13) Laki rikoslain 16 luvun 16 §:n muuttamisesta
Timo Heinonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Tämä lakialoite itse
asiassa syntyi viime helmikuussa, kun kävimme eduskunnassa
keskustelua lakialoitteestani 61/2013 vp. Silloin totesin
näin:
"Ilta-Sanomat kertoi 15.10., kuinka poliisi etsi edelleen paloittelumurhasta
tuomittua rikollista, joka jätti palaamatta lomaltaan vankilaan.
Vuonna 2007 tämä rikollinen tuomittiin 12 vuodeksi vankeuteen
paloittelumurhasta. Hän oli ollut toki lomilla aiemminkin,
ja lomille pääsyä ei ollut estänyt
se, että tämä rikollinen karkasi jo 2011
vanginkuljetusautosta. Siitä huolimatta, että hän
oli paria vuotta aiemmin karannut kerran vanginkuljetusautosta,
hänelle myönnettiin lomia.
Ilta-Sanomien mukaan ’vankien loman pitkittyminen ei
Helsingin vankilan apulaisjohtajan Irene Litmasen mukaan ole harvinaista,
vaan tapauksia sattuu joka kuukausi kahdesta kolmeen. Lomalle päässeet
vangit pitkittävät lomaansa tai jättävät
palaamatta siltä kokonaan’.
Itse asiassa viime vuonna anottiin noin 15 000 poistumislupaa,
joista 74 prosenttia hyväksyttiin. Näistä vanki
rikkoi poistumisluvan ehtoja alle 5 prosentissa, eli tämä tarkoittaa
alle 500:aa lomaa, ja näin moni vanki jäi siis
palaamatta lomilta takaisin vankilaan."
Minä en tätä ymmärrä eikä ymmärtänyt
eikä ymmärrä myöskään
kollegani edustaja Ben Zyskowicz. Näin ollen jätimme
lakialoitteen 61/2013 vp rikoslain 16 luvun 16 §:n
muuttamisesta niin, että vankilomalta karkaaminen katsotaan
karkaamiseksi. Tuossa keskustelussa esille nousi silloin, että tämä ei
kuitenkaan täyttyisikään avolaitosten
kohdalla. Katsoin, mitä näistä sanotaan
laissa: Karkaaminen ja sen yritys on rangaistava teko. Karkaamisesta
voidaan rikoslain nojalla tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään
yhdeksi vuodeksi.
Karkaamiset tai sen yritykset ovatkin vähentyneet viimeisten
kymmenen vuoden aikana, mutta niin kuin edellä totesin,
Helsingin vankilan apulaisjohtaja Irene Litmanen kuitenkin kertoo, että näitä tapauksia
sattuu joka kuukausi kahdesta kolmeen. Mutta avolaitoksesta poistumista
ei käsitellä karkaamisena. Jos vanki on poistunut luvatta
avolaitoksesta, hänelle voidaan tämän päivän
lainsäädännön mukaan määrätä kurinpitorangaistuksena
yksinäisyysrangaistusta enintään 14 vuorokautta.
Lisäksi hänet siirretään suljettuun
laitokseen. Vuonna 2012 avolaitoksesta poistui luvatta 77 henkeä.
Tämä edustaja Zyskowiczin ja minun tekemä lakialoite
ei siis pitänyt sisällään tuota
kirjausta näistä avolaitoksista, ja itse asiassa
siinä on pieni tekninen virhe tälläkin
hetkellä, ja tähän rikoslain 16 luvun
16 §:ään tulisi lisätä lisämomentti, joka
kuuluisi näin: "Vangin karkaamisesta tuomitaan myös
se, joka poistuu luvatta avolaitoksesta tai joka on saanut hyväksyttävästä syystä
luvan
poistua avolaitoksesta mutta ei noudata lupaan liittyviä ehtoja
vankila-alueelta poistumisen pituudesta." Eli suomen kielellä karkaa
avolaitoksesta. Minun mielestäni näihin pitää puuttua
kovemmalla kädellä, ja en ymmärrä,
että tällainen henkilö, jonka tuossa
alussa kuvasin, voi yleensäkään vankilomille
päästä näiden tapausten jälkeen,
joita esillä on ollut.
Arvoisa puhemies! Nykyisin lomilta palaamatta jääviä vankeja
ei siis rangaista lakipykä-lien voimin. Rikoslain mukaan
vankien poistumislupaehtojen rikkominen eli lomalta tai avovankilasta
karkaaminen ei ole Suomessa rangaistava teko, eikä siitä näin
ollen voida antaa tuomiota, mutta minun mielestäni siitä pitää voida antaa
tuomio, ja sen takia olen jättänyt tämän
tietyllä tavalla täydentävän
lakialoitteen, jossa esitän tuohon 16 luvun 16 §:ään
lisämomenttia, joka koskee avovankiloita.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tehty lakialoite on todellakin ihan samantyylinen,
samanlainen, kuin edustajat Heinonen ja Zyskowicz ovat esittäneet
viime vuoden marraskuussa. On harmillista, että rikoslakia
koskevat aloitteet vain harvoin johtavat semmoisenaan toimenpiteisiin.
Toivon kuitenkin, että lakimuutoksia valmistelevat tahot
huomioivat nämä aloitteet ja että niillä lisätään
paineita asioiden edistymiseksi.
Näissä kahdessa lakialoitteessa esiin tuotu huoli
kumpuaa tämän päivän rikosoikeudellisesta
todellisuudesta. Tavallisen kansalaisen oikeustajun rajoja koettelee
jo se, että vangit ylipäänsä pääsevät
lomille, varsinkin tässä kriminaalipoliittisessa
tilanteessa, jolloin yhä harvempi rikollinen enää edes
joutuu vankilaan ja sinne päädytään
yhä enemmän vain kaikkein törkeimmissä rikoksissa.
Olennainen kysymys tätä lakialoitetta arvioitaessa
on seuraava: millä perusteella vankilomalta palaamatta
jättäminen on moraalisesti vähemmän
paheksuttavaa kuin vankilasta karkaaminen? Vanki on kummassakin
tilanteessa vankeusrangaistuksen alainen ja jättää noudattamatta
rangaistukseen johtavia vapaudenrajoitusmääräyksiä.
Arvoisa puhemies! Niin maalaisjärjen kuin juristikoulutuksenkin
pohjalta pidän loogisena, että vankilomalta palaamatta
jättäminen tuomittaisiin saman rikoslain 16 luvun
16 §:n mukaan kuin vangin karkaaminen. Siinä on
rangaistusasteikkona joko sakkoa tai enintään
vuosi vankeutta. Asteikolta rangaistusta määrättäessähän
on mahdollista huomioida erilaiset lieventävät
perusteet, jos siihen tarvetta. Eli huomioidaan nämä asiat
tässä esityksen eteenpäinviemisessä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muistelen joskus kauan sitten lukeneeni,
että rangaistuksen kaksi pääperiaatetta
ovat erityisestävyys ja yleisestävyys. Erityisestävyydellä tarkoitetaan
sitä, että oikeudenvastaisen teon tehnyt ja siitä tuomittu
henkilö eristetään yhteiskunnasta, jotta
hän ei voi jatkaa oikeudenvastaista toimintaansa, ja yleisestävyys
tarkoittaa sitä, että kun ympäristö näkee,
että näin käy, niin tämä rangaistus
toimii ikään kuin varoittavana esimerkkinä.
Tällä hetkellä tilanne on se, kuten
tuossa edellisistä puheenvuoroista kävi ilmi,
että vankeja jää lomalta palaamatta säännöllisesti.
Me joudumme tällaisista tapauksista lukemaan päivittäin lehdistä ja
saamme tietoja eri tiedotusvälineistä, myöskin
siitä, että lomalta palaamatta jäänyt vanki
on syyllistynyt johonkin oikeudenvastaiseen tekoon ja näin
kuormittaa yhteiskunnan koneistoa merkittävästi.
Kun vanki jää lomalta palaamatta, niin kansan kielellä puhutaan
kyllä karkaamisesta, ja on perin outoa, jos tätä joku
viranomainen nimittää ikään
kuin loman pitkittämiseksi. Minun mielestäni viranomaisen
pitäisi ilmoittaa ja ilmaista tämä asia
niin selkeästi, että kenellekään
ei tule mielikuvaa siitä, että tätä tekoa
ikään kuin vähätellään.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni edustaja Heinonen
on nostanut erinomaisen hyvän asian esille, ja minä kannatan
tätä lakialoitetta lämpimästi. — Kiitoksia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Timo Heinonen on tehnyt hyvän
ja tärkeän lakialoitteen jälleen kerran
ja tarttuu jämäkästi epäkohtaan,
jonka on havainnut. Kun ajattelee ihan pelkästään
maalaisjärjelläkin, niin jotta vanki tulevaisuudessa
sijoittuisi hyvin yhteiskuntaan ja ymmärtäisi
sen, minkälaisia pelisääntöjä täällä maailmassa
on, niin sehän lähtee jo siinä harjoittelussa,
kun lähdetään lomille ja ollaan vapaapäivillä,
että noudatetaan sitten niitä sääntöjä,
joiden piirissä täytyy olla. Eli tämä on
kannatettava lakialoite, ja toivotan sille onnea, ja jos tämä lakivaliokuntaan
tulee, niin sieltähän sen löydän
sitten nenäni edestä. — Kiitos.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Säädetyssä vankeuslaissa
poistumislupaehtoja rikkoneelle eli lomaltaan karanneelle voidaan siis
määrätä ainoastaan kurinpitorangaistus,
ja sama siis koskee, niin kuin tuossa totesin, näitä avolaitoksia.
Ehtojen noudattamatta jättäminen voi vaikuttaa
tuleviin lupa-arviointeihin, jotka koskevat vankilasta poistumista.
Eli käytännössä lomalta karannut
ei välttämättä menetä edes oikeuttaan
uusiin lomiin tuomionsa loppuaikana. Tässä pelataan
minun mielestäni vaarallista leikkiä yhä uudelleen
ja uudelleen. Siksi toivonkin, että näistä asioista
puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä. Tässä on
kyse lomalta tai avovankilasta karkaamisesta. Tapauksia, joissa
vankilarangaistukseen tuomittu henkilö on jättänyt
palaamatta hänelle myönnetyltä lomalta
tai muilla tavoin rikkonut sääntöjä,
tapahtuu säännöllisesti, niin kuin tuossa
esittelypuheenvuorossani totesin.
Lupaehtojen rikkomisesta saadun rangaistuksen ollessa kevyt
se itse asiassa voi houkutella jopa toistuvaan poistumislupaehtojen
väheksymiseen sekä laiminlyöntiin. Ehtojen
rikkominen, palaamatta jättäminen vankilaan poistumisluvan umpeuduttua
ja vangin jäljittäminen sitovat myös
paljon työvoimaa ja raskauttavat vankeinhoidon sekä poliisin
koneistoa, jotka jo tällä hetkellä muutenkin
käyvät aivan liian tiukoilla. Suomen rikoslaki
ei katso lomalta palaamatta jättämistä rangaistavaksi
teoksi, mutta vankilasta pakeneminen sitä kuitenkin on.
Lisäksi rikoslaki katsoo rangaistavaksi teoksi avunannon
vankilapakoon. Tässä on havaittavissa selvä ristiriita, sillä poistumislupaehtojen
rikkomisen tarkoituksena on lähes poikkeuksetta jättää lopullisesti
palaamatta vankilaan.
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää keskustan edustajaa
ja useampaa perussuomalaisten edustajaa hyvästä keskustelusta
ja tuesta tälle lakialoitteelleni. Tämä on
asia, jossa monen rikoksen uhrinkin turvallisuudesta usein on kyse.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Täällä vielä tuntuu tulevan
perussuomalaisten tukea.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen kuunnellut edustaja
Heinosen tekemää lakialoitetta ja lämpimästi
sitä kannatan. On totta, kun luemme tiedotusvälineistä,
että vankien lomalta palaamatta jättäminen
on koko ajan lisääntymään päin.
Minua ainakin henkilökohtaisesti ihmetyttää,
mikä ero, jos on kerta vankeusrangaistus annettu, on sillä,
onko se avo- tai suljettu laitos, ja silloin jos suljetusta saadaan
rangaistus ja vastaavasti on avolaitoksessa oleva, niin kyllä pitää sanoa,
että niin sanotusti se terveen maalaisjärjen käyttö on
meillä silloin kyllä kiellettyä. Tästä syystä näen,
että on erittäin kannatettava tämä asia,
ja uskon myös, kun ajattelen, että hallituspuolueen
edustajan taholta tämä on tullut tänne
eduskuntaan ja menee sitten valiokuntiin, että tällä on
myös hyvä mahdollisuus, että siitä tulee
aivan uusi, oikeudenmukainen laki.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös tätä edustaja
Heinosen tekemää lakialoitetta.
Nuoruudesta muistan, kun asuin tämmöisen tavallaan
pakkotyölaitoksen alueella. Vanhemmat olivat töissä siellä ja
itsekin olin kolmena kesänä töissä siellä,
missä vankilasta vapautuneita hoidettiin lähinnä päihde-
ja alkoholiongelmien takia niin, että kun päätöksellä siellä oltiin,
he olivat tavallaan poistumiskiellossa, ja kun poliisille ilmoitettiin,
että potilas on karannut, niin hänet tuotiin Suomen
rajojen sisältä takaisin. Kyseessä oli
tavallaan avovankila. Kyllä tämmöinen
toiminta varsinkin kesäaikana, kun vangit haluavat pitää pitempiä lomia
ja poistua, tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Yleensä näille
hoidossa olijoille kertyi sitten lisää kolttosia
sieltä lomilta, ja tämä vain johti semmoiseen
kehään, että se hoidossaoloaika sitten
piteni ja kulut yhteiskunnalle tietysti lisääntyivät
sitä mukaa. Siinä mielessä tämä lakialoite
on kannatettava.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä kiitokset viimeisille kannatuspuheenvuoron
käyttäjille. Itse olen varma, että kaikki
järkevät tätä lakialoitetta
kannattavat, ja toivottavasti se riittää.
Keskustelu päättyi.