2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikostorjunnasta Tullissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi rikostorjunnasta
Tullissa liittyy koko tullilainsäädännön
uudistamiseen. Nykyisestä tullilaista esitetään
erotettavaksi tullirikostorjuntaa koskevat säännökset
omiksi laeikseen. Lakiesitys liittyy lisäksi tämän
vuoden alusta voimaan tulleeseen esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain
kokonaisuudistukseen, ja sillä päivitettäisiin
Tullin rikostorjuntaa koskeva lainsäädäntö vastaamaan
myös näihin lakeihin tehtyjä muutoksia.
Tullin rikostorjunnan nykyisistä toimi-valtuuksista, määritelmistä ja
eri tiedonhankintamenetelmien käyttöedellytyksistä esitetään
säädettäväksi nykyistä huomattavasti
täsmällisemmin ja kattavammin. Uudistuksessa kiinnitetään myös
entistä tarkempaa huomiota perus- ja ihmisoikeuksien suojaan
sekä toisaalta päivitetään Tullin
toimivaltuuksien sääntely vastaamaan esitutkintalaissa,
pakkokeinolaissa ja poliisilaissa säädettyä.
On erittäin tärkeää, että esitutkintaviranomaisten
rikostorjunnan toimivaltuuksista sekä tiedonhankintakeinoista
ja -menettelyistä säädetään kattavasti
ja mahdollisimman yhdenmukaisesti. Se myös helpottaa yhteistyötä eri
viranomaisten kesken. Tietolähteiden käytöstä tullirikostorjunnassa
säädetään lain tasolla yhdenmukaisesti suhteessa
poliisilakiin ja pakkokeinolakiin. Tietolähteen ohjattu
käyttö mahdollistettaisiin myös tullirikosten
torjunnassa. Salaisten tiedonhankintakeinojen käytöstä ilmoittamisesta
säädettäisiin uuden poliisilain tavoin
nykyistä tarkemmin ja laissa säädettäisiin
myös niin sanotun ylimääräisen
tiedon käyttämisestä.
Hallituksen esityksessä Tullin rikostorjunnan salaiseen
tiedonhankintaan liittyviä toimivaltuuksia esitetään
laajennettavaksi jonkun verran. Tullirikostorjunnassa esitetään
uusina toimivaltuuksina oikeutta käyttää peitetoimintaa
ja valeostoa sekä tietolähteen ohjattua käyttöä.
Nämä on voimassa olevassa lainsäädännössä rajattu vain
poliisin suorittaman rikostorjunnan tiedonhankinnan keinoiksi. Peitetoiminnan
ja valeoston käytännön toteutuksesta
vastaisi kuitenkin poliisi Tullin esittämän pyynnön
perusteella, lukuun ottamatta yksinomaan tietoverkossa tapahtuvaa
peitetoimintaa ja valeostoa, jotka Tulli voisi suorittaa keskusrikospoliisin
päätöksellä itsenäisesti.
Peitetoiminnan ja valeoston avulla saadut tiedot poliisi luovuttaisi
Tullille tullirikoksen estämiseen ja selvittämiseen
käytettäviksi.
Hallituksen esityksessä ei siis esitetä Tullille omia
peitetoimintaan ja valeostoon liittyviä valmiuksia ja organisaatioita.
Kaiken kaikkiaan esitetyillä ratkaisuilla tehostettaisiin
Tullin rikostorjunnan toimintaedellytyksiä vakavan rikollisuuden
torjunnassa. Yksinomaan tietoverkossa tapahtuvan peitetoiminnan
ja valeoston Tulli toteuttaisi siis itse, mutta menetelmien käyttämisestä päättäisi
keskusrikospoliisin päällikkö Tullin
esityksestä. Yksinomaan tietoverkossa tapahtuvan peitetoiminnan
ja valeoston toimivaltuudet parantaisivat merkittävästi
Tullin mahdollisuuksia torjua jatkuvasti kasvavaa internetin kautta
tilattavien kiellettyjen tuotteiden laitonta maahantuontia.
Pääministeri Kataisen hallitusohjelmassa haluttiin
tiivistää poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistyötä. Edellä mainitun peitetoiminnan
ja valeoston yhteydessä tehtävän tiiviin
yhteistyön lisäksi ehdotetulla lailla on tarkoitus
lisätä ja selkiyttää Tullin
ja poliisin välistä yhteistyötä laajemminkin
rikostorjunnassa. Laissa säädettäisiin
Tullin velvollisuuksista ilmoittaa poliisille tietoonsa tulleista
vakavista rikoksista ja käynnistämistään
toimenpiteistä näiden rikosten selvittämiseksi.
Laissa säädettäisiin myös menettelystä,
jolla tullirikoksen esitutkinta siirrettäisiin poliisille
poliisin esittämästä perustellusta pyynnöstä,
jos rikosvastuun tarkoituksenmukainen ja kokonaisvaltainen toteutuminen
sitä edellyttäisi. Menettelyllä varmistetaan
se, että salaisiin tiedonhankinta- ja pakkokeinoihin liittyviä eri
viranomaisten toimia koordinoidaan riittävästi
ja että johtavalla esitutkintaviranomaisella on selkeä tilannekuva
näihin toimenpiteisiin liittyen.
Ehdotetulla lailla varmistettaisiin jatkossakin Tullin rikostorjunnan
tehokkaat toimintaedellytykset jatkuvasti muuttuvassa ja haastavassa
toimintaympäristössä.
Arvoisa puhemies! Uuden lain rikostorjunnasta Tullissa ehdotetaan
tulevan voimaan 1.1.2015.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulli on aika erillään siis
sisäisen turvallisuuden viranomaisten työstä.
Sehän ei kuulu sisäministeriön alaisuuteen
vaan toimii valtiovarainministeriön yhteydessä.
Se on ollut aivan isännätön ja emännätön.
Toisaalta poliisin, Tullin ja Rajan PTR-yhteistyön pitäisi
olla tiivistä nykyaikana erityisesti juuri rajat ylittävän
järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa. Nyt
tämä toimintamalli ei välttämättä tätä selkiytä.
On syytä kyllä valiokunnan käydä paremmin läpi
nimenomaan tähän liittyviä krp:n ja Tullin
ja myös Helsingin poliisin ja monen muun koordinaatiota.
Joskus 2000-luvun puolivälissä jopa pelättiin
sellaista tilannetta, että samaan luukkuun eli ovelle törmää kolme
toisistaan tietämätöntä aseistettua,
kaikki poliisimiehiä mutta eri paikasta, Helsingin poliisi,
krp ja Tulli — ja Raja vielä neljäntenä.
Tältä osin tämä koordinaatio
on kyllä hyvä käydä läpi,
että ei ole päällekkäisyyttä ja
tehostetaan nimenomaan Tullin puolella poliisin rikostorjuntaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että viranomaisten välillä vallitsee
kitkaton yhteistyö, ja samoin se, että vastuut
on selkeästi rajattu tietyille henkilöille.
Nyt on viimeisten vuosien aikana käsitelty hyvin paljon
harmaan talouden torjuntaa. Se on meillä varmaan kaikilla
keskeinen tavoite, että onnistuttaisiin siinä mahdollisimman
hyvin. Nyt kun ministeri on paikalla, kysyisin häneltä tässä yhteydessä,
onko todella näin, että Tulli menettää ensi
vuonna muistaakseni 2 miljoonaa euroa määrärahoja,
he joutuvat säästämään.
Sitten meille on esitetty myös sellaisia laskelmia, että kun
yhden tullimiehen palkkaukseen sijoitetaan 50 000 euroa
vuodessa, niin nämä tarkastajat tuottavat keskimäärin
300 000 euroa valtion kassaan rahaa eli 250 000
euroa voittoa. (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
Onko mahdollista, että todella resursseja supistetaan?
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä tästä uudesta
laista ja sen mukanaan tuomista erilaisista järjestelyistä:
tuleeko tästä Suomen valtiolle säästöjä vai
kustannuksia, ja jos tulee, niin kuinka paljon?
Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):
Kiitoksia, arvoisa puhemies, ja kiitoksia ministerille esittelystä!
Olisin halunnut tiedustella nyt tietojärjestelmiin liittyen,
kun tiedämme, että eri viranomaisilla on ollut
ongelmia, poliisilla Vitjansa kanssa, ja lakiesityksen perusteluissa
ja lakiesityksessä selvästi todetaan, että tässä täytyy tehdä tiettyjä tietoteknisiä
tarkasteluja,
kuka ja mikä taho nyt vastaa ja millä mallilla
ylipäätään on tämä tietojärjestelmien
sovittaminen tähän uuteen lainsäädäntöön
ja onko jotain uutta vielä valmisteilla tietojärjestelmien
suhteen myös Tullin osalta.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin totean, että tämä laki
ei ole mikään säästölaki
eli tällä ei olla erityisesti kustannuksia säästämässä. Mutta
tällä lailla ollaan kyllä parantamassa
juuri tätä eri viranomaisten koordinaatiota ja
yhteistyötä vakavan rikollisuuden ja rikollisuuden
torjunnassa. Siinä mielessä nämä huomiot,
joita täällä on esitetty, ovat relevantteja.
Toivon, että myös valiokunnassa paneudutaan juuri
tähän, että erittäin tärkeää on
nimenomaan se, että meillä tämä viranomaisten
keskinäinen yhteistyö toimii. Se on tärkeää myös
silloin, kun me tarkastelemme näitä tietojärjestelmiä.
Esimerkiksi tämä odotettu Vitja-tietojärjestelmä,
joka on hallintovaliokunnallekin tullut erittäin tutuksi,
on myös Tullin toiminnan kannalta jatkossa erittäin
tärkeä.
No, nyt Tullin osalta todellakin on niin, että myös
sinne kohdistuu näitä menosäästöpaineita, joita
muihinkin hallinnonaloihin ja ministeriöön kohdistuu.
Tämä on tietenkin asia, jota meidän tulee
nyt huolella tutkia. Kyllä Tullilla on tärkeää olla
riittävät resurssit niiden tehtävien
hoitamiseksi, joita sillä on. Harmaan talouden torjunnassahan
Tullilla on erittäin merkittävä rooli.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä näin, arvoisa ministeri,
hallintovaliokunta varmasti käärii hihansa tämän
lakiesityksen suhteen. Kiitoksia näistä evästyksistä myös
edustaja Rajamäelle. Näin itsekin ymmärsin
tämän, kun luin, että tämä ei
ole säästölaki sinänsä,
vaan kun puhutaan siitä, että Tullilla ja poliisilla
olisi niin sanotun toimivallan osalta tämmöinen
toimivaltasymmetria, tällä nyt tavoitellaan sitä tilannetta. Näinhän
ei nyt ole, kun vuoden alusta tuli voimaan uusi poliisilaki, elikkä odotamme
tätä mielenkiinnolla.
Itsekin odotan kyllä, että tästä tulee
sitten Tullille harmaan talouden torjunnan puolesta lisää resursseja
ja lisää toimivaltuuksia, koska he ovat varmasti
siinä ydinosaajia, kun ajatellaan Tullin toimintaa. Näin
myös tietysti tietojärjestelmien osalta on ehkä — anteeksi
nyt, että olen kauhean pessimistinen — monta pettymystä tullut
kuitenkin vuosien varrella, mitä näissä kehittämisissä on
tapahtunut ja sitten kustannusten suhteen.
Mutta jos ministeri vielä, kun olette täällä paikalla,
vastaisi kysymykseen koulutuksesta ja koulutustarpeesta. Tässä on
kumminkin iso uudistus kyseessä. Tietysti koulutuksen lisääntyneeseen
tarpeeseen liittyy varmasti yhteensovittamisen näkökohta,
mutta miten itse tullimiesten lisäkoulutustarve, näettekö,
kuinka paljon siellä sellaista on?
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on hyvä ja täysin perusteltu. Yhteistyö on
nykypäivänä voimaa. Ja ihan elävästä elämästä:
poliisilla, Tullilla ja Rajavartiostolla on ollut jo pitkään
yhteisiä tutkintaryhmiä ihmiskaupan, laittoman
maahantulon ynnä muun torjumisessa. Ongelmaksi on näissä muodostunut
nimenomaan se, että toimivalta eri viranomaisilla on hieman
erilainen, ja myös on ollut jopa surullista se, että eri
viranomainen ei ole päässyt katsomaan toisen tiedostoja
rekistereistä. No, tällähän
tätä ongelmaa hieman poistetaan.
Se on hyvä, että Tullillekin nyt annetaan
mahdollisuus käyttää näitä salaisia
pakkokeinoja, koska se on nykypäivää.
Tietysti, sanotaan, joku peitetoiminta on sellaista, joka pitää poliisin
toimesta suorittaa ehdottomasti, siihen ei valmiuksia ole muilla
kuin poliiseilla.
Tietysti huolenaihe ei niinkään tällä hetkellä ole
se, että tämä yhteistyö ei onnistu,
vaan sitä tehdään päivittäin,
ja enää ei olla siinä tilanteessa, että useat
eri viranomaiset olisivat saman kohteen kimpussa, vaan kyllä nämä kohteet
valitaan kohdevalintamenettelyssä tutkintaryhmissä.
Mutta tästä yhteistyöstä nyt
haluaisin vähän vielä kysyä,
kun meillä on kuitenkin, kuten sanoin, Rajavartiosto, Tulli
ja poliisi, meillä on kuitenkin Puolustusvoimat, joka myös
tekee tiedustelua ja osittain tutkintaa ja käyttää pakkokeinoja.
Minä tiedän, että se ei kuulu arvoisan
ministerin alaisuuteen, mutta miten nyt saataisiin tätä yhteistyötä entisestään
tiivistettyä? Kun nämä neljä viranomaista
tekevät osittain päällekkäistä työtä,
samat tarkoitusperät, niin onko teillä lähinnä puolustusministerin
kanssa ollut mitään neuvonpitoja? Saataisiin Puolustusvoimatkin
vielä näinä terrorismin kulta-aikoina
ehkäisemään terrorismin tuloa Suomeen
ja saataisiin tutkintaa tältäkin osin yhdistettyä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hyvin huolissani edustaja Tolvasen esittämästä linjauksesta.
Nimittäin 2007 ulko- ja turvallisuuspoliittisesta ministerivaliokunnasta
poistettiin sisäministeri ja puolustusministeriön
roolia nimenomaan sisäisen turvallisuuden puolelle tietoisesti
lähdettiin myös vahvistamaan. On hyvin vaarallista,
jos tältä osin mennään poliisiylijohtaja
Paateron aikoinaan väläyttämälle — tai
oliko se ministeri Holmlundin väläyttämälle — linjalle,
että armeijan sotilaat voisivat pitää yllä sisäistä turvallisuutta
ja järjestystä, jos poliisit eivät riitä.
Näitä möläyksiksi sanottavia
huolimattomia painotuksia on tullut tässä matkan
varrella.
Minusta on hyvin tärkeätä, että sisäisen
turvallisuuden viranomaiset vastaavat nimenomaan sisäisestä turvallisuudesta.
Siksi poliisin voimavarat ja sitten kaikkien muiden sisäisen
turvallisuuden viranomaisten yhteistyön edellytykset on varmistettava.
Toki myönnän sen, että kansainvälisen
terrorismin torjunnassa armeijan tiedustelusta, josta hyvin vähän
muuten puhutaan, sen kuuntelusta tai salaisten pakkokeinojen tai
salaisten tiedustelutietojen käytöstä,
verrattuna suojelupoliisin toimintatapaan, olisi syytä ruveta
puhumaan, millä tavalla pääesikunta ja
Puolustusvoimat toimivat alueella, joka muutoin on sisäisen
turvallisuuden viranomaisilla hyvin säänneltyä.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on tällä hetkellä työryhmä,
joka työskentelee puolustusministeriön johdolla
ja jossa myös sisäministeriö on erittäin
hyvin edustettuna ja jossa nimenomaan näihin tietoverkkoihin
liittyvää verkkotiedustelua ja verkkovalvontaa
selvitetään ja tarpeita siinä. Tätä tehdään
kyllä ihan hyvässä yhteistyössä näiden
eri hallinnonalojen välillä. Tietenkin meillä on
sitten myös sisäisen turvallisuuden sektorilta
mahdollisuus virka-apua pyytää, Puolustusvoimilta,
aina tarpeen mukaan.
Mutta sitten haluan vielä hallintovaliokunnan puheenjohtajalle
vastata siihen, että tässä todellakin
tulee nyt Tullille ihan uusia toimivaltuuksia, jotka ilman muuta
edellyttävät myös koulutusta. Eli tähän
koulutukseen on kiinnitettävä huomiota. Esimerkiksi
tämä peitetoiminta ja valeostotoiminta, joka tapahtuu
tietoverkoissa keskusrikospoliisin päällikön
päätöksellä mutta Tullin itsenäisesti
hoitamana, on sellainen erittäin tärkeä alue.
Kun ajatellaan sitä rikollisuutta, jota yhä enemmän
tapahtuu nimenomaan internetin kautta, esimerkiksi näitten
laittomien tavaroiden maahantuontia, niin tässä suhteessa
odotetaan, että tämän lain avulla pystytään
parantamaan Tullin toimintaedellytyksiä, ja toki se edellyttää koulutusta.
Haluan vielä sen todeta, että tämä lainsäädäntö on
valmisteltu hyvässä yhteistyössä eri
hallintokuntien välillä ja tämä on
ollut sellainen lopputulos, joka on sekä poliisin, Tullin
että Rajavartiolaitoksen näkökulmasta
hyväksyttävä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän ministeriä asiallisesta
vastauksesta ja samalla ihmettelen edustaja Rajamäen vilkasta
mielikuvitusta. En ensinnäkään tehnyt
mitään linjauksia, esitin ministerille kysymyksen,
ja en todellakaan halua sotilaita partioimaan kadulle, niin että siitä ei
ollut kysymys. (Kari Rajamäen välihuuto) Nyt tilanne
on se, että ministeri vastasi siihen hyvin asiallisesti
ja edustaja Rajamäkikin vastauksen lopussa pääsi
asiasta jyvälle.
Puhuin nimenomaan siitä, jos vaikka armeijan tiedustelu
saa Suomea uhkaavan teon tietoon. Se on sotilastiedustelu, totta
kai se tieto pitää silloin siirtää siviilitiedustelulle
eli suojelupoliisille. Tätä yhteistyötä kaipaan
entisestään, en sotilaita kadulle, vaan tiedustelutoiminnan
yhteistyötä, toki myös esitutkinnan yhteistyötä, koska
siellä on yhteneviä juttuja, sanotaan näin, Puolustusvoimien
tutkinnalla suhteessa poliisin tutkintaan. Tämähän
on sitä yhteistyötä, mitä pitää tehdä.
Mielestäni nämä linjaukset, kuten
arvoisa ministeri sanoi, ovat täysin perusteltuja. Näin
toimitaan, ja näin pitää toimia. Se ei
ole minun mielestäni mitään pelottelua
tai sotilaiden siirtämistä kadulle huolehtimaan
sisäisestä turvallisuudesta, vaan se on nykypäivää.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kiitän tästä keskustelusta.
En itse asiassa ollut puheenvuoroa pyytänyt, mutta kiitän tästä keskustelusta.
Tässä on tullut hyviä evästyksiä,
ja olen iloinen siitä, että myös hallintovaliokunnan
puheenjohtaja, joka sitten sitä valiokuntatyötä johtaa,
on ollut tätä keskustelua kuuntelemassa.
Keskustelu päättyi.