä tapahtuu
näille odottaville, toiveikkaille nuorille, joille mitään
tällaista yhteiskuntatakuun palvelua ei pääse
syntymään?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntatakuun kylkeen ja rinnalle ministeri
Gustafssonin kanssa ja hallituksen voimin on valmisteltu nuorten
aikuisten toisen asteen osaamisen ja tutkinnon ohjelma, ja näitä nuoria
on juuri se 110 000, jotka eivät ole Suomessa
saaneet toisen asteen koulutusta ja tutkintoa. Miten tällainen
on päässyt takavuosina tapahtumaan? Ja nyt näistä 110 000:sta
kyetään tämän vaalikauden aikana
36 000:lle järjestämään toisen
asteen koulutuksen ja tutkinnon paikka, ja tämän
rinnalla on myös tämä nuorten yhteiskuntatakuu,
johon panostetaan se 60 miljoonaa per vuosi. Nämä ovat
toisiaan tukevia hankkeita. Ei 110 000:ta nyt ihan hetkessä pystytä kouluttamaan,
mutta tämän verran pystytään,
ja se on minusta paljon.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen ei sitä rohjennut
sanoa, mutta kun arvostan ja tunnen edustaja Kerolan hyvin, niin
rohkenen sanoa, että te olitte nyt ymmärtänyt
osin yhteiskuntatakuun väärin. Nämä 110 000
niin sanottua nuorta aikuista, alle 30-vuotiasta, ovat yksi osa
tätä yhteiskuntatakuuohjelmaa. Sen sijaan se toinen,
ehkä se, mitä enemmän ymmärretään
yhteiskuntakuulla, koskee just sitä, että nuorille
turvataan kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen
työ-, opiskelu-, harjoittelu-, kuntoutus- tai työpajapaikka,
ja sitten tämä koulutustakuu, että peruskoulun
päättävillä nuorilla on varmuus
siitä, että he saavat koulutuspaikan joko lukiossa,
ammatillisessa koulutuksessa, kansanopistoissa, kymppiluokalla jne.
Minä haluan kertoa tämän, en niinkään teille,
vaan koska ajattelen, että tätä keskustelua seuraa
myöskin kymmeniätuhansia suomalaisia, että heille
syntyy oikea käsitys, (Naurua) mistä yhteiskuntatakuussa
on kysymys.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kahteen asiaan kiinnittää tässä asiassa
huomiota: toinen on harjoittelupaikka ja toinen on työpaikka.
Onko tarkoitus, että tämä harjoittelu
on nuorille ilmaista elikkä he tekevät orjatyötä?
Entäs sitten siinä vaiheessa, jos heille saadaan
työpaikka, minkälaista palkkaa on ajateltu maksaa?
Otetaanko kokoomuksen esitys esiin, että nuorille maksetaan
vain 50 prosenttia palkkaa käyvästä palkasta?
Tämä ei ainakaan ole sellaista, mikä veisi
nuoria eteenpäin ja kannustaisi viemään tätä asiaa
eteenpäin. Millä tavalla te takaatte sen, että kun
nuoret lähtevät mukaan työelämään,
lähtevät harjoittelemaan työelämää,
he saavat siitä myöskin harjoittelijan palkan
ja siinä vaiheessa, kun ovat normaalisti työpaikallaan
ja työpaikassa, saavat työehtosopimusten mukaiset
palkat?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen kysymys on tosi tärkeä ja
ajankohtainen tätäkin hanketta ratkottaessa. Nimittäin
on tehtävä ero koulutukseen liittyvällä harjoittelulla,
joita paikkoja tarvitaan, jotta ne opinnot voivat jatkua, ja sitten
on tehtävä ero, miten tehdään
töissä, tullaan sisääntulopalkoilla ja
ollaan varsinaisissa työsuhteissa. Siinähän
on alan työehtosopimuksissa määritelty
harjoittelijoitten ja oppisopimuskoulutettavien palkka, joka on
noin 20—30 prosenttia sen alimman palkkaryhmän
alapuolella. Se on vähän alhaisempi, mutta siellä on
määritelty sopimuspohjaisesti harjoittelu- ja
oppisopimuspalkat. Näistä minusta pitää pitää kiinni
ja lähteä siitä, että meillä ei
ole semmoista palkatonta työtä muuta kuin siihen
liittyen, että käy koulutukseen liittyvässä harjoittelussa,
joka on osa sitä opiskelua. Se on minusta järkevää,
että osataan erottaa nämä kaksi asiaa,
ja nyt niitä vähän sotketaan.