Täysistunnon pöytäkirja 91/2014 vp

PTK 91/2014 vp

91. TORSTAINA 2. LOKAKUUTA 2014 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikostorjunnasta Tullissa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Sisäministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi rikostorjunnasta Tullissa liittyy koko tullilainsäädännön uudistamiseen. Nykyisestä tullilaista esitetään erotettavaksi tullirikostorjuntaa koskevat säännökset omiksi laeikseen. Lakiesitys liittyy lisäksi tämän vuoden alusta voimaan tulleeseen esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistukseen, ja sillä päivitettäisiin Tullin rikostorjuntaa koskeva lainsäädäntö vastaamaan myös näihin lakeihin tehtyjä muutoksia. Tullin rikostorjunnan nykyisistä toimi-valtuuksista, määritelmistä ja eri tiedonhankintamenetelmien käyttöedellytyksistä esitetään säädettäväksi nykyistä huomattavasti täsmällisemmin ja kattavammin. Uudistuksessa kiinnitetään myös entistä tarkempaa huomiota perus- ja ihmisoikeuksien suojaan sekä toisaalta päivitetään Tullin toimivaltuuksien sääntely vastaamaan esitutkintalaissa, pakkokeinolaissa ja poliisilaissa säädettyä.

On erittäin tärkeää, että esitutkintaviranomaisten rikostorjunnan toimivaltuuksista sekä tiedonhankintakeinoista ja -menettelyistä säädetään kattavasti ja mahdollisimman yhdenmukaisesti. Se myös helpottaa yhteistyötä eri viranomaisten kesken. Tietolähteiden käytöstä tullirikostorjunnassa säädetään lain tasolla yhdenmukaisesti suhteessa poliisilakiin ja pakkokeinolakiin. Tietolähteen ohjattu käyttö mahdollistettaisiin myös tullirikosten torjunnassa. Salaisten tiedonhankintakeinojen käytöstä ilmoittamisesta säädettäisiin uuden poliisilain tavoin nykyistä tarkemmin ja laissa säädettäisiin myös niin sanotun ylimääräisen tiedon käyttämisestä.

Hallituksen esityksessä Tullin rikostorjunnan salaiseen tiedonhankintaan liittyviä toimivaltuuksia esitetään laajennettavaksi jonkun verran. Tullirikostorjunnassa esitetään uusina toimivaltuuksina oikeutta käyttää peitetoimintaa ja valeostoa sekä tietolähteen ohjattua käyttöä. Nämä on voimassa olevassa lainsäädännössä rajattu vain poliisin suorittaman rikostorjunnan tiedonhankinnan keinoiksi. Peitetoiminnan ja valeoston käytännön toteutuksesta vastaisi kuitenkin poliisi Tullin esittämän pyynnön perusteella, lukuun ottamatta yksinomaan tietoverkossa tapahtuvaa peitetoimintaa ja valeostoa, jotka Tulli voisi suorittaa keskusrikospoliisin päätöksellä itsenäisesti. Peitetoiminnan ja valeoston avulla saadut tiedot poliisi luovuttaisi Tullille tullirikoksen estämiseen ja selvittämiseen käytettäviksi.

Hallituksen esityksessä ei siis esitetä Tullille omia peitetoimintaan ja valeostoon liittyviä valmiuksia ja organisaatioita. Kaiken kaikkiaan esitetyillä ratkaisuilla tehostettaisiin Tullin rikostorjunnan toimintaedellytyksiä vakavan rikollisuuden torjunnassa. Yksinomaan tietoverkossa tapahtuvan peitetoiminnan ja valeoston Tulli toteuttaisi siis itse, mutta menetelmien käyttämisestä päättäisi keskusrikospoliisin päällikkö Tullin esityksestä. Yksinomaan tietoverkossa tapahtuvan peitetoiminnan ja valeoston toimivaltuudet parantaisivat merkittävästi Tullin mahdollisuuksia torjua jatkuvasti kasvavaa internetin kautta tilattavien kiellettyjen tuotteiden laitonta maahantuontia.

Pääministeri Kataisen hallitusohjelmassa haluttiin tiivistää poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä. Edellä mainitun peitetoiminnan ja valeoston yhteydessä tehtävän tiiviin yhteistyön lisäksi ehdotetulla lailla on tarkoitus lisätä ja selkiyttää Tullin ja poliisin välistä yhteistyötä laajemminkin rikostorjunnassa. Laissa säädettäisiin Tullin velvollisuuksista ilmoittaa poliisille tietoonsa tulleista vakavista rikoksista ja käynnistämistään toimenpiteistä näiden rikosten selvittämiseksi. Laissa säädettäisiin myös menettelystä, jolla tullirikoksen esitutkinta siirrettäisiin poliisille poliisin esittämästä perustellusta pyynnöstä, jos rikosvastuun tarkoituksenmukainen ja kokonaisvaltainen toteutuminen sitä edellyttäisi. Menettelyllä varmistetaan se, että salaisiin tiedonhankinta- ja pakkokeinoihin liittyviä eri viranomaisten toimia koordinoidaan riittävästi ja että johtavalla esitutkintaviranomaisella on selkeä tilannekuva näihin toimenpiteisiin liittyen.

Ehdotetulla lailla varmistettaisiin jatkossakin Tullin rikostorjunnan tehokkaat toimintaedellytykset jatkuvasti muuttuvassa ja haastavassa toimintaympäristössä.

Arvoisa puhemies! Uuden lain rikostorjunnasta Tullissa ehdotetaan tulevan voimaan 1.1.2015.

Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tulli on aika erillään siis sisäisen turvallisuuden viranomaisten työstä. Sehän ei kuulu sisäministeriön alaisuuteen vaan toimii valtiovarainministeriön yhteydessä. Se on ollut aivan isännätön ja emännätön. Toisaalta poliisin, Tullin ja Rajan PTR-yhteistyön pitäisi olla tiivistä nykyaikana erityisesti juuri rajat ylittävän järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa. Nyt tämä toimintamalli ei välttämättä tätä selkiytä.

On syytä kyllä valiokunnan käydä paremmin läpi nimenomaan tähän liittyviä krp:n ja Tullin ja myös Helsingin poliisin ja monen muun koordinaatiota. Joskus 2000-luvun puolivälissä jopa pelättiin sellaista tilannetta, että samaan luukkuun eli ovelle törmää kolme toisistaan tietämätöntä aseistettua, kaikki poliisimiehiä mutta eri paikasta, Helsingin poliisi, krp ja Tulli — ja Raja vielä neljäntenä. Tältä osin tämä koordinaatio on kyllä hyvä käydä läpi, että ei ole päällekkäisyyttä ja tehostetaan nimenomaan Tullin puolella poliisin rikostorjuntaa.

Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää, että viranomaisten välillä vallitsee kitkaton yhteistyö, ja samoin se, että vastuut on selkeästi rajattu tietyille henkilöille.

Nyt on viimeisten vuosien aikana käsitelty hyvin paljon harmaan talouden torjuntaa. Se on meillä varmaan kaikilla keskeinen tavoite, että onnistuttaisiin siinä mahdollisimman hyvin. Nyt kun ministeri on paikalla, kysyisin häneltä tässä yhteydessä, onko todella näin, että Tulli menettää ensi vuonna muistaakseni 2 miljoonaa euroa määrärahoja, he joutuvat säästämään. Sitten meille on esitetty myös sellaisia laskelmia, että kun yhden tullimiehen palkkaukseen sijoitetaan 50 000 euroa vuodessa, niin nämä tarkastajat tuottavat keskimäärin 300 000 euroa valtion kassaan rahaa eli 250 000 euroa voittoa. (Puhemies: Minuutti on täynnä!) Onko mahdollista, että todella resursseja supistetaan?

Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä tästä uudesta laista ja sen mukanaan tuomista erilaisista järjestelyistä: tuleeko tästä Suomen valtiolle säästöjä vai kustannuksia, ja jos tulee, niin kuinka paljon?

Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):

Kiitoksia, arvoisa puhemies, ja kiitoksia ministerille esittelystä! Olisin halunnut tiedustella nyt tietojärjestelmiin liittyen, kun tiedämme, että eri viranomaisilla on ollut ongelmia, poliisilla Vitjansa kanssa, ja lakiesityksen perusteluissa ja lakiesityksessä selvästi todetaan, että tässä täytyy tehdä tiettyjä tietoteknisiä tarkasteluja, kuka ja mikä taho nyt vastaa ja millä mallilla ylipäätään on tämä tietojärjestelmien sovittaminen tähän uuteen lainsäädäntöön ja onko jotain uutta vielä valmisteilla tietojärjestelmien suhteen myös Tullin osalta.

Sisäministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin totean, että tämä laki ei ole mikään säästölaki eli tällä ei olla erityisesti kustannuksia säästämässä. Mutta tällä lailla ollaan kyllä parantamassa juuri tätä eri viranomaisten koordinaatiota ja yhteistyötä vakavan rikollisuuden ja rikollisuuden torjunnassa. Siinä mielessä nämä huomiot, joita täällä on esitetty, ovat relevantteja. Toivon, että myös valiokunnassa paneudutaan juuri tähän, että erittäin tärkeää on nimenomaan se, että meillä tämä viranomaisten keskinäinen yhteistyö toimii. Se on tärkeää myös silloin, kun me tarkastelemme näitä tietojärjestelmiä. Esimerkiksi tämä odotettu Vitja-tietojärjestelmä, joka on hallintovaliokunnallekin tullut erittäin tutuksi, on myös Tullin toiminnan kannalta jatkossa erittäin tärkeä.

No, nyt Tullin osalta todellakin on niin, että myös sinne kohdistuu näitä menosäästöpaineita, joita muihinkin hallinnonaloihin ja ministeriöön kohdistuu. Tämä on tietenkin asia, jota meidän tulee nyt huolella tutkia. Kyllä Tullilla on tärkeää olla riittävät resurssit niiden tehtävien hoitamiseksi, joita sillä on. Harmaan talouden torjunnassahan Tullilla on erittäin merkittävä rooli.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämän jälkeen puhujalistaan.

Pirkko Mattila /ps:

Arvoisa puhemies! Kyllä näin, arvoisa ministeri, hallintovaliokunta varmasti käärii hihansa tämän lakiesityksen suhteen. Kiitoksia näistä evästyksistä myös edustaja Rajamäelle. Näin itsekin ymmärsin tämän, kun luin, että tämä ei ole säästölaki sinänsä, vaan kun puhutaan siitä, että Tullilla ja poliisilla olisi niin sanotun toimivallan osalta tämmöinen toimivaltasymmetria, tällä nyt tavoitellaan sitä tilannetta. Näinhän ei nyt ole, kun vuoden alusta tuli voimaan uusi poliisilaki, elikkä odotamme tätä mielenkiinnolla.

Itsekin odotan kyllä, että tästä tulee sitten Tullille harmaan talouden torjunnan puolesta lisää resursseja ja lisää toimivaltuuksia, koska he ovat varmasti siinä ydinosaajia, kun ajatellaan Tullin toimintaa. Näin myös tietysti tietojärjestelmien osalta on ehkä — anteeksi nyt, että olen kauhean pessimistinen — monta pettymystä tullut kuitenkin vuosien varrella, mitä näissä kehittämisissä on tapahtunut ja sitten kustannusten suhteen.

Mutta jos ministeri vielä, kun olette täällä paikalla, vastaisi kysymykseen koulutuksesta ja koulutustarpeesta. Tässä on kumminkin iso uudistus kyseessä. Tietysti koulutuksen lisääntyneeseen tarpeeseen liittyy varmasti yhteensovittamisen näkökohta, mutta miten itse tullimiesten lisäkoulutustarve, näettekö, kuinka paljon siellä sellaista on?

Kari Tolvanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys on hyvä ja täysin perusteltu. Yhteistyö on nykypäivänä voimaa. Ja ihan elävästä elämästä: poliisilla, Tullilla ja Rajavartiostolla on ollut jo pitkään yhteisiä tutkintaryhmiä ihmiskaupan, laittoman maahantulon ynnä muun torjumisessa. Ongelmaksi on näissä muodostunut nimenomaan se, että toimivalta eri viranomaisilla on hieman erilainen, ja myös on ollut jopa surullista se, että eri viranomainen ei ole päässyt katsomaan toisen tiedostoja rekistereistä. No, tällähän tätä ongelmaa hieman poistetaan.

Se on hyvä, että Tullillekin nyt annetaan mahdollisuus käyttää näitä salaisia pakkokeinoja, koska se on nykypäivää. Tietysti, sanotaan, joku peitetoiminta on sellaista, joka pitää poliisin toimesta suorittaa ehdottomasti, siihen ei valmiuksia ole muilla kuin poliiseilla.

Tietysti huolenaihe ei niinkään tällä hetkellä ole se, että tämä yhteistyö ei onnistu, vaan sitä tehdään päivittäin, ja enää ei olla siinä tilanteessa, että useat eri viranomaiset olisivat saman kohteen kimpussa, vaan kyllä nämä kohteet valitaan kohdevalintamenettelyssä tutkintaryhmissä.

Mutta tästä yhteistyöstä nyt haluaisin vähän vielä kysyä, kun meillä on kuitenkin, kuten sanoin, Rajavartiosto, Tulli ja poliisi, meillä on kuitenkin Puolustusvoimat, joka myös tekee tiedustelua ja osittain tutkintaa ja käyttää pakkokeinoja. Minä tiedän, että se ei kuulu arvoisan ministerin alaisuuteen, mutta miten nyt saataisiin tätä yhteistyötä entisestään tiivistettyä? Kun nämä neljä viranomaista tekevät osittain päällekkäistä työtä, samat tarkoitusperät, niin onko teillä lähinnä puolustusministerin kanssa ollut mitään neuvonpitoja? Saataisiin Puolustusvoimatkin vielä näinä terrorismin kulta-aikoina ehkäisemään terrorismin tuloa Suomeen ja saataisiin tutkintaa tältäkin osin yhdistettyä.

Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Olen hyvin huolissani edustaja Tolvasen esittämästä linjauksesta. Nimittäin 2007 ulko- ja turvallisuuspoliittisesta ministerivaliokunnasta poistettiin sisäministeri ja puolustusministeriön roolia nimenomaan sisäisen turvallisuuden puolelle tietoisesti lähdettiin myös vahvistamaan. On hyvin vaarallista, jos tältä osin mennään poliisiylijohtaja Paateron aikoinaan väläyttämälle — tai oliko se ministeri Holmlundin väläyttämälle — linjalle, että armeijan sotilaat voisivat pitää yllä sisäistä turvallisuutta ja järjestystä, jos poliisit eivät riitä. Näitä möläyksiksi sanottavia huolimattomia painotuksia on tullut tässä matkan varrella.

Minusta on hyvin tärkeätä, että sisäisen turvallisuuden viranomaiset vastaavat nimenomaan sisäisestä turvallisuudesta. Siksi poliisin voimavarat ja sitten kaikkien muiden sisäisen turvallisuuden viranomaisten yhteistyön edellytykset on varmistettava. Toki myönnän sen, että kansainvälisen terrorismin torjunnassa armeijan tiedustelusta, josta hyvin vähän muuten puhutaan, sen kuuntelusta tai salaisten pakkokeinojen tai salaisten tiedustelutietojen käytöstä, verrattuna suojelupoliisin toimintatapaan, olisi syytä ruveta puhumaan, millä tavalla pääesikunta ja Puolustusvoimat toimivat alueella, joka muutoin on sisäisen turvallisuuden viranomaisilla hyvin säänneltyä.

Sisäministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Meillähän on tällä hetkellä työryhmä, joka työskentelee puolustusministeriön johdolla ja jossa myös sisäministeriö on erittäin hyvin edustettuna ja jossa nimenomaan näihin tietoverkkoihin liittyvää verkkotiedustelua ja verkkovalvontaa selvitetään ja tarpeita siinä. Tätä tehdään kyllä ihan hyvässä yhteistyössä näiden eri hallinnonalojen välillä. Tietenkin meillä on sitten myös sisäisen turvallisuuden sektorilta mahdollisuus virka-apua pyytää, Puolustusvoimilta, aina tarpeen mukaan.

Mutta sitten haluan vielä hallintovaliokunnan puheenjohtajalle vastata siihen, että tässä todellakin tulee nyt Tullille ihan uusia toimivaltuuksia, jotka ilman muuta edellyttävät myös koulutusta. Eli tähän koulutukseen on kiinnitettävä huomiota. Esimerkiksi tämä peitetoiminta ja valeostotoiminta, joka tapahtuu tietoverkoissa keskusrikospoliisin päällikön päätöksellä mutta Tullin itsenäisesti hoitamana, on sellainen erittäin tärkeä alue. Kun ajatellaan sitä rikollisuutta, jota yhä enemmän tapahtuu nimenomaan internetin kautta, esimerkiksi näitten laittomien tavaroiden maahantuontia, niin tässä suhteessa odotetaan, että tämän lain avulla pystytään parantamaan Tullin toimintaedellytyksiä, ja toki se edellyttää koulutusta.

Haluan vielä sen todeta, että tämä lainsäädäntö on valmisteltu hyvässä yhteistyössä eri hallintokuntien välillä ja tämä on ollut sellainen lopputulos, joka on sekä poliisin, Tullin että Rajavartiolaitoksen näkökulmasta hyväksyttävä.

Kari Tolvanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kiitän ministeriä asiallisesta vastauksesta ja samalla ihmettelen edustaja Rajamäen vilkasta mielikuvitusta. En ensinnäkään tehnyt mitään linjauksia, esitin ministerille kysymyksen, ja en todellakaan halua sotilaita partioimaan kadulle, niin että siitä ei ollut kysymys. (Kari Rajamäen välihuuto) Nyt tilanne on se, että ministeri vastasi siihen hyvin asiallisesti ja edustaja Rajamäkikin vastauksen lopussa pääsi asiasta jyvälle.

Puhuin nimenomaan siitä, jos vaikka armeijan tiedustelu saa Suomea uhkaavan teon tietoon. Se on sotilastiedustelu, totta kai se tieto pitää silloin siirtää siviilitiedustelulle eli suojelupoliisille. Tätä yhteistyötä kaipaan entisestään, en sotilaita kadulle, vaan tiedustelutoiminnan yhteistyötä, toki myös esitutkinnan yhteistyötä, koska siellä on yhteneviä juttuja, sanotaan näin, Puolustusvoimien tutkinnalla suhteessa poliisin tutkintaan. Tämähän on sitä yhteistyötä, mitä pitää tehdä.

Mielestäni nämä linjaukset, kuten arvoisa ministeri sanoi, ovat täysin perusteltuja. Näin toimitaan, ja näin pitää toimia. Se ei ole minun mielestäni mitään pelottelua tai sotilaiden siirtämistä kadulle huolehtimaan sisäisestä turvallisuudesta, vaan se on nykypäivää.

Sisäministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Kiitän tästä keskustelusta. En itse asiassa ollut puheenvuoroa pyytänyt, mutta kiitän tästä keskustelusta. Tässä on tullut hyviä evästyksiä, ja olen iloinen siitä, että myös hallintovaliokunnan puheenjohtaja, joka sitten sitä valiokuntatyötä johtaa, on ollut tätä keskustelua kuuntelemassa.

Keskustelu päättyi.