2) Hallituksen esitys laeiksi valtioneuvostosta annetun lain
6 §:n ja valtion virkamieslain 5 §:n
muuttamisesta
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun kyse on poliittisesti niinkin merkittävästä asiasta
kuin valtiosihteereistä, siitä on ehkä syytä käydä aivan
kunnollinen lähetekeskustelu, kun asia lähtee
valiokuntaan ja eduskunta joutuu muodostamaan kantansa siihen, mitä hallitus
on esittänyt, ja hallitushan on esittänyt, että poliittiset
valtiosihteerin virat perustettaisiin.
Haluaisin itse asiassa, arvoisa puhemies ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, edustaja Korhonen. — Pyydän salia
hiljentymään. — Olkaa hyvä,
jatkakaa!
Kiitoksia, herra puhemies. Ei tarvitse ihan kaikkea äänivolyymia
käyttää, että kuulisi edes oman äänensä.
Ensimmäinen suuremman luokan kysymys on tietenkin,
kun me puhumme poliittisista valtiosihteereistä, kyse vastuusta:
miten se vastuu jakaantuu, kuka sen vastuun kantaa, millä lailla
sen vastuun itse asiassa hahmottaa myös parlamentaarisesta
näkökulmasta koottu eduskunta, ja kuka on se määrittelijä tälle
vastuulle, jonka periaatteellinen muoto on hyvin ehkä vaikeastikin hahmotettavissa,
jos tällainen järjestelmä lähtee liikkeelle?
Noin äkkiä ajatellen voisi kuvitella, että kansanvaltaan
ja parlamentarismiin ei kyllä kuulu aivan näin
suuren vallan antaminen ulos ja myös periaatteellisen vastuun
jako, ilman että sillä, jolle se vastuu lankeaa
ja valtakin itse asiassa jopa suhteessa kolmansiin maihin ja ulkosuhteisiin, on
poliittista vastuuta. Se on iso asia. Miten se iso asia sitten pystytään
määrittelemään suhteessa vaaleilla
valitun vastuuseen? Vaaleilla valitun vastuuhan on selvä ja
kiistaton. Siinähän ei ole mitään
ongelmaa. Mutta kun katsoo sitä myös ulkopuolelle,
miten valtiosihteeriltä mitattaisiin mahdollisesti epäluottamusta
tai mahdollista vastuun kantamista ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Korhonen! — Pyydän salia hiljentymään
ja antamaan puhujalle puherauhan. — Olkaa hyvä!
Kiitoksia, arvoisa puhemies, kyllä tässä tahtoo äänivarat
loppua.
Olennaista kumminkin on se, miten tämän valtiosihteerijärjestelmässä olevan
henkilön vastuuta sitten mitattaisiin. Nythän,
niin kuin aiemmin sanoin, tämä asia on hyvin selkeä.
Nyt jos tapahtuisi, niin kuin hallitus esittää, että eduskunta
antaisi vallan todella merkittävissäkin kysymyksissä,
kuten suhteessa EU-päätöksiin, valtiosihteereille,
niin mikä se periaatteellinen merkitys sitten kaiken kaikkiaan
on, jos valtiosihteeri osallistuu neuvostojen kokouksiin ja osallistuu
myös siellä neuvostojen kokouksissa sitten äänestyksiin?
Toisin sanoen, jos asian toisin päin kääntää:
he edustavat Suomen kantaa, mutta kenelle he ovat vastuussa muille
kuin esimiehilleen siitä kannasta ja kannan muodostamisesta?
Tässä on itse asiassa se erittäin iso
ongelmallinen kysymys suhteessa perinteiseen kansanvaltaan ja myös
parlamentarismiin.
Tämä on minun mielestäni kyllä esityksen
heikoin kohta, jos sitä katsoo eduskunnan näkökulmasta.
On täysin selvä, että tämä on
kyllä perin juurin selvitettävä, ennen
kuin tällaisia ratkaisuja lähtee tekemään.
Tähän liittyy kyllä myös se kysymys,
pitäisikö sitten, jos tällainen järjestelmä luotaisiin,
olla se mahdollisuus, että myös ne valtiosihteerit
ovat eduskunnassa täysistunnossa vastaamassa oman alansa
erityiskysymyksiin, joita he edustavat ja vievät Suomen
kannalta suhteessa esimerkiksi EU:n päätöksentekoon.
Toinen ongelma itse asiassa on pikkuisen, sanoisiko, käänteinen
tähän edellä mainittuun ongelmaan nähden,
ja se on suhde kansliapäälliköihin. Kyllä kun
tätä hallituksen esitystä luki, niin ei
siinä oikein nyt taas tiennyt, miten päin tähän pitää suhtautua,
kun ulkosuhteissa, niin kuin sanoin, valtiosihteeri edustaa Suomen
kantaa jopa äänestyksiin saakka. Mutta kun me
katsomme suhdetta ministeriöön sillä vastuualueella,
jossa poliittinen valtiosihteeri toimii, niin hän jää sitten
täysin kansliapäällikön varjoon.
Kun te luette hallituksen esitystä, jossa lukee, että "ministeriön
kansliapäällikkö ei olisi alisteisessa
asemassa suhteessa valtiosihteeriin eikä valtiosihteerillä olisi
oikeutta pidättää itselleen kansliapäällikön eikä muiden
virkamiesten ratkaistavaksi kuuluvia asioita", niin onhan tämä nyt
kohtuullisen, sanoisiko, mielenkiintoinen asetelma. Minkälaisia valtiosihteereitä
tässä on
sitten syntymässä? Minulla tuli ensimmäisenä mieleen
valtiosihteeri, joka on tällainen isäntärenki.
Kun joissakin asioissa hänellä on jopa valta toimia
ja viedä Suomen kantoja eteenpäin, mutta ministeriössä kansliapäällikön
asema on niin vahva, että valtiosihteerillä ei
ole oikeutta pidättää eikä muuttaa kansliapäällikön
tekemiä päätöksiä,
niin kyllä varsinaisesta isäntärengistä on
kysymys, jos joku tällaisen järjestelmän
haluaa synnyttää.
Kolmas, sanoisiko, itsellä esiin noussut asia, joka
tällä hetkellä on ollut hyvinkin paljon
ja hyvin monella lailla esillä, on suhde siihen työtaakkaan,
jonka ministereillä sanotaan olevan ja joka ministereillä varmasti
onkin, en sitä kiistä. Mutta mielenkiintoiseksihan
tämän asian tekee se, että samat arvoisat
ministerit, jotka ovat varmaan sen työtaakkansa hyvin ahdistamia,
ovat valmiita kunnallisvaaleissa asettumaan ehdokkaaksi ja toimimaan
kunnanvaltuutettuina, mutta samalla he ovat sitten sitä mieltä,
että työtaakka on niin kovin kova, että tarvitaan
valtiosihteerijärjestelmä, jotta sitä työtaakkaa
voidaan helpottaa. Tästä tulee tietenkin sellainen
kolmas ongelma-alue, joka on syytä kyllä selvittää.
Itse olisin kallistumassa siihen näkökulmaan,
että ilman todella mittavia ja perinpohjaisia selvityksiä lähinnä nyt valtiosihteerijärjestelmän
suhteesta kansanvaltaan ja parlamentarismiin myös siitä,
mikä se oikea valta sitten on siellä ministeriössä työskennellessä,
ei tällaista järjestelmää pidä rakentaa. Näistä tulee
yksi poliittinen jatke, ja heistä tulee väistämättä isäntärenkejä,
joilla joissakin asioissa on valtaa ja joissakin asioissa ei ole
valtaa.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että valiokunta kyllä hyvin
perusteellisesti tähän asiaan keskittyy ja käy
läpi todelliset muutostarpeet.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Korhonen puheenvuorossaan kiinnitti
huomiota tähän vastuukysymykseen. Keskustan kansanedustaja
Jukka Vihriälä julisti elokuussa maakunnassaan
näin: "Poliittiset valtiosihteerit ovat outo ratkaisu vastaamaan
niihin ongelmiin, joita järjestelmän käyttöönotolla
on esitetty ratkaistavaksi." Edelleen: "Poliittisten valtiosihteerien
asema on vallitsevaa demokratiakäsitystä vastaan,
sillä virkavaltaistumista on pidetty ja pidetään
yhä isona ongelma." Edelleen ed. Vihriälä lausui
kentällä näin: "Suomalaisten demokratiaa
ja sen tulevaisuutta ajatellen on vahingollista, että poliittista valtaa
siirretään esitetyllä tavalla uusille
poliittisille virkamiehille."
Kun myös keskustan puheenjohtaja Jäätteenmäki
vaalien alla vastusti poliittisten valtiosihteerien luomista, (Min.
Tuomioja: Miten tämä on vastaus ed. Korhoselle?)
niin kysyn nyt edustajilta Kallilta, Paloniemeltä, Karjulalta
tai joltakin keskustan johtohenkilöltä, joka saattaisi
olla paikalla, onko keskustan linja siis se, että ennen
vaaleja ja kentällä vastustetaan, mutta eduskunnassa ja
hallituksessa puolletaan, vai onko se linja jokin muu. Uskon, että myös
ed. Korhosta tämä kysymys kovasti kiinnostaa.
(Naurua)
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella, kysymys siitä, mikä on
ministerin ja eduskunnan välinen suhde, on keskeinen ja
tärkeä. Parlamentarismissa valtioneuvosto nauttii
ja ministeri sen valtioneuvoston jäsenenä nauttii
eduskunnan luottamusta. Nyt tähän syntyy tällainen
tilanne, että jos eduskunnan enemmistö ei kuitenkaan
ole samaa mieltä kuin on tässä tapauksessa
valtiosihteeri ja hänen lausuntonsa, niin saman tyyppistä parlamentaarista vastuuta
ei ole. Emme me voi esimerkiksi kyselytunnilla esittää kysymyksiä valtiosihteerille,
mutta
ministerille kyllä. Tässä mielessä tämä vastuu
kyllä häviää. (Puhemies koputtaa)
Valtiosihteeri on ylimääräinen kivi tähän
kenkään.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on aikaisemminkin
ollut sillä tavalla, että olen kiinnittänyt
huomiota, että kokoomus on jätettyään
hallitusvastuun kääntänyt kelkkaansa
180 astetta. Näinhän kävi miinakysymyksessä,
ja eilen saimme kuulla myös veroasioissa saman selvityksen,
että kun kokoomus oli itse tekemässä politiikkaa,
jossa vero- ja tuloratkaisua tehtiin yhtä aikaa, niin nyt se
on muuttunut pahaksi politiikaksi. Sama näyttää olevan
tässä valtiosääntöasiassakin.
Ed. Zyskowicz, se, että te vastustatte valtiosihteereitä,
olisi paljon uskottavampaa, jos nyt voisitte ilmoittaa, että te
tullessanne hallitukseen ette ota käyttöön
valtiosihteereitä. Voitteko ilmoittaa sen?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Niinistö tyrmäsi
tämän hankkeen, kun sitä ajettiin demareitten
toimesta vuonna 95. Valtioneuvostossa tammikuussa 2003 ministerit
Niinistö ja Sasi kokoomuksesta vastustivat tätä järjestelmää,
ja eduskunnassa kokoomuksen eduskuntaryhmä selkeästi
vastusti valtiosihteerijärjestelmää.
Se on kokoomuksen johdonmukainen kanta, ja siitä ei ole
horjuttu.
Mutta, ministeri Kalliomäki, kun te olette täällä,
perustetaanko tämä järjestelmä siitä syystä, että te
voitte pyrkiä Nurmijärven kunnanvaltuustoon, että voitte
lähettää tuon valtiosihteerin tuonne
Ecofin-kokoukseen, jotta te voitte mennä Nurmijärvelle?
Järjestelmä maksaa 1,5 miljoonaa euroa. Ja kun
katsotaan, miten nämä virat täytetään:
virka täytetään sitä haettavaksi
julistamatta tai sen avoinna olemisesta ilmoittamatta. Nyt on sovittu,
että paikat jaetaan: neljä demareille, neljä kepulle
ja yksi Rkp:lle. (Ed. Zyskowicz: Sulle—mulle!) Onko jäsenkirja
ainoa peruste, millä te valitsette avustajanne, ministeri Kalliomäki,
vai vaaditaanko jonkinlaista pätevyyttäkin? (Ed.
Zyskowicz: Sulle—mulle!)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Muistini mukaan kokoomuksen vaihtoehto tälle
järjestelmälle oli, ja on ilmeisesti vieläkin,
apulaisministerijärjestelmä — paljon
kalliimpi, vaatii perustuslain muutosta, on muutenkin aivan eri
luokkaa raskaudessaan. Kertokaa nyt siitä järjestelmästä eduskunnalle
ja kansalaisille, jos haluatte tästä asiasta erikseen
oman mielipiteenne ylipäänsä kertoa.
Ed. Juhani Sjöblom merkitään
läsnä olevaksi.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ollaan luomassa järjestelmää,
jossa eivät toteudu virkamiesvastuun eivätkä poliittisen
vastuun periaatteet, niin kuin luonnostaan tämän
tyyppisessä järjestelyssä pitäisi.
Poliittisesti vastuullinen apulaisministerijärjestelmä olisi
tässä suhteessa selkeä. Ensimmäistä kertaa
kuulen, että sosialidemokraattinen liike vastustaa demokratian
lisäämistarvetta sillä, että se
on liian kallis. On harvinaista kuulla, että sosialidemokraattinen
ajatus kulkee siihen suuntaan, että demokratiaa ei voi
laajentaa, koska se on liian kallis järjestelmä.
Kysyn varapääministeriltä, miksi ei tällaisessa
kysymyksessä voitu harkita, olkoon se hyvä tai
huono järjestelmä, sitä, joka olisi sekä virkamiesmoraalin
että poliittisen moraalin kannalta huomattavasti selkeämpi
järjestelmä, eli apulaisministerijärjestelmää.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vastakysymys ed. Kanervalle. Kun kansanvaltaa, sen
toimintamahdollisuuksia halutaan vahvistaa, miksi halvempi vaihtoehto
olisi teidän mielestänne huono? Tämä apulaisministerijärjestelmä nimenomaan
on kalliimpi.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni se ongelma, jota ratkaisemaan
nämä valtiosihteerit on tarkoitettu, on aivan
aidosti olemassa. Enkä ole ollenkaan varma, että on
demokratian kannalta parempi vaihtoehto se, jos ministerin ollessa
estyneenä ministerineuvostossa istuu suurlähettiläs.
En tiedä miten eduskunta sitä suurlähettilästä sitten kuuntelee.
Minusta tässä yhteydessä pitäisi
kyllä hallituksen samalla vähentää poliittisten
avustajien määrää, jos näin
tehdään, koska niitähän tällä hallituksella
on aika paljon — ihmettelen, miten ministerit niitä niin
paljon tarvitsevat.
Hyvin tärkeätä on selvittää nämä vastuukysymykset
yksinkertaisesti. Minusta se yksinkertainen seikka on se, että kun
tämä selvästi on poliittinen henkilö,
tulee siitä puolueesta ja on ministerin apuna, niin sitten
ministeri on vastuussa siitä, mitä tämä henkilö tekee.
Jos ei pysty sitä vastuuta kantamaan, niin sitten ei.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ehkä aihetta kerrata, jos varapääministeri
ei sitä sattunut kuulemaan: On kaksi perustetta, joiden
vuoksi tämä nimenomaan ehdotettu järjestelmä on
epäkelpo. Se ei ole kurantti. Toinen on poliittisen vastuun
periaatteen vaillinaisuus, koska täällä tämä ehdotettu järjestelmä ei
pysty eduskunnalle vastaamaan. Toinen on se, että ministeriön
virkamiesjohto joutuu erittäin vaikeaan virkamiesvastuutilanteeseen
tämän järjestelyn toteutuessa.
Arvoisa pääministeri! Olen vilpittömästi
sitä mieltä, että tämä järjestelmä on
erittäin huono suomalaiseen poliittiseen järjestelmään
sovellettavaksi, ja sen vuoksi toivon, että tätä järjestelmää ei
otettaisi käyttöön. Jos pitää resursoida
ministeriön poliittiseen johtoon lisää,
siinä tapauksessa poliittinen ministerijärjestelmä varaministerijärjestelmänä olisi
huomattavasti selkeämpi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tilannehan näyttää aivan
selvältä. Me olemme sitä mieltä, että poliittiset
valtiosihteerit ovat joustavampi, sitä kautta käyttökelpoisempi
ja vielä tehokkaampi väline tässä.
Kokoomus, näin ymmärrän ed. Kanervan
puheenvuorosta, haluaa apulaisministerit kerta kaikkiaan, että se
olisi parempi järjestelmä ja se pitäisi
ottaa käyttöön, niin kuin te esitittekin
aikanaan. Tässä olemme. Te haluatte muuttaa sitten
perustuslakiakin tältä osin.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tämä nyt on,
ministeri Kalliomäki, rampa esitys itse asiassa. Tämä on
epäsuhteessa siihen, että te olette valmiit antamaan
kolmansille ulkosuhteissa valtaa, mutta sitten kansliapäälliköitä te
pidätte niin isoina virkamiehinä, että he
eivät saa sisäistä valtaa. En minä ymmärrä tällaista
johdonmukaisuutta, ei tässä ole mitään,
jos sitä katsoo johtamismenetelmien kautta. Kun te yritätte
sanoa, että te ymmärtääkseni
haette valtiosihteereitä, minä joiltakin osin
ymmärrän tämän perustelun, mutta
kyllä sitten pitää olla johdonmukainen
ja tehdä niitä johdonmukaisia päätöksiä.
Se, että toimii ei-virkavastuulla eikä poliittisella
vastuulla, ei vastaa eduskunnalle vaan vastaa sille nimittävälle
ministerille, onhan se nyt kansanvallan näkökulmasta
kovin kummallinen järjestelmä. Se, että te
itse täällä hallituksen perusteluissa
sanotte, että valtiosihteereillä ei olisi oikeutta
pidättää itselleen kansliapäällikön
eikä muiden virkamiesten ratkaistavaksi kuuluvia asioita.
Siis kansliapäälliköt ovat teidät
panneet tekemään tällaisen esityksen,
että siitä tulee isäntärenki. (Puhemies
koputtaa) Ulkosuhteessa isäntä ja sisäpolitiikassa
renki. On kovin kummallinen esitys.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tätä paljon perustellaan sillä,
että ministereillä ei ole aikaa perehtyä kaikkiin
EU-asioihin tai ainakaan matkustaa ministerineuvostojen kokouksiin,
niin olen ollut panevinani suuressa valiokunnassa merkille, että aivan
kaikki ministerit eivät ole edes kovin perillä siitä,
mitä siellä ministerineuvostossa tapahtuu. Jos
nyt luodaan tämmöinen väliporras siihen, niin
kuka huolehtii siitä, että Suomen politiikka Euroopan
unionin ministerineuvostojen kokouksissa on tästä lähtien
entistä terävämpää ja
asiantuntevampaa, ja siitä, että Suomen asiaa
siellä tarpeeksi perinpohjaisesti pidetään
esillä. Mielestäni tässä on
kyllä nyt tämmöinen näennäisratkaisu.
Pitäisi aloittaa siitä, että kerta kaikkiaan ministerit
ovat tehtäviensä tasalla Euroopan unionissa. Sen
jälkeen he ehkä kykenevät delegoimaan
niitä asioita varaministereille tai valtiosihteereille.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En oikein pysy mukana tässä viisastelussa — virkamiesvastuu,
poliittinen vastuu ja mitä kaikkea. Kaikkein tärkein
on kuitenkin taloudellinen vastuu. Ihmettelen, minkä takia
kukaan ei puhu taloudellisesta vastuusta, varsinkin kun niin edellinen
hallitus kuin nykyhallitus sanoo, että asiat sujuvat hyvin
siellä Brysselissä ja Suomen etua valvotaan hyvin.
Jos kaikki nyt menee niin hyvin, niin minkä takia pitää sitten
perustaa viisi poliittista virkaa, (Ed. Zyskowicz: Yhdeksän!) — anteeksi
yhdeksän poliittista virkaa. — En minä sitä ymmärrä ja
minä olen aivan varma siitä, ettei lehterilläkään
sitä ymmärretä eikä tuolla kentällä sitä ymmärretä.
Aikana, jolloin me sanomme, että meillä ei ole
varaa antaa aivan välttämättömiin
tarpeisiin rahaa, ollaan perustamassa yhdeksän virkaa,
joita oikeastaan kukaan ei halua tai kaikki haluavat, mutta eri
perustein.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillähän on ministereillä mahdollisuus
palkata erittäin suurikin joukko erityisavustajia, mikäli
näin päätetään. Näyttää siltä, että se
tapahtuu läpihuutojuttuna. Nyt viimeksi ministeri Karpela
sai yhden erityisavustajan lisää, sen lisäksi
ministereillä ja hallituksella on mahdollisuus palkata
tilapäisiä, määräaikaisia virkamiehiä;
näin on tehty ennenkin ja näin tehdään
nyt. Nimenomaan kai heidän tarkoituksensa on auttaa ministereitä ja
hallitusta valmistelutyössä, poliittisissa neuvotteluissa
jne., mutta ministerivastuulaki on selkeä, sen mukaan ministeri
kantaa vastuun tekemistään päätöksistä myös lain
edessä ja poliittisesti täällä eduskunnassa. Aivan
kuten täällä on kysytty moneen otteeseen: mikä on
näiden valtiosihteereiden rooli, istuvatko he tuolla lehtereillä ja
kuuntelevat, kun täällä käydään
keskustelua, kun he ovat olleet Brysselissä tekemässä päätöksiä,
vai ovatko he etäpäätteitä?
Kyllä tämä on (Puhemies koputtaa) nyt niin
iso asia, että toivon, että valiokunta miettii uudelleen
muita ratkaisuja.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Täällähän tietoisesti
vääristellään asioita. (Välihuutoja) Äsken
esimerkiksi ed. O. Ojala liioitteli nykyisen hallituksen ministereiden
ja avustajien määrää, (Ed. Kuosmanen:
Siinä on yksi ministeri, joka tarvitsee avustajaa!) kun
edellisessä vasemmistoliiton ministereillä oli
suhteessa parhaimmat resurssit, lukuisia avustajia per ministeri.
Mutta josko olennaiseen mennään, niin tässähän
haetaan mallia, jolla poliittista ohjausta, kansanvaltaista päätöksentekoa,
ministeriössä vahvistetaan. Jos verrataan mihin
tahansa Länsi-Euroopan maahan, niin meillä ovat
aivan minimissään nämä poliittiset
johtotehtävät hallituksen puolella. Meillä on
eduskunta hyvin resursoitu, tänne on lisätty väkeä valiokuntiin,
asiantuntijatehtäviin, ministeriöissä on
vähennetty poliittisia nimityksiä ihan syystäkin,
mutta silloin tarvitaan sitä poliittista ohjausta ministerin
apuna, jolla väännetään hallitusohjelman
ja kansalaisten tahdon mukaista politiikkaa eri hallinnonaloilla.
Siihen tarvitaan tätä lisäresurssia.
Siinä, miten tämä käytännössä toteutetaan,
(Välihuutoja) on varmasti vielä harkinnanvaraa,
(Puhemies koputtaa) olisiko oikeampaa esimerkiksi, että avustajat
olisivat valtioneuvoston kansliassa ja sieltä sijoitettavissa
eri ministeriöihin eivätkä suoraan ministeriöihin,
niin kuin tässä ehdotetaan.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä näkyy
punamultahallituksen suuri linja: puoluetukea nostettiin, eurovaalitukea
annettiin, kunnallisvaalitukea annettiin ja nyt annetaan poliittista
tukea ministereille valtiosihteereiden muodossa. Puhutaan, että EU:n
luonne ei ole muuttunut, kun on perustuslaista kysymys, mutta nyt
sanotaan, että se on niin paljon muuttunut, että tarvitaan
kauheasti uusia byrokraatteja, jotta siellä pärjätään,
aivan niin kuin ed. Kallis sanoi. Sitten vielä tämä ajankäytöllinen
kysymys, jos hieman leikinlaskua sallitaan. Kun puhutaan näistä kunnanvaltuustoista,
monet edustajat ovat viitanneet, että kallispalkkainen
valtiosihteeri istuu siellä käytävällä 7 500:n
palkalla, pitää huolta siitä, että ministerin
kännykässä virta riittää,
että pystyy Brysseliin olemaan sitten yhteydessä.
(Naurua)
Ensimmäinen varapuhemies:
Tässä vaiheessa totean, että puheenvuoropyyntöjä on
runsaasti, mutta joudumme keskeyttämään
täysistunnon suuren valiokunnan kokouksen takia. Täysistunto
keskeytetään ja sitä jatketaan kello
15.15.
Täysistunto keskeytetään kello
13.26.
Täysistuntoa jatketaan
kello 15.23
Puhetta johtaa toinen varapuhemies Ilkka Kanerva.
Hallituksen esitys laeiksi valtioneuvostosta annetun lain
6 §:n ja valtion virkamieslain 5 §:n
muuttamisesta
Keskustelu päiväjärjestyksen
2) asiasta jatkuu:
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se on täällä taas.
Edellisellä kerralla olin sitä mieltä,
että sitäkään kertaa tällaista
HE:tä ei olisi pitänyt tänne kiikuttaa.
No, nyt on taas kiikutettu. Tällä kertaa tämä ensimmäinen
25 minuuttia keskustelua oli erinomaisen valaisevaa. Aivan erikoisen
mainio suorastaan oli oikeusministeri Johannes Koskisen puheenvuoro,
nimittäin hänhän selvästi omalta
paikaltaan kuvasi, mistä tässä on kysymys.
Tässä on kysymys poliittisen ohjauksen lisäämisestä ministeriöissä.
Juuri se, mitä hän kuvasi, on suomeksi täsmälleen
sama kuin Yhdysvalloissa on big drive -menettely, joka tarkoittaa
sitä, että kun hallitus — siis siellä presidentin
johtama hallitus — vaihtuu, välittömästi
vaihtuu valtava määrä johtavia virkamiehiä.
Muistan erinomaisen hyvin, että kun olin luennoitsijana
rapakon takana yhteen aikaan aika usein, minun ystäväpiiriini
sattui tulemaan henkilö, joka oli big driven kohteena eli
tämän suuren vaihdoksen kohteena. Hän
silloin kertoi, että heitä on 550 johtavaa virkamiestä,
jotka presidentin vaihduttua vaihtuvat siellä ministeriöissä ja
hallinnossa, federal governmentin hallituksessa.
Tämähän tarkoittaa sitä,
että tässä katsannossa tämä hallituksen
esitys on täysin torso. Siinähän luodaan
siis sellainen sekoitus, että eihän siitä tule
yhtään mitään. Tätä hallituksen
esitystäkin perustellaan kolmella johtajuudella ministeriöissä,
on siis päällikkövirastossa itse päällikkö eli
ministeri, sitten on kansliapäällikkö paitsi
valtioneuvoston kansliassa ja valtiovarainministeriössä,
ja sitten on valtiosihteerit niissä ministeriöissä,
missä halutaan. Sitten vielä rakennetaan tällainen
hybridimalli, jossa valtiosihteeri on ministeriössä esikunta-asemassa,
jolloin eräällä tavalla tehtävät
sekoitetaan valtiosihteerin ja kansliapäällikön
kesken ja sitten vaan tunnistetaan, että vielä sieltä isompikin
pomo löytyy ja se on ministeri itse. Eihän tästä tule
yhtään mitään. Jos tälle
tielle pitäisi mennä ja big drive -menettelyyn
pitäisi siirtyä, sehän tarkoittaa sitä,
että paitsi, että hallitus vaihtuu, kansliapäälliköt
vaihtuvat ja kansliapäälliköiden rinnalla
on sitten jotakin vallan käyttöä varten
valtiosihteeri.
Mutta näin tämä esitys on täysin
torso. Erikoisen torso se on siinä, että kun pitäisi
sovittaa yhteen sitten tämä valtiosihteeri ja
kansliapäällikkö, jos sattuisivat olemaan
poliittisesti aivan eri avaruudesta, mikä Suomessakaan
ei ole ihan harvinaista, millä ihmeen tavalla tämän
lakiesityksen perusteella ratkaistaan siihen toimiva malli, kun
vielä valtiosihteeri määrätään
ministerin toimikaudeksi. Heitetäänkö ministeri
ulos, kun kansliapäällikkö ja valtiosihteeri
eivät tule toimeen keskenään eivätkä pysty
ratkaisemaan asioita? Tämä esitys on siis vielä torsompi
kuin oli se edellinen esitys, joka sitten perustuslakivaliokunnan
kannanottojen perusteella meni nurin.
Edelleen tässä on myöskin hyvin mielenkiintoinen
yksityiskohta tämä luottamuskysymys, johon täällä moni
edustaja jo vastauspuheenvuoroissaan kiinnitti huomiota. Siis tässä on
kysymys siitä, että nauttii ministerin luottamusta, mutta
sittenhän se tarkoittaa sitä, että tämä ministerireppana
joutuu sitten aivan erikoisen paineen kohteeksi, jos siellä on
aivan kelvoton poliittinen valtiosihteeri.
Tuli vaan mieleen, että jospa olisi eilisellä kyselytunnilla
ollut maatalousministerin kohdalla tilanne se, että sitten
edes valtiosihteeri olisi lukenut todellakin ne paperit, mitkä ministeri
kerkisi jo radiossa ilmoittaa lukeneensa mutta sitten muisti, että ei
ole lukenutkaan, niin olisi ollut inhimillisesti niin uskomattoman
lähellä se tilanne, että ministeri olisi
vastannut eilispäivänä, että no,
kun valtiosihteeri luki enkä nyt muista sitten ihan, mitä se
valtiosihteeri sieltä oppi. Mutta sitä tilannetta
nyt ei siis ollut. Mutta se tuli heti mieleeni, että jaa,
jos tämä järjestelmä vielä olisi, siellä olisi
ollut sellainen jonkunlainen takaportti selviytyä siitä,
että muisti huonosti sen, mitä oli lukenut. Elikkä toisin
sanoen summa summarum tästä on se, että sarjassa
erittäin kelvottomia hallituksen esityksiä on
jälleen saatu yksi lisää. Saas nähdä,
että jos tämä hallitus saa vielä istua
tuon välikysymyskeskustelun jälkeen, niin mitä sieltä vielä tuleekaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys poliittisista valtiosihteereistä ei
ole todellakaan eduskunnalle uusi eikä yllättävä. Tämä on
asia, josta on puhuttu aina 70-luvulta alkaen. Nythän siis
hallitus esittää, että ministerit saisivat,
tai eräät ministerit, saisivat avukseen johtotehtävissä olevan
valtiosihteerin, joka voisi tietyissä asioissa, lähinnä EU-asioissa,
edustaa myöskin ministeriä henkilönä.
Tällainen järjestelmä oli ehkä kaikkein
akuuteimmin tapetilla vuonna 1995, kun muodostettiin Paavo Lipposen
ensimmäistä hallitusta. Voi sanoa, että silloin
kaavailtiin, puoluesihteerit kaavailivat, tällaista järjestelmää ja
tavoitteena oli, että silloiset puoluesihteerit olisivat
itse nimittäneet itsensä näiksi valtiosihteereiksi.
Kuitenkin hallitus käynnistäessään
työnsä tyrmäsi tuon ajatuksen, ja täytyy
sanoa, että tässä suhteessa erityisesti
kiitos kyllä kuuluu ministeri Niinistölle, joka
oli erityisen kriittinen järjestelmän suhteen.
No, tämän jälkeen tästä asiasta
on aina keskusteltu uudestaan ja uudestaan, ja todellakin 2003 tammikuussa
tällainen ehdotus tuotiin valtioneuvoston käsittelyyn.
Valtioneuvosto äänesti siitä siten, että vastaan äänestivät
ministerit Niinistö, Sasi ja Siimes, mutta valtioneuvoston
enemmistö oli tämän esityksen kannalla.
Sitten asia tuli tänne eduskuntaan perustuslakivaliokuntaan,
ja kun se käytiin oikein perusteellisesti lävitse,
voitiin todeta, että hallituksen esityksessä valtiosihteerin
asema oli erittäin epämääräinen,
epäselvä, ja siitä syystä valiokunta
ei voinut missään tapauksessa puoltaa valtiosihteerijärjestelmän
käyttöönottoa. Niinpä eduskunta
täysistunnossaan hylkäsi valtiosihteerijärjestelmän,
siis vain puolitoista vuotta sitten.
Kun uusi Matti Vanhasen punamultahallitus muodostettiin, jälleen
keskustelut tästä järjestelmästä käynnistyivät,
ja Risto Volasen johdollahan oli erityinen toimikunta, joka pohti
tätä valtiosihteerijärjestelmää.
Jotakin siitä kritiikistä, mikä perustuslakivaliokunnassa
oli esillä, otettiin huomioon, kaikkea ei, ja loppujen
lopuksi nyt ehdotetaan järjestelmää,
jossa oikeastaan tällä valtiosihteerillä ei
ole mitään toimintavaltuuksia, ja hänen
asemansa on, voi sanoa, vieläkin epämääräisempi,
vieläkin epäselvempi ministeriön sisällä.
Täytyy sanoa, että tällaisen henkilön toiminta
ministeriössä tulee aiheuttamaan huomattavaa epäselvyyttä,
ehkä jopa kaaostakin, ja voi sanoa, että valtiosihteerin
persoona saattaa keskeisellä tavalla vaikuttaa siihen,
minkälainen tehtävänkuva henkilölle
muodostuu.
Täytyy sanoa, että kun seurasi keskustelua kello
13 täällä, oikeastaan ei ollut mitään
perusteita esittää, mistä syystä tällaista
järjestelmää tarvitaan. Sanottiin, että on
ajateltu toisia vaihtoehtoja tai että tämä ei
ole kallis, mutta oikeastaan ne perusteet jäivät
kokonaan keskustelussa puuttumaan, miksi tätä järjestelmää puolletaan.
Jos käy tuota työryhmän mietintöä lävitse
ja hallituksen esitystä lävitse, niin yksi peruste
on se, että ministerit ovat niin kiireisiä, että he
eivät ehdi hoitaa nykyisiä tehtäviä,
ja siitä syystä tarvitaan tällainen poliittinen
apulainen. Ministereillähän tällä hetkellä on
jo poliittiset sihteerit olemassa, mutta näitten poliittisten
erityisavustajien lisäksi halutaan nyt vielä korkeapalkkainen, 40 000
markan kuukausipalkalla toimiva valtiosihteeri.
Täytyy vähäisellä omalla
kokemuksellani valtioneuvoston jäsenen tehtävästä sanoa,
että ministeri voi käyttää 24
tuntia vuorokaudessa työtehtäviinsä ja
se ei varmasti vielä riitä. Ministerin täytyy
kyetä priorisoimaan asioita, ottaa kantaa tärkeimpiin
kysymyksiin, käsitellä ne ja jättää vähemmän
tärkeät tehtävät muille. Tällä tavalla
järjestelmä toimii aivan hyvin ja minkäänlaista
valtiosihteeriä ei tarvita. Joka tapauksessa ministeri
kantaa kuitenkin aina viime kädessä vastuun päätöksistä.
Ainakin juristina olen sitä mieltä, että jos
on tärkeä päätös, minun on
pakko lukea asiaan liittyvät asiakirjat ennen kuin uskallan
laittaa nimeni päätöksen alle. Ja vaikka
joku valtiosihteeri, jonka tunnen, olisi lukenut paperit lävitse,
minä en pelkästään hänen mielipiteensä perusteella
laita nimeäni papereihin, vaan teen kyllä sen
työn itse, silloin kun on tärkeästä asiasta
kyse.
Täytyy sanoa, että mielenkiintoista on se,
että tämä esitys annetaan juuri tänä syksynä,
syksynä, jolloin pidetään kunnallisvaalit.
Ministerit valittavat, että heillä ei ole aikaa
käydä EU-kokouksissa, vaan sinne täytyy
lähettää valtiosihteerit, jotka sitten
eivät ehdi tehdä riittävästi
ministeriössä töitään.
Pääministeri Vanhanen on puhunut siitä,
että kun työaika loppuu kello 16.15 pääministerillä,
niin sen jälkeen hänellä on vain vapaa-aikaa,
jota hän voi käyttää muun muassa kunnanvaltuuston
tehtäviin. Mielestäni tämä ei ole
ehkä ihan oikea kuvaus pääministerin
tehtävästä.
Täytyy sanoa, että kun nyt kuitenkin puolet valtioneuvoston
jäsenistä pyrkii kunnanvaltuustoon, niin kyllä se
osoittaa sitä, että ainakaan nämä ministerit
eivät osaa priorisoida työtehtävien tärkeyttä oikein.
Ministerin tehtävä on kokopäivätyö,
johon pitää keskittyä, ja jos aikaa riittää,
muita harrastuksia voi olla, mutta ministerillä yleensä sitä aikaa
ei riitä. Ei ole muita niin tärkeitä harrastuksia
kuin ministerin tehtävä. Se, että annettaisiin
mahdollisuus toimia kunnanvaltuustossa ja tätä varten
täytyy perustaa erityinen valtiosihteerijärjestelmä,
on mielestäni erittäin huono peruste. Kyllä tulee
kalliita kunnanvaltuutettuja tähän maahan, kun
1,5 miljoonaa euroa täytyy käyttää siihen,
että puolet ministereistä voi istua kunnanvaltuustoissa.
Mielestäni tämä on moraalisesti jopa
suorastaan jossain määrin arveluttavaa.
Sitten siihen, kun sanotaan, että tarvitaan sitä poliittista
ohjausta: En todellakaan toivo, että mennään
niihin 1970-luvun punamullan aikoihin, jolloin jokaisessa ministeriössä oli
johtavia virkamiehiä keskustalla ja johtavia virkamiehiä sosialidemokraateilla
ja nämä kyttäsivät toinen toisiaan
ja vahtivat, mitä virkamiehet tekevät. Silloinhan
meillä hallinto ylipolitisoitiin. Näinhän
tietysti missään tapauksessa tämän
päivän sivistyneessä suomalaisessa yhteiskunnassa
ei saa tehdä. Ministeriössä pitää olla
yksi henkilö, joka on poliittinen henkilö, ministeri,
joka valtioneuvoston ohjeistuksen, eduskunnan ohjeistuksen perusteella
antaa virkamiehille selkeät ohjeet, selkeät määräykset,
ja virkamiehet Suomessa lojaalisti toteuttavat näitä määräyksiä.
Tällä tavalla poliittinen ohjaus toimii. Siinä ei
tarvita minkäänlaista sivusta tulevaa suhmurointia.
Täytyy sanoa, että jos nyt on tilanne se, että näemme
vasta jäävuoren huipun, jolloin tulee ensimmäinen aalto
poliittisia korkeita virkamiehiä, ja jos kohta tulee seuraava
aalto, niin meillä ollaan hallinnollisessa kehityksessä menossa
aivan ehdottomasti väärään suuntaan.
Myös yksi peruste, mitä tuossa Volasen työryhmässä on
käytetty, on se, että nämä poliittiset valtiosihteerit
voivat sitten keskenään pitää kokouksia
ja koordinoida sitten eri ministeriöitten toimintaa. Täytyy
sanoa, että kyllä se koordinaatio kuuluu ministerityöryhmille.
Ne ovat virallisia elimiä, siellä istutaan poliittisella
vastuulla ja tehdään päätöksiä.
Kansliapäälliköt voivat myöskin
keskenään sitten enemmän näistä hallinnollisista
kysymyksistä keskustella ja valmistella asioita, mutta
sitä, että tähän luotaisiin
vielä jokin uusi koordinoiva, välittävä elin,
en pidä missään tapauksessa kovinkaan
hyvänä.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, täytyy sanoa, että kyllä nyt
hallintoa ollaan kehittämässä väärään
suuntaan kalliilla, tehottomalla tavalla, joka sotkee asioita. Mielestäni,
kun tässä puhuttiin aikaisemmin istunnossa, että pitäisi
ottaa käyttöön varaministerijärjestelmä,
niin hallinnollisesti, poliittisesti, valtiosääntöoikeudellisesti
se on selvästi selkeämpi järjestelmä,
mutta mielestäni sitäkään ei
tarvita. Ei kokoomus ole mitään apulaisministerijärjestelmää tai
junioriministerijärjestelmää ajamassa,
mutta jos jokin järjestelmä täytyy löytää,
niin pitäisi löytää sitten valtiosääntöoikeudellisesti
kestävä järjestelmä, jollainen
tuo mainitun tyyppinen järjestelmä saattaisi olla.
Täytyy sitten sanoa, että kun vielä yksi
perustelu tässä koko hankkeessa oli se, että ei
kaikille ministereille anneta tällaista valtiosihteeriä vaan annetaan
niille ministereille, joilla on kaikkein eniten tehtävää,
niin aika mielenkiintoista on se, että yhtäkkiä löytyy
neljä keskustan ministeriä, neljä sosialidemokraattien
ministeriä ja yksi Rkp:n ministeri, jolla on kaikkein eniten
tehtäviä. Yllättävän
tasapuolisesti meni tämä jako työmäärienkin
suhteessa. Täytyy katsoa hallituksen muodostamisen tasapainoa,
niin kyllä sosialidemokraatit ovat huomattavasti vahvemmilla,
saivat tärkeät salkut, niin että ehkä silloin,
jos tehtävien tärkeyden perusteella tehtävät
jaetaan, demareitten pitäisi saada hieman enemmän
kuin se neljä poliittista valtiosihteeriä ja keskustan
hieman vähemmän kuin neljä.
Sitten täytyy vielä eräänä helmenä tästä hallituksen
esityksestä ottaa valtioneuvoston asetuksen 7 §,
mihin täällä viitataan. Siteeraan sitä suoraan:
"Valtiosihteerin virka täytetään sitä haettavaksi
julistamatta tai sen avoinna olemisesta ilmoittamatta." Eli kun
näitä henkilöitä valitaan, kenellekään
ei kerrota yhtään mitään vaan
joku henkilö valitaan. Kun me Suomessa puhumme hallinnon
avoimuudesta, siitä että pitää tietää, kuinka
asioita valmistellaan, kuinka päätöksiä tehdään,
niin tämä on kyllä kaikkien nykyisten nykyaikaisten
hallinnon avoimuusperiaatteiden vastainen järjestelmä.
Ja mikä on syy, että tällainen järjestelmä tietysti
otetaan? Se on se, että otetaan vain jäsenkirjaihmisiä näihin
korkeapalkkaisiin virkoihin ajattelematta yhtään
näiden henkilöiden pätevyyttä,
koska olisi piinallista, että olisi useita hakijoita ja
täytyisi suorittaa pätevyysvertailu eri hakijoitten
kesken eikä voitaisikaan valita sitä, joka ei
ollut välttämättä pätevin
vaan näihin tehtäviin sopiva.
Arvoisa puhemies! Eduskunta on tällaisen hankkeen jo
kertaalleen kaatanut. Toivon, että se kaataa sen myöskin
toiseen kertaan. Olisi tärkeätä, että nyt
hallituksessa suunniteltaisiin jo selvästi se, ketkä ovat
ne valtiosihteerihenkilöt, niin että he voisivat
täällä eduskunnassa puolustaa sitten
näitä valtiosihteerin tehtäviä.
Ne, joille näitä tehtäviä ei
riitä, voisivat sitten hyvin vastustaa niitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys on
todella kelvoton, niin kuin täällä on
todettu. Tässä esityksessä näyttää olevan
valtiosihteerien määrä täysin
avoin eli niitä voidaan palkata kuinka paljon tahansa,
mutta tuossa budjetissa on varattu nyt ensi vuoden alusta määräraha
yhdeksälle valtiosihteerille ja heidän sihteereilleen.
Varmaan lisäbudjetissa pyydetään sitten
avustajamäärärahaa ja autonkuljettajamäärärahaa
ja autojen hankintamäärärahaa jne. Näinhän
se aina paisuu. Mutta määrä on siis auki,
ja voisi olla kyllä perusteltua, että perustuslakivaliokunta
panisi vaikka rajankin näille vielä, ettei niitä voida
mittaamattomasti palkata, jos tämä tulee kuitenkin
hyväksytyksi.
Budjetin lähetekeskustelussa totesin, että jonkinlaisia
perusteita olisi kauppa- ja teollisuusministeriön, maa-
ja metsätalousministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön
osalta, joilla on paljon EU-asioita, tällaisiin tarpeisiin,
mutta nämäkin voidaan ratkaista esimerkiksi ministerien työnjakoa
muuttamalla. Aiemmin esimerkiksi kauppa- ja teollisuusministerillä ei
ole ollut kilpailuasioita, vaan ne ovat olleet ulkomaankauppaministerillä.
Nyt ministeri Pekkarisella on tämä iso määrä asioita
ja muun muassa kolme neuvostoa hoidettavana. Siitä on vaikea
ehtiä jokaista siltarumpua vihkimään,
mutta kun saadaan valtiosihteeri, joka hoitaa ne tärkeät
asiat, niin vielä tärkeämpi asia seuraaviin
vaaleihin valmistautumisen kannalta on se, että siltarummut
tulevat ministeritasolla vihityksi. (Ed. Pulliainen: Mutta puhuja
ei ole huomannut, että rumpujen määrää on
vähennetty!) — No, aina niitä löytyy
kuitenkin.
Toinen asia, mikä kiinnittää huomiota,
on pätevyysvaatimuskysymys. Täällä hallituksen
esityksen sivulla 4 todetaan, että kelpoisuusvaatimuksena
ohjesäännön 43 §:n mukaan valtiosihteerillä on
ylempi korkeakoulututkinto tai muuten hankittu pätevyys
sekä tehtävän edellyttämä kokemus.
Eli nyt on selvää, että sosialidemokraattien
jäsenkirja korvaa kaiken muutaman osalta, keskustan jäsenkirja
muutaman osalta ja yhdelle riittää Rkp:n jäsenkirja,
ja sillä tavalla voidaan kaikki opinnäytteet ohittaa,
kunhan on reipas, puolueen uskollinen lipunkantaja. Näin poliittisuutta
tuodaan tähän lisää, sattumoisin
todellakin neljä plus neljä plus yksi.
Herra puhemies! Vakava kysymys on tämä asema,
työnjakotehtävä, valta- ja vastuusuhteet, valtiosihteerien
ja kansliapäälliköiden osalta. Tähän
erityisesti on paneuduttava, siinä ollaan todella tärkeiden
peruskysymysten kanssa tekemisissä.
Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä vastustaa koko
tätä esitystä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on poliittisen röyhkeyden huippu. Tällaisenaan
se on huonosti valmisteltu, aivan niin kuin ed. Pulliainen totesi.
Tämä on todellinen sekasotku. Mutta hyvin mielenkiintoinen
on tämä ajankohta sikälikin, että punamultahallitus
on ilmeisesti niin varma omasta asemastaan, että jopa vaalien
alla tällaisia pystytään tekemään
kansan tuomiota pelkäämättä,
mutta hyvät kollegat, tehkäämme parhaamme
siinä, että tämä asia aukeaa
kaikessa rujoudessaan Suomen kansan syville riveille.
Ensimmäisellä sivulla heti mainitaan, että valtiosihteeri
toimisi ministeriön johdossa esikunta-asemassa. Kiinassa
kun tehtiin vallankumousta, niin siellä kommunistien ensimmäinen
ohje oli "ampukaa esikuntia", ja tehdään nyt sitten
parhaamme, että näitä esikuntia eli tätä kelvotonta pakettia
tulee ammuttua sen verran kuin tarve vaatii. Todellakin tässä on
kysymys siitä, että puhutaan ajankäytöllisesti,
ei pelkästä ministeriön sisäisestä toiminnasta
vaan toiminnasta ministeriöiden ulkopuolella.
Nyt on puhuttu Euroopan unionista, sen asettamista rajoituksista
ja vaikeuksista ajankäytön suhteen. Kun täällä ja
julkisuudessa olemme käsitelleet perustuslakia, joka muuttaa
olennaisesti Suomen asemaa ja unioniakin, niin sanotaan, että ei
se luonne muutu. Mutta kyllä kai se luonne on muuttunut,
kun siellä tarvitsee paarustaa joka toinen viikko, jos
ei jokainen viikko ikään kuin näitä asioita
hoitamassa. Tämä on selvä ristiriitapuoli
tässä. Jos ajatellaan tätä asiaa
kansainvälisesti, niin kyllä tällaista
poliittista läänitystä tietysti muuallakin
on olemassa, mutta koko punamultahallitus on nyt ottanut erittäin
röyhkeällä tavalla nimenomaan tämän
maksetun poliittisen työn erityiseen suojeluunsa: se on
nostanut puoluetukea, eurovaalitukea, kunnallisvaalitukea, ja nyt
se nimittää näitä poliittisia
valtiosihteereitä todellakin hämmästyttävässä määrin
4—4—1-periaatteella eli sulle-mulle-sulle-mulle-sulle-mulle-sulle-mulle
ja Hasselle yksi eli Rkp:kin saa omansa.
Eli tällä lailla tämä homma
toimii, ja tämä on kyllä poliittisessa
röyhkeydessään aivan ainutlaatuista.
Jos nyt aletaan ajatella näitä päällystakkeja
ja sitä, miten tämmöistä vahtimiskulttuuria tässä ollaan
tekemässä, niin maakunnissa, sielläkin
vielä joku EU-Suomessa elää, ovat jo
pitkään pässitkin pärjänneet
laitumilla ilman paimenta, ja minä uskon kyllä,
että ministerikin pärjää ilman
valtiosihteeriä. Ei siinä varmasti mitään
suurempaa ongelmaa ole.
Sitten se sisäinen työnjako ministeriöissä.
Aivan niin kuin ed. Pulliainen totesi, ministeriöt ovat
päällikkövirastoja ja ministeri määrää — ja kantaa
vastuun vaaleissa. Sitten on kansliapäälliköt,
jotka nykyisin sentään valitaan hakumenettelyllä.
Kyllä ne vieläkin poliittisesti jyvitetään, yleensä punamultamaassa
sosialistien ja kepun kesken, ja sitten jos siellä joku
sitoutumaton on, kaappikokoomuslainen, se voi sitten mahdollisesti
olla tai möllöttää, mitenkä vaan.
(Ed. Salo: Ei niitä paljon enää ole!) — Ei
taida haitaksi asti olla, ed. Salo, epäilen näin. — Mutta
mitä sitten todella tapahtuu, kun valtiosihteeri nauttikoon ministerin
luottamusta ja todella kansliapäällikkökin
siinä sitten touhuaa? Sikäli, kuin minä kansliapäälliköitä tunnen
ja tiedän, kyllä he ovat arvostaan tarkkoja ja
syystäkin, koska he vastaavat myös omalta osaltaan
asioista virkakunnassa. Kyllä minä epäilen,
että siellä tulee melkoista sählinkiä tapahtumaan.
Sitten tämä 7 §:n hakumenettely,
johon ensin taisi ed. Sasi ja sitten ed. Kankaanniemikin viitata:
ilman hakua ja ilman avoinna olemista. Jotta sinne pääsee
SAK:lainenkin toimitsija, poliittisesti pätevöitynyt,
niin tehdään semmoinen rajaus, että normaalisti
korkeakoulututkinto, mutta kuitenkin, jos on demari tai kommari
eikä sitä tutkintoa satu olemaan, sitten käy
muutenkin tarpeeksi poliittisesti ansioitunut henkilö.
Tämä on aika mielenkiintoinen tehtävänjako. Ihmettelen
kyllä, että jos tämmöisiä perustetaan — tämähän
menee ensin valiokuntaan, ja ainakin perussuomalaiset esittävät
siellä niin, ettei siellä semmoista mietintöä tule,
ettei hylkyesitystä tule — mutta jos sattuu niin,
että tämä tulee toimeen, niin mistäs
näitä herroja ja rouvia valtiosihteereitä sitten
hankitaan? Epäilen sitäkin, että kai
siinä jossain vaiheessa joku feministiverkko ottaa kantaa,
että näistä neljästä tietysti kaksi
pitää olla naista ja kaksi pitää olla
miestä valtiosihteereinä, eihän se nyt
muuten kävele ollenkaan. Tietysti ruotsalaiset voivat jakaa
sen vaikka kahtia, että kaksi vuotta on Hasse ja kaksi vuotta
on Birgit, että menköön sitten näin.
Tästä on aivan uskomaton soppa syntymässä.
En käsitä lainkaan eikä käsitä Suomen
kansakaan. Se on varma, että kun kansa saa tietää,
niin siinä on selittelemistä. Normaalisti vanhat
puolueet selviävät sillä, että ne
tulevat esiin kaksi viikkoa ennen vaaleja haaleaa Saludoa pahvimukeissa
ja siivu pullaa mukana, sitä ennen ei ole paljon näkynyt.
Nyt luulisi ainakin tulevan kysymys, vaikka on kunnallisvaalit,
että mitäs olet näistä valtiosihteereistä mieltä.
Toivon kuivaharjoittelua kotona, muuten on hankala selittää tämä asia,
mutta onneksi en joudu sitä selittämään.
Arvoisa herra puhemies! Tietysti, kun on hyvään
alkuun päästy eli kun kelkka liikkuu, niin on
kyytiin tulijoita. Eiköhän jossain vaiheessa sitten
mennä siihen, että kun nyt on vain yhdeksälle
ministerille, niin kaikille pitää saada eli 17, koska
sitten muuten on parempia ministereitä ja huonompia ministereitä,
niitä, joilla on salkunkantaja ja kännykänlataaja,
ja niitä, joilla ei ole. Kyllä minä veikkaan,
että pienellä motivoinnilla tästä päästään
eteenpäin tässä hallinnon turvottamisessa.
40 000 markkaa siitä hommasta. Mutta siitä syntyy
mielenkiintoinen ketju, mistä niitä sitten haetaan.
Kyllä tietysti MTK:sta löytyy joku ja joku SAK:sta,
ja Rkp:hän nyt aina löytää jonkun
ruotsinkielisen kännykänlataajan, ei se niin vaikea
asia ole.
Arvoisa herra puhemies! Sitten ihan muutama sana siitä,
että mitäs sitten tehdään käytetylle
poliittiselle valtiosihteerille, koska semmoinenkin aika jossain
vaiheessa tulee. (Ed. Salo: Ongelmajätettä!) Ministerit
eivät ole ikuisia, teot tietysti jäävät
historiaan, mutta mitä sitten tapahtuu käytetyille
valtiosihteereille ja heidän loppusijoittamiselleen, kas
siinä vasta pulma! Herra puhemies, sitä ei ole
täällä esityksessä kyllä pohdittu, mutta
kehottaisin nyt siihenkin varautumaan pikkuhiljaa. Siinä olisi
hyvä nimi vaikka uudelle bändille: "Käytetty
poliittinen valtiosihteeri". On niitä persoonallisempiakin
nimiä.
Sitten tämä työtaakka. Se on aivan
niin kuin ed. Sasi sanoi, että aikansa saa kulumaan, jos
ei osaa pistää asioita tärkeysjärjestykseen.
Olen ollut huomaavinani, että ulkoministeri Erkki Tuomiojalle,
joka lienee ehkä työllistetyin ministeri EU-asioiden
ja muitten mukaan, tämmöinen valtiosihteeri pitäisi
ilman muuta saada, jos työtaakasta olisi kysymys. Mutta
mikäli olen, arvoisa herra puhemies, ymmärtänyt
oikein, niin ministeri Tuomioja on nimenomaisesti ilmoittanut, että hän
ei tällaista tarvitse eikä halua.
Tämä asettaa kyllä aika outoon valoon
sitten nämä halukkaat, jotka näitä virkoja
haluavat. Kyllä tästä saadaan vielä monta
otsikkoa ja spekulaatiota, ketkä ovat nousemassa poliittisiksi valtiosihteereiksi,
ja sitten syvä kurkku kertoo SDP:n puoluehallituksesta,
kuka on nousussa ja kuka laskussa. Ja kansa katsoo ihmeissänsä,
kiinni pysyy vaaliuurna. Kyllä tämä on
melkoista metelöintiä.
Mutta, arvoisa herra puhemies, esitys on kelvoton, se on huonosti
harkittu, se on kustannusvaikutuksiltaan onneton ja sotkee hallintoa.
Kaiken lisäksi tässä taloudellisessa
tilanteessa, jossa sairaanhoitajat tekevät pätkätöitä ja
monen näköiset muut ihmiset ovat toimeentulostaan
huolissaan, hallitus vaan ajelee näitä valtiosihteeriasioita.
Ei kai semmoinenkaan tavallisella ratikalla kulje, niin että saadaanko
sille vielä kuljettaja? (Ed. Pulliainen: Tietysti! — Ed.
Salo: Musta auto!) — Mustan auton hurma myös valtiosihteerille,
koska epäilen, että eivät kansliapäällikkö ja valtiosihteeri
saman auton kyydissä mahdu kulkemaan ainakaan kovin kauaa,
jos kansliapäällikkö on eri puoluekantaa
kuin ministeri ja valtiosihteeri. No, ainakin tällä logiikalla
on valtiosihteeri samaa puoluekantaa kuin ministeri, koska hänen
luottamustaan nauttii, mutta mistäs näistä koskaan
tiedät.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On pidetty hyviä puheenvuoroja, joissa
on myös tietysti hyvin elävästi kuvattu
tämä tilanne, niin kuin teki ed. Soini.
Mutta ihan lyhyesti halusin todeta, että ongelma on
todella parlamentarismin näkökulmasta ministerin
vastuu eduskunnalle ja valtioneuvoston vastuu eduskunnalle. Sitä nyt
hajautetaan ja hämärretään.
Samalla voi kyllä kysyä, mistä löytyy
se ponnin, että nyt nimenomaan tänään
tätä joudutaan käsittelemään.
Kunnallisvaalit ovat 24. lokakuuta. Ilmeisesti hyvistä aikeista
johtuen, mitä ihmiset ovat ajatelleet hallituksella olevan,
erilaiset mielipidetiedustelut ovat nyt sitten hallituspuolueille,
etenkin kahdelle suurimmalle, hyvää povanneet.
Mutta tämä asia tulee varmasti vastaan, kun ajattelemme
juuri sitä, mihin ed. Soini päätti oman
puheensa. Jos kunnissa esimerkiksi haetaan lisää yhtä tai
kahta sairaanhoitajaa, lähihoitajaa hoitamaan vanhuksia,
niin se on niin kova kustannuskysymys, että se ei onnistu,
mutta valtionhallinnon tasolla tällainen kustannusten nousu
ja hallinnon byrokratisointi ollaan hyväksymässä.
Ei ole todellakaan pienistä rahoista vaan suuresta päänavauksesta
kysymys, siitähän nyt nimenomaan tehdään
esitystä. On aivan loogista, että valtiosihteereitä tulee
olemaan yhtä monta kuin on ministereitäkin, jos
tämä pää avataan, ennemmin tai
myöhemmin ja hyvinkin nopeasti.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ed. Soinille ihan värikkäästä puheenvuorosta,
siinä oli huumorilla höystettynä kuitenkin
pitkälle totuutta tästä asiasta. Niin
kuin edustajat Kanerva ja Sasi täällä aikaisemmin
sanoivat, tämä on todella ongelmallinen myöskin
hallinnollisesti. Täällä on käytetty
puheenvuoroja, joissa on viitattu siihen, että kokoomuksen
malli olisi niin sanotusti kalliimpi malli. Viime kaudella, kun
tämä keskustelu nousi esiin, me pidimme hallinnollisesti
parempana mallina apulaisministerimallia verrattuna tähän
valtiosihteerimalliin. Mutta varsinaisesti sitäkään
mallia kokoomus ei ole missään vaiheessa ollut
esittämässä, koska meillä vallitsee
tälläkin hetkellä eduskuntaryhmässä pitkälle
menevä yksimielisyys siitä, että tämä esitys
täytyisi torpata, tämä ei ole järkevä esitys.
Samoin täällä on esitetty ilkeästi
vihjailuja siitä, kieltäydymmekö me jatkossa
sitten valtiosihteerin tehtävään nimittämisestä tai
jostakin muusta. Se on kysymys, joka pitää ratkaista
tämän esityksen yhteydessä ja torpata
nämä valtiosihteerit. Mitkä mahdolliset
puolueet sitten tulevaisuudessa ne tulevat saamaan, riippuu monesta
muustakin asiasta.
Toisekseen tälläkin hetkellä useassa
ministeriössä on jo useita ministereitä,
kuten esimerkiksi valtiovarainministereitä on kaksi ja
on myöskin veroministeri. Itse kysyn vain, mihin esimerkiksi
veroministeri tai sanotaan nyt vaikka ympäristöministeri
tarvitsisi tällä hetkellä välttämättä poliittisen
valtiosihteerin ottaen huomioon työtehtävät
ja sen, että nykyisissäkin ministeriöissä on jo
useampi kuin yksi ministeri. Sen takia tämä esitys
on ehdottomasti huono ja käsittämätön.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yleensä tapana eduskunnassa on se,
että kun hallituksen esitys annetaan, niin istunnossa esittelevä ministeri
esittelee hallituksen esityksen ja perustelee, mistä syystä se
on tarpeen. Tällä kertaa on mielenkiintoista,
että tällaista puheenvuoroa ei ole käytetty.
Oikeastaan täällä ei ole ollut kukaan
hallituksen puolesta puolustamassa tätä asiaa.
Asia yritettiin viedä eilen myöhään
täällä salissa lävitse vähin äänin,
mutta onneksi ed. Tiusanen tarkkaavaisena edustajana pyysi asian
pöydälle ja se käsitellään
tänään.
Olisin toivonut myöskin tänään
puhemiesneuvostossa, että asiaa olisi voitu käsitellä ensi
keskiviikkona, samalla kun käsitellään
kansaneläkkeitten korotuksia ensi vuonna. Hallitushan lupaa
7 euroa kansaneläkeläisille ensi maaliskuun alusta
kompensaationa siitä, että mitään
muita korotuksia eläkeläisille ei tule. Alkoholin
hintojen alentuminen on vienyt nuo inflaatiokorotukset eläkeläisiltä ja
tällä tavalla tuo muutos pyritään
kompensoimaan. Mutta olisi ollut mielestäni hyvin perusteltua
rinnastaa tuo 7 euron korotus neljän vuoden aikana tähän
valtiosihteerijärjestelmään ja 7 500
euron palkkaan muutamalle poliittiselle toimijalle. Mielestäni
siinä yhteydessä nuo mittasuhteet olisivat tulleet
oikealla tavalla esille.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan saman haluan myöskin
lausua kuin ed. Sasi: Todella ihmettelen sitä, että esittelevä ministeri ei
ole paikalla ja koko aitio ammottaa tyhjyyttään.
Tämä osoittaa juuri sen, että hallitus
itsekin häpeilee tätä asiaa. Olen siitä myöskin
mielissäni ed. Tiusaselle, että tätä asiaa
ei päästy ikään kuin livauttamaan
ilman kritiikkiä, koska silloin vanhat puolueet, kepu ja
sosialistit, olisivat sanoneet, että ei kellään
ollut siinä mitään sanomista, sehän
olisi lähes yksimielisesti viety läpi. Tämä tästä.
Vielä on yksi yksityiskohta, jonka haluan tässä todeta.
Sivulla 14 sanotaan tässä esityksessä, että valtiosihteerin
nimittäisi valtioneuvosto asianomaisen ministerin esityksestä.
Ministerin olisi kuitenkin hankittava ehdokkaalleen pääministerin
hyväksyntä ennen esittelyä, niin on näissä perusteluissa.
Tämäkin on aika mielenkiintoinen asia. Entäs
jos ministerin luottamusta tuleva valtiosihteeri nauttisi, mutta
eipä nauttisi pääministerin luottamusta?
Entäs jos hän edelleen nauttii ministerinsä luottamusta,
mutta pääministerin luottamus menee, mitäs
sitten tapahtuu? Tämmöisiä yksityiskohtia
on, ei kateeksi käy virkamiestä, joka tämän
on joutunut virkatöinään tekemään,
mutta poliittisen vastuun tästä kantaa punamultahallitus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt kun näyttää siltä,
että puolustajia ei ole ilmaantunut hallituksen puolelta
tänne saliin, niin näin lopuksi vielä yksi
näkökohta. Tämä esityshän
on rakennettu mahdollisuuden mukaan, joka mahdollisuus kytkeytyy
budjettiesitykseen, jossa siis, jos laki tulee, mahdollistetaan
tämän järjestelmän käyttöönotto.
Mutta se keskustelu, mikä täällä on
tämän iltapäivän aikana käyty, osoittaa,
että hallituspuolueissa tulkinta siitä, mitä tämä on,
hajoaa. Puheenvuorot ovat jo ennakkoon hajonneet tässä asiassa,
ja oppositio näyttää olevan aika jyrkästi
tätä vastaan. Eikö silloin ole parempi,
että tästä koko hankkeesta luovutaan?
Kyllä näin isossa asiassa pitäisi olla eduskunnan
suurin piirtein yksimielinen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa ihan samaa
mieltä, koska tästä syyllistetään
jo mahdollisesti tuleviakin hallituksia ja tuleviakin puolueita
kysymällä, kieltäydyttekö te
mahdollisesti ottamasta vastaan sitten tällaisen valtiosihteerin
toimen, minkä tulevaisuudessa tämä hallitus
nyt perustaa. Tuntuu, että ehdottomasti tässä täytyisi
olla eduskunnan suuri enemmistö takana, jos tällaiset
perustettaisiin. Täytyisi olla myös ryhtiä luopua tästä hankkeesta,
jos näyttää, että siihen ei
löydy riittävää yksimielisyyttä.
Ei kai meistä kukaan tässä salissa
eikä varmasti kukaan tuolla kentälläkään
kuvittele, että aivan täysin satunnaisesti on
syntynyt tällainen 4+4+1-koalitio, koska
me tiedämme, että siinä on suurille päähallituspuolueille
varattu neljä paikkaa ja lisäksi Rkp:lle yksi
paikka. Se osoittaa, että tätäkin valmistelua
on kumminkin ohjannut poliittinen tarkoituksenmukaisuus. Se tuntuu
aika erikoiselta. Jos näitten valtiosihteereiden tarve
lähtisi siitä, että heitä todella
joissakin ministeriöissä mahdollisesti perustellustikin tarvittaisiin,
niin perustettaisiin yksi, kaksi tai mahdollisesti kolme. Tämä asia
saattaisi olla jotenkin perusteltavissa, mutta näin, kun
se viedään läpi, tässä haisee
kyllä aika paljon punamultainen perinteinen sulle—mulle-jakopolitiikka.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt on noussut esiin kysymys siitä,
miksi eivät ministerit ole puolustamassa tätä hanketta,
vaan aitio on tyhjä. Onko tämä nyt juuri
esimerkki siitä, että tarvitaan valtiosihteerit,
poliittiset valtiosihteerit, kun ministerit eivät ehdi
tänne paikalle? Luulisin, että enemmänkin
kyse on kyllä siitä, että ministerien
ja eduskunnan työn koordinointi ei toimi. Valtioneuvosto
on täällä paikalla, kun on kyselytunti,
mutta muulloin yleensä ei. Poikkeuksen on nyt tehnyt tämä vuoden
2005 talousarvioesitys, jonka käsittelimme viime päivinä.
On ollut debatteja, on saatu tällaista yhteensopivuutta,
olemme voineet keskustella ja kysellä ministereiltä talousarvioasioita,
he ovat vastanneet. On syntynyt elävää tilannetta.
Mutta, todellakin, ehkä minimi olisi se, että ministerit
seuraavat, mitä eduskunnassa tapahtuu, ja heille ilmeisesti
tärkeässä asiassa olisivat puolustamassa
tätä hallituksen esitystä, joka nyt täällä on
saanut vahvaa, aiheellista, ansaittua kritiikkiä.
Keskustelu päättyy.