15) Laki ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 20 §:n muuttamisesta
Arja Juvonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat, jotka
vielä täällä salissa jaksatte
olla! Kyseessä on lakialoite ikääntyneen
väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 20 §:n
muuttamisesta. Selkokielellä sanottuna lakialoitteen tarkoitus
on kirjata hoitajamitoitus vanhuslakiin.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi
lakia ikääntyneen väestön toimintakyvyn
tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali-
ja terveyspalveluista, ja tämähän tunnetaan
nimellä vanhuspalvelulaki. Lakia ehdotan muutettavaksi
siten, että lain henkilöstöä koskevaan
20 §:ään lisätään
uusi 3 momentti, jossa henkilöstön vähimmäismäärästä säädetään
nykyistä tarkemmin.
Vanhuspalvelulain toimeenpanoa selkeyttämään
ja tukemaan laaditut laatusuositukset sisältävät
ikääntyneiden henkilöiden hoitoon liittyviä ohjeistuksia
ja suosituksia. Ikääntyneiden hoidon laadun parantamisen
edellytykseksi laatusuosituksissa määritellään
muun muassa henkilöstön määrää eli
hoitajamitoitusta. Laatusuosituksessa esitetään
henkilöstön vähimmäismääräksi
tehostetussa palveluasumisessa ja vanhainkodeissa 0,5 hoitotyöntekijää asiakasta
kohden. Mikäli terveyskeskusten vuodeosastoilla on pitkäaikaishoidossa
asiakkaita, joiden hoidon tarve on perusteltu lääketieteellisesti
tai turvallisen hoidon varmistamiseksi, vähimmäismitoitus
on 0,6—0,7 hoitotyöntekijää asiakasta
kohden. Laatusuosituksessa esitetty henkilöstön
vähimmäismitoitus tarkoittaa todellista hoitoon
osallistuvan henkilöstön mitoitusta, jossa poissa
olevien työntekijöiden osuus korvataan sijaisilla.
Laatusuosituksissa vanhuspalvelulakiin sisältyvä henkilöstöä koskeva
säännös edellyttää,
että toimintayksikössä on oltava henkilöstö,
jonka määrä ja tehtävärakenne
vastaavat iäkkäiden asiakkaiden toimintakyvyn
edellyttämää palvelun tarvetta ja turvaavat
heille laadukkaat palvelut. Vanhuspalvelulain 20 §:n
on arvioitu antavan laatusuosituksille ja viranomaisvalvonnalle
aikaisempaa vankemman pohjan. Lakitasoiset säännökset
on tarkoitettu vahvaksi tueksi muun muassa laatusuosituksessa esitettyyn
henkilöstön määrään.
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt
selvityksen hoitajamitoituksen toteutumisesta ympärivuorokautisissa
vanhusten asumispalveluissa. Tämä selvitys suoritettiin
tutkimalla toteutuneet henkilöstömitoitukset keväällä 2014 kolmen
viikon työvuorolistoista sellaiselta ajanjaksolta, johon
ei sisältynyt normaalista arjesta poikkeavia juhlapyhiä tai
lomajaksoja. Nämä selvitykseen osallistuneet työpaikat
olivat julkisia palveluntuottajia, ja laskennassa käytetty
kaava oli aivan sama kuin se, jota Valvira ja Tervey-den ja hyvinvoinnin
laitos vuonna 2013 käyttivät tekemässään
selvityksessä. Valviran ja THL:n selvitys tehtiin ennen
vanhuspalvelulain voimaantuloa, ja siitä selvisi se ikävä asia,
että hoitajamitoitus oli alle suositellun rajan noin joka viidennessä vanhusten
asumisyksikössä. Tämä tilanne
oli sama sekä julkisissa että yksityisissä ympärivuorokautista
hoitoa antavissa yksiköissä. Tämä tehty
kysely selvitti myös sen, että toteutunut hoitajasuhde
oli pienempi kuin oli alun perin suunniteltu. Tämän
SuPerin tekemän vuoden 2014 kevään selvityksen
mukaan henkilöstömitoituksen tilanne on edelleen
vuoden 2013 tasolla, eli suositusten mukaista 0,5-tason henkilöstömitoitusta
ei ole Suomessa saavutettu.
Arvoisa herra puhemies! Tämä tilanne on äärettömän
ristiriitainen. Se on ristiriidassa vanhuspalvelulain tarkoituksen
ja suositusten kanssa. Vanhuspalvelulain säätämisen
yhteydessä hallitus totesi, että mikäli
vuoden 2014 loppuun mennessä suoritetun vaikutusarvioinnin
yhteydessä ilmenee, että laatusuosituksen vähimmäismitoitus
alittuu yhdessäkin toimintayksikössä,
valtioneuvosto antaa eduskunnalle esityksen vanhuspalvelulain täsmentämisestä.
Arvoisa herra puhemies! Meillä on parastaikaa menossa
selvitys, josta ministeri Huovinenkin on täällä eduskunnassa
usein maininnut. Varmasti nämä viralliset ja lopulliset
tulokset sitten siitä, millainen on tänä päivänä hoitajamitoitus Suomessa,
saamme vielä, arvelisin, ehkä noin marraskuun
aikana. Mutta tähän mennessä tulleiden
tietojen ja tutkimusten perusteella näen hyvin epätodennäköisenä sen,
että suomalaisessa vanhustenhoidossa tullaan pääsemään
suositusten tasolle vuoden 2014 loppuun mennessä. Hoitajamitoituksessa
havaitut epäkohdat, hoitajamitoituksen ailahtelevaisuus
ja hoitajamitoituksen epätasapuolinen jakautuminen ovat
syitä siihen, että vanhuspalvelulakia on ryhdyttävä täsmentämään
hoitajamitoituksen osalta välittömästi.
Ne toimet siihen on aloitettava heti.
Hoitajamitoituksen osalta tehostetun asumispalveluyksikön,
vanhainkodin ja pitkäaikaishoi-vaa tarjoavan hoivayksikön
hoitajamitoitusta on jokaista tarkasteltava myös erikseen,
sillä hoivayksiköissä on suuriakin eroja
asiakkaiden hoidon vaativuudessa. Hoitajamitoituksen täsmentäminen
lailla turvaa muuttumattoman ja yhdenvertaisen mitoituksen suomalaisessa
vanhustenhoidossa ja vahvistaa hoitoisuudeltaan raskaiden ja vaativien
hoivayksiköiden resursseja.
Eli, arvoisa herra puhemies, lakiesityksessä esitän,
että tehostetussa palveluasumisessa ja vanhainkodeissa
sallittu hoitajamitoitus — hoitotyöntekijöiden
määrä asiakasta kohden — on 0,5.
Elikkä olen esittänyt ihan samat luvut kuin tässä laatusuosituksessakin
on. Terveyskeskusten tai muiden sellaisten hoivayksiköiden
vuodeosastoilla, joissa on pitkäaikaishoidossa asiakkaita,
joiden hoidon tarve on perusteltu lääketieteellisesti
tai turvallisen hoidon varmistamiseksi, vähimmäismitoitus
on 0,7 hoitotyöntekijää asiakasta kohden.
Tiedän, että tämä lakialoite
herättää keskustelua kustannuksista.
Niitähän tulee, kun me teemme lakeja tai sääntelyä tai
mitä vain uudistuksia. Aina tulee kustannuksia, mutta nämä kustannuserät
ovat sellaisia, että meidän tulevaisuuden ikääntyneet
ovat ne kyllä ansainneet.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Juvosen tekemä lakialoite
ikääntyvän väestön
toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisesta, vanhuspalvelulain selkeyttämisestä,
on kannatettava ja hyvä.
Eritoten henkilöstömitoitus on puhuttanut. Tehtyjen
selvitysten mukaan vuonna 2014 keväällä henkilöstömitoitus
ei edelleenkään ole suositusten, 0,5:n, tasolla.
Hoitajamitoitus on laitoskohtaisesti hyvin epävakaata ja
vaihtelevaa. Tiedotusvälineissä on viime päivinä eritoten kiinnitetty
tähän epäkohtaan huomiota. On laitoksia,
joissa työvuorolistoilla on niin sanottuja haamutyöntekijöitä,
jotka todellisuudessa eivät ole työvuorossa, vaan
heidän nimensä ovat työvuorolistalla.
Herää kysymys, miten vuoden 2014 lopussa tehtävien
laatusuositusmitoitusten tuloksiin on luottamista ja miten valtioneuvosto voi
antaa eduskunnalle esityksen vanhuspalvelulain täsmentämisestä hatarin
ja epätarkoin mitoitustiedoin. Näin ei voi mitenkään
taata, että hoidettavat saavat riittävän
ja hyvän hoivan. Ilman riittävää hoitohenkilökuntamitoitusta
tämä ei tule toteutumaan.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on totuttu
kannattamaan edustajien tekemiä lakialoitteita. Minäkin
sinällään kannatan tähän
lakialoitteeseen sisältyvää tavoitetta
turvata ja varmistaa ikäihmisille sujuva, arvokas arki,
mutta en kannata lakiin kirjattavaksi hoitajamitoituksia.
Me olemme parasta aikaa keskustelemassa näistä normitalkoista
ja normipuruista, ja meillä on myöskin käsittelyssä kuntakokeilulaki,
jossa on yhtenä tavoitteena korvata perinteistä valvontaa
tällaisella indikaattoriperusteisella seurannalla ja valvonnalla.
Minusta meidän tulisi Suomessakin pyrkiä kohti
tämäntyyppistä valvontaa, jossa me loisimme
tavoitteet palvelun sisällölle, laadulle ja vaikuttavuudelle
ja seuraisimme näitten tavoitteiden toteutumista, eikä lähdettäisi
rajoittamaan palveluntuottajien käytännön
mahdollisuuksia etsiä uusia innovatiivisia tapoja palvelun tuottamiseen.
Meillä on kansainvälisiä vertailuja,
myöskin Pohjoismaista vertailuja — osassa Pohjoismaista
on hyvin tiukat mitoitukset, osassa niitä ei ole niin tarkasti
säädetty. Ja kuitenkin, kun sitten katsotaan asiakastyytyväisyyttä ja
palvelun laatua, näissä ei ole juurikaan eroja.
Tällä perusteella kannatan tämän
lakialoitteen perimmäistä tavoitetta turvata arvokas
ja sujuva arki, mutta en kannata henkilöstömitoitusten
viemistä lakiin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Juvosen lakialoite ikääntyneen
väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 20 §:n
muuttamisesta on hoitajamitoituksen suhteen ja hoidon laadun takaamiseksi
hyvin kannatettava ja tarpeellinen.
Hyvin usein vuodeosastoilla sattuu, että kun hoitajan
pitää viedä potilasta pesulle taikka wc:hen,
niin tapahtuu joku tapaturma, kun eivät voimat riitä.
Kaikki hoitajat eivät ole bodareita, ja vanhuksen, jonka
jalat eivät kanna, wc:hen tai pesulle viemiseksi tarvittaisiin
hyvinkin kaksi hoitajaa. Silloin jos mitoituksista on kovin tingitty,
niin iltaisin ja viikonloppuisin siellä ei ole kuin yksi
hoitaja viemässä wc:hen, ja se on ikävä katsella
omaisia ja vanhuksia, jotka ovat vuodeosastolla, jos he ovat sitten
mustelmilla, kun he ovat kaatuneet vessaan vietäessä taikka
muuten, kun hoitajia ei ole riittävästi.
Koska meillä on työllisyystilanne se mikä on, niin
kuitenkin osittain työllisyysvaroista säästyisi,
jos nuoria pystyttäisiin palkkaamaan hoitotehtäviin.
Kulut eivät välttämättä kerry
aina yhdestä lähteestä, vaan se, että työllisyys
on parempi, tuo myöskin lisää verotuloja.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen yksi tämän
lakialoitteen allekirjoittaja ja tietysti olen saanut läheltä seurata,
kun oma tyttäreni on hoitoalalla ja on kertonut juuri näistä ongelmista,
mitä tässä lakialoitteessakin tuodaan julki.
On selvää, että raskailla osastoilla
ei ole riittävää määrää,
vaikka laki velvoittaa, hoitohenkilökuntaa. Ja kun ajattelemme,
että on kuitenkin kanssasisarista ja -veljistä puhe,
niin kuin joku on todennutkin, niin laki meillä takaa kyllä sen,
että eläimiä on ulkoilutettava ja muuta,
mutta esimerkiksi ihminen jää näissä asioissa
sitten toisarvoiseksi. Ja kun mietimme juuri, että henkilömitoitukset
eivät ole kohdallaan, niin siellä on vanhuksista
todella osa hätää kärsimässä,
ja tietysti omaisten tuska myös, kun seurataan sitä tilannetta,
on erittäin suuri. Siitä syystä minä näen,
että edustaja Juvosen alulle laittama lakialoite on erittäin
kannatettava. On selvää, niin kuin edustaja Palola
totesi, että kustannuksia on seurattava, mutta todettakoon,
että jokainen ihminen ja elämä on arvokas,
ja nämä henkilöt, jotka siellä ovat,
ovat varmaan kortensa kekoon kantaneet näissä asioissa
ja olleet rakentamassa ja rahoittamassa tätä yhteiskuntaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Esille tullut asia on erittäin tärkeä,
ja meidän on mietittävä, miten me tätä tilannetta
voisimme tukea eteenpäin.
Edustaja Palola alan ammattilaisena toi esille erittäin
tärkeitä huomioitavia asioita. Elikkä ei tämä todellakaan
ole tuosta noin vain kannatettava asia mielestäni. Esittämäni
kanta ei ole todellakaan keskustan kanta, vaan oma näkemykseni tästä asiasta.
Mitoitus on erittäin vaikea asia, ja se mitoitus sitten,
paljonko niitä hoitajia on, keitä siihen lasketaan,
minkälainen työ siihen otetaan huomioon — kaikki
nämä ovat erittäin vaikeita. Kaikkein
tärkein asia olisi se laatu, että varmasti se
hoito tapahtuu riittävän laajasti ja oikealla
tavalla. Sen pitää olla se kaikkein tärkein asia.
Minusta on hyvä, että tästä asiasta
keskustellaan. Siitä pitää keskustella
ja miettiä, mitkä ovat ne mittarit, millä oikeasti
päästään kunnollisiin tuloksiin.
Hyvä, että tämä tuotiin esille.
Sinänsä esitystä en kannata, mutta sitä kannatan,
että pyritään löytämään
oikeita, vielä parempia mittareita, joiden mukaan tätä hoidon
laatua voitaisiin sitten tämän jälkeen
parantaa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän kaikkia, jotka olette
osallistuneet tähän keskusteluun.
Jotakinhan meidän on joka tapauksessa tehtävä.
Olen itse aloittanut 80-luvun lopulla hoitotyön tekemisen
hyvin vaativassa ja raskaassa pitkäaikaishoivalaitoksessa.
Siellä ei ollut ergonomisia apuvälineitä,
ei vaippoja, ei ergonomisia vuoteita. Jokainen vanhus vietiin joka
päivä vuoteineen päivineen suihkuun,
eli voitte kuvitella, millainen näky aina aamulla seitsemän
jälkeen oli. Koko hoivakodin käytävät
olivat täynnä vuoteita jonossa odottamassa vuoroaan.
Hoitajat jaksoivat sen tehdä ja tekivät. Olimme
tottuneet siihen ajatukseen, että ihminen hoidetaan hyvin,
mutta sitten me havaitsimme ja hoitokentälle tuli yleisestikin
ottaen se ajatus, että meidän on pakko priorisoida,
koska meiltä loppuivat voimat. Se priorisointi on johtanut
siihen, että meillä on niin äärettömän
paljon tällä hetkellä ongelmia suomalaisessa
vanhustenhoidossa. Se voi olla esimerkiksi se, että mennään — tai
päästään — kerran viikossa
suihkuun. Se on aivan liian vähän. Se on kohtuutonta,
se on surullista, se on harmillista. Ajatelkaa vaikka kesäaikaa:
ei ole riittävästi hoitajia, ja ihminen pääsee
kerran viikossa suihkuun. Ja siitäkin voi joutua vielä tinkimään,
jos sattuu se työntekijä olemaan sairastunut.
Eli kyllä tämä aihe tulee olemaan
takuuvarmasti kuuma, kun kohti loppuvuotta mennään
ja saamme nämä Valviran lopulliset selvitykset
siitä, millaiset tulokset ne ovat. Edustaja Koskela käytti
erittäin hyvän puheenvuoron siitä, millaisilla
tuloksilla sitten lähdemme mitäkin asioita tekemään,
ja aivan takuuvarmasti, kun seuraavat eduskuntavaalitkin lähestyvät,
vanhuksistahan silloin puhutaan. Jos ei muuta, niin tämä on
ainakin vaaliteema hyvin monelle. Olisi hienoa, että kun
kannatetaan täällä edes jollakin tavalla,
niin sitten kannatetaan myös jatkossa ja pidetään
yllä sen tärkeyttä, millä tavalla
me voimme parantaa suomalaista vanhustenhoitoa.
Keskustelu päättyi.