14) Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 6 §:n
muuttamisesta
Timo Heinonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Toinen esittelemäni laki-aloite
kumpuaa myös tavallisesta arjesta, laki kuntouttavasta
työtoiminnasta annetun lain 6 §:n muuttamisesta.
Kuntalakiin kirjattiin viime syksynä kohta, jonka mukaan
kilpailutilanteessa oleva kunnallinen toiminta tulee muuttaa osakeyhtiön,
säätiön, osuuskunnan tai yhdistyksen
muotoon vuoden 2014 loppuun mennessä. Kirjaus aiheuttaa
ongelmatilanteita palveluntuottajien keskuudessa.
Esimerkiksi Päijät-Hämeessä toimiva
Tuoterengas-kuntayhtymä tuottaa kuntouttavaa työtoimintaa
Lahden kaupungille monivuotisella sopimuksella. Tuoterengas olisi
järkevintä uuden kuntalain kirjauksen vaatimana
muuttaa osakeyhtiömuotoon, mutta kuntouttavaa työtoimintaa ei
voida järjestää osakeyhtiössä.
Tämä on yksi esimerkki kuntakentältä tilanteesta,
jossa kuntalain uusi kirjaus ja toimintaan liittyvä muu
lainsäädäntö, tässä tapauksessa
laki kuntouttavasta työtoiminnasta, johtavat mahdollisesti
kuntakoneistoa rasittavaan päällekkäisyyteen
ja lisäävät byrokratiaa.
Pystyäksemme takaamaan jatkossakin laadukkaat palvelut
kunnille tulisi lakia kuntouttavasta työtoiminnasta muuttaa
niin, että tämän kaltaisilta palveluntarjoajan
työtä hankaloittavilta ongelmatilanteilta vältyttäisiin.
Näillä perusteilla lakia tulisi muuttaa niin,
että kuntouttava työtoiminta voi jatkua myös
esimerkiksi kunnan täydellisesti — alleviivaan — kunnan
kokonaan, täydellisesti, omistamassa yhtiössä.
Näin ollen tuota lain 6 §:ää muutettaisiin
ja sen ensimmäinen momentti kuuluisi seuraavasti:
"Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen
Kuntouttavan työtoiminnan järjestää kunta. Kunta
voi järjestää kuntouttavan työtoiminnan
itse, tekemällä kirjallisen sopimuksen sen järjestämisestä toisen
kunnan tai kuntayhtymän taikka rekisteröidyn yhdistyksen,
rekisteröidyn säätiön, osakeyhtiön,
valtion viraston tai rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan
kanssa. Kunnan tulee antaa tieto työvoimatoimistolle kuntouttavan työtoiminnan
järjestämisestä tekemästään
sopimuksesta."
Arvoisa puhemies! En siis tässä ota kantaa
itse tuohon kuntouttavaan työtoimintaan. Jotkut ovat julkisuudessa
halunneet ymmärtää tämän
niin, että haluaisin avata tämän kaikille
osakeyhtiöille. Siitä ei ole kyse, vaan siitä,
että jos kunnalla on tällainen organisaatio, joka
toimii ja on toiminut hyvin, niin sitä toimintaa voitaisiin
jatkaa tulevaisuudessa. Se on sitten toinen keskustelu.
Minulla oli juuri vieraana vastaavanlaista toimintaa työkseen
tekevä henkilö, ja hänen kanssaan kävimme
keskustelua siitä, minkälaista kuntouttavan työtoiminnan
tulee olla ja millä tavalla se voi olla toimintaa lähellä,
esimerkiksi yritystoimintaa taikka normaalia työtä.
Sen pitää tietysti olla mahdollisimman lähellä normaalia työtä,
niin että sieltä löytyisi se aito tie
takaisin työelämään ja kiinni
siihen arjen kylkeen. Mutta en ota siihen tässä lakialoitteessa
siis kantaa eli en esitä muutosta itse kuntouttavaan työtoimintaan
enkä puhu sen tarpeellisuudesta sen laajemmin, vaan ainoastaan
siitä, että hallinnollisesti järkevät
toimintamallit voitaisiin jatkossakin säilyttää ja
toisaalta myös välttyä siltä,
että syntyy moniportaista, turhaa hallintoa ja byrokratiaa.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikkia toimia ja kaikkia keinoja siihen,
että voitaisiin tukea vaikeasti työllistyvien
työelämävalmiuksia ja työn vastaanottamista,
meidän tulisi edistää, ja kuntouttava
työtoiminta on yksi käytännössä hyväksi
koettu tällainen keino. Käytännössä ongelmaksi
on usein muodostunut se, että työvoimahallinnon
ja sosiaalipalveluiden tai sosiaalitoimistojen henkilökuntaresurssit
ovat aika tiukilla ja aktivointisuunnitelmien ja aikojen yhteensovittaminen
on ollut haaste.
Toinen iso haaste käytännön järjestelyissä on ollut
löytää kuntouttavan työtoiminnan
paikkoja kunnan omasta organisaatiosta tai tässä edellä Heinosen
esittelemistä säätiöistä ja
kuntayhtymistä ja yhdistyksistä. Mikäli
kunnat jatkossa yhtiöittävät näitä toimintoja,
missä tähän asti on pystytty kuntouttavan
työtoiminnan paikkoja tarjoamaan, niin tämä ongelma
kuntouttavan työtoiminnan paikoista, niitten löytämisestä,
niitten järjestämisestä, kasvaa entisestään.
Tätä taustaa vasten minä kyllä kannatan
hyvin lämpimästi tätä Heinosen
tekemää aloitetta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen kuntien
puolesta ei ole ollenkaan itsestään selvä asia.
Kunnilla on tänä päivänä niin
paljon tehtäviä ja toimintoja, että mitä tahansa
se voi ulkoistaa, niin mielellään tehdään
se ulkoistaminen, varsinkin jos se ei maksaisi juuri mitään,
ja mieluummin jätetään ylimääräiset
asiat sitten kokonaan tekemättä. Kuntien tehtäviä tulisi
karsia, ja byrokratiaa on purettava. Missään tapauksessa sinne
ei saa tulla yhtään ylimääräistä tehtävää, toimintoa,
joka vaikeuttaa sitä kuviota.
Nyt sitten tämän esityksen osalta: Minä arvostan
edustaja Heinosen havainnointikykyä siitä, että nyt
on pureuduttu siihen byrokratian purun todella ytimeen. Eli byrokratian
purku lähtee pienistä palasista. Ne ovat pieniä,
yksittäisiä asioita, millä tämä byrokratia
on kokonaisuudessaan saatu aikaiseksi. Kun nyt me muistamme sen,
että ministeriö kaikissa valmisteluissaan ja me
täällä eduskunnassa myöskin
kaikissa toiminnoissa huomaisimme ne pienet kohdat ja palaset, joista tämä byrokratia
kokonaisuudessaan muodostuupi, niin minä tässä odotan
nyt mielenkiinnolla, koska edustaja Heinonen ja muut edustajat löytävät
lisää tällaisia pieniä palasia,
mistä se byrokratian todellinen purkaminen sitten tehdään,
joten näin ollen kannatan edustaja Heinosen tekemää esitystä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuntouttava työtoiminta on päivä päivältä enemmän ja
enemmän ajankohtaista, ja uskon, että Timo Heinosen
lakialoite tähtää siihen, että sitä voitaisiin
järjestää ja kaikki, jotka siihen haluavat,
saisivat sitä. Kävin viime maanantaina itse tutustumassa
Espoossa Diakoniasäätiön järjestämään kuntouttavaan
työtoimintaan, ja oli todella hienoa nähdä kaikki
se panostus, jota siellä näiden ihmisten eteen
oli tehty, ja miten hienoa ja hyvää ohjausta ja
toimintaa siellä oli järjestetty.
On hyvin tärkeää, että työtoiminnan
jälkeen, kun se sitten jossakin vaiheessa päättyy,
tämä kuntoutus, nämä henkilöt
pääsevät sitten sinne, minne se kuntoutus
tähtää, on se sitten opiskelupaikka tai
palaaminen työelämään. Eli meidän täytyy
tehdä kaikkemme, että kuntouttava työtoiminta
säilyy laadukkaana ja ne henkilöt, jotka sinne
pääsevät, saavat siitä myös
hyödyn.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Heinosen tekemä lakialoite
kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä on
kannatettava.
Oman kuntani lähistöllä olen myös
huomannut, että on ollut tarvetta järjestää useamman kunnan
yhteistyönä tällaista työtoimintaa
vaikeasti työllistyville. Tätä järjestämistä ei
tietenkään mitenkään saisi vaikeuttaa,
koska monesti nämä vaikeasti työllistettävät
eivät pysty kovin kauas asuinpaikastaan menemään
tähän kuntouttavaan työtoimintaan. Eli
mitä pienemmällä byrokratialla asia voidaan
hoitaa, niin kaikki on kannatettavaa. Tietysti kuntouttavan työtoiminnan
laatuun täytyy kohtuudella kiinnittää huomiota,
että se myöskin motivoi kuntoutettavia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos puheenvuoroista ja kannatuksesta.
Olen edustaja Heikkilän kanssa täysin samaa mieltä,
että siihen itse kuntouttavaan työtoimintaan,
mitä tehdään, pitää kiinnittää huomiota,
nimenomaan niin, että se on mielekästä työtä ja
sellaista työtä, joka vie — toivottavasti — kohti normaalia
työelämää ja sellaista arkea,
jossa se työ sitten löytyy, ja rytmittää myös
tuota elämää eteenpäin.
Tämä lakialoite kumpusi arjesta, tuli Lahdesta
yhteydenotto, ja kansanedustajan on siihen syytä tarttua,
ja näin tein. Ja kiitän teitä, keskustalaista
ja useampaa perussuomalaista, kannustuksesta ja kannatuksesta ja
toivon, että tämä byrokratiaa purkava
lakialoite saa myönteisen vastaanoton myös eduskunnassa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Entä kiitätkö kokoomuslaista kannattajaa?
Anteeksi, kiitän myös häntä,
totta kai, ja myös puhemiestä.
Keskustelu päättyi.