Stefan Wallin /r:
Värderade talman! I slutet av varje valperiod hör
det till att ministerierna skriver framtidsöversikter som
sedan utgör en del av bakgrundsmaterialet på basis
av vilket följande regeringsprogram skrivs.
Nyt ulkoasiainministeriön tuoreen tulevaisuuskatsauksen
eräs lause, jossa arvioidaan Suomen suhdetta puolustusliitto
Natoon, on johtanut lähes kansalliseen poikkeustilaan ainakin
Katajanokalla UM:n poliittisessa johdossa. Virkavastuulla työnsä tehneet
UM:n virkamiehet saavat kylmää kyytiä julkisuudessa.
Kysyn nyt hallitukselta: onko todellakin niin, ettei ministeriöiden tulevaisuuskatsauksissa
saisi tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa
olla mukana arvioita sellaisista tulevaisuuteen liittyvistä asioista,
jotka joka tapauksessa tulevat eteemme, jotka vaikuttavat Suomeen,
jotka siis vaativat meiltä kannanottoja, halusimme tai
ei?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Se, että tämä yksi
lause on saanut ehkä vähän ansaitsematonta
huomiota, ei varmastikaan johdu mistään ministeriöstä tai
ministeriön johdosta vaan siitä, että kun
tällainen lause löydettiin, niin se otettiin irralleen.
Ei se anna oikeata kuvaa edes siitä kontekstista, missä se esitettiin,
mutta sitten tietenkin tullaan ministerin eteen mikrofonin kanssa
ja pyydetään välittömästi
kommenttia. Olisi varmaan tullut vielä isompia otsikoita,
jos olisin juossut siitä mikrofonista poispäin
sen sijaan, että totesin, että emme ole tätä käsitelleet,
tämä on virkamiesten työtä.
Mitä sinänsä siihen lauseeseen tulee,
niin minäkin voisin ottaa sen puheeseeni todeten, että Nato-jäsenyys
selkeyttäisi monin tavoin Suomen asemaa, mutta jatkaisin
pilkun jälkeen: mutta siitä ei välttämättä seuraa
se, että se uusi asema olisi parempi tai edullisempi kuin
nykyinen. (Vasemmistoliiton ryhmästä: Juuri näin,
oikein!) Tämä on sitä keskustelua, mitä me
voimme käydä.
Mutta mitä muutoin tulee näihin tulevaisuusselvityksiin,
niin kyllä minä näen, että poliittisella
järjestelmällä ja puolueilla on ensisijainen
tehtävä määritellä politiikan
agenda ja hallitusneuvottelujen kysymykset. (Puhemies koputtaa) Mutta
virkamiestyö on siihen hyvä täydennys.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri vastasi hyvin. Tässä on
ollut sekaannusta sen suhteen, onko kysymys sen TP-utvan asiasta,
jolla tehdään katsaus, vai onko kysymys mahdollisesta
selvityksestä. Näin ei ole, vaan oli kysymys virkamiesryhmän
tekemisistä. Mutta kyllä meillä pitää ulko-
ja turvallisuuspolitiikastakin uskaltaa keskustella ilman hysteriaa.
Sen takia kysynkin ministeriltä, koska tämä oikea
katsaus, jossa on sitten ikään kuin poliittinen valmistelu
takana, on tulossa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämän katsauksen valmisteluaikataulu
on sellainen, että pyrimme saamaan sen eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan
käsiteltäväksi, tai miten tahansa laajasti
sitten halutaankin, ensi vuoden alkupuolella, joka tapauksessa hyvissä ajoin
ennen vaaleja. Mutta sehän on nimenomaan kuitenkin katsaus
kaikkeen turvallisuuspoliittiseen kansainväliseen yhteistyöhön,
josta toki sitten itse kukin voi tehdä omia johtopäätöksiään.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt kyllä niin,
että tämä asiakirja on sen luonteinen,
jossa ulkoasiainministeriö antaa eväitä hallitusneuvotteluja
varten, niitä silmällä pitäen,
ja pitäisin aika tärkeänäkin
sitä, että tällaista ravinnetta ajatuksille,
erilaisille vaihtoehdoille, vapaasti voidaan ministeriöiden
toimesta tuottaa juuri tässä vaiheessa. Sitten
on poliittisen prosessin tehtävä arvioida lopullisesti, mihin
hallitusohjelmassa tullaan päätymään. Toivoisin
todella, että virkamiesten annettaisiin vapaasti versioida
näitä ajatuksia erilaisen poliittisen keskustelun
ravinteeksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä ei ollut kysymystä, joten menemme
seuraavaan kysymykseen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on ollut aika voimakkaasti
käynnissä tämmöinen Nato-missiolähetystyö,
jossa pääministeri ja puolustusministeri ovat
olleet ulko- ja turvallisuuspoliittisesti mielestäni kyseenalaisella tavalla
liikkeellä. Suomen taloudelliset ja poliittiset turvallisuusedut
arvioidaan poliittisesti, ja hallitus on tehnyt tietyt linjaukset,
ja eivät virkamiehet mene hallituksen poliittisten linjausten ohi.
Tämä keskusteluasetelma kuvaa juuri tätä poliittista
Nato-lähetystyötä, jota täällä parhaillaan
käydään. Kyllä olen aika huolissani
pääministerin kansainvälisillä areenoilla
esittämistä linjoista, jotka poikkeavat hallituksen
linjauksista.
Verrataan 1970-lukua vuoteen 2014. Kyllä jonkun verran
syvällisyyttä ja osaamista Suomen turvallisuuden
ja kansallisen edun vaalimisessa voisi erityisesti odottaa hallituksen
johdolta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä ei ollut kysymystä, mutta ministeri
Tuomioja löysi sellaisen.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Siinä todellakaan, herra puhemies, ei ollut kysymystä,
mutta kannattaa nyt kuitenkin todeta, että ulko- ja turvallisuuspoliittista
keskustelua käydään hyvin laajalti, ja
pitääkin käydä, erilaisilla foorumeilla.
Mutta se, mistä me hallituksessa haluamme tietenkin pitää kiinni,
on se, että me toimimme hallitusohjelman mukaisesti ja
niiden linjausten mukaisesti, joita yhdessä tasavallan presidentin
kanssa hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa
on tehty. Ja tästä ei ole mitään
epäselvyyttä olemassa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Minä nyt yritän esittää kysymyksen,
kun nämä muut eivät ole sitä osanneet.
Hallituksen pääministeri puuttuu, mutta ehkä muut
voisivat vastata.
Eikö se ole aika outoa, että meillä virkamiehet tekevät
näitä linjauksia? Eikö se ole poliitikkojen
tehtävä tehdä näitä linjauksia
ja käydä läpi raportteja — jotka
sitten päästetään julkisuuteen vieläpä ennen
sitä julkistamisajankohtaa niin, että esimerkiksi
ulkoasiainvaliokunta ei tästä raportista tiennyt
mitään? Ja eikö se ole nimenomaan sen
ministerin tehtävä, joka päällikkönä virastoa
johtaa, tehdä näitä linjauksia?
Ja eikö tästä kyseisestä kirjauksesta,
jossa todetaan, että Natoon liittyminen selkeyttäisi
Suomen asemaa, ole jäänyt paljon paljon olennaista sanomatta — esimerkiksi
se, että se tulisi meille kalliiksi, se olisi meille turvallisuuspoliittisesti Suomen
kaikille kansalaisille erittäin riskialtista ja vaarallista,
veisi pohjan meidän liittoutumattomuudeltamme ja veisi
pohjan meidän mahdollisuudeltamme (Puhemies koputtaa) toimia
rauhan välittäjänä? Miksi tästä ei
ole sanottu mitään?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä järjestelmä,
jonka mukaan ennen vaaleja ministeriöt valmistelevat virkamiestyönä ilman
poliittista ohjausta niin sanotut tulevaisuuskatsaukset, on ollut
aikaisemminkin käytössä, ja tässä suhteessa
kaikki ministeriöt ovat aivan samassa asemassa kuin ulkoasiainministeriö.
Se, mitä tästä tuotoksena tulee, on sinänsä ihan
julkisia asiakirjoja, niin että ei ole tapahtunut myöskään
mitään vuotoa.
Eri asia sitten on, haluammeko me jatkossa arvioida tällaisen
järjestelmän mielekkyyttä, koska joka
tapauksessa uskon, että kaikki yhdymme täällä siihen,
että poliittinen järjestelmä — poliittiset
puolueet, vaaliohjelmat ja muut — on se, joka määrittelee
politiikan agendan. Sitten hallitusneuvotteluissa katsotaan, miten
nämä ovat yhteensovitettavissa, ja toki siinä työssä aina
käytetään ja pitääkin
käyttää virkamiesten asiantuntemusta.
Mutta itse pidän kyllä lähtökohtana
sitä, että virkamiehet eivät missään
asiassa, muussakaan kuin ulko- ja turvallisuuspolitiikassa, määrittele
politiikan agendaa vaan se on tämän salin ja täällä meidän
taustavoimiemme (Puhemies koputtaa) tehtävä.
Jos sitten käy niin, että näemme,
että virkamiehille on noussut vähän enemmänkin
valtaa kuin heille kuuluu, silloin voi ehkä katsoa myöskin
peiliin, toimiiko poliittinen järjestelmä puolueineen
sellaisella tavalla, (Puhemies koputtaa) että se pitäisi
sen johdon itse omissa käsissään. Ja niin
kuin...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt on aika täynnä. Anteeksi, ministeri.
...tässä jo alussa todettiin, minusta ei tämä lause
sinänsä, kun katsotaan myöskin se kokonaisuus,
joka tuohon paperiinkin liittyy, ole ongelmallinen, (Naurua) mutta
pitää vain jokaisen ymmärtää,
että jos lause antaa mahdollisuuden väärintulkintoihin
mediassa, niin sitä aivan varmasti myös käytetään
hyväksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan ministeriä siitä, että täällä on
minuutin aikarajoitus tullut käyttöön
ja sitä pitää myös ministereiden noudattaa.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Naton rooli on selvästi muuttunut
Krimin ja Itä-Ukrainan tapahtumien myötä.
Aktiivisempi rooli Baltiassa ja Puolassa on totta. Nato on nyt enemmän
Eurooppa-keskeinen. Miten te, ministeri Tuomioja, arvioitte tätä Nato-muutosta? Mitä
se
Suomen turvallisuudelle kaiken kaikkiaan merkitsee ja myöskin
tälle Itämeren ympäristölle?
Ja kun Suomi on aika vahvasti — itsekin olen ollut
sitä mieltä — panostanut EU:n ulko- ja
turvallisuuspolitiikan kehittämiseen ja sen yhtenäisyyteen,
miten nyt itse arvioitte EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa Krimin
ja Itä-Ukrainan tapahtumien valossa, sen yhtenäisyyttä ja
sen kykyä toimia?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Naton rooli on kylmän sodan päättymisen
jälkeen muuttunut, ja se johtuu nyt tietysti siitä,
että on reagoitu siihen voimapolitiikkaan, mitä Euroopassa
on ollut. Onko tämä muutos kuinka pitkäaikainen
ja pysyvä, sitä emme tiedä. Luonnollisesti
toivomme ja haluamme toimiakin niin, että se ei olisi pitkäaikainen.
Ja sekin on todettava, että nämä Naton
päätökset sijoittaa rotaatiopohjalta
sotilasyksiköitä esimerkiksi Baltian maihin ja
Puolaan eivät perusta pysyviä tukikohtia, niin
että sellaisessa tilanteessa ei kuitenkaan vielä olla.
Mitä tulee Euroopan yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kehittämiseen, uskon, että tämä Ukrainan
kriisi on eräänlainen herätyshuuto sille,
koska tässäkin on nähty, että se
yhteisen politiikan, diplomatian puolen johto ei ole ollut kovin
vahvaa. Tästä uusi komissio, joka uuden korkean
edustajan mukana aloittaa, tulee tekemään toivottavasti
omat johtopäätöksensä.