5) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2001
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutetut ovat antaneet eduskunnalle
vuoden 2001 toimintakertomuksen, joka pitää myös sisällään
Kelan vuosikertomuksen tilikertomuksineen ja tilintarkastuslausuntoineen
ja edelleen katsauksen väestön sosiaaliturvaan
ja hyvinvoinnin kehitykseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on antanut
mietintönsä valtuutettujen kertomuksen johdosta,
ja sitä nyt käsitellään.
Kelahan toimii eduskunnan valvonnassa. Laitoksen hallintoa ja
toimintaa valvovat eduskunnan valitsemat 12 valtuutettua ja heidän
valitsemansa 8 tilintarkastajaa.
Kela on suomalaisen sosiaaliturvan toimeenpanija. Kela huolehtii
Suomessa asuvien perusturvasta eri elämäntilanteissa.
Kelan toiminnan ulkopuolella suomalaisten sosiaaliturvasta ovat oikeastaan
vain toimeentulotuki, työeläkkeet ja ansiosidonnainen
työttömyysturva.
Kelan tehtäviä on runsaasti lisätty
koko 90-luvun ajan. On pyritty niin sanottuun yhden luukun periaatteeseen.
Kela onkin lisääntyneistä tehtävistä selvinnyt
kohtalaisen hyvin ja vieläpä lähes samalla
henkilöstömäärällä kuin
ennenkin. Kiitos tästä lankeaa motivoituneelle
ja osaavalle henkilökunnalle ja erinomaisesti kehitetylle
atk-järjestelmälle.
Kelalla on toimeenpantavana laskutavasta riippuen runsaat 50—60
etuusnimikettä ja vajaat 100 eritasoista säädöstä.
Sosiaalilainsäädäntö on sisällöllisesti
varsin vaikeaselkoista ja tulkinnanvaraista. Tämä tosiasia
täytyy ottaa huomioon, kun Kelaa moititaan vaikeasti ymmärrettävistä päätöksistä.
On myös muistettava, että etuuksien tasosta ja
myöntämisen perusteista ei vastaa Kela. Sen toiminta
on tiukasti säännelty laeilla. Onneksi lainsäädännön
selkeyttämiseen tähtäävä työ,
jonka tärkeyttä Kelan valtuutetut ovat vuosia
korostaneet, on nyt konkreettisesti käynnissä. Tähän
asiaan myös sosiaali- ja terveysvaliokunta puuttui mietinnössään.
Valiokunta kiinnittää huomiota Kansaneläkelaitoksen
rahoitukseen. Valiokunta pitää keskeisenä kysymyksenä Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen ja maksuvalmiuden turvaamista kestävällä tavalla.
Kansaneläkerahaston määrä on
nykyisellään riittävä, mutta
sairausvakuutuksen rahoituksen alijäämä on
edelleen kasvanut. Valtion takuusuoritusta Sairausvakuutusrahastoon
makset-tiin kertomusvuonna 2,8 miljardia markkaa. Valiokunta toteaakin
aivan oikein, että valtion rahoitusosuuden kasvu merkitsee
samalla järjestelmän verorahoitteellisuuden lisääntymistä.
Valiokunta pitää myös tärkeänä valtuutettujen
tehtäväksi säädettyä palvelujen
laadun ja saatavuuden huomioon ottamista valvontatoiminnassa. Asiakasnäkökulman
tulee olla laitoksen palvelutoiminnassa keskeinen. Valtuutetut ovatkin
ottaneet kantaa, ja Kelan palvelutyöryhmä on päätynyt
samaan, että Kelan toimipisteitä ei Suomessa vähennetä,
koska valtaosa asiakkaista haluaa itse asioida toimistoissa ja toimistopalveluiden
saatavuus on monille tärkeä asia.
Ratkaisutoiminnan on turvattava asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu
eri toimipisteissä ja eri alueilla, ja tähän
on kiinnitetty huomiota etenkin koulutuksessa. Kun niin sanottu
sähköinen asiakirjahallinta eli saha yltää koko
maahan, voidaan varmuutta tasapuolisuudesta pitää kattavana.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että Kansaneläkelaitoksen maksamista etuuksista
tulee tiedottaa nykyistä laajemmin. Valiokunta on tiedostanut
puutteita tiedotuksessa joissakin yksittäistapauksissa.
Kelan tiedotusta on kuitenkin yritetty parantaa, ja esimerkiksi
toimistoissa henkilökunta pyydettäessä antaa
henkilökohtaista opastusta. Myöskin Kelan tiedotuslehti jaetaan
maan kaikkiin talouksiin. Eli itse asiassa tietoa kyllä jaetaan;
eri asia on, kuinka se menee perille.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
lääkekorvauksiin ja sinänsä kiinnittää huomiota
oikeaan asiaan, mutta terveisien oikeampi osoite on sosiaali- ja
terveysministeriö eikä niinkään
Kela. Valiokunta pitää välttämättömänä sairausvakuutuksen
lääkekustannusten korvausjärjestelmän uudistamista,
ja samalla valiokunta kiinnittää huomiota potilaiden
korkeisiin omavastuuosuuksiin ja myöskin siihen seikkaan,
että yksittäisen lääkkeen hinnan
sijasta tulisi tarkastella hoidon kokonaiskustannuksia. Ne ovat
tärkeitä ja asiallisia huomautuksia, mutta Kela
toteuttaa tässäkin olemassa olevaa lainsäädäntöä,
ja jos lainsäädäntöä halutaan
muuttaa, silloin vaaditaan hallituksen esitys ja eduskunnan päätös.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä Kelan valtuutettujen
toimintakertomusta ja siitä annettua sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintöä Kelan valtuutettujen puheenjohtaja esitteli.
Voi todeta sen todella, että Kela on suomalaisen sosiaaliturvan
toimeenpanija, mutta kyllä Kela tarvitsee nimenomaan pitkäjänteisen
rahoituksen ja se pitää pystyä joka vuosi turvaamaan.
Siitähän nyt on ollut ongelmaa, kun etuuksia lisätään
ja sitten ei rahoitus tahdo olla aina riittävässä järjestyksessä.
Tietenkin tämä talohan se on, joka lopuksi sen
rahoituksen antaa.
Kun ed. Ihamäki, joka on Kelan valtuutettujen puheenjohtaja
(Ed. Ala-Nissilä: Herra puheenjohtaja!) — niin,
herra puheenjohtaja — ei itse voi tietenkään
valtuutettuja lähteä kovin ylistämään,
niinpä minä haluaisin tässä yhteydessä todeta,
että Kelaa ovat Kelan valtuutetut mielestäni hoitaneet
sillä tavalla kuin pitääkin hoitaa suomalaisen
sosiaaliturvan keskeistä tekijää ja toimeenpanijaa.
Tästä me voimme tietenkin olla tyytyväisiä,
vaikka täällä näin vähän
kansanedustajia nyt onkin paikalla.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että ed. Ihamäki
esitteli tämän mietinnön. Todella minäkin
kiinnitän huomiota siihen, että ei täällä Kelan
valtuutettuja ja sosiaalivaliokunnan jäseniä näy
mailla halmeilla, vaikka näin tärkeä asia
on käsittelyssä. Ehkä tässä on
jotain päällekkäisyyttä.
Todella on niin kuin ed. Vihriälä sanoi, että Kela
on oikeastaan ainoa laitos Suomessa, joka on pitänyt huolta
kattavasta palveluverkostosta ja aikoo näin toimiakin,
mikä oli mietintöön linjattukin. Valtionhallinto
keskittää ja karsii koko ajan toimipisteitään,
mutta Kelassa on otettu tämä linja. Se on todella
oikea ja siitä pitää pitää kiinni.
Kuten ed. Vihriälä sanoi, tässä yhteydessäkin kannattaisi
keskustella siitä, miten Kelan etuuksien rahoitus hoidetaan.
Nyt tämä aukko, kun sairausvakuutusmaksuakaan
ei tarkistettu, kasvaa. Näin ei voi jatkua kovin kauaa
vaarantamatta Kelan toimintaa. Kyllä Kansaneläkelaitos
on köyhän ainoa todellinen turva tässä Lipposen
hallituksen Suomessa, ja sen toiminnasta pitää kyllä pitää huoli.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä edellä on
todettu Kelan asemasta, se on merkittävä. Siinä mielessä voi
todeta kyllä ed. Ala-Nissilälle, jotta Lipposen
hallituksen aikanakin Kelan korvaukset ja suoritukset on kyllä hoidettu
hienosti. Se on todettu kertomuksessa ja käytännön
elämässäkin. Mutta se aukko, mikä tulee
sairausvakuutuskassaan, on totta kai täytettävä.
Se on vakava paikka. Mutta näen poliittisena linjauksena
ihan oikeana sen, mitä ymmärsin hallituspuolueiden
katsoneen siitä, ja se tulee vain sitten hallitusohjelmaan.
Sen näen oikeana linjana, jotta tässä eläkeläisten
savamaksua alennetaan muiden tulonsaajaryhmien osalta. Odotan sitä,
jotta kun tuleva hallitus aikanaan muodostetaan, tähän
tehdään kestävä pohja, koska
pitkässä pelissä ei ole järkevää,
että on sillä tavalla, jotta pikkuhiljaa luisuu maksupohja
siten, jotta verovaroista rahoitetaan, koska tässä on
kuitenkin selkeä korvamerkkaus olemassa. Se romuttaa muuten
koko tämän idean, jos se muuttuu pelkästään
suoraan verorahoitteiseksi.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta, että Sairausvakuutusrahastossa on
suuri vajaus. Tämä johtuu aika paljon siitä, että sairausvakuutusmaksua
ei nyt ilmeisesti koroteta. Tällöin joudutaan
turvautumaan muun muassa yhteisöveron tuottoon, ja se on
sitten poissa esimerkiksi kunnallistaloudesta.
Keskustelu päättyy.